Valtiovarainministeriö esittää leikkauksia kotihoidontukeen ja päivähoitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Viikate
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pahoin avin pelkään, että subjektiivista päivähoito-oikeutta ei poisteta tai rajoiteta vaan normi- ja hyvätuloisten päivähoitomaksuja nostetaan. Tuntuu, että säästöissä tähän asti on vain nostettu verotusta ja hyvätuloisia pitäisi poliitikkojen mukaan verottaa koko ajan enemmän, mutta muuta ei sitten tehdäkään.

[QUOTE="vieras";28918302]Pahoin avin pelkään, että subjektiivista päivähoito-oikeutta ei poisteta tai rajoiteta vaan normi- ja hyvätuloisten päivähoitomaksuja nostetaan. Tuntuu, että säästöissä tähän asti on vain nostettu verotusta ja hyvätuloisia pitäisi poliitikkojen mukaan verottaa koko ajan enemmän, mutta muuta ei sitten tehdäkään.[/QUOTE]

mä veikkaan että päivähoito-oikeuteen tulee joku nimellinen rajoite ja että työssäkäyvien hoitomaksut nousee

mun onneks kuopus on jo eskarissa

[QUOTE="vieras";28918302]Pahoin avin pelkään, että subjektiivista päivähoito-oikeutta ei poisteta tai rajoiteta vaan normi- ja hyvätuloisten päivähoitomaksuja nostetaan. Tuntuu, että säästöissä tähän asti on vain nostettu verotusta ja hyvätuloisia pitäisi poliitikkojen mukaan verottaa koko ajan enemmän, mutta muuta ei sitten tehdäkään.[/QUOTE]

Ei, kukaan hallituksessa oleva politikko ei ole ollut tuota mieltä ja niin ei tule käymään. Raha otetaan sieltä mistä sen voi helpoiten ottaa kun vasemmisto on hallituksessa. Köyhiltä ja muutenkin tiukoilla eläviltä.

Kotihoidontukeen ei kannattaisi kajota. Taaperot tulee halvemmaksi hoidattaa kotona. Subjektiivisen päivähoito-oikeuden voisi poistaa: oikeus tulisi työssäkäyville, täysipäiväisille opiskelijoille ja työttömille työnhakijoille, joiden lapsi olisi ennestään hoidossa työttömyyden alkaessa. Yli vuoden kestävä katkeamaton työttömyys katkaisi hoitosuhteen. Kunnat voisivat perustaa lisää varhaiskasvatuskerhoja, joihin kotona olevien lapset voisi viedä muutamaksi tunniksi, etteivät kotivanhemmat uuvu. Kerhonvetäjän palkka olisi paljon hoitajan palkkaa pienempi, joten säästöä tulisi. Puistotoiminta nostaisi varmaan suosiota myös.
Toivottavasti oppivelvollisuusikää ei pidennetä. Nykyinen koulu ja eiskoulu ovat toimiva systeemi.

Niin lyhytnäköistä taas jälleen leikata lapsilta pois.

Suomi on kehittänyt itsensä lapsille ja naisille maailman parhaimmaksi maaksi monella mittarilla useiden vuosikymmenten ajan, ja nyt pitää taas pistää kaikki palasiks jonkun Kreikan vuoksi, ei jessus että vituttaa.

Katainen sanoo,että on "VAKAVA ONGELMA" kun naiset on poissa töistä.. Niin, siis KOTONA HOITAMASSA LAPSIAAN. Mitkä on prioriteetit? Se että hoidetaan lapset itse vai se, että ne ängetään ylisuuriin selviytymisleireihin taaperoiän kynnyksellä?

Tää on niin röyhkeetä touhua, ei voi kun pyöritellä silmiä.

Itse aion hoitaa lapseni itse niin pitkään kuin mahdollista. Mulle on aivan yhtä vitun sama kuinka paljon valtio "menettää" euroja, kun olen poissa töistä ne vähäiset vuodet jälkikasvuni kanssa. Mulle on tärkeempää että saan olla äiti lapselleni, kuin se kuinka vitun pitkää työuraa teen. Siinä mun prioriteetit.

Subjektiivinen päivähoito nykyisessä muodossaan joutaa minunkin mielestäni mennä. Tuo kotihoidontukiasia mietityttää. Jos tukiaikaa lyhennetään esim. n. 1-vuotiseksi, jolloin kht lakkaisi lapsen täyttäessä 2 vuotta, millaisiksi kuntien päivähoitokustannukset tulevat nousemaan ja mistä hoitopaikat lapsille?

No se vanhemman töihin meneminen lisäisi huomattavasti kunnan verovaroja, joilla voitaisiin sitten kattaa nousevia päivähoitomaksuja. Mielestäni tosin päivähoitomaksujakin voisi nostaa. Samoin lapsilisät voisi leikata pois syntyviltä lapsilta. Nykyisten lasten lapsilisät lakkautettaisiin esim. vähitellen, ettei mammat nouse kapinaan. Lapsilisää voisi saada esim. vain yhdestä lapsesta.
Silti kannatan kotihoidontukea, vaikka sitten vähän pienempää... Ja sitä että sitä voisi nostaa siihen saakka, kunnes nuorin menee eskariin.

Lisäksi työttömyystukea leikataan ja samalla työttomille annetaan mahdollisuus esim. tienata 400 euroa kuussa. Pimeän työvoiman osuus pienenee...

Lisäksi ehdottaisin vuorottelukorvauksen nostamista, mistä johtuen elämäänsäkyllästyneitä työttömiä saataisiin lisää töihin ja samalla työläiset pääsis huilimaan.

Viinasta verot nolliin, niin loppuu viinaralli. Sen tilalle vois nostaa bensan hintaa sekä sähkön hintaa, niin loppuis se turha rallaus. Ja samoin tienkäyttömaksut/tieverot lisäämään verovaroja.

Kaiken tämän lisäksi tekisin ns. lähiruoka-antiveron, eli lähiruokaa ei verotettaisi, mutta kaikkea kaukaa tai jopa ulkomailta tuotua ruokaa verotettaisiin rankasti.

Polttoaineen hinnan nousu nostaa aina kuluttaja hntoja. Pimeät hommat vasta kannattaisikin tuossa tapayuksessa kun kaikki tuet laitettaisiin lähes nollaan, niinhän ne kannattaa nyttenkin kun tukea ei saa tarpeeksi ja rahat ei riitä mihinkään.

Aloittaisivat leikkaukset vaikka tällä: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013082817424009_uu.shtml

Tuottaisi rahaa valtiolle huomettavasti enemmän kuin lapsiperheiden pieni kht.

Samoin kansanedustajien sopeutumiseläkkeet helvettiin.

Subjektiivisen päivähoidon saisi mielestäni poistaa ja kh-tukea leikata nykyiseltään vaikkapa vuoden pois.

Kh-tuen leikkaaminen tosin olisi vain näennäistä, sillä niin kauan kuin meillä on nykyisenlainen toimeentulotukijärjestelmä, jokainen saa sieltä sen erotuksen, vaikka muita tukia leikattaisiinkin.
Noooooh...ehkä se joitain kannustaa sitten menemään töihin (minne?) aikaisemmin, jos eivät sosiaalitoimesta kehtaa hakea taloudellista avustusta.

Tt-tuen saisi puolestani muuttaa sellaiseksi, että sosiaalitoimi maksaisi joko suoraan asiakkaiden vuokrat (mahdollisimman moni asuntoloihin) ja muihin menoihin saisi tietyn verran kauppaseteleitä esimerkiksi Prismaan tmv. kauppaan, josta saa kaikkea tarvittavaa ruoasta vaatteisiin ja pesuaineisiin.

Tt-tuen saisi puolestani muuttaa sellaiseksi, että sosiaalitoimi maksaisi joko suoraan asiakkaiden vuokrat (mahdollisimman moni asuntoloihin) ja muihin menoihin saisi tietyn verran kauppaseteleitä esimerkiksi Prismaan tmv. kauppaan, josta saa kaikkea tarvittavaa ruoasta vaatteisiin ja pesuaineisiin.

Siis... mihin ihmeen asuntoloihin??? Tällä hetkellä esim. Helsingissä on asuntoloita asunnottomille, mutta niitäkään ei ole tarpeeksi, vaan osa asuu tuttavilla tai kadulla. Asuntolat ja kaikenlaiset muut väliaikaisratkaisut ovat usein kunnille huomattavasti kalliimpia kuin oikeat vuokra-asunnot, sillä ne perustuvat usein vuorokausivuokraan eikä kk-vuokraan. Asuntolat eivät suinkaan sovellu normaaliin, esim. lapsiperheen elämään.

Olisiko kunnilla muka varaa rakentaa satoja asuntoloita, ja mistä niille tarvittava maa-alue löydettäisiin?

Miksi sinusta sossun pitäisi maksaa vuokrat suoraan? Tällä hetkellä niin tehdään vain, jos asiakas ei ole kykenevä maksamaan itse vuokraa, ja silloin käytäntö on hyvä. Mutta muuten se olisi turhan leimaava ja saattaisi jopa joidenkin nuorten asiakkaiden kohdalla johtaa uusavuttomuuteen (ei toki kaikkien!), kun ei edes tällaisia perusasioita opi hoitamaan. Nykyisin ihminen sentään hoitaa itse laskunsa ja vuokransa eli tuntuma normaalielämään säilyy. Tällainen omatoimisuuden säilyminen on erityisen tärkeää juuri nuorten kohdalla, jotta sitten taloudellisesti omilleen päästessään poikeasti myös pärjäävät ja osaavat hoitaa asiansa.

Onko tää sun teksti jotain sarkasmia vai oletko noiden prisma-seteliesi kanssa ihan tosissasi? Mitä säästöjä sellainen muka toisi, ja ketä se hyödyttäisi? Meinaatko, että ihmiset eivät enää voisi ostaa esim. euron vaatteita kirppikseltä säästäen näin rahaa vähän laadukkaampaan ruokaan tai vaikka uimahallilippuihin, kun kaikki pitäisi ostaa normaalihinnalla kaupasta ja vieläpä joidenkin typerien lappujen kanssa sähläten? ja tähän sama juttu - miten esim. nuori, elämää opetteleva ihminen oppii käyttämään rahaa, jos ei koskaan voi pitää sitä kädessään?

Tuollaiset asuntola- ja ruokasetelisysteemit olisivat kallis, sekava ja syrjäytymistä ruokkiva järjestelmä.

Yhteistyössä