TAMMIKSET 05

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oltiinpa pudottu kauas... Taitaa kaikilla olla niin monenlaista muuta aktiviteettia tällä hetkellä :-).

Kivoja uusia kuvia oli boxissa. SUSKI teillä on sitten kohta yks autokuski lisää ;-D. Ja Puppen MAMAlta ja TAMMIMAMMALTA oli kans söpöjä kuvia.

SIIRI70 mulla kans paino ressaa niin tosi kovasti!!! Sellainen 7-9 kg olis matkaa siihen, mistä lähdettiin 'kasvamaan' viime keväänä, mutta jos tahtoisin ihannepainoon, missä olin 7 vuotta sitten (ennenkuin mies alkoi lihottamaan mua ;-O), niin saisin dieetata 17 kiloa taivaan tuuliin. Hah, millä 'lihaksilla'. Tahto on altis mutta liha heikko.

Onpa OLIVIAlla hikinen urakka, kun tällä säällä pitää muuttaa. Mutta varmasti kaiken kestää, kun ihana uusi koti odottaa. Vai mitä? Ja GINAkin maalaili sellaisia sisustusideoita uuteen kämppään, että teki mieli heti alkaa itekin muuttamaan jotain. No, verhot vaihdoin olkkariin, piristi vähän sekin.

2XL kerro ihmeessä esikoisen juttuja, kokemus on aina arvokasta tietoa!!! Ja kiva että joku muukin käyttää konttauskypärää, ehkä PJ:lläkin on toivoa tulla 'normaaliksi' äiskän varovaisuudesta huolimatta ;-D. Miks muuten aina särkyy sellaisia astioita jotka ei sais? Mä tahtoisin alkaa keräämään uutta astiastoa, mutta noista vanhoista ei kyllä vahingossakaan mene yksikään rikki :-?

Voi MAMA kurjaa että sulla on niin paha olo taas! Kun vois jotenkin auttaa... Laitan meiliä tulemaan jos PJ jatkaa vielä päikkäreitään...

Aurinkoista Vauva-arkea Jokaiselle, Suurelle Ja Pienelle!!!

Ihanaa että joku on edes koneenäärellä!
Ettei mun tartte ihan yksin täällä höpistä, kun toi mieskin on kokoajan siellä raksalla eli kesälomalla ;=)

Tosin poistun nyt pariksi päiväksi koska lähdemme landelle ja siellä tuodaan aikamerkkikin pari kertaa päivässä maitojunalla eli ei löydy muuta yhteydenpitovälinettä kuin kännykkä (Kiitos Nokialle GPRS-yhteydestä!). Sitä minä sitten näppäilen illalla haikeana kun imetän neitiä ja luen teidän juttuja, joita toivottavasti on paljon!!!! Normaalisti katson tv:tä samalla kun annan iltatissiä. Meillä on sellainen pikkutelkkari makkarissa, ja olen niin huono äiti, että en jaksa jokailta ihailla vain tätä ""taivaanlahjaa"", vaan seuraan klo 21 hömppäsarjoja sängyssä...

Palaillaan taas ensi viikolla !

PIIA, on tosiaan aika homma tää muutto, en olisi ihan uskonutkaan, miten hankalaa se on vauvan kanssa. Mutta kyllä se uusi koti palkitsee vaivan, jotenkin tuntuu, että sitä tilaa on ihan kamalasti nyt!

2XL, mäkin olen huono äiti ja katson telkkaa iltaimetyksen aikana makkarissa... ;) Just nuo 21 sarjat on pop, kun Alissa alkaa yleensä niillä main nukkumaan.

Ihania kuvia oli taas meilissä, etenkin Pepsusta kuva lehti suussa! Meidänkin ipana harrastaa samaa, muuten on olevinaan niin avuton tuossa liikkumisessa, mutta kyllä lehtikorille pääsee...

Nyt oon niin poikki, että en jaksa enää kirjoittaa, pitäisi vielä pakata muutama laatikko. Meilläkin saattaa olla parin päivän katko tässä nettailussa, ennen kuin saadaan modeemi tuonne uuteen asuntoon. Nyt meillä on ollut kaapelimodeemi, mutta uudessa ei ole kaapelia.

Täällä yksi ysisarjojen katsoja ilmoittautuu o/ Teppo saa iltapullon tasan ysiltä ja nukahtaa sit vaipanvaihdon jälkeen syliin. Meinaan kyl jossain vaiheessa opettaa nukahtamaan muuallekin, mut vielä ei oo kiire... Kun en imetä niin haluan sylitellä edes kerran päivässä rauhassa. Päiväunet nukkuu siis vaunuihin, kantoreppuun tai meidän sängylle, kun olen vieressä.

Tänään tosin hän aiheutti pienen sydärin äiskälle. Olin nukuttanut meidän sängylle päikkäreille ja laittanu tyynypinot sivuille, ettei pääse kierähtämään pois. Ovi makkariin oli auki. Sit kuulin pienenpienen äninän, ja menin tarkastamaan että joko se heräs. Hereillä oli, juu, kääntynyt masulleen ja ryöminyt sängyn päähän asti, jossa ei tietenkään ole mitään päätyä. Pää ja kädet oli jo ihan reunalla. huhhui, täytyy siis laittaa stopparit joka puolelle herran ympärille.

Mekin lähdetään huomisaamuna ajamaan Poriin, kohti jazzeja =) Takas vasta sunnuntai-iltana, tuomisina toivottavasti ihana porijazz-potkupuku!

Hyvät mökkeily-, muutto- ja lomailuhelteet vaan kaikille! Ens viikkoon!

P.S. Mama, älä nyt vielä potkaise sitä ukkoparkaa pihalle, jookosta? Koittakaa ottaa yhteistä aikaa, jos Puppe vaikka jäis mummille joku ilta ja kävisitte vaikka syömässä ja muistelemassa, mihin sitä tossa toisessa aikanaan ihastuikaan... Keittiöpsykologi sanoo, ettei se vaihtamalla parane ja että vauvan syntymä on varmasti suhteen isoimpia kriisejä. Sääli olisi hyvää suhdetta tuhlata, ja vauvaparkaa pallotella kahden kodin välillä. Ei siis todellakaan millään pahalla, ei ikinä, uskokaa! Mutta kyllä sitä (ainakin aina välillä) sillä miehelläkin jotain tekee ;)

Hih

Hyvä viesti Ginalta, tuossahan tuo ukko vielä roikkuu ja sen hommia eli niitä kilpailujuttuja setvitään (lue: kiire)... setvitään tätä liittoa ja sen tarkoitusta tossa kunhan ehditään.

ONNEA TEPPOLLE!!

Vielä Peetu mukaan niin ollaan kaikki puolivee :-)

Moi!

On se PIIA hyvä, että teidän PJ:lla oli eilen asiaa, ettei jäänyt palsta ihan tyhjäksi :)

Käväistiin Pepsun kanssa neuvolassa, painoa oli 7720g, pituutta 68 cm ja päänympärys 42,2cm. Edelleenkin ihan mukavasti on kasvanut (ihme tavaraa tuo äidinmaito). Pienihän tuo meidän neiti taitaa kuitenkin olla teidän vauvoihinne verrattuna. No, eipä tuo järin suuri ollut syntyessäänkään ja jokainenhan kasvaa käyrällään. Kilttinä tyttönä Pepsu pissi neuvolatädin puntarille ja vieläpä siten, että pissiä lennähti vähän jopa patterille (aika hyvin tytöltä:) Kyllähän Pepsu on useinkin pissannut neuvolantädin hoitopöydälle, muttei koskaan puntariin :)

Niin eihän tässä mitään jutun juurta tainnut tälläkään kertaa olla.. kiinteitä menee niukasti.. neuvolantäti sanoi, että kun näin isona aloittaa kiinteät niin ei ole niin väliksi odottaa 1kk+1kk lihojen ja viljojen kanssa. Noiden lihajuttujen kanssa olen kyllä täysin noviisi ja mämmikoura, itse en ole vuosiin syönyt lihaa.. mutta täytyy muutaman viikon päästä yrittää tytölle sitä kanaa laittaa.. no, ehkä miehen pitää sitten ensin koemaistaa se mössö. Meillä muuten kiinteät on vaikuttanut yöuniin, mutta VALITETTAVASTI niitä lyhentäen. Tyllerö alkaa tehdä kakkaa siinä 6-7 aikoihin aamulla ja sittenhän ei enää nukuta. Mä kun niin tykkäsin siitä, että nukuttiin johonkin kahdeksaan. Pelkällä tissimaidolla ei enää aikoihin ollut herännyt tuohon kakkaamiseen. Pepsu ei muuten selvästikään ole vielä hoksannut, että jos on nälkä niin myös sose auttaa tilanteeseen. Härppii vaan sosetta ja sylkee pois, sitten ihan hirveellä vimmalla alkaa syömään tissiä.

GINA sä kun olet liinailu/kanto asiantuntija niin miten ajattelit talvella kannella ulkona tai miten teit viime talvena? Onko sulla niin suuri takki, että saat Tepon sinne alle vai puetko Tepon vaan ulkovaatteisiin? Oiskohan se Ergo tässä mielessä kätevämpi kuin liina? Meinaan liinaan on varmaan ainakin vaikea tunkea toppapuvussa olevaa tyttöä tai poikaa. Mulla ei niin suurta talvitakkia ole, eikä oikein raaskisi hankkiakaan. Onhan niitä jotain pusseja, mutta ei sellaistakaan oikein raaskisi ostaa. Täytyy ehkä alkaa itse ommella jotain juttua. Hyi hirveetä, ei kyllä saisi vielä talvea miettiä. Kuitenkin nyt kun tulin sanoneeksi, niin onpa kesä mennyt hurjaa kyytiä, KOHTA on jo ELOKUU, hui! Enää on todennäköisesti muutama lämmin viikko jäljellä.. syksy on etenkin täällä etelässä jotenkin niin kurjaa aikaa. Toista se on siellä PIIAN & MAMAn korkeuksilla. Tai ainakin oli, silloin kun siellä päin asustelin. Niin ja onhan DEZIlläkin vähän erilaiset olosuhteet. Hirveetä muuten ajatella, että varsinainen ”äitiysloma” loppuu jo noin 2,5kk päästä. Aika on mennyt ihan hurjan nopeesti. Mä olen kohta ollut pois työelämästä jo vuoden. Jouduin viime vuonna jäämään jo syyskuun puolivälissä sairaslomalle.

Nyt alkaa tulla jo sellaista ajatustenvirtaa, että taidampa lopettaa. Eihän tämä tosiaan mikään päiväkirja ole :)

Kirjoitelkaahan!

Minäkin piipahdan pitkästä aikaa, oikein ihmetyttää kuinka sitä näin kauan on malttanut pysyä pois koneen äärestä... No, ensi viikolla taas vieroitusta, kun mennään mökille ja muutenkin miehellä alkaa nyt 4 viikon loma, joten tod. näk. ohjelmaa riittää erilailla, kun täällä tytön kanssa kaksin ollessa.

Meillä oli 6 kk neuvola viikko sitten ja saldona 8010 g ja 69,5 cm. Painokäyrä oli laskussa, mutta ei mikään ihme, kun muutama viikko lakkoiltiin soseiden kanssa. Täti kirjoitti korttiinkin, että viime aikoina kiinteät maistuneet huonosti; lähes täyimetys. Sitähän se on ollut eli maidollakin kasvaa edelleen, edes vähän, ja se kai on tärkeintä.

Mutta nyt sitten tädin puheista suivaantuneena Linda onkin alkanut syömään ihan kivasti. Määrät ei oo vielä isoja ja tosi vaihtelevia (pari lusikkaa - 1 dl kerrallaan), mutta tarjoan nyt kiinteää 5 kertaa päivässä, aamu- ja iltapuuro hedelmäsoseen kera, lounas ja päivällinen kasvista ja sitten iltapäivällä välipalahedelmää. Aloin pitää myös päiväkirjaa syömisistä, jos vaikka hoksaisi niissä jonkun rytmin ja esim. että mikä ruoka uppoaa paremmin ja mikä huonommin. Ollaan siis alkutaipaleella syömisten kanssa TAAS, paitsi että melkein mikä vaan kelpaa ja syöminen teknisesti onnistuu. Ongelmat on siis ""henkisiä"" ja isoon nälkään ei Lindakaan vielä tajua kiinteiden auttavan... Ja vasta reilu 2 kk harjoiteltu :)

Puurosta sen verran, että nyt on tällä viikolla syöty ihan tavallista Nalle 4-viljanpuuroa ja kelpaa yhtä hyvin ellei paremmin, kun vaikka Lasten Kaurapuuro. Kokeiltiin muitakin puuroja, mm. Muksun valmiita, mutta tulin siihen tulokseen, että niissä taitaa useimmissa olla aika vahvasti maidon (korvikkeen) maku ja siihenhän Linda ei ole tottunut.

Lihaa ei ole vielä aloitettu, muuta kuin muutama kerta maistettu joitain valmiita liha-, kana- ja kalasososeita. Yskintää, yökkäilyä ja itkua aiheuttivat, joten päätin että kunhan kasvikset ja hedelmät alkaa mennä kunnon määrissä, niin sitten vasta lihaa mukaan. Painon takia kai pitäisi kuintenkin aika pian aloittaa.

Nyt on syömiset ja mitat käsitelty, joten sananen vielä kakasta :) Tänään tuli meinaan ekan kerran kakka lattialle aamulla, oikein kunnon pötkäle pitkästä aikaa ja tietty niin että itse olin keittiössä ja sillä aikaa neiti oli kerinnyt pyörimään pötkäleen päällä ja tietty pois alla olleelta froteepyyhkeeltä. Olohuoneen matto menee siis pesulaan...

Sataa ja loma pitäisi alkaa, höh! Ei kai, ihan piristävää oikeastaan ja ainakin Linda nukkuu nyt paremmin, tunti tainnut nytkin jo vierähtää. Ja päästäänhän me kolmen viikon päästä joka tapauksessa lämpöön, Kreikan aurinkoon.

MATKAILUSTA: olikos muita kuin Heli ja Suski lähdössä ulkomaille nyt kesällä tai syksyllä? Olispa ihanaa kun pääsis itekin... Menettekö hotelleihin vai huoneistohotelleihin, vai miten olette ajatelleet majoittua? Siis mikä on kätevintä vauvan kanssa?

SITTERISTÄ: kateellisena luen, että joillakin on vielä sitterit käytössä. Me jouduttiin luopumaan siitä jo pari kuukautta sitten, heti kun PJ alkoi kääntymään mahalleen aktiivisesti. Yritti kaataa koko hökötyksen niin monta kertaa... Myöhemmin on kokeiltu kyllä uudelleen, mutta aina alkaa rimpuilu, ei ole siis enää meidän juttu.

LEIKKIKEHÄSTÄ: Systeri toi meille eilen leikkikehän. Saan Pertun 'talteen' kun menen vessaan tms. Sellaisen 6-kulmaisen metallikaltereilla ja pohjapehmusteella varustetun. Silloin tällöin sitä testataan. Poika parka, toivottavasti sitten isompana pysyy poissa kaltereiden takaa ;-].

Meillä on kunnon ISO-sadepäivä, ja tietysti lehmätkin oli äsken karkuteillä, naapurin pihalla ja perunapellolla. Ja vanhatkin nuortui... pukkihyppyjä mentiin hännät pystyssä kun oltiin päästy pahantekoon. Am-muu :-! Työväki oli myös ilmeisesti viimeistä päivää tänään, eli enää ei poimita mansikoitakaan tilauksesta. Itsepoimijoita tosin vielä käy, jos sade lakkaa. Kovin nopsasti meni tämä sesonki, ei kerennyt vielä edes kauheasti ottaa hermoon ;-). Tosin aamulla näytti yks perhe ramppaavan meidän etupihalla edestakaisin.

Perttu on 'myymälässä' mummun kanssa, ja näytti syövän laskukoneen nauhaa äsken, kun kävin katsomassa. En ehtinyt ajoissa hätiin, joten mahaan päätyi ainakin se paperinpala. No, eipä siihen kuole. Nyt lopetan höpötyksen ja poistun takavasemmalle. Käykäähän muutkin ilmottautumassa, että olette selvinneet hengissä mökkeilyistä, jazzeista, muutoista, arvokeskusteluista, yms.

Meille on muuttanut täyspäiväinen kitisijä! Tuntuu ettei tuo poika juuri muuta teekään. No, eihän se ihan noin mene, mutta kun väsyy, niin huutaa nykyisin PARI TUNTIA ennenkuin lopulta nukahtaa. Luulis että ne akut tyhjenis nopeamminkin :-[.
Tänään on huudettu kolme 'erää' ja nyt on ekat kunnon päikkärit menossa. Eli syömistä ja aamun 30 min torkkuja lukuunottamatta oon saanut kuunnella Pertun ääninäytteitä klo 7 eteenpäin melkein koko ajan.

Kävin pari tuntia sitten suihkussa, kun mies juotti poitsun, ja äsken sain heittää 'puhtaat' vaatteeni pyykkikoriin, kun niistä olis melkein voinut vääntää hikivedet pois. Tosi ihanaa tämä hormonitoiminta! Mitä enemmän PJ huutaa, sitä kiivaammin hiki valuu...

Muutenkin on niin p* fiilikset ollut monta päivää. Yks ENTINEN ystävä (sukulainen) haukkui mut oikein kunnolla, kun uskalsin epäillä tuotteita joita hän myy fanaattisesti. En viitsi mainita ko. tuotteiden nimeä tässä, etten joudu oikeuteen, niin on muija vihainen. Eipä ollut paljon arvoinen se ystävyys.

Nyt pitäis mennä asentamaan PJ:n uutta turvaistuinta autoon. Se on kyllä vielä kokeilla (Toyotan Isofix-istuin). Siinä on se huono puoli, niinkuin kait (?) kaikissa Isofix-istuimissa, että istumasuuntaa ei voi vaihtaa. Tämä istuin tulee kasvot menosuuntaan. Britaxilla olis kaks eri ISO-istuinta, joista toinen selkä menosuuntaan. Mutta kuinka kauan poitsu siinäkään viihtyisi, varmaan haluaisi jo isompana nähdä eteenkin päin. Juteltiin miehen kanssa noista, ja hän oli kyllä sitä mieltä, että sehän riippuu ihan siitä, ajaako joku meidän perään vai ajetaanko me nokka edellä kolari, että kumpi istumasuunta on turvallisempi. Siis noin periaatteessa... Toivottavasti ei tartte kokea kumpaakaan!!! Mutta nyt asennuspuuhiin ennenkuin mun pikku huutolaiseni herää...

VIIKONLOPPUJA!

Hei

Ollaan viä henkissä mut jotenkin ollaan oltu henkettömiä eikä ole ollut mitään mieltä kirjuutella. Arvokeskustelua yritettiin käydä eilen yöllä mut emmä tiiä menikö mitään perille. Kävi tuo kaupassa meidän kanssa tänään, tuo miäs siis. Ja purki kauppakassit ihan issekseen.

Kauhiasti se vetoaa siihen et mä menen kohta töihin... mut pitäishän mun olla siinä kunnossa mieleltäni että töihin kelpaisin ha hah. Ja vartaloltani vaikkei olekaan mikään mallintyö hah haaa. Eiköhän tämä tästä tai sitten ei. Emmä tiiä.

Puppe istui eilen kaiffarin vauvan syöttötuolissa ja hyvin istuikin ja söikin hyvin. Siis nyt syöttötuolin ostoon - kauppa vain olikin tänään kiinni. Saa nähdä saanko TrippTrappin kun miäs yhtäkkiä olikin sitä mieltä ettei kallein ole aina paras (kuten ei olekaan). Niin normaalia hältä unhoittaa mitä aiemmin on sanonut...

Nyt toi meidänkin kitisijä alkoi huutamaan, tissi ei oikke kelpaa mut sosetta kai tahtoo joten taas on mentävä... sorry tämä mamalle outo lyhkäisyys ja hiljaisuus muutenkin, mä yritän viä keritä tännekin etes joskus.

Oi me nukkuttiin Puppen kanssa kaksi tuntia päiväunia! Nukahtaminen oli kyllä työn ja tuskan takana, vajaa tunnin pelleilimme tissin kanssa ja just kun hän rauhoittui niin jätkät tulee makkariin kytkemään jotain prkleen verkkopiuhaa!! Mulla tuli itku kun niin patitti, ei mitään rauhaa ja tuntui ettei mitään arvostustakaan anneta pikkumiehen kasvatukselle, hoidolle ja syötölle.

Heräiltyämme sain kuitennii tehtyä pitkästä aikaa lämmintä ruokaa ja jopa syötyäkin. Syönnin aikana Puppea alkoi kyllä kiukuttaan mut vesipullolla saimma pidettyä hiljaa kunnes oman soseen aika tuli. Siitä hyppäsimme autoon ja kävimmä ajelemassa, katsomassa ameriikan-autoja hän rattaissa ja.. niin siinäpä se päivä sitten taas olikin. Mies yritti osallistua kovastikin ja mua vaan ärsyttää. Se jotenkin vaan teeskentelee olevansa meidän kanssa ja oikiasti haluis olla jossain muualla. Näin musta siis tuntuu..

Mut Puppesta sitten; hän on LÖYTÄNYT VARPAANSA! Vihdoin ja viimein, muut taitaa olla syöneet jo omiansa kuukausikaupalla. Noh, Puppe on varmaan vähän jäykempi.. mut nyt pidetään jo pottuvarpaasta kiinni myös tissillä ollessa...

... tissillä ollessa yritetään pitää myös hampailla kiinni tissistä, prkl että se käy kipeää! Oikein jäytää ja narskuttelee ja aina tunteja imetyksen jälkeen nännejä polttelee. Saapa nähdä kuinka kauan tämä imetys enää kestää. Soseita syö sen verran hyvin ettei aina enää halua soseen jälkeen tissiä vaan kulauksen vettä mut nää on niin epäsäännöllisiä ettei voi vielä jättää kovin moneksi tunniksi kenellekkään hoitoon (ja lähteä itse hoitoon)...

... eilen oltiin KYLÄILEMÄSSÄ Puppen kanssa ja olipa kiva kun tämä VIERASTI ihan kaikkia, 11kk ikäistä poikaa, kaveriani, 6v poikaa ja varmaan postilaatikkoakin. Veteli välillä sellaisia huutokohtauksia jotta oksat pois, kaverikin aika kauhuissaan kun hänen lapsensa on tosi kilttejä ja vaikka huutaa kurkku suorana on se meteli ehkä kymmenesosa Puppen hihkumisesta.. Tuolla siis kokeiltiin sitä syöttötuolia ja ihan sanoi kaveri kahden lapsen kokemuksella jotta vois alkaa jo syöttötuolissa istuttamaan ja syöttämään. Ja nauroi kun sanoin jot neuvolassa 5kk10pv katsottiin ettei ole viä valmis.. kun nythän ikääkin on jo 6kk13pv ja tuo muutos tulee kuulemma niin äkkiä :-)

--- monta tuntia myöhemmin---

Ei nyt on taas keskiyö, mä mitään ehtinyt tänäänkään kirjuuttaa. Pistän tän eetteriin ja yritän palailla taas.. huoh.. miten meni taas näin kiireeksi... Öitä kultanuppukat

Pikaterkut täältä! Torstai-iltana(yöllä) tultiin reissusta ja taas huomenna lähdetään. Loma on ihanaa! Elmerin vaatteet on vielä pyykkikoneessa ja kaikki mun ja hänen kamat pakkaamatta...

Mä olin tänään päivällä kaupungilla huitelemassa ja pojat oli kaksistaan kotona. Mies syötti välipalapäärynäsoseen ja maitoa päälle sekä pyöritti pyykkirumpaa. Toi soseen antaminen oli aika hieno juttu! Niin ja kakkavaipatkin oli vaihdettu. Elmeri tekee nykyään usein kolme kakkaa päivässä.

Ihan pikaiseen selailin viime viikon juttui ja TERESAN Ronja siis seisoo! Huh! Meillä ei vielä edes ryömitä, vaikka yritys on kova. Napansa ympäri pikkumies pyörii ja hyörii ja siten liikkuukin. Nyt on alkannut esim. sitterissä ja turvaistuimessa ollessaan vähän nostamaan päätä eteenpäin. Niin, meillä sitteri (Baby Böjrn) vielä käytössä varmaan pitkään. Syötän Elmerin keittiön lattialla siinä (ruokapöytä olkkarissa), niin ei ole koko asento soseessa, kun aivastaa tms. Istun itse lattialla jalat sitterin molemmin puolin ja homma sujuu hyvin. Nyt sitteri vasta keskimmäisessä asennossa eli saa vielä yhden asteen pystympäänkin.

Joku kyseli matkojen majoituksesta. Me oltiin viime viikolla kolme yötä hotellissa (2 eri) ja ihan hyvin meni. Molemmissa paikoissa saatiin vauvasänky (matkasänky) huoneeseen. Ostin ""matkavedenkeittimen"" ja sillä keitin korvikevedet termariin. Ajatuksena oli myös, että vesihauteessa voisi ruokapurkkeja lämmittää, mutta poika söi kylmää kasvissosetta. Olin kotona testannut hänellä pari sosetta, että syökö huoneenlämpöisenä niitä. Usein päivällä syötin autossa, niin että istui turvaistuimessa.

Vähän tylsää oli hotellissa illalla tiskata tuttipulloja ja lusikoita samassa lavuaarissa, missä pyllyä pestiin... Mä ehkä suosittelisin matkalle huoneistohotellia(apartementos?), niin on keittomahdollisuus ja helpompi esim. soseita lämmitellä/puuroja keittää. Lisäksi jos vaan rahavarat antaa myöten, niin vähän parempi (=siistimpi?) hotelli on vauvan kanssa kiva. Seuraavat pari viikkoa me ollaan ""loma-asunnossa"", jossa kaikki mukavuudet, mutta ei mikroa eikä pakastinta niin purkkiruualla poika elää. Mahtaakohan loman jälkeen mun pöperöt enää kelvata?

Nyt mentävä laittamaan vikat pyykit kuivumaan ja pakkaamaan mitä pystyy. Miehen asettama auton starttaus tavoiteaika on klo 10. Riippuu tietenkin vähän Elmerin päikkäreistä, kun saisi mielellään nukkua alkumatkasta pari tuntia!

Aurinkoista kesää! Mä palailen taas viimeistään parin viikon päästä.

Minäkin taas pitkästä aikaa yritän jotain raapustaa,noi leirit vie minusta imun..Ronja on nyt sen ekan seisomisen jälkeen seisonut jo monta kertaa,könyää kokoajan pystyyn,hetkeäkään ei voi silmä välttää,huh,huh.Lainasin kaverilta kävelytuolin,tiedän että siitä ollaan montaa eri mieltä,mutta jos mielin jättää tytön edes pikkuhetkeksi pois silmien alta(vessassa käynti,pyykkien ripustus yms)niin se on tosi hyvä kapine.Neiti viihtyy siinä tosi hyvin,jahtaa koiraa pitkin kämppää..
mulla alkaa elokuussa ankara dieetti,ajattelin aloittaa atkinsin dieetillä parikolme viikkoa ainakin,siinä saap hyvän alun.Ja yök,olen päättänyt että rupean käymään kaksi kertaa viikossa kuntosalilla,tämä maha on saatava pois!En tosiaankaan ole mikään himoliikkuja,mutta nyt olen totaalisessa rapakunnossa,ja ainakin 6-7 kg pitäs saada pois,toki kymmenenkin joutas,jopa 15,mutta turha edes tavotella tollasia painoja...Miksi ruoka on niin hiton hyvää??
Ronja painaa jo n 10 kg,viikon päästä on neuvola,sittenpä tuon tietänen tarkasti.Ei tyttö kuiteskaan mikään kauhean pullero ole,toki vauvanpyöreä,mutta pituuttakin on aika paljon.Hiuksia aika vähän ja hampaita ei ensimmäistäkään...
Yöt menee meillä nykyään hienosti,viimeyönäkin nukkui 22-8,kolmen aikaan annoin tutin kun vähän inisi,mutta jatkoi heti uniaan.Jeps,nyt ei neiti enää viihdy lattialla,joten pitänee aloittaa viihdytys...

Terveisiä Porista! Kello on paljon ja uni painaa silmää, joten lyhkäisesti kirjoitan.

Reissussa söimme hyvällä ruokahalulla purkkiruokaa, myös lihaa vihdoin. Pylly pestiin taas järvessä. Automatkoilla nukuttiin vaihtelevasti, ja loppumatkan äiti kaiveli käsilaukustaan viihdykkeeksi mitä erilaisempia esineitä (""Onko tää kartta sulle erityisen rakas? Voiko tän sun kamman kuolata? Meneekö magneettiavain pilalle jos se kastuu?"") Jazzeilla Teppo hurmasi yleisöä ja otti välillä tirsat hienot kuulosuojaimet päässään.

SUSKI: meinasin talvella lähinnä Ergoilla ja takin päälle se varmaan tulee, on niin paksu ja reppumainen. Viime talvena Teppo kulki vaunuissaan, Sinna tais enempi liinailla ulkona sillon. Ihan pari kertaa kävin postilaatikolla tms. lähellä ulkona, ja sillon Teppo oli vaan sisävaatteissa ja vedin ison, A-linjasen villakangastakkini meidän päälle. Se sopi raskausaikanakin tosi hyvin. Niin, ja meilläkin kesti hetken ennen kuin Teppo hoksasi että soseestakin lähtee nälkä. Nyt pitää jo antaa maitopullo ensin, jotta sitäkin menisi edes vähän.

MAMA: voin kuvitella että tuntuu ikävältä jos mies yrittää nyt niiiin kovasti olla osallisena, vasta kun asian rautalangasta vääntää. Mutta ehkä se pystyy oikeesti parantamaan tapansa lopullisesti =) Ja pienten vauvojen kanssa miehet on usein kai aika hukassa, meilläkin odotellaan kovasti että Teppo kasvaa ja siitä saa seuraa tietokonepelien pelaamiseen ym., joka täällä lasketaan miehekkääksi.

Teppo on muutaman päivän retken aikana taas kovasti kasvanut: ryömii jo taaksepäinkin joka alustalla ja eteenpäin pyrkiminenkin tuottaa kohta tulosta. Hampaan kohdalla on ikenessä pienenpieni reikä, joten ihana hampaaton hymy on kohta mennyttä :´( Varpaitaan ei ole löytänyt vieläkään! Olen jo huolissani... Hän ei myöskään naura.

Huomenna on neuvola. Ajattelin siellä kysäistä mm. tätä: miksi kaupan jogurtti- ja rahka-hedelmäsoseet on alkaen 5 kk, mutta neuvola sanoo että hapanmaitotuoteita vasta 10 kk eteenpäin? Tuoteselosteessa sanotaan ihan et ""maustamaton jogurtti 8 %"" tms. Voisko tommosia tehdä itse?
Huomenna tulee myös asunnonvälittäjä arvioimaan, mitä tästä saisi hintaa. Menen siksi pesemään vessaa...

Moi!

Ihme tyttö siellä on TERESALLAlla, tuo meidän tyttö ei varmasti kyllä vielä aikoihin seisoskele. Ihania kuvia muuten Ronjasta siellä meiliboxissa.

Meillä on nyt lähipäivät harjoiteltu konttausasentoa. Tyttö pyrkii lattialla ollessaan vähän väliä konttausasentoon. Välillä asento on vähän enemmän oikeaoppisempi ja välillä taas vähän vähemmän. Sen verran heiveröiseltä liikehdintä kuitenkin vaikuttaa, että saapi tyttö varmaan jonkin aikaa treenata, että oikeasti jaksaa itseään siinä asennossa pitää. Ihana katsoa kun toinen kehittyy. Muutenkin meillä oli perjantai- ja lauantai-iltana ihan erilainen vauva taas kotona. Tyttö LEIKKI ja ihan ITSEKSEEN ja KAUAN. Pepsu oli ihan RAUHASSA molempina päivinä yli TUNNIN lattialla ja leikki. Pyöri ympäri olohuonetta ja tutki levittämiään leluja. Hauska katsoa kun tyttö ottaa lelulaatikon laidasta kiinni ja vetää laatikon reunan lattian tasalle ja ottaa lelun. Sitten kun taas haluaa uuden lelun, niin tekee saman uudestaan. Välillä Pepsu siinä leikkiessään varmisti missä äiti on, hymyili ja jatkoi leikkiään. Olipa aivan ihana katsoa tyttöä, kun niin rauhassa ja keskittyneesti leikki. Voiko tämä siis olla tällaistakin???

Niistä äitiyspakkauksen potkupuvuista eli keltainen jossa valkoisella pohjalla sinisiä pupuja. MAMA kyllä meillä tosiaan ainakin on sellainen. Meidän tyllerö on sen verran pieni, että potkuhousut mahtuvat vielä jopa päälle :). Taitaa tyttö olla lähtenyt pituuskasvussa äitiinsä, minä kun olen tällainen n. 160 cm tantta ja mies on tosiaan likemmäs 2m. Body on vähän pieni. Pepsulla bodyt tuntuu jäävän ekana pieneksi reisien ympäriltä, voi raasua taitaa olla perinyt tämänkin äidiltään :(

Juu, PIIA ollaan tosiaan lähdössä reissuun, mutta vasta marraskuussa, Pepsu on silloin jo yli 10 kk. Ois kovasti tehnyt mieli lähteä jo nyt kesällä, mutta ei sitten uskallettu. Varattiin tytön takia sellainen vähän parempi tasoinen huoneistohotelli eli siellä on keittiövarusteita ja sitten huone on sen lisäksi kaksio, eli erillinen makuuhuone. Ei siis tartte mennä nukkumaan yhtä aikaisin kuin Pepsu menee. Näin me asia järkeiltiin. Vähän hirvittää se lento, kun kestää likemmäs 6h, mutta kai siitäkin selvitään.

Mutta nyt hommiin, meinasin tarjota tytölle kesäkurpitsaa, kunhan tuosta päikkäreiltään herää. Saas nähdä miten maistuu, veikkaus on, että ei maistu.

Oon näköjään laittanu saman kuvan kahdesti,tarkotus oli kyllä laittaa kaks eri kuvaa,no sattuuhan sitä...Hassua,neiti vääntää kakkaa just nyt ja sanoo kokoajan kakka kakka,varmuudella vahingossa ei ton ikänen voi osata tollasta hokea,mutta siltä kuulostaa...Missähän iässä eka tarkoitusella sanottu sana voi tulla?Ite oon oppinu tosi myöhään puhumaan,vasta kaks vuotiaana ekat selvät sanat,3 vuotiaana opin sitten kyllä lukemaan että otin oppimisen nopiaan kiinni...

Heissan allihuuppa!

Puppe sai eilen TrippTrappin ja tykkää siitä aivan mahdottomasti! Aamupuurokin maistui taas tosi hyvin ja välipala ja päivällinen ja kaikki! Istuu tuolissa tosi jämäkästi, pikkupyyhkeet vielä rullasin kylkiin ettei pääse heilumaan. Kirsikan värinen on tuoli ja sininen pehmuste, meillä täällä ei ole paljoa värivalintoja, ostettava mitä on varastossa. Olisin halunnut kirsikan väriset vaakatasot ja valkoisen tuolin mut ku ei ni ei..

Saksan-eno on käymässä, ovat pitäneet Puppelle seuraa jonkin verran. Mieskin on osallistunut pikkaisen aiempaa paremmin ja esmes sunnuntai tuntui ihan kivalta päivältä kun ei ihan joka kitinää tarvinnut itse käydä vaientamassa. Puppe tykkää kun iskä on kotona joten kai mäkin vähän tykkään.

Nukuttiin tänään Puppen kanssa KOLMEN TUNNIN päikkärit, ai että nam nam! Milloinkohan mä pääsen tästä univelastani, saako sitä kuitattua koskaan? Kun ihan aina on valmis nukkumaan. Yöt meillä on vähän parantanut, syödään mun mennessä nukkumaan klo 00, uudestaan 04-05 kieppeillä, 7-8 tahtoo maman sänkyyn ja siinä nukutaan viekukkain about 9n saakka. Ihan kohtuu vai? Toki olisi ihana jos sais vielä vähemmäksi noita syöntejä, ehkä joku iltapuuro tai velli auttais... harkintaan.

Kesäkin sitten meni.. tai ainakin väheni :-\ Ilma on jo viileämpi ja meillon ollut ukkosia ja rankkasateita ja kaikkea. Ihan kiva, Puppe tykkää viileämmästä ja mä saan pukea hälle niitä 70-74cm vaatteita joita silloin kesän alussa ostin! Siis ihan kaikki ei mene käyttämättömänä varastoon/mihin lie ovat menossa.

GINA, oot oikeassa siinä et miehillä voi olla vaikeeta pikkupoikien kanssa. Meillä on ostettu jo ensimmäinen radio-ohjattava auto Puppelle, 74cm mittainen formula auto... hoh hoijaa. Tänäänkin mies lähti käymään jossain ilta-asioilla ja sanoi tulevansa ennenkuin Puppe menee nukkumaan. No, minä yritin pitää pikkumiestä hyvällä tuulella odottamassa kun väsy alkoi painaa. Pakko oli mennä nukkumaan (vaikka nukahtikin sitten loppujen lopuksi vasta 22 yöunilleen, heräili touhuamaan välillä) ja mies ei taaskaan ehtinyt tulla poikaansa jututtaan. Tommoset mua ärsyttää.. mitäs menee lupaileen. Onko tämä sitä ""isi tulee katsomaan sun peliä"" ""ai ei isi ehtinytkään, no seuraavalla kerralla"" eikä mene sittenkään -syndrooman alkua?

GINA miten meni asunnon arviointi, vieläkö se kolmio on siinä kiikarissa :-?

SUSKI, mä tiedän mitä tarkoitat kysymällä ""voiko tämä siis olla tällaistakin"", meilläkin satunnaisesti Puppe viihtyy yksinään tunnin tai jotain ihan touhuamalla, naureskelemalla, harjoittelemalla konttaamaa tms ja se tuntuu tosi oudolta. Kun on tottunut siihen että ihan muutaman minuutin välein pitää käydä antamassa lelua ottamassa pois viemässä kantamassa sylittämässä kutittamassa mitälie.

PIIA, onko toi turvaistuin joka on koetteella saman hintainen Toyota merkein kuin Britax merkein? Siis jos on Toyotalla kalliimpi niin eiks semmoinen kande sitten hakea lastentarvikekaupasta? Tuo on inhottavaa tuo miettiminen jotta tuleeko se kolari edestä vai takaa vai sivusta (ja siis miten päin vauvan olisi autossa paras olla). Mäkin sitä cosmiccia hankkiessani kauhuissani katsoin niitä videopätkiä niistä tuolitesteistä ""eihän tuossa kukaan säily hengissä"" ja päädyin siihen cosmicciin ihan vain siksi kun se oli ""tasaisesti hyvä""... vaikka sivuttaistuen puuttuminen päälle siltikin mietityttää... Huoh.

Jaaha, nyt ovat lukeneet saksankieliset lehtensä, pitänee alkaa seurustelu. Jos puolen vuoden välein näkee niin kai sitä hetken jaksaa seurustella myös oman veljensä kanssa :-) Ja tuleepahan harjoiteltua enklantia veljen vaimokkeen kanssa.

Pallaillaan ja kirjuutelkaahan tytsyräiset, mäkin yritän :-)

Missäs kaikki oikein on tänään? Nostan tän ketjun vaan taas etusivulle...
Me käytiin eilen neuvolassa, eri täti oli kesäloman takia mutta näytti siltä että Tepolle olis tullut kuukaudessa (tai vähän yli) vaan joku 400 g painoa ja alle sentti pituutta lisää. Puolivuotismitat oli nyt siis 6845 g ja 66 cm. Kovin, kovin pieni on hän, kun vertaa teidän muiden köriläisiin =) Koitan yrittää syöttää enemmän, nyt kun mietin niin aina on syönyt lautasen tyhjäksi. Kun vielä sitä maitoa menis... Eilen annoin iltapuuron mutta nukkui vähän levottomammin sen jälkeen eikä aamulla sen pidempään kuin ennenkään, joten syödään me sit aamulla puurot. Lounaaksi lihaa tai kalaa kasvissoseen seassa (yht. purkilisen verran), välipalaksi hedelmä- tai jogurttipurkki ja kasvissosetta vielä purkki päivälliseksi. Illalla maitopullo 150-200 ml ja herätessä n. klo 7 toinen. ja tietty aina ruuan kanssa menee 50-100 ml maitoa.

Päiväunet on taas pidentyneet, hiphei! Vaikeaa vaan kun en tiedä ollenkaan meinaako nyt torkkua puoli tuntia vai kaksi ja puoli tuntia. Sit vaan yleensä istun ja ootan et toinen herää. Se on typerä tapa viettää aikaa. Eilen hän nukkui 45 min vaunuissaan ja heräili, mutta kitisi saman tien uudestaan. Puolen tunnin päästä vein makkariin jatkopäikkäreille, ja sieltä sit vierekkäin herättiin 1 h 45 min myöhemmin...

Porin keikalla kokeiltiin Hesburgerissa huviksemme syöttötuolia, ja hienosti Teppo siinä istui, vaikkei ollut edes tyynyjä ympärillä. Vähän etukenossa tosin. Täytynee meidänkin hinautua tuoliostoksille kohta. Ja äippäpakkauksen vihreäraidalliset housut olis unohtunut ihan käyttämättä, jos en olis täältä niistä teiltä lukenut!

Nyt alkaa olla kielioppi sitä tasoa, että painelen nukkumaan. Herätys oli kasilta ja monta kertaa yöllä nousin laittamaan tuttia tai ainakin kuuntelemaan ähinää siitä puurosta. Krooh.

Yhteistyössä