Tammimammat 4

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lista

Vieras
Mimitsu 32v. la 1.1., toinen lapsi, Vantaa
pouta 29v. la 4.1. ensimmäinen, Turku
Neppis 25v. la 5.1, esikoinen, Satakunta
Isolde 27v. la 6.1. esikoinen
Aino 31v. la 7.1. ensimmäinen, Turku
Leonor 27v, la 10.1, kolmas, pohjoinen
Sara, la 10.1, esikoinen, Pirkanmaa
Nöpi 27v, la 12.1 , ensimmäinen, Järvenpää
Ritu la 13.1
Pippa 24v. la 14.1, ensimmäinen, Häme
Meri* 24v. la 14.1., toinen lapsi, Eurajoki
Joanna 32v, la 15.1, ensimmäinen
Nina la 15.1, neljäs
Heaven 25v. la 16.1. toinen lapsi, Lahti
katja78 27v. la 19.1. toinen lapsi, Pohjois-Savo
Nelly 31v, la 19.1., esikoinen, Hki
Vanilja 28v. la 19.1. ensimmäinen, Hki
Hattara 30v., la 20.1., esikoinen, pk-seutu
Pink1983, la 24.1, toinen, Hyvinkää
Pive 36v. la 25.1, toinen, Vantaa
Masi 21v, la 26.1, ensimmäinen, Karjaa
Elin@ 24v. la 27.1, toinen, Keski-Pohjanmaa
janzku 26v. la 28.1. ensimmäinen
Marsuli 30v, la 30.1, toinen, Hyvinkää
Kaura 31v, la n.30.1, toinen, Turku

Päivitin hiukan tuota listaa, eli suurin muutos; Tiuhti pois :(

Toivottavasti saadaan tässä listassa nopeammin sata viestiä täyteen, eli tytöt aktivoitukaa. Tämä hiljaisuus on varmaan tätä keskiraskauden seesteisyyttä, ei pahoja oireita joista valittaa =).

pouta rv 20 (JIHUU)

Heipsan!!Hiljasta näyttää olevan...Tänään oli neuvola, paino ei oo vielä noussu ja kaikki muukin oli ok.Vaavi ei oikein tykänny ku kuuunneltiin sydänääniä, potki ihan hirveesti ja karkaili koko ajan =) Isukki ja tyttökin oli mukana kuuntelemassa vaavin ääniä.
Älytöntä tää väsymys, en tiiä mistä johtuu. Ei voi univelkaakaan olla...Kai se on vaan tää ilma mikä sen tekee, luulisin...Masu kasvaa, neuvolatäti otti ekaa kertaa masusta mitan ja yli käyrienhän se meni, ei kuulemma tässä vaiheessa vielä haittaa mitään, eiköhän se siitä tasotu.
Kohta on taas tytön iltapesun ja nukkumaanmeno aika,sitt saa taas pikkasen ite huilahtaa. Mies lupas tuoda töistä tullesaan namupussin kaupasta, tekee niin hyvää mieli!!Ja namiaki kun tulee syötyä tosi harvoin, ihan hyvä vaan...Tuntuu tosiaan että masu ois melkein samankokonen jo nyt kun ootin viimesilläni esikkoa, jännä juttu =) Mulla toi laskettuaika on muuten nykyään 15.1...Mutta nyt iltapuuhiin!!
Jakselkaahan tammimammat!!
Puoliväli lähestyy....=)

Heaven 18+3

Heaven: mullakin on valtavan kokoinen masu. Kauhistuin kun luin jostakin vauvanodotus -kirjasta, et viikolla 18 (muistaakseni) kohdun korkein kohta on pari sormen mittaa navan alapuolella. Mulla silloin tuntui vauvelin potkut jo reilusti kämmenen leveys navan yläpuolella. En tiedä onko tuo mitta sitten ensisynnyttäjien mitta. Täytyy kysyä asiasta maanantaisessa rakenneultrassa.

Ja muutenkin kun verrattiin työkaverin kans masuja niin ohoh. Hänellä on reilun kuukauden päästä la ja masu on pienempi kuin minulla. Tietysti yksilöllisiähän nämä jutut on. Mulla on aina ollut valtavan kokoinen masu, vaikka vauvelit ovatkin olleet ihan normaalikokoisia (3720g ja 3510g).

Heissan!

Tääläkin on jo rakenneultrassa käyty.. Ehkä hieman aikaisin käytiin kun meillä sellainen tilanne miehen kanssa että on yk-joukoissa ja oli lomilla sillon.. Meen sitten kolmen viikon päästä uudestaan varmuuden vuoksi vaikka kaikki olikin hyvin ja saatiin mittailut tehtyä :)

Issias ei enään vaivaa (saa nähdä palaako myöhemmin), mutta jostain syystä istumisesta tulee persus (tai häntäluu) kipeeks... No onneks pystyy nyt kuitenkin jo töissä olemaan. Oli vähän tylsää kun oli kotona vaan ja kun se mieskin on sielä kaukana...

Eipa kummempia tällä kertaa.. Kaikille jaksamista ja kasvatellaan masuja :)

Leonor, mulla oli kohdun korkeus just navan alapuolella sillon neuvolalääkärissä, eli viikolla 14 ja risat. Nyt on siinä navan tienoilla, ehkä vähän yläpuolella.
Mulla on esikolta alettu ottaa sf-mittaa viikolla 21+ ja sillon oli 16,5cm. Paljonko Heavenin mitta oli, jos saa udella?

Mulla oli tänään ekaa kertaa äippähousut jalassa ja koko ajan saapi nostella. Joten pitää tyytyä vielä lököhousuihin tai ommella viikonlopun aikana jotku siistit pökät, kun on vielä kolme päivää sijaisuutta ens viikolla. Ihana muuten, kun pitkästä aikaa viikonloppu tuntuu viikonlopulta!

Selkä kipeytyy aika herkästi ja supistellu on tiheään nyt ku ollu töissä. Ajattelinki, että jos kysyvät jatkamaan niin en taida ruveta. On muutenki vähän ongelmallista tuo pojan hoito, kun en sitä äitiäni voi koko ajan vaivata, kun hällä on muutakin hommaa. Ja päiväkotiin tulis yhteensä 46km ylimääräistä ajoa joka päivä! Ja työmatkakin on 52km sivu... joten paluu kotiäidiksi koittaa ensi viikon lopulla.

Elina 16+5

Hiljaista täällä on todellakin...
mä hihkun innosta kun saimme juuri haluamamme tontin : ) Talo onkin sitten helpompi nakki, tiedetään just mitä halutaan ja ollaan miehen kanssa jopa aika lailla samaa mieltä kaikesta : ) Eli nyt saa ihan tosissaan alkaa suunnittelemaan taloa, ihanaa! Vaikka tällä hetkelläkin asutaan omassa rivarissa niin kyllä se iso oma piha on haaveissa, mitä kaikkea kivaa puskaa ja puuta sinne saakaan istuttaa : )
heh, tää menee aivan vauva-aiheen vierestä ,mutta menköön.. vointi on mulla niin hyvä että välillä vois aivan unohtaa olevansa raskaana jos ei tosiaan huomais tuota kasvavaa vatsaa.
täytyy tänä iltana heti lähteä tonttia tutkailemaan hieman tarkemmin : )
Hauskat viikonloput kaikille tammimammoille!!

Ensikertailaisena kaipailisin apua tuohon äitiysloman alkamisajankohtaan. Jos laskettu aika on 18.1 niin milloin loma alkaisi jos aloittaa ennen 30 päivää? Ja milloin sen saa aikaisintaan alottaa? 50 pv ennen? En saanut ketään neuvolasta kiinni, joten jos joku viisaampi minua voisi valistaa näissä laskenta asioissa...:)?

Alkuperäinen kirjoittaja Millie:
Ensikertailaisena kaipailisin apua tuohon äitiysloman alkamisajankohtaan. Jos laskettu aika on 18.1 niin milloin loma alkaisi jos aloittaa ennen 30 päivää? Ja milloin sen saa aikaisintaan alottaa? 50 pv ennen? En saanut ketään neuvolasta kiinni, joten jos joku viisaampi minua voisi valistaa näissä laskenta asioissa...:)?

No 30 päivää aikaisemmin alkaa, jos 30 päivää aikaisemmin sen aloitat!

Millie: ekakertalainen minäkin, mutta Kelan sivuilta klikkaa lapsiperheet ja sieltä ota laskurit. Sieltä näät suoraan alkamispäivän ku laitat vain lasketunajan. Ja käsittääkseni jos aloitat jo 50 päivää ennen, ne 20 päivää on pois sieltä loppupuolelta. Toivottavasti jotain auttoi.

Pippa: Mulla myös takapuoli ja häntäluu todella kipeät! Olen tänään haaveillut, että jos ensi viikolle toisi töihin lasten uimarenkaan ja istuisi sen päällä =)

Juuri yksi asiakas kysäisi, että onko vielä kaksi kuukautta laskettuunaikaan ja mahtaa olla tuskaista viettää noinkin loppuhetkiä näissä lämpötiloissa. Meinas tipahtaa penkiltä, ku kuuli et puolessa välissä vasta mennään... Eli vatsa on jo komea täälläkin ja ihanasti vain edessä.

Isolde: Onnea tontista! Me saatiin eilen rakennuslupa ja kovasti olen jo suunnitellut sisustusta, tietäis vain millä värillä tuota lastenhuonetta laittaisi.

pouta 21+1

Vai on täällä mammoja rakennuspuuhissa tai ainakin suunnittelemassa. Meillä ne hommat alkaa olemaan jo takanapäin (luojan kiitos!). Ainahan oman talon kans riittää tekemistä, ei se ole koskaan täysin valmis, mikä on kyllä tullut huomattua.
Tsemppiä ja jaksuja hirmuisesti siihen urakkaan Isolde ja Pouta!

Millie: kelan sivuilta tosiaan löytyy laskuri (laskennat>vanhempainpäivärahakausi), josta saat selville äitiysloman alkamis ajankohdan. Kurjaa, että jonkun piti taas tulla pätemään vastauksensa kanssa :(

Heissuli!

Pouta: sehän oliskin hauskaa jos mä istuisin kassalla myymässä uimarenkaan kera!! *hihittelee*
Ja ei kait se issiaskaan oo mihinkään hävinny.. ilmottelee itsestään taas kun oli töissä ja joutu istumaan paljon :(

No nyt on sitten muillekin ilmenny niitä häntäluukipuja. Mulla kun se on vaivannu jo monta viikkoa, ns vanha vaiva mikä nyt sit vaan oireilee enemmän. Pelkään sen kyllä hankaloittavan synnytystä jne.

Noita äitiysloman aloittamisia ja muita lomakkeen täyttämisiä oon pähkäilly mäkin - ne on tosi sekavia. Mutta siis äitiysloma alkaa viimeistään 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa, Ja tuossa vuoden vaihteessa on kaikenlaisia pyhäpäiviä... Mun la aika on 19.1, ja laskurin mukaan loma alkais 11.12.

Väsyttää... Eikä voi edes tuota vesseliä syyttää, hän kun on viimiset kaks yötä nukkunu omassa huoneessa inahtamatta 10h putkeen. Tuli pitkästä aikaa valvottua myöhempään eilen (siis ehkä puol yhteen) ja tämä päivä on menny ihan sumussa. Päätäkin alko särkeä niin että piti ottaa Panadolia. Vaikuttaa onneks siltä, että toi pikkumies sammahtaa ihan pikapuoleen, niin päästään ajoissa nukkumaan - pitäkää peukkuja. Aamulla pitää taas töihin. En kyllä jaksa jatkaa tätä sijaisuutta enää keskiviikon jälkeen.

Maha kasvaa. Äippähousut on vielä isoja ja "omat" housut alkaa olla jo aika tukalat. On tuo vaatteiden valinta jo vähän haastavaa =/. Päivällä tunsin oikein kunnon potkaisun, kun makoilin sängyssä mahallani =). Tuli oikein terävä muksaisu, niin että oikein säpsähdin! Tähän asti on vaan ollu sellasta epämääräistä muljahtelua. Joten elämää siellä masussa on! Reilun viikon päästä on neuvola ja kahden viikon päästä tiistaina rakenneultra. Hurjan nopeeta menee aika... Ja sitte lopussa valitellaan kuinka hitaasti se matelee, varsinki jos menee kovasti la yli ;)

Elina tasan 17

Piti vielä kysyä, että millaisia vatsatuntemuksia teillä on? Nyt viikko 19 meneillään, ja vatsa tuntuu välillä iltaisin kun siellä olisi iso kivi. Ekan kerran sellainen tuntemus tuli jo vkolla 14. Ilmeisesti supistuksesta ei ole kyse kun se tunne voi kestää koko illan. Nytkin kyllä on selllainen tunne että kohtu tuntuu painona. Tällaistako se sitten on seuraavat kuukaudet, että kohdun tuntee koko ajan? Myös outoja muljahduksia tapahtuu. Miten teillä?

Täälläkin on haaveissa oma talo. Toivottavasti viimeistään vuoden päästä. Sitt ollaan asuttu kaks vuotta tässä rivarissa, eikä tartte maksella enää niitä ihmemaksuja...Ja uskon että vuosi menee nopeesti, jos samaa rataa mennään.
Mullakin on koko ajan masussa sellanen painon tunne, ollu alusta asti. Ihme juttu...Esikon kohalla ei ollu tälläsiä tuntemuksia kun vasta lopussa niin onhan sitä ihmeissään. Tosin supistuksiakin on alkanu olee, sellasia että masu menee kovaksi. Näköjään kaikki alkaa aikasemmin toisen kohalla.
Mulla sf-mitta oli 19 viikolla 18+3. Että todellakin iso masu!Mutt eiköhän tuo kasvu tässä vielä tasaannu, ainakin uskosin. Kovasti asukki on alkanu liikkumaan ja potkimaan, jospa isukkikin tuntis kohta potkut =)
Väsymys jatkuu ja välillä on ihan älyttömän lämmin, niinku just nyt, sais heittää vaatteet pois että helpottas, huh!Hiki pukkaa päälle...

Heaven 19+0

Meillä ei mitata sf-mittaa ennen rv.20.
Eilen kun tultiin mökiltä niin ajoin autoa pitkästä aikaa (musta on tullut esikjoisen synnyttyä arkajalka auton ajossa) ja kyllä vatsassa supisteli.Ilmeisesti jännitin niin kovasti, että kohtu pisti supistuksia peliin.
Nähtiin kolme hirveäkin eli aika vaaraliistahan tuolla tiellä oli!
Heaven:
Tarkoitatko, että on pakkoa sua se kaksi vuotta ennen kuin voi myydä asunnon? Sehän on vain myyntivoitosta, josta maksetaan se 29% veroa? Nykyisillä asuntomarkkinoilla hintojen noustessa ja harvoin myynnissä, mitä halusisi niin kannattaa harkita asuntonsa myymistä jo enne tuon kahden vuoden umpeutumista! Niin me ainakin teemme!!

Tänään kävin rakenneultrassa ja kaikki oli ok. Sukupuoli ei selvinnyt vielä.
Mulla oli elämässä jännitystä taas, kun lauantai-iltana oli ihan vähällä etten ajanut hirvikolaria. Säikähdin tilannetta tosi lujasti ja eilisen päivän jouduinkin sitten ottamaan nätisti ja yritin kuulostella, et tuntuuko masussa edes liikkeitä vai kävikö vauvalle huonosti. Turvavyönalennin taisi pelastaa vauvan hengen, koska sen verran rajusti jouduin jarruttamaan. Olen kyllä monesti tullut sihen tulokseen, et onneksi hommasin sen alentimen, kun kuitenkin aika paljon ajelen "isolla tiellä", jossa nuita rajuja ja yllättäviäkin jarrutuksiakin sitten tulee.

Huh, Leonor! Onneksi vältyit onnettomuudelta!

Mulle on ilmaantunut taas alkuraskaudesta tuttu iskias, joka ei onneksi vaivaa koko aikaa, vaan ainoastaan sängyssä kääntyessä tai noustessa. Muuten on olo kyllä melko pirteä, jaksaa aamuisin nousta töihin. Harvinaista!

Täällä moni on ostamassa isompaa tai rakentamassa itse asuntoa. Mekin etsitään isompaa kotia, tosin vuokra sellaista. Kaikki aina kyselevät, että no eikö teidänkin kannattaisi ostaa oma, eikä maksaa vuokraa. Toki tuntuu välillä hullulta maksaa melkein tonnia pelkkään vuokraan, mutta sopii parhaiten meidän tilanteeseen nyt. Minä olen siis tällä hetkellä palkkasuhteessa oleva tutkija, jatkossa "siirryn" apurahatutkijaksi todennäköisesti. Mun työ- ja raha-asiat ei ole ihan selvät vielä tulevaisuuden osalta, joten en uskalla ottaa niin isoa lainaa nyt. Lisäksi meillä on vielä vähän hakusessa, jäämmekö tänne pääkaupunkiseudulle vai asetummeko johonkin muualle asumaan. Erittäin todennäköisesti lähdemme muutaman vuoden kuluessa ainakin vuodeksi ulkomaille, minä post dociksi ja mies töihin tai opiskelemaan. Joten ajateltiin sinnitellä vuokralla siihen, kunnes palaamme Suomeen ja päätämme missä haluamme vanheta.. ;)

Jihuu, huomenna sekä neuvola, että kauan odotettu rakenneultra!!!!! Niin ja tänään selvisi miehen lomat ensi talveksi. Mahtavaa, kun miehellä on sellainen työ, että on aina vuorokauden kerrallaan joka kolmas päivä. Tästä johtuen miehellä on ensin talvilomaa yli kolme viikkoa, josta jatkuu suoraan isyysloma - toiset yli kolme viikkoa!!! Melkein kaksi kuukautta! Mahtavaa, vai onkohan sittenkään.. :) Mitenkähän me osataan olla molemmat kotona niin pitkiä aikoja, heh..

Onpas ollut vaaratilanteita liikenteessä, huh, onneksi Leonor selvisi säikähdyksellä. Olen itsekki miettinyt, että pitäisikö hankkia sellainen turvavyönalennin. Onko niitä erillaisia, mitä pitää huomioida ostaessa? Ja onko niitä myynnissä lastentarvikeliikkeissä vai missä?

Me muutettiin eilen, tai oikeastaan koko viikonloppu. Nyt asutaan puoli vuotta tässä vuokra-asunnossa ja sit pitäisi päästä omakotitaloon! Tässä kämpässä on täysi remontti päällä, eikä meillä tällä hetkellä ole edes keittiötä. Olohuoneen nurkassa on jääkaappi, mikro ja kahvinkeitin, niillä pitäisi pärjätä jonkun aikaa. On siis hyvä syy käydä ulkona herkuttelemassa! Mutta aika raskasta tuo muutto oli. Yritin olla kantamatta mitään, mutta välillä aina jotain piti nostaa. Alkoi kyllä tämä vatsa olla vain tiellä. Ja muilla oli hauskaa kun kyykin jossain komeron edessä pakkaamassa; näytin kuulemma jänikseltä, kun jalat oli harallaan kyykkyasennossa ja vatsa siinä välissä... Saa nähdä miten seuraava muutto menee, silloin kainalossa on parikuukautinen muru.

pouta 20+5

Niitä turvavyön alentimia on varmaan lastentarvikeliikkeissä myytävänä. Niitä taitaa olla saatavilla paria eri merkkiä ainakin HTS on yks niistä. Minä ostin kotipitäjän lastentarvikeliikkeestä ja se oli Aktan malli muutaman vuoden takaa. Hintaa oli muistaakseni jotain 50-60 euroa. On ollut kyllä jokaisen sentin arvoinen kapistus.
Tosi helppo kiinnittää, mikä onkin tärkeä pointti siinä kun joskus tulee vaihdettua kuskin paikalta pelkääjän paikalle niin pikaisesti saa alentimen vaihdettua. En kyllä osaa sanoa, et mitä sitä ostaessa pitäisi ottaa huomioon. Luulen, et kaikki merkistä riippumatta toimii samalla tavalla. Ehkä materiaali saattaa poiketa toisistaan.

Täällä eka työpäivä pitkästä aikaa takana. Saikku päättyi eilen ja nyt lähdin kokeileen taas istumista ja kohtalaisen hyvin meni. Persaus vaan puutui aika rajusti, mutta masuun ei sattunut yhtään. Tästä on ihan hyvä jatkaa huomiseen työpäivään ja siitä eteenpäin...

Hei kaikille! Mulla ei tunnu mitään missään, ne muutamat mukamas liikkeetkin on lakanneet. Olikohan ne liikkeitä sittenkään? Töissäkin jaksaa istua koko päivän ihan hyvin, toivottavasti jaksan loppuun asti. En haluaisi jäädä sairaslomalle, koska tässä on tosi paljon hommaa mitkä haluaisin saada tehtyä ennen ä-lomaa. On sitten kivempi palata joskus takaisin, jos saan nyt tämän projektin kunnolla loppuun.

Mistä te löydätte sopivia vaatteita? Mulla on ongelma löytää mitään päällepantavaa, kun normaalivaatteet jää pieniksi ja isommat koot lököttää takapuolesta ja mammavaatevalikoima on ihan surkea. Mustat suorat mammahousut, mistä niitä löytää? HM ja Lindex ei ainakaan myyneet sellaisia tällä viikolla. Helsinkiin olen tulossa koulutukseen pariksi päiväksi, osaisiko joku vinkata sieltä hyviä liikkeitä? Itäkeskuksesta tai keskustasta, ne osuvat reitin varrelle.

Löysin H&M:stä mustat suorat mammahousut, ihme kyllä! Olen aivan entisissä mitoissani (lukuunottamatta noita meijereitä ja vatsanseutua ;)), joten on ollut itselläkin hankaluuksia kun pitkäsäärinen ja hoikka olen. Sitten kävin Stockallakin, joos oli ihan ok housuja, mutta hirveän hintaisia: yli 60 e... Ainakin mulle se on liikaa, varsinkin kun laatu ei ollut kuitenkaan mitään tosi hyvää. Mammafarkkuja minäkin kaipailisin: istuvia sellaisia! Paidat eivät ole olleet ongelma - niitä löytyy, mutta nuo housut... Niin, ja kantsii käydä erikoisliikkeissä (jos vain budjetti antaa myöten): niissä voidaan tilata farkkuja tms. sun mittojen (tuumakokojen mukaan). Mullekin kuulemma löytyy farkkuja 28- 29/34- 36 koolla.

En ole minäkään tuntenut pahemmin potkuja - mitä nyt pikkuinen hermostu kun ultrassa paineltiin kovemmin ja potkas takasin, melkonen häkkyrä se kyllä on. Ilmeisesti kaikki kuitenkin ok, kun aina se ultrissa on ollu terhakkana ja välillä tunnen itsekin liikettä. Tosin ensimmäinenhän tämä tirpake on, joten en osaa ehkä erottaa vielä kunnolla liikettä muusta mahan myörinästä.

Olo on kutakuinkin hyvä, mitä nyt päätä on särkeny pikkasen aina sillon tällön ja päikkärit on mukava ottaa :). Oon yrittänyt syödä rautapitoista ruokaa - harmi vain, kun en oikein voi lihaa syödä, kun tuntuu, että maha ei sitä helposti sulata, ja sitten alkaa nuo ilmavaivat. Onko muilla samanlaisia ongelmia? Ajattelin, että en turvaudu lisärautaan. Yritän mieluummin popsia linssejä ja pinaattia ja silloin tällöin maksamakkaraa. Itseasiassa lääkäri sanoi, että voi syödä maksaa, mutta harvoin eikä hirveitä annoksia kerralla. Miltähän tuntuu mennä töihin syyskuussa... ajattelin kuitenkin sinnitellä aina äitiysloman alkuun, jos ei mitään kummempaa tuu: tylsistyn muuten kotona kun oon tottunu tekeen koko ajan jotain.

Hyviä vointeja kaikille,
Millie 18+6

Mä en ole tuntenut vielä liikkeitä ollenkaan, vaikka toisesta raskaudesta sanotaankin, että liikkeet tuntuu aikaisemmin. Esikoiaesta tunsin liikkeet vasta muistaakseni viikolla 20.
Mulla on vuodelta 2005 H&M:n mustat suorat äitiyshousut, samoin farkut. Molemmat on mielestäni olleet tosi kivat, ei sellaiset mammahousuilta näyttävät. Eilen kävin katseleen niin ihan hirveiutä lumppuja oli H&M:ssä myynnissä.