Toukokuiset (6)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusi ketju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onnea muillekin vauvan jo saaneille!!!
Ja tsemppiä vielä odottaville!

Kiirettä pitää, ei ehdi enää koneelle juuri ollenkaan. Mutta ehkä oottekin arvanneet sen.

Meillä esikoinen 2v 9kk ja ihan kamala uhma + mustasukkaisuus päällä =(
Olen ihan helisemässä pojan kanssa, ja taidan tulla hulluksi tätä menoa...

Vauvan tahtisella imetyksellä mennään, ja syöttöväli 2 - 3½ tuntia öin ja päivin. Hyvin on kyllä typy kasvanutkin, oli jo 2 viikkoisena ylittänyt syntymäpainonsa.

Hyvää jatkoa kaikille!
Ulpu ja pesue

Neuvolakuulumisia.. Oli siis lääkärintarkastus ja kaikki oli ihan kunnossa..Lääkärikin oli onneks helläkätisempi ku viimeks.=) Painoo oli tullu 700g/vko verenpaine, hemppa, pissa ja vauvan syke oli normaalit. Lääkäri totes kohdunsuun jo pehmenneen, mut ihan oli viä kiinni ja 3 cm jäljelläkin..Eli ei tässä viä synnyttään olla lähössä..=) Sit mittaili vähän lantioo ja sano et kyllä pitäis onnistua alateitse synnyttäminen. Vauvan koosta ei sanonu muuta kun että normaalikokoinen. Oli kyl niin nuori lääkärikin, et ei varmaan olis osannukaan mitään painoarvioo käsikopelolla sanoo.. Jooh, mut siinäpä tärkeimmät kuulumiset tällä erää..
Aurinkoista tiistaita muillekin äideille!

Viivu+vaavi rv37+1

Huomenta tänne ja isot onnittelut nyytin saaneille!

Mulla ois ollut tänään La.... :´(

Mut siis nyt on 9+1 ja olo aika mainio lukuunottamatta pientä pahoinvointia mutta senkin kestää kun tietää että sit masussa on jotain elämää! Hissukseen edelleen mennään, voipi kestää vielä jonkun aikaa ennenkuin uskaltaa huokaista.

Mutta tsemppiä viimeisille viikoille ja päiville teille!!

Ps. Piritta oli saanut jo huhtikuun puolella muistaakseni tytön, löytyy tuolta Tahjoojista! ; )

Vauvan tuoksuita huomenta täältä =) Vauvalla on tullut uusi rytmi niin ei ole jaksanut ja kerennyt tänne kirjoitella. Aamulla 2-3 aikaan alkaa äheltää ja kitistä ja sen jälkeen valvoo 6-8 tai 9 ja rupeaa nukkuun ja nukkuu 3 tuntia ja sen jälkeentaas herää ja valvoskelee 3-4 asti ja ja sen jälkeen rupee taas nukkuun ja nukkuu 3 tuntia ja syö ja nukkuu taas sen 3 tuntia. Aina tuonne 2 tai 3 asti aamulla.

Muuten täällä menee suhteellisen hyvin ja toi mielialakin on pikkuisen kohentunut. Isot sisarukset on ottaneet vauvan hyvin vastaan ja oovat innokkaita hoitajia =)

Tänään tulee neuvolantäti käymään kotona kattoon et miten menee ja mittaamaan "hipusen" painon =) Saas nähä et mitenkä on taas kasvanut. Myös tuon esikoisen kouluun tutustuminen on tänään. Sitä vaan mietin et otankohan tuon nuorimmaisen mukaan vai jätänköhän sen kotiin niin saisi rauhassa keskittyä noihin koulun asioihin.

Mut nyt kutsuu kotityöt =/ Tuun sitten jossain vaiheessa kirjoittaan et paljonko on "hippunen" kasvanut ;)

Tänään pitäis tehä lilja-penkki. Käly tilas kunnon satsin lilijoja. Mullekki tulee niistä puolet eli 30 kpl:tta. Pitäis ainaki riittää:) Meinasin ensin siirtää suosiolla eteenpäin penkin tekoa, mutta käly tuumas tulevansa "lapiomiehex", joten päätettiin tehä se samantien. Näin nopeella aikataululla en kyllä saa penkistä kummosta niin ku tarkotus oli kohopenkkeineen reunuskivineen kaikkineen, mutta saampahan ees maahan. Kylläpä sitä tulevaisuudessa paremmalla ajalla ehtii parantelemaan. Mulla on ollu jotenki semmonen olo, et pihatyöt ym. loppuu tältä kesältä vauvan syntymään, mut eihän sen tarvi välttis niin mennä. Ohvan vauvan unirytmillä ei kyllä jaksa mitään pihatöitä varmaan miettimäänkä, mut jos rytmi alkaa löytyy nopeemmin, ni kyllähän sitä saattaa suht nopeestikki päästä jatkaan pihan laittoa. Me siis rakennettiin uus tupa pari vuotta sitte ja viime kesänä alottelin pihan tekoa. Esim. nurmikon sain laitettua joskus syksyllä. Sit meillä on tämmönen Etelä-rinteen rinnetontti, joka vaatii hiukka erityisjärjestelyjä.

Mulla ois huomenna se äitipoli. Tuskin sieltä mitään erityistä ilmenee, mut saa nähä. Tuntuu ainaki, ettei tässä edetä juuri lainkaan. Eilen meinas kyllä toinen polvi pettää. (Mikä ei kyllä edistä synnytystä) Esikoisen kans ku piti mennä leikkiin lattialle, ni auts... Pariin otteeseen yritin ylös, mut oli niin tuskaa et jouduin vaan huutaa. Sit sain hilattua itteni sohvalle ja siitä miehen avittamana ylös. Sen jälkeen ei onnex oo enää vihotellu.

Mut nyt pukeen esikoista pihalle ja oottaan kälyä tenavineen penkin laittoon...

Pikaisesti kotitöiden lomasta;

Apila, pidetään peukkuja että se olis menoa nyt.

Tuossa juttelin yhden enskertalaisen äidin kanssa.
Hänellä on jatkuvasti ollut vaivoja imetyksen kanssa, maito pakkautuu eri puolille rintoja vaikka miten imettäisi. Rinnat tulevat todella kipeksi.
Tuli mieleen, että muistetaankohan varsinkin ensikertalaisille kertoa että imetysasentoja tulisi muuttaa joka imetyskerralla, jotta joka puolelta maito tulisi tasaisesti? Siis välillä lapsi oman kehon mukaisesti (maaten), välillä istuallaan vauva poikittain edessä, välillä vauva takaa kainalosta jne.
Toki kaikilla asentojen vaihtelu ei onnistu (mm.pienet rinnat tms) mutta mahdollisuuksien mukaan asentoja tulisi vaihdella, jotta tulehduksia ja pakkaantumisia ei pääsisi syntymään.
Tälle enskertalaiselle ei oltu neuvolassa eikä synnärillä puhuttu mitään asentojen vaihtamisesta, oikeasta imuotteesta kylläkin.
Ei ihme jos imetys alkaa tuntua ikävältä tai tuskaiselta, jos kunnon ohjeita ei edes saa, ja rinnat pakkaantuvat kipeiksi.
Muuten, niihin pakkautumisiinhän auttaa sitten mm. kaali ja lämpimät/kuumat hauteet/suihku ;o).

Pakko rientää, neiti odottaa :o)

Mirkku33 ja neitiE 1vko

Kiirettä pitää täälläkin mutta tulin kuitenkin kertomaan että hengissä ollaan ja hyvin menee.. :)
Vaavi kävi tänään neuvolassa ekaa kertaa ja painoa oli tullut kotiutumisesta (neljässä päivässä!) 300g eli sitä on nyt 3200g. Aika kova jätkä syömään ja maitokin taitaa tulla kermana ulos - eikä ihme tällä ruokavaliolla. Täytän vatsani yhä herkuilla kun joka päivä on vieraita vaavia katsomassa. Nytkin tuossa vieressä odottaa vadelmamunkki :D

Esikoinen roikkuu koko ajan kaulassa ja kiukuttelee enemmän kuin ennen, muttei onneksi osaa (ymmärrä?) kohdistaa pahaa oloaan velipoikaansa. Ihmettelee kai itsekin oloaan. Honeymoon on siis jo ohitse, mutta yritän asennoitua siihen että tottuu kyllä tähän tilanteeseen sitten kun tottuu, enkä minä voi kauheasti nopeuttaa sitä. Miten teillä monilapsisilla - kuinka kauan sisarusten tuloon on kestänyt sopeutua? Esikoinenkin kun siis on yhä niin pieni, vasta 1v7kk.

Niin ja meillä syödään tunnin-kolmen välein ympäri vuorokauden. Pisimmät vaavin unijaksot on ollut poikkeuksetta aamupäivisin, 6-9 ja siitä vielä syötön jälkeen 9-11/12. Sitten roikutaan taas useammin tissillä. Olen niin hajapäinen että lopettelen ja palaan kun olen taas koossa.. Illanjatkot!

Heippa taas! Täälläkin kiirettä pitää kun esikoinen, 2 v. 4 kk, häärää kotona ja vauvelia pitää jatkuvasti syötellä, vaihtaa vaippaa ym. Ja mieskin pyörii kotinurkissa, mikä toisaalta on hyvä, mutta toisaalta hänetkin pitää ottaa huomioon joten olo on kuin olisi repeämässä joka suuntaan. Meillä on syöttövälit 1-4,5 tuntia. Rytmi on hieman jäsentynyt sen myötä kun siirryin vauvan kanssa yöksi olohuoneeseen vieraspatjalle jossa voin rauhassa imetellä vauvaa tarpeen mukaan makuuasennossa ja siihen hän aina sitten nukahtaakin. Ongelmaksi makuuhuoneessa muodostui se, ettei vauvaa voi syöttää meidän vesisängyssä joten jouduin aina nousemaan yöllä ja kantamaan vauvaa imetystuoliin. Ja sitten kun hän oli juuri nukahtanut rinnalle ja yritin saada hänet äitiyspakkaussänkyyn takaisin jatkamaan uniaan, hän havahtui , heräsi ja alkoi itkeä saman tien ja se itku ei ole niitä pienempitehoisia :-). Ja sitten piti taas rauhoitella häntä ja sitten tuli kakat , vaiapanvaihto ja uusi nälkä. Näin on nyt parempi ainakin tilapäisesti. Katsotaan sitten myöhemmin uutta taktiikkaa. Tärkeintä on kuitenkin, että koko perhe saa nukuttua yöllä, muuten tässä sekoaa.

Tuosta imetysasentojen vaihtelusta olen ihan samaa mieltä kuin Mirkku, se on tärkeää. Luulisi, että ensisynnyttäjiä briiffattaisiin paremmin, mutta näköjään ei. Mulla maito alkoi pakkautua rintoihin kolmantena päivänä synnytyksestä, mutta nyttemmin tilanne on normalisoitunut. Kaipa luonto hoitaa sen, että maitoa tulee vauvan tarpeen mukaan, ei liikaa eikä liian vähän, ainakin ihanne on kai se. Mulla on sellainen kauratyyny jonka välillä lämmitän mikrossa ja lämmittelen rintoja, jos kipuja on. Ja rinnanpäihin olen laittanut Ceridal-öljyä apteekista, se on ihana aine.

Toivottavasti te muutkin alatte pikkuhiljaa jakaantua niin voidaan lähiaikoina aloittaa ketju vauvanhoitopuolella vai mitä? Ei siis mitään paineita kenellekään, mutta pikkuhiljaa tehokkaampia suppareita ja poksuja teille odottajille :-)!

Mari ja poitsu, 9 päivää

voi kyllä tässä jo haluttais ja kovasti jakaantua..nyt tullu kolmena iltana sitä lima tulppaa. mutta ei kertakaikkiaan ku ei tuu yhtää supistusta. vaikka kuinka lenkkeilis yms. ei auta ku oottaa..

manna-83 --eilen oli la--

Minä tulin ilmoittatumaan noihin jakantuneisiin. Tyttö syntyi 6.5. ti aamuna. 3520g ja 49 cm. Tultiin tänään kotiin. Voisin hiukan myöhemmin kirjoitella tarkemmin synnytyksestä. Nopea oli :) Ja kaikista tosi kipeistä edeltävistä supistuksista huolimatta, päässä takoi kyllä aika pian synnytyksen käynnistyttyä, että nyt on mentävä.

Thelma ja tyttö 2vrk.

Onnea Thelmalle !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Just tänään mietin, ettei susta ole kuulunut mitään pariin päivään, joten olet varmaan mennyt telakalle. Ja olinkin oikeassa!

Indima; aika varmaan kultaa muistot, mutta mitään suurempia ongelmia en muista että olisi ollut noiden isompien sisarusten kanssa. Esikko oli pettynyt kun vauvasta ei ollut kaveriksi (luuli oikeasti saavansa itsensä iköisen pikkusiskon!! ja tuli pikkuvelivauva) Ja muutenkaan ei oikein ymmärtänyt kun olin lähes liikuntakyvytön. Mutta hyvin kaikki loppujen lopuksi meni. Paljon vaan huomiota ja hellyyttä sille isommalle lapselle. Ja kun kolmonen syntyi, no talo oli täynnä touhua kun oli vauva ja 5 ja 1,10 vuotiaat isommat sisarukset... Silloin tosin arki ei muuttunut lainkaan, vauva vaan muutti taloon, muuten koko elämä jatkui kuten aina aikaisemminkin. Ja kuten tuolla aikaisemmin kirjoitin niin ainakin meillä sisarukset kyllä rakastaa toisiaan ja huolehtivat kovasti toisistaan tuolla pihallakin. Ja voi jee sitä yhteisrintamaa kun ajavat yhteistä etua meitä vanhempia vastaan!!! Samaten puolustavat toisaan jos joku saa "epäoikeudenmukaista" kohtelua. -huoh- Mutta hyvä niin.

Milla 38+4

Paljon onnea Thelmalle ja pikkuprinsessalle!!!! =)

Minki76: Samassa veneessä ollaan: Meillä kans (kirottu)rinnetontti, johon rakennettu talo pari vuotta sitten.. Pihojen teko onneks jo loppusuoralla, enää puuttuu pensasaidat ja sit olis tän kesän työt tehty (saa siis keskittyä täysillä vauvailuun). Taidankin itseasiassa vääntäytyä kohta ulos kuoppia kaiveleen kun eilen saatiin ne taimet haettua..Jospa siinä lapiohommissa sais vaik pari supparia palkinnoks..=)

Viivu rv 37+2

Jaa, katoppas Viivu ehti jo kommentoimaan väliin rinnetonttiasiaa. Se pitää vielä sanoa siihen, että eilen tuli sitte käytännössä kokeiltua kuinka vaarallinen tämä piha ennen juuri noita aitoja ym. on. Kummityttö 1,3v kävi testaamassa meidän pahimman äkkipudotuksen kellarille. Emme hänen äitinsä kanssa huomanneet mitään ennen kuin tyttö marisi, kun ei päässyt toiselta reunalta ylös. Eli eipä siinä pahemmin käynyt. Ilmeisesti vain "lasketteli" jalat edellä alas. Tuuria oli... Mutta liljapenkki on nyt valmis:)

Thelma; Onnittelut pienokaisesta!!!!

Mä olisin halunnut talon rinnetontille, mutta näillä lakeuksilla ei rinteitä ole jos ei itse tee. Meillä on tasainen piha hiekkapohjalla, niin arvannette varmaan että kukkien tai perennojen laitto on lähes mahdotonta, jollei halua maksaa maltaita suurten maa-alueiden siirtoon. Joten piha on aika luonnontilanen. En tarkoita mitään rikkaruoho-pusikkoa vaan eri alueilla pihaa on erilaisia kasveja sen mukaan miten ne luonnossa kasvavat. Yhdellä osalla on sammalta, yhdellä jäkälää, yhdellä ruohoa jne.

Kohta ekaan neuvolaan.

Mä en uhrannut ajatustakaan neljän tunnin väleille esikoisen kanssa, mä olin ja olen sitä mieltä, että se suositus kuuluu johonkin 70-luvulle kun itse olin vauva... Imetin aina kun vauvalle kelpasi. Mutta tuo asentojen vaihtelu ja imetyksen neuvominen muutenkin olisi kyllä tärkeää, onneksi meidän sairaalassa on suorastaan "imetyspoli" :). Itse en kyllä istunut kolmeen viikkoon, joten syötin vain makuulta, mutta yritin sitten lypsää ja hieroa eri suunnilta, vaikkei se nyt sama asia olekaan kuin vauvan imu.

Ja sama ongelma kuin Manna83:lla: esikoinen on herännyt nyt neljä yötä peräjälkeen itkemään ja huutamaan äitiä, ja kaiken lisäksi saanut meistä luovutusvoiton. Eli olen hakenut meidän makkariin väliin nukkumaan... siihen nukahtaa välittömästi. Juteltiin myös, että varmaan on jonkinlainen vauva-angsti sillä ja pelkää vähän äidin menetystä sen verran, mitä nyt osaa ymmärtää (2 v 1 kk). Ja kutsuu myös itseään vauvaksi.

Niin ja kolmas rinnetonttilainen ilmoittautuu! Taidan mennä minäkin tuonne sateeseen vielä lapioimaan, vaikka en nyt yritä sillä synnytystä esiin manatakaan (syntyy kun on valmis, vaikka mä olen itse toki kyllä ollut IHAN valmis jo useamman viikon...viime yönä kyllä heräsin ensimmäistä kertaa supistuksiin).
Mirkku siinä pohjalaisessa maastossa on muuten puolensakin: ei roudi eikä siis myöskään nosta kiviä ylös samalla lailla kuin tämä meidänkin piha. Kotona asuissa olin ollut vain perunannostotalkoissa, Itä-Suomessa ensimmäistä kertaa näin ihmisiä keväisin pellolla kivennostossa :D.

39+6

Syntyneet:

Titti70, 6.1.08 enkelivauva.
äiti-06, 04.04.08 poika, 2760g, 46,5 cm
Ulpu74, 22.4.08 tyttö, 3810g, 49,5 cm (rv 38+4)
ohva, 25.4.08 poika 4020g, 50 cm, pipo 37 cm (rv 38+4)
Mari-71 29.4.08, poika 3550g, 51 cm
Mirkku33, tyttö 1.5.08,, 3766g, 50 cm
Indima, poika 2.5.08, 2950g, 48 cm
Thelma, tyttö 6.5.08, 3520g, 49 cm (rv 39+1)

Odottajat:

Piritta, toinen, la 1.5. Helsinki
Penelope-76, toinen, la 4.5, Helsinki
Chansey, toinen, la 5.5.
manna-83, toinen, la 7.5
Indima, toinen, la 9.5., Helsinki
Kimball, toinen, la 10.5.
Lilja-77, eka, la 12.5., OYS
nenna77, neljäs, la 14.5. SEKS pohjanmaa
emmi eka, la 14.5 kuopio
Veluna, eka, la 14.5. , OYS
Kaino Vieno, toinen, la 16.5, EKKS
Milla Maqia, neljäs, la 18.5. NKL
Ninni74, toinen, la 19.5., KYS
Tytteli25, eka, la 20.5.
Tupuna-83, toinen, la 21.5
rosa80, eka, la 21.5.? Tampere
Hemuli-81, eka, la 21.5. NKL, Vantaa
Leeniliini, toka, la 22.5. PKKS Pohjois-Karjala
Ansuliini -78, toinen, la 22.5. LAS (Loimaan aluesair.)
Apila85, toka, la 22.5. MKS Mikkeli
halina, ?, la 23.5.
minni74, ensimmäinen. 25.5.
Minki76, toka, la 27.5. K-PKS
Viivu83, ensimmäinen, la 28.5.
Muunica, ensimmäinen, la 29.5.
Ansu03, toinen, la 31.5.

Onneksi olkoon Thelma!
Ai, että mä olen kade! Meillähän oli laskettu aika samaan aikaan ja sä olet jo kotona ihanan nyyttisi kanssa! Toivottavasti tullaan pian perässä!

Lilja ja potkuri 39+4

Moicca!

Onnittelut kaikki oman nyyttinsä saaneille. :-)

Täällä sitä vain edelleen toiset joutuvat tai saavat nautiskella aurinkoisista (vielä) vapaapäivistä. Kovasti kyllä toivoisin, että saisi jo oman nyyttinsä... Toukalle olen kyllä puhunut, että hän olisi oiva äitienpäivälahja. Ei taida kuitenkaan sunnuntaiksi enää se paketti tulla perille. Alaselässä ja -vatsassa on kyllä ollut menkkamaista jomotusta, mutta se varmaan johtuu tuosta isohkosta vatsasta...?

Niin kävin tuossa keskiviikkona äippäpolilla painoarviossa (38+1) ja tuolloin vauvan paino oli 3500g eli lääkärin mukaan hieman keskikäyrän yläpuolella mennään. Eli parin viikon päästä vauva painaa todennäköisesti sen neljä kiloa...apua.
Samalla reissulla todettiin myös, että kohdusuu oli lyhentynyt sentin verran ja oli sormelle auki. Toivon vain, että tuo tieto tarkoittaa sitä (?), ettei kovin montaa päivää menisi la:n yli...koska vauva kasvaa koko ajan. Pitää varmaan lämmitellä tänään saunaa ja miestä, josko homma edistyisi. :-)

No mutta nyt menen istuttamaan muutamat kukat tuonne pihalle, kun Varsinais-Suomessa on kaunis ja aurinkoinen päivä.

Tytteli ja Toukka 38+3

Jee! Syntymäpaino ohitettu viikon ikäisenä :o)) Mun maito onkin aina ollut varsinaista kermaa, joten kummakos tuo on. Heijasteet ja morot ok, väri hyvä. Pituutta ei mitattu.

Heippa kaikille!

Meille syntyi 4.5. eli laskettuna aikana ihana pieni prinsessa! Painoa oli 4080g (!!!!) ja pituus oli 50 cm.

Heräsin lauantai-sunnuntai välisenä yönä viideltä siihen, että jotain lurahti housuun. Menin vessaan ja sellaista kirkasta verta oli tullut, mut ei paljoa. Muutama minuutti sen jälkeen alkoi supistukset. Mullahan ei oo ollut kipeitä supistuksia tän raskauden aikana kun ehkä neljä kappaletta. Mut sit ne alkoi ja saman tien säännöllisesti viiden minuutin välein, joten lähdettiin heti sairaalaan.

Synnytys kesti yhteensä supistusten alkamishetkestä kolme ja puoli tuntia. Ja täysin luomusynnytys! Suosittelen lämpimästi kaikille allasta. Mä supistelin altaassa ja kuuntelin täysillä Aventuraa :)

Kaikki ei kuitenkaan mennyt ihan onnistuneesti. Vauvalla oli napanuora tiukasti kaulan ympäri, mikä ei sinänsä vielä ollut ongelma, se saatiin nätisti pois kun pää oli ulkona, mutta vauva oli ehtinyt jo säikähtää siitä, ja "kakata" lapsiveteen ja vetää sitä vielä henkeenkin. Pieni hätähousu kaikin puolin. Joten lapsonen vietiin hoitoon ja lisähappeen, ja onnex kaikki kääntyi nopeasti hyvään suuntaan ja sain pikkuisen viereeni vuorokautta myöhemmin.

Nyt ollaan jo kotiuduttu. Enpä muistanut, että miten haasteellista tuo imettäminen olikaan...

Bytheway ONNEA KAIKILLE VAUVAN SAANEILLE!

Terveisin
Penelope

Onnea Penelope!!!

Mulla jäi nyt auki se asia että synnytitkö sä veteen? Vaiko olit vaan avautumis vaiheen? Mä olin viime synnytyksessä alussa siinä altaassa ja se todellakin auttoi ihanasti kipeisii supistuksii mutta sitten piti tulla pois sieltä ku vauvalla nousi yllättäen sydän äänet 180. Mutta nyt jälleen tässä synnytyksessä yritän ja kovasti haluaisin kokeilla ammetta ja vaikka synnyttää sinne jos kaikki menee hyvin. Kaikissa sairaaloissa joissa on amme niin ei saa synnyttää sinne. mutta meillä täällä saa synnyttää. ja ne jotka sinne on synnyttäneet suosittelevat sitä todella lämpimästi, mutta toki se ei kaikille sovi eikä kaikkia haluakkaan. mutta mä ainaki oon semmone vesipeto, että kait siitä sekin johtuu.

eilen taas tuli limatulppaa kahteen otteeseen. mutta ei niitä supistuksia vaan kuulu. odotus jatkuu....

manna-83 **laskettu aika 7.5 oli***

Yhteistyössä