Toukovaavit 2011

:heart: *** Täällä juttelevat toukokuussa syntyneiden mamit tai mamit, joilla oli laskettu aika toukokuussa 2011. *** :heart:



Ilmoittakaa seuraavat tiedot:
Syntymäaika-Nimimerkki-Sukupuoli-Mitat-Raskausviikot ja Laskettu aika

* 30.1.
Mupukka - TYTTÖ - 870g / rv 26+5

* 15.3.
MaiMei - POIKA - 1265g / 38cm / rv 31+3 / la 14.5.

* 18.3.
TUUtikiks - POIKA - 1425g / 41cm / rv 30+2

* 15.4.
piuh-78 - TYTTÖ - 2590g / 47cm / rv 35+4

* 23.4.
valdemaria - POIKA - 3030g / 49cm / rv 38+5

* 30.4.
teddybear- - POIKA - 4430g / 53cm / rv 39+2 / 5.5.

* 8.5.
Nöösi - TYTTÖ - 3782g / 51cm / rv 41+2

* 10.5.
leena77 - POIKA - 3200g / 46cm / 39+0

*11.5.
Jadey - TYTTÖ - 4440g / 51cm / rv 40+3 / la 8.5

rikupi - POIKA - 4620g / 54 cm

* 12.5.
katherine - POIKA - 3615g / 49cm

Miiku76 - TYTTÖ - 3470g / 49cm / rv 39+0 / la 19.5

heitu - POIKA - 3000g / 47cm

* 14.5.
adalium - TYTTÖ - 3650g / 50cm / rv 39+6

* 19.5.
Tiudeliini - POIKA - 3760g / 50cm / rv 39+1

* 20.5.
mustajuuri - TYTTÖ - 3800g / 52cm / rv 41+5

* 21.5,
Tiipula - TYTTÖ - 3630g / 50cm / rv 41+0

Jennile - TYTTÖ - 3704g / 50cm / rv 39+2

* 24.5.
nepula - TYTTÖ - 4250g / 51cm / rv 40+6

* 25.5.
Marsku - TYTTÖ - 4145g / 56cm / rv 41+6

Maybaby - POIKA - 3565g / 52cm

* 26.5.
kevlarsoul - POIKA - 4110g / 51cm

* 27.5.
Minsku82 - TYTTÖ - 3480g / 51cm / rv 39+4

Lilya - TYTTÖ - 4195g / 50cm / rv 41+2

* 30.5.
vattula - TYTTÖ - 3690g / 51cm

* 1.6.
Chira - POIKA - 4420g / 54cm / rv 40+3

* 2.6.
Nannaliina76 - POIKA - 4115g / 51cm / rv 40+5 / la 28.5.

* 4.6.
mama-84 - TYTTÖ - 51cm / 3840g / rv 41

* 5.6.
Ciba - TYTTÖ - 3265g / 51cm

* 7.6.
lyrae - POIKA - 3430g / 50cm / rv 41+6

* 8.6.
JA82 - TYTTÖ - 3430g / 53cm / rv 42+0

* 9.6.
Nelli79 - TYTTÖ - 3770g / 52cm

* 10.6.
miuku1980 - POIKA - 4910g / 53,5cm / rv 41+5 / la 29.5.
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!

Näin se on jo 2,5 viikkoa kotona oloa kulunut! Ja pojunen täytti tänään 6 viikkoa :heart: Kasvaa ihan silmissä, etenkin pää. Nyt on paino siinä 2,5 kiloa eli periaatteessa saisi jo mennä ulos, mutta odottelemme vielä vaunulenkkien kanssa yli vapun. Sitten alkaa jo 3 kiloakin lähentymään. Pienihän poika toki yhä on, ihana nyytti.

Imetystä ollaan harjoiteltu nyt innokkaasti. Imuote on pojalla hyvä, mutta tuppaa toisinaan jäämään uneksumaan niin, että imu unohtuu kesken kaiken. Ja mulla ei valitettavasti tule maitoa kovin paljon, joten toisinaan poikanen imee ja imee, ja vaaka näyttää +20g... Teemme siis syöttöpunnituksia eli neuvolavaa'alla paino ennen ja jälkeen syömisen. Tällä hetkellä syöntimäärät ovat pullosta noin 60 milliä kerralla. Kerran tissistä imeskeli 70ml ja kyllä oli juhlan paikka!! (Silloin olikin 8h edellisestä pumppaamisesta.) Öisin oon usein niin väsynyt, etten jaksa nousta hakemaan pulloa, joten isken vaan tissin suuhun niin usein kuin tarvitsee. Oma moka sitten, että yöt menevät aika valvoessa, kun ei boy jaksa rinnasta imeä yleensä koko satsia, joten nälkä on sitten aika pian uudemman kerran.

Arki on rauhaisaa ja vauvaisaa. Boy nukkuu vielä lähes kaikki syöttövälit, mutta kerran-kaksi päivässä on pirteitä hetkiä, että on hereillä jopa puoli tuntia "ihan muuten vaan". Pälyilee ympärilleen lautasen kokoisen silmin, katselee lamppuja, vähän jo silmiinkin. :)

Yöt ovat äiskälle ikävimpiä, kun uni on niin vähissä. Heti kun aamu alkaa valjeta, tulee jotenkin parempi olo. Yön pimeydessä valvominen on ankeaa... Reilun tunnin yleensä ehtii nukkua syöttöjen välillä, ainakin, jos pitää pumpata syötön lisäksi. Päiväunia en oikein osaa ottaa.

Vähän on vauvan masua vääntänyt, murinaa ja vääntelehtimistä on aika paljon, syypäänä varmaan rautalisä, D-tipat ja keskosille annettava lisäravinnejauhe. Onneksi kakkii kuitenkin usein. Pulauttelee aika lailla toisinaan, välillä taas ei.

Isi auttelee minkä ehtii eli aika vähän. Yhden syötön päivässä yleensä, jos siis käy töissä (lomapäivinä 2). Isyyslomaa piti 8 päivää, joista 4 oli ulkomailla festarireissulla... No, 10 päivää on vielä jäljellä. Ihan hyvin isukki bondaa lapsen kanssa, mutta mieluiten mä saisin tehdä kaikki "velvollisuudet" eli syötöt ja vaipan vaihdot ja sylittelyt ym. Isä lähinnä mielellään vahtii nukkuvaa vauvaa samalla, kun tekee omia netti- ja pelihommiaan :) No, saa sitten myöhemmin kuskailla poitsua harrastuksiin varmaan senkin edestä, heh! (Parempi ois!)

No, taas olis ilta eli yömenot edessä. Nukutaan perhepedissä, tai vaan äiti ja lapsi :) Isä on päässyt sohvalle, kun ei siedä yölamppua. Koen, että on hankalaa pitää vauvaa pinnasängyn laatikossa, kun sinne saa aina kurkkia, kun ääniä kuuluu. Vaikka sänky onkin meidän sängyn vieressä. Kun vauva on vieressä, niin senkun kääntää pään :) Siitä on myös helppo vetäistä tissille. Vaikkakaan kylki-imetys ei vielä oikein suju, kun vauveli on niin pieni. Joutuu olemaan tosi huonossa asennossa.

On se niin hassua ja ihanaa, että talossa on vauva! Välillä vieläkin epätodellista... Se on ylipäänsä yhä epätodellinen ajatus, että mulla on lapsi :)

Paljos tässä olisikaan laskettuun aikaan, 2 viikkoa ja 4 päivää!

MaiMei + poikanen 6 viikkoa
 
Eli jatketaas tänne tuolta toukokuun toiveista.. eli meille syntyi 15.4 tyttö, 47cm 2590g rv 35+4
Tyttö on kasvanut yli syntymäpainon, sain neuvolasta luvan, ettei tarvitse herätellä syömään öisin 3h välein, vaan saa itsekseen herätä syömään. No, viime yönä heräsi 4h välein. Punnitusta tehdään joka päivä, mutta syöttöpunnitukset sai jo jättää tekemättä. Itse syötän toisen tissin vaaville, toisen pumppaan ja syötän senkin, eli vauveli syö ainakin sen 40-50ml/mitä saa pumppauksella + rinnasta tulevan maidon (vaihtelevasti 20-60ml). Välillä meinaa unohtua kuinka rinnasta syötiin, koska tuttipullosta saa niin helposti.. mutta teen tälleen nyt niin kauan, että paino oikeasti nousee.
Eilen pullotin kotikaljaa, jospas sen juominen auttaisi lisäämään maidon määrää..:)
Meillä yleensä iltaisin on tyttelillä pirteä aika, silloin katsellaan ja ihmetellään kovasti. On hyvin omaksunut tuon 3h unta-1h safkailua-3h untarytmin, ensi viikolla ensimmäinen lastenneuvola, saa nähdä saanko silloin luvan mennä lapsentahtiseenrytmiin..

Rönsyilee tämä teksti nyt lujasti, anteeksi siitä:)

Isoveli on ylpeä pikkusiskostaan, nimeä mietitään kovasti..

Piuh ja tytteli 12pv (rv 37+2)
 
Huoh, tänään on ollut syöminen melkoista sekoilua... Tissi menee mainiosti, mutta max. 40ml kerrallaan. Eli sitten uusi nälkä on jo vajaan kahden tunnin päästä. Ok, monet pikkuvauvathan syövät jatkuvalla syötöllä, että eipä pitäis olla itsekään kangistunut sairaalan kolmen tunnin kaavoihin. No, pullosta on myös pakko antaa, jotta saa ravintolisäjauheen annettua 4 krt päivässä. Meillä on Aventin pullot käytössä ja olen niistä kyllä tykännyt, mutta poju on alkanut nyt imeä niistä liian lujaa (on kai jo tottunut siihen, että tissistä pitää imea kovaa, jotta jotain tulee) ja siis vauhdilla, ja vaikka kuinka pitää taukoja ja röyhtäyttää, niin melkein aina pulauttaa pullon jälkeen isot määrät. Äskenkin vaa'an mukaan 40ml tuli ulos ja 20 jäi sisään, jee. Taitaa joutua alkaa minimoida pullon käyttöä. Se tietty minimoi myös mun vapaahetket, jos isi ei syötä. Mutta jos kokeilisi antaa pullosta vain parikyt milliä jauheen seuraksi ja sitten loput rinnasta.

Poika on kyllä maailman ihanin ja sillä on maailman suurimmat sinisilmät!!
 
Tervehdys, "äitikollegat"! :)
Meille syntyi 23.4 poikavauva. :heart: Viikkoja oli 38+5. Supisteluja oli pari päivää sitä ennen kovenevaan tahtiin. Eli aamupäivällä aloitettiin oksitosiinitipalla käynnistely lapsiveden vähäisen määrän vuoksi. Vauvan sydänäänet laskivat supistusten jälkeen sitä tahtia, että kätilö päättii jutella lääkärille sektiosta. Hänen mielestään ei kannata jatkaa, jos vauva voi huonosti.

Tunti siitä eli kolmelta oli mies hälyytetty paikalle, vienyt esikoisen mummolaan ja kuultiin teltan takaa rääkäisy. Minä sain hetkeksi pienen pojan syliini ennen kuin lähdin heräämöön. Eilinen jatkui epätodellisessa olossa. Vauva oli kaunis ja on kuin ilmetty kopio siskostaan.

Hänen lämpönsä oli alakanttiin eilen, joten lämpöpussit, kolme kerrosta vaatetta ja kaksi peittoa on ollut käytössä. Tänään hän harjoittelee jo innokkaasti imemistä ja osaa esittää vaatimuksia ruuan saannin suhteen.

Edelleenkään en meinaa uskoa tätä todeksi. Mies oli menossa saunomaan kavereiden kanssa ja en olisi ikinä uskonut tätä, jos joku olisi toissa-aamuna kertonut että pieni ihminen tulee luoksemme jo nyt.
Hän painaa 3030g, mutta tuolla ruokahalulla varmasti paino nousee.

Voittajafiilikset on sektiokivuista huolimatta!! kaa pitkään.
Vaikka olisin toivonut alatiesynnytystä, niin eihän näitä voi valita.

Ensimmäinen päivä meni epätodellisissa tunnelmissa. Miehen kanssa mietittiin, että onko tämä unta. Sama asia tuli ekana aamullakin vielä mieleen. Ei tämä vieläkään todelta tunnu.
Vauva painoi 3030g ja pituutta on 49cm. Meillä kävi imetyksen kanssa samoin kuin monelle muullekkin. Kotona alkaa sujumaan pikkuhiljaa. Sairaalassa ei onnistunut ilman kätilön apua. Lisämaitoa tuntuu poika kaipaavan, joten on annettu pullosta korvikettakin.

Hormoonimyrsky on kamala! :O Olen niin itkuherkkä, että mun kanssa ei tosiaan ole helppoa.
Tuntuu että en riitä mihinkään. Mitään en saa aikaiseksi vaikka höyryän koko ajan.

Nyt on lähettävä nukkumaan. Vauva ja ylihuomenna 3v esikoinen nukkuvat. Aamulla taas hulina alkaa aikaisin...

Vähän selvensin tätä sekavaa tekstiä...
 
Viimeksi muokattu:
Eilen käytiin kärryttelemässä ensimmäisen kerran ja aloitin osakestoilun imse vimse-vaipoilla, mutta tänään laitoin jo noita "koko vaippaiän vaippoja", yöllä oli vielä kertikset käytössä vuotomahdollisuuden takia.

En herättele enää vauvelia syömään 3h välein, kuten neuvolasta ohjeistettiin, vaan annan herätä itsekseen. No, 2,5h-3h neiti heräilee, yöllä nukkuu 4h putkeen. Valveilla on ainoastaan illasta, pääasiassa syötön hereillä..

Nimiasia ei ota vain edistyäkseen, kuinka voi olla näin vaikeata miettiä nimeä??? kastajaispäivääkään ei olla mietitty, taitaa mennä lähelle 2kk ikää (kesäkuun puoliväli)..

Piuh ja tytteli 16pv
 
Valdemaria: mulla on alkanut hormonit rauhoittua, mutta aluksi se oli ihan mahdotonta. Meillä tietty oli vielä monen viikon sairaalarumba, joten kotona en oikeastaan sallinut itselleni vauvan ajattelua ollenkaan, kun muuten oisin ollut vaan kuin joku putous kaiket illat. Nyt kun vauva vahvistuu ja oma olo äitinä alkaa hahmottua, on tunnekuohut vähän rauhoittuneet. Unien kanssa hormonit kuulemma auttavat vielä, siis ei tunnu niin väsyneeltä kuin normaalisti noilla unilla olis. Nyt just tosin on hirmuisen väsynyt olo, vähän flunssainenkin, mutta toivon, että olisi vain allergiaa.

Piuh: minkä kokoinen teidän vauva nyt onkaan? Mä haluan jatkossa kestoilla, mutta mulla ei ole vielä meidän pikkuiselle sopivia vaippoja. Poikanen on varmaan jotain 2600g nyt, kun vaaka näyttää vaipan ja vaatteiden kanssa noin 2800g. Ennen synnytystä huusin vinot pinot vaippoja huuto.netistä, ja jotain imsevimsejäkin on. Täytyypä alkaa katsastella, joko olisi joku tarpeeksi pieni. FuzziBunzit vai mitä ne oli, näyttää ainakin tosi isoilta. Harsohommia en jaksa, kokeilin jo, eikä oikein luonnistunut. Mua hämää ne villahousut, joita pitäis vain tuulettaa välissä, vaikka ne onkin ihan pissiset... :) Mulla on ainakin Imsejä, FuzziBunzeja ja Tirsokkaita. Kunhan sais pestyä ne. Käytettyinä onneksi imevät varmaan suht hyvin. Imuja on lisäksi iso kasa niitäkin, mutta ne on kyllä kaikki liian suuren näköisiä.

Nimi: meillä on nimi päätetty ja ilmeisesti sukunimikin (miehen nimeen taidettiin päätyä), ja parhaillaan koitetaan löytää lähisuvulle sopiva nimiäispäivä. Kesäkuun puolelle menee melko varmasti. Pidämme juhlat ihan kotosalla, ja ajattelimme, että kasaamme poikasen alkutaipaleesta kuvashow'n, jonka lopussa kankaalle rävähtää sitten pojan nimi. Ollaan jopa mietitty jekuttaa ja laittaa ensin joku ihan kaamea nimi siihen, niin että kaikki mykistyvät hetkeksi, ja sitten sellainen ei-vaiskaan ja oikea nimi tilalle ;) Kummeja ei olla vieläkään pyydetty, kun olen laatimassa hienoa kirjettä sitä varten, mutta en ehdi koskaan saada sitä valmiiksi (nytkin kirjoitan vain täällä.....). Mutta selkeitä kummeja ovat mun siskoni ja veljeni sekä miehen sisko. Lisäksi yksi meidän ystävä, joka on ollut tukemassa läheisesti koko raskauden, synnytyksen ja sen jälkeisen ajan. Kakkugalleriasta varmaan hankitaan juhliin joku nami kaakku :)

MaiMei + poikanen 6vkoa 5 päivää
 
Viimeksi muokattu:
Eipä oon tullu paljon koneella oltua, mut nyt on pakko kirjottaa, vaik silmät on jo ihan ristissä ja pumppailu vielä odottaa. Kiva, kun avasit tän keskustelun MaiMei! Mä yritän sinne Kevyisiinkin joku päivä kirjautua.
Onnittelut muillekin toukokuun vauvautuneille! :) :flower:

Me siis ollaan vieläkin Kättärin asukkeina. Perjantaina tuli jo neljä viikkoa sielläkin oltua. Kofeiinilääkitys vihdoin lopetettiin, joten kotiin pääsy siintää jo horisontissa. Tosin pieniä mutkia on matkassa. Meijän poitsu apneoi vieläkin jonkinverran. Se on tosi pelottavaa, kun kaveri menee ihan harmaaksi, kun unohtaa hengittää. :|Toivon todella, että hengitys paranee huomattavasti ennen kuin meidät kotiutetaan, muuten saadaan heittää hyvästit rauhallisille yö/päiväunille. Toinen, mikä mietityttää kovasti on tuo syöminen. Kaveri, kun ei jaksa juuri syödä vieläkään itse. Tuntuu jotenkin hurjalta, jos pitää kotiutua nenä-mahaletkun kanssa, vaikka helppohan sitä on käyttää.

Meillä ei vielä syödä rinnasta juuri mitään, kun ei oikein pullostakaan mene. Oon kuitenkin kans miettiny, et miten ton tissittelyn yhdistää noiden BMF-jauheiden kanssa. Mulle kyllä sanottiin, että jauhepussin sais liuottaa jopa just siihen 20ml. Onhan se selvää, että vauvalla voi mennä imut sekaisin, kun pullosta ja rinnalta imeminen on niin erilaista. Keskosille on kuulemma tyypillistäkin "ahmiminen". Oon ajatellu, että yritän äitinä olla tarttumatta pulloon mahdollisimman pitkää. Isä hoitakoon sen homman. Sitten vaan toivotaan, et imetys onnistuu kesäkuun puoli väliin mennessä. Silloin isäntä menee viimeistää takas töihin.

Toi kahden tunnin välein syöminen MaiMei teijän pojallahan voi olla myös luonnollista maidon-nostatus-syömistä eli kun vauva kasvaa, hän itseään varten lisää rintojen tuottamaa maidonmäärää imemällä usein.

Nyt katkesi kyllä ihan ajatus. Jatkan jokupäivä.:wave:
 
Muutama sana, kun vauva simahtikin vielä kesken kiljaisun. Keskelle meidän parisänkyä :) Niin söötin näköinen tuolla suuressa sängyssä, oli pakko ottaa kuvaa!

Kiva kuulla kuulumisia, TUUtikki! Kyllä se tulevaisuus siitä hiljalleen valkenee. Apneat on kyllä pelottavia. Meidän poju ei apneoinut, mutta pelkäsin sitä koko ajan siltikin. Jo se, kun syömisen jälkeen saturaatiot alkoi aina kalkattaa, sai oman sydämen ihan syrjälleen. Käsittämättömän ihanaa oli päästä niistä koneista irti... Mutta toisaalta, jos lapsi apneoi, niin sitten ne koneet ovat tietysti tosi hyvä. Toivotaan, että apneointi lakkaa ennen kotiuttamista, koska voin kuvitella, että sitten ei muuta suunnilleen voi tehdä kuin vahtia vieressä. Jo ilman apneoitakin mun pitää vähän väliä tarkastaa, että hengittääkö pikkuinen nyt varmasti. Onneksi se pitää niin usein jonkinlaista meteliä unissaankin, ettei tarvitse kovin usein epäillä...

Meillä oli silloin kotikyläilyviikonlopun aikana vielä nenämahaletku, jota käytettiin ihan minimaalisesti. Helppohan se tosiaan on, ja kyllä hetken oli sellainen tyhjän päällä -olo, kun se otettiin pois ja pelkäsi, että jaksaako poika sitten oikeasti syödä kaiken pullosta. Painon kohotessa ja voimien lisääntyessä pelko sitten katosi. Toivotaan, että pikkuhiljaa teidänkin muksu jaksaa ryhtyä edes pullopojaksi, myöhemmin sitten tissimieheksi ;)

Tämä tissimies täällä onkin jo melkoinen lutkuttaja :) Välillä haluaa vaan tissin suuhunsa ihan huvikseen. Nyt on alkanut tulla sellaista syliinhaluamiskiukuttelua. Näyttää mahavaivavääntelehtimiseltä, mutta lakkaa heti, kun pääsee syliin. Valveilla ollaan myös huomattavasti paljon enemmän. Oma aika on kutistunut tosi paljon, kun vauvaa saa kanniskella ympäriinsä. Viihtyy kantoliinassakin, mutta mä en oikein osaa sitä kehtosidontaa. Poika näyttää aina ihan sivuttaisbanaanilta siinä, ihan vinossa vääntynyt :) Vaikka rauhoittuukin siihen, banaaniksi :D Pystyssä en ole vielä koittanut, kun en muista, missä iässä sai alkaa sitä harjoittaa.

Vappulauantaina poju oli mummin hoivissa, kun me olimme läheisten ystävien häissä. Aika ikävä tuli kyllä, mutta en mä montaa tuntia ollut poissa. Vielä ei viitsitty ottaa mukaan keskosta tuollaiseen massatapahtumaan. Samassa pöydässä olis kyllä ollut kuukauden ikäinen vauvakaveri! Vappusunnuntaina vaavi jäi sitten isin kanssa kotiin, kun käväisin kaupungilla mummia kestittämässä kiitokseksi. Että aika paljon on jo tässä saanut "omaa" aikaa. Sairaala-alku varmaan vaikuttaa siihen, että pystyy helpommin jättämään lapsen hetkeksi. Kun on joutunut tunnetasolla käymään sen lähtemisen vaikeuden läpi niin moneen kertaan. No, isin kanssa kyllä jättääkin ihan mielellään, että saavat isä+vauva-aikaa, ja hyvin niillä on aina mennyt. Mies pitääkin ensi viikolla taas pari isyyslomapäivää lisää.

No, nyt sais jo luvan heräillä, lääkemaito odottaa!

MaiMei + poikanen 6 vkoa 6 pvää
 
Maimei tyttönen painaa jotain 2840g (huomenna neuvolassa saa "virallisen" painon), mullakin on noita kestoja vaikka minkälaisia, mutta noi imse vimset näyttäis olevan ainoat, jotka ovat tarpeeksi pieniä.. ei oo paljoa eroa kertakäyttövaippoihin, jotka ovat kokoa 2-4kg. Tyttönen kakkaa melkein joka syötön välissä, ja hyvin noi imse vimset piti pisun ja kakan, noi "koko vaippaiän vaipat" eivät pitäneet, vaan pisut tuli läpi.. on siis liian pieni vielä niihin.

Tyttelillä on 2-4kertaa päivässä hikka, mikä kestää ainakin 30min kerrallaan. Tuntuu pahalta katsoa tuota hikkailua, ku ei sille itse oikeen voi mitään..

Stressaa oikeen toi nimi, ei vaan tule mitään hyvää mieleen, tai tulee, mutta on niin yleinen nimi, ettei sellaisia kehtais laittaa.
Nyt siivoilis, tyttönen nukkuu vielä vähän aikaa:)
 
No niin, nyt on pesussa muutama kaikkein pienin kestovaippa, jonka löysin kasasta, katsotaan kuinka käy! Poika kakkaa kanssa melkein joka välissä, joten haastetta vaipoille on. Heh, tänään pissi hoitopöydällä päälleen niin, että sentistä oli kiinni, ettei mennyt omaan silmään! Siis vauvan omaan silmään! Yleensä pidän lappua pippelin päällä varuiksi, mutta oltiin juuri pesty peppu ja oletin, että pissi siinä samalla. Mut ei :)

Meillä kanssa hikataan usein ja hartaasti, mutta ei se tunnu pientä haittaavan, vaikka koko kroppa hytkyy. Mahassa myös hikkasi usein.

Meillä on etunimeksi valikoitunut maailmalla hyviiiiin suosittu nimi, mutta Suomessa harvinaisempi. Tosin on nostamassa suosiotaan. Mutta ei voi mitään, sairaalasta saakka ollut ihan selviö tuo nimi. Masuaikojen nimi, jota kaavailin etunimeksi, sen sijaan saa olla toinen nimi "vain". Koska se on lyhyempi nimi kuin eka, otamme mukaan vielä kolmannen nimen tasapainottamaan.
 
Noni, ekassa neuvolassa käyty, paino oli 2950g, pituus 51. pituutta oli tullut 4cm lisöö, painoa 360g 18 päivässä.. ensi viikolla neuvolassa painokontrolli.
Hikasta ei sanonut muuta kuin täytyy pitää vauveli lämpimänä.. ja niinhän me tehdäänkin:)
 
Meillä hikka alkaa lähes aina pulautuksesta.

Huh sentään! Mies sai eilen jonkun vatsataudin tapaisen! Nyt on jo parempi, eli saattaa olla ruokamyrkytyskin, olispa! Vielä ei ainakaan itsellä ole oireita, ja toivottavasti pieni säästyy!! Se meinaan on heti sairaalareissu sitten. Aika löysää kakkaa on tullut, mutta tulee sellaista toisinaan muulloinkin. Meillä on koko ajan kakattu usein, monesti päivässä. Yleensä on aina vaipassa edes vähän, joskus oikeen megat.

On kyllä ollut tuuria, vauva noin 3 viikkoa kotona ja siinä ajassa miehellä on ollut sekä flunssa että nyt tämä! Ihme tautimagneetti nyt. Rankkaa mullekin, kun saan sitten ihan yksin hoitaa. Eipä ole montaa päivää tähän kolmeen viikkoon mahtunut, että mies hoitaa lasta... Kun se oli matkalla ja sitten flunssassa ja nyt taas on eristetty tuonne sohvalle... Kauankohan tällaisen vatsa-asian kanssa sitten täytyy vielä varoa? Jos on oikeasti joku vatsatauti, niin siinähän säilyy tosi kauan pöpöt elossa. Ainakin 10 päivää... Oih ja voih! Olin jo haaveillut pitkistä aamu-unista to-pe, kun mies aikoi pitää isyyslomaa. Viime yönä ei tullut oikein ollenkaan nukuttua, kun jotenkin vahti, että oisko muksulla jotain oireita, ja kyllä pikkuinen oli muutenkin ylipirteä läpi yön, siltä tuntui...

Tänään täynnä 7 viikkoa! :)
 
Iltaa.
Nyt on poika 11 päivän ikäinen. Tuntuu olevan aika mutkaton tapaus. Ei ole juuri itkeskellyt, ainoastaan kun on nälkä ja palvelu ei pelaa odotetulla nopeudella. Vauva tuoksuu mannapuurolle ja kakalle vaihtelevasti. Ne kuvaa mun oloakin aika hyvin. :) Poika on ihana, hän nukkuu, syö ja kakkaa.
Silmät vähän rähmivät, alan puhistaa niitä keittosuolalla säännöllisesti.

Imetys takkuaa ja sitä pyörittelen mielessäni. Pumpulla tulee 40ml eikä juuri enempää. Tuleekohan maitoa liian vähän? Poika ei tahdo edes kokeilla vasenta rintaa, oikeallakin kyllästyy aika nopeasti. Mulla ei riitä pitkäpiimäisyys (tai maitoisuus ;)) siihen, että huudatan kauaa. Yöllä siitä ei tykkäisi esikoinen tai mieskään.

Kestoilua en jaksa edes ajatella ainakaan nyt. Vauva kakkaa vähintään muutaman tunnin välein eli melkein aina tarkistettaessa on sinapit vaipassa. Esikoisen huomioimisen ja kodin lisäksi en saa mahtumaan kestovaippoja tähän yhtälöön. Kokeilin ekologisuuden vuoksi niitä bio-hajoavia vaippoja. Ne päästivät kolmet pissat läpi peräkkäin, joten tuskin tulen niitä käyttämään jatkossa.
Niistä vaipoista puheenollen mies huutelee olkkkarissa toivovansa vaippojen vaihtoa vauvalle. Hän menee esikoisen kanssa iltasadun lukemiselle. Jännä valinta... ;)

valdemaria
 
Tsemppiä imetykseen, Valdemaria! Mulla kesti tosi kauan se vaihe, että pumpulla tuli noin puoli desiä kerrallaan. Nyt, 7 viikon jälkeen, tulee noin 125ml, jos vauvan imemisestä on n.4h. Nyt kun on enemmän imettänyt, tuntuu, ettei maito riitä... Oon jo pakkasestakin ottanut, mutta osaksi syy on sekin, että en ehdi pumpata, kun vauva vaatii huomioo paljon useammin, ja kun on sängyssä, niin itse sitten haluaa ennemmin syödä ja tehdä kotihommia - tai nukkua itsekin. Pullosta pitää kuitenkin antaa 4krt päivässä ravintolisän takia, huoh. No, enää pari-kolme-max. 4 viikkoa sitä jauhetouhua.

Tosi pieniä määriä poika kyllä kerrallaan syö. Tuntuu, että meillä on siirrytty usein ja vähän -tahtiin. 35-50ml kerrallaan ja taas lisää vajaan 2 tunnin päästä... Millään ei mene enempää, joskus vähemmänkin. No, eipähän pulauttele. Mutta ei tuolla menolla mahalaukku kasva... En tiedä miten on tähän päädytty, kun jo jossain vaiheessa söi 65-70 millin annoksia. Jotenkin nyt syönti-into lopahtaa heti siihen, kun akuutti hätä on tyydytetty. Näin erityisesti rinnan kanssa. Mutta en millään haluais syöttää enemmistöä pullosta. Painoa pojulla lienee nyt noin 2650-2700g ja paino kohoaa tasaisesti ja hyvin.

Ei ole onneksi tullut vatsataudin oireita äidille tai lapselle. Mutta kai se vielä voi olla itämässä... On kyllä ollut rankkaa, kun mies ei hoida lasta nyt ollenkaan... Muutama päivä kai pitää vielä varoa.

Suunnitelmana on mennä äitienpäivänä ensimmäiselle vaunulenkille! :)
 
Heippa
Tänään irtosi napatynkä. :)

Vauva pulauttelee aika paljon. Ei auta röyhtäyttämiset, tauot tai kohoasennot.
Paino kuitenkin on noussut, eli ei ainakaan nyt ole mitään hämminkiä. Se märehtiminen vaan eilenkin yöllä teki sen, että vauvalla oli koko ajan jotakin suussa ja syöttää en siinä tilanteessa voinut 24-5 välillä.

Eilen illalla huomattiin pienen miehen tykkäävän saunasta. En siis tarkoita löylyjä, vaan piipahdusta lämmittelemässä. Hän istui turvakaukalossa kylppärissä kun kävin saunassa. No kiukkuhan siinä yksin tuli. Minä riisuin pojan ja otin mukaani alalauteelle. Itku loppui ja unikin tuli heti lämpöisessä.

Tuttiin jo kovasti tykästynyt poika osaa vetää tutin pois suustaan. Sitten huudellaan närkästyneenä henkilökuntaa... Tämä toistuu ja toistuu.

Tämmöisiä tänään.
valdemaria
 
Hauska lueskella teijän juttuja, vaikka ei oikein itse jaksa kirjoitella. =)

MaiMei
: Toivottavasti säästytte taudeilta! Onko teille sanottu, mihin kiloihin asti BMF-jauheita pitää syöttää? Meille lisättiin just eilen kuudes pussi vuorokauteen ja mä oon ihan kypsä, kun mun mielestä se aiheuttaa vain vatsanväänteitä.

valdemaria: Tsemppiä imetykseen! Mäkin kamppailen imetyksen puolesta. Sairaalassa ja kaikkien lisäjauheiden kera se ei oo kyl helppoo. Poitsu ei kyl taida olla oikein vielä kypsä siihen puuhaan tai sitten mulla on vaan liian lyhyt pinna. Esikoinen muistaakseni aikoinaan nappasi heti hanakasti tissistä kiinni, kun tämä on selvästi haaveilevampaa sorttia.
Hyvä idea toi kaukalo kylppäriin. Mietinkin, mitähän meijän saunahetkistä tulevaisuudessa tulee.

Eipä päästä kotiin vielä tälläkään viikolla. :( Lisähapen tarvetta on taas tullut. Mä oon ollu niin maassa etten oo ees uskaltanu kysyy, miksi ja miksi ja mitä sitten. Ootan vaan parempia päiviä. Painoa on kyl tullu hienosti, 2505g oli tänään.
 
Heippodei!

Olipas hirveä yö... Oon ehkä 2h nukkunut. Klo 00 annoin pullosta maidon, söi ainakin 65ml, ja vaavi nukahti ja mä simahdin. Kello 2 se taas heräsi nälkäisenä, ja sitten ei enää nukuttukaan. Kahden ja 07 välillä syötiin tissistä 3 kertaa ja väliajat se riekkui vaan. Mä jossain horroksessa, ja aina kun katsoin vauvaa, se siinä silmät ammollaan pälyili ja mörisi :) Suloista kyllä, mutta mä olisin halunnut NUKKUA! Korvatulpat ei auttaneet yhtään. Klo 7 sitten alkoi sarja syön-pulautan-huudan-syön-pulautan-huudan eli valtavat pulit ja taas hetkoht nälkä. Tuossa klo 11 annoin pullosta taas maitoa olkkarissa, en sängyssä, ja sitten sai pidettyä maidot mahassa ja nyt nukkuu niin nätisti - kun taas mä oon täysin hereillä eikä toivoakaan unesta... Kellokin jo yli puolenpäivän ja vieraita tulossa iltapäivällä. Näillä mennään siis. Mutta ONNEKSI on viikonloppu, ja lahjoitan kyllä vauvan sänkyineen huomenna aamulla klo 6 miehelle ja nukun kahteentoista :) Sama äitienpäivänä! Aah! Vaikka tarttuis sata vatsatautia...

No, tuskin se nyt enää tarttuu. Taidettiin siis säästyä. Eilinen jälkitarkastuslääkäri sanoikin, että sellaista tosi pikaista mahatautia on liikkeellä. Jälkitarkastus oli jees, paikat kunnossa, niinku ei olis ikinä synnyttänytkään, kuulemma. Lääkäri oli VALTAVAN, miltei hämmentävän empaattinen. Huomasi jo itse, että on painanut sairaala-ajan aika mielen taka-alalle. Kun joutui taas niistä viikoista kertomaan, niin vähän ahdisti. Oli se sen verran rankkaa aikaa.

Eli TUUtikki, voimia vaan ihan älyttömästi! Toivotaan, että aika kuluu nopeasti ja poika pääsee kotiin ja sairaala-arki jää taa! Ei se ole kivaa. Me käydään Kättärillä ens viikolla, kun pojulla on 2-kuukautiskontrolli. Sen jälkeen käydään jatkossa Meikussa. En muista mitä ne tekevät ens viikolla, mutta labraan ainakin mennään. Ehkä hb katsotaan, en muista.

No nyt se taas heräs... Huoh...
 
Niin joo, 3,5 kiloon pitäis niitä jauheita syöttää. Täytyy lihottaa tuo vauhdilla siihen! Tänään vaatteet päällä 2940g eli ei nyt ihan kauhean kauan enää. Mut tarpeeks kauan... Oon miettinyt kyllä, että hidastuuko painon kasvu sitten kovastikin, kun nuo jauheet lopettaa. Kun kait niissä on kaloreita jonkun verran.
 
Meillä kans viime yö oli jotenkin erilainen.. tytteli nukkui 4h, söi toisen rinnan, ei halunnut lisämaitoa pullosta (pumppaan siis sen toisen rinnan vieläkin), sen jälkeen hengitteli todella nopeasti! olin paniikissa, mikä sille nyt tuli.. röhisi samalla ja piti sellaista outoa ääntä. Muutenkin alkanut nukkuessaan ääntelemään, sellaista ähinää ja puhinaa. Mutta nukkuu samalla. Kevyt.netistä onneksi sain selville, että normaalia ennenaikaisille/keskosille.. meillä vasta pari päivää sitten alkoi tuo ähinä/puhina. No, en saanut itse nukuttua, kun murehdin tuota hengitystä.. sitten sen normaalisoitui, tänään ollut taas normaalina. Aamulla tosin nenästä oli tullut tyttelillä räkää.. ja tänään vähän yskinyt, toivottavasti ei ole tulossa kipeäksi!
Tarkoituksena olis kans lähteä vaunulenkeille vkonloppuna, siitä onkin viikko aikaa, kun viimeksi käytiin vaunuttelemassa. Aika varovasti käyty missään.. tykkää pääasiassa nukkua ja syödä, ei paljoa jaksa vieläkään seurustella.

Meille ei puhuttu synnytyssairaalassa/neuvolassa kontrolleista, eikai meillä sellaisia edes ole?

Pulauttelusta: meillä pulauttelee ehkä kerran päivässä, vähemmän mitä esikoinen, röyhtäilee kyllä hyvin.

Miehellä olisi vielä ensi viikko isyyslomaa, onneksi:) Tänäänkin pääsin itsekseni käymään kaupassa ja mies katsoi tyttöä.. helppoa oli miehelle, tyttö nukkui kokoajan, mitä olin poissa, ja heräsi HETI,kun tulin kotia.
On tuo niin ihana pakkaus, oli oikein ikävä, kun kävin kaupassa. Iltaisin, kun on seurusteluaika, on niin mukava katsella tyttelin erilaisia ilmeitä.. joo, ihan selvästi se hymyilee aina välillä!:D

Hauskat äitienpäivät kaikille näin etukäteen,
piuh ja tytteli 3vkoa
 
Nopsasti Piuhille, että mä kans tossa jossain vaiheessa pelkäsin flunssaa, mut sit tajusin, että nenästä tulee toisinaan maitoa! Joskus jos pulauttaa kunnolla, niin sehän tulee nenästäkin, ja usein jääkin vähän nenään olemaan, niin sehän on ihan kuin räkää.

Joo, keskosäänet... Ne oikein korostuvat yöllä. Tässä taas uutta yötä päin...
 
Hyvää äitienpäivää kaikille uusille äideille! Ja vanhoillekin :) On se vaan hienoa olla äitienpäivän "tällä puolella"! Kiva onkin päivä ollut: aamulla sain omassa rauhassa nukkua kuudesta yhteentoista, ja sitten miekkonen kipaisi kahvilasta hakemaan herkullista kakkua ja kioskilta ruusuja, joten päästiin heti tunnelmaan :) (Itse tein kyllä aamiaisen sänkyyn itselleni, että tuli oikeanlainen :)) Ja nyt on vähän (maltillisesti toki!) nautittu samppanjaa, ja ulkona kävimme, toisen kerran babyn elämässä! Eilen oli ensimmäinen kerta. Silloin olimme 20min, nyt puoli tuntia. Käytettynä ostetut vaunut kulkivat ihan mukavasti, ja boy nukkui kaiken aikaa. Tuskin siis tajusi käyneensä ulkomaailmassa. Kerran päästi meren rannassa kiljaisun, mutta nukahti taas, kun liikkeelle lähdettiin. Meillä on kyllä niin upea tämä asuinalue, että kiva, kun nyt on lämmin ja pääsee ulos.

Nakupainoa oli aamulla (JÄTTIkakkojen jälkeen ennen uutta ruokailua) 2815g. Jännät paikat, että meneekö 3 kiloa keskiviikon Kättäri-käyntiin mennessä rikki! Katsastin kevyt.netin puolella ketjua, jossa oli listattu lasketun ajan keskospainoja. Yllättävän paljon oli alle kolmen kilon kavereita. Ehkä jopa 2/3. Siihen nähdenhän meidän muksu on kasvanut huimaa vauhtia, kun kyllä tässä nyt viikossa tuo 3kg ylittyy varmasti. Ja vielä siihen nähden, että baby oli r-viikkoihinsa nähden ihan miinuskäyrillä (minkä vuoksi synnytys käynnistettiinkin).

Nyt on pari yötä ollut kiltisti, nukkunut hyvin aina syöttöjen välit ja syönyt nopeasti. On se ihanaa, kun en yöllä enää pumppaa, niin ei tarvitse nousta sängystä ollenkaan. Vaipankin tarvittaessa vaihdan sängyssä.

Kylvetys muuten on kivaa! Poika on aina ihan mykistynyt, mitä on hauska seurata. Ihania ilmeitä!

Kaunista päivän jatkoa!

MaiMei + poikanen 7 viikkoa 5 päivää (rv 39)
 
Hei.
Toukokuisista siirryn nyt tänne.
ElikkäPOIKA syntyi30.4. painoa oli 4430g ja pituutta 53cm. Laskettuaika meillä olisi ollut 5.5 eli syntyi rv 39+2.

Kaikki on mennyt ihan hyvin. Meillä on aivan uskomattoman rauhallinen ja tyytyväinen poika. Ruokailut on vielä ihan epäsäännöllisiä. Välillä syödään tunnin välein ja välillä taas nukutaan viisi tunttia ja sitten syödään taas nälkäisenä. Oikeastaan se ei vielä muuta teekkään kuin syö ja nukkuu. Nukahtaa aina rinnallekin ja saa tökkiä, että jatkais syömistä.

Kakkaa tulee aivan hirveästi ja koko ajan saa olla vaihtamassa vaippoja. Se on kyllä ihan hassun väristä: semmosta kirkkaan vihreää, jossa on keltaisia rakeita. Välillä taas ihan voikukan keltaista. Poika nauttii ihan hirveästi, kun isä pesee pyllyä!! :)

Tämmöstä meille. Tänään vietin ihan ensimmäista äitien päivää niin, että saan itse olla päivän tähti. Oltiin katsomassa pojan isoisoisoäitiäkin ja oli tosi iloinen, kun näki lapsenlapsenlapsenlapsensa!! Aika isomumma ja varmasti aika harvinaistakin! :)

Teddybear ja vauva 8 päivää
 
Tervetuloa, Teddybear, ja onnea!! Uskomatonta tuo lapsenlapsenlapsenlapsi!! Mulla ei ole omat mummot ja papat enää elossa, eikä miehelläkään, eli muksulla on vain ihan tavalliset yksinkertaiset isovanhemmat. Pappani oli vielä viime kesänä elossa, mutta ei nyt sitten ihan ehtinyt näkemään pientä.

Täällä on tänään lähinnä rupsuteltu. Nytkin makoilee mun sylissä imetystyynyn päällä ja paukuttelee peppu pystyssä, välillä kitisee ja kiemurtelee. Masua vääntää siis. Oon antanut tänään pakastemaitoa kaks kertaa, kun en ole ehtinyt pumppaamaan missään välissä pullomaitoa. En siis tiedä, mitä olen syönyt niiden pakastemaitojen aikana. Nyt olen pyrkinyt välttämään mm. suklaata, lakua, vahvoja mausteita, kofeiinia, tomaattia, sitruksia ja palkokasveja, mutta pakastuksen aikana en varmaan vältellyt mitään.

Yö meni hyvin klo viiteen saakka, mutta sen jälkeen vaan ähräsi ja tahtoi koko ajan tissiä. Luulen, ettei rinnasta tullut kovin paljon, koska nälkäisen oloisena vetäisi pullon aamulla, vaikka oli juuri lutkuttanut tisua vaikka kuinka pitkään. Tai sitten ei vaan huvittanut kunnolla imeä rinnasta, jos oli unelias. Pullon kanssa on aina pirteämpi, kun ei ole niin rento ja raukea tilanne.

Viihtyi sentäs ainakin 20min (mun aamiaisen ajan..) lattialla peiton päällä. Kuunteli klassista musaa ja katseli ilmapalloja (ehkä), ja jumppasi itseään kyljeltä toiselle. :)

Olis kiva mennä ulos kesäiseen säähän, mutta en pysty millään, kun on niin ikävät allergiaoireet. Koko päivän oon vain aivastellut eilisen lenkkeilyn ansiosta. Kunpa koivu pian kukkisi kukkimisensa pois!

MaiMei + päivää vaille 8-viikkoinen Boy
 

Yhteistyössä