Tammimammat 8

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pouta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pouta

Vieras
LISTA
Mimitsu 32v. la 1.1., toinen lapsi, Vantaa
pouta 29v. la 4.1. ensimmäinen, Turku
Sarla la 6.1.
Neppis 25v. la 5.1, esikoinen, Satakunta
Isolde 27v. la 6.1. esikoinen
Aino 31v. la 7.1. ensimmäinen, Turku
Leonor 27v, la 10.1, kolmas, pohjoinen
Sara, la 10.1, esikoinen, Pirkanmaa
Nöpi 27v, la 12.1 , ensimmäinen, Järvenpää
Ritu la 13.1
Pippa 24v. la 14.1, ensimmäinen, Häme
Meri* 24v. la 14.1., toinen lapsi, Eurajoki
Joanna 32v, la 15.1, ensimmäinen
Nina la 15.1, neljäs
Heaven 25v. la 16.1. toinen lapsi, Lahti
katja78 27v. la 19.1. toinen lapsi, Pohjois-Savo
Nelly 31v, la 19.1., esikoinen, Hki
Vanilja 29v. la 19.1. esikoinen, Hki, KOS Haikaranpesä
Hattara 30v., la 20.1., esikoinen, pk-seutu
Pink1983, la 24.1, toinen, Hyvinkää
Pive 36v. la 25.1, toinen, Vantaa
Masi 21v, la 26.1, ensimmäinen, Karjaa
Elin@ 24v. la 27.1, toinen, Keski-Pohjanmaa
janzku 26v. la 28.1. ensimmäinen
Marsuli 30v, la 30.1, toinen, Hyvinkää
Kaura 31v, la n.30.1, toinen, Turku

Syntyneet:

Hattara: tyttö, 6.12., 43 cm 2060 g

Joulukortit saatu onnellisesti postiin ja nyt ihmettelen, että mullahan on tässä nelisen tuntia ilman, että on mitään ohjelmaa tai menoa minnekään. Omituista, mitäs tekis?!

Olin neuvolassa siellä verenpainekontrollissa ja vähän olivat tiistaista laskeneet, eli nyt 138/90. Pitäisi nyt alkaa elämään ilman suolaa, onneksi suklaata saa syödä rauhassa =D. Painokin oli tipahtanut kilolla, mutta en tällä hetkellä olekaan ihan niin turvoksissa. Pissa oli edelleen puhdas. Maanantaina taas tarkkailuun.

Kuokkavieras: Eihän tuo nyt niin isolta kuulosta, koska onhan sullakin jo noita viikkoja vaikka kuinka. Ja se arvio voi tosiaan heittää vaikka kuinka paljon.

Leonor: Tule heti kertomaan mitä sulle sanottiin. Toivottavasti toukka on "oikein"päin. Joudutko käymään nyt tiheämmin verenpainemittauksissa?

Me oltiin tänään heti aamusta esikoululaisten joulujuhlassa. Esitykset menivät ihan hyvin ja mä olin psyykannu itseni valmiiksi etten ala siellä vetistelemään. Siinä sitten puuroa söimme ku tuli palohälytys ja eiku kaikki pihalle. Siellä katselimme kun paloautot paikalle tulivat ja lapset olivat ihan innoissaan. Väärä hälytys, mutta tulipahan erilaiset joulujuhlat!

Olen muuten antanut vauvalle ohjeet, että jos haluaa nyt ennen aikojaan tulla, niin olis sunnuntaihin saakka aikaa, muussa tapauksessa saa tulla ulos vasta ensi vuoden puolella. Jos on yhtä itsepäinen ku äitinsä, niin varmaan tulee just jouluaattona, ihan vain kiusaksi =). Sit on myöhemmin turha valittaa äitille, et on huonona päivänä synttärit...

pouta 37+1

Tämä rontti : ) nukkui taas puoli yhteentoista... mutta siis mä en saa öisin nukuttua kunnolla, juoksen vessassa vähintään kolme-neljä kertaa ja hyvää nukkumisasentoa on hirmu vaikea löytää. Kunnon uni tulee vasta aamuyöstä, joten sitten vetelen hyvällä omalla tunnolla niin pitkään kuin jaksan.
Tänään on menossa siivouspäivä, pieni tauko piti ottaa ennen imurointia : )
Mä ostin varmuudeks vaaville 50 cm:n kotiintulovaatteet, ja muut vaatteet onkin sit seuraavaa kokoa. joten eiköhän me selvitä. En osaa sanoa voiko vatsan koosta ja sf-mitasta yhtään arvioida vaavin kokoa, mutta kaikkien mielestä mulla on pieni vatsa ja sf huitelee kans alakäyrän alapuolella, on tehny niin koko ajan. ja kun ei sitä kokoarviotakaan saa..
meillä on nyt sit ihan kaikki valmiina vauvalle, ja kaikki tarvittava on esillä. Musta on ollut ihana laittaa ja ei tuu sitten kiire jos vauva tulisikin etuajassa.
Ajatella, 4 viikkoa jäljellä laskettuun aikaan, huh miten nopeesti nää viimeset viikot menee! Miten sitä on ehtinytkään tehdä kaikkea iltaisin töitten jälkeen, musta tuntuu että päivät on ihan täynnä ohjelmaa jatkuvasti nyt. MIkä tietty on mukavaa : )
Mukavaa perjantaita mammoille!

No niin, nyt on sitten käyty synnytystapa-arviossa. Ja vauva oli kääntynyt raivotarjontaan! JEEEEEE!!!! Tämä oli paras uutinen pitkään aikaan.
Lääkäri oli vain jotenkin höntin oloinen. En saanut siitä oikein mitään irti ja kaiken lisäksi se jotenkin vähätteli sitä, kun pyysin ottamaan streptokokki näytteen. Se bakteeri on kuulema joka kolmannella synnyttäjällä ja jos se vauvaan tarttuu niin kuulema se vain hoidetaan pois. Jäi hieman paha mieli niistä sen sanoista, mutta halusin sen kuitenkin otattaa koska edellisessä raskaudessakin se oli ja hoidettiin ajoissa pois. Ja kun neuvolassa aiemmin sanottiin, että se on vaaraksi vauvalle ja siihen voi jopa vauva kuolla niin en halua riskeerata mitään.

Vauvalla näytti kaikki olevan kunnossa. Painoarvio oli nyt 2650g ja jos sama kasvu tahti jatkuu niin syntymäpaino olisi jotain 3,5 kg luokkaa. Niin kätilö kuin lääkärikin arvioivat vauvan isommaksi ihan vaan ison mahan perusteella. Sukupuolta en edes kysynyt, koska se lääkärin ulosanti oli muutenkin niin vaikeaa ja niukkaa. Kyllä se meille pian selviää, et kumpi tulee. Itse kyllä luulen vahvasti, että saamme toisen pojan.

Nyt sitten vaan odottelemaan tammikuuta ja mielellään vielä laskettua aikaa, että voisin synnyttää omalla paikkakunnalla.

Sama täällä,yöt pyöritään sängyssä ja vasta aamulla nukutaan kunnolla,outoa :P
Neuvolassa käytiin eilen,hemoglobiini oli noussut 128:n,ei tartte stressata enää raudan kanssa :).Paino oli laskenut viimeksi reilun kilon,mutta nyt oli palautunut ennalleen (liekö tämä kotona laiskottelu ja mässäily vaikuttanut asiaan..).Supistuksistakin sanoin,mutta kuuluvat kuulemma asiaan,vaavi kasvaa nyt siihen tahtiin,että ihme ois jos ei supistelisi.
Kait sitä voisi tässä viikonlopun aikana laitella sängyn kasaan ja lajitella vaatteet laatikoihin ;)Ja jostain pitäisi saada inspis maalata vaavin taulu loppuun,saisi senkin seinälle.Ens viikolla saa alkaa taas hössöttämään joulun puolesta niin tuskin kerkiää muuta.
Viikonloppuja kaikille!

Raskausväsymystä...

Mies on sitten viikonlopun sukuloimassa - itse en jaksanut lähteä istumaan autoon pitkiä matkoja. aamulla kuitenkin sain itseni ylös ennen kuin se lähti. Nukuin hyvin, mutta olo on naatti, tuntuu, että vois nukkua vaikka kuinka paljon. Onneksi pikkusisko tulee hakemaan vielä viimeisille jouluostoksille, niin ei tule vain völlättyä koko päivää. Ja huomenna mennään lauleskelemaan kauneimpia joululauluja.

Vatsarintamalla ei mitään uutta - samanlainen muljauttelu käynnissä kuin ennen. Joku puhui linea negrasta, mulle se ilmestyi jo viikolla 20 ja ulottuu suurinpiirtein kohdunpohjaan asti. Ja (kiva, kiva) peräpukaman poikanenkin on ilmestynyt, tosin (koputtaa puuta) ei vielä kipeä. Hmph, sitä kun ajatteli että kun on näin pitkällä, niin vois säästyä niiltäkin (niin, myös muilta ei niin kivoilta fyysisiltä jutuilta), mutta loppua kohden taitaa olla aina vain raskaampaa... Voikaa kaikki hyin ja lepäilkää - toivottavasti suurin jouluhössötys ei osua enää ens viikolle...

HÖH! Huomaamattani kirjoitin vanhaan listaan.. No ei se mitään. Liitän sen sepustukseni tähän, kun en jaksa uudestaan kirjoittaa...

Lauvantaita emännät!

Leonor, meillä on myöskin vilkas tapaus. Tosi hurja myllerrys käy välillä! =D Toivottavasti tuo sun paine on vaan väliaikaisesti koholla...

Mullahan on koko raskausajan toiminut vatsa todella hyvin, paljon paremmin kuin ennen raskautta. Nyt on parisen viikkoa ollut melko löysää tavaraa. Jännä juttu! *eh, ja tosi mielenkiintoinen, heh..*

Eilen oli meilläkin neuvola rv 35+0

paino: +630g
turvotus: +
RR: 103/64
pisu: ok
sf -mitta: 32
raivotilassa ja sydänäänet yli 140

Tuota mahaa se terkkari paineli pitkään, ikään kuin varmistaakseen, että se TODELLA on pää alaspäin siellä. Oli kuulema vastikään tapaus, jossa sekä terkka että kätilö molemmat päätelleet vauvan olleen raivotilassa, mutta synnytyksessä huomattu vauvan olleen perätilassa...

Meidän Itiö on laskeutunut hieman alemmas, mutta terkan mukaan pää vielä "heiluu", eli ei ole kiinnittynyt. Päättelin, että tässä ei todellakaan ole sitten ainakaan mikään kiire..? Tiedä sitten. Kun kiinnittyy, kuinka nopeasti tapahtumat sitten lähtevät etenemäänkään.

Pitäis lähteä silittämään puhdasta vauvanpyykkiä lipaston laatikoihin ;)

Hyviä vointeja kaikille!!
Vanilja 35+1

Viimeiset pari yötä nukuinkin jo paljon paremmin, eli näköjään toivoa on, vaikka joku yö menisi huonosti seuraava voi mennä jo paremmin. Kai siitäkin on apua kun on kerran pari päivässä käyny vähän ulkoilemassa, ja yrittäny saada päähän muutakin ajateltavaa kuin se synnytyshuone...

Mahassa käy kyllä niin kova möngerrys. Kaveri on keksinyt oikoa jäseniään vasempaan kylkeen, ihan äärirajoille asti, lonkkaluuhun, että auts.

Onko teitä muuten ohjeistettu neuvolassa venyttämään, ja öljyämään välilihaa?

Isäntä lähti tänään eräisiin varpajaisiin, ainakin se vauva tuli maailmaan ihan ajallaan.

Mukavaa viikonlopun jatkoa!

Vanilja: mulla on molemmat aiemmat muksut kiinnittyneet ja laskeutuneet "hyvissä ajoin" synnytyskanavaan (lääkärin puheiden mukaan jo näinä aikoina), mutta silti on ollut kova houkuttelu saada ne ulos sieltä.
Meille aikoinaan annettiin synnytysvalmennuksessa sellainen neuvo, että kannattaa jutella oman äitin kans hänen synnytyksistä, koska usein ne menevät hyvin samalla tavalla äitillä ja tyttärellä. Siis esimerkiksi, jos äitillä on mennyt yliaikaiseksi niin todennäköisesti sinullakin menee jne.

Nelly: ei minua ainakaan ole koskaan neuvolassa ohjeistettu öljyämään välilihaa. Jostain odotus oppaista olen asiasta lukenut, mutta en ole vielä tähän päivään mennessä sitä kokeillut. Senhän pitäisi auttaa siihen, ettei tulisi repeämiä välilihaan tai tarvis episiotomiaa tehdä. Mulla on molemmissa synnytyksissä tullut vain pieniä nirhaumia, joten parilla tikillä olen selvinnyt. Toivottavasti tämä tulevakin synnytys sujuu yhtä hyvin.

Niin ja siitä mun kohonneesta verenpaineesta. Ei terkkari ollut siitä mitenkään huolissaan. Naureskeli vain, että noh, saattaahan se välillä hypähdellä.

Oonko vielä kysynytkään, että oletteko vielä miettineet että mitä haluatte kokeilla kivunlievitykseen vai haluatteko mitään? Ja miten haluaisitte synnyttää?

Itse olen sen verran miettinyt, että jos kaikki tapahtuu niin nopeasti kuin viimeksi niin en ota mitään. Ammeeseen haluaisin, jos se vain on mahdollista (ambulanssissa se ei ainakaan oo!!!) Ja synnyttäisin mielellään jakkaralta, koska se on tuntunut parhaimmalta tähän saakka.

Verenpaineista sen verran,ettei mulle ainakaan mitään ole sanottu vaikka on pomppinut 138/77 - 119/69 välillä,ihan normaalia vaihtelua kuulema.

Synnytys alkaa kyllä mietityttää,sisko kehoitti kokeilemaan vesisynnytystä jos vaan on mahdollista.Puuduttaa kuulemma hyvin ja auttaa juuri tuon välilihan pehmennyksessä,ettei tulisi repeämiä.
Noissa kivunlievityksissä on kyllä niin paljon kaikkia sivuvaikutuksia,ettei mielellään kyllä mitään niistä ottaisi.Onko kellään kokemusta kohdunkaulan puudutuksesta?Se on ollut ehkä sellainen,mitä voisi ajatella jos tarve vaatii.
Tosin eipä tuota turhaan viitsi niin kovasti suunnitella,näkee sitten paikanpäällä mitä tapahtuu ;)

Neuvolakuulumisia:

Synnytystapa-arvio tehtiin, lantion koko kohtuullisen hyvä. (Mitä tuo liene tarkoittaneekin.) Mutta lääkäri sanoi, että pikkuisen pitäisi mahtua syntymään, jos tuo 3,5 kilon painoarvio pitää suht kutinsa. Sf-mitta oli 30,5 ja paino oli tullut puolisen kiloa. Raivotilassa ollaan, mutta kaikki paikat vielä kiinni, joten saa liikkua normaalisti. Eli tarkoittanee samalaista lyllerrystä kuin viime aikoina muutenkin.

Täällä ei siis mitään sen kummempaa, taidan lähteä vielä hiukan ostoksille, kun mies lukee tenttiin ja tekee mieli jotakin puuhastella.

Joulupallomahainen Millie 35+4

Masi: minäkin mielellään synnyttäisin veteen, mutta täällä meillä se ei ole mahdollista. Jostain syystä lääkärit eivät siihen ala.
Se vesi puuduttaa mukavasti ja nopeuttaa avautumistakin.

Masussa vauva punkee pyllyä tosi kovasti. Kait siellä yksiössä alkaa tulla ahdasta, koska tuntuu että mahanahka repeää kohta.

Perjantaista neuvolaa odotellessa...

Neuvolakuulumisia taas : ) Aika ahkeraa touhua tää kerran viikossa siellä juokseminen.
Kaikki ok, ja eka kertaa koko aikana ei ollut paino noussut ollenkaan, ihanaa ; ) Vaikka mä olin siitä niin mielissäni niin täti muistutti että lisääkin saa vielä tulla, no mulle kyllä rittäis noi 9 ja puol kiloa aivan mainiosti. taitaa vaan nuo joulun pyhät tehdä omansa, kukas sitä herkuttelematta joulusta selviäis :) Mutta kaikki siis hyvin, paineet ja muut. Kiertelin sitten vielä joululahjoja ostelemassa parisen tuntia ja nyt väsyttää, rankempaa kulkea kaupoissa kuin käydä kunnon lenkillä koiran kans..
Mä en oo muuta kivunlievityksistä miettiny kuin että en haluais tuntea yhtään enempää kipua kuin on pakko, joten otan kaiken vastaan. Synnytyksestä on myös vaikea sanoa kun en ole ennen synnyttänyt, mutta senhän näkee sitten.
Nyt ruokaa tekemään, mies tulee pian töistä :)

Oliko teistä jollain sellaista viiltelyä alapäässä, vähän niinku kohdunsuun tuntumassa?! kaikki uudet oireet aina jänskättää. Onhan mulla ollu sitä inhottavaa tunnetta kun vauvan pää hinkkaa virtsarakkoa, ja alkaa pissattaa. Tunteekohan sen kohdun suun pehmenemisen? Ärsyttävästi ollu taas aamusta alkaen kovettumisia kohdussa iltaa kohden paheten.. mutta niitähän mulla on olu jo syyskuusta asti. No, torstaina lääkärin jälkeen ollaan viisaampia.

Nelly:
Mulla ollut kanssa sitä viiltelyä.. Sain oikeastaan olla melko oireettomana n. 33 viikoille asti, mutta sit on alkanut viilteleen, supisteleen ja nivuset (kannattimet?) kipeät..
Mulla supistelee iltaa kohti kans ja yöllä herään pari kolme kertaa ihan tuntuvaan supistukseen..
Mulla on tänään neuvolalääkäri joten katsotaan mikä kohdunsuun tilanne.. Josko sais vähän viitteitä synnytyksen ajankohtaan.. Malttamattomana jo odottaa :)

Pippa 36+3

Tänään lääkärineuvola: kaikki hyvin, mitä nyt pissan sokerit jo +++ eli jouluna en saisi syödä mielettömiä määriä suklaata ja muuta sokeripitoista. Sokerirasitushan oli ok eli diabeteksen vaaraa ei ole ja painokin on noussut ekasta neuvolakäynnistä vain 6,7kg.
Raivotarjonnassa on mutta vielä ei ole yhtään laskeutunut.
Outoa, kun tää oli nyt mun vika lääkärineuvola, jos ei mitään ihmeellistä!
Kohdunsuu olki pehmennyt jo viikolla 22, en sitä itse ole huomannut mitenkään. Liitoskipuja siis noita vihlaisuja alapäässä kyllä tuntee aika säännöllisesti jo päivittäin.
Esikoisen synnytys oli aika nopea, joten jos tämä on samaa luokkaa niin toivon, että ehtisin saada epiduraalin niin olisin tyytväinen!
Pive rv.34+5

Mulla oli eilen taas verenpainetarkkailuneuvola ja siinä samoissa luvuissa mennään, eli hieman koholla, ei hälyyttävää. Torstaina on sitten normaali neuvola, eli katsotaan myös ne muutkin jutut.

Nelly: eilen oli mulla ensimmäinen kunnon viiltelypäivä. Ihan jossain tuolla häpyluun alueella vihlaisi monta kertaa kunnolla. Ajattelin, että vauva se siellä repii kaksin käsin kohdunsuuta auki =D
Ei ole neuvolassa ollut mitään puhetta välilihasta, mutta ostin Weledan synnytykseenvalmistautumisöljyä, mutta aika vähiin on jäänyt öljyilyt ja vielä vähemmälle venytykset. Muistan ehkä kerran/kaksi viikossa... Mies siitä ensin innostui, että hän voi hoitaa tuon jutun, mutta siinä jäi väliliha vähemmälle huomiolle ja asiat johtivat toiseen...

Masi ja Leonor: En usko, että meilläkään saa veteen synnyttää, mutta jos on mahdollista, niin haluaisin kokeilla ammetta avautumisvaiheessa. Jos se on vapaa ja jos se on muuten mahdollista, eli sen näkee sit.

Flunssa iski taas tänä aamuna kovempana. Olisi inhottavaa joutua näin tukossa synnyttämään, ku hyvä että kaupassa saa käytyä. Pää vain humisee. En tiedä onko flunssasta vai mistä, mutta tänään on vauvalla todella rauhallinen päivä. Muutama pieni muksaus on tuntunut, että tiedän hänen siellä olevan, mutta vaikka tässäkin kuinka syön suklaata, niin normaali myllerrys ei ollenkaan ala. Huomenna varmaan taas tuskailen, että olisi hetken paikoillaan :)

Nyt lähden viemään tontille työmiehille glögiä, joulutorttuja ja pipareita.

pouta 37+5

tulin vaan pikaisesti kertomaan viime viikon neuvola kuulumiset ja tän päivän lääkäri jutut. Tai oikeastaan ei ole mitään kerrottavaa kun kaikki on ihan normaalisti. Painoa on tullut tähän saakka 6kg ja sf-mitta huitelee edelleenkin omissa lukemissaan eli oli viime viikolla 35cm.
Tänään oli siis viimeinen virallinen lääkäri käynti jossa ultralla todettiin että vauva on edelleenkin perätilassa (minkä kyllä itse tiesinkin) ja ei varmaankaan enää edes käänny itsekseen oikeinpäin kun on tottunut olemaan näin. Joten nyt sitten vaan odotellaan kutsua synnytyssairaalaan jossa sitten otetaan lantiosta magneettikuvat ja mittaillaan vauvan kokoa että jos hyvinkin sopisi syntymään alakautta.
Ja jos ei mahdu syntymään normaalisti niin sitten sovitaan leikkaus päivä. En oikeastaan ole edes miettinyt enää kumpiko olisi parempi tapa synnyttää. Olen tullut siihen tulokseen että kyllä se sieltä tavalla tai toisella tulee ulos.
Niin ja neuvolan uudella hienolla ultravehkeellä lääkäri sai vauvan painoksi n. 2600g. Elikkäs ihan on normaali näillä viikoilla.

Mulla on myös ilmaantunut aivan kauheita liitoskipuja. Rappusten nouseminenkin on yhtä painajaista kun joutuu jalkoja nostelemaan. Tuntuu että koko alapää repeää. Ei mukavaa.
siinä taisi ollakkin tärkeimmät tällä kertaa

katja78 35+5

LISTA
Mimitsu 32v. la 1.1., toinen lapsi, Vantaa
pouta 29v. la 4.1. ensimmäinen, Turku
Sarla la 6.1.
Neppis 25v. la 5.1, esikoinen, Satakunta
Isolde 27v. la 6.1. esikoinen
Aino 31v. la 7.1. ensimmäinen, Turku
Leonor 27v, la 10.1, kolmas, pohjoinen
Sara, la 10.1, esikoinen, Pirkanmaa
Nöpi 27v, la 12.1 , ensimmäinen, Järvenpää
Ritu la 13.1
Pippa 24v. la 14.1, ensimmäinen, Häme
Meri* 24v. la 14.1., toinen lapsi, Eurajoki
Joanna 32v, la 15.1, ensimmäinen
Nina la 15.1, neljäs
Heaven 25v. la 16.1. toinen lapsi, Lahti
katja78 27v. la 19.1. toinen lapsi, Pohjois-Savo
Nelly 31v, la 19.1., esikoinen, Hki
Vanilja 29v. la 19.1. esikoinen, Hki, KOS Haikaranpesä
Hattara 30v., la 20.1., esikoinen, pk-seutu
Pink1983, la 24.1, toinen, Hyvinkää
Pive 36v. la 25.1, toinen, Vantaa
Masi 22v, la 28.1, ensimmäinen, Karjaa
Elin@ 24v. la 27.1, toinen, Keski-Pohjanmaa
janzku 26v. la 28.1. ensimmäinen
Marsuli 30v, la 30.1, toinen, Hyvinkää
Kaura 31v, la n.30.1, toinen, Turku

Syntyneet:

Hattara: tyttö, 6.12., 43 cm 2060 g

Kävinpä tänään lääkärillä. Kaikki oli ok, ainoo ett masu vaan jatkaa kasvamistaan. Sf oli nytten 38,5!!Eikä vaavi oo vielä laskeutunu ja paikat oli vielä kiinni...Nyt tota masun kasvua seurataan neuvolakäynneillä ja jos ei muuta ni sitt mennään sairaalaan ultraan ja mittaussysteemeihin ja katotaan vaavin kokoa ja mun lantiota...

Heitin lääkärille että eihän tässä enää oo maksimissaan ku kuus viikkoa enää edessä ja tuumas että hän ei kyllä usko että sinne asti annetaan mennä. Joten saa nähä kauanko vaavi vielä on masussa...Toivottavasti ei kuiteskaan jouduta leikkaamaan...

Vauvan paino/koko arviota oli kans kuulemma hankala tehä tosta noin vaan käsin tunnustelemalla...Ai nii, hitsit sentään ku teki kipeetä ku lääkäri sörkki paikkoja, tuumas vaan että taitaa vähän aristaa. Olin että joo!!Olipa sitten suonikohjuja emättimessä, häviää kuulemma sit ku vaavi on ulkona.Ilmankos nuo paikat onki sitt tuntunu aralta ja turvonneilta...ei mikään kiva juttu petitouhuissa. Tosin ne on jäänykin vähemmälle...

Sainpa tehtyä viimeset joululeivonnat,tortut ja piparit. Huomenna on edessä siivouspäivä ja meinattiin paistella jo kinkkukin!!Nami!

Täällä on myös välillä noita vihlasuja ja jonkunmoisia supistuksiakin.Oon aatellu synnytyksessä kivunlievityksenä aluksi suihkua ja sitt jotain tehokkaampaa jos tarvis...Viime kerrasta jäi niin huono maku ilokaasusta että sille sanon ei kiitos!

Jakseluita meille pallomasuille!!

Käytiin ultrassa viimeistä (tai toiseksi viimeistä) kertaa. Ja tottakai sintin piti jumppailla ja pyöriskellä, kun kerta häirittiin. Mutta mitat ja muut tutkimustiedot saatiin ylös:

Pikkuisen paino(arvio) 2449 g,
AC (vartalon ymp.) 30,7 cm
HC (pään ymp.) 31,6 cm
FL (reisimitta) 6,7 cm

Nuo sulkuselitykset on kyllä ihan itseä varten, kun en muuten muista mitä ne onkaan...

Mun tutkijalääkäri on kyllä mukava ja sano, että oikein sopivan kokoinen on mun ruumiinrakenteeseen nähden (ei iso tai pieni) ja meinasi, että mulla on hyvä synnyttäjän lantio (toivottavasti niin!) vaikka ulkoisesti toi lantio ei kyllä mikään valtava ole :) Tämän yksi(k)ön asukki on raivotilassa ja hakkaa äidin kylkiluita ahkerasti. Ja noita Nellyn mainitsemia vihlauksia on tuntunut jonkin veraan, ikävästi kyllä rakkoonkin säteilevät. Mutta ne supistukset, joita oli vielä töitten loppupuolella on vähentyneet, oikeestaan niitä on aamuisin vain, kun täytyy rynnätä vessaan.

Olen nukkunut aika paljon, mutta en aio siitä huolestua. Ei mulla varsinaisesti kuolemanväsyny olo ole, mutta päikkärit maistuu ja pitkät yöunet. Onko muut tällasia unikekoja?

Kivun lievityksestä en osaa oikein olla mitään mieltä, otan tarpeen mukaan. Jotenkin ei osaa ajatella sitä tilannetta, tavallaan haluisin, että ei tarvis kauheasti mitään, mikä hidastais synnytystä - toisaalta kivuista ei etukäteen tiedä. Yksi kaverini oli mennyt koko synnytyksen ilokaasulla, ja vaikka oli muuten ollut aika pitkä synnytys ja lopuksi jouduttu tekeen sektio, niin ei sillä ollut mitään traumoja jäänyt, ja odottaa nyt toista. Eli tilanteen mukaan aion minäkin mennä.

Moikka! Meilläkin vika lekurikerta takana, ja kaikki hyvin - verenpaine oli vähän kohonnu edellisestä, muttei kuitenkaan niin paljon, että lekuri ois jaksanu siitä huolestua. Tunnusteli vähän otusta, ja arvioi sen käsikopelolla 2500 g painavaksi ja tuumi, että aika iso on. Ihmettelen sitä kommenttia sitten, kun joka kirjassa tän viikon kohdalla lukee just 2500, eli aika keskiverrolta tuo musta kuulostaa ;) Tiiä sitten, josko nää älykkyysgeenit lyöneet läpi ja saamme isopäisen otuksen - mulla aikanaan epäilivät vesipäätä, ku pääni oli muka niin iso, mutta selvää älykkyyttähän tuo on! :) Otus on kans jo alkanu laskeutuun, mutta ei vielä ollu ihan kiinnittyny. Ja mulla on loistava olo!! Kipuja ja kolotuksia ei oo juurikaan. Toki väsyn nopeempaa ku ennen raskautta, mutta sehän kuuluu asiaan, ja näillä ylikiloilla mikään ihmekään, ku tosiaan 14 kg tullu painoa. Enkä ihan pikkukeiju ollu alussakaan. No, niin kauan, ku ei kaksoisleuka kasva, oon ihan iisisti, ku tuohon mahan kokoon en kerran näy voivan vaikuttaa. Jouluna ajattelin kyllä herkutella, ku äiti lähetti suomalaista taatusti marsipaanivapaata suklaata kilon. Jos ukko sais pari konvehtia, ja sitte tyytyköön siihen pirun marsipaaniin, jota ne täällä tunkee joka paikkaan.. :)

Koitin leipoo torttuja, mutta voitaikina oli turhan suolasta, eikä luumumössökään oikeen ollu sopivaa. Puuroksi sitä kutsuivat paketin päällä, eli ajattelin sen olevan jäykkää, mutta kiisseli se vaan oli, jouduin siis tekeen tähtien sijasta sellasia pasteijamuotosia, että luumut ees jotenki pysy sisällä. Maistoin, ja kauhistus: kamala kemianmaku tulvi suuhun. Olin vahingossa valinnu light-version, eli keinotekoiset makeutusaineet oikeen sokerin sijasta. No, eipä tuu syötyä niin montaa kerralla, ku menee maha sekasin... ;) Muuten en jaksakaan leipoo, jos vaikka lanttulaatikon vääntäs aatonaattona. Ja rosollin oon luvannu ottaa mukaan aattona, ku mennään miehen siskon luo.

Me käytiin viime viikolla laitoksella tutustumassa, ja ihan asiantuntevilta vaikuttivat. Tuolla on joka huoneessa kylppäri, jossa amme, eli vettä voi ihan vapaasti käyttää kivunlievitykseen avautumisvaiheessa. Olettaen, että ite kykenee kiipeen ammeesta ylös, koska se kätilö suoraan ilmotti, ettei niillä oo aikaa kiskoo ihmisiä sieltä vedestä ;) Vesisynnytys ois myös mahollinen, mutten ite taida uskaltaa kuitenkaan. Tuolista tuo paikalla ollu kätilö ei ollu innoissaan, koska siinä kätilölle tulee niin hankala työasento, mutta se oliki sellanen vanha käpy. Jospa ei osuis kohdalle sitten! Ilokaasua tuolla ei enää tarjota, ku se on vaarallinen työntekijöiden terveydelle, ovat sitte laittaneet akupunktiota sun muuta sen sijasta. Mulla on epiduraalikammo jostain syystä, eli jopa piikittely kuulostaa lupaavalta, vaikken koskaan akupunktiota mihinkään ookaan kokeillu. Mutta en lupaa, että selviän ilman epiduraalia! Sen näkee sitten, että kuinka se sujuu ja kuin kovasti se sattuu.

Muuten, me voitettiin koiruuden kanssa klubimestaruus tottelevaisuudessa. Pakko leuhottaa, ku tuli itelle aika yllätyksenä! Koira sai viiden kerran lahjakortin "uimahalliin" palkinnoksi, onneksi se tykkää uida.. :) Tuleepa kokeiltua sitäki, ku se on niin kallis, etten tähän mennessä oo raskinu käyttää koiraa siellä.

Kurkku: Pakko kommentoida, meidän vauvan painoksi arvioitiin viikolla 36+4 3.2 kiloa.... silti lääkäri ei pitänyt sitä mitenkään erikoisen isona vaikka ite oonkin pieni. Nyt mua vasta alkoikin hirvittää... hui...

Mä kyllä kans ihmettelen sen lääkärin kommentia!? Mun laskettu aika on samoihin aikoihin kun sun, ja eilen ultrassa tutkijalääkäri sano, että on keskivertoa pienempi... ja se sentään näkee ja tutkii kymmeniä/satoja vauvoja viikossa.

Ja jälleen neuvolakuulumisia. Verenpaine oli laskenut 120/85 eli ei tarvitse olla niin tarkkana joulusyömisien kanssa, JEE! Vauva oli alhaalla ja kiinnittynyt ja terkkari sanoi, että voi hyvin tulla pyhien aikana, tai sit ei. Mä olen jotenkin itse ihan saletti, et tytteli tulee maailmaan jouluna. Paino oli tipahtanut kolmessa päivässä 1,4 kg, et kivoja nää vaihtelut ja on mulla nytkin turvotusta samalla tavalla. Noin "alhainen" toi paino ei ole ollutkaan kuukauteen, eikä se ainakaan laihtumista ole. Seuraava ja viimeinen käynti tässä neuvolassa onkin sitten ens keskiviikkona, sitten vaihdamme kirjat tulevaan kotikuntaamme.

Aamulla jo ajattelin, et nyt tulee lähtö. Istuin tässä koneella ja yhtäkkiä alavatsassa vihlaisi ihan vietävästi. Kyyneleet melkein silmissä yritin päästä seisomaan ja kyllä se siitä pikkuhiljaa helppasi. Aloin odottemaan, et kohta varmaan valuu limat/vedet/veret, mut ei sit mitään tullu. Ja hetken päästä kunnon supistus, mut sen jälkeen ei sit taas mitään. En haluaisi olla pyhiä sairaalassa ja onhan se lapsellekin kurja aika syntyä. Nyt ku täällä odotan lähtöä, niin olen täällä varmaan vielä neljän viikon päästäkin kärvistelemässä ja odottamassa käynnistystä =)

Kurkku: Onnea mestaruudesta!

Vanilja: Oletkos vielä maisemissa? Et kai ole mennyt tonttua tekemään?

pouta rv 38!!!
Juurihan mä odotin merkkejä raskaudesta ja plussaa ja nyt odotetaan merkkejä synnytyksestä... Haluu jo vauvan syliin!