Morjens kaikille!
Ukkoskuuro pyyhkäisi ohitsemme tuossa illalla, mutta ei oikein kunnolla tullut päälle... Vesisadetta on huomiselle luvassa eli taisi olla liian aikaista hurrata kesästä... ;D
Äitini on meillä eli yritän kirjoittaa lyhyesti, koska harvoin on meillä. etäisyyttä on aika paljon tuonne mummolaan ja hänellä ei ole ajokorttia jne.
Pläääh, jotain pitäisi kommentoidakin. PIIALLE ja muillekin yökukkujien mammoille paljon jaksamista. Meillä N on alkanut heräämään monena aamuna jo klo 6, joka on minulle ainakin melkein vielä yötä... On ollut tuo ruokahalu hakusessa nuhan vuoksi ja hän sai lääkekuurinkin. Käytimme lääkärissä viime viikolla, koska mies oli lähdössä la polttarireissulle Keski-Suomeen ja ei kauheesti olisi huvittanut jäädä arpomaan, että onko korvatulehdusta tms. kehittymässä. No ei ollut, onneksi. Sekavaa tekstiä. Sori. Mies sai itse sellaisen kuurin, että huh huh. Oli tujut lääkkeet! Esikoinen sairastui uudelleen nuhaan eli täällä on nyt sitten sairasteltu - ja ei ole kauaa aikaa kun sanoin onnellisena, että olemme saaneet olla terveinä. Näin se menee.
Pimennysverhot (täyspimentävät) ovat tulossa makuuhuoneisiin, jotta uni maistuisi paremmin. Esikoinenkin heräsi tänä aamuna klo 6.30, thanks but no thanks, sanon minä, näin emme toivot. jatka. (Nukkuu yleensä väh. klo 8.30) Piti tilata rullikset tehtaalta, koska ikkunat ovat tosi korkeita täällä...
Tutista: meillä tutti on jäänyt pois jo viikkoja sitten, koska pikkumies itse alkoi a) puhaltelemaan siihen b) puremaan c) leikkimään sillä, kun yritin ""nukuttaa"" herraa ulkona uudelleen kesken unien heränneenä. Sanoin miehelle, että sama jättää koko kapistus pois, koska ei näytä sitä kaipaavan. Tosi vähän on ollut käytössä muutenkin. Esikoisella ei ollut ollenkaan eli meidän putkikset ovat olleet tällaisia lähes tutittomia kavereita. MINUN mielestä vieroituksen kanssa kannattaisi olla herkkänä eli jättää käyttöä vähemmälle silloin kun siltä näyttää, mutta olen noviisi tuttiasiassa. 6 kk iässä(KÖ) se imemisen tarve vähenee?
Imetyksestä taisi olla keskustelua (en ole ehtinyt lukemaan kaikkea...sori) Minun mielestä se on tasan äidin ja vauvan välinen juttu. Itse imetin esikoista vaikeuksista huolimatta sinne 10 kk ikään. (Oli rintaraivareita yms. just 4 - 5kk:n iässä), mutta oikein sopivalta tuntui myös lopettaa silloin 10 kk:n hujakoilla se homma. Sen vaan tiesi, että nyt riitti. tuon kakkosen kanssa olikin sitten sellaista taistelua, että ei minun lyhyt pinna, kiinnostus ja jaksaminen siihen riittänyt. N on hirmuisen voimakastahtoinen poika ja en jaksanut kikkailla. Tapaukset elikäs vauvat ovat niiiiin yksilöitä.
T: varmaan hyvä ratkaisu tuo sinun ratkaisu! työläältä kuulosti se työ, jota sulle tarjottiin. Jaksamaista sinne pienen kaaoksen keskelle. Meilläkin on kaaosta, vaikka on kaksi aikuista hääräämässä ajoittain... Jalmari esikoinen rakentaa junarataa ja toinen tornado purkaa... Siitä se veljeys kehittyy tuohonkin suuntaan... Saa nähdä milloin alkaa esikkoa suututtamaan... VOIMIA uhmaikäisen kanssa.
Haistan, että meillä saattaa olla jonkin sortin suhari kehittymässä tästä kakkosesta. Äitini sanoi, että kukaan hänen kuudesta lapsestaan ei ole ollut tuollainen koheltaja ja touhupeppu. Sylistä tarraa ja tavoittelee joka paikkaa, syöksyy oven ripoihin! Ovat kiiltäviä... Sanoin, että taitaa aika kullata muistot... Heh, elämän parasta aikaa... ;D
PIIA: jaksamista erityisesti sinne jonnekin! Olet ollut aina niin kannustava meitä kaikkia kohtaan, että nyt kaikki toivovat sinulle jaksamista. Jotenkin tuntuu, että edes yhden yön kunnon unet voisivat parantaa tilannetta... Kokemusta on, että jos yöt menee kaaaaameiksi, niin kaikki on silloin kaaaameeta ja lapsen kanssa ei jaksa. Olen sanonut monta kertaa, että väsymys on pahin peikko lapsen tai lasten kanssa ja olen yhä samaa mieltä.
Taitaa olla ukkosta muuten ilmassa... Täytyy kirjoittaa kiireellä... Meillä on ihan perustietsikka, ei kannettavaa elikäs on otettava johto pois aina ukkosella...
Neuvolasta... 5 kk mitat olivat 8,8 kg ja 72 cm. N on kasvanut nyt selvästi hitaammin kuin aiemmin, mutta en ole tippaakaan huolissani. Oli tuota sairastelua ja tuo liikkuminen on niin vilkasta. 5 kertaa päivään syö kiinteitä (purkillisen verran kerralla, yleensä!) Ja lisäksi velliä, lähes 2 dl menee illalla! Ja maitoa varmaan 8 dl ainakin päivässä! Tätikin olis sitä mieltä, että kaikki ok ja kasvu menee tasaisesti omalla ison pojan käyrällään ja tasaantuu vastaamaan suunnilleen muita saman ikäisiä. Katsoin huviksen mieheni neuvolakorttia ja hän on saman mittaisena painanut 8,3 kg eli ei ole sillä pojalla ollut vanteita. (Nestorilla on jaloissa...) Mutta mieheni on ollut pitkä ja hoikka sekä kova liikkumaan pienestä asti. (On yhä...) Omaa neuvolakorttia en löytänyt.
Omenasoseesta... En ole antanut vielä omenaa, mutta varmaan sauvasekoittimella koklaisin tehdä. Päärynäsoseen teen niin ja laitan jääkaappiin tyhjiin pilttipurkkeihin jne. Annan yleensä vielä seuraavana päivänä samoja soseita, joita olen edel. päivänä tehnyt. Lihaa olen antanut vähän, mutta täytyisi tehdä pakastimeen tuosta hirvenlihasta sosetta, kun vain saisi aikaiseksi... Meillä syödän vain hirvenlihaa. Mies on innokas metsästämään, ampui 5 hirveä viime syksynä ja siinä porukassa lihaa tulee rutkasti per nokka.
Mitäs muuta... Itikoita on pirusti!
Nyt en muista mitä muuta piti kommentoida, menen suihkuun ja sitten äiteen kanssa jutskaamaan... Mieskin tuli jo puutöistään...
Tsau ja palataan!