TAMMIKSET 2005

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja =)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
hei - oon taas kiireinen miehen PChommien takia mutta tässä välissä pikaisesti haluan vastata tohon istuin hommaan:

Meillä painoa on siis jo se 9kg mikä on monesti istuimen suositusalaraja. Pituutta on 70cm mutta niin ettei jalat ihan hirveästi tule istuimesta ylitse. Mutta ne hartiat ja kyynärpäät... meidän pikkumies ei mahdu LEVEYDEN puolesta meillä lainassa olevaan kaukaloon tai mahtuu kyllä mutta istuu siinä todella epämukavasti lysyssä kun ylempänä ei ole hartioille tilaa.

Istuin otetaan käyttöön tuossa pikkuhiljaa eli ei tänään vaan niin että se on hälle hauskaa. Ja lisäksi vielä yhdyn Piiaan noiden he1vetin vöiden kanssa, jos vauvan haluaa ulos autosta ilman kaukaloa on se tosi työlästä (vyöt auki kaukalon vyöt auki kaukalon kääntö vauvan ylösnosto kuten Piia aiemmin kirjoittikin ja takasin tullessa sama he1vetin ruljanssi).

Mikään PAKKO ei tässä vaiheessa ole istuinta hankkia, ei missään nimessä. Sattui vielä olemaan rahaa jemmassa (miehellä oli heh ja pitää ne tuhlata ennen kuin tuhlaa itse =) ja lähikaupassa istuin niin siinäpä meidän perheen pääsyyt istuimen eiliseen ostoon.

Kaukaloa aion pitää vielä jonkin aikaa istuimeen siirtymisen jälkeenkin mukana autossa jotta jos menee sellaiseen kauppaan missei ole kärryjä ja niissä kaukaloita tms vauvan paikkaa. Ainakin kunnes hän oppii istumaan. Meillähän ei ole mitään ostoskeskuksia täällä joten niiden kiertelyyn ei kaukaloita tarvitse :-)

Sinnan kanssa on vielä tuo useampi-auto-ongelma mutta en tiedä miten sen ratkaisee. Hankkiiko sitten jonkun ihan edullisen/käytetyn jolla mies vie hoitoon (missä lie sitten onkaan hoidossa, lähellä kuitenkin) vai mitä tehdä, sen näkee sitten syssymmällä.

Yritän jatkaa taas jossain-vaiheessa-kiitos-pesu-kommenteista-kuitenkin!

Moi!

MAMA pesu-kysymyksiin vastauksia, eli me käydään suihkussa 1-2 kertaa viikossa. Itse istuin jakkaralla ja tyttö on sitten tosiaan sylissä. Taisi olla HELI joka jo kertoikin, mutta siis itsekin aloitin siten, että eka ihan vaan tytön jaloille suihkuttelin vettä ja siitä sitten edettiin. Viimeiseksi sitten päästin vettä kasvoille. Mä nyt oon tietysti niin neuroottinen, että mittaan myös suihkuveden lämpötilan sillä kylpyvesimittarilla. Kaulapoimut ym. pestään iltaisin vanulapuilla. Mitään pesuaineita en ole vielä käyttänyt. Kainalot & varpaat meillä pestään tarkemmin vaan suihkun yhteydessä. Toki kun kakkaa pesee, niin varpaat peseytyy samalla. Pesulappuja ei ole käytetty.

Käytiin tänään koko perheen voimalla ulkona syömässä. Pepsu rauhallisesti katseli matkarattaistaan, kun äiti ja isi söivät. Meni siis sekin ihan hyvin, tytön kanssahan voi näköjään kovasti jo touhuilla :). Tosin sit just kun oltiin lähdössä, niin sai kovat itku-parkukohtaukset. Leikittiin tyllerön kanssa tänään myös lavuaarissa vedellä. Ai että oli sitten kivaa, vesi roiskui ja oltiin märkiä sen jälkeen molemmat, äiti ja tytär. Laitoin lavuaariin lämpöistä vettä ja kylpyankan ja sehän oli tosiaan sitten kivaa. Täytyy siis kokeilla joku päivä siellä ammeessa.

Joku päivä voisin taas muutaman kuvan lähetellä.. Nyt kuitenkin iltatoimille tyllerön kanssa.

Ok, kiitos TURVAISTUIN vastauksista. Meillä on tuo Gracon autobaby ja vöiden kanssa ei tarvi pelata, kliks vaan ja kaukalo irti ja kiinni Gracon rattaisiin. Silleen me viiletetään kaupoissa yms. asioilla. Tytön ei tarvitse herätä kun nostaa vaan kaukalon rattaisiin. Kymmenen pistettä idean keksijälle :-) Eli kätevää. Joskus tosin jää telakka isännän autoon ja sit päivällä kiroilen lähtiessäni omalla autolla että joutuu turvavöitä kiinnittelemään.

Taidan vielä odotella tuon vaihdon kanssa ainakin 4kk, tyttö kun on hoikka niin ei ole leveydenkään puolesta ongelmia mahtua kaukaloon :-)

Tänään ei muuta asiaa..palataan!

..paitsi vielä että: yösyötöt on loppu! ;-)))))))))))kyllä hymyilyttää :-) Nyt on menty jo vajaa viikko ilman yösyöntejä, tutilla rauhoittelin pari kertaa ensimäisinä öinä, viime yönä kerran korjasin peittoa ja silitin päätä kun näki pahaa unta.

Voi ei, koskahan meillä nukutaan koko yö, kun tuntuu että pahenee vaan tilanne koko ajan. Tässä esimerkiksi viime yö: Klo 21 ei nukahdettukaan normaaliin tapaan syliin tissin jälkeen -> päätettiin kokeilla kuinka sujuisi nukuttaminen isiltä -> kova huuto tuli, mutta lopulta simahti iskän syliin klo 21.45

Sitten tissiä ja ilmeisesti vatsanväänteitä (ummetusta taas liikkeellä) noin klo 00.15-00.45

Tissiä noin klo 3 ja 5 ja sitten nukkuikin klo 7.30 asti. Tällä kertaa koko yö sentään omassa sängyssä, kun yleensä otan viereen joskus kuuden jälkeen.

Eli AUTTAKAA tytöt, mitä voisi tehdä? Vai auttaakohan tässä vaan aika? Vai iltapuuro? Soseita uppoaa edelleen tooosi pieniä määriä ja välillä ei ollenkaan ja puurolle, sekä elovenalle että lasten kaurapuurolle, suljetaan suu ja käännetään pää pois.

Tarjoilen sosetta pitkin päivää 1-3 kertaa, kun yritän löytää oikeaa ajankohtaa jolloin kelpaisi ja useinmiten kerran päivässä menee hedelmää muutama lusikka-1/2 purkkia ja sitten joka päivä kasvista, pääasiassa peruna-kukkakaalia noin klo 20. Tuo iltaruoka on onneksi melkeen kunnon ateria, noin puoli purkkia. Ihmeissäni lueskelen teidän muiden vaavien ruokamääriä...

Näillä murkinoilla ei siis tosiaan voi olettaakaan, että jaksaisi nukkua koko yön, etenkin kun taitaa olla tytöllä aika vilkas ruuansulatus ja pelkkä maito nyt tietty sulaa tosi nopeasti. Ihan joka kerta ei kyllä yöllä syö paljoa, joten varmaan joka toinen noista yösyönneistä on turha, mutta muu kuin tissi ei rauhoita takaisin uneen. Kun miehellä alkaa loma, harkitaan unikoulua, mutta sitä ennen pitää kyllä ruokaa upota enemmän, muutenhan kärsii nälkää pikkuinen. Toisaalta esim. yksi yösyöttö olisi mulle ihan ok vielä vaikka muutaman kuukauden, mutta mahtaako onnistua ihan vaan päiväsyömisten parantuessa?? Toivottavasti, ei olisi kiva joutua huudattamaan pientä.

Jälleen pikavastaus:

Heli, meillä on ihan yhtä katastrofia täällä :-) Viime yönä heräsi 21 nukkumaan, 23 syömään, 01.30 syömään, 5jotain syömään ja 6.30 syömään eikä oikein enää nukahtanut. Turhia syöntejä on monta (ts vaan lipsuttelee) mutta mä en ole yöllä niin tolkuissa että hoksaisin yrittääkään hyssytellä. otan suoraan viereeni.

Ruokaa menee klo:
11 noin desi kaurapuuro/luumusosetta
14 ei mene hedelmää/marjaa mutta yritän aina
17 peruna-kukkakaali/parsakaali koko purkki, vois ehkä mennä vähän lisääkin.

Siinä on meidän ruoat ja painoa ollaan kyllä kerätty ihan kiitettävästi. Tissiä siis tietenkin aina about
7.30
9.30
11.30
14.30
17.30
19.30
20.30 kutakuinkin näin :-)

Niin, siis syödään meillä sitten tietty tissiä 2-3 tunnin välein päivälläkin. Ja paino tai kasvu ei ole ongelma täälläkään 8 kg taitaa olla painoa ja pituus varmaan n. 70 cm.

Tulee näiden ruoka- ja unitaisteluiden jälkeen mieleen, että olisi todellakin 6 kk täysimetys tainnut olla meidän juttu. Olisi ollut niin helppoa. Mutta eihän sitä esikoisen kanssa tajua kaikkea... Ja ihan rehellisesti me kyllä aloitettiin kiinteät omien yöunien takia, vaan eipä ollut apua lainkaan :-(

Meillä syöntiväli on noin 4 tuntia, kiitos varmaan kiinteiden. Mutta niitä meneekin sit 3-4 purkkia ja 2dl puuroa lisäksi. Tissiä menee nyt 4 krt päivässä, joskus 5 krt. Noihin purkkeihin lasken mukaan kaiken muun mitä annan...esim. lohi on tytön suurta herkkua! Laitan uunissa ja siitä sit sorssataan.

Lisäsin puuron määrää illalla ja annan sen myöhemmin ja niin sitten yösyönnit loppu. Ei kait se ihme ole jos mahassa on 1 dl puuroa niin ei maito maita :-) Teen tuon puuron maitoon.
Mutta kyllä se vauva sitten ne yösyönnit lopettaa kun on valmis, onneksi ei tarvinnut huudattaa, likka vaan totesi että on masu niin täynnä ettei tarvi syödä enää öisin.
Kop kop puunkoputusta, eihän sitä tiedä tietysti jos tulee vielä takapakkia.
Mutta hyvin on näillä eväillä kasvanut, pienestä 44cm tytöstä on tullut kohta 70cm tyttö. Olen niiiiiiin iloinen :-)

Mulle taas täysimetys ei missään vaiheessa ollut vaihtoehto, päässäni elää sitkeästi uskomus että vauva tarvitsee muutakin ruokaa ja mitä aikasemmin totuttaa sitä helpompaa on. Ja on kyllä ollut helppoa. Itsepäinen kun olen en niitä who:n suosituksia usko. Mutta heti täytyy lisätä että olen taas sen tyyppinen ihminen ettei mua yhtään häiritse jos joku toinen tekee toisin, jokainen äiti kuitenkin lukee vauvaansa parhaiten!!!!

Meillä taas yöheräilyt ovat lisääntyneet nyt viime viikkoina. Teppo jätti toisen yösyönnin pois tossa kuukausi sitten. Nyt, kun viime viikot on olleet vähän känkkäränkkää, on myös nukkuminen huonompaa. Nukahtaa hyvin mutta noin klo 2 alkaa unissan ährääminen ja huitominen. Sitten tippuu tutti ja alkaa kunnon itku.
Muutaman yön olen nyt kokeillut tassuhoitoa. En siis ota syliin nukahtamaan kuten ennen eikä isi vie sohvalle nukkumaan. Laitan käden Tepon masun tai hartioiden päälle lämmittämään ja toisella kädellä pidän tuttia suussa. Ei hyssyttelyä, ei silittelyä, ei katsekontaktia. Jos ajoissa aloitan, ei Teppo ehdi edes herätä ja avata silmiä, vaan vääntyilee muutaman kerran ja rauhoittuu taas nukkumaan. Kaksi-kolme kertaa yössä tassuttelen, ja yhden kerran syötetään (pullosta, kuten nykyään siis kaikki syötöt, tissittely loppui pari viikkoa sitten).

Olisiko siis teidän muidenkin yöheräämiset joku ikäkausijuttu? Kun päivätkin on täällä levottomia kun ei pääse vielä itse liikkeelle, niin varmaan se vaikuttaa yöuniinkin. Iltamaidolla (jopa 200 ml korviketta, klo 21) Teppo nukkuu tonne neljään-viiteen-jopa kuuteen asti. Vellit ei meillä auttaneet yhtään. Kohta kokeillaan kaurapuuroa.

Ummetusta, tai no, harvempaa kakkaamista podetaan täälläkin. Sain vihdoin ostettua Muksu-hedelmäsoseita joissa ei ola hyytelöimisaineita, toivottavasti ne auttaa. Jos joku keksii hyvän hedelmän itse mössätäväksi, kertokaa! Mä aattelin että avokado olisi energiapitoista ja pehmeää, täytyy kokeilla. Lohta on meilläkin pakkasessa, nyt vasta kokeillaan miten naudan jauheliha sopii.

Mä ajattelin samaa ku GINA sanoikin, että noi heräilyt ei johdu ehkä nälästä, ainakaan joka kerta. Meillä heräillään välillä 5-6 kertaa yössä jos hampaat vaivaa tai opetellaan konttaamista, välillä nukutaan heräämättä jonnekin klo 7 tietämille.
Yösyönti lopetettiin joskus kolmisen kuukautta sitten, eikä ole nälkä yöllä. Tutilla ja tassuhoidolla meilläkin nukahdetaan uudelleen tosi helposti (vaatii kyllä nopeaa reagointia ettei PJ herää kokonaan). Illalla syödään viimeisen kerran n. 20:30-21, aamulla 8:30-9. Illalla 160 ml maitoa ja purkki kasvissosetta.

Mä oon kyllä huono antamaan mitään vinkkejä tässä asiassa, kun meillä ei oo ollut ongelmaa yösyönnistä, kiinteistä tai kakkasta. Kiitollinen saan kyllä siitä olla, ja olenkin!

Olikos se HELI niin, ettei teillä pullo ole pop? Mun mielestä pullolla oli kaikista helpoin opettaa kiinteiden makuun. Ja puuroon vain hillosilmä jostain namista marjasoseesta, niin sen kanssa kelpas meillä ainakin silloin, kun ei vielä pelkästään kelvannut. Nykyisinkin Perttu saattaa kokeilla kun annan puuroa tai lihasosetta, että tulisko itkulla se hillo siihen lisäksi, mutta kun saa vain tuttia, niin parin minuutin kuluttua uppoaa sose kuin sose. Että sellainen epeli täällä :-D.

TAMMIMAMMA kuinka paljon käytät Nestorilla suppoja? Mä oon laittanut muutamaksi yöksi, sitten pitänyt muutaman yön taukoa (heräilyjä tulee paljon enemmän), sitten taas laittanut, jne. Neuvolassa sanottiin vain, ettei niitä viikkotolkulla saa käyttää, mutta paljonkohan tohtii? Ihan 50 mg supon yhden oon laittanut siis vuorokaudessa (painon mukaanhan sais laittaa 2kpl kolme kertaa / vrk). Mutta kun tuntuu taas olevan pientä lämpöilyä noiden hampaiden kanssa... :-(. Parasetamolihan on elimistölle 'turvallisin' särkylääke. Kun en haluais toista kivussakaan pitää? Mikä on kohtuus??? Meillä on nyt neljä alahammasta, ja lisää tuntuu tulevan hitaasti mutta varmasti...

SINNA kivoja uusia kuvia! Taitaa vaaleanpunainen olla pop ;-D? Olitko siirtänyt ne kaks vanhaa kuvaa itse roskakoriin, vai olenko mä kämmännyt tuolla meiliboxissa jotain?

PIIA: Ne ei olleet siirtyneet kunnolla, kokona oli 3 kilotavua. Poistin ne. Älä suotta lähetä niitä sieltä uudelleen niin en tuki koko postia. Joo, vaal pun on pop, ei kuulunu lemppareihin ennen tyttöä, mutta hurahdin aivan täydellisesti tuosta pikku prinsessasta!!

Jaahas, nyt kone kiinni, silmät on oikein kipeet! Oon suunnitellu yhtä reissua ja etsinyt halvinta autonvuokrausta yms. systeemejä. Kyllä tää netti on kätevä vempele :-) Kaikki matkat on tullut jo vuosia varattua pelkästään netistä (siis lennot ja majoitukset, matkapaketteja ei tuu käytettyä).

PIIA,voisitko lähettää minulle ne uudet salasanat kun toi minun sähköposti oli epäkunnossa pari päivää ja ei sinne ole mitään viestiä sinulta tullut.

Mie olen sairaan väsyny,leiriviikko puolessa välissä,tää on oikeesti aika rankkaa...Ronja viihtyy onneksi ihan hyvin äitini hoidossa,ja kyllähän minä toki joka välissä hypin Ronjaa pusimassa ja halimassa,vaikka en sitten oikeesti kerkeekkään hoitaa häntä.Imetys on meillä käytännössä ohi,kerran yöllä viel imee,mutta ei sieltä maha paljoa herua,jotain kyllä vieläkin.Ronja liikkuu siis ihan hirveesti,koiran perässä tosiaan huoneesta toiseen ,ryömii ja konttaa sekaisin,omalaatuinen tyyli,mutta tehokas..
Taidan mennä Ronjan viereen,enää kaksi päivää leiriä..

Heippa mammat ja vauvat!

Kommentoin nyt kaikkia kirjoituksia, jotka mielessä ovat… VAROITUS: romaani tulossa.

PIIA: kyselit supoista: olen käyttänyt omaan järkeeni perustuen eli silloin kun näen, että Nestorilla on kipuja jne. Vaikea sanoa määrää, illalla olen laittanut tai mies on laittanut. Ei mitään viikkoja kestävää ""suppokuuria"", mutta pahimpina kipupäivinä suon lapselle kivuttoman yön. Toisaalta en ole huomannut hampaiden tulon vaikuttavan yöuneen. Meillä eniten vaikuttaa se, jos N nukkuu kahdet pitkät päikkärit päivällä (siis hänen mittapuunsa mukaan pitkät päikkärit ovat 2 h tai enemmän.) En nyt oikein usko, että siitä mitään haittaa on. Mutta se on vain minun mielipide. Yleensä nukkuu hyvin. IHME, koska on tuollainen kuumakalle ja suhinapöksy päivällä!!

DEZI: kirjoititko sinä joskus vuonna kivi ja kypärä ruokalapuista? :o *Ei muista ei.* Meillä käytetään sellaisia ”Pikku-Piian” (Piialle terkut ;) ) ”liivejä”. Ne ”puetaan” päälle ja pysyvät päällä. Vaatteet pysyvät puhtaina ja pikkumies ei saa kiskottua lappua pois! Meillä lähtee kertisvaipatkin päältä, kun herra keisari rapsuttaa vaipan teippejä sitterissä ""köytettynä istuessaan”… No nyt käytämme sitten shortseja, pikkuhousuja ja shotsipukuja tms. kun on kertis päällä. Harsoa ei saa pois! :D

HELI: kivan näköinen teidän tytsy noissa vauvauintikuvissa! Tuo sanko päässä kuva oli ehdoton! :D En ole kokeillut pysyisikö keisarimme istuallaan, mutta tuskin! Jännä ajatella, että joku samanikäinen jo istuu… :o Mihin se aika on mennyt?

ANSKU: MIELETTÖMÄN suloinen tuo Peetu! Katsoin kuvia tarkemmin ja viisas on katse pojalla!

Turvaistuimista: meillä on esikoisen entinen istuin pappilan hätävarana, jos tässä ei ehdi ennen reissuun lähtöä turvaistuimia katselemaan. Perjantaina lähdemme mummoloihin ja moniin kinkereihin siellä suunnalla ja ennen sitä ei istuinkauppaan täältä keskeltä-ei-mitään ehdi… ;D On sata ja yksi asiaa hoidettavana. N on aika sutjakka(?) 5 kk 3pvää ja 72 cm ja 8,8 kg. Ei ole tähän mennessä ahdistunut kaukalossa, mutta pidemmällä matkalla pidämme taukoja tarpeen mukaan. PIIA kirjoitti tuosta Baby Safen kankaasta ja se ON tosi hiostava! On muutenkin aika paketissa siinä…

Huomenna tulee taas yksi vauvatuttu kylään, Itävallasta asti! Onni Maxi Millian s. 30.12.04 Hauskaa nähdä, koska heidän esikoisensa on saman ikäinen kuin meillä (3 kk nuorempi). Perhe on matkalla omistamaansa saareen tänne suunnalle ja kiva nähdä! N – ja myös esikoinen tykkää kamuista! ;D Esikoispoika puhuu saksaa, mutta opetetaan me sitä suomea sitten hänelle… ;D

RYÖMIMISESTÄ, KONTTAAMISESTA, EROAHDISTUKSESTAKIN: Meillä N alkaa huutamaan tai kitisemään, jos menen toiseen huoneeseen ja se on uutta se. Lähtee joskus perään ryömimään ja valittaa tullessaan tyyliin ”Miksi jätit minut…” Voisiko olla jo eroahdistusta? Toisaalta tuntuu, että aika nopeasti on kehittynyt tämä herra, että voisi ollakin…Meilläkin ollaan välillä konttausasennossa, mutta ryömimällä edetään ja sillä näyttää vauhtia riittävän. Mm. kultaköynnös meinasi saada kyytiä, samoin sanomalehdet lattialla tms. PIIA: käykö teillä niin, että PJ lähtee konttaamaan ja jättää pikkupoikien/ tyttöjen ryömimisjutut muille? ;D

TERESAn tyttö on oikea vauhtimimmi!! Huh varmaan mummolla hikeä pukkaa kun tytön perässä kulkee! ;D Jaksamista sinulle!! Kuulostaa todella rankalta!!

OLIVIA: IHANAA sinäkin olet Volvo ihminen, pysy sellaisena… ;D Vai oletko..? Siis sielultasi? Minä olen ja olen aina ollut. :D Eläkkeellä sitten ikioma punainen urheilumallinen Volvo, jolla opeanoppi kurvailee miniöidensä iloksi.

2XL: tuo kertomasi puita-pitkin-puolivuotiaana- meno kuulostaa HURJALTA! Onneksi ei sellaista ole näköpiirissä! Ystävän esikoinen oli sellainen, että kiipeili sohvalle 6 kk iässä!! Ihan kamalaaaaa katsottavaa, kyllä siinä leuka loksahti auki, kun neiti tuli kylään aikoinaan! Koko ajan sai vahtia se mamma lastansa ja oli sydän syrjällään. Ihana nimi teidän tytöllä 2XL, huomasin tuolla postia katsoessa. Samoin SUSKIN tytöllä ja SINNAN.

SINNA: minäkään en tykkää YHTÄÄN vaaleanpunaisesta, mutta tytön myötä olisin tod. näköisesti hurahtanut! Nyt ei ole sitä ”vaaraa”, jään varmaan kahden pojan äiteeksi. Ihan tosi jees näin, vaikka nuo auton kardaaniakselit yms. eivät olekaan niitä asioita, joista kiinnostun eniten. ;D

MAMA: olen usein ajatellut sitä, että sinä olet hyvä esimerkki siitä, että täysimetys 6 kk voisi olla hyvä asia joillekin vauvoille. Minäkään en kuulu äiteihin, jotka sitä alkaisivat kokeilla, varsinkin kun tuo kakkonen olikin tällainen pikkukakkonen… :o Mutta hienoa, että sellainen on oikeasti mahdollista! Puppe Justus näyttää mielestäni oikein söötiltä. Kuvittelenko – siis varmasti, mutta näyttääkö hän tummalta ”Lapin mieheltä”? No sellainen mielikuva jäi, liekö niin en tiedä.

EN ole saanut vieläkään niitä Nestorin kuvia… :( :( Halusin kovasti laittaa oman söpöliini-pöpöliini-höpöliini-touhupeppuni kuvan teille nähtäväksi… Mies aikoo ostaa sen digikameran, mutta hän tutustuu ensin perusteellisesti hinta-laatu-suhteeseen… Siinä meidän ero: minä ostan sen kummemmin miettimättä ja vertailematta sitä mitä ostan… Hän pohtii ja harkitsee… *Huokaus* Mutta kai se olisikin ihan fiksua.

PÄRISYTTÄMISESTÄ: täällä päristetään mm. isoveljen poskea vasten, äidin ”sulosäärtä” vasten ja isin hauista vasten… Ja hauskaa on! En tiedä mistä N on tuonkin villityksen keksinyt! :o Ryömii ”paljaita pintoja” kohti ja sitten kuola valuu ja päristää ja nauraa! IHANA, ihana villi poikamme… Vastakohdat täydentävät toisiaan ja meillä se pätee poikiin! Yhtä ihania molemmat!

Vauvan koosta: mielestäni se on aika yksi lysti minkä pituisia esim. meidän pojista tulee isoina. Tuskin alle 150 cm pitkiä, mutta ihan sama. Nestorille ei mahdu enää 74 cm vaatteet. Housut menevät, mutta paidat eivät. :o Tuosta kasvusta kun on niin paljon aina puhetta. Mielestäni äiti (tai isäkin joskus) kyllä näkee kun vauva on TYYTYVÄINEN ja syö ja nukkuu jne. Söi sitten maitoa tai soseita tai sekä että. Pointtini on, että kaikki ajallaan. Jokainen vauva nukkuu ennen pitkää täydet yöunet (no minun on helppoa sanoa, koska meillä pojat ovat nukkuneet 2 kk ja 2,5 kk iästä yönsä pääsääntöisesti heräämättä.) ja syö kiinteitä ruokia. Olen antanut maitoa yöllä, koska EN usko pojan oppivan uudestaan yösyöntiä. Poika on niin sutjakka ja liikkuvainen, että en syököäön joskus yöllä, koska nukahtaa niin helpoiten, siis meidän kössikkä, en yleistä.

Esikoinenkin söi joskus satunnaisesti tuon 2 kk jälkeen, mutta ei siitä mitään tapaa tullut. TOKI vauvat ovat erilaisia ja joku voi oppia. Mutta niille vain tiedoksi, jotka kokevat ”omana juttunaan” satunnaisen maidon tarjoilun yöllä vielä kokonaisten öiden jälkeenkin. MEILLÄ näin on mennyt ja aikamoisia kölliäisiä ovat yöllä: eivät ihan pieniin herää ja nukkuvat hyvin jne. Joskus joku mysteerinen tekijä saa heidät heräämään ja sitten otetaan huikat ja nukahdetaan – tai käydään pissillä, niin kuin esikoinen tekee joskus.

TOKI hyvin nukutut yöt auttavat jaksamaan päivällä jne. TOIVOTTAVASTI kukaan ei vetänyt herneitä nenään, mutta sanonpa sen mitä ajattelen. Itse en jaksaisi alkaa tassuttelemaan, silitelemään, kääntelemään ja tutittelukaan ei ole koskaan tuntunut meidän jutulta. (Esikoisella tuttia ei ollut ja N:lla se jäi kokonaan noin 1,5 kk sitten.) Pullo suuhun ja uni tulee heti, kun masussa on noin desi maitoa. Ei vaikuta päivän ruokahaluun ja kai se on tällöin ihan ok kasvunkin kannalta?

Olen huomannut, että puhun Nestorille joskus lässyttämällä!! KÄÄK. En olisi uskonut, mutta johtuuko siitä, että esikoinen harrrrrrjoittelee ärrrrräää parhaillaan ja minä kaipaan sitä pienen pienen lapsen puhetta… Vaikka TIEDÄN, että lapselle ei kannattaisi lässyttää… Voi vitalis, että olen tollo. Tuntuu vaan, että N on perheemme viimeinen lapsi ja jotenkin on niiiiin ihanaa kun hän on niin pieni ja vauva vielä…

Olen miettinyt, että lopetan tämän palstailun. Ihan vaan sen vuoksi, kun olen niin outo ilmiö, kun on toinen lapsi kyseessä ja ei minulla ole kenellekään koskaan mitään järkevää sanottavaa… Jauhan vaan omia tylsiä juttujani liian usein ja se on ihan TOTTA! :D

Huomenna vietämme synttäripäivää ja jotenkin täällä tämä arki menee niiiiin nopeaan ja pojat kasvavat ja muuttuvat, että en taida koneella istua jauhamassa kuulumisia… Kirjoitan niitä juttuja sitten esim. tuonne Walesin maalle, jossa armas ainoa ""pikku"" pikkusiskoni (182 cm), Nestorin sylikummi asustaa. :D Olen käynyt tuolla Kaksplussan palstalla, mutta en tiedä jääkö nyt sekin. Siellä tulee käytyä ”nopeasti”. Tälle palstalle juurrun liikaakin kiinni… :(

Toivotan kaikille ihanille mammoille ja suloisille pikkuisille oikein ihanaa, ihanaa ja aurinkoista VAUVAkesää! Laitan joskus pöpöliinin kuvan, jos saamme sen kameran. Tai jos sisko saa aikaan mulle ne kuvat sähköpostiin… Syksyllä työt odottavat minua ja kiirettä piisaa täällä silloin… Haluan antaa mahdollisimman paljon vapaa-ajastani perheelleni, rakkailleni. <3 <3 <3

Kesäterveisin Tammimamma76 Maarit ja ihanat pojat

MAARIT todella, todella kurjaa jos lähdet kokonaan pois täältä!!!!!!! Mulle tulee ainakin tosi ikävä teidän poppoota!

Sovitaanko että käyt kirjoittamassa kun siltä tuntuu, äläkä ajattele että pitäis kommentoida kaikille tms.??? Jokaisen kuulumisia on hauska lukea, ja täällä on tullut ehkä liikaakin korostettua sitä, että jokaisen pitäisi vastata jokaiselle jotakin... Eihän sen niin tarvitse mennä. Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat sillä kiinni juurtumisella, siksi mäkin tarvitsin irtiottoa välillä, ja nyt oon taas täällä KOKO AJAN.

Toivoisin tapaavani sinut ja molemmat ihanalta 'kuulostavat' poikasi joskus naperotreffeillä, jos mahdollista! Siis jos haluat tavata meitä muita? Ja niitä Nestorin kuvia odottelemme innolla...

Oikein kaunista, aurinkoista ja iloista kesää teille! Ja jos liikutte kesän aikana täällä Pohjanmaalla, niin eikun tänne meille vain mansikoita poimimaan :-) ja muutenkin...

-piia & PJ-

p.s. Meillä on selkeästi tuota eroahdistusta jo tässä vaiheessa, en saa olla hetkeäkään poissa PJ:n näköpiiristä tai alkaa itku...

LEVOTTOMASTI nukutaan yöt täälläkin. Rauhallisina öinä vauva herää syömään 2-3 kertaa. Nyt kun tulee hammas, on korvatulehdus ja antibioottikuurin aiheuttama ripuli, herätään 15 min - tunnin välein läpi yön....

Lukekaapa kaikki varmuuden vuoksi Rauli Mäkelän kirja Irti tulehduskierteestä. Siinä on todella hyödyllistä infoa flunssista, korvatulehduksista ym. ja että pitäisi välttää turhaa antibioottien syöttämistä.

UNIKOULU on varmasti tarpeen, mutta missä vaiheessa? Jods hampaita tulee koko ajan lisää, yöt on aina levottomia... miten sitä jaksaa?

Tosi raskaalta kuulostaa teidän yöt! Kuinka tosiaan jaksat??? Sähän olet kirjoittanut aiemminkin, että teidän tyttö on vaativa, ja nyt vielä korvatulehdus ja hampaat, :-(.

Oletko lukenut Liisa Keltikangas-Järvisen kirjan Temperamentista? Mä tilasin sen Wsoy:lta, mutta en ole vielä saanut. Kun meillä tuntuu olevan aika temperamenttinen paketti tuo poika, onko teidänkin tyttö? Temperamenttiset vauvat ovat vaativampia, eivät tyydy ja ole tyytyväisiä vähällä, ja ajattelin että tuon kirjan lukemisesta vois olla apua.

Täältä virtuaali-voimia ja jaksamista sulle sinne jonnekin!!!
Unikoulusta en osaa sanoa mitään...

SIIRI jos haluat käyttäjätunnuksen ja salasanan meidän tammisten yhteiseen postilaatikkoon, jossa on 'pienten ihmisten' valokuvia, laitahan meiliä osoitteeseen tammikset@elisanet.fi . Ja samat sanat muillekin tammiksille joilla ei ko. tietoja vielä ole.

MAARIT, olen todellakin sydämeltäni Volvo-ihminen, miehen taivuttelu sellaiseksi vaan kesti vähän aikaa... ;) Nyt hänkin on sitä mieltä, että meille ei enää muuta autoa tule. Harmi, jos lopetat kirjoittelun, olet ollut yksi palstamme sieluista ja on ollut mukava lukea teidän vauhdikkaasta arjesta. Ymmärrän kyllä senkin, että sulla on varmaan aika paljon muuta tekemistä kuin käydä täällä. Käythän joskus moikkaamassa meitä ja lähetä ihmeessä Keisarin kuva Jalmarin söpön kuvan lisäksi tonne meidän meiliin!

Meille ei mitään ihmeempää kuulu, eilen aloitettiin kanan maistelu ja hyvin maistui. Yllättävän hyvääkin siitä kana-peruna-porkkana-parsakaalisoseestakin tuli, tein itse ison satsin pakastimeen.

Moi!

Onpa kurja, kun vaikuttaa siltä, että joukko vain harvenee. Iloista kesää ja kaikkea hyvää teille TAMMIMAMMA76. Helppo kyllä ymmärtää, että kahden lapsen äidillä on muutakin tekemistä ja että kaikki liikenevä vapaa-aika annettaan perheelle. Mukava tosiaan kuitenkin olisi joskus kuulla teidänkin kuulumisia.

SIIRI, teillä kuulostaa aika rankalta tuo arki tällä hetkellä, voimia teille. Meillä ei ole vielä tullut hampaita eikä ollut muutenkaan mitään kuumeita yms. joten saas nähdä mitä sitä on näiden myötä vielä edessä.

PIIA kirjoitti temperamentista, meillä taitaa olla kypsymässä aika voimakastahoinen tyllerö. Näyttää nyt jo aika selkeästi etenkin sen mistä EI pidä ja jo osaa esim. kiukustua, jos ei saa jotain tavaraa, mitä haluaisi. Tyttö osaa tietyllä tavalla pyytää vaativasti ja jos ei ala tapahtua, niin sitten karjutaan. Muutama muu vauva, jotka tiedän on taas enemmän sellaisia, että tietyllä tavalla kysyvästi pyytää… ”äiti, voisinko päästä nukkumaan, kun vähän jo väsyttää”. Meillä menee siten, että jos ei mennä nukkumaan kun ensimerkit näkyvät niin sitten saadaan yleensä kunnon ärjykarjut. Enkä tosiaankaan usko, että itse oltaisiin ”kasvatettu” tytöllemme tällainen ominaisuus, vaan se on hänen luonteensa ja tämä tyyppi on aika temperamenttinen. Useampi kuin yksi läheinen ihminen onkin sanonut, että taitaa tytöstä tulla sellainen jalan polkija, ”Mutta minä haluan!!”. Saas nähdä mitä tulevaisuus tuo, vielä kun ei oikein tunnu ”ei, älä ota johdosta kiinni” tehoavan.

Imetyksestä ja soseista täytyy myös vähän kommentoida. Aloitetaan nyt sillä, että mullekin (kuten SINNAkin kirjoitti) on kyllä ihan sama, miten muut lapsiaan ruokkivat ja jokainen äiti on oman lapsensa paras hoitaja ja asiantuntija. Meillä taas kiinteiden aloitus aikaisemmin (ei siis ole vieläkään aloiteltu, aloittamispäivä taitaa olla ensi viikon tiistai) olisi mielestäni ollut turhaa. Kyllä tuo tyttö ehtii vielä elämänsä aikana jos jonkinmoista pöperöä syömään ja kun imetys menee OK, niin nyt imetetään. En nyt halua hieroa suolaa kenenkään haavoihin tällä kehuskelulla, mutta kerronpa kuitenkin. Meillä siis ei koskaan ole juurikaan ollut imetyksen kanssa ongelmia, tissi kelpaa aina tytölle. Ei mitään rintaraivoja. Imetysvälit on päivällä noin 3h, yöllä mennään yleensä 5-9h syöttövälillä. En usko, että tilanne olisi sen kummoisempi vaikka kiinteitä olisikin vedetty jo muutama kuukausi. Maitoa riittäisi varmaan vaikka pienelle kylälle, tyttö syö aina vain toisen tissin ja tosiaan päivisin se syöttöväli on normaalisti n. kolme tuntia. Siihen, onko kiinteiden aloitus sitten helpompaa vai vaikeampaa näin ”vanhalla” iällä, en vielä osaa ottaa kantaa, mutta eipä tuo maito ole vielä mihinkään loppumassa, joten jos ei soseita ala heti upota, niin ihan hyvin me vieläkin tuolla maidolla pärjäillään. Sitä on hiukka vaikea arvioida, miten tuo suolisto alkaa kiinteiden jälkeen toimia (kun maidonkin kanssa on välillä niin hidas), mutta uskoisinpa, että ruoka sinänsä maistuu. Jotenkin näin luulisin. Mutta tosiaan, jos rinnalla raivottaisiin, imetysvälit olisivat lyhyitä, yöt katkonaisia ja aina tuntuisi, että maito ei riitä, niin aivan varmasti olisin jo kiinteät aloittanut, ei epäilystäkään. Kuten sanottua, jokainen äiti on varmasti lapsensa paras asiantuntija. Toivottavasti tästäkään kukaan ei nyt vedä hernettä nenään, kun ei tosiaan ole tarkoitus ärsyttää ketään.

Meidän tyttö vaikuttaa jotenkin ”hitaalta kypsyjältä”, oli 3kk itkujakso alussa, jolloin tekeminen oli aika rajattua, nukahti pienenä vain tissille, on huono nukkuja ja vaatii äitiä viereen jne. Vierastaa kovasti ja ei voi näin ollen antaa hoitoon.. Tytön hoitaminen ja tavat vaativat vaan itseltä kärsivällisyyttä, mutta nykyisin olen kuitenkin jo niin itsevarma äiti, että tiedän toimivani oikein tytön kannalta. Jotain teistä saattaa tuntua, että täällä on aika kädetön mamma ja kaikki on ”muka” niin hankalaa, mutta meillä vaan edetään ”baby steps”.. (Tähän ei oikein löydy yhtä osuvaa suomenkielistä termiä) Asiat on meilläkin helpottunut pikku hiljaa, kunhan tyttö on ollut valmis erilaisiin muutoksiin. Tyttö on esim. itse lopettanut tissille nukahtamiset jne. Tällä hetkellä pinnasänky on parisängyssä ns. sivuvaununa. Seuraavaksi on tarkoitus laskea pinniksen pohja matalalle.. sen jälkeen jonkin ajan kuluttua pinnikseen toinenkin sivu paikalleen ja sen jälkeen pinnis kauemmaksi meidän sängystä. Hiljaa hyvää tulee, ainakin meillä.

Enpä tiedä mistä tällainen vuodatus tuli, taisin ajatella, että mun toimista taitaa saada aika kädettömän kuvan ja nyt täytyy vähän selittää.. :)

MAMAn sanoin hauskaa viikonloppua, jos ei nähdä sitä ennen! :)

Huomenta tyttäret!

Kyllä huomaa palstalta että ulkona on aurinkoa, sen verran hiljaista on täälläkin :-) Me ollaan nyt kyllä sisällä joten vähän voisi ehtiä kirjuuttelemaan..

Tammimamma, ikävä jos meidät kokonaan jätät. Olisi ihan kiva jos välillä kävisit kertomassa omia kuulumisianne, kommentoinnit tms vastailut ei ole mitenkään ""vaatimuslistalla"". Mulle riittää ainakin se että kukin kertoo omista asioistaan, sieltäkin saa vinkkejä mitä tuleman pitää esim. ""meillä häsytään yöt nyt"" kertoo sen että kun meillä aletaan häsyämään niin se kuuluu ikään. Se, että teitä on siellä enemmänkin ei ole häirinnyt yhtään ja esikoisen tempaukset ovat kyllä ihan yhtä kiinnostavia kuin kuopuksenkin.

Toisaalta ymmärrän hyvin että aika on rajallista... itsekin yhtäkkiä aloin panikoimaan jotta äitiyslomaahan on vain neljä kuukautta jäljellä! Herranjee, justiinsa on tämä nautinnollinen äitiysaika alkanut, Puppe on ihana mukava hieno kiva upea ja kaikkea ja kohta pitäisi lähteä töihin! Aivan kamalaa! Kesä on muutenkin sellaista aikaa että sisällä ei välttämättä tule oltua paitsi sadekelillä joten netissäkään ei aina jaksa käydä. Tule käymään sadesäällä kuitenkin, olisi ihanaa :-)

PuppeJustus ei kyllä ole mitenkään tumma, tai no, silmät ovat aika tumman siniset ja ripset ihan mustat mutta nuo haivenet joita hiuksiksi kutsutaan ovat minun vauvanhiukset, punertavat, vaaleat ja ohuet :-)) Mjoo.. paremmin meillä olisi varmasti mennyt jos oltaisiin vain imetetty näihin päiviin saakka... mutku uskoin ""kokeneempia"" ja aloin antamaan ""pottua pojalle"" vaikkei hän ollut kiinnostunut niin huonostihan siinä kävi. Vain vähän meni sisälle eikä mitään tullut ulos. Nythän ruoka jo maistuukin vähän paremmin ja uloskin tulee ilman itkua. Eilen ja nyt aamulla on tullut ""nyrkkikakka"" (eli nyrkkinsä kokoinen nöttönen) ihan itsekseen itkemättä, ihan kuin isoilla pojilla. NAM.

KYLPYkokemuksista kiitos. Meillä pesut menee niin että noin kolmen päivän välein käydään kylvyssä, joko omassa vannassa tai mummin isossa ammeessa. Eilen käytiin eka kertaa suihkussa ja Helin vinkkien mukaan meni kyllä ihan hyvin :-) ja Puppe tykkäsi. Oli vain jälleen aika väsynyt niin vähän piti kirku vaipanlaitossa, ei paljoa mutta sen verran että mama pysyy virkeänä.

Kädet ja kasvot pestään vähintään aamuin illoin, joskus kun on illalla kylvetty en pese kasvoja aamulla kun Puppella kuivuu kasvojen iho aika äkkiä eikä hän tykkää oikein mistään kosteuttajasta spray-ceridalista tai natusanista (kasvoille) tms. Puppe ei pahemmin puklaile öisin joten olen ajatellut ettei kasvoja ihan aina tarvitse pestä. Ruokailun jälkeen pyyhitään kostealla kun meilläkin tahtoo jotkut ruoat olla enemmän leualla kuin suussa :-) (Taidanpa hankkia Pikku-Piian ruokaesiliinat ja itsellekin jonkun sadetakin... alkaa oleen jo muutamissa vaatteissa sellaiset tahrat ettei pesussa lähde (kokeiltava vanishia ja aurinkoa vielä))

Varpaat tosiaan huuhtoutuu pyllynpesun kanssa, vähintäänkin aamuin illoin pylly pestään vaikkei olisi kakkia tullut. Pissaa pyyhkäistään kosteuspyyhkeellä ja ilmakylvytetään. Kylvyssä käytetään jotain natusan pesuainetta tilkka. Puppea ei tarvitse rasvailla, hänellä on täydellinen iho (paitsi siis kasvot tahtoo kuivua jos ""liikaa"" pesee). Ihan pikkuisena rasvailin mutta näin lämpimillä ilmoilla ei liene kannata pyllyäkään ""turhaan"" rasvailla, hiostaa kai lisää...? Ajattelin vain tuolla kysymykselläni jotta josko pesen Puppea liian vähän/harvoin mutta kai sitä vaistomaisesti osaa pestä ihan sopivasti, vai kuin :-?

PÄRISYTTÄMISTÄ meillä on harrastettu jo pari kuukautta, hirveä meteli ja kuolaa lentää! En tiedä mistä hän sen oppi, olisiko tullut Formuloita katsellessa :-) VIERASTAA jonkin verran miehiä (isointa veikkaakin) mutta tämä vähän riippuu ko. henkilön lähestymisestä. Jos tulee hitaasti mutta vakaasti ei vierasteta mutta jos tunkee iholle, alkaa alaleuka väpäjämään... Naisia ei vierasta ja nättejä tyttöjä uppoaa tuijottamaan autuas ilme kasvoilla. Nättejä tyttöjä kun ei kotosalla näe :-
SINISESTÄ ei ole koskaan pitänyt, paitsi farkku- ja joku tumman sininen. Vaan nytpä tykkään ja varsinkin oikein sellaisesta peruspoikavaaleansinisest :-) Sopii Puppelle mielettömän hyvin just se perusvaaleansininen ja tekee Puppesta VIELÄ söpömmän. Niin sitä maku muuttuu elämäntilanteiden mukaan :-))

KIPUlääkitystä, mäkin käytän nyt tuota nestemäistä Panadolia tarvittaessa eli jos näen että poika on kivulias, annan huikat. Silti paljon vähemmän tulee käytettyä kuin mitä saisi antaa, niin kipeä ei vielä olla oltu. Supothan eivät olleet meidän juttu :-! mut toi nestePanadol on kyllä huippu. En usko että näitä ihan helposti liikaa voi antaa, Piia olet ihan oikeassa, kipu pitää poistaa jos se vain on mahdollista.

ISTUIMESTA, Heli / Olivia, en minäkään epäillyt että Helin asennus penkille olisi ollut väärä mut kun en ole insinööri :-) ja luin manuskan ja siinä ko tapa mainittiin niin siksi sen täällä ääneen sanoin :-)) Tuossa manuskassa muuten sanottiin että 9kg vauvan voisi laittaa istumaan kasvot menosuuntaan (ei tietenkään suositella, suositellaan selkä menosuuntaan niin pitkään kuin mahdollista). Ei tulis mielen viereenkään laittaa tommoista mönkijää kasvot menosuuntaan mut Euroopassahan se on todella yleistä, kaukalosta suoraan istuimeen kasvot menosuuntaan. Taitaa olla niin että Pohjoismaissa on eniten tapana pitää selkää menosuuntaan niin pitkään kuin mahdollista. Hyvä me! Ei olla vielä laitettu istuinta autoon ja sisälläkin istuttu vain kerran (kuva siitä tammisten mailiboxissa =) mutta ehditään tässä vielä.

Iltapäivää... kello meni jo yli puolen päivän tuossa puuroillessa ja tissitellessä. Hän herra ylimmäinen pomo nukkuu joten voisin laittaa ripsiväriä ja hieman kampausta ja lähteä hänen herättyään ostamaan kukkia. Ihan sellaisia kertakäyttö, ei mitään istutettavia :-)

Ollaan siis kesäleskenä, mies noin 3 viikkoa pois, kunhan piipahtaa kotona. IHANAA! Eilen nukuttiin univelkaa pois (näköjään velkaa tullutkin miehen takia eikä suinkaan Puppen) ja tänään yritetään jo vähän ryhdistäytyä ihmisten ilmoille. Ans kattoo mitä kaikkee keksitään.

SUSKIlle tahtoo sanoa pikaisesti jotta allekirjoitan viestissäsi lähes kaiken (tai kaiken) enkä ole koskaan pitänyt sinua kädettömänä. Mä itsekin olen mennyt samantyylisesti kuin sinä, baby stepseillä ja on pikkuhiljaa alkanut elämä sekä luistamaan että maistumaan. Meilläkin on ilmeisesti aika vaativa vauva, hänet pitää osata syöttää ja nukuttaa ENNEN KUIN HÄN ANTAA MERKKEJÄ!!

Anyway, ny on mentävä, palaan illemmalla uudestaan :-))

mama

SUSKI saitko meilini siihen uuteen osoitteeseesi? Mä en myöskään ole KOSKAAN saanut sitä kuvaa, että olisit jotenkin kädetön Pepsun kanssa. Päinvastoin olen monesti ajatellut, että ikä ei merkkaa näissä asioissa mitään, eli vaikka olet nuorin meistä vakkareista, niin toimintasi ja viestisi ja kaikki on vaikuttaneet hyvin kypsiltä ja ajatelluilta. Lisäksi olet valittanut meille ihan liian vähän!! Hei sitähän varten me täällä ollaan, että meille saa purkaa jos on raskasta ;-).

Laitan teille kaikille tulemaan yhden meilin henk.koht. osoitteisiinne, kunhan ehdin...

SIIRI70, laitoin tiedot tulemaan sähköpostiisi.

Ihan yleisesti tässä mainitsen, kun on ollut kyselyjä tästä meidän valokuvagalleriastamme:
Yksityisyyden suojan takia emme anna meiliboximme tietoja julkiseen jakeluun, vaan ainoastaan vakiporukallemme (tarkoittaa pitkään mukana olleita tammiksia).

Yhteistyössä