Tammimammat 5

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lista

Vieras
Mimitsu 32v. la 1.1., toinen lapsi, Vantaa
pouta 29v. la 4.1. ensimmäinen, Turku
Sarla la 6.1.
Neppis 25v. la 5.1, esikoinen, Satakunta
Isolde 27v. la 6.1. esikoinen
Aino 31v. la 7.1. ensimmäinen, Turku
Leonor 27v, la 10.1, kolmas, pohjoinen
Sara, la 10.1, esikoinen, Pirkanmaa
Nöpi 27v, la 12.1 , ensimmäinen, Järvenpää
Ritu la 13.1
Pippa 24v. la 14.1, ensimmäinen, Häme
Meri* 24v. la 14.1., toinen lapsi, Eurajoki
Joanna 32v, la 15.1, ensimmäinen
Nina la 15.1, neljäs
Heaven 25v. la 16.1. toinen lapsi, Lahti
katja78 27v. la 19.1. toinen lapsi, Pohjois-Savo
Nelly 31v, la 19.1., esikoinen, Hki
Vanilja 28v. la 19.1. ensimmäinen, Hki
Hattara 30v., la 20.1., esikoinen, pk-seutu
Pink1983, la 24.1, toinen, Hyvinkää
Pive 36v. la 25.1, toinen, Vantaa
Masi 21v, la 26.1, ensimmäinen, Karjaa
Elin@ 24v. la 27.1, toinen, Keski-Pohjanmaa
janzku 26v. la 28.1. ensimmäinen
Marsuli 30v, la 30.1, toinen, Hyvinkää
Kaura 31v, la n.30.1, toinen, Turku

Kelan kaavake pähkäilyä.... Tosiaan sen selvityksen nykyisestä palkkatilanteesta (jos se siis parempi kuin vuonna 2004) voi laittaa menemään jo heti lomakkeen mukana, mikä tarkoittaa työnantajan täyttämää lomaketta Y17. Kela voi käsitellä kaavakkeita jopa kuukauden, että siinä mielessä ne onkin hyvä laittaa jo menemään.
Oon huomannu että mun on pakko lepäillä joka ilta töistä kotiin mentyä, tai muuten iskee tosi paha väsy ja se tuntuu myös mahassa. Mutta muuten vointi on tuntunu paremmalta - ja iltaisin mahassa on aikamoinen jumppa menossa. ;)
rv 23+0

Nostellaanpas meitä. Kerrankin kun ois ollu aikaa kirjotta nää Ellien keskustelut tökki...:(.
Mulla on olotilassa tapahtunut kyllä muutos. Aamuisin ja aamupäivisin on älyttömän huono olo ja päätä särkee. En oo vielä menny lääkäriin, mutta jos tätä etovaa oloa jatkuu, on pakko mennä. Oon yrittäny syödä rautaa, mutta tuntuu ettei siitä oo mitään apua. Ruoka tuppaa nouseen ylös, aamupalan jälkeen varsinkin. Muutenkin ei oikein tunnu kivalta, kun rinnoista tippasee välillä maitoa ja ne on älyttömän raskaat. Onko kenelläkään muilla tällasta tiputtelua ja huono vointia?

Toivottavasti tämä menee pian ohi!

Heipähei taas kaikki!

Reissu on nyt takanapäin (huokaus) ja aivan mahtavaa oli!! Oli kyllä tosi hyvässä vaiheessa tuo matka, yhtään myöhemmin en olisi enää lähtenyt. Lennot oli yhtä kidutusta. Jalkoja särki ja puudutti ja TURVOTTI ihan kunnolla, sukista ja jumppailuista huolimatta. Kyllä oli nilkat kuin norsulla lentojen jälkeen... Vähän ehdin saamaan rusketusta napaan vielä ennen kylmää talvea. :)

Tänne on tullut niin paljoa viestejä, etten vielä kaikkea ehtinyt lukemaan. Täytyy joku päivä ihan asioikseen istua koneelle ja lukea teidän kuulumiset. Sen verran vilkaisin kuitenkin, että tänne oli tullut uusia. Tervetuloa poppooseen! Ja pouta olit käynyt ultrassa, kuullosti kyllä hienolta.

Mäkin näin viime yönä unta, että olin ultrassa ja siellä oli tyttö.. Me kyllä ollaan sovittu, että jännätään sukupuolta loppuun asti. Toisaalta olisi ihanaa tietää kumpi sieltä on tulossa, olisi niin paljon helpompaa ostella kaikkea.

Eilen oli neuvola. Tuli reissussa vähän herkuteltua, joten terkkari kehoitti välttämään turhaa herkuttelua... Mun 51 kg lähtöpaino on noussut jo 59 kiloon!!!!!! KÄÄK! Hb oli 108 ja kohdunpohjan korkeus 20.

Sitten saatiin ne Kelan liput ja laput. En ole vielä ehtinyt perehtyä aiheeseen, mutta ehkäpä nekin lähipäivinä täytyy täyttää ja toimittaa eteenpäin. Haluan niin kovasti saada sen pakkauksen jo kotiin, joten tuskin kovin pitkään vitkuttelen asian kanssa, heh.

Vanilja 23+4

Ainiin... pakko vielä purnata yhtä asiaa! Miten teidän kammaritouhut on sujuneet nyt raskauden aikana?

Meillä on ollut suht ok kaikki, ehkä ihan vähän rauhallisempaa kuin ennen raskautta. Nyt kuitenkin tän kasvavan mahan myötä (vaikka halut on ennallaan), tulee todellisia alemmuuskompleksipuuskia välillä... Tunnen itseni NIIN rumaksi ja lihavaksi ja epäseksikkääksi, että itkettää. Mä saatan suunnilleen raivon partaalle kiukustua ja mököttää loppupäivän pelkästään siitä, että näen telkkarissa tai kadulla hyvännäköisen ja hyväkroppaisen naisen. Ja auta armias, jos huomaan mieheni vilkaisevankaan sinne suuntaan... Miehelle en tätä näytä, toinen vaan ihmettelee miksi olen niin hiljainen.. Sisäistä raivoa ja kiukkua. Mä en vaan jotenkin saa sanotuksi miehelle mikä painaa. No, tämä tietenkin on vaikuttanut seksipuuhiin. Jos mies vähän yrittää aloitetta siihen suuntaan, saatan kylmästi vaan kääntää kylkeä. Ajattelen, että eihän se voi mua oikeasti haluta.

Mä olen ihan kauhea ja nää mielialat vaihtelee niin nopeasti! Onko teillä muilla vastaavaa?

Ainiin, ei paljoa parantanut tilannetta, kun eilen vihjaisin miehelleni että nyt voisi vähän "hempeillä". Mies siihen tokaisi: "No, tee työt.." SIIS HÄ? (no nyt tästä tuleekin maratonvalitusviesti...)

Tee työt? Tarkoittaen sitä, että mun pitää hoidella mies "toimintakuntoon" kun toinen vaan makaa ja olla sitten itse heti valmis... Näin on valitettavasti mennyt muutama viime sekstailukerta, joten voin kertoa, että loppui halut siihen paikkaan. Tämä jotenkin lisäsi sitä tunnetta, etten ole mieheni mielestä haluttava. Homma sitten jäi siihen ja mies rupesi touhuamaan jotain muuta, minä jäin mököttämään yksin sänkyyn ja olen siitä asti ollut pahalla päällä. Ja mies vaan ihmettelee, että mikä mulla on, kun tyhmä en saa suutani auki...

Että tällaista...

Katos, sivutkin taas toimii...

Tervetuloa kotiin Vanilja ja kiva et matka meni hyvin. Voin vain kuvitella ne turvonneet jalkasi ;) ku itsellä on nyt alkanut iltaisin olemaan vähän turvotusta nilkoissa. En käytä kireimpiä sukkia ollenkaan, mutta silti iltaisin on sukkien resorien kohdat ihan uppoutunut lihaan. Ja muutamana päivänä on sormukset olleet todella tiukalla ja sormet särkeneet, mutta en haluaisi ottaa vihki- ja kihlasormuksia pois jollei ole pakko.

Mulla ei (onneksi) tule vielä yhtään maitoa, eli sitä ongelmaa ei ole ja muutenkin rinnat eivät ole pitkiin aikoihin olleet enää arat. Viimeksi juuri kirjoitin, ettei vatsa ole kasvanut enää moneen viikkoon paljoa, no nyt tuli vuorokauden kasvupyrähdys. Eilen vatsanahka oli todella pinkeä ja koko alue arka ja tänään näkee selvän eron koossa! Jänniä nämä kasvukaudet.

Voi Vanilja, ei kuulosta kivalta noi teidän makkarivaikeudet. Yritä kertoa miehellesi mitä mielessäsi liikkuu. Mä pidän näistä suurista rinnoista ja (mielestäni) todella kauniista vatsastani. Muuten olo olisi todella kaunis ja seksikäs, mutta tämä ahteri pilaa kaiken. Siitä on tullut leveä ja lättänä, mihin on kadonnut mun farkkupeppu? Mies kehuu minun vartaloa kauniiksi ja olis koko ajan kiinni tisseis. Olen sanonut, et nauttii niiden katselusta nyt, ku kohta ne ei ole ku suuret roikkuvat läpyskät. Mutta heti jos haukun omaa perääni, hän on liiankin auliisti myötäilemässä :(. Luulee tietenkin, että vitsillä sanon, ja osaksi sanonki, mutta ei hänen silti tarvis osallistua sen mollaamiseen. Miten niin raskaanaolevat ovat herkkiä..? Makkarihommat kyllä luistavat täällä, vähän harvemmin kylläkin kuin ennen. Mies on kyllä varma, et kohta lakkaan antamasta ku vatsa on jo niin suuri. Täytyy ottaa vain muut asenot käyttöön.

Piti lyhyt viesti laittaa, mut paisus taas.

Ai niin, mun ongelma. Osaisko joku auttaa, ku mulla särkee jalkapohjat ihan hirveästi. Nytkin olen töissä ilman kenkiä, mut ei sekään auta. iltaisin ihan nilkutan, ku niin paljon sattuu. Sormet jalkahiessä hieron näitä jatkuvasti ja hetken on parempi olo.

pouta 25+5

Tervehdys kaikille! Mä tunnen itseni ihan yhtä kauniiksi kun ennenkin. Rinnat ei oo yhtään kasvaneet (A-kuppi edelleen) ja maitoa ei tule vielä (onneksi). Maha on iso, mutta se on musta ihan kiva. Paino on noussut jo 10 kg, mutta ei sekään haittaa. Se kun näyttää kaikki menneen mahaan... Mies ei koskaan sano mitään pahaa mun ulkonäöstä ja en mä kyllä itsekään itseäni hauku. Kehun vaan, niin sitten miehen on pakko olla samaa mieltä ja tulee molemmille hyvä mieli:-) Yrittäkää olla ylpeitä ja iloisia itsestänne!

Vaivoja alkaa kyllä olla, koko ajan mahasta ahdistaa ja supistelee tosi herkästi. Päätäkin meinaa särkeä. Yritän vaan ottaa rauhallisesti ja juoda paljon.

rv 22+5

Olin tänään neuvolalääkärissä ja kaikki oli hyvin. Lääkäri oikein kehui, että taidat syödä terveellisesti, kun ei ole paino noussut paljoa (vain 3kg)! Hyvä niin, vaikka nytkin on kahvin kanssa munkkipossu odottamassa.
SF-mittakin oli vain 18cm. No, siinähän se oli keksikäyrällä, mutta mulla on tää maha-asukki tuolla aika syvällä mahassa, kun kumpua ei näy niin hirveesti, mutta kun lääkäri tunnusteli kohtua niin sanoi, että onhan se ihan normaalin kokoinen, mutta vaan vähän syvemmällä piilossa, ehkä myös siksi liikkeetkin tuntuu niin pikkiriikkisen vaan, kun oikein kuuntelee illalla.
Pive rv 22+5

Kelan lomake onnellisesti postissa... Mulla ei ole painoa tullut kuin se 4 kiloa. Oon ollu ainakin vartaalooni tyytyväinen, pienirintasena on kiva kokeilla miltä tuntuu olla pyöreämpi, ja kyllä mies jaksaa ihastella vartaloani. ;) Mutta hitusen on seksi vähentynyt, kun ei lempiaasento tunnu mahan kanssa hyvältä, ja muutenkin on jotenkin jänskättäny, ettei ole uskaltanu useasti harrastaa. Halut on kyllä tallella, ja hellyys lisääntynyt.
Liitoskivut vaivaa nivusissa, ja lonkat menee välillä sijoiltaan, ihan kun lonkat ois repeämässä toinen toiseen ja toinen toiseen suuntaan... Supisteluja riittää vaihtelevasti.
Enää viikko 4D ultraan.
rvko 23+4

Meillä on taas viimesen vuoden verran ollu aika hiljasta makkarin puolella. Joten mitään suurempia muutoksia meille ei oo tullu. Taitaa tyttö viedä vanhemmista kaikki mehut ku ei taho oikein jaksaa...ja toisaalta miehellä on iltasin yleesä muita intressejä. Viikonloppuna purskahdinkin itkuun ku tuntuu että nykyään on kaikki halit ja pusutkin niin kadoksissa...Mies otti syyt niskoilleen, saapi nähä miten jatkossa...Mulla oma aika jää niin vähälle,että eipä sitä mullakaan ensimmäisenä oo makkaritouhut mielessä...Mutta jospa se tästä!!

Vaavi ollu jonkun aikaa todella hiljanen masussa.Pieniä liikkeitä tuntuu sillon tällön, joten eiköhän se siellä kuitenkin polskuttele. Jotenkin vaan jännää ku tottu ett masus oli hirvee mellakka ja nyt ei oikeestaan mitään. Kai sitä vaavinkin täytyy välillä keskittyä kasvamiseen...

Mullakin meinaa iltasin turvottaa jalkoja ja välillä sormia. Ja rinnat on vielä pikkasen arat, lähinnä nännialue...Parin viikon päästä neuvola,lääkäri ja sokerirasitusjuttu, niitä odotellen....

Heaven 24+1

Mullakin on noita kiloja tullut kahdeksan, eikä kovin hehkeeltä tunnu -vaatteet mahtuu muuten vielä päälle paitsi tosta vatsan kohdilta ja tissit tuppaa vähän kiristämään paitoja. Aika epäseksikäs olo on. Mies kyllä tykkää näistä utareista (b:stä d:hen) mutta mua niiden löllyntä ei oikein inspaa. Oonkin hankkinu mahdollisimman tukevia rintsikoita, että pysyvät paikoillaan. Meillä miehellä riittäis virtaa seksipuuhiin vaikka kolmasti päivässä ja aina on takapuolessa kiinni, että sinänsä ei seksihalut ole kyllä laskeneet. Itse tuppaudun kyllä olen turhan monesti väsynyt töitten ja opiskelun jälkeen (yhdeksältä töihin ja kotona 19-21) joten sammahdan vain kun sänkyyn pääsen. Me ollaan kyllä juteltu asioista ja mies on ihana kun ymmärtää.Toisaalta en mäkään Vanilja oikein tykkää, että mies kiinniittää huomiota muihin hyvännäöisiin naisiin, jotka eivät maha pystyssä kävele pingviininä - mutta tämä lienee näitä raskausmielialoja, kun itse ei ole omassa timmissä kroppassaan...

Ajattelin huomenna käväistä lääkärillä jo tämä päänsärky ja pahoinvointi jatkuu. Lounaalla piti väkisinkin ahtaa suuhun jotakin, että jaksais loppupäivän. Luulen, että tuo alhainen hemoglobiini aiheuttaa tän olon, enkä aio turhaa parasetamolia napsia. Onko jollakin muuten kokemusta nestemäisistä rautavalmisteista? Mulla nimittäin tuo Obsidan ei vaikuta minnekään. Pelkään, että vielä joku päivä kapsahdan ketoon, kun on tällanen olo.

Joka tapauksessa kaikille hellyyttä ja tyytyväisiä hetkiä makkkariin (ja muutenkin arkeen). Eiköhän näistä selvitä...

tervehdys mammat!
Mukava kun sivut taas toimii.Mulla on paino noussut neuvolan vaakan mukaan 3 kiloa ja oman vaakan mukaan kilon. Ja taidan uskoa tuon oman vaakan tuloksia kun viimeksi kävin neuvolassa niin lähdin suoraan ruokapöydästä ja ensimmäiseksi piti hypätä punnitukseen.

Olotila vaihtelee päivittäin. Välillä tunnen itseni todella hehkeäksi mut varsinkin iltaisin on melkoisen plösähtänyt olotila. Tänä aamuna huomasin että rinnat ovat jotenkin pyöreämmän ja kiinteämmän tuntuiset. Ei näittein kyllä tarviis yhtään kasvaa. Esikoista odottaessa oli c-kuppi ja jäi sitten synnytyksen jälkeen d-kupiksi. Että ei ne rinnat ole aina välttämättä synnytyksen ja imetyksen jälkeen kun nahka rukkaset.
Mulla ei ainakaan vielä tule maitoa mutta eipä sitä kyllä tullut edellisessäkään raskaudessa.
Minäkin syön Obsidania ja Multivita-monivitamiineja neuvolan suosituksesta vaikka Hb olikin viimeksi 124. Mulle se on aika alhainen kun se yleensä on yli 140.
Ei ne kyllä vielä ainakaan ole juuri auttanut tähän nuupahtaneeseen olotilaan ja väsymykseen. Vai liekkö sitten jotain syysväsymystä.

Tänään tuli sitten Kelalta päätökset äitiyspäivärahasta ja äitiysavustuksesta joka siis otettiin rahana. Rahat onkin sitten torstaina tilillä. On vaan tosi ärsyttävää kun rahat tulee jo nyt ja ei tiedetä kumpiko siellä mahassa köllöttää niin ei oikein osaa vielä mitään ostella. Mut täytynee laittaa rahat jemmaan ja ostella vaatteita yms. sitten myöhemmin.
Yllätyin tosi positiivisesti äitiyspäivärahan suuruudesta. Olin odotellut huomattavasti pienempää. Tietääkö muuten kukaan paljonko on minimi äitiyspäiväraha? Niin ja äitiysloma alkaa 9.12

Oisinkohan ansainnut loppupäivän huilia kun oon touhunnut koko päivän kun heikkopäinen. Aloitin aamun ikkunan pesulla ja pestä hurautin kaikki ikkunat ulkoapäin. Menikin siinä aikaa yli tunti kun on nuita kuitenkin 10 ikkunaa mitä pestä.
Sitten tein isännälle voileipäkakun kun sillä on huomenna synttärit ja se ei oikein välitä täytekakuista. Leivoin myös mokkapaloja jotka on miehen suurta herkkua. Vielä pitäis kuorruttaa ne.

Pitäis varmaan kirjotella useammin kuulumisia niin ei aina tulis tämmösiä maraton sepustuksia.

Ai niin, mihinkäs sairaalaan te muut mammat menette synnyttämään? Itse menen Kys:iin ja vähän oon jo miettinyt että mitenkähän sitä osaa lähteä ajelemaan ajoissa kun tuota matkaakin on lähemmäs 150 km.

katja78 23+5

Nestemäistä rautta olen syönyt synnytyksen jälkeen sitä Krauterblusaftia. Kirjoitetaankohan se nimi noin? Ihan hyvin tuntui toimivan. Myydään ainakin luontaistuotekaupoissa.

Mulla on kiloja tullut neuvolan puntarin mukaan 2 ja kotipuntarin mukaan ei yhtään. Mullakin tuo heitto johtunee varmaan siitä, kun neuvolaan mennessä on aina pitänyt tankata ruokaa, ettei tule huono olo.
Ei silti, painon ei tarvis nousta ollenkaan kun sitä on jo muutenkin liikaa :(

Mulla ei ole tullut aiemmissakaan raskauksissa "esimaitoa", eikä se näyttäisi olevan riesana tälläkään kertaa. Jotkut kun kuulema joutuvat turvautumaan ihan liivinsuojuksiin jo näillä viikoilla.

Tänään kävin taas gynellä tutkituttamassa alapäätäni, kun en edelleenkään pysty olemaan istumatyössä jatkuvien supisteluiden ja jomotuksien kanssa. Kaikki tuntui olevan ihan kunnossa. Lääkäri meinasi kipujen johtuvan siitä, et istuminen ärsyttää istukkaa, josta sitten kipuilu johtuu. En sitten hoksinut kysyä, et onko sillä asiaan merkitystä, et missä istukka sijaitsee. Nimittäin aiemmissa raskauksissa istukka on ollut etuseinässä ja silloin ei vastaavia kipuja ollut ja nyt se on takaseinämässä.
Muutamina iltoina supistukset ovat olleet jopa kipeitä.
Päivä kerrallaan tässä mennään eteenpäin.

Mulle on tullut sellainen olo, et kaikki pitää laittaa jo nyt hiljalleen vauvaa varten valmiiksi. Ärsyttää kun mies taas on sellainen, ettei vielä ole mitään kiirettä. Jotenkin tuntuu ihan uudelta ja oudolta tämä vauvan tuloon valmistautuminen kun oma juniori on jo reilu 3 -vuotias :)

No vihdoinkin nämä sivut toimii taas...
Mulla on kyllä myös tosi elefanttimainen olo, vaikka ne n. 4 kiloa jotka on tullu näyttäis olevan vatsan kohdalla, ja no tietty rinnat on suuremmat, ja se onkin miehen ja mun omakin iloa aihe : ) kun ennestään on ne B-kupit niin pieni kasvu ei haittaa : ) samoin meillä haluja riittää kammarin puolella, ja aika lailla entiseen malliin siellä sujuu. Saa nähdä miten sitten kun tää vatsa oikeen spurttaa isoksi.
On jotenkin tosi ankeeta katsoa laihoja ja timmissä kunnossa olevia ihmisiä joille mahtuu normaalit vaatteet päälle, mä en ole ollenkaan sinut tän ison vatsani kans, kun aina tottunut sellaseen minikokoseen. mies on kyllä tyytyväinen ja kehuu koko ajan, vaikka mä sille valittaisin norsumaista olotilaani, totesi eilenkin ihanasti kun olin tosi väsynyt ja omasta mielestä räjähtänyt että se on kyllä totta, sähän oikein hehkut... :)
Tuo Krauterblutsaft on todella tehokasta ainetta nostamaan Hb:tä, luontaistuotekaupasta sitä saa. Itse syön matrifolinia ja obsidania, mutta tuo obsidan tekee kyllä temppuja vatsalle, se matfirolin toimii taas hyvin.
Vanilja, kerro ihmeessä miehellesi tuntemuksistasi, hänelle ei varmaankaan ole tullut edes mieleen että tuntisit olosi epäseksikkääksi. Ja nuo mielialavaihtelut on todella tuttuja...
osaako joku antaa lisää neuvoa, kun edes magnesiumi ei enää auta levottomiin jalkoihin? en saanut viime yönä juuri nukuttua.. varsinaisesti ei vedä suonta, mutta ovat niin levottomat ettei nukkumisesta tuu mitään.

rv 24+5

Katja78: olet ihan samoissa päivissä kuin minä, milloin laitoit Kelan paperit menemään kun jo sait ne takaisin? Vai onkohan käytäntö eri kunnissa erilainen. Mulle nimittäin lupailtiin papereita takaisin vasta kuukauden käsittelyn jälkeen.... Luulis että munkin äitiysloma alkais sit 9.12, vaikka kelan laskurin mukaan netissä päivä ois 11.12. Sitä on vaikea laskea itse kun vuoden vaihteessa on kaikenlaisia pyhäpäiviä.
Mä syön Obsidania, se on sopinu mahalle ainostaan päivällä otettuna, kun ruokailusta on kulunut pari tuntia, täysin tyhjään mahaan sitä ei kannata esim aamulla ottaa. Mutta saa nähdä kuinka se imeytyy... Kun kerran luontaistuotteita on käsketty välttää, niin onko se nestemäinen tuote sitten sallittua?

Nelly: kävin viemässä paperit suoraan kelalle viime viikon torstaina ja siellä ollut virkailija ois antanut osan päätöksistä jo heti mukaan jos oisin niitä tarvinnut. Tarkistin vielä papereista niin päätökset on tehty samana päivänä kun palautin laput ja ne on laitettu postiin seuraavana päivänä eli viime perjantaina.
Uskoisin että käytäntö vaihtelee paikkakunnittain ja riippuu varmaan siitäkin että kuinka kiireistä Kelalla on.

Nyt täytyis varmaan lähtee kuorruttamaan se eilen tekemäni voileipäkakku.
Huomasin kyllä heti aamusta että olo ei ole ihan yhtä energinen kun eilen ja alavatsakin on jotenkin kauheen arka. Johtunee varmaan eilisestä "riehumisesta". Pitääkin ottaa tämä päivä sitten vähän rauhallisemmin.

Leonor: minusta tuntuu kans melkein siltä kun ensimmäistä odottaisi. Kun vauva syntyy tammikuussa niin esikoinen täyttää helmikuussa 5-vuotta.
Olenkin tässä pähkäillyt että mihin ihmeeseen se aika on hävinnyt.

katja78 23+6

Reissu tehty... taaskaan ei saatu laskettua vaavin sykettä! Karkasi mokoma koko ajan pois doblerin alta, niin että aina kun alko jotain kuulua niin vauhdilla toiseen nurkkaan. Terkkaakin vähän nauratti kun sattui näkemään mahan päältä pari kunnon potkua! Yritettiin kyllä aika kauan, kun ei oo vielä kertaakaan sykettä mitattu, mutta jospa sitten ensi kerralla. Sitte on taas lääkärineuvolakin

sf-mitta on 19cm, eli ihan käyrien sisällä täällä mennään
paino +380g/vk, eli alkaa se syöminen tehota. Vielä 3,5kg matkaa mun kevätpainoon, joten nou hätä kuitenkaan! Ekasta neuvolasta tullu 1,3kg =)
RR 110/60
Hemppa 129, laskusuunnassa...
syke+, liikkeet ++ =)

Ja kelan paprut sain kouraan. Ei vaan tullukaan postissa mun loma-ajan palkkakuitit keväältä, joita oon odotellu kodinhoitotuen hakemista varten, joten katsotaan ny meenkö vielä huomenna sinne toimistolle vai jätänkö maanantaihin. Sokerirasitukseen pitäis varata aika lokakuun 23. tai 24. päivälle, kun lääkärineuvola on sit torstaina 26.päivä niin että jos jotain ilmenee niin saa sen samalla hoitoon.

Elina 22+4

Tuli mieleen tuosta Katjan mainitsemasta 5-vuotiaasta, et meidän esikoinen (täytti elokuussa 5) on tehnyt jo ajat sitten vauvalle sylittelyvuorot. Tosin vuoroja on oikeastaan annettu vain hänelle itselleen :). Jestas, jos pikkuveli uskaltautuu sanomaan, et hänkin haluaa pitää joskus vauvaa sylissä niin sillon alkaa huuto. Vielä hetki sitten niin reipas neiti on nyt alkanut uhmailemaan (TAAS) ja temppuilemaan lähes joka asiassa, varsinkin jos juttu liittyy jotenkin vauvan tuloon. Tämä varmaan liittyy siihen, et hän on alkanut jo valmistautumaan tulevaan.

Olen muuten miettinyt joululahjojakin paljolti siltä kantilta, et millä muksut saisi parhaiten asettumaan paikoilleen. Legoja onkin jo suuren suuri määrä odottamassa pukinkonttia. Lähinnähän se imetyshetki on se, jolloin ne piruudet keksitään, kun tullaan mustasukkaiseksi.
Voi, mitenköhän sitä tottuu taas ajatukseen, ettei pääse vessaankaan yksin, saati sitten suihkuun. Meillä kun on vielä nuiden termiittien lisäksi bokseri-vanhus, jota ei tietysti voi jättää muksujen kans keskenään.

Meilläkin mies on haltioissaan minun muodoistani, vaikka masu onkin ainoa, johon on lisämuotoa tullut. Ja seksi sujuu ihan kivasti, kun huomioi vaan asennoissa vauvelin. Täytyy nyt takoa kun rauta on kuuma :). Tiedän, ettei synnytyksen jälkeen ole virtaa eikä halujakaan pitkään aikaan seksitouhuihin.

Miten Floradix Kräuterblut®-Saftia käytetään?
Tässä tietoa tuosta kräuterblutsaftista, kuka kysyikään.
http://www.oriola.fi/page.aspx?sectionID=2197&documentID=1640

Aikuisille suositeltava käyttömäärä on 1 mittakorkillinen (20 ml) päivässä ennen ateriaa noin kuukauden ajan. Jos hemoglobiini on matala, annostus voidaan nostaa kaksinkertaiseksi. Valmistetta suositellaan käytettäväksi 2—3 kuuria vuodessa. Raskauden ja imetyksen aikana tuotetta voidaan käyttää tarvittaessa jatkuvastikin, jos ruokavalio on muuten tasapainoinen.

Nyt on sitten käyty ensimmäisen kerran "valmentautumassa" vanhemmuuteen... voi huh mikä kurssi. Kalvot 80-luvulta, täti kiltisti luki ne meille, ei keskustellut ollenkaan, puhui kaikenmaailman sairauksista ja muistutti että noin puolet avioliitoista päättyy eroon, ja juuri siinä vaiheessa kun lapset ovat pieniä...
Lisäksi, kuvittelin että synnytysvideon tarkoitus on näyttää realiteetit tottakai, mutta myös ehkä mahdollisesti ehkäistä hiukan (?) synnytyspelkoa. No eipä ei. Video oli myös 80-luvulta, ja täytyy saada sanoa, että ällöttävä/inhottava. Ei ole kiva katsella takapuoli pystyssä synnyttävää naista.. Se on sitten aivan eri asia missä asennossa sitä sattuu itse ponnistelemaan. Olen ihan tietoinen että synnytys on kivulias eikä niin kaunista katsottavaa, mutta olenpahan nyt tuota mieltä että videossa ei ollut yhtikäs mitään ideaa. Jospa mulla on asenneongelma..? tai no pistetään vaikka hormonien piikkiin.
Itse kun pelkään jopa piikkejä, kun ne kerran sattuvat, niin aion tasan tarkkaan saada kaikki mahdolliset kivunlievennykset. ja haluaisin uskoa että se oman lapsen syntymä olisi kuitenkin tavallaan kaunis kokemus, koska nyt jäi vaan paha maku suuhun.
no tulipa tilitystä puolen tunnin videosta.... uh. onko muilla positiivisia kokemuksia asiasta?

Joku kyseli synnytyssairaalasta. Me ollaan ilmoittauduttu Kätilöopiston Haikaranpesään. Missä te kävitte Isolde valmennuksessa? Mä olen kuullut todella paljon kehuja noista Haikaranpesän valmennuksista, jotka tosin on meillä vasta marras-joulukuiden vaihteessa. Kaksi kertaa on pakollisia miehen kanssa ja sitten oli vielä joitain vapaaehtoisia keskusteluryhmiä mm. seksuaalisuudesta jne. Ihan mielenkiinnolla odotan, mitä tuleman pitää. Ainiin, sitten sinne tulee kertomaan synnytyksestä joku pariskunta vauvansa kanssa, joka on juuri synnyttänyt! Aika jännää.

Neuvolassa oli sitten vielä jokin vauvan hoitoa käsittelevä valmennus.

Harmi että valmennuskokemuksesi oli niin kehno. Jospa se vaan johtui siitä, että se oli vuodelta keppi ja kirves?

Vanilja 23+6

Vanilja, asutaan sen verran pienessä kaupungissa pohjanmaalla että tuollaisiin kunnollisiin valmennuksiin ei täällä taideta satsata... tuo kehno kokemus johtui kyllä juuri tuosta että koko homma oli niin kuiva ja tosiaan matskut yli 20 vee vanhaa... ja pitääkö sitä nyt varta vasten maalata kauhukuvia seinille tuleville vanhemmille ja sitten ilkkuen kysyä karmaisevan videon jälkeen että no hyppäättekö kentien nyt junasta kesken kaiken.... vielä kaksi kertaa valmennusta ja sit kaksi kertaa synnärille tutustumaan. niitä synnärikäyntejä mäkin odotan ihan innolla : )
höh, mä olen muutenkin niin huonolla tuulella, esimies kävi juuri kertomassa että vaikuttaa hyvin vaikealta saada mulle jatkoa sopimukseen joka siis loppuu joulukuun lopussa, ja kun oon ihan sata varma että jos en lähtis mammalomalle niin saisin jatkoa... ääh ja puuh. kismittää niin ettei tiedä miten päin olis. kun olishan se ollut mukavaa jos olis ollut työpaikka johon tulla takasin. varsinkin, kun joku oli jo ehdottanut tähän paikalle mun tilalle sellaista henkilöä joka tulee omalta äitiyslomaltaan takasin ja on ihan samalla tavalla määräaikainen kuin mäkin mutta on siis saanut jatkoa yli ä-loman ja minä en...grrr...
pitääkö sitä tänne tulla purkamaan ärsytystään, mutta ainakin helpottaa hiukan : )

Meilläkin aikoinaan oli synnytysvalmennuksessa joku ikivanha synnytysfilmi. En ymmärrä miksi nykypäivänä sellasia edes näytetään.
Mielestäni kannattaa ehdottomasti käydä tutustumassa synnytysosastolle ja toivoa, et saisi siellä oppaakseen jonkun ihanan kätilön joka mielellään neuvoo ja opastaa jo siinä vaiheessa esim. synnytysjakkaran käyttöä.
Jokainen synnytys kuitenkin etenee aina omalla painollaan, joten liikaa ei kannata miettiä mitään synnytysfilmejä tai elokuvia, joissa aina synnytetään sängyssä maaten.

Olen kuullut tarinoita isoista "liukuhihna" synnäreistä, joissa ei joudeta paljon kyseleen, et mistä asennosta haluat synnyttää, vaikka olet toivomuksesi laittanutkin esitieto papereihin. Kannattaakin puhua jo hyvissä ajoin ennen ponnistusvaiheen alkamista kätilölle, jos haluat esim jakkaralta synnyttää, koska kaikissa saleissa ei ole kaikkia välineitä.

Tänään tuli postista ilmoitus, että pakkaus on noudettavissa!!! Heti töiden jälkeen siis postiin hakemaan se ja ilta meneekin sit niitä vaatteita hiplaillessa. Ja sit oli mun tilaamani Elloksen starttipaketti tullut, se on mun äitin luona, koska hän tilasi sieltä muutakin. Nyt on yhtäkkiä vauvalla paljon vaatetta, tähän saakka vain ihan jokunen juttu ostettu.

Mulla ja vaavilla on iltaisin oma uusi leikki. Kun mä makaan sohvalla telkkaria katselemassa, laitan kaukosäätimen paljaan vatsan päälle ja sit naureskelen ku se keikkuu ja heiluu ku muksu potkii niin kovaa. Naurettiin vain miehen kanssa, et yritä sit opettaa sitä lasta et kaukosäätimiin tai kännyköihin ei kosketa...

pouta 26+1