TAMMIKSET 05

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 10.8.05
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kenenköhän vauvaa mä täällä hoivailen..=? Meinaan jotta tämä herra täällä nukkuu päivisin niin hyvin että mama on kyllä ihan pihalla. Herra olisi varmaan nukkunut ""aamuun"" asti viime yönä mut kuudelta mies tuli kolisteleen joten herra halusi pikkuisen tissiä. Jatkoi uniaan ja mama heräsi 9.20 siihen kun herra leikki itsekseen pinniksessä.

Aamupäivällä käytiin maxi-veikan (eli isompi isoveli =) synttäreillä, siellä herra oli vähän ihmeissään kun (aamun ekalle!) tissille oltiin menossa niin mummeja ja isomummeja (ei hänen vaan veikkojen) oli olan yli katsomassa ""joo ota vain tissiä"".. Söi kuitenkin nätisti, hyppi jälkeen päin mummipuolen (kutsuttakoon häntä nyt näin) sylkyssä ja vasta autoon takaisintullessa nuupahti. Eli kannoin vain nukkuvan vauvan sisälle.

Nukkui 45min, valvoi noin tunnin, tahtoi ruokaa, söi ""aamupuuron"", meni nukkumaan ja nukkui kaksi tuntia. Kaksi täyttä tuntia ilman mitään välihäsläyksiä. Valvoi tunnin, söi, valvoi toisen tunnin jolloin rattailtiin, nukahti vaunuihin ja nukkui ainakin sen 30min. Heräsi, söi iltamaissia, valvoi tunnin ja tahtoi nukkumaan... kakkasi joten unentulo vähän keskeytyi mutta taitaa olla jo unten mailla.

Hä? Kenen vauva tämä oikein on tämä pikkumies täällä meillä? Mä vielä tuon 2h päikkärin aikana naulasin oikein vasaralla, kilkuttelin yms möykkäsin ni ei mitään heräilyjä. Itseasiassa taisin itse herättää kun oli pakko mennä jo katsomaan onko toi vielä voimissaan ja läsnäolooni taisi herätä. Päivät menee aivan hirveän äkkiä kun toinen vaan nukkuu, kitisevän vauvan kanssa tuntui jokainen päivä kestävän aivan helvetin kauan :-\

SUSKI, samoin kuin Siiri mäkin olen aika kiinnostunut teidän ulkoilusta (lue; kade) eli mitä miten missä te siellä touhuatte? Meinaan kun mä en oikein keksi tuon makaavan muksun kanssa paljoa muuta kuin viltillä pötköttely (toki sylissä tertsillä tms) ja meillä on maa jo niin kylmä että viimeksikin kun siellä oltiin niin mulle iski iskias eikä ollut yhtään kiva. Jaksatko vielä vääntää rautalangasta mitä kaikkea te siellä touhuatte jooko pliis?!?

Nyt on jo yö, Puppe herra nukkuu, paristi on pitänyt käydä suhisemassa, heräsi mokoma naulaamiseen (oisin mäkin kyllä herännyt). Mies on siis jossakin ja mulla on pesänrakennusvietti taas päällä, hirveä touhu ja tohina. MARI, ihan samoin täälläkin, mies sotkee ja häiritsee ja on tiellä, kaksin kun ollaan kaikki sujuu kuin leikki vaan ja hirveästi hommiakin saa tehtyä.

JÄÄRÄPÄISYYDESTÄ... ha, osuttiin naulan kantaan. Siis minähän en pyydä apua edes mieheltäni prkl, en pyydä mutta tulkutan kun ei tajua itse tehdä sitä mitä ajattelin. Mieshän joskus helmi-maaliskuussa sanoi kun hänet ""hälytin"" lapsenlikaksi kun vain soitin kysyäkseni oisko tulossa sille päivälle sisään ni pääsis kauppaan niin hän siis sanoi ""on se kyllä kumma ettet sä pääse tuon vauvan kanssa mihinkään kahdestaan"" tai miten se meni, aivan sama, muistan tuon aina ja ""ei tartte auttaa"" kaikuu mielessäni kun menee todella huonosti.

MUMMI auttaa vaikka väkisin eli soittaa ja viestittelee ""etkö sä toisi Puppea tänne / mummi tulee sinne / pääset tekemään/ostamaan/laittamaan yms yms"" eli mummi on kyllä auttanut tuhat kertaa enemmän kuin olisin ikinä osannut odottaa tai luulla. Ihana mummi.. siis mun äitini, maailman paras mummi. Joskus muistaakseni vähän valittelin ettei mummi osaa sitä tai tätä.. enkö valitellutkin? No, kyllä mummi osaa jo ihan kaikki ja pärjää Puppen kanssa jopa tissiajan ylitse kun lauleskelee, hytkyttää sitterissä tms ja saa pojan nukkumaan niin, ilman tissiä siis. Mummi on pop!

ILTANOKOSILTA herättelystä puhuttiin... mä herätän Puppen hyvin harvoin miltään unilta, joskus autosta mutta silloinkin odotan että hän nukkuisi jonkun hyvän ajan, 20min tms eikä vain 3min. Illansuunokosilta hän saattaa joskus herätä vasta 20.15 mutta on halukas menemään yöunille siltikin 21 aikaan. Mielummin annan nukkua kun yritän pitää hereillä väsynyttä poikaa, siitä kajahtaa meillä sellanen helvetti jotta oksat pois.. Meillä sanonta ""mitä paremmin nukkuu päivällä, sitä paremmin nukkuu yölläkin"" pitää kyllä sata paikkaansa.

HARRASTUKSISTA.. joo meille on tuo vauvauinti enstemmäinen harrastus, ikinä en oo edes jaksanut yrittää mitään muita muskareita tms. Alkuhan meillä oli tosi vaikeata, ikinä ei saanut nukkua, mä olin väsynyt ja masentunut (jos uudet tyttäret ei tiedä) enkä kyllä jaksanut lähteä kotoa yhtään mihinkään jos ei ollut pakko, en halunnut nähdä ketään enkä kuulla enkä mitään... En tiedä päästäänkö me mihinkään muualle kuin tohon uintiin mutta en mä siitä enää ota stressiä vaikkei päästäisikään. Tai ainakin yritän olla ottamatta.. Vielä me ehditään jos tuo herra vaan jaksaa pysyä hereillä sen että jotakin ehtisi harrastamaan. Mä olen vielä kauhean hermoheikko aikataulustansa ja mitään ei voi tehdä tai minneen mennä kun ""tuo syö kakkaa juo vaihdattaa vaippaa kitisee itkee nauraa huutaa kohta"" -syndrooma on ollut niin voimakas. Josko se tästä helpottais.

Nyt alkoi touhupeukaloa pakottamaan, pakko mennä järkkään vielä jotain, tai ... jos vaan relais ja menis nukkumaan? Huomenna onkin ällö päivä, sais ehkä nukkua pitkään ja hyvin jos/kun Puppe nukkuu pitkään/hyvin ni eikö ole just se vauvauinti-info klo aamuyö eli 10!? Pitää kello laittaa vallan soimaan ettemme nuku onnemme ohi.

Öitä tyttelit, öitä!

Heissan taas !

Täällä on ollut vaikka mitä juttuja enkä muista kuka kirjoitti. Eli olen ollut reissussa mutta lukenut kännyllä ahkerasti mitä olette kirjoitelleet.

Liikkeelle lähdöstä oli juttua, itse olen iloinen että neiti on näin rauhallinen. Ei tarvitse olla koko aikaa vahtimassa milloin löytyy mistäkin. Pyörii kyllä hienosti nurkasta toiseen mutta viihtyy välillä pitkäänkin ihan selällään tai mahallaan syömässä matonhapsuja. Varmaan ovatkin tosi puhtaat ;=)
Nyt ottaa matolla ilmakylpyjä ja ihailee omia jalkojaan.
Esikoinen oli sellainen sähelösankari (ja on yhä) ja en tosiaankaan kaipaa samanlaista toista! Neidin kanssa ollaan oltu nyt lomalla reissussa ja syöty ravintolassa hyvällä menestyksellä. Hän viihtyy kun on oma maha täynnä ja muita ihmisiä viihdykkeenä. Eli saimme nauttia kaikessa rauhassa ruokailusta. Ihanaaaaaa!!!!!

Mimmille sitten itsensä hoitamisesta. Eli täällä on se turhamainen mamma, joka laittaa ainakin tukan (vaikka se lässähtää puoleen päivään mennessä kun iskee se imetyshiki) ja meikkaa ainakin jos lähtee kaupungille, yleensä myös ihan omaksi huviksi. Tosin en ole enää yhtä tarkka asian kanssa kuin esikoisen ollessa pieni. Nyt voin vaikka mennä lähikauppaan (on muuten Citymarket eli ei ihan pienin) ilman meikkiä. Kait se ikä tekee tehtävänsä. Kampaajalla käyn säännöllisesti kuukauden välein kun on tälläinen lyhytmalli niin ei voi pidempää olla leikkaamatta ja muutenkin tukka on aivan onneton suomalainen hento ja surkea, jos sitä nyt enää edes paljon on. Minulla ainakin on lähtenyt niin valtavasti pois että kohta olen kalju! Mutta punaisesta väristä en luovu! Ja kun luoja ei ole luonut omasta takaa niin sekin pitää värjätä joka toinen kuukausi. Älkää nyt ajatelko että olen joku pintaliitäjä tyyppi, en todellakaan!!!!! Esikoinen muuten osasi ojentaa jo parivuotiaana meikkejä. Eli tiesi mitä äiti laittaa seuraavana ;=) Kamala miten huono äiti, senkin ajan olisi varmaan voinut käyttää kehittävimmin...
Hauska juttu tuli myös mieleen ystävän lapsesta. Hän on samaa ikää meidän vanhemman kanssa ja kun oli sellainen pikkuinen niin alkoi heti itkeä kun äiti alkoi meikata, koska se tiesi sitä että kohta äiti lähtee jonnekin.
Pikkuneiti muuten tykkää kovasti katsoa kun äiti laittaa itseään ;=) Selvää naisainesta!

Ulkonakäynnistä oli kanssa tarinaa. Meillä käydään kyllä ainakin kurkistamassa ulos joka päivä ellei sitten ole ihan kamala ilma, silloin neiti nukkuu parvekkeella (rivarissa asutaan ja parveke on lasitettu) päikkärit. Nukkuukin silloin paremmin kuin sisällä. Sitten käydään aina katsomassa hiekkalaatikolla naapurin pojan hommia ja isoveljen tohellusta tietty myös.

Ajatella että 7 kk on jo takana! Tuntuu ihan mahdottomalle että niin lyhyt aika ja silti kaikki on taas muuttunut ihan kokonaan. Mulla on tapana ajatella että mitäs vuosi sitten tehtiin. Ja tuntuu aika hassulle että neiti oli silloin vielä pikku maha-asukas ;=) Nyt on jo niiin iso tyttö!

Olimme muuten pari yötä kylpylässä ja neiti oli aivan innoissaan. Uiminen on sitten aivan ihanaa! Onneksi parin viikon päästä alkaa taas vauvauinti että päästään sitten taas säännöllisesti uimaan. Ei muuten tarvinnut paljon päikkäreille nukuttaa kun kävi kaksi kertaa päivässä ""uimassa"" sellaisen 45min session. Yötkin oli aivan rauhallinen, ei edes kääntynyt sängyssä väärinpäin ;=)

Olen miettinyt vauvamuskaria kanssa, mutta kun tietäs minne menisi. Se muskari jota kävin esikoisen kanssa on loppunut jo vuosia sitten ja muista ei sitten ole mitään kokemusta. Pitää kait vaan arpoa tai kysyä mihin edes pääsee. Täällä oli ainakin silloin aikoinaan aika tunku muskareihin eli oli mentävä sinne missä oli vapaata. Vauvajumppa olisi myös kiva, mutta ei taida tästä citystä löytyä sellaista.

Mitäs vielä, housuvaippoja ei tarvita koska neiti kestää kiltisti hoitopöydällä kun siihen nostaa. Välillä vähän möngertää mutta ei käänny siinä edes mahalleen ;=) Helpottaa aika ihanasti !

Särkylääkkeistä en osaa sanoa, kun ei olla vielä tarvittu, (ja puun koputus päälle) onneksi ! Eli neiti on ollut aivan terve tähän saakka. Jemmassa on kyllä Panadol suppoja jos joskus tarvitsee. Minä kun olen sellainen varmuuden vuoksi tyyppi, että mieskin nauraa reissussa, jos multa ei löydy jotain niin sitä ei todellakaan tarvita! Ja matkatavaraa on sitten kyllä aika reilusta ;=)

Niles, olispa hauska jos tänne tulisi toinenkin ""iloinen"" rakentaja eli onnea tontinostoon ja toivotaan että jää teille ! Voidaan sitten vertailla kuinka pärjätään projektin kanssa ;=)

Oli ihan kuulla TAMMÌMAMMA sun kuulumisia ja iloista palaamista töihin! Itse kävin hakemassa vuoden lisää ""lomaa"" ja katsotaan sitten miltä tämä kotonaolo tuntuu. Jos vaikka jo haluaa lähteä huutaen kiljuen töihin takaisin... En ole nimittäin mikään ""pullantuoksuinen"" äitityyppi, pikemminkin ""nopeasti kiehahtava omaa-aikaa vaativa"" äiti.

Tämä taitaa olla se jääräpäisten palsta ihan kokonaan ! Täällä ilmottautuu yksi :=) Välillä aina hammasta purraan ja ajatellaan että p...le, kyllä me selvitään ilman muiden apua. Vaikka on tietty ihan tyhmää kun järjellä ajattelee...

No, tästä tuli nyt ihan romaani. Lukekaan jos vaan jaksatte ;=) Ei pitäs pitää näin pitkää väliä kuulumisten kirjoittelulla ja kun pitäs yrittää kommentoida muittenkin juttuja...

Ai, ja sitten tärkein juttu eli meillä on nyt neidillä kahdeksan kaunista helmihammasta ! Joten jos ei ole vauhtia liikkeelle lähdössä niin tehdään sitten hampaita ;=)

Sateista viikonloppua kaikille !

Myöhäisiltaa.
Vauva nukkuu ja mies on vielä riennoissa (oltiin siis mekin samassa paikassa mut lähdettiin aikasemmin pois) joten on kerrankin AIKAA kirjoitella. Varokaa vaan, saattaapi tulla pitkästi asiaa =)

Ollaan tuossa mietitty että kyllä taitaa olla meidän Teppo aika ""vaativa vauva"". Kun vertaa tohon kummityttöön, joka vaan istuskelee itsekseen, mutustaa jotain lelua ja konttailee pitkin taloa. Itkee vaan jos kaatua muksahtaa, nälkää ja väsyä pikkuisen niinku kitisee. Ja Teppo karjuu kurkku suorana jos lempilelu on pari senttiä liian kaukana tai muuten vaan on tylsää. Tää on oikeesti aika raskasta, vaikka ollaan miehen kanssa molemmat viihdyttämässä hänen korkeuttaan. Toki on tyytyväinenkin välillä, lennätys, päristely ja muu kutittelu on ihan lempparihommaa, mutta kun ei sitä jaksa jatkuvasti tehdä, ei niin millään. Ja kun isolta kuulostava itku loppuu heti kun otan syliin, ei hänellä aikuisten oikeesti mikään hätänä ole. Jos ei mennä heti auttamaan, huutaa itsensä puolessa minuutissa ihan raivoisaan tilaan. Kyynelet valuu ja pää on hiestä märkä.

Kovasti toivon että tuo helpottaisi kun pääsee itse liikkeelle ja voi vähän paremmin viihdyttää itseään. Viime päivät Teppo on harjoitellut konttausasentoa ja seisoo siinä jo tosi tukevasti ja hytkyttelee itseään eestaas. Ja katsoo voitonriemuisena äitiä, että kato, mä osaan!!! Se on hauskaa katsottavaa.
Rakkaus vauvaan on kasvanut tässä puolen vuoden aikana jatkuvasti. Kun satutaan molemmat olemaan samaan aikaan hyvällä tuulella, Teppo saa loputtomiin rutistuksia ja pusuja ja laulelua ja kehuja.

Tepon vaativuus, keskeneräinen remontti- ja muuttohässäkkä ym. on vetäny meikäläisen stressipisteet aika tappiin. Olen aloittanut tupakanpolton, jonka lopetin heti kun plussasin (en paljoo polttanut enkä vieläkään, mut pari päivässä jos hyvä tilanne tulee). Eilen ja toissapäivänä naapuri nalkutti mulle kun hänen kattonsa vuotaa (ihan kuin mä olisin sen itse käynyt rikkomassa) ja kun pääsin siitä akasta eroon, menin vessaan itkemään. Yksi ilta oli niskat niin jumissa etten pystynyt nukkumaan vaan piti nousta ottamaan lääkkeitä. Ja mulla ei yleensä ole siis lihasjännityksiä.
Ei näin.

Avun pyytämisestä: pyydän ja saan kyllä apua, ja äitini ja jotkut kaverini myös oma-aloitteisesti tarjoutuvat hetkeksi Teppoa vahtimaan, että saadaan esim. tota remppaa eteenpäin. Mutta kun hänen keisarillinen majesteettinsa ei nukahda oikein muualle kuin äidin/isin syliin tai liinaan, ei pitkiä hoitoaikoja oikein järjesty. Muuttopäiväksi vien hänet tädilleen hoitoon, harmi vaan että viimeksi kun nähtiin, täti oli ainut ihminen jota Teppo vierastaa ja kunnolla.
Niin ja miehen kanssa tää vauvaurakka on aika tasapuolisesti hoidettu aina, ei tartte nalkuttaa tai hampaita kiristellä et tekis jotain. Ei siis pitäis olla valittamisen aihetta, kai.

Summa summarum: tiedostan tilanteeni ja yritän ajatella, että tämä on vain väliaikainen tilanne ja selviytyä aina yhdestä päivästä ja tilanteesta kerrallaan. Voi myös olla että kun kohta pääsen alottamaan yhdistelmäpillerit, nekin tasoittavat hormonimyrskyjä (onko niitä edes, jos ei enää imetä? emmä vaan tiedä). Jos nuo määrätyt Yasminit ei sovi niin vaadin kyllä äkkiä takaisin ne mitä aikaisemmin söin, ne sopivat hienosti.
Joku äitigeeni on kyllä aktivoitunut: eilen kuulin että yksi kaverini odottaa vauvaa. Uutisen kuultuaan muut onnittelivat ja minä ja toinen äiti-kaveri mentiin nurkan taakse itkemään =D Ihan siis vaan liikutuksesta ja ilosta. Säälittävää =D Syytämme hormoneja paremman selityksen puutteessa.

Että tällaista tilitystä tällä kertaa. Ai niin joo vielä: täältä on ihan mahtavaa lukea miten muiden vauvat kehittyy välillä eri-, ja välillä ihan samaan tahtiin! Kun MAMA kertoi että Puppe on keksinyt pippelin, niin uskokaa tai älkää, samana päivänä Teppokin tarrasi kasseihinsa kiinni vaipanvaihdossa ja sen jälkeen joka kerta... Niin ja me ostettiin hammasharja kun molemmat alaetuhampaat on jo näkyvissä, ja ihmelapseni laittoi harjan heti oikeinpäin suuhun ja rapsutteli sillä niitä hampaantynkiä. On se vaan niin viisas =)

GINA, tutulta kuulostaa, ja ilmeisesti Teppokin on VAATIVA lapsi. On se vaan 'jännä' kun jotkut viihtyy niin hyvin itsekseenkin tai paikallaan tms, ja toiset ei yhtään. Koita jaksaa, haleja!! Teillä varmasti muutto-sisustus-projektikin imee voimia tosi kovasti, niin kivaa kuin se toisaalta onkin. Hyvä että sun mies on niin fiksu että osallistuu ihan pyytämättäkin Tepon hoitoon.

Kyllä noita hormonijuttuja tulee imetyksen jälkeenkin, mulla ainakin. Oon itekseni ihmetellyt, kun täällä puhutaan 'imetyshikoilusta', ja mä oon edelleen kuin vesiputous vaikka imetys loppui jo puoli vuotta sitten. Höh!

Mulla on toinen antibioottikuuri menossa, ja tämä lääke on sellainen josta saan kivoja sivuoireita: lääkekuumetta, käsien tärinää, päänsärkyä, etc. Toivottavasti ei mene loma ihan 'tokkurassa'.

Perttu riekkui äsken hulluna tuossa parisängyllä. Ratsasti pehmo-keinuhevosella ja kiipeili, pyöri, ähelsi ja söhelsi. Hetkeäkään ei ollut paikallaan, kuten ei yleensäkään. Sitten tuli ISO itku, ja sitten uni. Juteltiinkin miehen kanssa, että mistä ihmeestä tuolla meidän 'virtahöpöllä' riittää energiaa kaikkeen. No, söihän se aamupalaksi jo purkin peruna-kalasosetta ja ison pullollisen 'maitoa'. Niin ja kaks isoa kakkaakin tehtiin jo klo 10 mennessä ;-). Mutta siis varsinainen ikiliikkuja on tuo poika, isäänsä tullut.

Jaa-a, pitäis alkaa pakkailemaan, aamulla matkaan. Kun tietäis mitä ottaa mukaan, PJ:lle siis. Matkarattailla ajateltiin pärjätä, kun vaunut veis niin ison tilan peräkontista. Matkasänky, lelut, PALJON vaatetta, suppoja, vaippoja, ruoat... Saadaan lainaan autojääkaappi, joten voin tehdä aamulla aina tuttipullot valmiiksi, ja tuossa Philipsin pullonlämmittimessäkin on tupakansytyttimeen kytkentä.

Kiitos muuten kaikille ihanille ihmisille tsemppauksesta ja virtuaalihalauksista ja kaikesta. Nyt on taas vähän 'voimistuneempi' olo.

Loppuviikolla me sitten tavataan MAMAn kanssa, JEE (jos ei tavata jo huomenna)!! Pääsee kaimapojatkin tutustumaan toisiinsa.

Hauskaa viikonloppua ja tulevaa viikkoa kaikille!

Täällä taas yritetään viestittää. Eilen piti tätä hommaa harrastaa, niin kone tökki. Tai joku on tässä ohjelmassa, kun kaikki muut nettisivut kyllä aukeilee, mutta tämä vaan ei. ?? Onko muilla ollut mitään ongelmia näiden sivujen aukeamisen kanssa?

MULLA LOPPU MAITO! Siis olin ajatellut imettää n. vuoden ikään, mutta niin se vaan kävi, että näin kävi. Harmitti eilen tosi paljon!!! Nyt jo pyrin ajattelemaan asiaa valoisammin. Kyllä sieltä nyt joku tippa vielä heruu, mutta ei ollenkaan tarpeeksi ja nyt pitää taas opettaa poika Tuttelille. Eilen ei mennyt milliäkään, vaikka yritin tuttipullosta, nokkamukista ja lasista:-( Tänään laitoin aamupuuroon ja nokkamukistakin meni jo vähän. Ja vettä annan lisäksi. Eilen oli kamala huoli nesteensaannista (ja huoli oli vähän kaikesta, kun olin niin väsynyt 3h vaunulenkin ja huonosti nukutun ylön jälkeen).

Teresako se kertoi, että teidän neiti jo kävelee. Leo teki saman:-) Ja äiti oli ihan iloisena. Imuroin, niin Leo nousi imuria vasten ja otti siinä askeleita;-) Kiikun ja keikun, mutta otti kuitenkin.

ILTAUNET: Mihin aikaan teillä mennään viimeisille päikkäreille, jotta yöunille päästään toivottuun aikaan? Meillä tuntuu, että illalla pitää olla vähintään neljä tuntia hereillä ennen unia. Eli viimeistään kuudelta olisi herättävä ja klo 8 (siis klo 20) nukahtamiset tietävät maailmanloppua tarkoitan yöunien alkamista vasta klo 24 jälkeen! Muuten meidän rytmit ovat nyt muotoutuneet sellaisiksi, että vain kahdet päiväunet olisi hyvä vetästä. Noin! klo 10-12 välillä ja toiset klo 15-17 välillä.

Joku puhui siitä, miten paljon vauva on muuttunut 7kk. Minä yllätyin ihan todella, kun katsoimme parin kuukauden iässä otettua videonkkuvaa. Hyvä että siitä tunnistin oman poikani. Poika makasi selällään! olohuoneen sohvassa! Nyt ei uskaltaisi sohvaan laittaa:-) Ja tuolla se sama otus nyt yrittää availla televisiotason kaappeja.

Sitten joku puhui ihanasta mummista. Meidän mummu (äitini)on ihan huippuhyvä spnsori. Meille on tullut paljon vaippapaketteja ja joitain vaatteita ja ruokia ja vaunut ja syöttötuoli ja..... IHANA KIITOS! Mummu olisi kyllä mielellään Leon kanssa, mutta poika nyt vähän vierastaa. Huomenna kyllä mummu tulee tänne avuksi ja seuraksi meille, kun mies on saunaillassa. Kiva että tulee.

Meillä ainakin elämä helpottui, kun Leo pääsi liikkeelle. Viihtyy ihan kivasti ""itsekseenkin"". Leikki ja tutkii ja osaa kontata äitin luokse ja ottaa puntista kiinni.

Nyt pitää taas mennä keittämään puuroa, jota tuskin poika kuitenkaan syö ja minä saan sen. Olisikohan ohrapuuron vuoro? Heipparallaa kaikille.

t. Mari ja poika

Ojasta allikkoon (kun pääsin iloitsemaan hyvin nukutusta yöstä). Taas oli tosi rikkonainen yö. Poika söi pari kertaa ja muuten vaan vehtasi koko yön ja tuttia piti laittaa vähän väliä, krooh. Onneksi mieheni nousi aamulla vauvan kanssa ylös että sain nukkua pidempään :-) Toivottavasti taas paremmin ensi yönä.. Olen huomannut senkin, että mitä enemmän on ohjelmaa päivän aikana sitä huonommin poika nukkuu..

Miten paljon teidän vauvat muuten vierastavat ja missä vaiheessa se alkaa mennä ohi (vai meneekö..??)? Ei kiva ku kummitäti haluais ottaa syliin ja toinen alkaa huutaan täysillä..

2xl: missä vaiheessa teidän rakennusprojekti on? Tsemppiä teillekin!

Sunnuntai-iltaa tytyt

Ilmoittauduttiin vauvauintiin siis eilen, oli kyllä karmeata herätä kellon soittoon, Puppe olisi nukkunut ainakin ysiin jollein pitempäänkin, argh. Yhdellä syötöllä meni pe-la yö (aamu kuuden aikaan söi vähän, puoli kasilta nostin viekkuun ja puol ysi soi kello). Vein Puppen mummille ja menin hallille, siellähän oli osa vauvojen ja uimakassien kanssa jo valmiina uimaan. Mulle kyllä sanottiin ettei eka kerralla uida eikä kande ottaa vauvaakaan mukaan jollei ole pakko. Vaan ei niistä pienistä kyllä mitään haittaakaan ollut. Ensi lauantaina olisi eka kerta vaan mepäs taidamme olla PuppeJustuksen kanssa PerttuJustuksen ja Piian luona!! Eli menemme sitten vasta toka kerralla mukaan. NAM.

Mummi tuli sitten eilen meille Puppea viihdyttämään kun mulla oli hajoita-ja-hallitse päivä (revi kaikkien kaappien sisältö ulos ja pyri järjestämään takaisin ne mitä et heitä roskiin). Olipa vaan jännä että Puppepa ei sitten halunnutkaan nukkua hyvin eikä pitkään kun mummin kanssa on niin paljon kivempää. Veimme mummin takaisin iltaviiden aikaan ja sen jälkeen meinasikin olla Puppella kitinä-ilta. Käytiin rattailemassa 45min ja tämä nukahti vasta kun päästiin pihalle takaisin :-)

HAMPAITA tekee Puppe nyt. On niin turvonnut yläien jotta niiden on nyt tultava vaikka sitähän on sanottu sitten huhtikuun. Kiukkuinenkin on, kipuileva ja kärttyinen mutta silti niin ihana. Panadolia poskeen.. Nukkui tänään 2h20min päiväunet!!! Vaan sitten ei koko loppuiltana nukkunutkaan vaikka kahdesti syötiin ja tissiteltiin ja nukuteltiinkin. Oli aika väsynyt ja jälleen kipeä, onneksi mies saapui reissultaan ja oli kerrankin kaverina. Suihkun jälkeen tissille ja yöunille, taisi nukahtaa pinnikseensä, nukahti jo viekkuuni mut heräsi ja meinasi kiukutella kun pinnikseen siirsin.

Hajoita-ja-hallitse touhusta on tuo hallitse-vaihe vielä päällä :-) Eli ihan kaikkea en saanut survottua takaisin mitä esille revin. Noh, jos Piia poikineen pyörähtää täällä kaffilla matkalla Lappiin niin näkeepähän mama's-reality-homen :-) Yläkerta on täynnä kamaa jolle etsin säilytyspaikkaa, vaunujen koppaa yms äitiyspakkausta ja 3v.-> turvaistuinta.

ILTAUNISTA... kuten sanottu, meillä Puppe voi mennä illansuunokosille vaikka 19.45, herää noin puolen tunnin kuluttua ja menee heräyksestä puolen tunnin päästä yöunille. Normisti illansuunokoset on siinä 18.30-19. pintaan.. Nyt nuo pitemmät päikkärit (joita olen kaivannut oi niin pitkään) ovat vähän sekoittaneet rytmiä mutta silti, hyvin tuo pieni mies nukkuu.

MARI, harmi et teidän imetys tökkäsi noin äkkiä... taisi väsymys/huoli/stressi tehdä tepposensa. Vaan pitkäänhän tuota teilläkin on jatkunut.

GINA.. oi Gina, toivottavasti teidän pikkumies alkaa hyväksymään seuralaisekseen jonkun muunkin kuin vain teidät vanhemmat, on pakko olla rankkaa! Mä olen niin ruikuttanut ja vinkunut ja meitin Puppe viihtyy kuitenkin mummin ja iskän ja kavereiden yms kanssa, kunhan saa tutustua näihin oudompiin aina hetken (mieluiten maman sylistä). Ja Puppe viihtyy myös yksinkin, ainakin kun viime aikoja ajattelen (milloinkohan tämä muuttui??), aamuisin pitkäänkin ja pitkin päivää sellaisia 30min huikosia kunhan välillä käy vaihtamassa lelua / ojentamassa lelun tms. Toki olen siinä lähellä koko ajan, juttelen hälle ja pidän etä-seuraa. Vaan on niitäkin päiviä ettei hetkeäkään haluaisi olla yksin ja ne on raskaita. Surku että teillä on useimmiten tällaista :-(

Toivottavasti tuo sinun järkeilysi ""päivä kerrallaan"" auttaa ja pääset pinnalle sinäkin. Mä ehkä laskisin itseni jo toipilaaksi masennuksestani, parantumisesta en uskalla puhua kyllä vielä. Ei varmaan tarvita kuin pitkä kitinäkausi ni mama sukeltaa taas. Äitigeenistä... kun mä kerroin mun työkaverille raskaudestani niin hän, silloin 3ison ja yhden 1v lapsen äiti alkoi itkemään. Mä olin ihan et hei katos kun ollaan ihan alussa vielä ni tämä vaan nauro ja itki. Hassua. Niin muuten, mun työkaveri tyttöystävineen, tulevine vaimoineen (yksi kappale vaimoja siis) odottavat helmi-vauvaa! Eli about kun mä menen töihin niin hän jää isyyslomalle (kai ehkä). EN alkanut itkemään kun asiasta kuulin mutta kyllä sydämessä sytkähti ja lämmin läikähti.

VAATIVISTA lapsista.. musta tuntuu että tässä ketjussa on noita vaativia lapsia enemmänkin. Joitakin ketjuja lukiessaan vallan ihmettelee jotta onko heillä elämä pelkkää auringonpaistetta mutta olisiko niin että me osataan olla toisillemme jo niin rehellisiä että kenenkään ei tarvitse teeskennellä reipasta pirteää tehoäippää pullantuoksuineen ja silittettyine alushousuineen (Dezi, tämä EI ole sulle - sähän silität kaikki eikö vain :-?). Eli siis uskalletaan kertoa ettei vauvamme aina ole tyytyväisiä ja että itse olemme väsyneitä tai masentuneita tai ukkoihimme v1ttuuntuneita tai jotakin noista? Uskallamme myös iloita hyvistä asioista ja nauttia silloin kun on tilanne ja kertoa muille myös niistä. On tämä vaan HUIPPUKETJU!!

2XL:n turhamaisuudesta.. kuule ei siinä ole mitään pahaa jos haluaa olla ihmisen näköinen, pitää huolta itsestään ja näyttää elämälle nauttivansa siitä. Elämästä siis. Kaikki siihen varmaan pyrkii, kaikki ei vain pysty, ei ole syytä jos ei kotoa nokkaansa pistä ulos, ei ole mahdollista kun vauva vie kaiken ajan, ei jaksa silloin kun pystyisi eikä kykene silloin kuin jaksaisi. Kyllä se on paljon ylevämpi olo kun on jotain pientä tehnyt ulkonäkönsä eteen ennenkuin poistuu tontiltaan, pyrkikäämme siihen - itsemme hoitamiseen ja itsestämme huolehtimiseen - kaikki!

Tuosta meidän ensi viikonlopusta Justusten kanssa.. mitäköhän siitä mahtaa tulla, kaksi vauvaa joilla on takuu-varmasti ihan eri rytmi. Varmasti ollaan koko ajan eri paikassa Piian kanssa, syöttämässä nukuttamassa pyllynpesussa jotta ehditäänköhän me edes jutskata lainkaan :-) Toivottavasti PerttuJustus ei opeta PuppeJustusta konttaamaan (ei vielä, konttausremonttia ei ole tehty) mutta PuppeJustus voisi kyllä opettaa PerttuJustusta vähän rauhoittumaan, relaamaan ja pötköttelemään massullaan käsiään ja jalkojaan heilutellen. Saas nähdä ja tulette varmasti asiasta kuulemaan!!

Nyt on semmonen juttu et mä kirjoitan vähintään joka toinen päivä ja aina ihan hirveitä stooreja (mistä ihmeestä mä aina keksinkin kaikkea, paljon jää kirjoittamattakin, asiaahan näissä ei ole ollenkaan) niin vähän nolottaa kun joku varoittaa et on tulossa pitkä juttu ja ... musta tuntuu et vedän pohjat silti joka kerta... jos mä alkaisin käyttään lyhenteitä? Tai jättäisin vokaalit pois? Mm j Ppp tss trv :-)

Anyway, on mentävä taas ja Marille vaan heittoo jotta just, Soneran webbisivut tökkii kyllä ihan kiitettävästi ja varsinkin sellaisille internetyhteyksille jotka EIVÄT ole soneran (esim meillä elisanet - tökkii - gesmissä soneran simmi - ei töki). Nyt menen, mukavaa viikonalkua tammiksille ja kaikille jotka sattuvat lukemaan tämän romaanin :-)

Huomenta.

Me oltiin vkl reissun päällä ja mukavaa oli kun herralle riitti syliä ja äiti pääsi vähän helpommalla. Mutta yöt on meillä kauheita, alkaa olee herne jo aika syvällä nenässä. Herra puörii ja kääntyilee koko yön, välillä itketään. Ei osaa nukkua mahallaan, mä seison pinniksen vieressä käännän selälleen ja samon tein toinen on jo mahallaan ja tää rumba jatkuu..

Ulkoilusta, me ulkoillaan päivittäin, mä nimittäin en jaksa koko päivää olla kotona tai seinät kaatuu päälle. Sateella onkin eri juttu.

Pieni keskeytys kävin syöttämässä herralle puuron, ja nyt katos ajatus kokonaan mitä piti kirjottaa.

Me ollaan miehen kans nyt täysin eri aaltopituuksilla, kaikki tökkii., nukutaan eri huoneissa ym. Koskakohan ois sitä laatu aikaa olla kahestaan. No nyt vaikka olis niin riita saatais aikaseks, se siitä laatuajasta.

No mutta nyt joku hermostuu lattialla.. palaillaan.

Moi!

Mitenköhän se aina voi tuntua siltä, että aika ei riitä mihinkään, kun mies on kotona? Arkisin kyllä ehtii sängyn pedata jne. mutta viikonloppuna ei millään ehdi muka mitään. Eilen jäi sänkykin petaamatta. No tänä viikonloppuna kyllä hoidettiin sosiaalisia suhteita eli kyläiltiin ja meillä käytiin kylässä.

MAMA yritänpä nyt sitten kertoa, mitä me Pepsun kanssa tehdään tuolla ulkona, vaikkei siinä kyllä mitään erikoista taida ollakaan. Pohjustuksena kerrottakoon, että Pepsu viihtyy niin hyvin ulkona, että on siellä paljon helpompi tapaus kuin sisällä. Toisin sanoen, ei tarvitse koko ajan pitää sylissä tai istua vieressä heiluttamassa lelua tai kasaamassa palikkatornia. Voin siis tehdä omia juttuja siinä Pepsun lähettyvillä. Toki ilmat asettaa vielä vähän esteitä, kun Pepsukaan ei vielä niin kovin rivakasti liiku eli konttaa.

Niin siis asiaan.. Pepsu liinassa voi tehdä paljon sellaista pakollista kuten ruohonleikkuu, lähikaupassa piipahtaminen, postinhaku, lumityöt (viime talvena) jne. Möyrimisellä tässä vaiheessa tarkoitan lähinnä sitä, että Pepsu on maassa (hankala tietysti pitää jos on jo kylmä maa.. tän vuoksi hommasin Pepsulle ne ulkoiluvaatteet ja tietysti helpottaa, kunhan liikkuu enemmän eikä ole paikallaan) ja touhuaa siellä omiaan. Välillä annan viltille omia leluja ja Pepsu tutkii niitä. Ulkona Pepsu jaksaa tutkia leluja varmaan 4x pidempään kuin sisällä.. Välillä sitten tutti suuhun ja nurmikolle, josta löytyy kaikkea mielenkiintoista nyhdettävää. Ulkona Pepsu on kyllä kiinnostunut jokaisesta ruohonkorresta, lehdestä jne. Esim. piharatamon lehteä jaksaa tutkia aika kauan. Välillä Pepsulla on sitten sormet ihan kurassa/mullassa, kun tonkii tuota nurmikkoa. (jos on kylmä niin sitten ei tietysti ole niin helppo tonkia, kun täytyy olla lapaset). Joku voi tietysti ihmetellä, miten annan noin pienen nurmikkoa niin tarkasti tutkia, mutta en mä nyt tiedä mitä haittaakaan siitä olisi jos on riittävästi päällä ja vahtii niin tarkasti, ettei nyt ihan hirveästi ehdi maistella kaikkea. Itse asiassa vaan kahdesti Pepsu on saanut tavaraa suuhunsa.. kerran oli apilankukka suussa ja imeskeli sitä ja kerran maisteli ruohonkortta. Näissä nyt ei tietysti ole mitään vaarallista. Siinä maassa tuo Pepsu sitten omalla tekniikallaan etenee eli pyörii paikasta toiseen ja välillä harjoittelee konttausasentoa. Kunhan oppii istumaan (ei vieläkään pysy tasapainossa) niin ajattelin viedä tuohon hiekkalaatikolle tutkiskelemaan.. Pepsulla ainakin toi tutti on aika hyvä juttu siihen, että kaikki ei mene suuhun. Sitten kun oppii istumaan -sarjaan kuuluu myös tuossa lähellä olevassa leikkipuistossa olevat vauvakeinut. Sitten varmaan käydään vähän myös keinumassa. Tulee jo ihan sekavasti selitettyä. Nyt ajattelin tästä kohta suunnata tuohon pihalle poimimaan marjoja marjapuskista ja laittaa Pepsun maahan katselemaan. Todennäköisesti Pepsu jaksaa taas jonkin aikaa sitä katsella, kun kerran saa olla ulkona. Itse muutenkin teen sitten milloin mitäkin siinä ulkona… kastelen kukkia, leikkaan puskia, luen, laitan pyykkiä.. Välillä sitten tietysti vaan istutaan ulkona sylissä ja keinutaan pihakeinussa jne :) Joskus sekin on Pepsun mielestä mielenkiintoista, kun mennään seisomaan koivun alle ja hän saa nyhtää ja tunnustella koivun lehtiä, pitkä ruoho on myös sellaista mitä on kiva nyhtää vaikka sitten sylistä käsin.. :) Niin ei me tämän kummempaa tuossa touhuilla tai ei ainakaan just nyt tule mieleen, ei tässä taida mitään erikoista olla. MAMA kannattaa varmaan varoa mitä pyytää, kun kirjoitan sitten näin pitkän ja sekavan vastauksen.. :) Jatkan myöhemmin, jos tulee mieleen lisää juttuja.

Täytyy mennä, jatkan myöhemmin muilla jutuilla!

No hö SUSKI, juuri tällaista mä halusin/toivoin saavani - siis rautalankaselitystä ja miljoona kiitosta että jaksoit sellaisen kirjoittaa!! Ihana Suski olet kyllä!

Siis.. mun tarttee enstennä hankkia Puppelle ulkoiluvaatteita, sellaisia jotka ei ihan heti kastu (alkaa oleen jo märkä maa) ja jotka vähän lämmittävätkin. Toiseksi pitää ottaa itseä vain niskasta kiinni ja mennä tuohon omalle pihalle kun sellainen kerran on!

Mun ongelma on se mistä olen sanonutkin eli olen kalkkis jäykkis ylivarovainen; mitä jos hyttynen pistää Puppea, tai mehiläinen ampiainen mäkärä? Mitä jos hän paleltuu viltille, alustalle (kai sitä vois vaikka lampaantaljan laittaa peiton päälle, kyllähän siinä vähän aikaa tarkenisi). Mitä jos aurinko paistaa/tihkuttaa vettä/on tummia pilviä taivaalla... entäpä tuuli hui! Uskallanko jättää Puppen viltille yksin mennäkseni metrin päähän nyppimään kuivia kukkia? Kamala, ties vaikka haukka tai harakka kävisi pojan nappaamassa.. mä taidan olla aika säälittävä :-\

Ehkäpä meidän ulkoilun vähyyteen (siis en laske nyt rattailua) on syynä ihan mun oma laiskuus.. hä? Ehkäpä näin.. pitäs kyllä ryhdistäytyä ja harjoitella, vaikka vielä Puppe on ihan kyllä suhteellisen tyytyväinen sisälläkin.

Se muuten piti lisätä ULKONA NUKUTTAMISEEN että meillä Puppe nukkuu paljon paremmin sisällä. Rattaissa tahtoo vaihtaa vähän asentoa, herää kun valjaat ahdistaa (vaikka on tosi löysällä) eikä useinkaan jatka unia. Noita pitkiä päikkäreitä ei ole tainnut ikinä nukkua ulkona, sisällä maman sängyssä paljon paremmin.

Ja jos meilläkin olisi niin vaikea lähteä ulos kuin Nilesillä on (luhtitalon 2. kerros) niin tuskin käytäisiin rattailemassakaan näinkään paljoa. Puppehan nukahtaa useimmiten ruokailun jälkeen sängylle ja vain satunnaisesti jää hereille ja mun mielestä nukkuvaa vauvaa on inhottava herättää rattailuun. Teen näin silloin kuitenkin jos ei ko. päivänä olla oltu ulkona vielä kertaakaan, silloin lähetään happihypylle, heräsi eli ei.

Kiitos Suski, olet ihana!

Heips!

Ihanaa kun te jaksatte kirjotella noita pitkiä juttuja. Minä ainakin tykkään lueskella niitä, sillon kun koneelle pääsen ja tää rakkine toimii. Oisko ollu MIMMI vai MARI kun kirjotteli kans ettei nää sivut meinaa oikein aueta jostain syystä. Meillä on ihan sama onkelma. Kaik muut kyllä aukee, mutta Soneran sivut ei välillä millään. pirua!

Ulkona meilläkin koitetaan olla joka päivä,mutta enpäs ole hoksannutkaan että laittaisin neidin tutkiskelemaan vähän nurtsia tms. Täytyykin kokeilla, tosin epäilen että huuto siitäkin nousee kun ei eteenpäin pääse. Sylissä viihtyis pihalla kun vaan jaksais kanniskella. Mulla rupee ranteet oleen aika huonona tosta kantamisesta ja hartiat. mutta ehkä se viimeistään jouluna helpottaa.

Hih, mua huvitti kun meillä on ihan sama juttu että kun tuo isi on kotona, niin ei saa mitään tehtyä ja se vaan sotkee ja aika menee johonkin ""turhaan"". mutta kun se pirulainen on aina kotona. Kun ei sil oo viel niitä töitäkään, eikä se oo keksiny mitään kivaa opiskelupaikkaa mihin tahtois mennä. Ainakin musta tuntuu että me saatais paljon enemmän aikaseks Emman kaa kahestaan.

Neitokainen on oppinut näemmä varomaan päätään. Konttaushytkytys harjoitukset päättyy monesti selälleen kaatumiseen ja nyt osataan jo kaatua niin ettei pää ekana kolahda. Vaikka huuto siitä joka kerta kuitenkin nousee, kun pelästyy. Kaatuu niin vauhdilla. Vauhtia tuntuis muutenkin olevan, kun sais vaan suunnattua sen oikein.

Meidän vauvauinti alkaa 27 pv. Kivaa! Ja muskariin mekin meinataan mennä jos täällä vaan sellanen alkaa.

Tapasitteko PIIA ja MAMA? Toivottavasti kerkesitte jutskaileen. Teillä oli varmasti hauskaa!! (kade)

mutta nyt täytyy lähtä kauppaan, jos vaikka sais itekkin syötyä oikein kunnon ruokaa, eikä vaan niitä herkkuja. ei tässä itsestään ole paljon tullut huolehdittua. hampaat harjaan ja tukan 5piikkisellä (lyhyt malli). Meikannu en ole sitten tammikuun. Ehkä sit joskus hamassa tulevaisuudessa....

Makia, me siis Piian kanssa tavataan tämän viikon perjantaina (varmasti!) kun Puppen kanssa heille päin menen viettämään viikonloppua.

Tänään SAATETAAN tavata mikäli Piia poikineen pyörähtää täällä meidän kotikaupungissa (meillä on kyllä hieno ohitustie jota suurin osa pohjoisemmaksi menijöistä käyttää =) eli ovat nyt varmaankin matkalla lomallensa ja käyvät meillä kaffilla JOS ehtivät.

Mutta siis perjantaina me mennään PuppeJustuksen kanssa heille viettämään laatuaikaa Justusten kanssa!!! Ja saa olla kade :-))

(ps. eiliseen viestiin kun laitoin ""2xl:n turhamaisuudesta..."" niin se vähän tökkäsi omaan silmään.. siis EN tarkoittanut että 2XL:n kertoma itsestään huolehtiminen olisi mielestäni turhamaisuutta vaan piti kirjoittaa paremminkin ""2XL; turhamaisuudesta"" eli siis seli seli siis ymmärrätteköhän; EN tarkoittanut pahalla enkä sitä että hän olisi mun mielestä turhamainen tms :-))

Jatkoa..

Pepsu käyttäytyy taas tänään niin omituisesti, että täytyy toivoa, ettei ole tulossa kipeäksi tms. On tosiaan ollut niin outo aamu, ettei tuo tyttö ole ikinä aikaisemmin käyttäytynyt noin. Kuumetta ei ole, mutta tyttö on sellainen hikisen nihkeä koko ajan. Eikä täällä ole edes erityisen lämmin. Hieroo silmiään koko ajan. Ja nukkuisi näköjään melkeistä koko ajan. Heräsi aamulla jo seiskalta, lähdin itse vähän tekemään aamutoimia ja kun palasin huoneeseen olikin Pepsu nukahtanut (eikä ole ikinä aikaisemmin nukahtanut itsekseen).. Kuitenkin silloin seiskalta heräsi ihan kunnolla ja teki siinä aamujumppaansa. Sitten heräsi vähän yhdeksän jälkeen ja teki kaksi kakkaa ja halusi uudestaan nukkumaan. Tuolla sitten taas nukkuu.. Saas nähdä millainen on kun herää. Meillä on kissa hoidossa niin tuosta hurjasta silmien hieronnasta tulee sitten heti mieleen allergia.. toivottavasti ei.. ehkä vaan väsymystään hieroo.

Sitten seuraava tyhmä ja tietysti kakkakysymys eli millaista teidän vauvojen kakka on? Meillä kun nuo kiinteät on edelleen aika uusi juttu, niin mietin vaan, että kuuluko tuon kakan olla löysempää vai onko tuo nyt sitten kiinteiden aikaansaamaa kiinteää kakkaa.. Pepsun kakka on nyt viikonlopun yli ollut sellaista muovailuvahamaista, sellaista kovaa ja sellaista joka ei varsinaisesti edes sotke pyllyä. Vaipassa on vaan sitten sellainen kokkare. Äsken kun tuli kaksi kakkaa niin ensimmäinen on muovailuvahamaista ja toinen löysää… Onkohan nyt sitten viikonloppuna ollut niin kuin kakka kovalla vai kuuluuko sen olla tuollaista?? Pepsu on kyllä ollut taas varsinkin iltaisin tavallistakin äreämpi ja pitänyt sitten sellaista ihme vikinää koko ajan..

GINAlle myös voimia Tepon viihdyttämiseen, muuttoon ja remonttiin. Pepsun kanssa tuntuu siltä, että koko ajan pitäisi keksiä jotain tosi erikoista, jotta Pepsu viihtyisi ja monesti tietysti sekään ei riitä.. ulkona tosiaan tykkää olla. Vierastamisesta sen verran, että Pepsulla se alkoi tosi aikaisin (alle 2kk) ja varsinainen vierastaminen on mielestäni loppunut (oiskohan ollut jotain 6,5kk, kesti tosi pitkään mielestäni). Nyt kyllä tosiaan reagoi vieraiden syliin itkulla, mutta nyt se on jo erilaista itkua. Ei sellaista varsinaista vierastamista. Vierastamisen aikaan tosissaan tuntui, että Pepsu pelkää melkein kuollakseen jotain vierasta syliä. Välillä ei vieraan tarvinnut kun antaa Pepsulle sormi, siten että Pepsu tarrasi siihen, kun Pepsu tajusi, että kyseessä on vieras sormi, aloitti Pepsu hirveä huudon.

MARI Soneraplaza tosiaan tökkii, ainakin meillä.. just nyt taas en saa mitään viestiketjua auki, kun yritin katsoa, mitä tähän tammisten ketjuun olikaan kirjoitettu (”palvelinta ei löydy” –herja tällä kertaa). Välillä ei pääse vauvanhoitopalstalle ollenkaan ja välillä sitten ei oikein tiedä onko oma viesti lähetetty vai ei, kun sivu jää vaan jumittamaan paikalleen…

Ja siitä imetyksestä.. nyt kun kiinteät on alettu, niin meillä on vähän syöminen sekaisin. Tuntuu, ettei halua kiinteää eikä sitten välillä tissiäkään.. jotenkin tuntuu, että nyt varmaan on paino ja pituus notkahtanut. Nyt tosiaan ensimmäisiä kertoja meinaa saada ”rintaraivareita”, neidillä kun ei ole kärsivällisyyttä sitten ollenkaan. Meinaan jos ei ensimmäisellä imaisulla ala suihkuta maito suuhun, niin sitten hermostutaan ja ei jakseta imeä vaikka olisikin nälkä. Kiinteätkään ei kelpaa, koska eihän niillä neidin mielestä nälkä lähde. Toisaalta, jos antaa kiinteitä ennen tissiä, niin sitten ei tissi kelpaa ja jos antaa tissiä ennen kiinteitä, niin ei kiinteät kelpaa. Tässä sitten tasapainoillaan. Mutta siis MARIlle piti kommentoida, että tosi kurja se imetyksen loppuminen. Musta ainakin tuntuisi pahalle ja ennen kaikkea hankalalle! (Välillä nytkin tuo temppuilu meinaa saada pinnan palamaan) Niin kuin MAMA jo sanoi, niin kyllähän sinäkin ehdit pitkään jo imettää, Leo on varmasti tyytyväinen! :)

PIIAlle ja MAMAlle olen tietysti kade minäkin! :) Siitä tulikin mieleeni, että PIIALLE hauskaa ja rentouttavaa reissua, jos sattuu lukemaan!

Jotain muutakin piti kommentoida, mutta nyt täytyy taas mennä..

Meidän lempiaihe..

Suski, meilläkin on juhannuksesta asti ollut muovailuvahakakkaa, kahdesti vain vähän löysempää (taisi olla kun liha aloitettiin). Pötkylä ei sotke yhtään, pyörähtää pympystä vaippaan kun vaipan ottaa pois, haisee kyllä ihan sille itselleen eli kuulunee asiaan. Ja ihan kivasti Puppe saa pötkynsä tehtyä, ei yhtään käy kipeää (vaikka itsestä tuntuu et se olis kovaa mut ei kai se sitten ole).

Noi Pepsun muut oireet.. mä sanoisin että teille on tulossa hampaita. Silloin monasti väsyttää (kuten Puppeakin pari viime viikkoa), pientä lämpöä voi olla, kitinätä eikä ruoka maistu. Siis näin maallikkona...

Ja tissi/kiinteät, mä annan tissiä 10-45min kiinteän jälkeen, riippuen ihan miten hän pyytää ja useimmiten maistuu tissikin ihan hyvin, alussa oli sellaista ettei tissiä saanut maistumaan lähes koko päivänä, taisi kiinteästä tulla masu niin täyteen. Nyt menee siis molempia ihan hyvin. Ei välttämättä syö koko annosta sosetta mutta kohta haluu tissiä eli se on sellaista tasapainoilua.

Ihanan näköistä, koiruli meni Puppen viekkuun makaamaan ""rapsuta"" ja Puppehan rapsutti :-)

Nyt on meillä ""aamupuuron"" aika, herra vetäisi 1h20min aamupäivänokoset tuossa justiinsa, heräsi aikaisin kun oli kakka housussa (siis ennen kasia) joten tänään mennään taas tällä - millälie - rytmillä :-)

Nyt meni hermot, laitoin tänne ainakin nälkävuoden mittaisen jutun ja tää tökkäs sen jonnekin bittiavaruuteen #¤¤%&/()===??=()/&%¤#"" ja voi v... päälle!
No, nyt ei ehdi tehdä uutta. Palailen kun pääsen taas koneelle.

Hei pitkästä aikaa...uudet tulokkaat ja erityisesti vanhat tutut ! Mukavaa että on tullut uusia tammiksia joukkoon, niin moni on kuitenkin lopettanut.

Pitkästä aikaa tulin lukemaan vauvan hoito sivuja ja tietysti sitten heti teidän kuulumisianne. Ja päätin että perskutti kirjoitan tänne vaikka joku hyökkäisikin kimppuun! Tosin näin nopealla vilkaisulla täällä ketjussahan on tainnut saada olla rauhassa, enemmän se on sitten tuolla muissa keskusteluissa missä tulee lunta tupaan jos menee jotain positiivista sanomaan.

En edes yritä muistaa mitä kaikkea teidän vauvoillenne on tapahtunut, infotulva oli niin valtava! Eli osa konttaa, nousee pystyyn, höpisee juttujaan ja kakkailee muovailuvahakakkaa :-))
Meille ei mitään erityistä ja ihmeellistä kuulu..tai no, eikös sitä sanota että jokainen päivä on ihmeellinen ja erityinen vauvan kanssa :-)
Eli typykkä ryömii huoneesta toiseen ja keikkuu konttausasennossa ottaen muutamia askelia kontaten. Nousee polvilleen tukea vasten, ei vielä siis kokonaan ylös. Huutelee äittä ja itä ja vou vou (koirille). Pituutta lienee 72cm, painosta en tiedä, liekö 7kg mennyt just just rikki. Hoikka tapaus, toisin kun äitinsä ;-) (Ylimääräistä vielä 5-6kg kun p/&&%¤ annoin itseni lihoa takaisinpäin).
Joo.. yöllä tutti rauhoitta tytyä kun uudet taidot valvottavat (pitää kiinni pinnoista polvillaan). Joskus pitää antaa maitoa. Muutoin yhä rauhallinen tapaus, nukkuu nukuttamatta ja ei oo ollu vatsavaivoja.

Kohta olis 8kk lääkärineuvola, saas nähdä mitä siellä tapahtuu, ei varmaan kauhean ihmeellistä.

no mutta nyt olen ilmottautunut enkä ole vaan salaa lukenut viestejänne :-)

Käyn taas joskus palstalla, terveisiä suloisilla vauvoillenne! Ihania kuvia oli taas ilmestynyt!

Ihana Sinna kuulla teistä, ootte niin usein meidän mielissämme! Pistä kirjuutellen kun on saumaa, kyllä täälläkin välillä joku nimim. ""ulkopuolinen"" käy tökkimässä mutta enempi harvemmin eikä kukaan ota tollaisia tosissaan.

Muovailuvahakakkaajan iltatouhut pitää aloittaa.. mut oli ihana tuo sinun juttusi Sinna :-)

Kiva kuulla Sinnankin kuulumisia. Kaikki kuulosti menevän kivasti. Samaa lääkärineuvolaa mekin jänskätään, jotta lieneekö tuo paino noussut vaiko pituuttako vain kasvaa hän. tuntuis muuten näin äkkiseltään ettei pariin päivään ole tullut niin hervottomia puglujakaan.. koputtaa puupäätään. Toivottavasti se vaiva olisi jo mennyttä!!!

Koitimme muuten epätoivoisesti miehen kanssa lähettää edes yhden kuvan ""Memmasta"". Ja se pienennys homma on kyl just niin monimutkanen juttu et en jaksa keskittyä opetteleen nyt just sitä. Meil on kuulemma joku huono ohjelma siihen...?? lähettää voisin ehkä osata muuten.. Että jos jotain räpellyksiä siellä näkyy, niin se olen mä!! Siis ja kyllä sentään sähköpostin osaan lähettää, tai ainakin 7,5kk sitten osasin..Hehee.

Tänään neiti otti YHDEN KONTTAUS ""ASKELEEN"". Huraa huraa!! Tais olla vahinko?!

Olipa paljon uusia viestejä sen jälkeen, kun olen viimeksi kirjoittanut (vaikka se taisi olla eilen). No sain kaikki luettua ja tohon paperille laitettua muistiin asioita, joista on keskusteltu.

VIERASTUS: Meillä ei kyllä taida oikein olla. Tai siis ainakin, jos äiti on lähellä, niin saa tervehtiä kuka vaan ja ottaa syliinkin. Mutta muutaman kerran, kun olen ollut suunnistamassa, niin mummu on ollut vähän pulassa, kun mikään ei rauhoita. Onko se vierastamista? Kun tulen takaisin ja otan poitsun syliin rauhottuu heti.?

LEVOTTOMAT YÖT: Taas vetäsen tähän parhaat tarinat. Viime yönä leikittiin reilu tunti tuolla kolmen ja viiden välillä. Ei sellaista tietysti saisi sallia, mutta kun poika ei nuku, niin se ei pysy sängyssä ja sadannen ""päätyynyynnytonyö"" kääntämisen jälkeen en kertakaikkiaan jaksa. Ja sitten klo 05. Poika vaunuihin ja ulos ja uneen ja sieltä kannoin sänkyyn. Tää oli kyllä niin tyhmä juttu, että ei ehkä olisi pitänyt kertoa.

JOTAIN HYVÄÄKIN: Maitoa tuleekin! Lieneekö johtunut tuosta Leon nuhasta ettei saanut imettyä pariin paivään/yöhän kunnolla, niin maito väheni ja nyt taas menee paremmin. Päätin kuitenkin opettaa Leon Tuttelin makuun, jos/kun tarve sille tulee. Neuvolaan soitin asiasta ja sain ihanan kannustavia ja järkeviä vinkkejä. Kiitokset ihanalle neuvolantätille.

..............Leo HERÄSI! Klo 21.55. Eikä suostu nukkumaan. Menee varmaan taas kahteentoista. Voi kökköjen kevät. Ja isi on jossain hippaloimassa. Ärsyttää. Tämän piti minun naputtaman ja sitten oli tarkoitus mennä nukkumaan ja nyt siitä ei voi edes haaveilla.

Mulla on muutne tullut hirveesti lyöntivirheitä, kun kirjoitan täällä hämärässä. No koittakaa saada tolkku ja keksikää loput.

MAKIA:lle hartiakipu helpotti, kun Leo oppi konttaamaan. Tulee kyllä kannettua ja pidettyä sylissä, mutta paljon helpompaa on, kun välillä voi laskea itsekseen liikkumaan. Ja tuohon toiseen juttuun. Huomasin nyt, että meilläkään ei ole pulauteltu entiseen malliin. Ihanaa! En olisi huomannut, jos et olisi mainunnut asiasta.

Minäkin odotan 8kk lääkärineuvolaa, kun nyt 7kk iässä neuvolaa ei ollut ollenkaan. Tuntuu pitkältä tauolta.

KAKKA: Kaikenlaista löytyy. Välillä on muovailuvahaa ja välillä ihan löysää ja väri vaihtelee syötyjen pöperöitten mukaan.

Nyt pitää mennä puuhastelemaan Leon kanssa. Ei jaksa istua sylissä....... Toivottavasti muilla on kivoja öitä, kun meikä täällä valvoo.

Tosi kiva kuulla SINNAN kuulumisia! Ihanaa, että teillä menee edelleenkin hyvin.

GINA, voimia sulle, tiedän tasan tuon stressin tunteen, minkä muutto yhdistettynä vauvan, joka vaatii koko ajan huomiota, hoitoon aiheuttaa! Alissahan oli myös sellainen ennen kuin oppi konttaamaan, että hänen seuranaan oli pakko olla koko ajan eikä näkyvistä saanut poistua.

SUSKI, meilläkin tehdään välillä sellaista muovailuvahakakkaa, mutta ainakin Alissan kohdalla se tarkoittaa sitä, että masu on vähän kovalla. Useimmiten kakka on semmoista tahmaista, mutta kuitenkin melko kiinteää maitokakkaan verrattuna. Tulihan nää päivän kakkajutut meiltäkin... ;)

Itsensä laitosta oli puhetta, on kyllä tuo puoli päässyt repsahtamaan entiseen verrattuna, kun töissä käydessä meikkasi joka päivä. Useimmiten vedän vaan tukan ponnarille ja se siitä, mutta jos lähdetään kaupungille tai muuten ""ulos"" (ei siis lenkille), yritän vähän tsempata naamaa ja tukkaa sekä tarkistan, että vaatteet ei oo oksennuksessa/pissassa/kakassa/vauvan ruoassa. ;-)

MAKIA, meilläkin ens viikolla 8kk neuvolalääkäri, ihan kiva nähdä, miten 2kk aikana paino ja pituus on kehittyneet, varsinkin kun tänä aikana on otettu kunnolla nuo kiinteät kehiin.

MARI muistaakseni kysyi jotain, mitä olisin halunnut kommentoida, mutta en kuolemaksenikaan enää muista, mitä se oli! Kävin tässä nukuttamassa neidin kolmeen kertaan tän kirjoituksen aikana, mikähän nyt oli, kun uni ei meinannut tulla. Yleensä meillä ei ole sitä ongelmaa, ei siis kellään meistä... :)

Iltaunistahan se oli se kysymys, meidän neiti nukkuu yleensä iltaunet 18-19 ja menee sitten yöunille klo 21. Vielä eilen olisin sanonut, että iltaunet ei vaikuta yöuniin, mutta enpäs tiedäkään, nimittäin tänään tyttö nukkui 18.30-19.30 eikä nyt sit millään meinnannut nukahtaa.

Niin ja SUSKI, hampailta tuo munkin mielestä kuulostaa, tosin niiden piikkiin on helppo pistää monta juttua. Epäilen, että meidän tytölle on kanssa tulossa lisää hampaita, nimittäin on uninen, syöminen menee itkuksi vaikka selkeästi nälkä on, työntää kieltä koko ajan suusta ulos ja vetää ylähuulta yläikenien päälle silleen hassusti.

MAMALLE ja PIIALLE tsemppiä tapamiseen, juorutkaahan oikein kunnolla meidänkin puolesta!!!

Huomenta. Meillä tosiaankin poika tuntuu nukkuvan liian vähän. Päivään mahtuu vain kahdet päiväunet 30min-2h(vain harvoin näin pitkät) ja sitten illalla pitää valvoa väh. se 4 tuntia ennen yöunia. No sitten TAAS eilen kävi juuri näin kauniisti ja meidän ohjekirjan mukaisesti, mutta sitten poika ajattelikin nukkua klo 21-22 jotkut hiivatin päiväunet ja jaksoi kukkua yhteen (ei millään nukkunut aikaisemmin ei pakolla eikä tissillä eikä.....). Ja aamulla ollaan kuitenkin yhdeksän jälkeen ylhäällä. Eli uniaika vain 8h!!!!! Toivottavasti päiväunia tulisi tänään kunnolla.

Pitää mennä siistimään keittiö. Harjoiteltiin todellakin vähän sitä Tuttelin juomista....ja sitä on nyt pitkin keittiötä. Ai niin ja puuro jäähtyy lautasella.

Yritetään taas sitten uudella innolla kun eilien viesti meni ihan harakoille :(((((

Eli NILES rakentamisesta, meillä on aika alkutekijöissä. Tontti on raivattu, suunnitelmat tehty, rakennusmiehet palkattu ja rakennuslupa taskussa. Rakentamaan ryhdytään vasta ensi keväänä. Jos tätä pikkuneitiä ei olisi tullut niin varmaan olisi jo hommat aika pitkällä. Teimme nimittäin sen ratkaisun että kun vauva on niin vähän aikaa pieni, niin nautimme siitä ajasta ja rakentaa ehtii myöhemminkin. Tiedostimme sen että vaikka kuinka rakennuttaa ammattilaisilla niin kyllä se aika menee kuitenkin siellä raksalla siivoillessa tai tavaroita hankkiessa. Joten päätimme että ei se yksi vuosi tee mitään tässä tilanahtaudessa, kyllä tän kestää kun tietää että joskus päästään elämään vähän leveämmässä asunnossa ;=)
Nyt vauva nukkuu meidän kanssa samassa huoneessa ja esikoisella on oma. Toi 9v ikäero on senverran suuri että ei olla edes harkittu laittaa samaan huoneeseen ;=)

PUPPEN MAMALLE, en loukkaantunut turhamisuus jutuista. Ja kyllähän mä tiedän että olen turhamainen, ja sehän on meille naisille sallittua, eiks vaan ?! Ja pakko myöntää että kaipaan kaiken maailman naisellisia juttuja joita ilman täytyy nyt melkein kokonaan olla, esim. huulipuna (sotken aina neidin kun on kuitenkin pakko pussata, käytän vaaleaa huulikiillettä korvikkeena), roikkuvat korvikset (aina neidin kädessä), kaulakorut (vaan ne extra paksut kestää), hajuvesi (neiti nuolee naaman, kaulan, kädet), pitsi-unelma-rintsikat (ja kuka sanoi että nää imetysliivit on seksikkäät???? onneksi sentään nyt löytyy jo muutakin väriä kuin valkeaa!) Oisko siinä sitten tärkeimmät kaipaamisen kohteet, mutta onneksi tämä on väliaikaista!

KAKKA-jutut on sitten ihan samalla vaiheella menossa. Neiti tekee sellaista muovailuvaha-kakkaa, jonka isä saa poikkeuksetta tippumaan lattialle kun vaihtaa vaippaa. Kuinka ihmeessä onnistuukaan, se on arvoitus. Meillä kun toi isä vaihtaa kakat aina jos on paikalle, tietää että ei kuulu mun lempihommiin. Sanoo oppaat sitten mitä vaan kuinka luonnollista oman lapsen kakka on... Yökin kyllä aika monesti !

MAMA ja PIIA kateeksi käy teidän tapaaminen. Olisi kyllä mukava nähdä ihan livenä!

SINNASTA oli ihana kuulla !

MARI meidän vauvauinti maksaa 170e per lukukausi ja sisarruksesta menee 10e lisää. Ihan hintavaa on mutta sen arvoista kyllä !

Minä en kyllä kuulu siihen vaativat vauvat-ryhmään. Mutta kait se on että ei perheeseen anneta kuin yksi sellainen ja minä olen onneksi jo omani hoitanut. Joten voimia ja haleja, tiedän kyllä mistä puhutte ! Eikö ole muuten jännä, kun nyt nauttii täysin rinnoin tästä helposta tapauksesta niin ihmiset on sitten niin pessimistisiä, eli olen kuullut näitä kommetteja: "" No kyllä toi teidän neiti on sitten helppo vauva, mutta varmasti uhmaikä on sitten ihan kamala !"" Ja tätä rataa. Tosi kannustavaa, mutta jollain ihmisillä on sellainen tyyli että aina pitää keksiä jotain negatiivista...
Olkoot vaan rauhassa sitä mieltä, minä nautin nyt tästä ajasta ja huomenna on uudet murheet! Tää on mun motto !
(Tai ainakin pyrin siihen)

Esikoinen lähti sitten aamulla iloisena kouluun. Nyt sitten ihmetellään neidin kanssa kaksin oloa. Isä aloitti työt jo eilen. Kuinkahan me saadaan aika kulumaan? Katselin tuossa kansalaisopiston kursseja vauvalle ja äidille. Oli kaksi mukavan tuntuista, eli muskari ja vauva-äiti jumppa ja tottakait samana päivänä. Toinen aamulla jo toinen iltapäivällä. Tosi kurja tuuri, tosin voi kyllä olla että sinne on niin paljon ilmottautuneita että ei päästä kumpaankaan. Mutta jos vaikka toiseen...

Neiti taitaa haluta ruokaa, joten palaillaan!

Hei taas! Juu, tökkii välillä Sonera tosi pahasti. Ilmeisesti luulevat mua joksikin saksalaiseksi hakkeriksi ja estävät sivuille pääsyn. Välillä kaikki muu toimii, mutta keskustelut ei aukea tms. Noin kävin taas eilen. Sain aamupäivän mittaan luettua kuulumiset, ja kun myöhemmin yritin tulla kirjoittelemaan en päässyt sivuille.

Nyt ei ole aikaa kirjoittaa yhtään, sillä pitäisi mennä antamaan ruokaa meidän ""puuha-petelle"". Ajattelin vaan ilmoittaa, että hengissä ollaan :) ja hyvin voidaan. Äsken juuri pesin kakat... Siis pakolliset kakkajutut on kuitenkin kerrottava! Elmerillä on usein päivän eka kakka tosi kovassa, sitä ""muovailuvahaa"" ja usein aika pienikin ja sitten iltapäivällä tulee pehmeämpää. Välillä tuntuu, että poika oikein vääntää isoa kakkaa ja sitten siellä on pieni herneen kokoinen pallo :)

Palaan siis myöhemmin tänään, jos Sonera vaan sallii minunkin osallistua keskusteluun. Nyt lapsen ruokintaan!

Yhteistyössä