Toukovaavit 2011

Tervetuloa miuku ja Jennile :)

Kiitos kommenteista tohon nukkumiseen liittyen. Eilen kävi neuvolantäti mittaamassa painon kotikäynnillä ja oli tullut runsaasti painoa lisää. Eli ilmeisesti saa tarpeeksi syödäkseen kuitenkin. Annan siis nukkua illalla, jos kerran unta maittaa. :)

Viime yö meni melko levottomasti, poika heräili vähän väliä eikä meinannut millään rauhoittua. Mietin, että onkohan vatsanväänteitä. Täytyykin äidin (ja isin) koittaa ottaa päivällä torkkuja, kun jäi unet niin lyhyiksi. : /

lyrae ja poika 10pv
 
Löysinhän minäkin tieni lopulta tänne puolelle :) Eli meille syntyi pikku prinsessa 9.6. mitoilla 3770g ja 52cm. Synnytys oli pitkähkö 19h josta 14h meni luomuna ammeen ja suihkun ja kärvistelyn voimalla, sitten sain tunnin verran ilokaasua kunnes epiduraali oli ihana iloni :) Sillä meni pari tuntia kivuitta kunnes alkasi ponnistusvaihe jossa ei enää ollut oikein mitään puudutusta jäljellä eli se oli aika ikävä ja kesti puolisen tuntia. Selvisin parilla tikillä emättimeen ja häpyhuuliin mutta episiotomia jouduttiin leikkaamaan ihan viime metreillä. Synnytyksestä jäi kuitenkin hyvä mieli ja onhan se lopputulos aina tärkein :heart:

Me pääsimme kotiin vasta kun vauva oli jo 6vrk, ensin paino oli laskenut liikaa ja sitten hänellä todettiin sydämessä sivuääni. Sitä tutkittiin pari päivää ja löytyi pari syytä sille jotka vaativat myöhempää kontrollointia mutta ei mitään akuuttia/hengenhätää. Mutta kyllä vaan monesti sairaalassa sai itkut tirauttaa kun oli kyse ekasta vauvasta, sydänjutuista ja lääkärien kapulakielestä... ;)

Keskiviikkona pääsimme tosiaan kotiin ja nyt on arkeen totuttelua. Eka yö oli levoton mutta viime yö meni jo paremmin. Vauva syö melkein 2h välein että uni on luonnollisesti vähissä ja jostain syystä mä en saa nukuttua millään päivisin eli aika huuruissa mennään ;)

Kirjoittelen myöhemmin lisää ja lueskelen näitä jo tulleita kirjoituksia, kiva jatkaa tässä ketjussa :)
Nelli ja Kultahippu 8pvää
 
Huhuh. Meillä on ilmassa koliikkia....:| Tyttö nukkuu kyllä yöt hyvin, tietty tottakai herää pari kertaa syömään, mutta päivällä/illalla on itketään ja vääntyillään. Vaikka raukkaparka on ihan väsynyt ja nukahtaa, niin hetken päästä alkaa juilinta ja sitten herätään ja parutaan. Sitten tietty ollaan väsyneenä entistäkin kiukkuisempia... Osa ongelmaa on harvat kakat eli sellaiset tulee keskimäärin vain joka neljäs päivä. Lisäksi meidän piti aloittaa se raudan anto ja sehän lisää tuskaa vielä :'( Tiedä sitten kuinka paljon sitä edes imetyy, koska puklua riittää. Oon välillä miettinyt myös olisko kaupan päällä vielä refluksitauti...

Syöttöväliähän on jo pidennetty ja vauva röyhtäytetään. Sitten yritän parhaani mukaan (ehkä pitäisi yrittää vielä enemmän, mutta en tiedä mitä sitten enää syön :headwall:) välttää sellaisia ruokia/juomia jotka voi aiheuttaa vauvalle ilmaa, lisäksi juon Vauvan ilo-teetä (kehuu vähentävänsä ilmavaivoja), hierotaan masua ja ollaan myös käyty nyt kaksi kertaa vyöhyketerapiassa. Eka kerta auttoi silmiin pistävän hyvin, toisesta en vielä tiedä kun se oli eilen. Ensi viikolla mennään uudestaan ja saan silloin myös itse oppeja kuinka vauvaa voi hieroa, joten voin sitten helpottaa oloa myös kotona. Kantoliinassa olo näyttää myös auttavan jonkin verran ja siinä on tullut pötköä heijattua/hytkyteltyä sen verta että kohta mun vatsa ja alaruumis on varsin timmissä kunnossa :LOL: Niin, ja mallasuutettakin on ostettu, tosin vain kerran vasta annettu ja D-vitamiini on toistaiseksi katkolla. Hankin tosin maitohappobakteereita, jota yritän antaa& toivon että jotain pysyisikin mahassa.

Tuossa onkin ollut puhetta painosta. Mun normipaino on tuossa 55kg paikkeilla ja mulla tuli raskauden aikana noin 15kg, joista synnärille jäi 8kg. Tosin sen jälkeen on lähtenyt painoa todella vauhdilla, koska enää on jäljellä vain kaksi kiloa :O Eli kai tuo imetys auttaa ja se että ei tässä ehdi aina edes syömään tai ei ainakaan mässyttämään ylimääräisiä. Sen verta pömppistä on kuitenkin vielä, että ihan kaikki housut ei mene kiinni. Taitaa tuo takamuskin olla leventynyt -heh. Neuvolan mukaan nyt voi alkaa jumppaamaan vatsalihaksia rauhallisesti, en tosin oo toistaiseksi jaksanut. Inhoan vatsalihasliikkeitä... Lantionpohjan lihakset kyllä kaipaa kipeästi jumpaa ja yrtitän muistaa jumpata niitä. Siihen on motivaatioita, koska en halua loppuelämääni pelätä aivastuksia :ashamed: Lisäksi välillä tuntuu että alakerta 'puutuu' jotenkin hassusti ja että sieltä valuisi jotain lihaisaa ulos. Näin ei tietty ole, mutta sellaiselta se tuntuu : /

Mies lähtee töihin maanantaina, joten vähän jänskättää miten pärjätään. Varoitin jo että saatan olla edelleen yökkärit päällä kun isi tulee kotiin :rolleyes:

Miiku ja tyttö 5 viikkoa
 
Pikaisesti tähän taas kirjoitan ennen kun lapsukaiset herää, kerrankin samaan aikaan päikkäreillä. Ja minä istun täällä :D

Tuota, tuonneoli päivityksiin tullut mun kohdalle pienoinen painovirhe, Tytsy oli 3704g, merkattu oli 13704g. Kauniisti ajateltu, mutta eiköhän tuo pienemmän kokonen piisaa :D

Josko nyt ehtisin lukea läpi muiden kirjoituksia.

Jennile ja Tytsy 1kk
 
Moi :wave:

Ei kyllä meinaa aika riittää kirjottamiseen, mut elossa ollaan vielä!

Kiva lukea teidän painotilanteesta sekä kuntoiluista. Itsekin aloitin tällä viikolla lenkkeilyn. Ihan kävellen meen ja kunto on niin pohjissa et tuntuu tässä vaiheessa riittävänkin :ashamed:
Painoa on vielä lähtötilanteeseen noin 5 kiloa, pudotettavaa sit rutkasti enemmän :kieh:

Jadey ja pikkusisko 1kk 1vko
 
Onnea Nelli!

Heippa kaikille :) En ole ehtinyt tänne kirjoittelemaankaan kun lapset vie kaikki mehut, koliikkia ilmassa meillä ja tyttöraasu itkee tosi paljon :( Masuhierontaa kokeilin tänään ja se auttoi hetkeksi, suosittelen muillekin! :)

Tyttö on täysimetyksellä ja painoa tullut keskimäärin 250g/viikko eli ihan kivasti :) Koliikkia (tai mitä lie?) lukuunottamatta on mennyt tosi hyvin.

Kuntoa olen minäkin alkanut neuvolan ohjeiden mukaan kohottamaan, aloitimme vaunulenkkeilyn kotiuduttuamme mutta vauva ei juuri viihdy vaunuissa. Olen aloittanut kotijumpan vahvistaakseni lihaksistoa mutta vielä en ole suoria vatsoja ottanut mukaan. Lihaskuntoa teen 5 päivänä viikossa ja sen ohella poljen crosstreneria aina 30min päälle. Kunto on lähtenyt kivasti kohoamaan mutta hommaa on vielä sen kanssa :D

Onko muiden vauvoilla vielä paljon hormoninäppyjä? Meillä neiti 3 viikkoa on aivan täynnä niitä, mikähän neuvoksi?
Nyt täytyy mennä tarjoamaan tissiä tuolle jos se rauhottaisi hetkeksi.
Lilya ja Myrtti 3 viikkoa
 
Täällä vaan nopsasti kuulumisia, oli kiirus viikko kun ukko iltavuorossa..

Tällä viikolla oli neuvola, tytön mitat 5 viikkoa: 4975g, 57,5cm ja py 38,6cm. Ainakin kasvaa :flower: D-vitamiinit oli nyt hetken tauolla ja heti tuli kakka ja uni paremmin. Pitää kokeilla huomenna taas aloittaa, jos ei toimi, niin taas taukoa.

Meilläkin muuten tyttö nukkuu illalla ja iltapäivästä paremmin kun aamupäivällä. Ja annan nukkua silloin kun nukkuu, kun ei oikein rytmiäkään ole vielä.

Paremmalla ajalla enemmän..
 
Onnea Nelli ja tervetuloa tälle puolelle!

Meillä on kans viime päivät ollut masun kanssa ongelmia, kovasti tuntuu mahassa kiertävän ja aiheuttavan tukalaa oloa. Toissayönä herättiin kovasti, viime yö meni jo ihan hyvin lukuunottamatta tunnin huuto/hereilläolotaukoa. Tänään päivällä ja illalla on nukuttu hyvin, toivonkin kovasti, että mahassa olisi vähemmän nyt kupruja. Meillä tuntuu auttaneen maitohappobakteerit.

Cuplatonta ostettiin myös varastoon, kun tuntui, ettei silloin yhtenä iltana tullut huudolle loppua. Ihmetyttää vaan, että tuossa Cuplattomassa on makeutusaineena natriumsakariinia. :O Sitähän kielletään käyttämästä raskaus- ja imetysaikana, ainakin neuvolasta saadussa paperissa oli, että vältettävä. Eikä mielestäni tuommoista neljän tipan annosta tarvitsisi edes makeuttaa, kyllä se alas menee pahanmakuisenakin (tai sokeroituna niinikään).

Nokkosihottuma on paranemaan päin, jee. Tuo antihistamiini tuntuu siihen auttavan. :)

Jälkivuodosta: Onko kellään ollut loppumaan päin jo näin aikaisin? Synnytyksestä kun aikaa se vajaa kaks viikkoa ja nyt jo on hyvin vähäistä ja vaaleaa tuo vuoto. Kivahan se on, jos loppuu ajoissa, mutta huolettaa ettei sitten loppuisi "liian pian".

Oletteko minkä ikäiselle pitäneet ristiäiset? Etunimi on jo päätettynä, mutta toiset nimet vielä tuottaa päänvaivaa. :)

lyrae ja poika 12pv
 
Ristiäiset olen ajatellut pitää heinäkuun lopulla (mikäli nimi keksitään siihen mennessä... :) eli vajaan 2 kk:ko se sitten olis.

Onko muita, jotka antaa lisämaitoa tai pelkkää korviketta? Mun on ollu pakko antaa lähinnä illalla ja yöllä lisämaitoa, kun poika ei vaan tule täyteen tissistä. Sairaalassahan sille jo annettiin lisämaitoa(äidinmaitoa kylläkin), kun sokereita seurattiin ison koon takia ja sanoivat kyllä, että anna vaan kotonakin sitten lisää, jos ei oma riitä. Kokoa kun tosiaan on ja yöllä sillä ei oo kyllä kärsivällisyyttäkään yhtään tissille... Pelottaa vaan, että loppuu tuo oma maito kokonaan, ku antaa osittain pullosta. :( Ja että tulee sitten kaikki taudit helpommin jnejne. Vaikka luulin, ettei imetys mulle oo niin tärkee juttu, mut on se sittenkin vissiin vaan!

*muoks. Unohtu laittaa, että onko muilla käytössä Kupla stop? Onkohan vastaana Cuplatonin kanssa? Pari kertaa oon tuota ite antanu ja on kyllä auttanut.

Miuku ja poika 10 päivää
 
Viimeksi muokattu:
Tänään olen soitellut puheluita eri paikkoihin ja saanut järjestettyä lastenvalvojalle isyyden tunnustamiseen ajan. Ja ristiäispäivä on sovittu papin kanssa. Nopeasti haluan saada pois alta niin ristiäiset on jo 9.7. Nuppu on silloin 1kk 4pvää. Esikoinen kastettiin myös saman ikäisenä. Kotona aiotaan pitää juhlat ja kutsutaan ainoastaa isovanhemmat ja kummit. Muuten tulisi vieraita 40, jos kutsuttaisiin myös sisarukset perheineen. Joten päädyttiin pienimuotoisiin juhliin.

Välillä itseäkin mietityttää rintamaidon riittävyys. Tyttö on välillä pitkäänkin tissillä. Taitaa vaan tankata varastoja, mutta kuitenkin mietityttää. Varsinkin kun tissit tuntuvat "löysiltä", ei yhtään pinkeiltä. Pitää varmaan kokeilla rintapumpun kanssa kuinka paljon sieltä oikeiasti tulee.

Tänään pitääkin muistaa käydä apteekissa ostamassa d-tippoja.

Ciba ja nuppu 15pvää
 
Mitä Jennile, eikö teillä olekaan 13-kiloinen "pienokainen"... :p Sori... Päivitykset menevät kirjaimellisesti vasemmalla kädellä, joten huikatkaa tosiaan painovirheistä!!

Viime yönä kellontarkka 2h välein herääminen katkesi ja tuo söi klo 03 jälkeen jo klo 04 taas. Ja aamupäivälläkin melkein tunnin välein. Yhä ollaan pedissä, ei jaksa nousta... Eilisen poju oli tissillä lähes koko päivän. Ei menty vaunuilemaan, kun satoi ja mulla oli töitä ja mies oli poissa, joten vauva nukkui unet vain Manducassa ja sitten sen, mitä nukahti aina tissille. Onneks iltaisin vielä nukahtaa sänkyyn ihan hyvin. Tavallaan vaikuttaa yhä nälkäiseltä, hamuaa ja kiukuttelee, mutta sitten tapahtuu yhtäkkinen simahdus, joka on eri lajia kuin päiväsaikaiset nukahdukset. Meillä siis sentään tiedetään ainakin se, että yö on yö.

Tuo tiheä imuttelu johtuu meillä varmaan myös keskosuudesta, poika yrittää kasvaa niin vauhdikkaasti kuin mahdollista. Se on vaan sen verran rankkaa, että odottelen jo innolla kiinteiden aloittamista. Mielellään täysimettäsin puolvuotiaaksi,vaikka jopa korjatulta iältä puolvuotiaaksi eli vielä vajaa 5kk, mutta tällaisella tehotahdilla se ei ole enää miellyttävää. Kaikki paikat on ihan jumissa vauvan jatkuvasta kannattelusta. On kyllä habatkin kasvaneet :) Mutta siis, 3 viikkoa ja meillä aletaan maistella soseita, näin se on. Ja varmaan puurojauhevellipullo iltaan. 4kk kalenteri-iässä siis.

Mä oon nyt muutaman viikon käynyt jumpissa ja tanssitunneilla, eikä eroa entiseen juuri ole. Mutta mulla ei tietty paikat niin venyneetkään, vatsalihaksetkin ovat olleet ihan normaalit koko ajan. Jumpat on olleet tosi ihania, ja niiden ajan vauva on onneks viihtynyt vaunuissa isän kanssa. Ja lauantaina pääsin kampaajallekin... Hierojan varaaminen olis seuraava operaatio.

Mitäs teette juhannuksena?
Me lähdetään mummolaan ja mökille. Eka pitempi automatka. Mummolaan on noin 1,5h ja sieltä mökille vajaa tunti. Tänään haetaan autoon isofix-alusta. Mökillä ei ole sähköjä tai juoksevaa vettä :) No, ei siellä ole pakko olla yötä, jos on tosi kylmä tai muuten vaivalloista. Innolla kuitenkin odotan, vähän vaihtelua! Ja mukaan mökille tulee muitakin, joten joku muu saa kokata tai sitten olla vaavin varasylinä. Petinä toiminevat vaunukoppa tai Kelan loota, tosin varmaan yöllä on otettava viereen tuttuun tapaan.

MaiMei ja Poikanen 3kk (1kk) ja 5 pvää
 
Ciballe, että pumppuun ei kyllä yleensä voi luottaa tiedonlähteenä sille, kuinka paljon maitoa oikeasti tulee. Vauva imee paljon tehokkaammin kuin pumppu, eivätkä kaikki heru pumpun äärellä lainkaan samaan tapaan kuin vauvan. Että jos saatkin vaikka 20ml pumpulla, älä huolestu!! :)
 
Mulla Ciban tavoin huolta että riittääkö oma maito, viikonloppuna nimittäin oli just noin että tissit "löysät" ja nielemisen ääntä ei kuulunut niin paljon kun vauva söi. Tankkasin sitten hirveesti ruokaa väkisin ja join vielä extraa normaaliin runsaaseen juomiseen ja lakkasin käyttämästä rintakumeja niin nyt tuntuu että on taas normaalisti maitoa. Oli pakko pari päivää käyttää noita kumeja koska itku tuli kun nännit olivat niin kipeät. Onneksi ne ehti parantua, edelleen on se räjähtävä kipu kun vauva alkaa imemään mutta se kai kuuluu asiaan.

Meillä ristäiset pidetään 16.7 eli vauva ehtii täyttää viisi viikkoa, halusin myös ne nopeasti pois alta ja löytyi sopiva viikonloppu. Nimi ollaan tosi jo "julkaistu" nyt, ei jaksanut salailla ;)

Epparihaava on nyt onneksi parantumaan päin eli pelkäämääni tulehdusta ei sitten ollutkaan. Ihanaa kun ei tarvi enää kävellä jalat harallaan...

Muuten on vielä vähän negailua ilmassa, jotenkin vaan on niin epävarma olo että osaanko ja riitänkö äitinä. Tuntuu että heti kun vauva kitisee ja sitä ei saa hiljaiseksi niin tulee sellainen huono äiti-fiilis että enkö nyt tätäkään osaa :( Mutta kai tämä tästä kun varmuutta tulee lisää. Nyt vielä kyläilytkin pelottaa just siksi että on sellainen fiilis että osaako hoitaa omaa lastaan... Tyhmää, tiedän mutta ei vaan voi ajatuksille mitään.
Nelli ja Kultahippu 11 pv

Onko muilla ollut ruokahaluttomuutta? Mulla ei meinaa mikään oikein maistua ja pitäisi kuitenkin imetyksen takia syödä. Paino on pudonnut vauhdilla, laitokselle lähtiessä painoin 67kg ja nyt enää 55,5kg. Matkaa entiseen on kolmisen kiloa.
 
Pitäis koittaa itekin saada tuo rintakumi pois käytöstä. Toiseen tissiin en enää sitä tarvikaan, mutta toiseen kyllä. Jos sekin voi heikentää maidontuloa.
Ja samaa mieltä, ettei pumppaamisen määrään voi luottaa. Ite oon saanu 60-80 ml pumppaamalla, en tiiä mitä vauva saa, mutta silti se syö välillä vielä lisäksi 60 ml korviketta... Toinen on jo niin iso poika, vaikka onkin vielä niin pieni! Mielenkiintoista nähä torstaina paljonko on painoa tullut, kun neuvolantäti käy kotona! =)

Itellä kans paino laskee vauhdilla eikä tosiaan ruokahalua oo hirveästi. Nyt lähteny semmonen 13 kiloa ja aikalailla pelkkää turvotusta (+ vauva yms tietty =), mutta vielä on jäljellä toinen samanmoinen!!!

Miuku
 
Komppaan muita tuon pumppaamisen suhteen, ei kerro mitään siitä paljonko maitoa vauva voi saada imemällä. Rintakumia esikoisen kanssa 2 kk käyttäneenä voin myös todeta, että sekin heikensi maidon herumista, kun ei samanlailla stimuloi imiessä kuin ilman kumia. Kumin kanssa jouduin antaan lisämaitoa ja kun sain kumit pois käytöstä, ei lisämaitoa tarvittu ollenkaan :)

Nimiäiset meillä vietetään 31.7, mikään muu vkl ei oikein sovi heinäkuussa, kun alkuun paukahti vielä hautajaisetkin, jonne mies joutuu arkunkantajaksi. Mä ajattelin jättää menemättä, yksin vauvan ja 2 hulivilin kanssa vois olla vähemmän miellyttävää olla mukana siellä.

Mulla laskee paino mukavasti koko ajan, vaikka ruokahalua kyllä löytyy ja janoa etenkin! Nyt on tippunu 11 kg, jäljellä 8 kg ja siitä vielä ajattelin tiputtaa lisää ihan entisiin mittoihin :D

Juhannuksena olemme kotona ja saamme toisen lapsiperheen kyläilemään. Selvinpäin jussia vietetään, kun mukana on lapsia niin paljon ja mulla ainakaan ei oo nyt hinkua saada vettä väkevämpää. Mies voi ottaa jos haluaa.

Oltiin viime lauantaina koko perheen voimin Ideaparkissa shoppailemassa ja hyvin meni kolmen kanssa reissu. Eka julki-imetyskin on nyt suoritettu, kun tietenkin vauvalla iski nälkä just kun oltiin Martinassa syömässä ja pääruoka nenän edessä :D Mies katto mua eka siihen malliin, että tässäkö aiot imettää, ja minä siihen, että en kai mä nyt lähde vessaan tms kun jäis ruoka sit jäähtymään. Harsoa vaan vauvan päälle ja tissi sille suuhun, tuskin moni edes tajus mitä tein :)

Mä en oo käyttäny Cuplatonia tms kuin esikoisella pari kertaa, musta siitä ei ollu mitään hyötyä ja luotan täysin röyhtäyttämiseen ja jalkojen pumppaamiseen, jos vauvalla on ilmavaivoja. Tähän asti onkin auttanut ja tää kolmonen ei tunnu mahavaivoista pahemmin kärsivänkään. Pulauttelua on kyllä välillä ja hikka joka päivä muutaman kerran. Onko muilla hikkaa?

nepula ja tyttö 3 vk 6 pv
 
Jospa nyt kerkeäisin vähän kommentoimaan ja kirjoittelemaan...

Oli ollut puhetta sekä painosta että liikunnasta, multa jäi laitokselle 5kiloa ja odotusaikana sitä painoa tulikin vaan 11kiloa. Nyt on lähtöpainoon enää 3 kiloa... Liikuntaa en ole vielä aloittanut, mutta huomenna on tarkoitus aloittaa salilla urheilu. Lenkillä en ole vieläkään käyny, mutta tarkoitus on sinne myös raahautua kunhan tällä viikolla saadaan sisarusrattaat meille ja yksinhän en tietysti ole jaksanut lähtiä:p

Mulla on kans tuo ruokahalu ollut hukassa niin kun joku jo mainitsikin, pitäis syödä ja juoda, mutta ei tee yhtään mieli mitään. Toki on huomannut maidon tulostakin ettei ruoka ole juuri laskenut. Lisämaitoa ei kuitenkaan vielä ole tarvinnut antaa vaikka eilen jo tuntui rinnat aivan "lapasilta" ja tytsy asui muutenkin rinnalla lähes 3 tuntia, kuitenkin kun itse kokeilin lypsää kokeilumielessä tuleeko sitä maitoa, tulihan sitä. Luulen että Tytsy vain esitti mielipidettään siitä ettei maitoa tullut riittävän nopeasti kuten neiti tahtoisi.

Jälkivuodosta oli myös ollut puhetta. Mulla ei ole vielä loppunut ja synnytyksestä huomenna kuukausi. Toki on vuoto ollut välillä erittäin niukkaa ja parina päivänä ei tullut mitään mutta sitten taas alkoi uudestaa. Esikoisen aikana jälkivuoto kesti muistaakseni 6 viikkoa ja samalla lailla vuoto niukkeni ja loppui päiväksi ja taas alkoi uudestaan.

Ristiäiset järjestetään 16.7 kotonamme, paikalle on pyydetty meidän sisarukset ja vanhemmat ja tietysti kummit. Nimikin saatiin vihdoin ja viimein tänään lopulliseen kuosiin, etunimi on ollut tiedossa jo syntymästä asti mutta toinen nimi vaihtui 3 kertaa ennen kun päätettiin tämä toivottavasti lopullinen toinen nimi :)

No joo ja sitten vähän omia kuulumisia...
Täälä tytsy rauhoittunut huomattavasti, masuvaivat ovat helpanneet Relatipoilla. Öisin heräilee 2-3 tunnin välein syömään, joskus jopa 4 tunnin välein. Päivisinkin nukkuu nyt 2 tunnin pätkiä valvoen n.tunnin ja illalla taas valvoo 7 jopa puoleen yöhön asti.

Onko teillä muilla nämä kuuluisat hermojutut kireällä, täälä on ja en tiedä oliko hermot kireämmällä ennen synnytystä vai nyt. Esikoisen kanssa meinaa käpy palaa koko ajan, tyttöä kun yrität nukuttaa tulee hän huutamaan korvan juureen niin kovaa kun lähtee. Silloin kun imetät niin jätkä kaahii sohvan selkänojille ja tuoleille ja hakkaa kaikkea kiellettyä. Aivan kun tietäis että en siihen sillä sekunnilla pääse... Taitaa hieman mustasukkaisuutta olla ja ehkä se uhmakin sieltä tulla tupruttaa. Nytkin kiipesi sohvalle ja huutaa siellä kun ei saa tulla pää edellä alas... No sielähän huutaa, onneksi on kuulosuojaimet jos volyymit liian korkealle nousee.

Eiköhän nyt riitä tältä kertaa...

Jennile ja Tytsy 1kk
 
Iltaa!

Ilmottaudun nyt ihan pikaisesti tänne puolelle mukaan, kun vihdoinkin tajusin tänne tulla...
Eli viides poika syntyi 25.5. klo 9.12 mitoin 3565g ja 52cm, rv 39+4.

Palailen lueskelemaan teidän juttuja alusta asti huomenna, että pääsen kärryille.
Nyt laittamaan 2 pienintä untenmaille.

Maybaby ja poika 3vkoa,5pvää
 
Viimeksi muokattu:
Olipas tänään mukava päivä. Vauveli on hymyillyt paljon (ei vielä juuri vanhemmille, mutta muuten ympäriinsä), ja nukkui päivällä 2h vaunuissa, käytiin pienesti shoppailemassa ostarilla ja jätskillä ja puistossa. Orastavan iltakiukuttelun katkaisi autoreissu, nukahti autoonkin heti. Oltiin koeajolla uudella autolla ja hyvin meni. En vaan yhtään tykkää itse istua takana ja nyt sit joutuu...

Maidon riittämisestä
, että rinnat muuttuu melkoisesti imetyksen jatkuessa. Mä en ole enää laisinkaan tuntenut pingottuneisuutta, eikä liivinsuojuksillekaan ole mitään käyttöä, vaikka maitoa tulee nyt oletettavasti enemmän kuin ikinä. Välillä rinnat tuntuu jopa täysin maidottomilta, vaikka puristaessa sitten heti tuleekin. Eli tyhjyyden tunne ei yleensä meinaa mitään. Kannattaa juoda ihan tosi paljon, ja syödä myös, itsellä se on auttanut. Vaippojen seuraaminen on toki hyvä myös: märät vaipat = maitoa tulee. Mä tunnen herumisen, ja oon huomannut, että iltaisin sitä tapahtuu vähemmän. Öisin taas kiihtyy, ja usein vauva pulauttaakin aamuyöstä ennen kuin ehdin olalle nostaa eli on luultavasti hotkinut vauhdilla ja liikaa.

Tärkeintä lienee vain luottaa siihen, että maitoa tulee! Vaikka välillä baby ihan asuu rinnalla ja väsyttää, niin oon kuitenkin superonnellinen siitä, että oon nyt pystynyt täysimettämään jo viikkoja pikkuista keskosta =) Muistissa on vielä hyvin se kerta sairaalalla, kun pitkän imetyssession päätteeksi syöttöpunnitus kertoi, että mahaan oli mennyt 2ml...
 
Saisipa itsekin huolehtia maidon riittämisestä!! Täällä nimittäin täysin päinvastainen ongelma: maitoa tulee niin jumalattomasti - tai ainakin tuntuu tulevan - että rinnat meinaavat räjähtää! Ihan pinkeinä molemmat koko ajan ja etenkin öisin ja aamuisin olen ihan tuskainen! Liivinsuojia käytän myös koko ajan, kun molemmat lisäksi valskaavat; samoin imettäessä toisesta rinnasta vuotaa pahimmillaan niin paljon, että joudun tyhjentämään maidonkerääjää useaan otteeseen. Tunnen itseni kyllä niin kauniiksi, kun aina on paita/liivit märkinä ja haisen maidolta kilometrin päähän :( - lisäksi molempiin rintoihin ilmestynyt nyt myös raskausarpia. Samoin tuntuu, että poika joutuu maidon suihkuamisen takia hotkimaan tosi nopeasti ja saa juuri sen takia kovasti ilmaa masuunsa... Mitään pumppailua en ole uskaltanut edes kokeilla, ettei maidon määrä vaan enää lisääntyisi. Saa nähdä, paljon pojalla on nyt 1kk neuvolassa painoa: syntymäpaino oli siis 4110g ja 3 viikon iässä jo 4750g.

Meillä on ristiäiset 24.7. eli mahd. myöhään. Ei millään jaksaisi järjestää niitä silloinkaan! Kutsutaan perheet, kavereita ja omat kummit, yhteensä n. 30 vierasta. Nimikin pitäisi lyödä lukkoon pian, kun halutan tilata nimikoidut servetit ;).

Pinna on kyllä TODELLA kireällä! Eniten rasittaa vieraat, joiden on väen vängällä saatava nähdä poika hereillä ja sitten menevät ja herättelevät jotain helvetin valokuvia varten. Kivahan se vaan on, kun ovat innoissaan, mutta monesti poika on sitten väsyneenä ihan yliaktiivinen, asuu rinnalla, äkäilee eikä suostu nukahtamaan. Kovasti tykkäisin nähdä ihmisiä, mutta nyt jotenkin rassaa!

Toinen vitutuksen aihe on huominen sairaalareissu, jossa tutkitaan, joudunko tosiaan vielä kohdun kaavintaankin :(. Tuntuu, ettei meillä ole mikään mennyt synnytyksessä tai sen jälkeen niin kuin olisin toivonut...

Kevlarsoul ja poika 3viikkoa, 5 päivää
 
Heippa!
Mäkin tulen tänne pitkästä aikaa kirjoittelemaan kun poitsukin nukkuu nyt isin rinnalla. Suloista :heart:

Mutta siis, monta asiaa joihin piti kommentoida.

Mäkin imetän, mutta viimeks neuvolassa poitsulla ei ollu paino noussu ku 55g, syntymäpaino oli 4220g, joten piti ottaa pullo taas käyttöön ja ohjeeks, että kaks kertaa päivässä 40-60ml/niin paljon ku vauva vaa syö. No olihan se pituuttaki kasvanu 1,5cm...Mutta otin siis pullon josta alko kauheet huudot ja ilmavaivat ja oli pakko jättää pullo pois, koska edes cuplaton ei pojun oloa helpottanut ja mun teki nii pahaa ku toinen kärsi monta tuntia...
Mutta tänää sain tollasen ainu mam anti-colic-tuttipullon ja äsken kokeilin 20ml korviketta eikä ainakaa vielä oo kärsivältä vaikuttanut..
Pulloa en haluais antaa, mutta tietysti pakko ellei toinen kasva.

Maitoa kyllä tulee, nielee, pissaa ja kakkaa ja imettäessä toisesta alkaa aina valumaan. Koko ajan paidat ja lakanat ja harsot pesussa ku maitoa valuu, samoin vauvan vaatteet ku sotataa aina kunnolla :D Mutta en sitte tie miksei vauva saa tarpeeks...Tai uskon että johtuu siitä ettei jaksa imeä tarpeeks vaan nukahtaa aika usein kesken. Vaikka välillä voi olla tissillä puoliki tuntia...
Toinen syy voi olla tiukka kielijänne ja se mennäänkin nipsauttamaan huomenna ja voi kuulemma helpottaa syömistä. Huomenna nähään.
Kovin haluaisin täysimettää varsinkin jos tuo pullo aiheuttaa nii kamalat ilmavaivat.

Lenkeillä olen vauvan ja koiran kanssa muutaman kerran käyny, mut en oo kovin pitkiä uskaltanu tehä ku ei yhtää tie kui kaua poju nukkuu ja sit alkaa vaa huutamaan siellä eikä rauhotu millää ellei saa tissiä. Miten te voitte lenkkeillä? :D Ja kai tuo muuttuu, muuttuuhan?????

Sylissä viihtyy kovin ja nukkuis aina vaa sylissä ja yöllä vieressä. Jos siirtää muualle nukkumaa ni tosi usein havahtuu siihen ja huuto alkaa...Toisaalta ihanaa, mutta olis kiva jotain kotihommiaki tehä. Kantoliinassa pidän jonku verran, mutta sit ku joutuu kumartelemaan ni se asento muuttuu eli se löystyy ja sit ei nii hyvä enää...Manducasta haaveilen, mutten raaski ostaa.

Semmosia näin pikasesti pitkästä aikaa :)
 
Moikat täältäkin taas!

Tervetuloa uusille vauvaantuneille:heart:

Ristiäisistä: Meillä olis ensi viikolla lauantaina, eli 2.7 ristiäiset. Mun rakas aviomieheni :heart:eek:li niin ihana, että oli jo sairaalassa ollessa varannut juhlapaikan ja pitopalvelun.. Eli ite tarvis vaan raahautua paikalle:D Meille ei kotiin olis mahtunu porukkaa niin paljon, että todettiin juhlapaikan vuokrauksen olevan järkevämpää.. Eikähän tuo kovin kallista ollutkaan, 20€/tunti.

Mahavaivoista kärsiville vauvoille: Mulle neuvolasta suositeltiin cuplatonin sijaan disflatylia ja ainakin meidän pikku-ukolla toiminut hieman paremmin.. Pierut irtoaa nyt oikein hyvin:D

6vk neuvolalääkäri oli meillä tossa maanantaina. Kovin kehui meidän pientä miestä lääkäri:heart: Ihan äidille tuli tippa silmään.. Kasvanut on hyvin: pituutta nyt 55,5cm ja lääkäri epäilikin että sairaalassa olisi tullut mittausvirhe.. Painoa oli 4865g, eli on ruoka maistunut hyvin:D
Rotarokote saatiin myös. Vielä ei muuta oiretta, kun ehkä pientä kiukkuisuutta.

Kevlarsoulille jaksuja moisten vieraiden kans!!! Mä varmaan jo olisin suuttunut.. Antaisivat pienen nukkua!

Yöt meillä taas tämän viikon olleet vähän turhan aktiivisia.. Siis kyllä poika nukkuu, mut heräilee n. 2 tunnin välein syömään. Liekö joku kasvu pyrähdys ja tilailee maitoa lisää..Vai johtuneeko sittenkin tuosta rota-rokotteesta.. Ehdin jo tottua 3-4 tunnin uniin, huoh|O

Juhannuksesta en tiedä yhtään.. Miehen vanhemmat ovat olleet vailla heille.. Mut itteä ei huvittais vauvan kans lähtä sinne hulinaan. Siellä kun olis pienissä tiloissa 8 aikuista ja 8 lasta.. Tiedän, että pikku-mies olisi tosi rauhaton siellä.. Väsyttää jo pelkkä ajatuskin. Jospa saisin miehen suostumaan kotijuhannukseen. Grillailtas ja saunottas ihan omalla porukalla.. No täytyy vielä keskustella..

Mukavaa juhannusviikkoa kaikille!
-leena ja jumppi-ukko reilu 6vk
 
Heippa täältäkin!

Ihmeellistä että ehdin näin päivällä kirjottelemaan, vauva nukkuu kyllä yöllä hyvin että ei pitäis valittaa... Usein 4-5 h alkuyöstä.

Ristiäiset varattu täälläkin 10.7. pidettäväksi ja nimikin alkaa oleen selvä. Vaan molempien perheet kutsuttu mutta tuleehan siitäkin jo parikymmentä. Tuttava lupautui leipomaan ja järjestämään tarjottavat, aivan luksusta ettei tarvitse itse kokkailla :D

Alapään vaivoista: Onko muilla mitään ongelmia alapään vaivojen kanssa? Täällä reilut 3 vkoa synnytyksestä ja edelleen pitkään istuminen kivuliasta ja kaikenlaisia oireita muutenkin. Iltaisin tosi paljon painon tunnetta koko alapäässä ja tuntuu virtsarakossakin painetta vaikka olisi just käynyt tyhjentämässä. Jälkitarkastus ajan sain vasta elokuulle, on varmaan pakko varata aika yksityiselle lääkärille että katsoo paikat. Kohdunlaskeumasta neuvolassa puhuttiin, toivottavasti sais lantionpohjalihaksia jumppaamalla vaivat poistumaan. En voi edes kuvitella lenkkeilyä tai jumppaamista, hyvä kun pieniä kävelylenkkejä pystyy tekemään:(

Vatsavaivoista vauvalla: Käytetään reladrops+d-vitamiini tippoja, aluksi tuntui että niistäkin tuli pientä kipristelyä mutta pakkohan niitä d-vitskuja on jossakin muodossa antaa. Pulauttelua täälläkin ja useimmiten tissimaidon jälkeen. Annetaan 2-3 kertaa päivässä vastiketta kun ei millään tule kylläiseksi tissillä. Harmittaa kun tuntuu ettei päästä täysimetykseen, ekat kaksi viikkoa piti antaa pullosta kun ei kasvanu tarpeeksi tissimaidolla. Nyt oli sitten ottanut ihan kunnon spurtin, syntymäpaino 3690g, alimmillaan 3300g ja nyt 3 vko neuvolassa 4360g!! Mutta nyt ottaisin mielellään vinkkejä miten pääsis pullosta eroon.... Parhaimmillaan olen imettänyt 4 tuntia lähes putkeen iltaisin ja silti tarvii pullosta 70 ml jotta olisi edes vähän tyytyväinen. Ongelma varmaan on se että usein illalla nukahtaa tissille ennenkuin saa vatsan täyteen:confused:

Oma paino ei ota lähteekseen laskuun, synnärille jäi 8 kg ja edelleen 8 kg lähtöpainosta. No jos sitten joskus imetyksen jälkeen ottaa tuosta stressiä...

Vaunuilusta: Muillakin oli huolia ettei viihdy vaunuissa, meidän vauva ei myöskään nuku vaunuissa. Pari kertaa käyny vaunukävelyllä ja saanu kantaa vauvan sylissä kun ei millään rauhoitu sinne vaikka miten väsynyt olisi. Johtuu ehkä näistä töyssyisistä hiekkateistä. Tarvii yrittää uudelleen myöhemmin. Viimeistään syksyllä haluaisin kyllä nukuttaa pihalla päikkärit. Sitten varmaan helpommin nukahtaa kun saa reilusti vaatetta päälle ja tiiviin paketin vaunukoppaan. Nyt on liikaa tilaa heilua:LOL:

Mites muilla isompien mustasukkaisuus ilmenny[/B? Täällä yksi 7 v hyvin paljon huomiota kaipaava esikoinen ja välillä taannutaan ihan pikkulapsen tasolle.... Nyt on onneksi kavereita joiden kanssa touhuaa, mutta jos esim. joku kavereista haluaa katsoa vauvaa alkaa mökötys. Sanoi myös varsin suoraan että olisi paljon kivempaa jos vauvaa ei olisi. Toisaalta kyllä tykkää pitää sylissä ja vahtia esim. suihkussa käynnin ajan ettei herää. Kaipa se tästä pikku hiljaa..

Jaksamista kaikille, nyt pitää mennä syömään kun vaavi viellä nukkuu!

Vattula ja typy 3 vko+2 pv
 
Voi herttinen että meillä on ollu rauhallista tänään! Taapero meni kummitädilleen yökylään yksin ekaa kertaa ja oon esikoisen kanssa saanut viettää aikaa kaikessa rauhassa. pinna ei oo palanu kertaakaan ja muutenkin ollut tosi kivaa. Mieskin joutu taas ylitöihin eikä edelleenkään ole kotiutunut, silti mä oon ihan cool asian suhteen. Vauvakin ollut tänään kuin ihmisen mieli, iltahuutelu ei oo alkanut vieläkään ja nyt jopa nukkuu kunnon pätkiä näin illalla. Tahtoo lisää tällasiä päiviä :) Mulla ollu pinna kireellä noiden 2 isomman takia, kun jatkuva toistensa kiusaaminen ja riitely saa mulla hermot menemään monta kertaa päivässä.

Kevlarsoul, jo on ollu epäkohteliaita vieraita teillä jos ovat vauvan herättäneet kesken unien! Mä kyllä sanoisin todella napakasti jos joku meillä niin kehtais tehdä. Kukaan ei ole kyllä uskaltanut herättää, ehkä ne tietää miten mä siihen reagoisin. Ei se vauva nyt mikään näyttelyeläin ole, saa niitä valokuvia myöhemminkin...

Vattula, meillä mustasukkasuus on taaperolla lähinnä huomion hakua niin, että kiusaa isoveljeään ja mä sit joudun tuleen väliin aina. Eli tällä hetkellä en voi jättää taaperoa valvomatta hetkeksikään, kun heti on jotain "pahaa" tekemässä. Joudun myös kantamaan häntä portaissa, kun ei suostu niitä itse tulemaan alas... kiva kun pitää aamusinkin aina tehä 2 reissua yläkertaan, että tuon ensin taaperon ja sitten haen vauvan sieltä... rasittavaa.

nepula ja tyttö 4 vk 1pvä
 
Haaveilija: Mullakin lähinnä käytössä nuo Ainu mam -pullot ja ei oo kyllä mun mielestä ylimääräisiä vatsavaivoja tullut.

Neuvola oli tänään kotona, 5 kiloa meni rikki ja syntymäpainohan oli sen 4910g ja kotiintulopaino 4640g, eli oli hyvin kasvanut. Ja huomenna siis tulee 2 viikkoa ikää! =)

Imetyksestä puhuin terkkarinkin kanssa, imetän nyt n. 3-4 kertaa päivässä ja pullostaa saa baby sempiä loput. Joka imetyksen jälkeenkin joutuu antamaan lisää hetken päästä. Vauva herää nyt yöllä vaan kerran syömään kolmen pintaan ja sillon annan suoraan pullosta. Koko hommaan menee n. 5 minuuttia ja jatketaan unia. Seuraava herätys on jo aamun puolella ja sillon imetän eka. Toisaalta helpottanu elämää hirveästi, kun menee tällä tyylillä ja imettää sillon kun tuntuu hyvältä, mutta toisaalta on syyllinen olo. Terkkari kyllä sanoi, että heittää syyllisyys romukoppaan ja menee tällä systeemillä vaan eteenpäin niin kauan, kun vauva huolii rintaa jne. Kun saadaan kaikki nukuttua ja kuitenki imetän osittain. Ja siis minähän oon lasten kanssa yksin eläjä siis.
Rintakumista haluaisin eroon, vois sitten lisätäkin imetystä, mutta nyt vauva ei huoli rintaa ilman sitä =) Vinkiksi sain alkaa isontamaan rintakumin reikiä ja "huijata" näin pikkuhiljaa kumi pois. Vois kokeilla...

D-tipat pitäisi aloitella. Mitä muilla on käytössä? Itse ajattelin ja terkkakin suositteli rela dropseja, vaikka ei mahavaivoja oikeastaan olekaan. Se myös sanoi, että koliikkioireita jo olis, jos niitä tulis. Toivotaan, että oli oikeessa! =)

Nyt vaunuista alkaa kuuluu ähinää... :D

Miuku ja poika 13 päivää
 

Yhteistyössä