**Tammikuun tuhisijat 2013 Marraskuussa**

Iltaa naiset! Siitä on vierähtänyt hetki ku viimeks kirjottelin, mutta hengissä ollaan! Tyttö on riehunu ihan hitosti nyt muutama päivä putkeen :D Itse olen aika väsyny ja saamaton. Neuvolassa käytii viime viikolla taas mittaamassa sf-mittaa mikä oli nyt ihan normaali, 24. Tosiaa kaks viikkoo sit se oli 29. Ilmeisesti neiti oli ollut rullallaan niin siitä johtu työ korkea mitta sillo.

Jotain oli puhetta siitä millo arvioidaan vauvan syntyvän..? Mä jotenki elän siinä uskossa että yli mennää aika hyvin. LA ku on tammikuun 26 nii toivon vaa että ei ihan helmikuulle menis. Mulla on kuitenki tammikuun 12pvä bayshowerit niin hyvä jos tyttö pysyis sisällä ainaki siihe asti :D

Saikulla olin viime viikonlopu. Selkä vaivas. Siivosin torstaina kotona ja nostin jotai roskaa olohuoneen pöydältä (joka on siis matala) ja sillo ruksahti koko selässä. Luulin että se menee ohi, mutta perjantaina en ollu päästä sängystä ylös. Selvisin kuitenki ihan hyvin torstaisesta työpäivästä. Oli kuitenki mentävä lääkäriin ennen töitä perjantaina ja lekurin mukaan kyseessä oli Noidan-nuoli. Nyt selkä on muuten hyvä, mutta pakko vaihtaa asentoa aika usein, ettei jämähdä. Ja jos vähä "löhöää" sohvalla, alkaa tuo oikea puoli vaivaamaan. En tiie onko kyseessä lihas vai mikä, mutta vihloo jollain tapaa ihan selästä kyljen läpi ihan mahaan asti. Inhottavaa!

Kui moni on muuten jo saanu äitiyspakkauksen? Mä oon ehkä vähä jäljessä kun ei ole vielä kuulunut mitään. Tulin vaa miettineeks että kun sen netissä täytin, niin haluaako ne sen raskaustodistuksen kuiteski? Pitiks se viedä erikseen kelaan vai? Siitä on nyt ainaki kolme viikkoa, eikä mistää oo kuulunu mitään. Apuva!

Jotain mulla oli vielä sydämellä, mutta en muista enää. Yllätys. Palataan sitten kun tulee mieleen :D Nyt unille. Öitä<3

J-Love ja Sintti 29+1
 
J-Love, kyllä se raskaustodistus pitää kans viedä kelalle. Mulle ainakin painotettiin sitä ihan koko ajan, että se on edellytys päätöksen teolle. Ja kelallakin vielä sanoivat, että sen hakemuksen voi toki netissä täyttää, mutta jokatapauksessa se raskaustodistuskin pitää lähettää/tuoda.

Meidän äitiyspakkaus tuli tänään. Tykkäsin kyllä! :)

Mua välillä huolettaa, kun poitsulle tulee usein turhan pitkiä hiljaisia hetkiä. Aamuisin ja päivisin on kyllä kovastikin liikkeessä, mutta iltaisin saattaa mennä parikin tuntia, ettei tunnu kuin pari tönäisyä. Taas tänä iltana meinasin jo soittaa synnärille, kun ei ollut kahteen tuntiin juurikaan liikkunut, vaikka kuinka vedin mehua, mandariineja, vähän suklaatakin ja makasin kyljelläni. Kävin sitten suihkussa, ja olin jo valmis lähtemään synnärille, kun alkoi villi mekastus tuolla mahassa. Huomenna on onneksi neuvola, niin saa vähän kyseltyä ja purkaa tätä epätoivon tunnetta... Toisaalta mua hirvittääkin mennä neuvolaan, kun kahdessa viikossa on tullut painoa 3kg. Mun jalat ovat ihan hirveän näköiset patukat. Kamala turvotus, eikä päivän päätteeksi todellakaan tiedä, missä mun nilkkojen paikka on, kun koko jalka on yhtä turvonnutta pökkelöä. Samoin kuin sormissa, ja aamuisin myös kasvoilla on turvotusta. Tänä iltana huomasin myös mahassa lökäpöksyjen vyötärön aiheuttamat syvät uurteet, eli kai sitä turvotusta sielläkin on. Kuitenkin mun verenpaineet ainakin on ollut ihan ok, kun olen kotimittauksia tehnyt. Onko muilla turvotusta?

Piipu85 & Iisakki 32+1
 
Veikkausta syntyvistä vauvoista :) Mä voisin veikata, että marraskuussa syntyy 3 vauvaa ja joulukuussa 8 vauvaa. Toivon, että oma ei kuuluisi vielä noihin joulukuisiin. :ashamed: Laskettuaika kun on ihan alku kuusta. Mutta eihän sillä loppupeleissä mitään väliä ole, mutta olisi NIIIIIIN mukavaa viettää joulu, välipäivät ja uusi vuosi perheen kanssa, kun on jo noita isompiakin lapsia, joille se on tärkeätä aikaa. Sitten kun raketit on ammuttu, niin antaa tulla vauvan ulos vaan. :D Eli 39+4 saisi aikaisintaan syntyä. ;) Viimeksi nelonen syntyi 39+5. Mutta nyt jotenkin tuntuu, että mentäisiinkö himpun verran yli, eli itselleni voisin veikata, että syntyisi 40+1, joka olisi 5.1.2013. ;)

vauvanvaatteita olen laittanut valmiiksi myös koon mukaan. Nyt valmiina on kaikista pienempiä vaatteita, mutta valmiiksi silitettynä on sitten jo seuraavaakin kokoa. Mutta komppaan pisangia siinä, että todellinen koko kannattaa itse katsoa, koska juuri esim. Tutan ja Lindexin vaatteet on aivan eri kokoluokkaa.

Mua on viime päivät väsyttänyt oikein kunnolla. Kuopuksen kun oon saanut päikkäreille, on ollut pakko oikaista itsekin. Että kyllä vaan rupee tuntumaan, että tämä rv33 tosiaan on jo sitä loppuraskautta ja energisestä keskiraskaudesta ei enää ole tietoa... Ja niinä päivinä kun oikein väsyttää, niin tuntuu ihan
samalta kuin Vilipi kirjoitit. Voin niin hyvin samaistua sun tuntemuksiisi. Itse olen myös ison perheen halunnut, mutta joskus fiilikset on enemmän kuin työleirillä olisi kuin kotona.

Turvostusta mulla ei ole, mutta nyt on taas ruvennut esiintymään sellaista viiltävää kipua alamahalla. Kahdessa ekassa raskaudessa mulla ei sitä ollut, mutta sitten kolmannesta eteenpäin sitä on ollut. En edelleenkään oikein edes tiedä mitä se on. :confused: Yhtäkään sectiota mulla ei myöskään ole takana, joten mistään leikkauksesta johtuvista kiinnikkeistäkään ei voi olla kyse. Kipu kuitenkin rauhoittuu, kun ottaa särkylääkettä, juo paljon vettä ja lepää. Jälkimmäinen kun on vaan välillä niin kovin hankala toteuttaa. :D

Mutta nyt taas kohti päivän askareita! :)

Lynette ja viides muru 32+4
 
rasavillille tsemppiä! :)

J-Love Juu, kyllä pitää olla raskaustodistus kelalle, laitahan menemään! Toivottavasti selkä paranee! Mulla joskus aikoinaan meni kans siivotessa (ja en siis ollut raskaana...) ja kipeähän se oli kuin mikä. :(

Piipu85 Kuulostaa tosi kurjalta tuo sun turvotus. :( Täällä ei onneksi vielä turvotusta näkynyt.

Jee, mulle tuli viimein ilmoitus että äippäpakkaus tulee kahden viikon päästä! =) Jännityksellä sitä odotellaan...

Kävin eilen siellä rd-ohjauksessa ja tosi mukava täti oli siellä. =) Kyllä tuli tosi tosi helpottunut olo, kun sanoi että ei sulla oo mitään hätää, ruokavalio vaatii vain ihan pientä viilausta, lähinnä uudelleen järjestelemistä. Oon kuulemma malliesimerkki siitä, että mulla ei oo mitään rd:n tyypillisiä riskitekijöitä, mulla vaan sattu vähän huono tuuri. :D Pistelykään ei ollut ollenkaan kamalaa, oli tosi huojentavaa että mittaus ei sattunut yhtään ja pystyn sen ihan hyvin itse tekemään. Oikeastaan nyt aika innoissani olen tästä, toivottavasti vauvakin on sitten tyytyväinen uuteen ruokavalioon ja arvot pysyisi paremmin kohdillaan.:)

Illalla kun lököttelin sohvalla, niin vauveli halusi kaivautua tuonne mun oikeaan kylkeen. Kauhea pötkylä pullotti kyljessä ja painoi keuhkoa. Nice. :D Onneksi tajusi vaihtaa asentoa kun nousin ylös kävelemään.

Mä en nyt oikein tiiä ketä uskoisin, kun kaikki sanoo ettei saisi selällään nukkua tai maata ylipäätään (mulla lisäksi istukka takana). Mulla kuitenkin se on melkein paras asento olla makuulla eikä mulla tuu siinä mitenkään huono olo. Kyljellään ahdistaa enemmänkin ja tuntuu etten saa happea. Onko siitä sit kuitenkin jotain haittaa jos nukkuu selällään?

Nöhveli & pikkumöykky 29+5
 
Mun käsittääkseni selällään saa nukkua, mutta tässä vaiheessa raskautta usein käy niin, ettei voi nukkua, kun vauva painaa valtimoita niin, että sitten ei veri kierrä.:whistle: Kyllä mie ainakin nukun ihan huoletta just siinä asennossa, kun tuntuu mukavalta eli selällänikin paljon. Tuo tytteli kun ei paina öisin yhtään valtiomoita tai ees pissarakkoa, ei tartte käyä yöllä yleensä kertaakaan vessassa.:D
Vasemmalla kyljellä nukkuessa asento on optimaalisin mikäli meinaa paikat puutua. Ja kun laittaa tyynyn polvien väliin niin lantio pysyy kans hyvässä asennossa. Mutta ihan omien tuntemusten mukaan.=)
Jotkut hulluthan ne väittää, että pystyvät nukkumaan mahallaankin loppuun asti (????!!!!), vaikka sehän nyt ei missään nimessä oo suositeltua. En uskaltais ees kokeilla mennä tän kuplan päälle röhnöttämään...:O
 
Onnea Possumunkille ja hänen koko perheelleen! Tässä ihan herkistyy..! =)
Tervetuloa myös Weeruski! Osuit silmään kun meillä on suurinpiirtein sama laskettu aika ja -paikka :) Mun kohtaan voi siis listaan laittaa KYS, koska se puuttuu sieltä vielä.

Täällä menossa tänään rv 32+6. Eilen oli kasvukontrolli, ihan mitoissa näytti vauva olevan. On se silti jännää aina mennä nuille käynneille.. Mun napanuorasta puuttuu yksi laskimo, siksi seuraavat kasvua. Jätän googlettelut sikseen, en halua että löydän sieltä jotain mikä saisi mut huolestumaan. Riittää, kun kontrolleissa kaikki on ollut hyvin, ja oma vointini on ollut hyvä ja virkee. Viikolla 36 olisi vielä yksi ultra edessä.
Hymyilytti tuolla ultrassa, kun emme nähneet vauvan kasvoista kun osan, hän piti kättä suun edessä, olisko voinut olla peukalo suussa ?! Kuva on kyllä muutenkin niin läheltä, ei yhtään samaa luokkaa kun rakenneultrassa. Mutta siellä hän heilui ja touhusi, hikkakin taisi olla <3
Töissä jaksan käydä vielä, tosin eihän tässä ole enää kun pari viikkoa ennen mammalomaa!! Mites muut odottajat, työssäkäynnin suhteen?

Mitäs muuta.. Tuossa pöydällä odottaa "Fit Mama- synnytystä edeltävä kuntoharjoittelu"- dvd :D Mies repeili hiukan kun näki että oon löytäny kirjastosta semmosen.. Hih. Hiukka kiire tulee tuon harjoittelun kanssa, mutta hyvä yritys ainakin!

Yritän pian päästä taas käymään täällä, välillä jää vähemmälle käynnille, toisinaan taas ramppaan useamminkin :) Voikaa kaikki hyvin!
 
Viimeksi muokattu:
Hei tuohon selällään nukkumisesta, mullekin on sanottu neuvolassa ja muuallakin, että selällään voi huoletta olla, jos ei tule huono olo. Äiti kyllä herää siihen, jos asento ei ole hyvä! Ensin tulee huono vointi äidille, sitten vasta vauvalle. Oma keho kertoo miten kannattaa olla :)
 
Näin viime yönä unta synnytyksestä. Oon aina vähän huonolla tuulella kun herään sellasesta unesta, kun sit tavallaan tuntuu, että synnytykseen on vielä liikaa aikaa. Itselläni laskettuun aikaan on reilu seitsemän viikkoa :D

Mulla on alkanut taas pienesti värisemään tuolla kohdussa jokin. Oon kuullut, että se tuntuu värinänä kun poikavauva pissaa, mutta tuskinpa tää nyt pissaa 24 tuntia putkeen pienillä tauoilla! :LOL: Mulla oli joskus pari kuukautta sitten samaa, mutta se loppui. Mitähän tää sitten vois olla? Väriseekö kellään muulla kohtu?

Kohta on kaikki vaatteet pesty. Sitten alkaa iiiiihana silittäminen, mitäköhän siitäkin tulee!

Nänneistäkin piti vielä puhua, kun mulla noi päät on ihan valkoiset, kipeät(!!), ja niistä irtoaa sellasia valkoisia "hiutaleita". Mietin et onkohan tuolla nyt kaikki kunnossa vai onko tää ihan normaalia...

Mulla toi koulussakäynti (lasken sen yhtä rankaksi ainakin itselleni kuin työssäkäynti, koska sitäkin olen tehnyt, ja tuo istuminen ja portaiden ramppaaminen ei todellakaan tee hyvää) alkaa olla jo niin raskasta, että onneksi ens viikon torstaina on viimeinen päivä ennen mammalomaa! Mun pitää kyllä tehdä yksi opintokurssi loppuun itsenäisesti, että pääsen suoraan työharjoitteluun mammaloman jälkeen. Suunnittelin kyllä käyväni tuon koulutuksen loppuun aikuiskoulutuksena, kun tuo toisen asteen meininki on vähän mitä on, koen olevani liian vanha! :D

Pinsuli ja pikkunen 32+4 <3
 
Viimeksi muokattu:
HUomenta päivää masut!

Ihanan pakkaspäivän taitaa luonto tarjoilla meille tänään. Johan sitä eilisen satoikin nenäliinan kokoisia lumihiutaleita vaakatasossa, että ei minnekään päässyt. Saati että ois kiinnostanut hirveästi ulkoilla. Ja nyt sitten väsyttää, kun ei ole eilen ulkoillut. Hurja miten se voikin mennä tällaista oravanpyörää, että jos väsyttää eikä jaksa lähteä ulos, niin sehän se vasta väsyttääkin kun ei mene ulos?!? :rolleyes::D Tänään kyllä käyn tekemässä vaikka tikusta asiaa ulkona.

Nöhveli, miekin toisinaan herään siihen, että olen pyörähtänyt selälleni. Ja toisinaan se on ihan mukava asento. Kyljelläni pystyn nukkumaan vain vasemmalla kyljellä, oikealla kyljellä ollessa alkaa viiltämään alavatsalle ja tuntuu tosiaan, niin kuin sanoit, ettei saa happea. Minulla tosin istukka on edessä, joten sekin voi vaikuttaa siihen, ettei niin paljon ahdista. Oletko kokeillut laittaa tyynyä selän taakse? Jos se auttaisi saamaan kyljelläänkin unen päästä kiinni, ja hieman jarruttaa sitä täysin selälleen menoa? Meillä on aiemmin ollut imetystyyny siihen hommaan, se kiemurteli mun selän takaa jalkojen väliin ja auttoi moneen nukkumisongelmaan jo odotusaikana. Nyt on vain sitten tyydyttävä tavan tyynyihin, en aikonut enää ostaa sellaista kun en osannut sitä imettäessä edes käyttää :) Vain tosiaan nukkuessa.

En millään malttaisi odottaa ensi tiistaita! On mukava päivä tiedossa, kun ensin on neuvola aamulla, iltapäivällä sitten olisi MLL:n odottajien imetysryhmä. Ekaa kertaa ikinä meinasin mennä tuonne imetysneuvontaan, nyt kun asutaankin sen verran lähellä keskustaa, ettei matkoihin mene paljoa aikaa. Aiemmin on ollut niin monia ongelmia, että ihan toiveissani olen, jos saan vielä yhden mahdollisuuden yrittää. :) :heart: Ja huomasin minäkin aamulla peiliin vilkaistessani, että koko ajan on näköjään "pitkät päällä", nännit on ihan valtavat ja nännipihat on mielettömän tummat, vaikka olen elovenablondi muuten. Niin sitä näköjään muuttuu, ekan kanssa saimme jo laitoksella rintakumit sisäänpäin kääntyneiden nännien takia ja nyt niitä ei meinaa saada piilotettua :LOL:

Jokohan se minunkin pitäisi aloittaa vauvanvaatteiden peseminen...En ole oikein osannut vielä niitä edes ajatella, kun on pitänyt yrittää muutenkin kaappeja siivoilla, jotta saisi tilaa vauvan tarvikkeille. Ja mahotonta siivousintoilua on normaalista poiketen nyt näkyvissä :O Juurikin sellaista kaappien siivousta, tai jonku ihme nurkan jynssäämistä. Ja vaikka raskaana ei saisi ikkunoita pestä, niin meinasin kyllä vähän sutaista sisäikkunaa, kun haluaisin jo jouluverhot ikkunoihin. Muuten huomaan, että oho, joulu on kohta mennyt eikä mitään jouluista ole koko talossa! Mielettömän nopeaa menee aika.

Vilipi ja "Tyyne" 29+4
 
Hei kaikki!

Miehen yt-ssä kävi ihan hyvin, potkuja ei tullut, mutta lomautusviikkoja välillä pitää.

Täällä olot alkaa jo tuntumaan siltä, että loppuraskaus on... Ei meinaa päästä kunnolla ylös, kävelemään ym. Jännä nähdä, kauanko pystyy töissä vielä olemaan.. Onko täällä moni joutunut aloittamaan sairasloman jo ennen äitiyslomaa, tai pitänyt siihen ensin kertyneitä lomia? itselläni on vielä kuukausi äitiyslomaan ja muita lomia ei ole, joita voisin siihen lisätä.

Ihottumaa on jaloissa, onneks aloe vera auttaa. pitää neuvolassa kysellä tuosta sitten kun aika on, että mistä voi johtua.... Sitten kans todella ärsyttävä vaiva eli pissan jälkeen kun lähden kävelemään ja menen esim sänkyyn, lorahtaa AINA vähän housuun pari tippaa pissauksen jälkeen. :D Vaikka kyllä osaan pyyhkiä kunnolla ja tiristän, mutta silti.. onko muilla tälläistä? :D

Pinsuli voisiko tuo kohdun värinä olla sitä vauvan hikottelua? :) semmoista pientä ja hentoa liikettä...

Luulen että vauva ei ainakaan joulukuussa synny ja toivottavasti ei helmikuussakaan. Laskettu on 22.1. joten toivon ja uskoisin että ihan tuossa tammikuulla tai viimeistään helmikuun alussa se tupsahtaisi maailmaan :)

Lissu&pöpö 30+0
 
32+0!ja sen kunniaksi ultrassa käyty ja painoa pojalla n.2kg !Vähän menee keskikäyrän alapuolella ja samaan aikaan vastais 2 päivää isompaa D: Poikana pysyy edelleen ... niin selvä kuvakin saatiin kotiin mukaan :D

millo arvioidaan vauvan syntyvän..? Jännä nähä millon tää syntyy . Ite oon esikoinen ja mulla itsellä on laskettu aika ollut 7.1 (pojulla8.1) ja syntynyt oon 12 päivä ... En usko että ainakaan käynnistämään joudutaan .

Eilen ja tänään on ollu alavatsalla sellasta menkkamaista jomottelua . Pari kertaa on tuntunu muutama kipeämpikin supistus , mutta paikat oli ainakin ihan kiinne vielä .

Osaisko joku suositella jotain hyvää nettikauppaa mistä vois vaunuja tilata ?
 
Neuvolakäynti takana.

Nyt on painoa tullut yhteensä jo 11,5 kg (kahdessa viikossa 2kg). Ihan kamalaa!
SF-mitta 29 cm
Verenpaineet 130/80
Vauvan sykkeet 150
Pissa puhdas
Vauva raivotarjonnassa

Kaksi viikkoa äitiyslomaan! Ja heti sitten ekana äitiyslomapäivänä taas neuvola-aika. Ja siitä sitten muutaman päivän päästä lääkärineuvola, jossa tehdään synnytystapa-arviointi ja painoarvio. Huisia! :)

Piipu & Iisakki 32+2
 
Tintti Mie olen ainakin ollu erittäin tyytyväinen lauranlastentarvike.fi-sivustoon!=) Sieltä tilattiin vaunut + turvakaukalo (Akjax-kaukalo ja Akjax Torent-yhdistelmävaunut) ja myöhemmin myös syöttötuoli. Sieltä saa oikein hyvää palvelua (meillä kun tuli tuon kaukalon kans vähän säätöä, siitä hajos yks osa koekäytössä -> saatiin uus kaukalonrunko tilalle ja saatiin pitää se vanha! Siis vika tuli siihen systeemiin, jolla kaukalo kiinnitetään vaunuihin, joten on edelleen turvallinen käyttää autossa). Ja ollaan oltu tyytyväisiä myös tuotteisiin.:)
 
Heips :wave:

Täällä on vaatteita, harsoja ym. pesty muutama koneellinen ja osa vaatteista on saatu jo paikoilleenkin. Koon ja vaatetyypin mukaan oon yrittänyt niitä lajitella, mutta varmasti vielä venkslaan niitä vaatteita edes takasin :D Itse se arki sitten näyttää, mikä järjestys toimii ylipäänsä kaikkien tavaroiden suhteen.

Enää oikeastaan puuttuu hoitopöydän alusta, pinniksen reunapehmuste, vaipparoskis... Itkuhälytin olis tarkotus hommata. Lisää harsoja on vielä saatava ja imetystyyny (siitä tulee hyvä sohvatyyny, jos imetys ei onnistukaan). Niin ja pari tuttipulloa varmuuden vuoksi. Aika hyvällä mallilla on siis hommat :) Ensimmäisten kahen äippälomaviikon aikana yritän saada kotona enimmät tavarat järjestykseen.

Mulle terkka sano pari viikkoa sitten, ettei saisi enää nukkua selällään tässä vaiheessa. Piu pau. Mie ainaki huomaan monta kertaa herääväni selältää eikä mulla oo siinä asennossa yhtään paha olla eikä puudu jalat tms. Kyllä keho sen kertoo, jos joku asento tuntuu pahalta...

Sama terkkari sanoi tuolla samalla käynnillä, että pitäis ottaa päällyshousut kokonaan pois ennen sf-mitan ottamista, ku housut hankaloittaa sitä hommaa. Ja paskat, nytki ihan vähä vaan laskin housuja, niin hän sai hyvän tuntuman tohon häpyluulle.

Turvotusta on sen verran, etten enää sormuksia viitti pitää. Mieluiten jättää ne syrjään tässä vaiheessa, kun vielä voi.

Lissu123 Hienoa, ettei potkuja tullut! =) Onhan nuo lomautusjaksot sitten inhottavia, mut ainakin toistaseks on työpaikka.

rasavilli-77 Tsemppiä! =)

Neuvolassa kävin tänään ja kaikki on hyvin mulla ja pienellä :) Kahden viikon välein nyt käyn ja viimeinen neuvolalääkäri on sitten 10.12. Seuraava aika olis ollut 20.12., mutta on jo jotenkin niin lähellä joulua... =)

Meillä alkoi nyt kylppäri- ja saunaremontti. Mies jäi töistä pois, että voi täysipäiväsest painaa hommia. Pientä toivetta elättelen, että ainakin kylppäri olis jouluks valmis... Siihenkin 6 viikkoa ja siihen asti käytävä muiden nurkissa suihkussa.

Tänään taas valmennus aiheena lapsen hoito.

Hennu & Möhkö 31+6
 
Pikkusen haaauukotuttaa |O Aamuvuoro ollut tänään, eli ylös 5.30 ja illallakin tuli valvottua melkein 23.00 asti.

Tätä perhettä riepoteltiin aika tavalla viikko sitten. Mies teki ihan hulluna töitä. 10 päivää töitä, 2 yötä kävi kotona nukkumassa. Mutta nyt on mieskin ollut 3 päivää kotona :)

Minä olen siis vielä hyvinkin työelämässä mukana. 3 viikkoa äippälomaan, enkä ole aikeissa jäädä aikaisemmin pois. Joissakin asioissa on täytynyt himmata töissä, mutta hyvin minimaalisesti. Lähinnä toimin vain hitaasti tietyissä hommissa :D Päiväkodissa siis olen töissä.

Oon ollut super tyytyväinen tähän hyvään kuntoon raskausaikana. Kaikki pelotteli että kolmas raskaus on sitten se raskaus jossa viimeistään tulee kaikki vaivat. Eipä mulla mitään vaivoja ole. Ei närästä, en käy öisin vessassa, nukun ilman muitakaan ongelmia, ei ole turvotusta.. Olo on kaikin puolin hyvä, kumartelu nyt ehkä joskus tuskastuttaa; kenkien laitto ja erinäisten tavaroiden noukkiminen lattioilta :D
Mammajumpassa porhallan täysillä mukana, siivoilen normaalisti jne.

Vauvan uskoisin syntyvän ihan tammikuun lopussa. La on 24.pv ja nuo tytötkin on syntyneet 40+5 ja 41+2. Valmistaudun jo henkisesti siihen että yli mennään :)

Nyt ei kerennytkään enempää kommentoimaan selällä nukkumiseen ym. Mies soitteli että tulossa on. Lähdetään sänkyostoksille, ei vauvalle, vaan meille.

Adora ja Marakatti-poikanen 29+5
 
No näinpä taas.. :| Kyllä mä olin sen todistuksen viemässä, mutta sitten se jäi (ja jopa unohdin koko asian hetkeks, hajamielinen ku oon nykyään). Eli mä voin kuitenki sen raskaustodistuksen viedä näinkin paljon jälkikäteen, mutta sama hakemus pysyy kuitenki vireillä?

Mistäs te ootte muuten niitä harsoja/buklurättejä hommannu? Mulla kaverilla oli kans ihan hirveästi niitä, mutta mistä niitä saa? Ihan kaupastako ostaa? Ja mistä kaupasta jos näin?

Tuntuu ihan ku oisin jäljessä ku kaikki hehkuttaa paria viikkoa mammalomalle tai kolmea viikkoa. Minä sinnittelen vielä viis viikkoo. Mitenköhän tuo selkä tykkää. Tänäänki vaivannu vaikka vapaalla olen. Siivosin tosin (yksin ku asuu nii ei kukaa muu sitä tee :D ) jonkin verran, mutta koitin ottaa rauhallisesti.

Kun kattoo ulos niin ei usko että noin kuus viikkoo ois joulu. Niin synkkää ja pimeetä ulkona että masentaa. Lumesta ei näy jälkeäkään, eikä pahemmin kellää vielä mitää jouluvaloja ole :( Surullista ja synkkää. Onneks piristää tieto että "loma" lähestyy! Ja vauva on kohta jo sylissä :heart:

Asuuko joku teistä muuten pk-seudulla? Tai missä päin yleensä kukin asustaa? Ootte varmaa käyny läpi nää jutut jo joten sori että oon tällänen myöhäläinen :headwall:

Turvotusta ei täällä ole ollenkaa..vielä. Itelläkin ollut suht helppo raskaus tähän asti. Närästys ja ummetus on ollu pahimmat, mutta nykyään närästys ja väsymys on ainoot mitkä vaivaa. Ja tietty toi selkä, mutta tähän asti kaiken kaikkiaan erittäin helppo ja mieluisa raskaus. Tosin ei mulla ole mitää mihin verrata, kun eka lapsi kyseessä. :p

Tosta nukkumisesta vielä sen verran.. Mulle ei ole vielä puhuttu mitään siitä miten saa nukkua ja miten ei, mutta olen kuullu että ei sais selällään nukkuu. Ite oon nyt oppinu nukkuu kyljellää (ex mahalla-nukkuja) mutta herään silti tosi usein aamulla selälläni. Pitääkö huolestua? :|

Siinä taas vähä asiaa :) Nyt me aletaan Sintin kaa syömään itse tekemää, juuri valmistunutta porkkanasosekeittoa, njami! :p

J-Love ja Sintti 29+2
 
J-Love mäki asun yksin ja oon pk-seudulta. Mua kans vähä masentaa ku on niin pimeetä ja karua. Ja alkaa jo pimentyä neljältä :eek:.

Harsoista ite ostin muutaman Ikeasta. Kuulemma ihan isommista ruokakaupoistakin saa.

Turvotuksesta huomaa et joskus aamul on naama turvoksissa ja sukat ku ottaa pois nii painaumat jää.

Haluisin kovasti ultraan. Ei oo ollu ku ne kaks pakollista :/.

Mä jään äippälomalle vasta kuukauden päästä.

Summergirl92 ja 31+1
 
Summergirl92 Kiitti vinkistä. Ikeaan siis kattelee. Oliks ne muuten yksittäispaketteja vai useampi yhes paketis? Löysin myös Stockalta sellasen paketin missä oli muutama harso. sellasii hienoja missä oli jopa pieni kuvio. En kyllä oo sellasia ostamassa :D rahat voi käyttää paremminki. Ikeasta muuten löysin ruokalappuja vauvalla. Niitä oli vissii 5-6 kpl yhes paketis ja se makso joku reilu pari euroo. Aika kätevää.

Mäki haluisin ultraan vielä kerran. Haluisin nähä että mulle on oikeesti tulossa se tyttö. Oon meinaa nähny unii missä oon saanu tytön, mutta se on joka kerta muuttunu pojaks. Onko muilla vastaavaa tullu vastaan?
 
J-Love Kaks paketis, valkonen ja valkone mis vihreil pisteillä kuvioituna esim sydämiä, kukkia, sudenkorentoja. Kaks pakattia eli yhteensä 4 harsoa makso 5e :).

Se on kyl jännä miten näkee nii outoja unia vauvasta. Lapsen isä nähty unta,et synnytän lihanpalan. Sit synnytyksen jälkeen se liha alkaa muuttuu pikku hiljaa ihmiseks :D.

Täällä päivät hiljasia masus. Illal alkaa jumpat aina vasta. Ite oon luontasesti aamuvirkku. Näin raskaana sitä ei kyllä todellakaan huomaa.
 
Pitkästä aikaan taas! :) Ekaksi Possumunkille hirmusesti onnea nyytistä! <3

Täällä selkävaivat lähti heti sen jälkeen kun tänne purnasin, viikon kesti ettei kävelykään onnistunut ja sen jälkeen ei mitään :)
Tällä hetkellä olo mitä mahtavin, töissä jaksaa loistavasti ja välillä jopa unohtaa mahan kunnes potkuja satelee tai kyykistyy nostaan jotain niin ei se onnistunutkaan enään :D Maha on ihan valtava ja sf-mitta menee yläkäyrän yläpuolella reippaasti, mutta ei siitä mitään sanottu neuvolassa.

Kävely alkaa tosin pisteleen alapäähän ja kiristää mahaa ja väsymys on taas melkosta jos jotain huonoakin haluaa löytää tästä.

Vauvalle on isoimmat hommattu, mutta vaatteet puuttuu kokonaan ja kaikki muu pienempi hilpetööri, onhan tässä vielä hyvin aikaa :)

Ennustan/ toivon että täällä synnytetään hivenen etuajassa mielellään viimeistään laskettuna :)
Mulla tulee välillä ihan hirvee kaipuu/ikävä tätä vauvaa, haluaisi ottaa syliin ja suukotella ja nuuhkia. En siis halua että vielä syntyisi, eikä olokaan ole semmoinen että ei enään jaksa tätä raskaana olemista, mutta haluaisi niin vaan koskettaa omaa pientä <3 Toivottavasti joku ymmärsi.

Sori omanapanen, mutta pää on niin tyhjä että ei voi millään muistaa mitään :D

Nöpsykkä 29+2
 
Nöpsykkä, mulla kans on ihan sama kaipuu! Tavallaan koko ajan toivois, että olis jo tammikuu, haluaisin jo pikkuisen syliin ja viekkuun tuhisemaan. <3 Mutta tietenkään en halua, että se keskosena syntyisi. Mutta mä oon niin rakastunut tähän mun mahaankin, että sitäkin varmasti tulee kova ikävä, enkä siitäkään haluaisi luopua. :ashamed: :D
 
J-Love Rättejä saa myös ihan marketista, esim. Prismasta. Siinä paketissa vaan muistaakseni lukee että harsovaippa, mutta ihan noita harsoja vain ovat. Valkoisia. Ja vauvatarvikeliikkeistä myös saa myös yksivärisiä ja kuvioituja isommissa ja pienemmissä paketeissa, mutta voivat olla ehkä vähän kalliimpia sitten. Tosin meidän vauvakaupassa oli nyt alennuksessa niitä kuviollisia. Ja ompelutaitoiselle löytyy harsokangasta kangaskaupasta.

Kovasti ultraa kaipailisin minäkin, ihan hirveän pitkä aika kun viimeksi nähnyt! Toivottavasti vielä sais tiirailla tuonne massuun ennen kun nähdään livenä. :)

Nöhveli & pikkumöykky 29+6
 
Nöhveli Ihanan rakentavasti ja positiivisesti suhtaudut rd-ohjeistukseen - hyvää diabetespäivää muuten :) Mulla on vähän sama tilanne, että paino, ruokavalio ja liikuntapuoli on ollut jotakuinkin kunnossa jo ennenkin tätä (no sukurasitetta kyllä on) ja aika pienellä ruoka-aikojen viilauksella pääsi siihen suositeltuun ruokavalioon. Mutta minulla kyllä kesti kauemmin sopeutua, jotenkin ahdisti se vapauden menetys mikä syömisessä on ollut kun nyt kellon pitää syödä vaikkei olisi varsinaisesti vielä nälkäkään. Herkkuvierotus onneksi on sujunut tosi helposti, nyt kolmen viikon jälkeen tavallinen suklaa maistuu jo niin ällömakeelta ettei sitä tee mieli syödäkään vaikka pieniä määriä saisikin. Toivotaan että sulla arvot pysyy ruokavaliolla kohdallaan, minulla ainakin vielä ovat olleet oikein hyviä :)

Synnytysajaksi jotenkin ajattelen tammikuun puolta väliä vaikka laskettu aika on siellä kuun lopussa. Johtunee siitä että noista vanhemmista lapsista kaksi on syntynyt 38+ -viikolla. Yliaikasta en osaa kuvitellakaan.

Äitiyspakkaus tuli ja tykkäsin :) Huopapeittoa, joka aikaisemmin on pakkauksessa ollut jäin ehkä kaipaamaan, mutta saahan sellaisen kaupastakin. Vanhan kun ehdin just vähän aikaa sitten antaa koiralle peitoksi kun ajattelin, että saadaan uusi :/

Harsotilanne vanhastaan on vielä kartoittamatta, täytyy laskea että tarviiko lisää kun saan joskus noita vauvatavaroita pestyä ja läpikäytyä. Hiljalleen alkaa kaiken sortin tavaraa kertyä kavereilta, mikä on ihan mahtavaa. Harsoja olen kyllä säästänyt kun ne on hirmu hyviä isommillakin lapsilla esim. kesähelteellä tai kuumeessa viilentämään.

Turvotusta en ole juuri huomannut. Tukisukkia olen pitänyt jo ihan alkuraskaudesta lähtien suonikohjujen välttämiseksi (tosin alkaa niitä kyllä nyt jo muutamia taas tulla). Helpottavat ainakin jalkojen osalta oloa.

Väsymys on jotain ihan järjetöntä tällä hetkellä. Tuntuu ettei mitään jaksaisi kun heikottaa ja väsyttää, mutta on tästä se hyvä puoli että yöt on nyt sujuneet paremmin enkä ole enää heräillyt tunneiksi aamuyöstä.

Mukavaa päivää kaikille mahakkaille!

riskilä 29+1
 

Yhteistyössä