Toukokuiset (6)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusi ketju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onnea Thelmalle ja Penelopelle!!!

Tänne ei mitään uutta kuulu, vaihteeksi on taas väsyneempi olo kun en koko päivänä ole saanut nukuttua. Yö meni onneksi ihan kohtuullisesti aina klo 06:een asti. Olen käynyt vaa'alla aina aamuisin ja on ollut huvittavaa huomata, miten meikäläisen paino on pudonnut jo kilon alle lähtöpainon ekalta neuvolakäynniltä. Kyllähän tämä imetys käy tehokkaasta laihduttamisesta ja ihmekös tuo on kun poika imee rintaa keskimäärin 10 kertaa vuorokaudessa :-).

Mutta eipä muuta kuin hyvää viikonloppua ja lisää jakaantumisia!!!

Mari-71 ja poika 10 vrk

Heippa,

Manna, en synnyttänyt altaassa. Nousin altaasta, koska kivut alkoivat olla niin kovat, että kätilö ehdotti epiduraalia ja todella olin samaa mieltä. Mutta eipä sitä ehditty antaa, kun olinkin jo avautunut kokonaan ja vauva syntyi joitakin minuutteja altaasta nousemisen jälkeen. Jos olisin tiennyt, että olen jo niin lähellä ponnistamista, niin olisin synnyttänyt vedessä. En todellakaan olisi halunnut nousta sieltä, koska kun nousi niin kivut kasvoivat noin tuhatkertaisiksi!!!

Olin etukäteen miettinyt, että voisin mahdollisesti kokeilla sitä vettä kivun lievitykseen, mutta en oikeastaan mitenkään tosissani. Nytkin kätilö joutui mua vähän sinne houkuttelemaan, ja kyllä kannatti! En tiedä, mutta luulen, että vesi vaikutti mm. siihen, että repeämiä ei tullut.

Lisäksi mä koin, että musiikilla oli suuri vaikutus. Ensimmäisessä synnytyksessä en olis voinut kuvitellakaan mitään musiikkeja, ei tullut mieleenkään siinä kivun keskellä. Mut nyt olin informoinut miestäni, että mitä pitää laittaa jne. ja se todella toimi, eikä tarvinnut itse huoletia siitä. Huusin vain, että kovemmalle, kun supistus tuli :)

Penelope

Mulla alko synnytys klo 02 yöllä, kun heräsin supisteluihin. Ei ne nyt niin paljon kipeämpiä olleet, kuin minua pitkään vaivanneet supparit, mutta kuitenkin sen verran napakoita, että puolen tunnin pähkäilyn jälkeen hälytettiin kolmen vartin ajomatkan päästä lapsenvahti meille yöksi :)

03:40 olin sairaalassa ja 4 cm auki. Supistukset tuli koko ajan n. 3-6 min välein.
Synnytys oli kaikinpuolin rauhaisampi, kuin esikoiselta, jolta muistan vain hirmuisen vauhdin ja sen, etten ollut itse yhtään tilanteen herra tai siinä edes mukana.

Makoilin ja käveleskelin salissa, supistukset olivat tavallaan aika siedettäviä. Jotenkin ilokaasukin auttoi, ainakin siihen asti, että jokaisen supistuksen myötä tuli oksetuksen tunne.

05.30 kysyin jotain kipulääkettä ja sain perus ruiskeen pakaralihakseen. Melkolailla pitkän ajan kuluttua se jotenkin auttoi. Rauhoituin itse sänkyyn ja supistusten välillä torkahtelin, kunnes heräsin taas nappaamaan ilokaasua supistuksen tullessa. Mieskin sai lepäiltyä viereisellä sängyllä. Tässä vaiheessa alkoi tulemaan kovaa paineen tunnetta, muttei sentään ponnistustarvetta.

Seitsemän maissa aamulla olin aika kipeä ja kysyin kätilöltä kohdunsuun tilannetta ja kannattaisiko laittaa spinaalia tai epiduraalia. Olin 8 cm auki ja yhteinen päätös, ettei enää kannata mitään laittaa. Minua pelotti lähinnä kipu ponnistusvaiheessa, mutta kätilö kertoi puudutteiden auttavan parhaiten juuri supistuskipuun, eikä niinkään ponnistuksenaikaiseen. Uskoin.

Vuoro viahtui, uusi kätilö tuli 07.30, tutki kohdunsuun ja kysyi, haluanko jo synnyttää, jos puhkaistaan kalvo, joka ihan pullotti ja varmasti osaltaan aiheutti tuon kovenevan paineen tunteen. Halusin ilman muuta jo synnyttää. Kalvo puhkaistiin 07.41. Välittömästi seurasi kova ponnistuksen tarve. Kätilö veteli kiireesti vermeet niskaan ja huusi jostain kirjaajan. Käski pidätellä, mutta eihän sitä pysty, huusin vain, ettei onnistu. 07:46 oli koko tyttö maailmassa. Kaksi ponnistusta kesti, niiden välillä piti hiukan odotella, että kätilö leikkasi lisää tilaa :) Eli toisen asteen eppari.

Ilmeiseti minulle tavaksi muodostuva loppuepisodi olikin sitten odotettavissa: istukka ei taaskaan irronnut. Eli nukutukseen, käsinirroitukseen ja kaavintaan. Esikoiselta oli sama kuvio.

Olo on hyvä ja reipas, vaikka hemoglobiini ihan pohjamutiin jäikin. Maitoa tulee taas ihan sairaasti, suihkuaa ympäriinsä. Tänään meni oma pumppukin rikki ja pieni prinsessa on ihan tukehtumaisillaan joka kerta kun yrittää syödä. Ei voi esim nukahtaa rinnalle, koska suu ja nielu on hetkessä täynnä maitoa. Huomenna haen sairaalalta pumppu tarvikkeet ja aloitan maidonluovutusharrastuksen :)

Onnea Penelopelle!

Minun äitipoliterveiseni ovat pitkälti samanmoisia kuin Tytteli-25:n. Tämän hetken painoarvio (rv37+3) oli 3700g ja la:na se olisi sitten neljän kilon luokkaa. Esikoiseni painoi 3790g, joten vähän yllätti, vaikka yläkäyrän yläpuolella mennäänkin. Kohdunkaula oli pehmeä, 1,5cm pitkä ja auki 1,5cm. Oli sen verran kovempi kätinen lääkäritäti, että sai kyllä levitettyä kahdellekin sormelle. Mutta tuloksena oli kyllä veren valuminen jopa lattialle:( Ja tämän jälkeen tunnustelua vielä jatkoi harjoittelija, hmmm. Hän oli onneksi toisin helläkätinen. Minulle laitettiin uusi kontrolliaika päivää ennen la:ta, mutta lekuri epäili, että tuskin sinne asti pääsen.

Illalla tuli sitten hieman menkkamaista kipuilua niin selässä kuin masussakin, mutta tiedä häntä johtuiko vain kovakätisestä lääkäristä. Sen jälkeen ei ole taas ollut mitään. Yö meni rauhallisesti.

Täällä on myös mahdollisuus altaassa oloon avautumisvaiheessa, mutta synnyttää sinne ei saa. Innolla olisin kokeilemassa allasta, mutta en niin kova vesipeto kuitenkaan ole, että sinne haluaisinkaan synnyttää. Tai mistä sitä tietäisi tosi paikan tullen. Toivottavasti allassali vaan on vapaana. Penelopen esimerkin mukaan pitää kyllä muistaa myös musiikit pakata mukaan, vaikka mies voi olla kyllä vähän nyreissään, sillä meillä on hieman erilainen musiikkimaku:) Mutta tuskin hän nyt viitsii urputtaa sellaisessa tilanteessa:)

Viime yönä olin jo ihan varma, että lähtö tulee. Supistukset alkoivat puoli kahden aikaan ja olivat todella napakoita samalla kun selkää poltteli ilkeästi. supistelu ei kuitenkaan muuttunut säännölliseksi koko yönä. Vihdoin aamulla kahdeksan aikaan helpotti sen verran, että sain nukuttua muutaman tunnin. Nyt alavatsaa särkee ja selkä on puutunut yön koetuksista. Täytyy yrittää tässä muutama tunti touhuilla, josko sais sitten nukuttua kunnon päikkärit... Kyllä menee hankalaksi tämä loppu raskaus. Maanantaina laskettu aika, josko tuo syntyisi silloin, niinkuin aiemmin olen veikkaillut.

Lilja ja potkuri 39+5

lilja; meillä on aika samanlaiset nämä raskaudet, minullakin ollut loppu raskaus tosi hankala... tuntuu että vaikka supistelee niin usein ja pitkiä aikoja putkeen, mutta loppuvat aina kuin seinään, niin mulla loppuu kohta pinna, ja ja rupeaa olemaan kaikki ihan sama, en voi tunteille mitään, mutta miehenikin kanssa on niin hankalaa, tuntuu että siihen ei nyt ole voimia yhtään, hän ei tajua mistään mitään!!!!! mulla oli pe neuvola taas ja täti katsoi taas pissan ja siinä oli edel. valkuaista ja hän oli vähän huolissaan koska koko viikon on näkynyt niissä liuskoissa, antoi testejä kotiin v.lopuksi ja verenpainemittarin otin äidiltä lainaan, jotta voin itse seurata tilannetta, nyt huolestuttaa ´minun päänsärky jota on koskenut eilisestä asti!!

mutta pitää yrittää kerätä voimia ja olla luottavaisin mielin, ja uskoa että kyllä se sieltä kohta tulee:) ei vaan meinaa jaksaa enää:( tsemppiä kaikille ja lilja kyllä meillä kohta ne vauvat on:) nyt mennään juoksee rappusia ja minä aloitan imuroinnin ja teen kaikkea mahdollista raskasta heh:)

emmi 39+3

Oletteko muuten huomanneet tämän:https://www.veikkaus.fi/info/kampanjat/ttk/potkupuku/index.html
Huomenna jos syntyisi niin voisin tuon vielä saada:)

Tsemppiä kaikille lähtökuopissa oleville!

Hyvää äitienpäivää kaikille tasapuolisesti!

Täällä ihana ilma ja ihana RAUHA!!! Mies meni nuorimman kanssa autolla ajelemaan (varmaan käyvät pesemässä sen) ja kaksi vanhempaa ovat ulkona. Myöhemmin kokoonnutaan mun siskonluo äitienpäivä kahville. Sinne tuleekin sitten koko pieni lähisuku. Nyt äkkiä kirja käteen ja nauttimaan rauhasta!

Milla 39 tasan

Hyvää Äitienpäivää kaikille täältäkin.

En sitten ehtinyt äidiksi vielä täksi äitienpäiväksi. :(
Huomenna mulla siis laskettuaika. Tuolla aiemminhan veikkasin juuri laskettua päivää synnytyspäiväksi. Joten poika voisi alkaa pikkuhiljaa näyttämään poistumisen merkkejä!

Emmi: Täällä kävi taas viime yönäkin niin, että supistuksia (lupaavia sellaisia) tuli useita tunteja. Aina ne kuitenkin aamusta alkavat hiipumaan ja päivä on mennyt taas muutamalla supistuksella....
Toivottavasti nuo supistukset tekevät ainakin jotain esivalmisteluita kohdunsuulla synnytystä ajatellen, ettei tarvitse ihan turhaan kärvistellä! ;)
Saas nähdä miten ensi yö sujuu. Toivotaan, että todella rauhallisesti tai vaihtoehtoisesti erittäin rauhattomasti synnytyssalissa! :D

Lilja + potkuri 39+6

joo täällä on nyt 3 tuntia tullut 7min välein supistuksia, ja aika koviakin!!! saa nähdä miten tässä nyt sit käy, luulen että huonosti ja ne loppuu kohta taas kesken:) voiko olla mahdollista että vauva on tosi hermostuneen oloinen nyt kun supistaa niin usein, tuntuu että hän liikkuu hirveästi verrattuna muihin päiviin???

emmi

en, olen vielä täällä, kyllä supistelee, mutta ei enää säännöllisesti, mut kipeitä ne on!! en oikein tiedä millon lähtis, mut taidan katsoa suomen pelin ja sit ýritän nukkua, katsotaan vielä tilannetta!!!

emmi 39+5

Huomenta kaikille!
Täällä jälleen yksi uneton yö takana. Eilen illalla liitoskivut äityivät niin pahaksi, etten päässyt itse ylös sängystä saatika takaisin makuulleen. Kipu tuntuu nivusten vasemmalla laidalla ja säteilee reiteen ja pakaraan. Estää yksinkertaisesti liikkumasta. Onkohan tämä edes normaalia. Jossain asennoissa voi maata liikkumatta niin ettei kipu tunnu, mutta asennon vaihtaminen on täyttä tuskaa. Minulla on aiemminkin ollut liitoskipuja samassa kohtaa, mutta viime yö oli jotain aivan eri luokkaa. Yöllä jo huolehdin, miten uskallan päästää miehen töihin, kun en itse päässyt ylös sängystä edes vessa reissulle. Onneksi nyt aamusta kuitenkin pääsin sentään tuolista ylös ja toista jalkaa "raahaamalla" hieman kävelemään.
Niinkuin ei tämä loppuraskaus olisi muutenkin ollut ihan tarpeeksi raskasta, mitähän vielä!?

Mites emmi, vieläkö kotona?

Lilja ja potkuri 40 tasan

Voimia vielä teille emmi ja lilja.. viimeiset odotuspäivät kaikkine vaivoineen on super-hyper-tyhmiä :(

Meillä alkoivat nyt sitten vissiin vatsavaivat. Pöh ja höh! Kahtena iltana peräkkäin poika ei saa unta, itkee, vääntelehtii ja ojentelee selkäänsä ja sitä kestää 2-3h. On jo ihan väsynyt, haukottelee ja nukahtaa, ja sitten taas alkaa itku. Ja minä kannan ympäriinsä, pidän pystyssä, kapaloin ja hyssyyttelen. Eilen illalla sitten esikoinenkin heräsi huutoon ja meillä oli täällä oikea ooppera. Tänään aion hakea Reladropseja jos ne helpottaisi oloa. Ja jätän kahvin ja ruisleivän pois. Esikoisen vaivoihin em. keinot auttoivat, eli toivotaan parasta!

Onko muiden lapsilla ollut vatsavaivoja? Olen (kuulemma) itse itkenyt illat ekat 5 kuukautta eli oiskohan taipumus periytyvää. Jotenkin sitä vaan väsyttää jo etukäteen ajatus siitä että tätä voi jatkua ties kuinka kauan.

Muuten kaikki hyvin, tissi maistuu pojalle ja napasolmukin lähti irti perjantaina kun oltiin saunassa. Eka sauna viikon ikäisenä :) Hyvin viihtyi. Me ollaan ulkoiltu joka päivä tosi paljon mutta tänään taitaa jäädä kun alkoi sataa vettä. Ihan hyvä kun oli niin pölyistä.. Jaari-jaari-jaa, ei siis mitään tärkeää enää, eli mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!

Ai niin, psst, miten muiden painot? Siis synnyttäneitten? Minun on laskenut vasta 4 kg ja siitä kun 3 kg on tuolla pinnasängyssä ja istukka ym. niin eipä ole huima vauhti ei!

Heipparallaa, ja toivottavasti kaikilla oli mukava äitienpäivä - meillä ainakin!
Ja tietenkin onnittelut nyt lapsensa saaneille, mukava kun olette laittaneet noita synnytyskertomuksia.

Tuo oli kiva tuo potkupukujuttu, mutta meni meiltä ohi :). Olin tosin taas kassi valmiina koko päivän. Vähän enemmän ja vähän kipeämmin on supistellut ja jomottanut, mutta mä olen jo ihan toivoni heittänyt... Tänään olisi tarkoitus laitella pihaa ja myöskin ajaa kaupunkiin asioille. Ja ottaa päiväunet!! Yöt on taas olleet aika retusia. Samoin miehelle aion järjestää tänään töiden jälkeen ihan kunnon nukkumistilaisuuden, se kyllä sen nyt tarvitsee ja ansaitsee.

Mulle tämä loppuraskaus on taas ollut paljon, paljon helpompaa kuin keskivaiheen ahistus ja piina! Siinä mielessä ei mitään kiirettä, mutta myös minua tuo vauvan kasvu vähän hirvittää. Vaikka päänympäryshän se ilmeisesti on synnytyksen kannalta ratkaisevampaa kuin grammat.

Jaha, täytynee mennä taas...

40+2

Tänne ei kuulu mitään erikoista. Huomenna on neuvola joten sitten taas kuulee jos on jotain kuultavaa. itsestä kaikki tuntuu vain ihan normaalilta. Olo on hyvä, ei supistele. Vauva liikkuu ihan liikaakin. Oikeastaan voisi jo lopettaa tuon ainaisen jumppaamisen!! Se sattuu!!

Indima; kannattaa kokeilla lämmintä kylpyä ja vauvahierontaa noihin vatsavaivoihin. Toinen keino on laittaa vauva masulle makaamaan polvien päälle ja hieman "hytyyttää" (lue täristää jälkoja, vauva hieman hytkyy). Näin ilma ainakin tulee ulos jos siitä johtuu. Meillä myös vauvat, varsinkin esikko, ovat nukkuneet masullaan, peppu pystyssä. Tosin meillä ei ole ollut mitään erityisen ilmavaivaisia vauvoja. Hyvin rauhallisia tapauksia kaikki ovat olleet. Syöneet ja nukkuneet. =)

Milla 39+1

Morjensta taas=) Meilä nukuttiin viime yönnä hyvin Eka pätkä oli 5 tuntia ja sitten 3 ja 2 tuntia =).
Illalla jouduin käymään lääkärissä, kun nousi kuume itellä 38 ja rinta kipee. Rintatulehdus oikeessa rinnassa ja lääkekuurin sain siihen =(. Ensimmäinen rinta tulehdus koko elämäni aikana.

Meillä esikoisella oli noita mahavaivoja enemmälti ja siihen ei attanut mikään muu kuin nukkuminen mun mahanpäällä nojatuolissa. Niin nukuttiin kolme ekaakuukautta ennen kuin helpotti. Tytöillä ei muuten noita mahavaivoja ollut, mutta allergiat vaivasivat ja valvottivat. Tän suhteen oon päässyt helpommalla ettei noi mahavaivat ole olleet vielä kovin pahoja.

Käytiin tänään vahvistaan isyys ja varaamassa ristiäspappi. Ristiäiset on kesäkuun viimeinen lauantai =)

Painoa mulla on tippunut jo 9kg =)

ohva ja hippunen 18vrk

Moi.
Siis mistä ihmeestä Ohva olet voinut tiputtaa 9kg!?? Muistanko ihan väärin, että sulle ei oikein tullut painoa raskausaikana?

Miten olet muuten voinut? Ainakin teillä nukutaan! ;D

Milla

no ei täältä kotoa ihan hevillä näköjään lähetä, eli kotona viel ollaan!!! neuvolassa ei mitään uutta muutosta, pissa oli onneksi puhdas ja verenpaineet vähän kohollla, mutta kuulemma johtuu minun yöllisistä valvomisista!! on ne nuo suomen pelit niin tärkeitä että ihan pakko on ne katsoa, täti kielsi neuvolassa katsomasta tänään sen , mutta kyllähän minä nyt yhden pelin katson ja samalla vaikka synnytän:):)

emmi 39+5

Indima: Täällä myös kärsii vauva vatsavaivoista! Jotain 4 - 5 päivää on ollut itkuisuutta iltaisin. Perjantai-iltana esimerkiksi itkeskeli 4 tuntia putkeen ennenkuin väsähti ja nukahti =(
Olen tehnyt tuota polvien päällä hytkytystä, josta Milla Maqia kertoi, sekä kylvettänyt, silitellyt, hieroskellut... Kylpy auttaa hetkeksi aikaa, samoin tuo polvien päällä pitäminen.
Tänään kävin ostamassa Rela-tippoja, kun neuvolassa niitä suositteli ja ystäväkin niitä kovasti ylisti. Cuplatonta olin jo kokeillutkin, mutta en ole ihan varma niiden tehosta.
Sikakalliita muuten nuo Relat... Toivottavasti ovat hintansa arvoisia.

Muuten menee ihan hyvin. Esikoisella tietysti uhma ja mustis vielä päällä, mutta kaipa tästä selvitään. Minkälainen äiti olen, jos en selviä kahden lapsen kanssa, kun joillain on jopa kymmenen lasta...

Ulpu ja "Viivi" 2vkoa 6pvää

Yhteistyössä