Valtiovarainministeriö esittää leikkauksia kotihoidontukeen ja päivähoitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Viikate
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
:D Tiedätkö että kaikki ei käy jatkuvasti hakemassa saikkua? Olen kahdesti käynyt ja molemmilla kerroilla saanut saikkua ja särkylääkekuurin ja saisin takuulla saikkua koko ajan mutta teen mieluummin töitä sen minkä pystyn. Minulla on mm. ns. jäätynyt olkapää ja välilevyongelmaa. Ei ole silti muiden asia sanoa minulle mitä saan tehdä ja mitä en. Toki he voivat suositella. Ja paikka iso keittiö, jossa mm. tiskataan valtavia määriä.

Aina löytyy ihmisiä jotka tykkää rääkätä itteään.Mä en ainakaan edes kykene tän olkapäävammani kans tekemään mitään kunnei käsi liiku ilman että sitä toisella kädellä avittais.Enkä mä ainakaan näe järkeä siinä että ollaan sitkeesti töissä vaikka sitten henki lähtis,toimitaan puolella työteholla kun ei haluta saikulle jäädä vaikka olis aihetta.
Mitä iloa työnantajalle on työntekijästä joka ei voi antaa täyttä työpanosta?

Kumma juttu, että taas kaikki yhteiskunnan heikoimmat laitetaan kärsimään. Miksei isotuloisilta oteta mitään? Pitäisi puuttua älyttömiin huippueläkkeisiin, osinkoihin ja bonuksiin. Miksi turhaan kaksikielisyyteen ja mamutukseen syydetään älyttömät määrät rahaa? Siellä ne isot rahat pyörivät.

• Tykkää
Reactions: baby-mama
[QUOTE="Jaana";28916953]Kumma juttu, että taas kaikki yhteiskunnan heikoimmat laitetaan kärsimään. Miksei isotuloisilta oteta mitään? Pitäisi puuttua älyttömiin huippueläkkeisiin, osinkoihin ja bonuksiin. Miksi turhaan kaksikielisyyteen ja mamutukseen syydetään älyttömät määrät rahaa? Siellä ne isot rahat pyörivät.[/QUOTE]

Hetkonen...heeeetkonen! :D

Ihan oikeesti 3- vuotta lapsen kanssa kotona on lyhyt aika! Siitä jos valtio maksaa pientä tukea niin minusta siinä joustaa perhe eniten, koska tulot tippuu todella paljon. Suomessa ei arvosteta kotihoitoa ollenkaan, mikä on tosi sääli.

En tiiä mistä johtuu, mut väärään suuntaan ollaan menossa. En tiiä sekotetaanko tässä syrjäytyneet perheet ja sellaiset joilla on koulutus ja työpaikka mihin palata.

Ite oon kohta 28 ja mulla on todennäköisesti ainakin 40 vuoden työura edessä kuhan palaan työelämään, mut mikään ei tunnu riittävän, tästä elämästä jos "uhraan" pienille lapsilleni 5 vuotta olemalla kotona...

• Tykkää
Osuu taas naisiin, pienituloisiin, lapsiin ja lapsiperheisiin, opiskelijoihin, vanhuksiin. YLLÄTTÄVÄÄ. Ja tyhmät kateelliset suomalaiset vielä hurraa asiasta, vaikka nyt pitäisi taas kyseenalaistaa näitä kohteita. Eikun koko hyvinvointiyhteiskunta pöntöstä alas vaan, lapset ja vanhukset kadulle vaan.

[QUOTE="vieras";28917026]Leikkaako hallitus kreikkalaisilta veronkiertäjiltä, gepardihatuilta ja mamutuksesta?[/QUOTE]

Sinne lähtee uusi paketti syksymmällä. Saksassa arvioitiin että 11 miljardia.

[QUOTE="vieras";28917035]Osuu taas naisiin, pienituloisiin, lapsiin ja lapsiperheisiin, opiskelijoihin, vanhuksiin. YLLÄTTÄVÄÄ. Ja tyhmät kateelliset suomalaiset vielä hurraa asiasta, vaikka nyt pitäisi taas kyseenalaistaa näitä kohteita. Eikun koko hyvinvointiyhteiskunta pöntöstä alas vaan, lapset ja vanhukset kadulle vaan.[/QUOTE]

Tuota samaa olen itsekin ihmetellyt, tälläkin palstalla on varmasti 90% kirjoittelijoista riippuvaisia yhteiskunnan tuesta ja silti ne jaksaa iloita tuon puolesta että omista leikataan. Onko silkkaa tyhmyyttä vai mitä lie..

En edes usko että kotihoidontuen lyhentämisen tarkoituksena olisi aikaan saada säästöjä. Hoitajat/hoivaajat = naiset pitää saada nopeammin töihin. Vaikea sanoa onnistuuko, mutta hiukan epäilen.

Alkuperäinen kirjoittaja xxööx;28917057:
En edes usko että kotihoidontuen lyhentämisen tarkoituksena olisi aikaan saada säästöjä. Hoitajat/hoivaajat = naiset pitää saada nopeammin töihin. Vaikea sanoa onnistuuko, mutta hiukan epäilen.

Kukapa ei ilomielin lähtisi palkattomana tekemään täyspitkää päivää palkollisten sekaan samoja hommia :D Iloitkaa!!

Alkuperäinen kirjoittaja xxööx;28917057:

Niin, mihin töihin? Toisena asiana tapetilla sitten onkin taas hoitajien palkanalennus ja lomaetujen vienti + lomautukset :D (yllättävää, että naisvaltainen ala). Jostain vakityöstä tai virasta on ihan turha edes unelmoida, orjatöihin ne naiset haluaa.

Ihan oikeesti 3- vuotta lapsen kanssa kotona on lyhyt aika! Siitä jos valtio maksaa pientä tukea niin minusta siinä joustaa perhe eniten, koska tulot tippuu todella paljon. Suomessa ei arvosteta kotihoitoa ollenkaan, mikä on tosi sääli.

En tiiä mistä johtuu, mut väärään suuntaan ollaan menossa. En tiiä sekotetaanko tässä syrjäytyneet perheet ja sellaiset joilla on koulutus ja työpaikka mihin palata.

Ite oon kohta 28 ja mulla on todennäköisesti ainakin 40 vuoden työura edessä kuhan palaan työelämään, mut mikään ei tunnu riittävän, tästä elämästä jos "uhraan" pienille lapsilleni 5 vuotta olemalla kotona...

Tulot tippuu todella paljon?? Saanko nauraa. Yksi vuosi on alle 4000€ pudotus perheen tuloissa....

Tukijärjestelmät on pakko pikkuhiljaa romuttaa kun niitä käytetään myös luvattoman paljon väärin. Eikä valtiovallalla suotta ole huoli niistä kotiin jumahtaneista äideistä jotka tuosta vaan ovat pois työelämästä pitkälle yli kymmenenkin vuotta. Usein juuri vielä putkeen. Hyväksi ajateltu järjestelmä on syönnyt siis samalla omaa kättään...liian moni luottaa siihen että kyllähän mä töihin pääsen... ja jos en niin valtion tukiverkko kyllä jollain koppaa kiinni.

[QUOTE="vieras";28917070]Niin, mihin töihin? Toisena asiana tapetilla sitten onkin taas hoitajien palkanalennus ja lomaetujen vienti + lomautukset :D (yllättävää, että naisvaltainen ala). Jostain vakityöstä tai virasta on ihan turha edes unelmoida, orjatöihin ne naiset haluaa.[/QUOTE]

Kotona pitkään olleille ei tarvi maksaa ikälisiä sun muita. Hoitajia harvasta paikasta voidaan oikeasti vähentää, mutta ehkä korvata "halvemmilla" työntekijöillä.

[QUOTE="vieras";28917089]Kyllä se suurin väärinkäyttäjä ryhmittymä sosiaalietuuksissa on maahanmuuttajat.[/QUOTE]

eli jos jotkut käyttää väärin niin sitten sinäkin saat käyttää? Tää on menttaliteetti joka meidät on kuseen ajanut. Jokainen voi laittaa oman kortensa kekoon ja elää omien varojen mukaa, olla sen verran tunnollinen ja ahkera että kehtaa suoraselkäisenä seistä ja todeta ettei käytä yhteiskunnan järjestelmiä häikäilemättömästi väärin.

Väärinkäyttäjiä on aina. Mutta oikeuttaako se minut tekemään väärin? ei. Enkä aio myöskään pelata ja juonia vaikka tiedän monen tekevän niin. Vaikka "huijaus" tuntuukin yksilön kohdalta pieneltä - niin todellisuudessa kun näitä yksilöitä on paljon, kasvaa summat suuriksi.

[QUOTE="meiju";28917109]eli jos jotkut käyttää väärin niin sitten sinäkin saat käyttää? Tää on menttaliteetti joka meidät on kuseen ajanut. Jokainen voi laittaa oman kortensa kekoon ja elää omien varojen mukaa, olla sen verran tunnollinen ja ahkera että kehtaa suoraselkäisenä seistä ja todeta ettei käytä yhteiskunnan järjestelmiä häikäilemättömästi väärin.

Väärinkäyttäjiä on aina. Mutta oikeuttaako se minut tekemään väärin? ei. Enkä aio myöskään pelata ja juonia vaikka tiedän monen tekevän niin. Vaikka "huijaus" tuntuukin yksilön kohdalta pieneltä - niin todellisuudessa kun näitä yksilöitä on paljon, kasvaa summat suuriksi.[/QUOTE]

hmm.. ei :D vaan miksi mamuihin ei kohdistu mitään säästötoimenpiteitä? miksi meidän omiin "heikkoihin" kohdistuu kaikki toimenpiteet?

Koittakaa nyt ymmärtää, että säästöt tehdään niiltä jotka saavat tulonsiirtoja.

Tämähän on vasta alkua. 10.000 miljoonaa julkinen sektori miinuksella, meitä viisi miljoonaa, eli nopealla laskutoimituksella nelihenkinen perhe joutuu säästämään keskimäärin 8000€, ennenkuin talous ehkä saadaan balanssiin.

[QUOTE="akka";28916918][QUOTE="vieras";28916732]

Aina löytyy ihmisiä jotka tykkää rääkätä itteään.Mä en ainakaan edes kykene tän olkapäävammani kans tekemään mitään kunnei käsi liiku ilman että sitä toisella kädellä avittais.Enkä mä ainakaan näe järkeä siinä että ollaan sitkeesti töissä vaikka sitten henki lähtis,toimitaan puolella työteholla kun ei haluta saikulle jäädä vaikka olis aihetta.
Mitä iloa työnantajalle on työntekijästä joka ei voi antaa täyttä työpanosta?[/QUOTE]

Minustahan on paljonkin iloa. Olen lomittaja ;) Sairaat pääsee kyllä eläkkeelle, hankkiutukaa siihen niin ette nosta turhaan tukia kun ette töihin "kykene" kuitenkaan ;) Ainakaan rollolainen. Sen pitäisi saada tehtyä helppoa työtä istualtaan, mieluiten tuntia ja palkka käteen ainakin 2000. Eikö rollo?

[QUOTE="vieras";28917119]hmm.. ei :D vaan miksi mamuihin ei kohdistu mitään säästötoimenpiteitä? miksi meidän omiin "heikkoihin" kohdistuu kaikki toimenpiteet?[/QUOTE]

Mamut ovat se Kultainen Vasikka jota suvaitsevaiset palvovat...

Jos kotihoidontuen kestoa leikataan, niin ei se auta, kuin palata töihin aiemmin. Sitten tuuraajani jää ilman töitä ja meidän kahdelle lapselle täytyy löytyä kokopäivähoitopaikka. Työaikaani en voi lyhentää, koska sitten päivähoitomaksujen ja muiden kulujen jälkeen ei jää enää varaa elämiseen. Hoitovapaani olen kuluttanut (etä)opiskellen samalla lisää omaa alaani, mutta opinnot jäävät kesken siinä tapauksessa. Olen siis hakannut 2,5 vuotta turhaan päätäni seinään. Palaan töihini ja toivon, etten ole seuraavalla yt-kierroksella irtisanottavien joukossa siksi, että koulutus ei riitä.

Meidän kunnassa on jo muutenkin huono tilanne hoitopaikkojen kanssa. Niitä ei yksinkertaisesti ole, sillä perhepäivähoitajaksi haluavia ei ole ja päiväkodit pullistelevat. Tilannetta vaikeuttaa se, että yksi suuri päiväkoti on homeremontissa ja niillekään lapsille ei löydy toista sijoituspaikkaa.

Tämä säästökuuri kohdistettiin jo 90-luvun lamassa pahiten lapsiperheisiin ja muutenkin huonommin toimeentuleviin. Meillä on iso joukko nuoria, joista ei koskaan ole työelämään, tutkimusten mukaan nämä nuoret ovat niitä, jotka lamasta viimeksi joutuivat pahiten kärsimään. Ei sen ajan lapsiperheiden säästöpolitiikasta seurannut mitään hyvää ja uskomatonta, että virheistä ei taaskaan opittu mitään.

Kyllä Suomessa olisi muitakin säästökohteita, mutta lapsiperheet eivät uskalla nostaa meteliä ja ovat siksi helppo säästökohde. Samaan säästösarjaan tulevat pääsemään opiskelijat,vanhukset, sairaat ja työttömät. Eihän tässäkään kotihoidontukileikkaus-asiassa mitään oikeaa säästöä tule syntymään, ne vaikutukset tulevat vaan näkyviin pidemmällä aikavälillä.

Kyllä jotain muutoksia on pakko tehdä, sillä rahaa ei ole. Mutta voisiko ne miettiä siellä hallituksessa vähän tarkemmin näiden tiettyjen kohteiden kohdalla säästökuuriensa pitkäaikaisvaikutukset. Nyt tässä käy niin, että kukaan ei halua kouluttautua, kun se vähäkin tuki poistetaan ja vaihdetaan lainaan. Kukaan ei uskalla ottaa lainaa, kun takeita töistä ei ole. Yritystoimintaa savustetaan kiihtyvää vauhtia ulos maasta. Kukaan ei halua tehdä lapsia, sillä ei ole aikaa eikä rahaa jäädä pois työelämästä jne. Ihmettelen vaan, että näinkö Suomi pelastuu? Suomi on jo kussut niin pahasti housuihinsa, ettei tästä enää pelastusta tule. Kohta ihmetellään, että miten me ollaan samassa jamassa kuin Kreikka. Tällä valtion velanotolla ja näppärillä säästötoimilla se on enää ajan kysymys...

Taas kerran, pitäisi säästää niin säästetään ihan väärästä paikasta. Mites olis vaikka ensin että lopetetaan rahan syytäminen esim. kehitysyhteistyöhön!! Kukaan ei edes mieti tuota vaihtoehtoa. Otetaan vaan pois lapsilta ja vanhuksilta. Huoh...

• Tykkää
[QUOTE="vieras";28917201]Kyllä sinä sitten jaksat olla kuvottava. Ei kukaan palvo mamuja kultaisena vasikkana. Vain sinun sairaassa mielikuvituksessasi.[/QUOTE]

Mamut ovat Suomessa miljardiluokan bisnes, eli ilman mamuja moni joutuisi etsimään itselleen ihan oikean työpaikan, ja siksi mamut ovat suviksille se Kultainen Vasikka.

[QUOTE="hemuli";28917079]Tulot tippuu todella paljon?? Saanko nauraa. Yksi vuosi on alle 4000€ pudotus perheen tuloissa....

Tukijärjestelmät on pakko pikkuhiljaa romuttaa kun niitä käytetään myös luvattoman paljon väärin. Eikä valtiovallalla suotta ole huoli niistä kotiin jumahtaneista äideistä jotka tuosta vaan ovat pois työelämästä pitkälle yli kymmenenkin vuotta. Usein juuri vielä putkeen. Hyväksi ajateltu järjestelmä on syönnyt siis samalla omaa kättään...liian moni luottaa siihen että kyllähän mä töihin pääsen... ja jos en niin valtion tukiverkko kyllä jollain koppaa kiinni.[/QUOTE]

Voisiko joku selventää mulle, mitä tässä tarkoitettiin tuolla, että perheen tulot tippuu toisen ollessa hoitovapaalla alle 4000€ vuodessa? Mun matematiikalla kotihoidontuki on aika paljon pienempi palkkaan verrattuna...

ajatellaan äidin vaikka tienaavan töissä ollessaan 2500€/kk. Kotihoidontuki on n. 336€/kk. Äiti saa siis 2164€/kk vähemmän kuin työssä ollessaan. Vuodessa tämä tekee 25 968€. Miten laskemalla perheen tulot tippuvat alle 4000€ vuodessa?

Yhteistyössä