Toukokuiset (6)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusi ketju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huomenta!
Mä sain pitkästä aikaa nukuttua masuni kanssa niin, etten herännyt kuin kaksi kertaa. Ihanaa...
Mietin tässä, että pitäisikö lähteä ostamaan toiset imetysliivit, kun en ole saanut aikaiseksi ostaa vielä kuin yhdet... niin ja niitä ei voi miestä laittaa ostamaan. :-)
Toivottavasti Lilja pääset tänään tosi toimiin...pidän täällä peukkuja sulle! :-)

Tytteli ja toukka 39+1

Huomenet ja onnittelut Ninnille!Olikos vielä muita, ei tainnut viime kerran jälkeen. Kiva kun on pysynyt tämä sama ketju, vaikka onkin jo pitkän puoleinen. Mutta eihän tässä ole enää pitkä aika - kuukauden päivät, niin kaikilla lienee homma hoidettu ;). Toivottavasti jo aiemmin lista häntäpäälläkin!

Voi ei, jälkisupistukset, nekin vielä... Eka kerralla kun niitä ei just ollut, mutta ne kai ovat monisynnyttäjillä voimakkaampia?? Huomaa, että on taas ollut aikaa selailla vanhoja Vauva-lehtiä ja Kaksplussia :).

Neuvolantäti kysyi josko haluan tietää kohdunsuun tilanteen, ja halusinhan minä. Edelleen (vain) sormelle auki, mutta kohdunsuu aika höttöä kuulemma. Eli ei hengenhätää, mutta voi hyvin käynnistyä piankin. Perjantaille tuli uusi aika, mutta toivottavasti sitä ei tarvitse käyttää! Turvotusta on, mulle oli tullut kai ennätyspainonnousu 1,4 kg viime torstaista... No kävin kyllä edellisenä päivänä kiinalaisessa syömässä, ja sepä ruoka on aika suolaista.

Samalla kaupunkireissulla kävin ostamassa kangasta kastemekkoon (Mites muuten Thelman ompelutyöt onnistuivat / onnistuvat vauvan kanssa?? Toivottavasti juhlakansa saa mekkonsa :). ), mutta nyt sitten en enää olekaan tyytyväinen kankaaseen. Näyttää liian verhokankaalta... Luonnonvalkeanrusehtavaa ja ihan nätisti, mutta vähän liikaa kirjailtua. Toinen vaihtoehto on lainamekko, jossa esikoinen kastettiin. Mutta kun näin sen vasta vähän ennen ristiäisiä, ja se on mielestäni ihan hirvittävä. Puhe oli silloin mekon omistajan kanssa, että saisi olla kauniin _yksinkertainen_ ja se olikin täynnä pitsiä, helmiä, hörselöä - ei yhtään mun makuuni. Todellakaan. Eli täytynee ottaa käyttöön kolmas vaihtoehto ja päräyttää taas kaupunkiin kun mies tulee töistä ja kokeilla josko sittenkin löytäisin vielä jotain mieleisempää!
Ja sairaalakassi mukaan kaupunkireissulle, tietenkin. Mä nukun jo yötkin muovifroteen ja pyyhkeen kanssa, kun olen iltaisin varma että TÄNÄ yönä menee vedet, ihan varmasti.

Voikaahan hyvin ja synnytelkää turvallisesti! Omaa lähtöä odotellen
K 40 + 4

Tytteli,
voi laittaa kylläkin miehen ostamaan imetysliivit :). Toi mulle viimeksi sairaalaan, ja oikein sopivat toikin!

Ja Ulpulla oli taas samoja mietteitä kuin mulla tosta "kuinka pärjään kahden lapsen kanssa ja joillakinhan on kymmenenkin". Mutta ajatellaan me kuule vain, että niistä kymmenestä lapsesta on jo paljon apua toisten hoitamisessa ja huomionkipeys on ihan eri luokkaa esikoisella, erilaisista temperamenteista puhumattakaan. Kyllä mua ainakin suoraan sanottuna vähän pelottaa tuleva ja olen tyytyväinen, että päätin pitää esikon puolihoidossa vielä kesäkuun (vaikka tästä aiheesta nyt sitten tietenkin voi lukea loputtomasti sivullisten kommentteja tekstiviestipalstoilta jne. miten tehdään lapsia ja jätetään ne sitten hoitoon vaikka itse ollaan kotona) ja heinäkuussa mies jääkin lomalle ja on siis enemmän ns. esikoisen käytössä.

Tässä yhtenä aamuna lapsi tuumi ihan kesken omien leikkiensä "vauva tulee", joten kyllähän se sitä jo miettii sen minkä osaa (2 v.).

Jaha. Tulipa äsken pitkät jaaritukset ja nyt taas. Sorry. Täytän koko palstan...

Syntyneet:

Titti70, 6.1.08 enkelivauva.
äiti-06, 04.04.08 poika, 2760g, 46,5 cm
Ulpu74, 22.4.08 tyttö, 3810g, 49,5 cm (rv 38+4)
ohva, 25.4.08 poika 4020g, 50 cm, pipo 37 cm (rv 38+4)
Mari-71 29.4.08, poika 3550g, 51 cm
Mirkku33, tyttö 1.5.08,, 3766g, 50 cm
Indima, poika 2.5.08, 2950g, 48 cm (rv 39+2)
Penelope-76, tyttö 4.5.08, 4080g, 50cm (rv 40+0)
Thelma, tyttö 6.5.08, 3520g, 49 cm (rv 39+1)
Ninni74, tyttö 9.5.08, 3980g, 50cm

Odottajat:

Piritta, toinen, la 1.5. Helsinki
Chansey, toinen, la 5.5.
manna-83, toinen, la 7.5
Kimball, toinen, la 10.5.
Lilja-77, eka, la 12.5., OYS
nenna77, neljäs, la 14.5. SEKS pohjanmaa
emmi eka, la 14.5 kuopio
Veluna, eka, la 14.5. , OYS
Kaino Vieno, toinen, la 16.5, EKKS
Milla Maqia, neljäs, la 18.5. NKL
Tytteli25, eka, la 20.5.
Tupuna-83, toinen, la 21.5
rosa80, eka, la 21.5.? Tampere
Hemuli-81, eka, la 21.5. NKL, Vantaa
Leeniliini, toka, la 22.5. PKKS Pohjois-Karjala
Ansuliini -78, toinen, la 22.5. LAS (Loimaan aluesair.)
Apila85, toka, la 22.5. MKS Mikkeli
halina, ?, la 23.5.
minni74, ensimmäinen. 25.5.
Minki76, toka, la 27.5. K-PKS
Viivu83, ensimmäinen, la 28.5.
Muunica, ensimmäinen, la 29.5.
Ansu03, toinen, la 31.5.

Lisäsin vielä synnytyksen raskausviikon listaan. Meillä on kaikki yöt ollut nämä 2 vkoa tosi vaihtelevia. Viime yö oli ehkä kehnoin - poika halusi rinnalle vähintään(!) kahden tunnin välein. Siinä oli koetuksella sekä tissit, että oma pää. Jou maidon nostatus yö kait taas.. Rinnat on ollut ihmeen ok - maito ei edes pakkaannu kuten esikoista imettäessä. Tuntuvat aina ihan pehmeiltä. Eikä kai ihme tällä imetystahdilla.. Poika on onneksi nopea syöjä, 5-10min ja se on siinä. Alointin eilen Reladropsit, katsotaan miten vaikuttaa. Aikamoisen irvistelyn saivat aikaan :)

moikkis, tänne ei edel.kuulu mitään uutta, muuta kuin että kaikki oireet supistuksista lähtien on hävinnyt, ei ole enää mitään tuntemuksia, tuntuu välillä että herranen aika olenko edes raskaana hehh:) noh.. mut kyllä mulla jotain pientä valitettavaa aina löytyy, eli onko jollain muullakin toi alakerta niin kipeä että pissaaminen ja kävely on tosi kivuliasta, ja varsinkin yö aikaan,,,siis tosi rasittava ja inhottvava tunne!! haluasin vaan niin paljon tästä mahasta jo eroon ja saada se pieni poika syliin!!!

lilja; joko olet lähtenyt sairaalaan??? jos et niin minusta kun tuntuu siltä että meillä vielä käynnistetään nää synnytykset:):) ei kiva!!! muutes kuka osaisi kertoa että mikä mitkä viikot ovat siiloin kun se käynnistetään, oliks se 41+5 vai mikä?

emmi 40 tasan,(laskettu)

Vielä täällä "kärvistellään". Kipeähköjä supistuksia tulee edelleen n. 6-12 minuutin välein, alaselkä välillä ihan tulessa. Päästin juuri miehen töihin iltavuoroon. Saan sen tänne reilussa puolessa tunnissa jos on tarvis. Toivottavasti tämä tästä alkaa iltaa kohti edistymään.

Emmi: mullakin oli eilinen päivä tosi hyvä. Nukuin toissa yönä kohtalaisen hyvin ja liitoskivutkaan eivät koko päivänä pahemmin vaivanneet. Koko päivän tuli kyllä limatulppaa niin paljon, että täytyi oikein ihmetellä mistä se kaikki lima oli peräisin. Mutta siis illalla alkoi nämä kipeämmät supistukset. Toivotaan, että sinullakin on vain tyyntä myrskyn edellä!

Me tässä ootellaan esikoisen kans millon päästäs lähteen lääkärineuvolaan. Tunnetusti ajat on täällä aina myöhässä, joten soittelen täs tunnin välein neuvolaan, millon kannattais lähteä sinnepäin. Jos ei normaalisti kiinnosta tenavan kans istua ja ihmetellä vastaanotolla sisäänpääsyä, ni ainaka tässä tilassa:(

Mun sf-mitasta (39cm) ei oltu millänsikään niin neuvolassa ku äitipolillaka. Terkka vaan tuumas vaavin vaihtaneen asentoa ja, et ens viikon käynnillä on jo aivan eri tilanne. Asennon vaihdon oon kyllä huomannukki liikkeiden lisääntymisenä.

Taidan painua esikoisen kans vähän makoilemaan, ku ei tässä oikein muutaka viiti tehä, ja ku sitä turvotusta todellaki piisaa..

kotona edellee.

emmi ja lilja: kyllä se minä taidan olla joka ekana käynnistetään. mulla käynnistetään viimeistään viikon päästä sillon on viikkoja jo huimat 42. tänään 41!!

oottako kuullu voiko jollain olla semmone kohtu että supistelee vain lääkkeillä, oon sitäki tässä miettiny,. että jos voi niin minä taas kuuulun siihen pieneen prosenttii joilla semmosta on. ei kertakaikkiaan yhtää supistele. kohta puran tuon sairaala kassinki. viikon ollu jo valmiina oven rivassa roikkumassa. alkaa jo ärsyttää!!!

esikoinen nukkuu, niin meen minäkin...

manna rv 41

Tuota, toivottavasti mulla toivottavasti käynnistetään viimeistään ensi viikon alussa. :D Silloin on la jo ylitetty ja toivottavasti eivät ala odottelemaan mitään luomu käynnistymistä!!!
Mulla ei ole yksikään synnytys käynnistynyt itsekseen. Kaikki on käynnistettyjä. Ja mulla on joskus (kakkosen aikana) todettu, että mulla on heikot supistukset. Joten käynnistystä odotellessa....
Joskus vuonna 98 sanottiin, että synntykset käynnistetään 7 leikataan viimeistään 40+16. Sen pidempään ei ole kuulemma turvallista vauvan antaa olla. Enää en tiedä mikä on se viimeinen raja mitä pidemmälle ei mennä.

Vielä kyssäri Mannalle....
Käynnistettiinkö sun edellinen synnytys? Ja jos käynnistettiin niin millä tavalla? Ja käynnistyikö helposti?
Mulla ei ole koskaan ollut havaittavia supistuksia ennen synnytystä, vaikka todistettavasti niitä oli. Ihan koneella mitattiin hienoja supistus käyriä joita en siis itse tuntenut lainkaan!!! Sulla voi olla sama juttu...
Nyt poistun takavasemmalle ja olen hetken ainakin ihan hiljaa.... ;D

Milla Maqia: Joo edellinen meni näin että, vedet meni tiistai aaamuna ja supistuksia ei kuulunu keskiviikko puoleen päivään mennessä ja olin sillon neljä senttiä auki. Ihan jotain pieniä satunnaisia ei hirveän kipeitä supistuksia oli sillon ti päivänä. Mutta sillon ke päivällä käynnistettii tipalla. En muista oliko sitä ennen yritetty jollain lääkkeillä joko suun kautta taikka emättimeen..en voi muistaa. Mitehä yleensä toimitaan? Mutta sitten illasta alkoi todella kovat supistukset ja sain epiduraali puudutteen, mutta vasta yöllä 23.30 olin täysin auki ja poika syntyi torstaina klo 0.44 PItkä ponnistus sekin oli!! Saa nähä mite nyt menee....

Vielä olen kotona. Supistukset muuttuivat iltapäivällä satunnaisiksi ja kivuttomiksi. Olin jo menettämässä toivoani synnytyksen suhteen, mutta nyt taas supistelee 10 minuutin välein. Ei ole vielä mitenkään tukalaa, mitä nyt selkää hieman jomottelee. Menen nyt yrittämään unta. Veikkaan, että saan tänä yönä kuitenkin vielä valvoa. Onneksi Suomi-USA peli alkaa kahdelta, on ainakin jotain "seuraa"! :)

Lilja ja potkuri 40+2

Manna; Mulla esikoisesta alkoi lapsivedet tihkua ja sitten odoteltiin paripv:ää omia suppareita, joita ei siis koskaan tullut. Paikat oli kiinni (tai pieni rako oli josta lapsivettä tippui) ja kanavaa jäljellä. Tipalla yrittivät ja saivat suppareitakin aikaiseksi, mutta kun en avautunut niin piti leikata. Seuraavat onkin käynnistetty ihan ajoissa tableteilla kohdunsuulle. Se olikin paljon miellyttävämpää. Tippaan en enää ihan suosiolla mene.
Siellä tabletti käynnistyksessä osastolla niitä suppareita sitten mitattiin sillä koneella.
Kun sulla on jo yksi onnistunut synnyts takana niin uskon, että tämä menee helpommin ja käynnistyykin varmaan paremmin. Siis ihan luomusti. Niin se yleensä menee. Odottavan aika on vaan niin h----tin piiiiitkä!!!!!!!!!!!!!!!!!

Neuvolaterveisiä!
Kaikki oli siis ihan hyvin, painoo tosin oli tullu 1.2 kg viikossa!! (Kirottu äitienpäivä! =)). Yhteensä painoo siis tullu 12kg. Tällä kertaa sain jo painoarvionkin. Se oli n.3.1kg. Kahden viikon päästä laskettuna-aikana se arvioi sen sit olevan n.3.5 kg. Mut tällä herkuttelulla se kyl varmasti pompsahtaa yli neljän kilon..Tarvii varmaan alkaa vähän himmaileen jo noiden herkkujen kaa..=)

Muuten kaikki sujuu hyvin. Mun masukin on yllättävän pieni viä: Vertailin yhen kaverin kaa, joka saa vauvelinsa vasta elokuun lopulla, ja meillä oli saman kokoset masut jo nyt..=D Noh, taipuupahan paremmin pihatöihinkin viä..=) Ja eipä oo tullu raskausarpiakaan VIÄ..Kunpa ei kauheesti tuliskaan..

Lilja: Katoikko pelin vai joko oot telakalla? Minä katsoin, tosin en supistusten takia vaan laitoin oikein kellon soittaan kello 2! =D Voipi olla et vauvelistakin tulee lätkähullu kun saa jo ennen syntymäänsä ruveta väkisin lätkää seuraileen..=D Pari napakkaa potkua se sit antokin protestiks. Muuten ei mitään merkkejä synnytyksestä viä..

Viivu 38+1

Täällä edelleen. Eilen iltaiset supistukset hiipuivat taas aamua kohden. En jaksanut seurata sitten jääkiekkoakaan kuin ensimmäisen erän. Sain kuitenkin nukuttua ihan hyvin toissa yön valvomisen jälkeen. Ärsyttää kun noi supistukset antavat ensin jotain toivoa ja sitten ne kuitenkin loppuvat... En uskalla paljon enää miehellekään niistä mainita, ei varmaan enää edes usko kun lähtö todella tulee. :( Masentaa!

Minullakin tänään neuvola. Kaikki oli ihan kunnossa, pissa puhdas, verenpaine 102/66, paino pysynyt samassa, hb 125, SF 36,5 ja vauvan sydänäänet hyvät. Seuraava aika maanantaille ja jos vielä olen silloin yhtenä kappaleena saan torstaille lähetteen äippäpolille yliaikakontrolliin.

Lilja ja potkuri 40+3

Meillä oli juuri pikkuisen kanssa eka neuvola, kun neuvolan täti käväisi täällä.
Ihmetyksekseni katsoi vauvn lisäksi myös minun kohdun supistumisen ja epparihaavankin. Ei esikoisen kanssa tuollaista ollut.

No, kaikki oli ok. Vauva oli kasvanut hirmuisesti. Nyt 9rk ikäisenä pano oli 4,1 kg. Syntyessään siis 3,5kg. Muutahan tuossa nyt ei juuri ollut, napavarsi irronnut ja ok:n näköinen, silmät meillä vähän rääh´mehtii ja sitä nyt sitten seuraillaan.

Joku kysäisi juhlakansan puvuista: tekemättä ovat vielä. Sunnuntaina olisi sovitus toisen kanssa, toivottavasti on mitä sovittaa siihen mennessä :)

Onnex meillä oli esikoisella se lääkärineuvola eilen. Löytypä typyltä taas korvatulehus. Onnex saatiin kiinni noin alkumetreillä. Nenä alko vuotaan maanantaina. Mut voitte varmaan kuvitella, et täälä ollaan aika ryytyneitä ja molemmat. Vajaa parivuotias korvatulehuksesa ja mamma ihan viimesillään. Ei mitään herkkua. Ja vielä ku toi ukkoki tekee niin himpskatin pitkiä työpäiviä.

Kirjottikos joku mahan löystymisestä ennen synnyttämään pääsyä... Meitsillä meinaa sitä ny olla. Toisaalta myös takamus ympäristöineen on "väsyny". Tiiä häntä onko noilla mitään merkitystä, mut kaikkia oireita pitää nyt niin kuunnella. Toisaalta ei ois synnärille kiirettä ton korvakipusen takia. Tosi kiva tuua tähän vastasyntyny saamaan tartuntaa. Huah.

Huomenta!

Onnitteluja kaikille vauvan saaneille.

Täällä eilen tuli jo aika hyviä supistuksia ja aamulla vessassa käydessäni huomasin limatulppaa tulevan. Ja sitten meni maha sekaisin. Katsotaan kuinka tämä tästä etenee. Lähden siivoamaan suihkua, josko sillä saisi nopeutettua tätä.

Mukavaa päivää kaikille!

t.Hemuli 39+2

Kävely edistää paremmin noita supistuksia! Että jos on oireita niin eikun kävelylle, vaikka kotia ympäri. ;D

Tänne rintamalle ei mitään uutta..............

Milla 39+5

Tsemppiä tositoimia odottaville!!!

Meillä neiti jatkaa vaan iltahuutojaan =(
Pian pari viikkoa on itkenyt iltaisin 2 - 3½ tuntia ennen nukahtamistaan. Itkut alkaa melkein kellonlyömällä klo 21 ja loppuu klo 00.30 mennessä. Liekö sitten koliikkia vai mitä. Joskaan ei huuda ihan kamalasti, vaan jopa rauhoittuu välillä aina hetkeksi. Lisämaitoakin (siis rintamaitoa pakkasesta) tuttipullosta on jo kokeiltu, ettei ainakaan nälkäänsä itke.

Pitäiskö meidän jo vauvan saaneiden siirtyä vauvanhoitopuolelle, vai saadaanko vielä jatkaa täällä, kunnes kaikki ovat nyyttinsä saaneet...?

Ulpu: olkaa vaan täällä siihen asti ku kaikki ollaan saatu vauva. kiva lukea teidänkin juttuja.

neuvolaterkut: paineet ok. pissa puhdas. sydän äänet hyvät. siinäpä ne olikin. ultrattu ei tällä kertaa. kuten ei kahteen viime kertaakaan. eipä tuo haittaa. siellä se kovasti edellee potkii. ellei nyt viikonlopun aikana synny niin sitten maanantaina aamupäivällä sairaalaan äitipolilla käymää. ja todennäköisesti sitten käynnistää. niin mä ainaki vaadin.

viime yönä näin unta. että vauva syntyi. ja se oli poika ja painoi 4070g ja pituutta oli 55,5 senttii. ei mikää pikku poju. iso kossi! :) mutta edellee pientä tyttöä toivon....

pitää lähteä pesee pojan kakat.

t. manna 41+2

Ulpu; meilläkin on ollut noita iltaitkuja :( Poika ei meinaa pystyä nukkumaan kun vatsasta nippaa. Vetää ihan naama punaisena itsensä kaarelle. Usein helpottaa kun saa kakat puristettua. Sitten olenkin ollut vaihtamatta ja antanut nukkua kakat housuissa seuraavaan syömiseen, jotta saadaan edes vähän nukuttua.. Hän kun ei oikein osaa nukahtaa kuin rinnalle, jolloin alkaa taas sama kierre.

Tänään aloitettiin Jekovit-tipat (tai siis tippa) ja saa nähdä aiheuttaako mitään. Esikoisen vatsan ne sai silloin kiertämään aika pitkään. Olen antanut myös Reladropseja nyt 3 pvää jotta vähän tasapainottuisi. Viime päivät on ollut aika rankkoja kun esikoinen sai (rokotusoireena?) kauhean kuumeen ja on ollut käytännössä sylivauvana itsekkin. Ja tarvinnut myös öisin apuja. Siinä sitten imetysten välillä on käyty rauhoittamassa toista.. Nyt painunkin pehkuihin vaikka kello on vasta näin vähän! Öitä!

Täällä ei vain nämä supistukset rauhoitu. Viime yön lisäksi on supistellut ihan koko päivän. Välillä supistelee 5 minuutin välein jopa useita tunteja. Sitten taas rauhoittuu, ettei tulevat siinä 20 minuutin välein. Alan olla jo NIIIIN täynnä tätä!
Eivät ole kuitenkaan niin kivuliaita vaikka vähän juimivatkin. Ja koko ajan odottaa, että muuttuisivat kunnon synnytys supistuksiksi. Alkaa taas pääkin olla ihan sekaisin, kun nukkuminen on jäänyt muutaman minuutin torkahtamiseen supistusten välillä.
Nyt alkaa jo toivoa, ettei synnytys vain ensi yönä käynnistyisi, olisi kiva jos saisi hieman nukuttua ennen sitä todellista koitosta.

Menen jatkamaan lätkän katsomista....

Lilja ja potkuri 40+4

Nyt päästään vihdoin tositoimiin! :)
Mulla meni tuossa jokin aikaa sitten lapsivedet, siis ei mitään tiputtelua vaan ihan älytön määrä. Soitin miehelle yövuoroon ja pyysin tulemaan heti kotiin. Sitä tässä nyt odotellaan.

Hauska tuo minun edellinen kirjoitukseni, että toivottavasti ei tänä yönä lähde synnytys käyntiin... Ja mikä hauskinta lapsiveden menon jälkeen ei yhtään supistusta! :D Näinhän se yleensä menee!

...palataan asiaan ja tsemppiä kaikille!

Lilja ja potkuri 40+5

Yhteistyössä