Toukovaavit 2011

Onnea taasen uusille vauvoille! Nopeasti tulin kertoilemaan..

Kestovaipoista meillä on käytössä tosiaan imse vimset, ~20 erilaista kestistä (igulee, fuzzi bunzzia ym) -nämä huusin huuto.netistä TODELLA halvalla, mutta ovat ihan hyviä vaippoja, lisäksi huusin huuto.netistä koko vaippaiän uusia vaippoja, babylandeja, jotka ovat ihan hyviä. PUL-vaipoista tykkäänkin eniten.

Imetyksestä aluksi annann vauvalle tissistä ja pumppaan sitten loput maidot pulloon ja syötän siitä. Joo, jäi päälle tälläinen, mutta se on niin helppoa näin, ja näen että vauva syö ainakin sen 60ml (+ rintasyönti) aina kerralla. Tänään aamusta jouduin pumppaamaan pulloon kaikki maidot, rinnat olivat NIIN täynnä ja vauva nukkui. No, herätessään söi 90ml. Ensi viikolla yritän päästä tuosta pullosta pois, pitäisi pikkuhiljaa opetella siihen, ettei minulla ole aina pumppua mukana.. ehkä tässä pitäisi enemmän lähteä ihmistenilmoille..:) Välillä itseäkin pelottaa maidon loppuminen - joskus tulee vain 60ml molemmista rinnoista, toisella kertaa 120ml, mutta pakkanen on täynnä omaa maitoani, ja joka päivä jää yli ainakin 60ml, eli jos jollakin kertaa ei tulekaan paljoa maitoa, otan sen päivän ylimaidot jääkaapista ja syötän ne.. no, tapansa kullakin, ja jos toi maito nyt loppuu, sittenpä loppuu. Yrittänyt olen ainakin :)

Nyt jos alkaisi siivota, jännä kuinka nää päivät menee vauvan nukkuessa joko siivoamiseen tai vaatteiden pesuun/vaatteiden järjestelyyn oikeisiin kaappeihin!

Piuh ja tytteli 5vkoa 2pv
 
Piuh: kyselen mielenkiinnosta, että kuinka siis teet, vauva ensin imee, nukkuuko sitten sillä välin kun pumppaat pulloon loput vai odottaako hereillä? Syökö sitten kuinka innokkaasti? Kauanko sulla menee aina yhteen syöttösessioon aikaa ja montako kertaa päivässä syötät? Eikö vauva siis jaksa imeä koko määrää, mitä nälän tyydyttämiseen tarvitaan vai miksi pumppaat loput? Että rinnat varmasti tyhjenisivät vaikka tulehdusriskin takia?

Tuo kuulostaisi tosi selkeältä tavalta, että varmasti ainakin näkee, paljonko minimissään syö, mutta hirmu raskaalta myös kuulostaa. Ja mä niiiin haluaisin eroon pullosta ainakin vähäksi aikaa, ainakin melkein kokonaan! Olis niin helppoa...

Itse olen ihaaaaan sekaisin imetyshommien kaa. Vaaka on alkanut näyttää mitä sattuu, vaikka pitäisi olla perushyvä sähköinen neuvolavaaka. Äsken testailin oikein kunnolla, mutta en tullut hullua hurskaammaksi. Tulin vain tulokseen, että tahdon heittää vaa'an ikkunasta pihalle!! Imetyksen jälkeen näytti +15g, vaikka oli imenyt kauan. Sen jälkeen vauva nukkui ja pumppasin noin 45ml. Ei kovin paljon kyllä siis enää tullut. Vauva heräsi puolen tunnin päästä, oli taas nälkäinen, vaihdettiin vaippa ja punnittiin. Vaaka näytti yhtäkkiä taas +15g, vaikka oli pissivaippa poissa ja aikaa kulunut! No, sitten syötin sen 45ml, punnitsin - ja vaaka näytti saman kuin ennen pulloa!!! Punnitsin 2krt lisää, ja aina vaaka näytti VÄHEMMÄN! Otin virratkin välillä pois. Eli, ei siis mitään hajua, kuinka paljon vauva rinnasta söi ja paljonko oikeasti painaa...

Jatketaan kokeiluja... Aiemmin vaaka oli mielestäni luotettava, mutta en tiedä mitä nyt sille on tapahtunut!
 
Meille syntyi myös Poika 11.5.2011. Paino oli sen 4620gr ja pituus 54 cm. Alusta asti olen joutunut antamaan korviketta rintamaidon lisänä. Yritän ja yritän imettää mutta ei vain tunnu riittävän :( Kuinka usein te imetätte? Siis että vauva tulee tyytyväiseksi?
 
Jospas itekin ehtis kirjotella kun molemmat lapset nukkuu.. ainaki toistaseksi. Ensinnäkin suuret onnittelut vauvan saaneille! =)

Kestoista Ekan viikon tappelin kertiksien kanssa, kun napatynkä oli vielä paikallaan. Kauheasti tuli ohivuotoja. No nyt löytyi sitten kertis joka sopii, Muumivaippa. Laitan semmosen yöksi, tosin vois jotain kestovaippasysteemiäkin kokeilla. Kestovaippoina käytössä pari Thristies-kuorta, pari Lillamamman taskua, Cuddleja+villikset, Pikkuhippu-sisävaippoja ja noihin sit imuina harsot jne. Nallen pikku-taskut on ainoat jotka vuotaa ohi - harmittaa, samoin noi Imsevimsen kuoret falskaa.

Imetyksestä sen verran, että tyttö syö joko jatkuvasti tankkaillen tai sitten 1-3h välein. Aamupäivästä ja illasta usein tankkailee. Joskus hassusti haluaa vaan loikoilla tissin vieressä heh.. Mul on taas nää suihkutissit ongelmana, koitankin usein lypsää alussa ne pahimmat suihkut pois. Mut tosi inhottavaa tää taas on. Luulen kanssa, että noi suihkut aiheuttaa sitten puklailuja. Samoin jos en saa röyhtäytettyä tulee puklua, varsinki yöllä ei meinaa röyhtästä millään! Päivällä helpommin, jopa itekseen. Hikottelee myös usein, pelkään kanssa jotain refluksia.. Esikoisella oli samoja taipumuksia, tosin ei mitään diagnoosia koskaan saanut vaikka ties millä lekurilla rampattiin. Vähän pelottaa, että mitä tästä vielä tulee. Rintaraivareita on alkanu olemaan myös jonkin verran.

rikupi Ite imetän niin usein kun vauva vaan haluaa, jos siitä ei tule mahakipuja, älyttömiä puklailuja tms.

En tiiä alkaako toi meitin vajaa 2v jo edes vähän tottumaan vauvaan, kun ei ihan niin älytöntä showta oo pitäny tässä parina päivänä. Tempperamenttinen tuo on aina ollut, nyt on vaan välillä mennyt ihan yli sen mikä on ennen muka ollut hurjaa menoa. Pienihän poikakin on vielä, ei passaa sitä unohtaa. Ja kovin hellyydenkipeä ollut aina. Tänään oltiinki pojan kans vähän ulkona, vauva keikkui liinassa mukana.

Ristiäiset meil ois 12.6. ja kaikki järjestelyt on aika vaiheessa.. ööh. Ainoa mikä on varattu, niin paikka.. meille kun ei kotiin mahdu.

Tuntuu, että vauva kasvaa hurjaa vauhtia.. Neuvolakäynti vasta torstaina, niin saadaa mittoja. Mutta tänään kaivoin 62cm vaatteet esille, kun ei bodeissa oikein riitä toi selkämitta enää. Haikeeta jotenkin.. tää kun on ilmeisesti mun viiminen vauva koskaan.

- N ja Kaino 2 viikkoa :heart:
 
MaiMei toi pumppaaminen jäi päälle synnärillä, kun vauva oli sinivalossa. Jotenkin vauvakin osaa ekana syödä rinnasta, ehkä toisen tyhjäksi.. sitten toisen pumppaan (tai molemmat) ja annan pullosta. Vauva osaa odottaa pulloa, 3h välein vieläkin syödään, ja neuvolassahan ne aluksi sanoivat, että tälleen kannattaa tehdä, jotta vauva varmasti kasvaa. Nopeasti tämä pumppaus+syöttäminen tälleen menee, ainakin itsestä tuntuu siltä, ehkä rinnat ovat tottuneet pumppaamiseen, kun niin nopsaa antavat maitoa.. tosin jos vauva haluaisikin heti tunnin päästä maitoa syömisen jälkeen, en tiedä, olisiko antaa.. muutakuin ylimaitoa jääkaapista.

Toinen vieläkin niin tukossa, että hain eilen apteekista suolatippoja. Säikähdin lujaa, kun päivällä tuli nenästä vähän verta, mutta oli joko raapassut nenuun, tai oltiin imetty liikaa pikkuniistäjällä.. kuiva on nenä, mutta näytti ainakin illasta, että suolatipat auttoivat.

Ähkiikö teillä vauvat paljon? Meillä alkaa kova ähkiminen, kun laitetaan vauva omaan sänkyynsä, vaikka nukkuukin! Pari päivää sitten alkoi tuollainen kova ääntely, haluaisi varmaan olla vieressäni eikä sängysssään.. :/

Sain vihdoinkin ostettua minä lapsena-kirjan, mihin saa laittaa noita vauvamuistoja. esikoisesta kirjoitin tarkasti kirjaan erilaisia tapahtumia, äitini oli minustakin kirjoittanut, mukava noita lukea sitten isompana. Kovasti olen kirjoittanut tapahtumia ja olotiloja kirjaan, löysin jopa rannekkeenkin sairaalasta kirjan väliin:)

Piuh ja tytteli
 
Heippa
Tänään käytiin 1kk neuvolassa. Paino oli 3880g. Syntymäpituus muuten oli 49 ja viikot mulla 38+5. Kortissa mainittiin kasvun lisäksi se, että vauva on tyytyväinen. No olihan tuo kun nukkui melkein koko ajan ja punnituksessa riisuttaessa pissasi päälleni! :O Paita ja housut olivat lorotuksen kohteena.

Poika ähkii yöt meilläkin, piuh. Siitä kurja juttu, että ei siinä oikein ite voi nukkua vaikka ei mitenkään tarvi reagoida. Muutenkin on itkeskellyt enemmän viime päivinä. Tuntuuu, että hän on nyt hoksannut, että niin saa paremmin palvelun pelaamaan.

Mitäs puette näillä keleillä vauvan päälle? Minä oon laittanut kypärämyssyn ja tumput, sukat ja hupppparipaidan sisävaatteiden päälle. Vaikea on arvioida sitä vaatteiden tarvetta. Kuumaa on ja välillä tuulee aikalailla.

Meillä on myös ristiäiset 12.6, niinkuin nöösin vauvalla. Pidetään kotona ja tilaan kakun ja voileipäkakun valmiina. Jäljelle jää siivous ja vaatteet. Mulle ei mahu "omat" vaatteet vielä ja raskausvaatteet on liian isot ja valuu jalasta housut. Eli ilmeisesti asunani on kylpytakki... :headwall: Nimi livahti jo fb-ssäkin, kun anopin kaveri onnitteli vauvasta nimellä! Poistin sen kommentin. Pitää sanoa kun nähään, että ei vielä ole julkistettu vaikka anoppi ja meidän kolmevuotias tietoa ovat eteenpäin vieneet... ;)

valdemaria ja sammakkomies
 
Kylläpä monet vaavit saavat nimen 12.6. :) Meilläkin siis. Kakut on tilattu ja valokuvat kerätty virtuaalikansioon, mutta muuten vielä aika auki ohjelma ja tarjoilu. Kummitodistukset pitäis kanssa tehdä / tilata, ja vieraille ajateltiin antaa lähtiäislahjaksi sellainen nettiliikkeessä teetetty A4-valokuva, johon tulee 3 vauvan valokuvaa ja puhekuplat, joissa joku hauska teksti. Kotona pidämme juhlat.

Meillä on jopa 2 vauvakirjaa, toinen saatiin lahjaksi. Molemmat on tosi kivoja, joten täytyy yrittää parhaan mukaan täytellä. Isovanhemmat saivat lahjaksi sellaiset isovanhempien Muumi-kirjat. Niitä tulee olemaan kiintoisaa lukea itsekin! Jos nyt tekstiä syntyy, toivottavasti!

Ulkona päällä on vielä toistaiseksi ollut sellainen aika kevyt vanuhaalari, Ruskovillan silkkimyssy ja tumput. Vaunuissa makuupussi, mutta se ei ole aina kiinni. Koska asumme niin lähellä merta, on täällä usein kova tuuli, aika viimaista ollut, vaikka auringossa lämmin. Tälle viikolle luvattu hellettä! :D

Omista vaatteista sopivat kaikki paitsi muutamat farkut/alaosat. Haluaisin uudet farkut, muttei viitsi nyt ostaa, kun ei tiedä että mihin kokoon tässä asettuu. 3kg on yhä enemmän kuin ennen raskautta.

Oletteko usein imettäneet julkisella paikalla? Mä ensikertalaisena en oikein osaa suhtautua asiaan. Ennen synnytystä ajattelin, että tottahan toki, mutta nyt tuntuu, että pitäis etsiä joku mahd. suojaisa kolo... Tosin isompi juttu on ollut imettäminen tuttujen ollessa kylässä. Jotenkin outoa alkaa siinä sohvalla itse toimeen. Niin olen kyllä tehnyt. Mut pumpata en pystyis!! Mies tietty saa kautta joutuu näkemään mut koko ajan tissit paljaina...

Ähkitään täälläkin, ja huidotaan niin mahdottomasti. Tumppuja pitää pitää usein käsissä, ettei raatele itseään ja muita... Kynnet kasvaa tosi nopeasti, koko ajan sais olla leikkaamassa.

Vauvaperhetyöntekijän kanssa sovimme, että vauvalle lisämaitoa imetyksen yhteydessä neljä kertaa päivässä sen jauhepussin kanssa ja lisäksi yksi täysi pullo illalla. Paino ei ole oikein vieläkään noussut, mutta toisaalta ennen se nousi varmaan vähän turhankin vauhdikkaasti, 300g viikossa. Ei ole pakko päästä aina sellaiseen suoritukseen.

MaiMei + pallero 9 viikkoa 6 päivää
 
Huuh, kahlasin tekstit läpi ja nyt en muista mitä kaikkea piti kommentoida - niin tyypillistä :xmas:

Kiitos onnittelijoille! Ja onnea uusille vauvan saaneille!

Ihan ekana onks Fuzzit kokeilemisen arvoisia vaippoja? Yritin ettiä netistä Bummareita nepillisinä ja osui silmiin, et Fuzzeja sais aika edullisesti.
Meillä on toiminu tosi hyvin nalle nöttönen tai Neppulan toukka ja siihen Imse vimsen kuori ja sit just Bumgeniukset. Bummari oli yönkin ja hyvin piti. Itseasiassa meillä ei ole vielä falskannu ykskään kestovaippa. Pop-in:t laitan/osan jo laitoin myyntiin, kun jotenkin en enää tykkää niistä. Ihan sairasta ja turhaa rahan menoa omien päähän pistojen takia, mut mä otan tän kestoilun vähän niinku omana harrastuksena ni ei niin ketuta :saint:

Imetys: mä kans ekan lapsen kanssa mietin maitomääriä ja imetysaikoja ja kirjailin ylös rytmejä yms. mut nyt en jaksa :LOL: Kai se vaan on niin, et ku tää on jo kolmas ni ei tässä "ehdi" ajatella sellaisia asioita. Sen kuitenkin huomaa jos vauva ei ole tyytyväinen. Imetän kun imetän ja pyrin siihen, et hän saa imeä niin kauan kuin haluaa (aina se ei ole mahdollista jos on tilanne päällä isommilla muksuilla). Ja ihan selvät nielaisuäänet kuuluu, niin ainakin multa maitoa tulee. Ja vaipat kastuu ja lähes joka vaipassa on lusikallinen sinappiakin, ni kai se maitoa saa. En osaa ressaa..

Meidän tyttö ei ähki. On tosi hiljainen neito. Mahaa joskus vääntää ja silloin vähän kitisee, mut onneks ilmat tulee aika hyvin pihalle ja kakka kans ettei oo kovia vatsan väänteitä.

Mulle ei kyllä omat vaatteet mahdu. En oo vielä saanu yhtään sellaista fiilistä, et tässä jaksais ees laihduttaa. Oon vaan vetäny kaksin käsin dominoita. Vieraita on vielä käyny sen verran usein, et kaapissa on ollu noita keksejä. Tota ylimääräistä mulla on ilman vauvakilojakin... Mut lenkkeily on tarkoitus aloittaa mahd pian. Onko jollain vinkkejä siitä, miten tällainen rapakuntoinen vois aloittaa tuon harrastuksen, ettei innostus lopu ekaan liian kovaan lenkkiin. Pitäisköhän olla välineurheilija ja ostaa heti sykemittari tai askelmittari ni sais ees tietää kuinka pitkän lenkin sitä aina tekee? :D

No ei nyt muuta, kun pitää kahville ehtiä.
Jadey ja pikkusisko 2 viikkoa
 
Jadey: sen verran pikaisesti, että mä kun niistä Fuzzi Bunzeista puhuin, niin en vielä tiedä toimivatko, kun ovat niin isoja meidän pikkumiehelle, etten ole vielä kokeillut. Nättejä ne ainakin on, ja myyn sitten pois, jos ovat huonoja. Lähti vähän lapasesta huuto.nettailu, niin huusin niitä ja muitakin ihan hirmu kasat... Onneks jälleenmyyntiarvo on hyvä, ja käytettynä kun on ostanutkin, niin iso ekoteko tietty + käytettyinä kestikset varmaan imevätkin paljon paremmin.
 
Jee, mäkin pääsin tälle puolelle kirjottelemaan :)

Eli meille syntyi eilen 24.5 klo 7.47 tyttö mitoin 4250 g ja 51 cm, rv oli 40+6

Tänään kotiuduttiin lysynä ja ihmetellään eloa uuden tulokkaan kanssa. Oma vointi todella hyvä, vauvalla myös. Tissit rupee kylläkin huutaan hoosiannaa, tytön imuteho on todella hyvä ja tehokas, joten kirpasee mukavasti kun alottaa imemisen. Nyt jatkamaan vauvan kanssa :)

nepula ja tyttö-Töppönen 1,5 vrk
 
Viimeksi muokattu:
Tervehdys pinoon! Ihanaa päästä tänne puolelle, kotiuduimme vauvan kanssa eilen pienten alkuvaikeuksien jälkeen, mutta nyt on kaikki hyvin. Laitan tähän saman tekstin kuin tuonne odotuspinoonkin, väsymys kun alkaa vaivata.

--------------------

Meillekin syntyi tyttö lauantaina 21.5. rv 41+0. Mitat olivat 50 cm, 3630 g ja päänympärys 34 cm. Synnytys lähti käyntiin perjantaina, aamuyöstä tulivat ensimmäiset supistukset 10 minuutin välein ja niitä kesti parisen tuntia. Salaa mielessäni ajattelin, että illalla varmaan pitää lähteä sairaalaan. Iltapäivällä supparit alkoivat uudestaan, heti alle 5 minuutin välein ja yli minuutin pituisina. Meillä oli siinä vieraitakin ja suppareiden lomassa tein heille pannukakkua, seurustelin ja tiskasin jne. Kun vieraat sitten iltasella saatiin turvallisesti kotiinpäin, lähdimme itse sairaalaan. Paikalla olimme kahdeksan maissa, käyrillä käytiin ja tutkittiin, että paikat ovat lähteneet aukeamaan hyvin. Ensikertalaisena otin synnytyksestä kaiken irti: oli suihkua, kaurapusseja, ammetta, ilokaasua, epiduraali ja puutumatta jääneeseen kohtaan aquarakkuloita, lämpimiä geelipakkauksia ja ponnistusvaiheen tehostamiseen vielä tilkka oksitosiiniakin. Lopulta puolen tunnin ponnistelun tuloksena aamukuudelta syntyi pikkuinen Lilli. Sain pikkuisen toisen asteen repeämän, joka tikattiin, mutta alusta asti liikkuminen ja istuminen on sujunut suunnilleen normaaliin tapaan.

Aika pian syntymän jälkeen Lillillä todettiin hengitysvaikeuksia ja hänet vietiin saamaan lisähappea. Kolmen tunnin tarkkailun jälkeen pikkuinen lähetettiin VAS:sta TAYS:aan lastenosastolle ja muutaman tunnin päästä seurasimme itse perässä. Tampereella Lilli ei enää tarvinnut lisähappea, mutta tulehdusarvot alkoivat nousta ja hänelle annettiin antibiootteja. Myöhemmin vielä bilirubiinikin oli koholla ja jännättiin sitä, päästäänkö kotiin vai jäädäänkö sairaalaan vielä valohoitoon. Lilli kuitenkin söi reippaasti ja bilkkaritkin alkoivat laskea, joten pääsimme eilen kotiin ja takana on nyt ensimmäinen jännittävä yö koko perheen kesken omassa kodissa. Saimme jopa nukuttua, joten tänään kaikki tuntuu valoisalta. :)

Vaikka emme TAYS:ssa päässeetkään vierihoitoon, oli ihanaa tietää, että vauva on hyvässä hoidossa koko ajan. Itse meinasin jo fiksoitua happisaturaatiomittariin, onneksi se otettiin pois jo päivää ennen kuin pääsimme kotiin! Nyt meillä on aikaa sylitellä ja tissitellä, totutella uuteen elämään.

----------------------


Onnellinen Tiipula ja Lilli 5 vrk
 
Tällekin puolelle vielä vauvaonnittelut kaikille!

Meillä jätkä kasvaa ihan hyvää vauhtia. Viikko sitten torstaina painoa oli 3370g ja tällä viikolla tiistaina 3610g. Ihan kiva kaksoisleuka alkaa poitsulla olla:D
Yöt on meillä viikonlopun jälkeen taas olleet aika resuisia.. Max 2,5 tunnin unia, välillä jopa tunnin välein täytyy tissitellä. Ja meillä on myös ihan mahoton ärisijä tämä jätkä!!! En muista, että toiset ois noin paljon ärisseet ja ähisseet unissaankin..

Äkkiä ne nuo pienet kehittyy. Nyt jo alkaa katse tarkentua kovasti, ja valveilla olo jaksot pitenee joka päivä!!

Mutta nyt tuli taas tissinälkä..
-leena ja tumppi reilu 2vk
 
Heippa! Beibi kantoliinassa täällä naputellaan. Vauva ei tunnu yhtään enää viihtyvän pahvilaatikkosängyssään. Meidän pedatun sängyn päällä se silloin tällöin nukkuu päiväunia, ja joskus saan huijattua pinnikseen. Muuten pääasiassa sylissä, liinassa tai vaunuissa. Yöllä yhä mun vieressä tiukasti. Aamulla nukuttiin päät samalla tyynyllä (syötön jälkeen kohoasento auttaa hieman pulautuksiin) :)

Eilen kävi se perhekuntoutushenkilö ja toi oman vaakansa mukanaan. Samaa nyt näytti kuin meidänkin, painoa tuli nyt noin 160g viikossa, kun siis yleensä on tullut 300g tai ylikin. Mutta onhan tässä siirtymävaihe menossa, ja aina ei tartte tullakaan niin mahdottomasti painoa. Nyt sain kiellon olla punnitsematta, kerran viikkoon saa :) Ja edelleen yritetään täysimetystä. BMF on nyt kolmessa pussissa tänään ja huomenna, sitten 3 päivää kaksi pussia ja muutama päivä yksi pussi, ja sit ei tarvikaan antaa pulloa ollenkaan, jos tissi maistuu. Saapa nähdä! Illan tainnutuspullo on ainakin hyvä. Nyt on monena iltana nukkunut sen jälkeen aina 3h tai vähän ylikin. Aah mitä luksusta nukkua noin pitkä pätkä! Onneks ei itse ole kertaakaan tarttenut unta odotella, aina simahdan sekunnissa, varmaan ennen vauvaa...

Rintaraivareita kyllä on. Usein iltaisin, mutta vähän vänkyröintiä päivälläkin. Täytyy vaan olla kärsivällinen... Vaihdella imetysasentoja ja pitää taukoja. Välillä raivo on vaan sitäkin, että vauveli on jo ihan kylläinen, mutta haluais silti olla vielä tissillä, ja sitten ottaa päähän maidon tulo. Siihen mulla on nyt aika hyvä luottamus, että maitoa riittää. Oon alkanut juoda tosi paljon, ja yritän syödä kunnolla. Herkkujakaan en välttele... :D Ehtii sitä uikkarikuntoon ensikin kesänä!

Kovasti vauva sai kehuja kyllä, keräsi melkoiset söpöyspisteet, ja olikin kyllä ihan ideaalivauva... Söi nätisti, nosti päätä hienosti, röyhtäyskin tuli heti, eikä yhtään pulautusta... Illemmalla olikin sitten vähän toinen ääni kellossa ;)

Se neuvo saatiin, että olis hyvä, jos mä olisin selkeä tissi-ihminen ja mies antais pullosta. Mut ei tuo ukko koe ehtivänsä aamulla ennen töitä syöttää (vaikka pulloimaisuun menis 5min), ja yötainnutuspullokaan ei yleensä innosta. Mutta jos sitten edes sen yhden siinä alkuillasta.

Kiinteistä sovittiin, että vasta 4kk ikäisenä, ellei ihmeitä ilmene. Eli nyt täysimetystä päin!!

:) MaiMei + söpöläinen 10 viikkoa 2 päivää (korj. ikää 13 päivää)
 
Hellou kaikille! Jospa vihdoin ehtisi kirjoitella tälle puolelle... Rytmiä haetaan vielä, mutta eiköhän tää tästä, tyttö täyttää tänään 2 viikkoa ja eka D-vitamiinit on annettu =)

No katos, isi toi pirpanan ulkoa tissi-itkun kanssa, joten lisää myöhemmin.

Miiku + pötkönen 2 vk
 
Moi!

Tuossa aamuyöllä mietin, että meillähän alkaa olla jo ihan rytmiä elämässä! Näin meillä:

- 8 ja 8.30 välillä mies tuo aamupullon valmiiksi makkariin, syötän sen tunnin sisällä, sitten vielä nukutaan
- Imetän 10 aikoihin, jonka jälkeen itse nousen ja vauva jää vielä petiin, mä teen aamuhommia ja syön aamupalaa
- Imetys 11 aikoihin keittiössä, yleensä olen samalla koneella, luen uutisia ym.
- 12-15 ollaan sisällä, syödään pari kertaa, leikitään lattialla, istutaan sitterissa, kuunnellaan musaa, tanssitaan, lauletaan, äiti nyhjää netissä, vauva torkkuu sylissä (sängyssä ehkä 10min., kunnes havahtuu siihen, ettei olekaan sylissä ja herää), äiti pyykkää ja jossain välissä koittaa ehtiä kokata
- 15.30 ja 16 välillä mennään ulos, ollaan 1-1,5h, vauva jatkaa hetken unia sisällä. Jos sataa tai muuten ei mennä ulos, nukkuu kantoliinassa ainakin tunnin.
- 18 aikoihin odotellaan isukkia töistä, isi saapuu ja laittaa ruokaa, leikkii hetken vauvan kanssa, imetellään, kun siltä tuntuu, torkahdellaan ihan pienesti. Äiskä saattaa käydä yksin kävelyllä tai kaupassa. Vieraita ehkä käy.
- 21-23 iskä ja äiskä koittavat katsoa sarjoja tai elokuvia tykiltä, vauva riehuu tissillä :)
- 23.30 iltapullo, uni tulee, äiskän iltapuuhat
- 03 eka yöimetys
- 05 toka imetys
- 6-8 imettelyä ja ihmettelyä (yleensä vauva on aika virkeänä, mutta äiti kyllä nukkuu...)

Jee, rytmiä ja rutiineja elämään!

Nyt siis enää kaksi pulloa päivässä, yhteensä n. 130ml. Kovasti mietin, että kun BMF ihan pian loppuu, niin jätänkö vielä iltatainnutuspullon... Sen jälkeen on niin kiva, kun vauva nukkuu tyytyväisenä 3h tai vähintään 2,5. Osaako vauva syödä pullosta, jos syöttö on vain kerran päivässä siitä? Siinä mielessä olisi myös hyvä säilyttää pullo-osaaminen, että jos mulla on joku iltameno, niin isä sitten syöttää. Mutta pakkasmaito alkaa hiljalleen loppua, joten sitten pitäisi aina päivittäin pumpata. Että jaksaako sitäkään. No, vielä mennään näin!

MaiMei + poitsu 10 viikkoa 5 päivää
 
eli toukokuisista odottajista hyppään tänne touko syntyneisiin..

Aijaa.com - 27.5.2011 - 8107640.jpg


tossa se nyt on!! Tyttö syntyi 27.5.2011 kello 04.50 mittoina 3480g ja 51cm pipo 36cm

Tässä jonkin sortin tarina: elikka to-pe välisenä yönä alkoi supistelemaan siinä 23.50 kotona istuin ja kuulostelin puol 2 asti kunnes soitin sairaalaan ja sitten siskolle joka tuli sitten tänne kello 2.00 oltiin sairaalas ja kätilö katto tilanteen 7cm auki hups ei muuta kun saliin. eka yritin pelkillä lämpö pusseilla olla mut sit kokeilin ilokaasuu jonka turvin sitten sainkin synnyttää kun kello 4.30 olin täysin auki ei keretty ottaa mitään puudutusta. ponnistin 20min ja tyttö oli ulkona!!! muutaman kerran huusin perkelettä ja vittua ja olin luovuttaa mut joo ei siit sen enempää..

tänään ollaan kotiuduttu kello 13.00 ja nyt yritettään rauhottua kaikki isi, äiti, isoveli ja typykkä..

Minsku82 ja tytteli 1vrk
 
Heippa ja onnea vauvan saaneille!

Meillä lääkäri totesi torstaina pojalla refluksitaudin. Hoitona maidon sakeuttaminen tässä vaiheessa. Eli seuraillaan josko se riittäisi. Muussa tapauksessa lääkäri pohtii lääkitystä parin kuukauden päästä, ja kiinteisiin siirtyminen olisi ehkä paikallaan. Eli tämmöstä. Onneksi tuo vauvan refluksi ajan kanssa helpottuu, eikä sitten pulauttele koko ajan. Esikoisellakin sitä oli vauvana ja ohi meni. On niin paljon pahempiakin vaivoja ja tauteja, etten ees osaa olla harmissani. Ja se sakeuttaja vinkkinä muillekkin joiden vauvoilla on paljon pulauttelua.

Pappi kävi meillä eilen kastekeskustelussa. Ihan hyvä fiilis siitäkin. Ei tarvtse ees tarjoiluja miettiä, kun tilaan kakut. Jotain siinä teen itekkin, mutta ei tarvi stressata.

Sylissä poika haluaisi olla jatkuvasti ja ähäh alkaa jos lasken hänet johonkin. Nyt hän kuitenkin nukkuu, joten livahdan huomioimaan esikoista iltasadun lukemisen merkeissä...
 
Nonniin, hetki rauhaa ja aikaa vähän kirjoitella.
Hellou!

Tyttö siis syntyi 12.5 klo 18.14, 3470g/49cm/pipo 33. Synnytystarinaa kirjoittelin tuonne Odotus-osioon.

Rutiineja vielä haetaan, mutta päivä päivältä menee paremmin, paitsi eilen... eilen oli ihan mahdoton päivä. Istuin käytännössä koko päivän sohvalla, koska tyttö ei halunnut tehdä muuta kuin olla rinnalla. Hirveä huuto jos yrittikin laittaa nukkumaan muualle tai jos ei saanut tissiä. Tuttikin lensi kaarella suusta jos sitä yritti tarjota. Taisi tasata maidontuotantoa tai jotain. Ainakin sain nukkua viime yönä sitten 5tuntia putkeen, mutta tuskin tää vielä pysyväksi rytmiksi jää....

Imetyksestä: maitoa riittää ja oon pikku hiljaa oppia tyhjentämään maidonkerääjät ettei kumarruksilla kastu liivit ja paidat. Eka päivinä meni vaatteet vaihtoon kolmesti päivässä, mutta ilmeisesti piti oppia kantapään kautta :D Vauva syö n. 2 tunnin välein ja yöllä yleisesti kolme kertaa ja noin tunnin kerralla. Otan kannelisen muovipurkin yöpöydälle yöksi, joten voin tyhjennellä kerääjiä ilman että täytyy nousta ylös. Ennen tuota innovaatiota myös yöpaidat meni vaihtoon vähintään kerran yössä. Kieltämättä edelleenkin juoksen aamulla saman tien suihkuun kun vauva on saanut aamupalansa, koska rapatessa roiskuu :)

Mites muilla, hikoiluttaako yöllä? Joka ainoa yö hikoilen kuin possu jalkoja myöten! Johtuneeko hormooneista/maidon tulosta vai mistä...? :confused:

Yleisillä paikoilla imettäminen on ainakin mulle vielä hankala asia. Oon pohtinut onko sille jotain vähän niin kuin dress coden tapaista etikettiä ja että missä on soveliasta imettää. Käytiin pikaisesti shoppaamassa ja kun vauvalle tuli nälkä oltiin jo lähdössä pois, mutta oli pakko antaa ensiapua ennen kotiin lähtöä tai sitä huutoa ei olisi kestänyt. Tässä tapauksessa imetin kyllä parkkihallissa autossa :ashamed: Sain kyllä ostettua imetyspaitoja, joten ehkä tulevaisuudessa uskallan imettää jopa muuallakin.... ja eihän sitä joka kerta voi kotiin lähteä imettämään saati sitten autoon :D

Omista vaatteista [/B] yläosat menee, mutta vain parit housut menee kiinni. Olisko kohtu vielä sen verta iso vai nuo jääneet 4 kiloa kun siellä haraa vastaan... 9 kiloa jäi synnärille ja pari kiloa on lähtenyt sen jälkeen eli kai nuo loputkin jossain vaiheessa katoaa. Mulla on jo teoria mihin imetyksessä sulavat kilot sulaa ja meillä näyttäisi johtuvan siitä että en yksinkertaisesti ehdi tai muista syödä ekstraa, välillä jää jopa oikea ruokakin väliin! Varsinkin mun normi napostelut on jäänyt lähes kokonaan. Toistaiseksi sillä ei ole kuitenkaan ollut vaikutusta maidontuotantoon.

Oon myös pakastanut maitoa ja vauva on saanut nyt kaksi kertaa pullosta maitoa. On ollut pakko treenata, koska mies jää huomenna eka kertaa kahdestaan vauvelin kanssa, koska tämä mamma menee kampaajalle :) Siellä vierähtää varmaan vajaa 2 tuntia eli on enemmän kuin todennäköistä että nälkä tulee sillä välin. En tiedä kumpaa jännittää enemmän, mua vai miestä....:LOL:

Nostan kyllä hattua teille jotka käytätte kestovaippoja ! En kykenisi tällä hetkellä mihinkään 'ylimääräiseen' (vaikka oon ymmärtänyt ettei se niiden pyykkääminen nyt niin iso juttu ole), kun muutenkin tuota pyykkiä yms muuta tuntuu riittävän. Jo pelkkään imetykseen menee varmaan työpäivän verran :D

Miiku ja pötkö 2 vko+3 pvää
 
Onnea Minskulle nätistä tytöstä!! :flower::flower::flower:

Täällä tultiin juuri vaippaostoksilta. Hitsi, kun unohdan aina, että vauva kasvaa... Vielä ostin Liberon ykkösiä, vaikka poju kasvaa niistä varmasti ulos, ennen kuin pkt loppuu, etenkin, kun nyt on kestotkin käytössä. Ja ykköset on olleet jo tosi naftit. Damn. Kakkosta olis jo pitänyt ostaa. Nyt meillä tosiaan kestoillaan oikein kunnolla! On 7 vaippaa, jotka sopivat, ja käytän kertsejä vaan yöllä ja välillä vaunuissa, jos sattuu vaipan vaihto osumaan sillai hyvin. Parhaiksi olen itse kokenut Tirsokkaan sisävaipan + Imse Vimsen kuorivaipan. Aika paketti siitä kyllä tulee, tönkköpeppu :) Mutta ei päästä läpi. Lisäksi on ainakin Ninen sisävaippoja ja LillaMammaa, ja Imsen sisävaippoja, jotka on musta kans aika hyviä. Taskuvaippojen kanssa en osaa laittaa tarpeeksi imua, tai sitten ei saa tarpeeksi tiukalle jalkojen ympäriltä, niiden kaa on aina body märkänä. Vaikka mussukalla alkaakin olla jo melkoisen pullukat reidet. Uskomatonta, meidän minipikkuisella jotain pullukkaa!! :) No, nuokaan nyt hyvät vaipat eivät kauaa enää mahdu, sitten kokeillaan AIO-vaippoja. Ja vois nuo jo laittaa eteenpäin myyntiin. Vähän koviksi jäävät pesun jälkeen nuo sisävaipat, etikka kuulemma auttaisi, mutta nyt ei semmoista ole.

Miiku: meillä ei ole ihan noin pitkiä noi syöttöhetket, jos olisi, en mäkään varmaan jaksaisi kestoilla. Toisaalta eipä noiden kestojen kanssa ole paljon hommaa, hetken pidempään kestää vaipan vaihto, muuten vaan huuhtaisen vaipat ja laitan kannelliseen vatiin odottamaan konepesua - pesen joka toinen päivä. Peppua vasten laitan sellaisen paperin, en tiedä mitä matskua on, sain kaverilta rullan, kun oli jäänyt käyttämättä, ehkä riisipaperia? Eli siihen jo jäävät pahimmat kakat. Sen verran kertakäyttöistäkin siis mukana vaippasetissä. Mutta jo huomaa, kuinka jätemäärä on vähentynyt! Muutaman päivän kun on kestoillut, niin on sekin helpottavaa, ettei koko ajan tarvi olla tyhjentämässä ja viemässä vaipparoskista.

Valdemaria: ai teillä todettiin refluksi. Se taitaa ollakin aikas yleistä. Meillä on nyt pulauttelu vähentynyt massiivisesti sen jälkeen, kun pulloa on vähennetty. Pullon kanssa varmaan veti övereitä ja pulautti ylimäärät. Yhä yöllä tulee pulautuksia, varmaan siksi, etten jaksa nousta ylös röyhtäyttämään. Ja välillä tulee päivällä sellaisia pieniä mutta paksua kamaa olevia pulautuksia. Plus toisinaan huomaan, että vauvalla on jotain suussa, mutta ei tule ulos asti. Ei kuitenkaan ole kiukkuinen, eli ehkä sitten kyseessä ei ole vatsahappo. Toivottavasti teillä tuo maidon paksuntaminen auttaa!

Miiku: ekan kuukauden mua hikoilutti ihan mielettömästi. Sairaalalla olin päivälläkin aina ihan hiestä märkä. Sama jatkui jonkun aikaa vauvan kanssa kotona, etenkin öisin, paidat oli ihan kosteita, mutta nyt se on mennyt ohi. Varmaan jotain hormonihommaa joo.

Mä en muita nyt käytäkään kuin imetyspaitoja. Ne on niin käteviä. Mulla on 3 lempipaitaa, joita vaihtelen ja lisäksi öisin käytössä on H&M:n valkoisia imetyspaitoja. Huusin huuto.netistä noitakin varsin monta. Helteille on valmiina imetystoppeja, kunhan kunnon kesä alkaa!

Alkaispa pian!
 

Yhteistyössä