Toukovaavit 2011

Kylläpä pojalta pärähti isot kakat äsken. Nukku toooooosi pitkät unet ennen sitä, klo 8-13.30 ja välissä söi vain kerran. Sitten alkoi vääntämään ja huh huh... Kyllä tais helpottaa sitten kun niin hymyilee nyt kokoajan. Oli eilen niin sellanen olo, kun se torstaina sen rokotteen sai että loppuuko tuo huuto ikinä. Jaa a, en tiedä vielä tästä illasta ja jatkosta....Ei uskalla vielä sanoa mitään.

Joo, mullakin on kyllä niin kunnioitus kasvanu yksinhuoltajia kohtaan ! Hatunnosto kyllä heille, kun välillä tuntuu ettei pärjää miehen kanssa edes kahdestaan kun on niin paljon homma jo tuossa yhdessä. Mutta kyllä se siitä helpottaa, siinäkin on sit iso oma etunsa kun vauva oppii itse pitämään pulloa käsissään.
 
Taisi Miuku olla yksinhuoltaja :wave: ja peukut tosiaan sinne! Miikulla on kyllä mies, tosin välillä se ottaa niin paljon kupoliin että harkitsen alkavani yksinhuoltajaksi.... :D Noh, onneksi nuo ajatukset yleensä katoaa nopeasti ja kaiken kaikkiaan mulla on ihan kelpo mies. Mun äiti kasvatti yksin mut ja mun siskon. Ennen vauvaa en ole tajunnut kuinka raskasta se on voinut olla. Äiti erosi mun isästä ennen kuin synnyin ja mun siskon isä oli kuvioissa vain jonkin vuoden. Lisäksi, meillä on onneksi lähellä miehen vanhemmat ja siskon perhe ja ovat tosi innoissaan ottamassa tytön hoitoon. Ens viikolla pääsen aamusta kampaajallekin, vaikka mies on töissä :) Osaan kyllä arvostaa avun korkealle.

Meillä ei tuosta rotavirusrokotteesta näyttänyt seuraavan mitään. Pelkäsin pahinta, koska mahaongelmia on ollut muutenkin. Eikö niitä annettu jotain kolme kertaa? Hihittelin eilen itsekseni kun eläinlääkäriltä tuli muistutus toisen koiran rokkotteista, että aika samalla tavalla rokotteet merkitään koirien ja lapsien 'kortteihin'. Samalla tavalla myös muistuttavat niiden ottamisesta. On mullakin halvat huvit :LOL:

Ens viikolla olis taas neuvola. Toivon että mittaavat ja punnitsevat myös, vaikka mennäänkin sinne hemoglobiinin seuraamisen vuoksi. Tässä on saanut alkaa pienimpiä vaatteita jo laittamaan pois kun kasvuvauhti on ihan älytön. Tajusin myös että eiköhän nuo raskausajan kuteetkin joutaisi jo pois kaapista. Voisin itseasiasssa kierrätää osan mun raskaana olevalle ystävälle jonka luona menen käymään. Toivottavasti kehtaa sanoa ellei tyyli miellytä... tosin mun vaattet oli ihan peruskauraa ja lähinnä mustia. Nyt oonkin ostanut sitten aika värikkäitä paitoja :D

Taidan nyt lähtä tuhoamaan nuo viimeiset vohvelit jotka jäi. Jostain syystä pystyn syömään niitä jä lättyjä ihan käsittämättömän määrän ilman että tulee överit :rolleyes:
 
Heinäkuuta täältäkin:wave:

Reissussa ollaan oltu reilu viikko. Sinä aikana vietettiin ristiäisetkin, menivät oikein hyvin=) Oli ihanaa, kun ei itse tarvinnut ku raahautua paikalle. Rakas mieheni varasi pitopalvelusta tarjottavat, jee! Ja tarjoilut olivatkin oikein maukkaita, nam.

Miukulle ja vaaville tsemppejä munuaisaltaan kans:hug:

Kevlarsoulille:hug: Kiva, kun olet jo saanut vähän levätyksikin!!!

Meillä kans yöt taas menneet tosi pätkiksi, max 3 tunnin välein heräillään.Johtuneeko noista helteistä?!? Ehdin jo itse tottua niihin 4-5 tunnin uniin, |O

Rotarokotteesta ei meillä tullut oikeastaan mitään oireita, ehkä tavallista väsyneempi oli pikku-ukko silloin..

Jaahas, nyt täytyy lähtä syöttämään pientä miestä..

Jaksuja kaikille vauva-arjen pyörittämiseen:hug:
-leena ja jumppi-ukko, huomenna 2kk
 
Jaaha, pieni mies kävi jo yöunille, vaikka mamma yritti pitää väkisin hereillä :O. Saa siis nähdä, monta kertaa joudutaan tänä yönä nousemaan, kun yleensä menee nukkumaan siinä klo 22-23. Pöh.. Mutta annettakoon anteeksi nyt, tänään sentään nukkui kiltisi myös vaunuissa koko kauppareissun ajan, sai äiti vielä nautti italian soodankin terassilla :).

Uuups, jooh, taisi tosiaan mennä Miiku ja Miuku sekaisin :whistle:. Mutta hatunnosto ihan kummallekin! Mullakin on kaveri, joka hankki esikoisensa yksin ja kakkosen isä lähti lätkimään jo raskausaikana. Siinä on kyllä vahva ja hieno nainen, kun kasvattaa yksin kahta pikkuista ihanaa tyttöä :heart:. Onneksi itsellä on mies apuna! Huomenna meillä onkin ensimmäinen hääpäivä, tarkoitus olisi päästä ulos syömään ja ottaa vauva mukaan. Saa nähdä, mihin ravintolaan saadaan porttikielto :O...! No, onneksi täällä Jyväskylässä on niitä kuitenkin useampi...
 
Joo se rotarokote annetaan 3 kertaa. Onko kellekään muulle tullut kutsua rokotetutkimukseen? Meille tuli tällä viikolla ja pe sinne soittelin osallistumisestamme. Meillä olis ens ti neuvolalääkäri ja samalla piti saada jo rotarokote, mut nyt sit se annetaankin tutkimuksen yhteydessä elokuun ekana.

Miehellä alkoi nyt kesälomaviikko (loput pitää elokuus vasta) ja taas kyllä potkitaan meidän perhettä päähän. Koko vuosi alusta asti ollut jos jonkin sortin vastoinkäymistä ja etenkin rahallista menoa ollut todella runsaasti, niin eikös nyt sitten oo koko kellari täynnä kusiaisia!! Ja nyt puhutaan siis sadoista muurahaisista!! Olin saada slaakin kun toissapäivänä menin pyykkejä laittaan kellariin, missä pesutilat on, niin takkahuone oli lattiaa ja seiniä myöden piukassa sokerimuurahaisia... Mies rupes sitten eristään kellarin ikkunoita, kun luultiin et ne tulee niistä väleistä, mutta näyttääkin siltä, että ne on tehny rakenteisiin pesän. Huomenna soitan tuholaisfirmaan ja jos sieltä ei keksitä muuta keinoa, niin meillä puretaan koko takkahuoneen laudoitus ja koitetaan saada pesä poistetuksi :( Voi pa**a sanon minä taas. Tällä hetkellä sinne kellariin ei voi suihkutiloihin tms edes mennä, kun muurahasia tulee koko ajan seinän välistä lisää, on meinaan jo myrkyt kehissä ja imurilla otettu pahimmat kasat pois...

Onneksi pääsin edes eilen likkakaverin luo leffailtaa viettämään ja samalla join 3 kaljaakin pahimpaan vitutukseen. Mies hoiti vauvan ja muut lapset, pumppasin vaan maidot lähtiessäni.

nepula ja tyttö 6 vkoa 5 pv
 
Oi,nuo sokerimuurahaiset on ihan kamalia :( Mulla oli niitä joskus kun asustelin yksinäni ja tuholaisfirma kävi mutta ei ne minnekään kadonneet kun tulivat muista asunnoista aina uudestaan,kerrostalossa asuin.Eli täydet sympatiani nepulalle!!

Kyllä täytyy tosiaan yksinhuoltajia kunnioittaa,vaikka olisi "vain" yksi vauva/lapsi niin ihan käytännön ongelmatkin tulee jo eteen alkaen suihkuista sun muista. Mä en ainakaan pääse tällä hetkellä edes sinne suihkuun ilman miestä kun vauva ei viihdy hetkeäkään yksinään.

Neljä vanhempaa lähtevät ke-pe isäni mökille ja sitten seuraavan viikon kolme vanhempaa ovat koko viikon äitini kanssa mummulassa. Tiedossa siis vähän rauhallisempaa arkea ja ajattelin käydä kuntoilemassa ahkerasti. Tämän viikon kuntosaldo on 8,5h ja olen tosi tyytyväinen. Tosin se missään näy kun herkkuja on tullut vedeltyä ihan liikaa,jospa ensi viikolla jättäisi herkuttelun sikseen.

Ristiäiset lähestyy ja vaateostoksille on mentävä mutta se saa jäädä viime tippaan.

Nannaliina ja Wäinö reilu 5 vkoa
 
Mä oon taas vasta sivulla 9 lukemisessa, mut kommentoin nyt muutamaa juttuu silti.

Vattulalle et en mäkään missään etikkavesissä liottele vaippoja. Huuhtelen kyl suurimmat kakat ja sit joskus hinkkaan sappisaippuaa vaippaan varsinkin jos on vaalea vaippa (meidän tytsyn kakka jättää tahroja, kaikkien vauvojen ei). Vaippa mahdollisimman ilmavasti vaippaämpäriin odottamaan pesua. Pesen noin jokatoinen päivä.

Maimei kiva jos Pop-in ei pettäny odotuksia! Ne on tosiaan loistovaippoja. Mustakin ne vanhanmalliset on parempia. Hei, käytätkö Manducassa vielä "vauvalisäosaa"? Mä keskimmäisen kanssa kokeilin lisäosalla kun hän oli joku vähän alle 5 kiloa mut ei poika mahtunu enää siihen.

Me on tosiaan kestoiltu viikon ikäisestä. Välillä laitan kertsin jos ollaan vaikka lähdössä koko päiväksi kylään. Laitan vasta sitten vikan vaipan kestona ennen kotiin lähtöä.

Rotarokotteesta ei tullu kummempia oireita. Ei meidän tyttö muutenkaan vatsaansa valita. Pieruja tulee kyllä.

Oli muutakin mut nyt on taas mentävä :wave:

Jadey ja pikkusisko huomenna 2 kk tasan
 
Meillä alkaa ilmeisesti pidentymään yöunet kokoajan, onneksi :). Ei voi kyllä ihan vielä varmaksi sanoa, mutta toivotaan.

Kasvaa silmissä tuo poika, huh huh..

Alan aloittelemaan jo enskuussa pikkuhiljaa kiinteitä ja vellejä kun poika on 3kk. Oma äitini aloitti suurinpiirtein minulla samoihin aikoihin.
 
Meillä tyttö täytti eilen viisi viikkoa. Kyllä aika menee nopeaan ja tyttö kasvaa, mutta niinhän sen pitääkin :D

Lauantaina tuli ristiäiset vietettyä ja ne meni oikein mallikkaasti. Isosisko sai kuivata vauvan pään kasteen jälkeen ja toinen oli niin ylpeä. Hiukan pääsi ukkostamaan kahvituksen aikana mutta se ei haitannut menoa.

Hiukan on vauvalla vatsaa vääntänyt. Ei kuitenkaan paljoa. Ei mikään ihmekään kun ensin hänelä oli lääkekuuri ja nyt olen itse lääkekuurilla kun sain jonkun tulehduksen tuonne alakertaan. Viikon päästä olisi jälkitarkastus niin katsotaan onko tulehdus poissa. Ja muutenkin. kahden viikon päästä menen sitten Jorviin jälkitarkastukseen niiden kaavintojen takia. Joten kyllä mua nyt tarkastellaan :whistle:

Saas nähdä miten tämä neiti reagoi noihin rokotteisiin. Isosiskolle ei tullut minkäälaisia oireita. Sillloin piti tuo rotarokote ostaa itse, jos halusi että se annetaan lapselle.

Nepula Noi muurahaiset on kyllä inhottavia.
 
Nepulalle:hug: Noi muurahaiset on tosi ärsyttäviä. Meillä lapsuuden kodissa oli jossain välissä niitä ja aika tovi siinä meni, että ne saatiin hävitettyä!

Pitäis käydä huutamassa/ostamassa lisää noita kestoja.. Huomasin, että small-kokoiset alkaa kohta olla tolle meidän pätykälle tiukkoja.. Luulin ostaneeni mediumeja..mut en mä ainakaan löydä niitä mistään: /
Lienenkö unta nähnyt...

Mutta nyt ruuan laittoon..
leena ja jumppi reilu 2kk
 
Heippa

Kovasti kasvavat nuo meidän nyytit:)

Meidän tyttö kastettiin eilen. Oli ihanat ristiäiset, pappi jutteli mukavasti juuri meille ja herkkuja riitti. Ja itse ei tarvinnut siivouksen lisäksi juuri touhuta, kyllä oli pöydät täynnä herkkuja.

Neiti on nyt rauhallinen, nukkuu hyvän 4-5 h yössä putkeen ja torkkuilee sitten viidestä aamuun mun vieressä. Päivisin on tyytyväinen kunhan saa tissiä riittävän usein. Iltaisin on vähän levoton, mutta ei mitään ylimääräisiä huutoja. Varsin mukavasti siis menee. Mitä nyt itseä vaivaa sappikohtaukset, viimeksi eilen. Se on siksi ikävää kun lääkkeen jälkeen ei saa imettää. Tänäänkin sitten 200 ml maitoa viemäriin ja vauvalle pullosta korviketta. Joku muukin poti huonoa omaatuntoa korvikkeesta. Se on jännä tunne kun en mitenkään ole ehdoton imettäjä mutta silti ikävältä tuntui antaa tytölle pulloa:( Sappileikkaukseen pitäisi syksyllä päästä, katsotaan nyt millaiset jonot noihin on...

Manducan käyttäjät: Kuinka pitkiä aikoja kannatte? Täällä käytetään vielä vauvalisäosaa, siis sitä nepparijutskaa ja avaan sitten sen "jatkon" vetoketjun. En tiedä onko optimaalinen asento kun menee aika syvälle pussiin. Tyttö oli perjantaina 5,3 kg ja 56 cm.

Nyt vaunuilemaan, onneksi helteiden on luvattu helpottavan!!

Vattula ja tyttönen 6 vkoa tasan
 
Maimei: vajaa 4kk:n kalenteri-iässä aloitettiin vellit kysin neuvojen mukaan ja heti perään kasvissoseet sekä liha. -Keskoset tarvitsevat paljon proteiinia lihasten ja luuston kasvuun. Kohta kunhan 6kk kalenteri-ikää tulee täyteen, aloitetaan puurot.
 
Iso kiitos kaikille tsempeistä!
Mullahan on kuitenkin hyvä tukiverkko olemassa ja tuo oma 6-vuotias on myös isona apuna, pääsee suihkuun yms, kun se voi olla vauvan kans.

Nyt on alkanut muutenkin helpottaa oma olo ja kun tuo vauvakin on onneksi todella tyytyväinen ja helppo tapaus! Tietysti se munuaisasia stressaa ja kauhulla odotan, jos tulee pissatulehduksia, mutta ne tulee jos on tullakseen ja kaikki on otettava vastaan...

Neuvolakuulumisia, mitat nyt 5820g ja 58,2cm. Korttiin tuli teksit: "Rauhallinen ja tyytyväinen poikavauva. Korvikkeella kasvaa hienosti. Jäntevä. Virkeästi katselee. Hyvin katsekontaktissa. Hymyilee. (väläytti mulle ekan kunnon hymyn neuvolassa =)))Napa, suu, silmät ja iho siisti."
Terkkari sanoikin, että pitää itelleenkin koko ajan muistuttaa, että ollaan vasta 1kk. neuvolassa. =)

Eli hyvin menee nyt ja pitää olla tästä hetkestä onnellinen ja yrittää olla stressaamatta tulevaa ja mahdollisia ongelmia!

Miuku ja poika 1kk ja 2 päivää.
 
Meillä tyttö tänään tasan 7 vkoa ja neuvolassa lekurikäynti. Mitat 58 cm ja 5,3 kg. Ihmekös kun nuo 56 cm vaatteet on tuntunu vähän piukeilta viime aikoina :D Samalla oli mun jälkitarkastus ja siinä kaikki hyvin. Ehkäsyasia jäi vielä ilmaan, kun kierukkatiedusteluuni sain vain paperiesitteen kupari/hormonikierukan vertailuista. En osaa päättää kumpi olisi parempi... Unohdin lekurilta kysyä, että joko ne vatsalihasharjottelut ym vois alottaa, mitä teille muille on sanottu??

Tuholaistorjuja saapuu nyt iltapäivällä myrkyttään kellaria, toivottavasti tepsii!

nepula
 
Heipat muksun mummulasta! Pikkainen juuri nukahti, joten hetki omaa aikaa ja sitten itsekin viereen pötköttelemään. Siinä samalla olikin hieman vastausta kysymykseen, eli meillä ei ole mitään matkasänkyä mukana, vaan nukutaan vieretysten, missä ollaankin. Nyt vuodesohvalla. Vähän ahdastahan se on, mutta käytännöllisintä. Jos baby heräisi vaikka vaan kerran yössä, niin sitten matkapeti vois olla jees, mutta tällä 2h tahdilla ei oikein muualla kuin vieressä kannata olla. Ihan hyvin on kyllä vieraissa nurkissa nukkunut, ja mieskin on, vaikkei kotona meidän vieressä yleensä nukukaan. No, se, että on kesäloma eikä työstressi, auttaa myös...

Vauvahan ei oikein muutenkaan nuku juuri muualla päivisin kuin repussa, vaunuissa (ehkä) ja autossa, joten jos mökillä sattuu simahtamaan muualle kuin syliin, on se hyvin harvinaista ja tapahtuu useimmiten mahallaan sohvalle. Vaunuja meillä ei ole mökkireissuilla mukana edes, eikä nyt ollut Manducaakaan, kun oli niin kuumaa säätä luvassa.

Jadey, meillä on vielä Manducan vauvaosa käytössä, on sen verran sirolanteinen- ja reitinen poika. Mutta aika viimeisiä se jo vetelee. En ole vielä ottanut selvää seuraavasta kantotavasta. Aika syvälle repussa meidänkin poika menee, mutta viihtyy siellä kyllä, ja varmaan syvällä kuuluukin olla, jotta niska on tuettuna. Kohta vois olla myös sellaisen asennon kokeilu, että sieltä jotain vauva näkiskin. Alkaa niskan kannattelu olla jo tosi hyvää, ja kiinnostus myös kuikuilemiseen. Vattula: useimmiten vauva on repussa 45min-1h (sitten tulee liian kuuma). Kun olin viimeksi jumpassa, oli vauva isällään repussa noin 1h10min (isä soitteli kitaraa!). Mun tietääkseni mitään aikarajoitusta ei ole.

Meillä ei onneksi tullut siitä toisestakaan 3kk rokotteesta mitään sen pahempia oireita. Kiukkuinen oli poika illalla, mutta siinä se sitten olikin. Toisesta rota-annoksesta tuli kanssa kiukkua ja vähän ripulia, mutta löysää kamaa beibiltä tulee muutenkin. Meillä ei onneksi rautalääkitys aiheuta ummetusta, ainakaan vielä tolla annosmäärällä. Mutta katsotaanpa, mitä huomisesta eteenpäin käy. Kunhan kotiin päästään, annetaan ensimaistatus (maidotonta) riisipuuroa! :)

Mupukka: meille tosiaan neuvottiin se maidoton riisihiutalejauhe, josta oman maidon kaa velliä. Ekaksi "kiinteäksi". Sitten perään hedelmää ja kasviksia, ja 5kk iässä lihaa. Mietin vaan sitä, että hedelmä vai kasvis ekaksi. Ei kai sillä suurta väliä ole. Jossain on sanottu, ettei perunaa ekaksi tärkkelyksen takia, mutta neuvolan täti nimen omaan sanoi perunan...

MaiMei + boybeib melkein 4kk (2kk)
 
Neuvolassa ne aina tuputtaa perunaa ensiksi mutta meillä ainakin tullut siitä vatsan väänteitä. Bataatti on paljon parempi vaihtoehto. Oma kokemukseni on että ensin kasvista ja sitten hedelmää kun hedelmä on sen verran makeampaa että meillä ei ainakaan ole kasvikset kovin hyvin uponneet jos ensin on annettu hedelmää. Mutta nämähän on makuasioita ja vauvatkin erilaisia:)

Mäkin täällä pähkäilen vatsalihaksia mutta en ole vielä uskaltanut ihan täysillä tehdä. Jumpissa nyt ei kehtaa ihan olla tekemättäkään mutta olen tehnyt sitten kevyemmin ja vähän fuskaten osaa liikkeistä. Vinoja nyt ainakin uskaltaa,niitä tein raskaanakin.

Nannaliina ja Wäinö 5,5 vkoa
 
Yleinen kysymys teidän päivärytmistä/ nukkumisesta: Miten teillä siis vauva on suhtautunut vierailijoihin tai vastaavasti siihen, että käydään jossain? Miten kyläilyt onnistuvat?

Meillä nyt ollut viime aikoina sellaista, että aina kun jotain erityistä on, niin tuntuu, että unirytmi (tai "rytmi") menee ihan sekaisin ja poika on sitten illalla kovin levoton eikä meinaa nukahtaa. Toisaalta mietin, että pitääkö tuota nyt väkisin edes yrittää laittaa unille, jos kukkuu hereillä useita tunteja? Argh!!! Ei siis tosiaankaan ravata ulkona 24/7, kaikki yöt ollaan oltu kotona ja lähinnä ihan vaan muutaman tunnin kaupunkireissuista on kyse. Itse vaan olen tosi ahdistunut, jos vauvan kanssa ei kohta voi lähteä mihinkään: tarkoittaa sitten sitä, että itse kykin myös neljän seinän sisällä äitiysloman loppuun.

Viikonloppuna on kaverin häät, joita stressaan ihan hirveästi. Itse olen odottanut ko. kemuja koko vuoden - varasin kampausajankin ennen morsianta :whistle: - ja näen piiiitkästä aikaa taas opiskelukavereita, mutta jos poika ei tuolla saa nukuttua ja rupeaa kiukkuamaan, niin tokihan ne juhlat jäävät sitten siihen ainakin perheen miesten osalta. Auttakaa, jotain vinkkejä, pliis! Vai ollaanko ainoita, joilla tällainen ongelma on?
 
kevlarsoul: Meillä on myös tuota, että jos päivän ohjelmassa on jotain erikoista (kuten kyläilyä puolin tai toisin) poika on illalla levoton ja nukkuu yön huonosti. Olen ite sen niin tulkinnut, että menee päivärytmi sekaisin. Eilen käytiin mummulassa ja poika oli hyvin hereillä lähes koko ajan, mutta silti oli hiukka levoton viimeyönä. Täytyy vaan toivoa, että jossain vaiheessa menisi ohi tämmöinen. Siihen asti koitan välttää menoja, jos tiedän että seuraavana päivänä täytyy herätä aikaisin.

Meillä olis myös sukulaisen häät tulossa ens kuun alussa, saa nähdä miten onnistuu. Juuri jouduttiin luopumaan autostakin, stressaa kyllä jos pienen kanssa pitää matkustaa toisten kyydeillä (kun ei pysty esim. lähtemään kesken tarvittaessa).

Omia kuulumisia: Eilen huomasin, että kaikki tikit on vaan hävinneet parin päivän aikana jonnekin. Jälkivuotokin on ehkä (taas kerran) loppumassa. Ehdin jo pariin otteeseen ilota sen loppumisesta, kunnes jatkui taas. Viimeisin vähän mietitytti, kun oli oikeastaan vain kirkasta verta. Mutta sekin nyt loppumaan päin. Mut niin ne paikat vaan toipuu, jee. :)

Meillä on seuraava neuvola vasta kuun lopussa, silloin pojan lääkärikäynti. Pitäisi varmaan mitata kotipuntarilla, paljonko on pienen paino, sillä alkaa jo esim. pyllyä pestessä tuntua käsitreeni. :D

lyrae ja poika 5vkoa
 
Lyrae: Täälläkin tuo jälkivuoto on ollut loppumassa jo useamman kerran, mutta aina palannut :(. Toki siis ihan pikkuhousunsuojalla pärjää, ja NYT näyttää, että olisi oikeasti loppunut. Halleluuja!!

Meidän poika kasvaa hirveää vauhtia: eilen kotivaa'alla mitattuna 6,2 kg (syntyessä 4,1 kg) ja ikäähän huomenna 7 viikkoa. Enkä siis mitenkään väkisin syötä, mutta poika kovasti vaatii maitoa aina herättyään... Toki on kasvanut myös pituutta, alkaa olla jo oikeasti hoitopöydän pituinen :D. Ensi viikolla sitten neuvolalääkäri.

Koko eilisilta meni meillä hereillä kukkuessa, välillä äkäilikin, mutta illalla vaan makasi omassa sängyssään ja naureskeli. Väsynyt oli selvästi ja rytmi sekaisin, muttei kuitenkaan mihinkään huutokonserttiin ryhtynyt. Yöllä hereäiltiin parin tunnin välein, saa nähdä, miten tämä päivä menee... Toivottavasti tottuisi nyt siihen, ettei aina olla vaan kolmistaan kotona, käy muuten elämä aika hankalaksi!

...Huomaa muuten, että minulla on liikaa aikaa, kun joka toinen kommentti on allekirjoittaneelta :O...
 
Kevlarsoul, meillä on myös tuota samaa huomattu että jos poikkeaa "normiarjesta" päivä niin se näkyy kyllä vauvan nukkumisissa. Meillä tuntuu että eilen ja tänään vauva ei ole nukkunut juuri yhtään kunnon pätkää päivällä kun on ollut kyläilijöitä. Tosin tietty voi olla että kun tytsy kasvaa niin muutenkin unet päivisin vähenee. Pienellä jännityksellä odotan syksyä kun mies palaa töihin ja tyttö on tietenkin paljon enemmän hereillä että miten paljon päivästä menee vauvan viihdyttämiseen :D Nytkin tuntuu että koko ajan kun tyttö on hereillä niin ei viihdy yksikseen vaan vaatii seuraa niin aika sidottuna tässä ollaan imetyksen ohella. Meillä oli myös kaverin häät viikko sitten ja onneksi sain äitini loppuillaksi hoitajaksi mukaan hotelliin niin pystyin juhlimaan vähän helpommin. Tsemppiä vaan teille, koita nautiskella juhlista! :)

Neuvolaskuulumisia, tyttö painoi 4940g ja oli 56 cm pitkä eli ihan hyvin massaa tullut vähän yli 1kk ikäiseksi. Hymyä ei taida vielä olla bongattu, tuntuu että nuo hymyt mitä hän jakelee ovat vatsankipristelyistä ;)

Muuten kaikki sujuu hyvin, nyt olen jo jotenkin itsekin tottunut enemmän tähän äitiyteen, viime viikolla kärsin vielä jonkinlaisesta kriisistä jota kiukkuilin tietenkin raukka-miehelle. Oli vaan jotenkin pari huonoa päivää, vauva kitisi kaikesta ja nukkui yöt huonosti ja kaiken kruununa mies vietti terassi-iltaa. Niitten kombinaationa tuli vaan sellainen olo että mä olen sidottu kotiin ja olen vaan tissi ja mies jatkaa elämäänsä niin kuin ennenkin... Epäreilu purkaus miestä kohtaan kun hän on hoitanut vauvaa aivan loistavasti enkä voisi enempää häneltä vaatia, viettää niin paljon aikaa vauvan kanssa. Onneksi hän ymmärsi mun fiilikset ja nyt tosiaan on paljon parempi olo kun sai purettua paskat ajatukset mielestä, tätähän tämä välillä on, vuoristorataa eri tunteilla. Ei aina vaan sitä auvoista vauva-arkea, ainakaan täällä osoitteessa ;)

Lyrae, täällä myös jälkivuoto loppunut ja "eka kerta" suunnitteilla vaikka jälkitarkastusta ei ole tehtykään. Ihanaa että on saamassa oman kroppansa takaisin :)

Nepula, toivottavasti ällö-muurahaiset häviävät...

Matkasänky-kyssäriin, meillä on mummolassa matkasänky mutta ei olla kertaakaan käytetty vaan vauva on nukkunut hyvin vaunukopassa ne yöt mitä siellä ollaan oltu.

Nelli ja Kultahippu 1kk 5pv
 
Meillä vauva on reissannut syntymästään lähtien ja kyläilty on ja aika hyvin siihen tottunu, välillä saattaa mennä rytmi sekasin mutta sitten palautuu kuitenkin aina. On ollut mummolassakin mummon kanssa yötä ja ihan hyvin ovat pärjänneet, meillä on sellanen juttu että aina 1krt/vko yötä siellä.

Mullakin tosi usein mielialat heittelee ja tuntuu ettei mistään tuu mitään, varsinkaan sillon kun on väsyny. Sillon kitisen yleensä miehelle ja saattaa tulla kähinäkin aikaseks, mutta onneks keskustellaan aina asiat halki, ettei synny pahempaa riitaa.

Heh, meidän seksielämä ei ihme kyllä oo kuollu, aina tulee sekstailua edes sen kerran viikossa kun poika on mummolassa yötä.

Iltaitkut ne vaan jatkuilee pojalla :(.

Muuten, me varattiin viime viikolla maistraattiin aika, me mennään naimisiin ensviikon keskiviikkona ja sitten samana viikonloppuna on pojan nimenantojuhlat.
Meille ei oikeestaaan tuu muuta kun n. 12 ihmistä. Ei me haluttu mitään isoja juhlia.

Huomenna ostan tuolle jo vellejä kokeeks, koska tuntuu ettei tolle mikään riitä ja se on kyllästyny maitoon. Imee muutaman sekunnin ja sitten alkaa kitisemään, sitten tekee saman uudelleen. Olen kuullut, että moni muukin on aloitellut jo 2kk iässä vellejä, koska esim. mahakivut ja pulauttelut on voineet helpottaa ja yöunet pidentyä. No jos ei käy ne, niin sitten jatketaan edelleen korvikkeella.
Maalaisjärkeä saa käyttää :).
 
päivärytmi/nukkuminen
Täällä Nealla (tänään 2kk:tta) on melko tarkka rytmi. Iltapesut klo21, jonka jälkeen maito ja omaan sänkyyn.Herää klo6-7 syömään ja sit takas nukkuun ja aamuun herää klo 9-10.
Päivisin nukkuu yhdet pidemmät päiväunet (1-2h), muuten onkin sit melkolailla koko ajan hereillä, välillä ottaa sellasia 10-30min torkkuja. Autoon nukahtaa kyllä aina. Ei mee yörytmi sekaisin (ainakaan oo vielä menny), vaikka ollaan liikkeellä tai kyläiltypäivisin, kellonajasta riippumatta.

matkasängystä... Meillä oli mökkeillessä juhannuksena käytössä matkasänky, ja siellä neiti veti ekat kerrat 7h yöuntaputkeen, että meillä meni hyvin. Ja on kyllä hyvä. Esikoisella oli myös pienenä käytössä yökyläilessä tai mökillä.

Tänään olis neidin 2kk-neuvola ja saamassa rotarokotteen, toiv säästyis suuremmilta vatsaväänteiltä. Esikoisen 4v-synttäreitäkin pitäis tässä alkaa suunnitteleen...huoh, just kun ristiäisistä selvis niin uudet juhlat kehiin :D
 
Tervehdys!

Mulla oli tänään jälkitarkastus ja kaikki oli ok. Lääkäri oli semmonen ärsyttävä hiirulainen, hyvä ettei pyydellyt anteeks olemassaoloaan... :rolleyes: Paino on pudonnut nyt 15,5kg (JEEE!!!) ja hyvin oon pysynyt ruodussa tämän proggiksen kanssa. Hiilarit on pysyneet poissa ja joka päivä tehdään miehen ja vaunujen kanssa parin tunnin reipas lenkki, jossa tulee hiki. Neuvolaankin kävelin edestakas ja oli tosi kiva siellä sit olla naama punaisena puuskuttamassa... :ashamed: olis ehkä sen reissun voinut tehdä bussillakin ,mutta reippailinpa nyt kuitenkin. Illalla vielä olis koiralenkkiä tiedossa. Kovasti tekis jo mieli salille...
Poika oli kasvanut hurjasti, mitat oli nyt 5350g ja 58,5cm (syntymämitat 3565g&52cm). Rotarokote saatiin ja hyvää oli, innoissan poika sitä maiskutteli. Toivottavasti ei hirveesti tulis mitään vatsanväänteitä tms. siitä. Me ollaan kyllä muiden poikien kanssa aina säästytty rokotusreaktioilta, ainakin tähän asti.

Isommat pojat on nyt olleet isänsä kanssa reissussa sunnuntaista lähtien. 1-vuotiaasta huomaa selvästi, että ikävöi veljiään, kun menee poikien huoneisiin ja istuu surkeana lattialla hokien veljiensä nimiä... :heart: Ja poika oppi tiistaina kävelemään kunnolla! Ihanaa vaappumista tuo eteneminen on mutta on itsekin uudesta taidosta ihan innoissaan :) Maanantaina myös tuli kakka pottaan ja voi sitä riemua! Tosin poika itse ei oikein tajunnut mistä oli kysymys, kun aloin siinä hihkumaan ja taputtamaan... katseli vaan kummissaan mua ja ihmetteli ropinaa, joka kuului potasta :LOL: nyt ollaan sitten joka päivä potalla istuttu ja luettu kirjaa niin siinä samalla, huomaamatta tulee tuotoksetkin tehtyä.

Meillä vauvalla on semmonen "rytmi", että päivisin nukkuu yhdet pitemmät unet (3-4 tuntia), muuten sitten semmosia torkkuja vaan ottaa. Illalla laitetaan juniorit klo 21 sänkyihinsä ja vauva heräilee yleensä syömään kerran yössä. Ylös noustaan siinä 7-8 aikoihin. Nyt ollaan oltu aika paljon liikkeellä ja pojat nukkuu hyvin noissa tuplissa, kylässäkin pojat nukkuu päiväunensa niissä ja nukahtavat aika helposti. Nyt kesäaikaan ei meillä mitään varsinaista rytmiä ole mutta elokuussa, kun koulut alkaa, niin varmasti se taas selkiytyy. Mutta ton illan oon kyllä pyrkinyt pitämään suht samanlaisena kokoajan, kun muuten menee yö ihan plörinäks tuon isonveljen kanssa.

Jaaha, vauva taitaa heräillä nyt... on varmaan taas tissiä vailla. Ihan kauhee syöppö tuo poika muuten on! Ihan erilainen, mitä veljensä on olleet... olis tissillä varmaan koko päivän jos sais...

Tiudeliinille vielä Isot Onnittelut tulevan Suuren päivän johdosta!

Maybaby ja poika 7vkoa, 1pvää
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Tiudeliinille rouvaantumisesta:flower:

Meilläkään reissut ei juurikaan ole pikku-ukon päivärytmiin vaikuttanu, onneks. Aika paljon mekin ollaan kesän aikana reissailtu..

Maissivellillä mekin ajateltiin tässä parin viikon kuluttua aloitella, jos suinkin sais noita yösyöntejä vähennettyä. Nyt siin normaaliyönä eka unipätkä on 3-4(joskus jopa 5) tuntia ja sit seuraava 2-3 tuntia ja sitten 1-2 tuntia. Eli nukahtaa n. 22 ja syö 1-2 välillä ja sitten 4-5 välillä ja sit 6 ja 7 välillä. Ja yleensä saan torkuteltua vielä ipanan sinne 8-9..

Jahan taas kaivataan..
-leena ja poju
 
Heippa pitkästä aikaa. Tosi paljon tekstiä enkä nyt enää muista mitä piti kommentoida ni kirjoittelen tälläi yleisesti :)

Viikot menee hurjaa vauhtia...Uskomatonta kuinka äkkiä aika menee, toisaalta kiva niin, kun alkaa nähdä vauvan kehittymistä yms. Ihania hymyjä vilauttelee ja välillä vähän jutteleekin jo. Samoin lelukaari on alkanut vähän kiinnostamaan ja sitterissä olevat lelut <3

Mites teillä tuo nukkumaan meno tapahtuu? Meillä se on yleensä yhtä huutamista kunnes nukahtaa syliin...Lasken aika nopeesti siitä pinnasänkyyn, välillä herää vielä ja välillä ei.
Mutta mietin, että tottuuko lapsi nyt siihen, että aina nukutetaan syliin vai oppiiko joskus nukahtamaan itekseen sinne sänkyyn?
Meillä on niin, että menee pinnikseen nukkumaan ekan pätkän 2-4h (kerran 7,5h) ja sit loppuyön nukkuu mun vieressä, josta lykkään tarvittaessa tissiä suuhun makuuasennossa...Helppoa :D

Varsinaista rytmiä meille ei oo tullut vielä ja aika paljon kyllä kyläillään/liikutaan/meillä käy porukkaa. Olen aika liikkuvainen persoona ja tulee siis käytyä siellä sun täällä vauvan kanssa..Tosin ollaan me tietysti kotonakin jolloin tehään vaan lenkkejä koiran kanssa vaunuillen.
Mutta emmä olis huomannu mitää eroa vauvaan..Nukkuu varmaan sillon enemmän ku nukahtaa autoon niin hyvin!

Viime viikolla poitsu söi ja söi ja piti antaa pulloa alkuillasta, ennen nukkumaan menoa ja vielä aamuyöstä. Nyt taas ei pulloa huoli??? Siis alkaa yökkimään ja kielellä tunkee sitä pois?? Samoin tekee välillä tissille?? Kertokaas nyt mikä on homman nimi? Onks tosiaa niin, että maha täynnä eikä halua enempää vaan hylkiikö pulloa?? Mut miks sit välillä tekee tissille niin? Ja tähän kuuluu myös huutamista. Yleensä syö pullosta iltaa vasten 70-90milliä tissin jälkeen ni eilen ja tänään söi vaan noin 40-50milliä tissin jälkeen ja sekin syöminen aika vaikeeta, eli ei mitenkään innokkaasti pulloa imeny eikä myöskää tissiä imeny? Jelpatkaas kokeneemmat!! Vai onks niin, että mulla alkanu taas tulemaan enemmän maitoa tisseihin ja poju täyttyy nopeemmin vai?
(pulloa siis siks ku ei tarpeeks maito ja poju ollu nälkänen)
Päivisin maito riittää hyvin.

Mitäs muuta mulla oli mielessä...Höh! Emmää nyt muista. Jos lähtis pojun vieree nukkumaa :)
 

Yhteistyössä