Ministeriö esittää: Kotihoidontukeen leikkaus, subjektiivista päivähoito-oikeutta rajataan ja eläkeikää ylös

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja määää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

määää

Vieras
Sää
Tuoreimmat

Uutiset
Politiikka
Politiikka 28.8.2013 klo 10:17 | päivitetty 28.8.2013 klo 11:17
Ministeriö esittää: Kotihoidontukeen leikkaus, subjektiivista päivähoito-oikeutta rajataan ja eläkeikää ylös

Valtiovarainministeriön työryhmän esitystä käsitellään hallituksen budjettiriihessä keskiviikkona ja torstaina.
Yle Uutisten tietojen mukaan valtiovarainministeriön työryhmä esittää muun muassa kotihoidontuen leikkaamista ja subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaamista. Toimenpiteet ovat osa ryhmän laatimaa listaa, jolla on tarkoitus saada aikaan tarvittavia rakenneuudistuksia.

Listalla on myös muun muassa eläkeiän nosto, oppivelvollisuusiän pidentäminen ja opintotuen muuttaminen lainapainotteisemmaksi.

Ei mee mun jakeluun!!!
Työhönpääsyä halutaan puolestaan helpottaa muutoksella, joka sallisi 400 euron palkkatulot ilman työttömyysturvan menettämistä.

Suurin osa kestävyysvajeesta halutaan kuroa umpeen kuntien toimilla. Kuntien tehtäviä esitetään karsittavaksi niin, että valtionosuuksia voidaan vähentää toisella miljardilla eurolla. Kehysten yhteydessä keväällä valtionosuuksiin esitettiin jo miljardin euron leikkausta.

Sote- ja kuntauudistusten odotetaan myös tuovan massiiviset säästöt.

Valtiovarainministeriön esittämää listaa käsitellään hallituksen budjettiriihessä tänään ja huomenna. Sitä tuskin tullaan kokonaisuudessaan hyväksymään. SDP esimerkiksi vastustaa eläkeiän nostamista ja vasemmistoliitto opintotukeen esitettyjä muutoksia

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;28915883:
Musta subjektiivista päivähoito-oikeutta voisi hyvin rajoittaa. Todellakin.

Todellakin, ei tässä taloustilanteessa yhteiskunnalla ole varaa maksaa niiden vähän laiskempien kotimammojen lasten leikittämisestä.
Kuntouttava hoito sitten erikseen, tietysti.

• Tykkää
Reactions: Rockwood
Subjektiivinen päivähoito-oikeus pois kotihoidontuen ja vanhempainvapaan aikana! Pitkäaikaistyöttömät ja syrjäytyneet asia erikseen. Tässä taloustilanteessa ei ole varoja leikittää kotiäitien lapsia yhteiskunnan laskuun.

Jos ajatellaan puhtaasti lapsia, unohdetaan se katkeruus kotiäitejä kohtaan jotka vie lapset hoitoon, niin eiköhän se olekkin parempi olla hoidossa.

Toki jos rahat menevät lasten hyvinvoinnin edelle niin leikataan vaan.

• Tykkää
Reactions: as if
Mun tuurilla hoitajien palkkaa leikataan, kht laskee vuodella ja hoitomaksut nousee. Ja toki eläkeikä nousee, etten varmasti koskaan pääse siitäkään nauttimaan.

Pienituloisilta naisilta ja lapsiperheiltä viedään taas, tod.näk. myös vanhuksilta. Ja mikä surkeinta, toiset naiset ja äidit täällä vielä hurraa asialle. Ei ihme että naisten asiat on edelleen aika huonosti. Noi rahat mitkä pitää pienituloisen leivänsyrjässä kiinni, on kuitenkin kärpäsen kakka siinä meressä.

Eli kannustetaan äitejä menemään mahdollisimman nopeasti työelämään, jos kotihoidontukea vähennetään ja subjektiivinen hoito-oikeus pois, ettei jäisi sitä nuorempaa hoitamaan kotiin vaan pistäisi ne molemmat hoitoon ja itse työelämään. Näin tulee käymään. Lapsia aletaan laittamaan 1 vuotiaina hoitoon, kuten vaikka ruotsissa.

sitten tulee PALJON PALJON työttömiä kun kaikki ne kotihoidontuella olleet mammat hakeutuu työttömiks työnhakijoiksi.... työmarkkinatuki on isompi summa ko kotihoidontuki. ja EI kaikille ei löydy töitä etenkään kun ei muillekaan nyt ole töitä.

opintotukea ei sa leikata. Jos opintotiuki muuttuu lainaksi, jää aika monella opiskelut pelkkän peruskouluun. Pahimmassa tapauksessa maksat opintolainojasi vielä eläkeiässä, ei hyvä juttu .
Kotihoidontukeen ja muuhun en ota kantaa....
Tuo että 400e saa työttömänä tienata menettämättä korvausta on jos hyvä alku, mutta kyllä tuo summa pitäisiolla suurempi.

Alkuperäinen kirjoittaja pienituloinen hoitaja ja äiti;28916086:
Mun tuurilla hoitajien palkkaa leikataan, kht laskee vuodella ja hoitomaksut nousee. Ja toki eläkeikä nousee, etten varmasti koskaan pääse siitäkään nauttimaan.

Pienituloisilta naisilta ja lapsiperheiltä viedään taas, tod.näk. myös vanhuksilta. Ja mikä surkeinta, toiset naiset ja äidit täällä vielä hurraa asialle. Ei ihme että naisten asiat on edelleen aika huonosti. Noi rahat mitkä pitää pienituloisen leivänsyrjässä kiinni, on kuitenkin kärpäsen kakka siinä meressä.

No johan te olette uraäitejä niin paljon nokkineet, että ihan oikein tällainen tälli jos lyhenisi maksaminen. :D

Ja huom, itse olen 3v kotona, mutta en ole ikinä alkanut ylenkatsomaan ketään. ;)

[QUOTE="vieras";28916477]Ei saatana sun kanssas jo! Mikä sulle riittäisi? Mä teen kannattamatonta pätkätyötä ja olisin hemmetin onnellinen tässä maailman taloustilanteessa jos tuo toteutuu.[/QUOTE]

pätkätöitä olen tehnyt ittekin.

Kyllä on kummallinen ajattelu tapa, että äidit pitää saada nopeasti työelämään! Itse esimerkiksi olen kahden lapsen äiti. Toinen lapsista on 1,5 v ja toinen 3 kk vanha. Olin töissä kassatyöntöekijänä ja nyt olen äitiyslomalla. Tällä hetkellä sijaisenani on aiemmin työtön henkilö. Jos minä saan kotona nyt sen 270 E käteen hoitorahaa ( toisen lapsen täyttäessä 9kk) ja jään kotiin, ei raha riitä yhtään mihinkään! Jos laitan lapseni päiväkotiin maksaa valtio osan päiväkotimaksuista eikö? Sitten sijaisenani toiminut henkilö joutuu takaisin työttömäksi koska minä menen töihin. Hän istuu yksinään kotonaan ja saa työttömyystukea käteen 500 e! Ja minä kahden lapseni kanssa olisin saanut, vajaa 300 e! Ja se on todella myös työtä huolehtia omista lapsista! Lapset eivät kauaa pysy pienenä niin miksi se tehdään entistä vaikeammaksi nähdä oman lapsen kasvan! Eikö kukaan ajattele tätä? Nyt on niin paljon työttömiä niin miksi ihmeessä pienten lasten äitien pitäisi mennä töihin ja viedä sijaisiltaan työpaikka?? En ymmärrä... Ennemminkin hoitorahaa pitäisi nostaa jotta muillakin olisi varaa jäädä kotiin lasten kanssa!

[QUOTE="vieras";28919245]Joku olisi näköjään tarvinnut sitä äidin rakkautta ja huolenpitoa pienenä.[/QUOTE]

Samaa ajattelen. Tuntuu niin uskomattoman hienolta, kun oma pieni 1v4kk lapsi pyytää syliin, halaa lujaa ja antaa suukon. Ja väläyttää maailman ihanimman hymyn. Saan kokea tämän ihanuuden monta kertaa päivässä, kun hoidan itse lapseni kotona.

[QUOTE="vieras";28916246]Eli kannustetaan äitejä menemään mahdollisimman nopeasti työelämään, jos kotihoidontukea vähennetään ja subjektiivinen hoito-oikeus pois, ettei jäisi sitä nuorempaa hoitamaan kotiin vaan pistäisi ne molemmat hoitoon ja itse työelämään. Näin tulee käymään. Lapsia aletaan laittamaan 1 vuotiaina hoitoon, kuten vaikka ruotsissa.[/QUOTE]

Ja mitä vikaa siinä on? Kehityksen kannalta on hienoa että myös naiset ovat kiinni työelämässä.

[QUOTE="vieras";28919293]Ja mitä vikaa siinä on? Kehityksen kannalta on hienoa että myös naiset ovat kiinni työelämässä.[/QUOTE]

Suomessa on tällä hetkellä n. 420 000 työtöntä, että missä hiton työelämässä sitä oltaisiin kiinni?

Kotihoidon tuen leikkaus saattaa olla hyvin lyhytnäköistä ja kuormittaa vaan lisää entistäkin täydempiä päiväkoteja. Ei koske omaa perhettä, koska lapset jo ohittaneet kolmen vuoden iän, mutta yleisenä huomiona.

Mitenköhän mahtaa mennä, kun olen äitiyslomalla ja opiskelen avoimessa yliopistossa. Tarkoitus olisi jatkaa nuoremman 3 vuotis ikään asti ja pääsen viralliseksi opiskelijaksi. Ei olisi mitenkään aikaa opiskella jos vanhempi olisi koko ajan kotona. Ei nuku päiväunia...on kolme. Opiskelen kun nuorempi nukkuu.

mitenköhän haluavat todistuksen siitä että opiskelen, vai joudunkohan ottamaan lapsen pois päiväkodista jos tuo toteutuu. Nyt päiväkodissa on sanottu että pidä niin paljon hoidossa kun tarvitsen, että saan opintoja eteenpäin. Haluaisin sinne kouluunkin joskus, että pääsen töihin.

Miten muuten työttömöt äidit? Mll maksullinen lastenhoitaja työhaastatteluihin ja työkkäri käynneille? Entäs vuokratyöntekijät jos vaikka kuukauteen ei olisi töitä.

Yhteistyössä