Valtiovarainministeriö esittää leikkauksia kotihoidontukeen ja päivähoitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Viikate
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28916344]Sinun sisälukutaitosi ja ymmärryskykysi on aivan mahtavaa luokkaa. =)[/QUOTE]

Pysytäänpä asiassa, kerroin mistä sitä velkaa tulee ja miksi pitää leikata, vastustan sitä mutta eihän te nyt sitä ymmärrä.

Arvaahan sen, että subjektiivisen päivähoidon leikkaaminen saa heti täältä tukea! Tännehän ehtii kirjoitella vain ne, joilla on niin rauhalliset lapset kotihoidossa että päivät sujuu kuin leikki nettiin kirjoitellen. Itse tuen ainakin osittaista subjektiivista päivähoitoa mm. siksi että lapsia on erilaisia, perheitä on erilaisia. On syitä jotka ei naapuriin näy, kuten toisen vanhemman vuorotyö (pakko nukkua päivällä), paljon sairauksiinliittyviä käyntejä päiväsaikaan, aktiivinen työnhaku jne. Jos molemmat vanhemmat ovat esim. työttömiä, on hyvä että lapsi ei ole siinä kokoaikaa seuraamassa työnhakuprosessia tai vanhempien raha-asioista murehtimista ja vanhemmat voivat sitten täysillä keskittyä lapsiin kun on ollut aikaa hoitaa niitä aikuisten asioita.

Itsellä tilanne, että esikoinen 5v on "virikehoidossa" muutaman päivän kuukaudessa, kotona viikon ikäinen vauva ja alle 2 vuotiaat kaksoset. Jos subjektiivinen päivähoito-oikeus poistetaan, joudumme ottamaan esikoisen kotiin. Jos kotihoidontukea leikataan yhtään, joudun palata töihin heti äitiysloman jälkeen. Töihin paluuni merkitsee sitä, että sijaiseni työsuhde päättyy ja kaupungin pitää järjestää kaikille meidän lapsille koko päiväinen päivähoitopaikka. Kumpi on halvempaa minä kotona hoitamassa omia lapsiani vai että kaikki lapset viedään hoitoon? Hoitajia ja päiväkoteja ei kuitenkaan perusteta lisää. Joten lapset ovat vielä ahtaammissa tiloissa, mikä ei voi olla näkymättä myös päivähoidon laadussa. Ja veikkaan, että meidän perhe ei ole ainut, jossa on pakko palata töihin jos kotihoidontuki on yhtään pienempi.

• Tykkää
Reactions: baby-mama
Kotihoidontukea ei pitäisi leikata pienemmäksi, mutta esim loppuisi 2 v olisi tosi hyvä, subjektiivinen päivähoito-oikeus järkeväksi ja opintotukiin ei todellakaan pitäisi koskea. Ennemminkin sossurahoista! Opiskelijat saavat nytkin ihan naurettavan tuen ja lainalla pitää elellä, nostaa voisi vähän. Eläkeikää voisi nostaa parilla vuodella kun väestö ikääntyy. Mitään näistä en HALUAISI, mutta jos on pakko niin noin.

siis hyvä että mee taiemmin täohon. Lapsi van päiväkotiin, niin saa hoitajatkin täitä

taitaa niillä hoitajilla olla töitä jo muutenkin...
sehän ongelma on monissa kunnissa et päiväkotiaikat on ihan täynnä kun ei ole työvoimaa eikä rahaa. Yksi lapsi hoidossa maksaa kunnalle keskimäärin 1000€ kuussa. eipä taida yhden työssäkäyvän veroeurot kattaa tuota.

miksiköhän nuo kaikki esitettävät muutokset koskee lapsia ja heikentävät heidän hyvinvointiaan? myös tuo eläkeiän nosto, koska esim. isovanhemmat joutuvat olemaan pidempään työelämässä eivätkä näin ollen pysty esim. auttamaan lastenlastenhoidossa, jos siis haluavat.

• Tykkää
Reactions: baby-mama
[QUOTE="vieras";28915984]Subjektiivinen oikeus pois/rajaus. kht ei saa mennä leikkaamaan, ne tuet haetaan sitten vaan muualta ja tulee paljon kalliimmaksi. Työkkäriinhän sitä moni äiti sitten menee, mutta kun ei ole niitä töitä. Mukavahan se on työttömyyskorvautta nauttia kht:n sijaan.[/QUOTE]

No mutta... entä jos vaikka toinen vanhempi on lomautettuna? Työt voi alkaa viikon varoitusajalla tai olla alkamatta. Pitääkö lapset silloin ottaa pois päivähoidosta? Tai jos jää työttömäksi yllättäen, niin otetaanko lapset heti pois hoidosta, vaikka vanhempi hakee aktiivisesti töitä? Entä jos se vanhempi on vaikka 2kk työttömänä ja saa uuden duunin ja lapset on otettu pois päivähoidosta ja sitten niiden hoitopaikat on täytetty ja niille pitää taas etsiä uusi hoitopaikka? Entä jos toinen vanhempi saa vaan määräaikaisia sijaisuuksia? Renkutetaanko lapsia sitten edestakaisin kotoota hoitoon ja hoidosta kotiin ja paikasta toiseen? Jotenkin tuntuu vähän tyhmälle päätökselle tällaisena aikana, kun joka firmassa on yt:t tai jaetaan vaan määräaikaisia sopimuksia.
Mikä se lapsen etu tällaisessa tilanteessa on?

Mä en tiedä millaisia muut lapset on, mutta mun alkaa pikkuhiljaa kotiutua kuukauden hoidon jälkeen sinne omaan hoitopaikkaansa. Olis sääli, jos olisimme tilanteessa, jossa mun lapsia riepoteltais edestakaisin paikasta toiseen toisen vanhemman lyhytaikaisten työpätkien takia.

Entä jos ne vanhemmat makaa himassa kännissä aamusta iltaan, eikä jaksa huolehtia lapsistaan? Sosiaaliviranomaiset ei välttämättä puutu riittävän ajoissa. Eikö se silloin ole hyvä, että ne lapset on edes osan ajastaan jotenkuten normaalissa ympäristössä?

[QUOTE="neljän mamma";28916373]Itsellä tilanne, että esikoinen 5v on "virikehoidossa" muutaman päivän kuukaudessa, kotona viikon ikäinen vauva ja alle 2 vuotiaat kaksoset. Jos subjektiivinen päivähoito-oikeus poistetaan, joudumme ottamaan esikoisen kotiin. Jos kotihoidontukea leikataan yhtään, joudun palata töihin heti äitiysloman jälkeen. Töihin paluuni merkitsee sitä, että sijaiseni työsuhde päättyy ja kaupungin pitää järjestää kaikille meidän lapsille koko päiväinen päivähoitopaikka. Kumpi on halvempaa minä kotona hoitamassa omia lapsiani vai että kaikki lapset viedään hoitoon? Hoitajia ja päiväkoteja ei kuitenkaan perusteta lisää. Joten lapset ovat vielä ahtaammissa tiloissa, mikä ei voi olla näkymättä myös päivähoidon laadussa. Ja veikkaan, että meidän perhe ei ole ainut, jossa on pakko palata töihin jos kotihoidontuki on yhtään pienempi.[/QUOTE]

tässä hyvä esimerkki. lasten hoito kunnalle tulee maksamaan 4000€ kuussa plus sijaisen työttömyystuki (ansiosidonainen) mut vähintään sen 650e. plus hänen asumistuki tms. aika paljon täytyy tämän äidin tienata ja kuluttaa et saadaan katettua tuo kaikki.

[QUOTE="sosiaalityöntekijä";28916372]Arvaahan sen, että subjektiivisen päivähoidon leikkaaminen saa heti täältä tukea! Tännehän ehtii kirjoitella vain ne, joilla on niin rauhalliset lapset kotihoidossa että päivät sujuu kuin leikki nettiin kirjoitellen. Itse tuen ainakin osittaista subjektiivista päivähoitoa mm. siksi että lapsia on erilaisia, perheitä on erilaisia. On syitä jotka ei naapuriin näy, kuten toisen vanhemman vuorotyö (pakko nukkua päivällä), paljon sairauksiinliittyviä käyntejä päiväsaikaan, aktiivinen työnhaku jne. Jos molemmat vanhemmat ovat esim. työttömiä, on hyvä että lapsi ei ole siinä kokoaikaa seuraamassa työnhakuprosessia tai vanhempien raha-asioista murehtimista ja vanhemmat voivat sitten täysillä keskittyä lapsiin kun on ollut aikaa hoitaa niitä aikuisten asioita.[/QUOTE]
tottaki se vuorotyötä tai yötyötä tekev siaia edlleen ne laspet pitää hoidossa, mutt ajos kumpikin vanhemmsita työttöminä niin silloin ei tarvita hoitopaikkaa.

[QUOTE="vieras";28916334]Oletko hakenut siivoojan hommia? Kevyttä toimistosiivousta?[/QUOTE]

minä olen merkonomina hakenut siivojan hommia. en saanut kun ei ollut alan koulutusta tai edes mitään työkokemusta siivouksesta. ja siivoustyötä ku kenen tahansa piti muka saada.

tottaki se vuorotyötä tai yötyötä tekev siaia edlleen ne laspet pitää hoidossa, mutt ajos kumpikin vanhemmsita työttöminä niin silloin ei tarvita hoitopaikkaa.

mut yritä ymmärtää ettei kaikki vanhemmat pysty hoitamaan laspiaan joka päivä. on paljon perheitä joissa lapsen hoidossa oleminen estää suuremmat ongelmat. ja jotta vältytään huostaanotolta niin pyritään tukemaan perheitä edes näin. jos taas hoito-oikeus annetaan vain ns sosiaalisista syistä on se liian osoittavaa ja lokeroivaa ja paljastaa kaikille et tuossa perheessä ei pärjätä.

minä olen merkonomina hakenut siivojan hommia. en saanut kun ei ollut alan koulutusta tai edes mitään työkokemusta siivouksesta. ja siivoustyötä ku kenen tahansa piti muka saada.

niinpä ja jos on joutunut vaihtamaan toimistohommiin jalkojen takia niin tuksin sitä siivoustakaan jalat kestää,. Mun jalat kipouilee joskus vaikka ei olei kävellytkään, sit siaisn jatkuvasti olla saikulla ja sekö olis sit oikin työnantajaa kohtan?

Vaikka toinen vanhemmista olisikin kotona esim. äitiyslomalla, voi toisen puolison takia silti tarvita jonkinmoista osittaista päivähoitoa. Isot lapset eivät pysy niin pitkää niin hiljaa (tai voi olla koko päivää ulkona sateella) että vuorotyötä tekevä puoliso saisi riittävästi nukkua.

Muutenkin lapsia on erilaisia! Joidenkin nököttävät hiljaa omissa leikeissään ja ne voi ottaa vaikka työhaastatteluun mukaan, toisilla on toisenlaisia. "Virikehoito" on monille aktiivisemmille isommille lapsille elintärkeää, heidän päivänsä eivät kulu vain vauvanhoitoa katsellessa.

Eiköhän vanhemmat ole itse parhaita asiantuntijoita omien voimavarojensa ja lastensa suhteen!

[QUOTE="vieras";28916647]Tee osa-aikatöitä. Niin minäkin teen (Raskasta työtä) kun on selkä ja käsi paskana.[/QUOTEj
jos oikesti on selkä paskana ja käsi niin kyllä sulle olis lääkärin toimesta sanottu mitä tyätä voittehdä , ei onnisuts raskas työ

Minua ei haittaa noista mikään, kun pienin lähtee hoitoon n. kaksi vuotiaana ja vanhempi lapsi on meidän kanssa kotona myös siihen saakka.

Mietin tässä juuri yhtenä päivänä että mitä järkeä on viedä vanhemmat lapset hoitoon kun on itse vauvan kanssa kotona. Siis kun kuitenkin ulkoilen, käyn perhekahvilassa jne. vauvan kanssa, tai no kohta jo taaperon kanssa, niin miksi en sitten voisi ottaa myös vanhempia lapsia mukaan? No nyt joku hyökkää että saa sitten eri tavalla niitä virikkeitä. No minä siihen vastaan että kyllä se lapsi saa virikkeitä ihan vanhemmilta, jos vanhemmat vaan niin haluavat.

Mutta on perheitä joilla tilanne on eri kun esim. meillä ja lapsilla voi olla peräti turvallisempaakin olla hoidossa kuin omien vanhempiensa kanssa. Sydäntä kylmää tuollainen ajatuskin että joku tekee lapsia ja kohtelee heitä niin huonosti että lapsen on todellakin parempi olla hoidossa että lapsi saa ainakin ruokaa ja huolenpitoa. Sosiaaliset perusteet pitäisi subjektiiviselle hoidolle olla.

[QUOTE="vieras";28916647]Tee osa-aikatöitä. Niin minäkin teen (Raskasta työtä) kun on selkä ja käsi paskana.[/QUOTEj
jos oikesti on selkä paskana ja käsi niin kyllä sulle olis lääkärin toimesta sanottu mitä tyätä voittehdä , ei onnisuts raskas työ

:D Tiedätkö että kaikki ei käy jatkuvasti hakemassa saikkua? Olen kahdesti käynyt ja molemmilla kerroilla saanut saikkua ja särkylääkekuurin ja saisin takuulla saikkua koko ajan mutta teen mieluummin töitä sen minkä pystyn. Minulla on mm. ns. jäätynyt olkapää ja välilevyongelmaa. Ei ole silti muiden asia sanoa minulle mitä saan tehdä ja mitä en. Toki he voivat suositella. Ja paikka iso keittiö, jossa mm. tiskataan valtavia määriä.

[QUOTE="sosiaalityöntekijä";28916372]Arvaahan sen, että subjektiivisen päivähoidon leikkaaminen saa heti täältä tukea! Tännehän ehtii kirjoitella vain ne, joilla on niin rauhalliset lapset kotihoidossa että päivät sujuu kuin leikki nettiin kirjoitellen. Itse tuen ainakin osittaista subjektiivista päivähoitoa mm. siksi että lapsia on erilaisia, perheitä on erilaisia. On syitä jotka ei naapuriin näy, kuten toisen vanhemman vuorotyö (pakko nukkua päivällä), paljon sairauksiinliittyviä käyntejä päiväsaikaan, aktiivinen työnhaku jne. Jos molemmat vanhemmat ovat esim. työttömiä, on hyvä että lapsi ei ole siinä kokoaikaa seuraamassa työnhakuprosessia tai vanhempien raha-asioista murehtimista ja vanhemmat voivat sitten täysillä keskittyä lapsiin kun on ollut aikaa hoitaa niitä aikuisten asioita.[/QUOTE]

On olemassa tiettyjä tilanteita, jolloin subj.hoito-oikeus on perusteltavissa, mutta yleisesti ottaen päiväkotien työntekijät kannattavat subjektiivisen hoito-oikeuden rajoitusta. He jos ketkä tietävät, että juttu on ns. levähtänyt käsiin, kun lähes kaikki kotona olevat vievät jo pieniäkin lapsia hoitoon. Vanhemmuuden tukeminen on unohdettu, kun lasten hoito on ulkoistettu.

En edelleenkään ymmärrä sitä, että työttömiä pidetään jotenkin sairaina. Että he eivät muka osaisi järjestää asioitaan niin, että lapsen on terveellistä elää ja kasvaa heidän, OMIEN, vanhempiensa kanssa.

Meillä elettiin vuosikausia toisen vanhemman pienillä tuloilla, eikä se vammauttanut lapsiamme millään tavalla. Enkä minäkään siitä vammautunut, vaikka en käynyt kodin ulkopuolisissa töissä vuosiin.

jos taas hoito-oikeus annetaan vain ns sosiaalisista syistä on se liian osoittavaa ja lokeroivaa ja paljastaa kaikille et tuossa perheessä ei pärjätä.

Alan ammattilaiset pitävät jo nyt vanhempia toistaitoisina, jos nämä eivät osaa olla yksi-kaksivuotiaansa kanssa vaan vievät hoitoon. Ja samoin niitä, jotka eivät toisen lapsen synnyttyä kykene enää kasvattamaan sitä vanhempaa. Sorry.

Miten ihmeessä joskus ennen muinoin on voitu elää perheenä ilman subjektiivista hoitoa? Siis ison osan suomeahan pitäs olla vähintäänkin hulluja kun ei tuo hoito-oikeus niin tavattoman kauan ole kuitenkaan ollut olemassa.

Ai niin - silloin lapset leikkivät kotonaan naapuriston lapsien kanssa (kun ne naapurin lapsetkaan eivät olleet subjektiivisessa hoidossa). Kerhoissa käytiin, oli puistotätejä tms.

Mutta ei. Nyt mammat lukkiutuu neljän seinän sisälle netin ääreen niiden muksujen kanssa. Pakkohan sieltä lapsen on pois päästä...

Yhteistyössä