Ministeriö esittää: Kotihoidontukeen leikkaus, subjektiivista päivähoito-oikeutta rajataan ja eläkeikää ylös

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja määää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Hiphei";28919571]Työttömänä äitinä voin vastata että niihin harvoihin työhaastatteluihin tuskin tarvii tarhapaikkaa :D Työkkäriin otan lapset mukaan sen 2-3krt vuodessa mikä siellä pitää käydä! Kädetöntä touhua työttömän lapset vielä hoitoon, sehän vasta kalliiksi tuleekin.[/QUOTE]

? Ajattelit sitten, että ne lapset otetaan mukaan työhaastatteluun? No ei varmasti saa työpaikkaa. Ja vielä, että lapset työkkäriinkin? No itse kyllä olen joutunut käymään joskus kuukaudenkin välein työkkärissä. Toki jos olet pitkäaikaistyötön, niin et sillon, mutta jos olet vaikka max vuoden työtön ja oikeasti haluat töihin, käyt etsimässä töitä, käyt haastatteluissa. Ja mulla ihan kysyttiin työkkäristä, että mites lapsi, että onko hoito järjestetty.

Sain myös kerran käskyn koulutukseen viikon päähän, että tosiaan jos ei olisi lapset hoidossa, niin karenssi olisi pukannut. Parin viikon turha lyhytkoulutus, mutta tosiaan työkkäri velvoittaa niihin menemään.

Pöh, vielä kun ei ole toinen jalka haudassa, eläkkeelle odottavat voisivat viimeiset "työvuodet" kaitsea pienempiä. Nuoret pääsee töihin, lapsille on hoitajia ja ennen kaikkea vaihtoehtoja tavalliselle päivähoidolle. Yhteiskunta saisi tukea yhteisöllisyyttä ja sitä että perheet yli sukupolvien tukisivat toisiaan ja kuka ties mahdollisuuksien mukaan asuisivat lähempänä toisiaan. Vaikka puhunkin menneistä ajoista, siellä on ollut tapoja jotka voisivat toimia nykyäänkin. Mikään järki kituuttaa miniapteekin voimalla kulkevaa 6 varpaista eukkoa työelämässä ettei vahingossakaan saisi eläkettä ja joku oikeasti työkykyinen pääsisi kiinni uraputkeen ennen kuin on ollut sen 5 vuotta laitossiivoojana tietotekniikan insinöörin papereilla.

Kätevää. Työtön lähtee töihin 4 päiväksi kuussa (saa niistä bruttona 100 euroa per päivä). Samalla hän pistää kaksi lastaan neljäksi päiväksi lhoitoon. Yksi hoitopäivä maksaa kunnalle 90 euroa, josta "omavastuu" on n. 12 euroa. Valtiolle/kunnalle jää maksettavaa 78 euroa per lapsi per päivä. Kahdesta lapsesta siis 156 euroa per päivä. Valtion kassaan tulee 156 euron lovi. Samalla työtön tienaa sen 100 euroa, mikä vaikka vähennettäisiin hänen tuistaan (vaikkapa asumislisä/toimeentulotuki, kaikilla ei edes näitä vähennyksiä tule). Valtion kassaan tulee siis päivässä 56-156 euron lovi esimerkkiperheessä :D

Tämän lisäksi perhe ei vielä pysty sopimaan kunnan kanssa 4 päivää kuussa -hoitosopimuksesta. esim. meidän kunnassa minimihoitopäivät kuussa on 10 päivää/kk. Eli joutuisin laittamaan lapset 10 pv/kk hoitoon. Tämä tekisi valtion kassaan 90x10=900 euron loven per lapsi. Kahdesta lapsesta 1800 euroa.

Eli saisin itse tienata 400 euroa kuussa, mutta se tekisi valtion kassaan 1800 euron loven. Onkohan "Urpiainen" miettinyt asiaa näin pitkälle?

Itse kyllä kannatan siis tuota työttömän tienaamista lähinnä syrjäytymisen ehkäisynä ja työelämässä kiinni pysymisenä.

Toivottavasti nyt tajuavat tehdä tuohon päivähoitoasiaan uuden lain. Eli subjektiivinen päivähoito-oikeus rajoitetaan esim. 4 päivään kuussa ja poistetaan se saakelin typerä pykälä jostain kunnista, että päivähoitosopimus pitää olla vähintään 10 (tai8) päivän mittainen kuussa. Olisin itse joskus halunnut lapseni hoitoon 4 päivää kuussa, mutta kunta tarjosi vain 10 päivän soppareita. Ei mitään järkeä, ja kunnalle tuli tästä sitten tappiota joka kuukausi 90x6=540 euroa joka kuukausi.

eiks opintolaina ole valtion takaama, tottahan takaaja maksaa viulut jos opintovelallinen ei saa töitä

no ei tasan maksa, vaan menettää luottotietonsa, olen läheltä seurannut yhtä 19vuotiasta tyttöä, joka lähti muualle opiskelemaan ja kun äitinsä ei auttanut otti opintolainaa , mutta ne lainat menikin kaikkeen muuhiun ja nyt silä on lújottotiedot menneet
ei oliis mukavaa jos minun lapseni joutuisvat koko ikänsä, mahdollisesti vielä 50vuotiaina lyhentämän opintolainaansa. Pahimmassa tapauksesa he eivät sa koskaan työtä ja sen maksu vaan pitkittyy.....

no ei tasan maksa, vaan menettää luottotietonsa, olen läheltä seurannut yhtä 19vuotiasta tyttöä, joka lähti muualle opiskelemaan ja kun äitinsä ei auttanut otti opintolainaa , mutta ne lainat menikin kaikkeen muuhiun ja nyt silä on lújottotiedot menneet
ei oliis mukavaa jos minun lapseni joutuisvat koko ikänsä, mahdollisesti vielä 50vuotiaina lyhentämän opintolainaansa. Pahimmassa tapauksesa he eivät sa koskaan työtä ja sen maksu vaan pitkittyy.....

no täytyy tunnustaa että itelläkin hiukan syletti maksella opintolainoja pois

taisin olla 38 kun viimenen erä oli maksettu

Ne sehän on sen tytön omaa hölmöyttä, jos ei osannut raha-asioitaan hoitaa.

"Rahat meni kaikkeen muuhun"? Ja tossa tilanteessa pitäis siis valtion hoitaa homma, vai?

[QUOTE="Hiphei";28919600]Eiköhän kuvailemasi tapaukset saa hoitoa/ tarvitsemaansa apua sosiaalihuolllon kautta![/QUOTE]

Ehhehe :D

Mutta ihan vakavissaan. Meillä menisi tänä päivänä aika paljon vahvemmin, jos viime laman aikaan ei olisi säästetty lapsista ja nuorista. Ne ongelmat jotka ehkä vielä pystytään vaikenemaan kuoliaaksi kun se lapsi on 10, räjähtää käsiin ennemmin tai myöhemmin. Mitä aiemmin ihmisistä pidetään huolta, sitä halvemmaksi se tulee.

Tällä hetkellä esim. perheneuvolaan voi joutua jonottamaan vuoden. Sitten lääkärille toisen vuoden, jos lapsi tarvitsee tutkimuksia. Sitten suunnitellaan tukitoimia, niitä odotellaan kolmas vuosi. Kolme vuotta (vuosikin) pienen ihmisen ja hänen perheensä elämässä ehtii tehdä asioita, joita ei ehkä enää pystytä korjaamaan ikinä. Ja jos pystyykin, kustannukset ovat tähtitieteelliset.

Yhteistyössä