Toukokuiset (2)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusi ketju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nostellaanpa taas, että päästään edes ekalle sivulle.
Suurimmalla osalla on tainnut jo eka ultra olla. Mulla siitä on jo niin kauan, että tekis mieli päästä kuuntelemaan sydänääniä. Valitettavasti mun neuvolaa on jouduttu siirtämään niin että pääsee vasta ensi viikolla, jolloin viikkoja on jo yli 17. Kerran oon siis vasta neuvolassakin käyny. Onneksi on jo toinen tulossa, niin ei huoleta niin paljoa.

Masu kasvaa niin että eilen ekat ulkopuoliset tulivat onnittelmaan spontaanisti. Yleensä sellaiseen on rima melko korkealla, ettei tule nolo tilanne. Töissä olin joillekin kertonutkin, mutta viime viikolla asiasta tuli puhetta myös kahvipöydässä ja tilanne paljastui lopuillekin.

Valkovuodosta joku kyseli - mulla se on alun jälkeen vähentynyt ihan mimimiin niin kuin viime kerrallakin. Viimeksi alkoi taas loppuraskaudesta uudestaan runsaampi vuoto.

Chansey rv 16+1

Mullakin on ainakin yksi ulkopuolinen huomannut raskauden mahan kasvusta. Mieheni erään alaisen äiti oli mahani bongannut ja infonnut sitten tytärtään. Sitä kautta sitten meni tieto miehen työpaikalle. No, jo siellä pari ihmistä tiesi ennen sitäkin...

Valkovuotoa on tosi paljon! Näkyykös hiivatulehdus pissanäytteestä vai miten?

Kyllä minä jonkin verran stressaan sitä, että en tunne sikiön liikkeitä vielä. Olen yrittänyt kuulostella vaikka kuinka, mutta eiiiii, en ole tuntenut mitään. Siksi odottelen kovasti neuvolaan pääsyä...
Muuten olen kyllä sitä mieltä, että toista odottaessa ei enää ole ihan niiiin herkkä ja ylivarovainen kuin ekaa odottaessa. Esimerkiksi kerrottakoon vaikka, että esikoista odottaessa en syönyt fetaa, mutta nyt olen sitä kyllä syönyt ihan normaalisti. Samaten olen nyt syönyt pari kertaa savulohisalaattia, vaikka ei kai sitä pakattua savulohta saisi syödä... Graaviin ja kylmäsavustettuun en ole koskenut, enkä enää tohdi tuotakaan lämminsavukalaa nauttia.

Flunssaa pukkaa, kurkku on käheä ja välillä meinaa ääni mennä. Ihan kiva, asiakaspalvelussa...

Ulpu, 15+5

Täällä valkovuotoa edelleen ihan reilusti, muttei kuitenkaan ole hiivatulehdusta, ei ole koskaan ollut.
Kyllä minäkin olen syönyt lähes kaikkea mitä mieli tekee mm. maksaa, njam!! En kuitenkaan joka päivä, mutta esim. kerran kuussa alkaa himottamaan kermaista maksakastiketta, että on pakko tehdä, ihan vain itselleni :)

Noh, ei nyt muuta.

rv 15 ja jotain ;)

Elämäni ensimmäinen hiivatulehdus tosiaan mullakin oli kyseessä. Eikä edes oireillut muutoin kuin runsaana valkovuotona. Näyte otettiin valkovuodosta.

Sikiön liikkeistä on ollut keskustelua. Mulla on välillä jotain vihlontaa tms., mutta onko ne sikiön liikkeitä?

veluna rv 15

Minä kävin tänään saitsussa asti tutkituttamassa nuita vatsakipuja, lääkäri mietti jopa umpisuolta aiheuttajaksi mutta kaikki ns vakavat jutut on poissuljettu joten mitään huolta ei pitäis olla. Panadolia vaan naamaan... Ei kyl naurata jos koko loppuaika pitää vaan kestää näitä kipuja. Pahoinvointikin on tullut takaisin. *Huoh* Koskahan oikein pääsisi nauttimaan tästä odotuksesta?? Pienokaisella oli ainakin 10 sormea, ne kerittiin tänään laskea... ; )

Moi taas!

Tarhan pihassa yksi ystäväni katsoi mua hetken ja kysyi sitten että tuleeko teille vauva tai ootteko harkinnut jotain sellaista tai... Oli kuulemma pitkään katsellut mua sillä silmällä. Oikeestihan toi raskaus ei juurikaan näy ulos mutta onhan odottavissa äideissä jotain hehkua, kai!?
Tänään kävin avautumassa, oikein kunnolla, tuolla hääosiossa ja jälkeenpäin oikein mietin, että mikäs papu se oli jonka vedin nenukkiini??? Tulipa sitten mietittyä, että toivottavasti en ole mikään kireä hormooni-hirviö koko raskautta! Ekan ja toka raskaus menivät ihan hyvin. Ei hermostuttanut, mutta kolmas, voi luoja! Välillä tuli oikein kunnolla avauduttua.. Hävetti pari vuotta jälkikäteenkin pari suun aukomista. Nyt sitten pelottaa, että jos tämä onkin joku ikä juttu. Siis kaikki vaivat pahenevat iän myötä... Täytyy muistaa hengittää (ja hankkia suukapula).
Nyt äkkiä makselemaan laskuja ja nukkumaan! Mulla on hyvä kirja kesken, enkä millään malttais tehdä mitään muuta kuin lukea sitä sängyssä. Sääli ettei ole karkkia! =C

Onko muilla vielä pahoinvointia? Olen nyt oksennellut viikolta 5 lähtien ja edelleen jatkuu, neuvolantäti kyllä jo meinasi että taidan olla niitä jotka oksuttelevat loppuun asti... Vielä kovasti toivon että tämä helpottaisi, kun viikkoja vasta 13+4. Paino kylläkin on enemmänkin nousussa kun joutuu syömään koko ajan välipaloja huonoon oloon, joten ei tässä sinänsä mitään hätää, mutta harmittaa kun tunnin välein käy kyökkimässä. Eikä se oksentelukaan enää niin, kun siihen on jo tottunut, mutta jatkuva etova olo käy vähän hermoille...

rosa80, voi olla että pahoinvointi helpottaa 15 viikon jälkeen, monille tuntemilleni ekakertalaisille on käynyt niin. Tosin, en tiedä odotatko ensimmäistä :o).
Itselläni pahoinvointia oli 24/7 ensimmäisen 13 viikkoa, siis ihan yötä päivää oksettaa. Monesti keskellä yötä heräsi, että oksennus tulee. Olinkin jo viisaampana ottanut sankon sängyn viereen; aina kun ei ehdi WChen. Ja näin on ollut joka raskaudessa, neljättä odotan nyt.
Onneksi nuo pahoinvoinnit on jo takanapäin. Olo on hyvä ja tarmokas.

Neuvolaterveisiä =)
Sydänäänet kuuluivat, syke oli 144 - 150.
Verenpaine oli samaa luokkaa kuin aiemminkin, 117/71. Otatin hiivanäytteen, kun epäilyttää vähän, että vois olla ainakin lievä hiivatulehdus. Rakenneultra-ajan sain joulukuulle, olikohan se 11.päivä.
Ja mitäs muuta, no ei kai siellä kummempia. Paino oli noussut kuukauden aikana 1,3kg, joten pääsin takaisin siihen painoon. mikä oli ennen raskautta.
Synnytyssairaalan esitietolomakkeen sain täytettäväksi. Hui kamalata, siihen pitäisi rakenneultraan mennessä osata laittaa vauvan hätäkastenimet. Ei olla miehen kanssa vielä ollenkaan samoilla linjoilla nimistä...

Minulla ei ole nyt ollut etovaa oloa pitkään aikaan. Edelleenkään ei kyllä maistu oikea ruoka kovin hyvin, vaan syön vain pieniä annoksia. Töihinkin on tosi vaikeaa valita kaupassa eväitä, kun ei tee mieli yhtään mitään. Hedelmiä vaan ja juotavaa. Mutta pakkohan sitä on muutakin syödä.

Mukavaa viikonloppua kaikille =)
Ulpu rv 16+0

Ultraterveisiä...kaikki näytti olenvan kunnossa vaikka olen murehtinut ja valvonut viime yön. Kaikki raajat ja nenäluu näkyi ja niskaturvotusta 1.5mm (näillä viikoilla keskiarvon on kuulemma 1.8mm). Kuukautisten mukaan rv olis 13+3, mutta ultran mukaan 13+6. La on 20.5. ja noiden kolmen päivän vuoksi sitä ei aleta muuttamaan.
Oksentelu jatkuu edelleen ja väsymys on sanoin kuvaamatonta...No kai tämä tästä helpottaa jossain vaiheessa...toivottavasti! :-)

Viikonloppuja kaikille
Tytteli ja toukka 13+6

Alkuperäinen kirjoittaja Hemuli päivitys....:
Thelma, toinen, la ?
Piritta, toinen, la 1.5. Helsinki
Mari -71, toinen, la 2.5.
Ulpu74, toinen, la 2.5., P-Savo (KYS)
äiti-06, toinen, la 4.5 K-Uusimaa (HYS)
ohva, viides la 5.5 Iisalmi (kys)
Chansey, toinen, la 5.5.
Mirkku32, neljäs, la 5.5., OYS
Titti70, neljäs, la 8.5. HYS
manna-83, toinen, la 8.5.
Indima, toinen, la 9.5., Helsinki
Kimball, toinen, la 10.5., P-KKS
Lilja-77, eka, la 12.5., OYS
nenna77, neljäs, la 14.5. SEKS pohjanmaa
emmi eka, la 14.5 kuopio
Veluna, eka, la 14.5. , OYS
Kaino Vieno, toinen, la 16.5, EKKS
Ninni74, toinen, la 19.5., KYS
Tytteli25, eka, la 20.5.
rosa80, eka, la 21.5.? Tampere
Hemuli-81, eka, la 21.5. NKL, Vantaa
Leeniliini, toka, la 22.5. PKKS Pohjois-Karjala
Ansuliini -78, toinen, la 22.5. LAS (Loimaan aluesair.)
halina, ?, la 23.5.0
Apila85, toka, la25.5.(?) MKS Mikkeli
Kirsihei, eka, la 25.5.
Minki76, toka, la 27.5. K-PKS

Nyt vasta hoksasin tuota listaa tarkemmin tarkastella, ja siellähän on ainakin ohva, emmi ja Ninni74 menossa minun lisäkseni KYSiin synnyttämään. Mitä tykkäsitte henkilökunnasta edellisillä kerroilla, ohva ja Ninni74?

Täällä on alkanut supistella =(. Laitoinkin siitä oman ketjun pystyyn.

Hienoa ultra kuulumisia tytteli.

Ulpu minä ainakin olen tykännyt Kysin henkilökunnasta. Kaksi kertaa siellä olen ollut synnyttämässä. Tän ja viimeisimmän synnytyksen väliksi tulee n.3vuotta =). Tiiä vaikka jos oltas synnyttämässä samaan aikaan=)
Missä sulle tehdään rakenne ultra? Mulle Kysissä ja on 12 päivä joulukuuta.

Jooh kohta pitää hakee isommat tuolta tien varresta. Tuleevat taksilla eskarisa ja tarhasta =)

ohva: Juu, kyllä siellä minunkin mielestä oli suurin osa henkilökunnasta ihan mukavaa porukkaa. Vastaanottanut kätilö oli kauhea hössö, hänestä en tykännyt. Joku Liisa muistaakseni... Ja sitten se ihmetytti, että ponnistuksen kovissa kivuissa kun piti kesken kaiken vaihtaa asentoa (selältä kontilleen), niin minua ei autettu? En kärsinyt itse nousta, mutta onneksi mies älysi auttaa lopulta.
Minä olin siellä esikoista synnyttämässä elokuussa 2005.
Mulla on rakenneultra täällä omalla paikkakunnalla, Iisalmen ja Kuopion välillä asustan... Mutta 4D:hen tulen Kuopioon Canttiin.

Aika jännä, että Ulpulta oli jo hätäkastenimiä kysytty. Meillä ei esikoisen osalta ainakaan kysytty ollenkaan. Jotain nimiä oltiin etukäteen mietitty, mutta ei oltu kyllä päätetty mitään tiettyä hätäkastenimeksi. Huh, pitääköhän tässä alkaa itekin miettimään.

Mullakin ohva tuntuu aina välillä jotain supistusten tapaista, erityisesti kun nostelee esikoista. Lisäksi parina viime päivänä on tuntunut ikäviä liitoskipuja/kasvukipuja tuossa virtsarakon suunnalla. Viime raskaudessa en ollut raskauden takia päivääkään sairaslomalla ja jotenkin asian mahdollisuutta ei ole tullut nytkään mietittyä yhtään. En ole suppareista vielä huolestunut ollenkaan, mutta olis kyllä kauheeta jos joutuis jossain aikaisessa vaiheessa lepoon.

Chansey 16+3

Ensimmäistä tosiaan odottelen. Pitänee vain toivoa että tämä kuvotus parin viikon sisään loppuisi, tosiaan kun on nykyisellä tahdilla juuri tuollaista 24/7, yöllä jos herää niin pakko käydä oksulla ja päivällä parin tunnin välein ja huono olo on ihan koko ajan. Harmittaa vain, kun toisaalta on niin onnellinen tästä vauvasta kun sitä niin kauan on odotettu, mutta vetää olon vaan niin heikoksi tämä pahoinvointi ja harmittaa kulkea päivät pitkät töissäkin puoli-zombiena... Mutta onhan tämä sen lopputuloksen arvoista! =)

Piti vielä se laitta et soitin neuvolaan niin antoi lääkärin ajan ens torstaille et kahroo tuon kohdunkaulan tilanteen ja sen et onko saikulle jäänti välttämätöntä. Viikonloppuna saa mies tehä navetta työt tai ainakin olla kaverina =)

Mullakin on muuten jo kerran supistellut. Tällä viikolla yhtenä yönä heräsin, kun oli pissihätä ja samalla tunsin, että supistaa. Se sattui hieman ja kohtu oli ihan kova. Unenpöpperössä kun olin, niin en osaa sanoa, että kauanko sitä kesti. Vähän huolestuin, mutta tänään neuvolassa terkka sanoi, että uudestaansynnyttäjällä voi alkaa nuo supistelut jo aikaisinkin. Ja nimenomaan satunnaisesti, ei tietenkään mitään säännöllisiä supistuksia saa olla.

En minäkään osaa sanoa et kauanko yksi supistus kestää tai mitenkä kauan ne kestää, mutta juuri navetan aikaan niitä tulee ja useesti. Muiden aikaan ei ole tälläistä ollut.

Moi kaikille pitkästä aikaa! Oltiin esikoisen kaa vuorotellen pari viikkoa kipeenä ja työt ehti kasautua niin tehokkaasti että hulinata on riittänyt kiitettävästi, ei puhettakaan että olis ehtinyt nettissä hengailee viime viikkoina. Nyt on työt taas ajantasalla, ja aikaa vähän hengähtää.

Eilen kerroin työporukalle ilouutisen ja oli näyttää hieno ultrakuvakin ukoille. Olivat tosi iloisen oloisia meidän puolesta, osa tiesikin että takana on ollut myös epäonnea ja surullisia hetkiä...Muutaman kanssa oon asiasta jutellu ja heillä on kyllä ollut jotenkin hirmu rauhallinen ja kannustava suhtauminen asiaan, ei sellaista hysteriaa ja sääliä niinkuin naisilla monesti keskenmenosta puhuttaessa on. Tiistaina käytiin kurkaamassa mitä kohtuun kuuluu, ja aikamoinen sähikäinen siellä jumppasi. Ultraajaakin nauratti kun tyyppi sinkoili ylös, alas ja ympäri. Kommentoi vaan että tää kaveri on tajunnut hyvin tilankäytön mahdollisuudet! Esikoinen saattoi vähän venyttää jalkaa tai heilauttaa kättä sillon 12 vko ultrassa, mut tää oli kyllä ihan omaa luokkaansa. Saa nähdä millanen melskaaja sieltä sitten syntyy =)

Mulla on kanssa valkovuotoa aivan tolkuttoman paljon. Mulla tuli myös tuo hiivatulehdus mieleen. Ei oo ennen ollut niin en oikein edes tiedä millaiset oireet siinä on. Nyt on ruvennu vähän kutisemaankin, ja on aika kiusallista välillä. Täytyy varmaankin ottaa puhelu maanantaina neuvolaan.

Kovasti odotellaan liikkeitä, esikoisen kanssa tunsin jo viikolla 15 ekat muuvit, eli voi olla ettei hirmu montaa viikkoa tarvi enää odotella, nyt 13+1.

Ja vielä kerran täällä ennen viikonlopun viettoon lähtöä =)
Chansey: Juu, niitä nimiä tytölle ja pojalle kysytään sellaisessa sairaalan esitietolomakkeessa. Lomakkeen palautus on raskauden puolivälissä eli rakenneultran yhteydessä. Esikoista oottaessa oli sama juttu, en vain muistanut, että se tulee näin aikaisin.

Leeniliini: mulle neuvolasta neuvoi, että jo ennen hiivatestin tulosten valmistumista voi käyttää sitä voidetta (Canesten), jos kovasti kutittaa tai kirvelee. Ei oo kuulemma mitään haittaakaan. Ja hiivatulehduspuikkoja saa käyttää raskaana ollessa, vaikka niiden ohjeissa lukee kuulemma, että "keskusteltava ensin lääkärin kanssa".

Ja nyt viikonlopun viettoon...
Ulpu

Onhan se hyvä tietysti selvittää onko hiivaa vai ei jos on paljon valkovuotoa.
Halusinkin vain sanoa, että se VOI olla ihan normaalia, itselläni ei ole koskaan ollut hiivatulehdusta eikä ole nytkään, testattu on. Valkovuotoa vain on enemmän kuin ennen, syytä ei tiedetä, mutta haittaakaan ei ole. Kuulemma tuoksukin kertoo jo paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja Ulpu74:
Ja vielä kerran täällä ennen viikonlopun viettoon lähtöä =)
Chansey: Juu, niitä nimiä tytölle ja pojalle kysytään sellaisessa sairaalan esitietolomakkeessa. Lomakkeen palautus on raskauden puolivälissä eli rakenneultran yhteydessä. Esikoista oottaessa oli sama juttu, en vain muistanut, että se tulee näin aikaisin.

Leeniliini: mulle neuvolasta neuvoi, että jo ennen hiivatestin tulosten valmistumista voi käyttää sitä voidetta (Canesten), jos kovasti kutittaa tai kirvelee. Ei oo kuulemma mitään haittaakaan. Ja hiivatulehduspuikkoja saa käyttää raskaana ollessa, vaikka niiden ohjeissa lukee kuulemma, että "keskusteltava ensin lääkärin kanssa".

Ja nyt viikonlopun viettoon...
Ulpu

Ei kukaan tuttuni ainakaan pk-seudulla ole saanu tuommoista lomaketta...