SofianSohvalle vastauksena: meillä on neuvolassa tuota raskaus- ja imetysvitamiinia suositeltu ja sit tilanteen mukaan rautalisää, mutta muuten on jätetty oman arvostelukyvyn varaan muiden lisäravinteiden käyttö. Toki muistuttavat, että mikäli syö monipuolisesti niin tarvetta popsia ylimääräistä ei ole. Mutta myönnän, etten syö säännöllisesti tarpeeksi monipuolisesti -toki on poikkeuspäiviäkin. Joten turvaan oman ravinteiden saantini sitten lisillä (vauvahan kyllä saa tarvitsemansa, minähän se äitinä jään alakynteen ja se näkyy, jos on puutoksia vaiks vitamiineista.
). Esim. d-vitamiinin vaikutuksen mielialaan olen kokeilemalla selvästi todennut ja siksi syön sitä vielä erikseen (etelänmaissa ihmiset saa auringonvalosta jo paljon enemmän d-vitamiinia kuin me täällä pimeässä pohjoisessa edes ruoasta ja auringosta yhteensä, joku 50 yksikköäkin kertyy keposeen. Joten oon siltäkin kantilta aatellu, että tuskin on vaarallista, jos syö sen 35 yksikköä päivässä ruoasta saamansa lisäksi (tosin auringonvalosta d tulee hieman paremmasta muodossa kuin purkista, sehän on selvää...)).
Oon kyllä lukenut myös tutkimuksista, joiden mukaan liialla ravintolisien popsimisella voi olla haitallisia vaikutuksia sikiöön. Mutta siksi syönkin vain ne, joita on suositeltu / jotka koen välttämättömiksi, enkä vedä pillereitä ihan varmuuden vuoksi överisti.
Enkä ruukaa käyttää mitään luontaistuotteita muutenkaan niin en raskausaikanakaan.
Flunssarokotetta en ole ajatellut ottaa. Koitan pitää vastustuskyvyn muilla keinoin hyvänä.
Hiuksia värjään harvoin, mutta en näe sitä pahaksi asiaksi raskausaikana. En nyt ehkä ihan parin viikon välein kävis tyvikasvua värjäyttämässä, mutta kohtuudella värjääminen on varmasti ok.
Ei kait hiusten värjääminen on pahimmasta päästä miten vois saada kemikaaleja elimistöönsä, luulisin.
Toimiiko teillä maha hyvin? Mulla on alkanu suoli tyhjetä tyyliin 3-4 kertaa päivässä ihan säännölliseen!:O Välillä ihan rasittaa kun saa koko ajan istua huussissa.... Vielä ei ainakaan vauva oo niin iso, että pahasti painais peräsuolta. Sekään ei oo kivaa, jos suoli on täys, mutta mitään ei tuu ulos, kun toinen lytistää kalustoa...:ashamed: (SORRY ällöosasto...!!!) Mutta vielähän se ummetus ehtii kuvioihin mukaan juuh...
Välillä on kanski tullu sellanen outo tunne alakertaan. Ihan niinko vauvan pää ois synnytyskanavassa ja venyttäis paikkoja, vähän niinko ponnistusvaiheen alussa.:O Tiedä mistä lie johtuu, ohimenevä juttu joka on tullu muutaman kerran. Ehkä sit vauveli työntää itteään alaspäin tai jotain? Ei oo kyllä varmaa tietoa siitä miten päin neiti tuolla köllöttää. Jokseenkin poikittain, mutta että onko pää alaspäin vai ylöspäin niin perin vaikea sanoa. No ei ainakaan pitäis olla mitään vaaraa, että olis mitään ihmeitä alakerrassa tapahtunu, koska oon suht lunkisti saanu ottaa. Harkkareitakaan ei ole kovin paljoa eikä kipeitä alkuunkaan, ja muutenkin olo on mitä parhain, etten sanois. Hmph...
Onkos täällä ollu vielä puhetta perhevalmennuksista, en nyt lahopää muista...? :ashamed: Joko ootte monet käyneet? Oletteko tykänneet? Meiän valmennukset alkais ens kuussa. Oon aatellu mennä virkistämään muistia ja psykkaamaan itteäni ainakin siihen synnytysosioon, vaikka kertaalleen olen jo synnyttänyt.
Josko sitä suunnistais sänkyhyn... Tarttis jaksaa aamusta siivota huushollia, kun tulee iso liuta vieraita kylästelemään. Tänään on jo leiponu ihan himona.
Pisang ja Nuppu 25+2