TAMMIKSET 13

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja =)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Enpä ole pitkään aikaan täällä käynyt. Ihan kiva oli tulla kurkaamaan muiden tammisten kuulumisia. Meillä poju s. 4.1. ja nyt ollan viikon verran maisteltu kasvis- ja hedelmäsoseita, aloitettiin siis 5 kk iässä. Meillä imetys on sujunut mukavasti ja sillä ollaan pötkitty hienosti tähän asti. Ajattelinkin, että vuoden ikään asti antaisin vain rintamaitoa (ja vettä) juomaksi. Meidän poika on pikkuruinen, ollut koko ajan. 5 kk iässä oli vajaa 6200g ja 64,5cm. Itseäni asia vähän huoletutti jossain vaiheessa, mutta neuvolan mukaan hän kasvaa ihan sopivasti ""omalla"" käyrällään ja kyllähän sen näkee onko lapsi terve, iloinen ja kylläinen. On tämä vauva-aika ollut aika ihmeellistä ja ihanaa!

NENE, kiva kuulla kuulumisia! Kivaa jos imetys onnistuu noin hienosti, ehkä meilläkin sit ens kerralla... =) Helpompaahan se on tissi antaa kuin lämmitellä ja pestä pulloja. Teppo on kanssa pieni mies, 4,5 kk iässä oli 6120 g ja 64 cm. Käytiin ylimääräisessä painokontrollissa kun mua huolestutti vähän, mutta hyvin näyttää nyt soseiden ja lisämaidon kanssa kasvavan. Me odotetaan tohon 5 kk asti ja sit aletaan maistelemaan myös lihaa, kalaa ja viljoja pikkuhiljaa.

TERESA: olet kyllä keskimääräistä sissimpi kun teet noin paljon töitä vauvan kanssa! Hyvä että hoitoapua löytyy. Eikös niitä leirejä ollu vain joka toinen viikko? Nyt sit koitat latautua välillä! Luulis maidon riittävän jos sitä yöaikaan tulee tarpeeksi. Ja hyvä ettei pakkaudu päivän mittaan liikaa, se on nimittäin tosi tuskaa. Onko teillä tallit ihan siinä kodin vieressä, oli kai? Ehditkö päivän mittaa käydä välillä vauvaa moikkaamassa? Mä olen ollut tähän mennessä yhden pitkän päivän poissa kotoa ja kyllä tuli vähän ikävä, vaikka yleensä olen vain iloinen jokaisesta vapaahetkestä =)

Meillä taitaa olla kohta päiväuniaika, sellaista ilmoitellaan tuolta jumppakaaren alta. Illalla kokeilemme sitä velliä, jos ehdin vain keittää (mennään taas mummoa katsomaan elikkäs syömään valmiin pöydän ääreen).

Ai niin, mies laittoi Teposta vihdoin pari kuvaa nettiin, jaan tämän nyt teidänkin kanssanne:

http://mmultima.dyndns.org/gallery/view_album.php?set_albumName=kesakuu05

Toisessa kuvassa Teppo on jotenkin paljon ""isomman"" näköinen kuin yleensä, oikeesti näyttää siis vielä ihan vauvalta =)

Ihania kuvia GINA!
Tosiaan siinä kuvassa, missä näkyy jumppalelu, on jo tosi 'iso poika', nuori mies ;-). Suloinen vauva on teillä. Onko Teppolla punertavat hiukset, vai hämääkö kuvat?
Voi kun mäkin osaisin tehdä PJ:lle kotisivut. Kaipa tuo onnistuiskin, jos viitsis alkaa tekemään, mutta ei energia riitä kun en oo kuitenkaan koskaan tehnyt... Liikaa miettimistä tämän hetkisille aivoilleni - hih.
Mulla on lakkaamaton Lapin kaipuu, ollut pienestä asti. En tiiä miks. Mutta taas nousi pintaan kun katsoin noita teidän vaelluskuvia. :-D. Muutenkin oon ollut aina luontoihminen, ja myös yltiöpäisen eläinrakas.

Niinhän siinä sitten kävi, että synnytyksen jälkeinen masennus tuli vaikka vastaan taistelin. Mutta eipä sitä voi estää jos on tullakseen... Perjantaina neuvola, pitää sit miettiä voidaanko jotenkin helpottaa tilannetta. Eilen oli kyllä niin paljon suolaista sadetta, vaikka kaikki oli muuten tosi hyvin. Mies hoiti poikaa ja mä sain omaa aikaa, ja silleen. Ja silti olin ihan pois tolaltani ja tosi ahdistunut. No kyllä se tästä. Tiedostaminen on jo osa paranemista.

TERESA kurja että joudut olemaan niin paljon erossa Ronjasta. On se kuitenkin hyvä, että saat apua esim. äidiltäsi. Mutta varmasti tulee ikävä pientä, mulle ainakin tulee jo puolessa tunnissa jos PJ on mummolassa. Mites sun mies, osallistuuko aktiivisemmin tyttärensä hoitoon?

NENE, tosi kiva kun tulit kirjoittelemaan. Ja ihana kuulla että kaikki on mennyt noin hyvin. Ajattelinkin joskus, että minne katosit...

Nyt pieni mies on sitä mieltä, että enää ei kirjoiteta. Me lähdetään ostamaan ruusuja ym. ihanaa... Piristystä!

Heippa ja hyvää viikonalkua kaikille!

Meillä onkin kääntymisuutisia... Lindahan on kääntynyt selältä masulle jo 2,5 kk, mutta nyt vihdoin eilen, todistajien läsnäolessa, hoksasi kuinka pääsee takaisin selälleen, jos ja kun masulla ei olekaan kivaa :) Eikä ollut vahinko tuo kääntyminen, mutta treenata pitää vielä, kun kädet tuppaa olemaan tiellä. Ja toinenkin kehitysaskel; varpaat menee suuhun. Muuten niillä on jo leikitty muutama viikko, mutta oi-oi kun maistuvatkin hyvältä!

Kummasteltiin eilen mun vanhempien kanssa , että kuinkas pieni tirriäinen minä itse olenkaan ollut, kun Linda on nyt 5 kk iässä tasan samankokoinen kun minä olen ollut 1 v. Olisipa hassua jos tuon kokoinen vaavi lähtisi kävelemään!? Isältään siis taitaa olla tyttö perinyt kasvutahdin, toivottavasti ei kuitenkaan ihan 190 senttiseksi kasva.

Meillä syödään nyt noin kolme kiinteää ateriaa päivässä. Tosi vaihtelevasti maistuu, mutta nyt reilun viikon ajan on kuitenkin syönyt aina sen mitä syö vapaaehtoisesti itse suuta availlen. Kuulostaa pahalta, mutta tosiaan melkeen kuukausi syöminen oli houkuttelua ja lusikan suuhun ujuttamista, kun ei tainnut olla nälkä eikä syöminen kiinnostanut. Ja lisäksi taisin tarjota aina väärään aikaan, kun viime aikoina on syömistahti muuttunut kovasti; päivällä jopa yli kolmen tunnin välein entisen max. kahden tunnin sijaan. Eli vähän on oltu pihalla uudistuneen aikataulun vuoksi.

Nyt syödään seuraavasti: aamulla pari tuntia edellisen tissittelyn jälkeen puuroa+hedelmäsosetta muutama pikkuinen lusikallinen. Vasta muutama päivä syöty ja määrä on siis tosi pieni ja esim. eilen aamulla ei kelvannut ollenkaan. Hienonsin Elovenaa sauvasekoittimen ""silppuriosassa"" ja kypsennän mikrossa muutaman minuutin. Hyvin uppoaa, eikä yskitä vaikka joukossa olis isompiakin hiutaleita.

Sitten päivällä joko ekojen tai toisten (tai molempien) päikkäreiden jälkeen syödään hedelmäsosetta max. puoli purkkia, yleensä vähemmän. Ja sitten illalla noin klo 20 syödään kasvissosetta myös max. puoli purkkia. Ja joka ""aterian"" jälkeen tissiä ja muutenkin päivän mittaan isompia ja pienempiä tissihörppyjä. Illalla ja yöllä sitten tissiä vaihtelevasti ja välillä tiuhaankin.

Ruuan lämpötiloista; annan heldelmäsoseen joko huoneenlämpöisenä tai sitten jos on avattu purkki, niin ihan suoraan jääkaappikylmänä. Ja kasvisoseen samoin joko huoneenlämpöisenä tai sitten jos on avattu purkki niin lämmitän mikrossa noin kädenlämpöiseksi. Puuro on tainnut toistaiseksi olla noin huoneenlämpöistä, kun laitan kuumaan puuroon hedelmää jääkaapista.

Vettä olen tarjonnut nokkamukista -> suurin osa paidalla ja tuttipullosta suihkuttamalla, kun ei osaa imeä. Montaa kulausta ei varmaan niellä. Miten ihmeessä oppisi juomaan eikä vaan leikkisi vedellä? Vai riittääkö maito nesteeksi vielä toistaiseksi?

Gina, Teppo on ihan sen näköinen kuin kuvittelinkin, pikkuinen reipas poika!

Ja Puppen mama, kyllä teillä tuo kakkaaminen kuulostaa hirveän ikävältä. Meilläkin oli kokkarekakkaa ja ummetustakin monta päivää, mutta ei niitä ollenkaan itketty ja tilanne on nyt helpottunut. Kannattaisiko tosiaan etsiä järeämpiä apukeinoja lastenlääkäriltä? Tai sitten voi hedelmäsoseiden aloituskin pehmittää vatsaa, päärynää ja luumua nyt ainakin kannattaa kokeilla. Ja kun pehmenee, ei kannata alkaa mitään uusia ruokia muutamaan päivään. Veikkasin meillä kovettajaksi porkkanaa ja nyt onkin masu toiminut, kun on syöty monta päivää peruna-kukkakaalia.

Heli, onnittelut kääntymisestä! Mekin täällä kovasti odotellaan että varpaat löytyisi. Olen niitä aina välillä yrittänyt Tepolle esitelläkin =) mutta ei tunnu hiffaavan vielä niiden hienoutta. Näitä aikoja sen pitäisi kyllä tapahtua.

Piia: mulla kanssa krooninen lapinkuume. Viimeiset 10 vuotta olen käynyt siellä tavalla tai toisella joka vuosi. Nyt tulee pakostakin pieni tauko... Jokohan ens kesänä vois, jos ottas vaikka isovanhemmat Tepolle seuraksi, ja tekis vaan päiväretkiä mökistä käsin...? Kantorinkkojakin ollaan katseltu, akuuttiin metsänhimoon auttaa tuo Nuuksion kansallispuisto. Ja munkin mielestä Tepon tukka punertaa, mutta en tiedä miten se olis mahdollista. Vauvatukkaahan tuo vielä on, voi muuttua millaiseksi vaan. Mullakin oli syntymätukka tumma, lapsena ihan silkohapset 6-vuotiaaksi asti ja sit koko ajan tummentunut.

Enpä osaa mäkään kotisivuja tehdä... Joskus koulussa on joku harkka pitänyt palauttaa kotisivulla, ja mies sen on silloinkin käytännössä tehnyt =D Tarttis kyllä opetella, juu.

Äsken lappasin Teppoon varmaan 1½ purkkia bataatti-parsakaalia ja maitoa perään. Eilinen vellikin maistui (lusikallinen maissipuuroa ja 150 ml maitoa) mutta yöllä herra heräili pari kertaa enemmän kuin normaalisti. Tiedä sitten mistä johtui. Koitan velliä vielä tänä iltana mutta jos se vaan häiritsee yöunta niin jätetään pois ja otetaan päivällismössö tilalle.

Moikka täältäkin pitkästä aikaa!

Ollaan oltu lomareissulla, enkä ole ehtinyt kirjoittelemaan. Olettepa muuten jaksaneet kirjoitella ahkerasti, teidän viestien lukemisessakin meni yli tunti! TERESA, en sit ehtinyt tulla ratsastamaan, kun piti käydä KAIKKIEN sukulaisten luona, ajettiin kyllä monta kertaa ohi ja mietin, että tulisinko piipahtamaan, mutta ajattelin, että sulla on niin kiirettä, että en viitsi tuppaantua. Alissa kyll käytätytyi esimerkillisesti reissussa, vaikka välillä rytmit menikin ihan sekaisin. Hän on tosi vieraskorea ja seurankipeä neiti, isille ja äidille voi sitten vähän kiukutella, jos jokin on huonosti.

NENE, olipa ihana kuulla sustakin pitkästä aikaa! Kirjoittelehan jatkossakin teidän kuulumisia!

GINA, tsemppiä tuohon imetykseen tai sen lopettamiseen, oon kanssa samoilla linjoilla muiden kassa, eli jos se on ikävää molemmille, niin ei varmaankaan kannata enää jatkaa. Tavallaan voin samaistua sun olotilaan, kun meilläkin oli pari ekaa kuukautta tosi vaikeaa imetys ja jokaisen imetyskerran aikana ajattelin, että tää on viimeinen. No sitten se lähti onneksi sujumaan, kun Alissa kasvoi ja jaksoi imeä nopeammin maitoa mun suihkutisseistä. Teillähän ei tietenkään ole sama tilanne, mutta siinä mielessä kyllä, että meilläkään ei silloin ollut kummallakaan kivaa ja ymmärrän tunteesi.

PIIA, ihanaa, että jaksat taas osallistua aktiivisesti keskusteluun! Jotenkin meidän tiimi ei tuntunut kokonaiselta, kun olit poissa, vaikka tietysti kaikki muutkin ootte ihania ihmisiä!!!

Me ollaan nyt jatkettu noita sosekokeiluita, Alissa syö päivällä vihannessosetta noin ½ purkkia ja illalla saman verran hedelmää. Alissalla tuli kanssa parin päivän ummetus kun aloitettiin omena, mutta onneksi sitten ilman mitään aputoimia masu alkoi taas toimimaan. Eikä tyttö vaikuttanut mitenkään kipeältä, paukutteli vaan pahanhajuisia rupsuja ja voi jestas sitä kakan hajua, kun se viimein tuli... ;D Ruoka onneksi meidän neidille maistuu, kaikki mitä ollaan maistatettu, on mennyt hyvällä halulla alas.

Mitäs vielä, pikkuneidillä on jo kaksi hammasta, en muista olenko jo teille kertonut. Kova halu olisi lähteä liikkeelle ja sekös suututtaa, kun ei vielä osaa! Tosi lähellä näyttäisi olevan tuo ryömimään lähteminen, mutta hän ei ihan tajua vielä ala- ja yläkropan yhteistyötä. Jokos SINNAN tyttö ryömii, hän kun on niin kehittyneen oloinen neiti? Mitäs muuten TAIKULIINALLE ja TAMMIMAMMALLE kuuluu?

Nyt pyykinlevitykseen ja nukkumaan! On muuten hirmuinen pyykkisavotta tuon reissun jäljiltä...

Helteiset terkut täältä jostakin!

Pikaraportin väsään... Kesä on tullut tännekin! Mies on lomalla I-HA-NAA! On siis todella ihanaa, että minulla on nyt oikeastaan koko ajan aikuisseuraa - ja hyvää sellaista. Olemme laittaneet pihaan kaikkea kivaa kesäjuttua, riippumattoa, keinu esikoiselle, pihagrilli... Tosin on tuolla ukkokullalla yksi lipastoprojekti, joka on saatava juhannukseksi valmiiksi. Mutta tekee sitä monena päivänä tuossa koulun puolella. (Asutamme siis vanhaa koulua)

Ukkosta ei ole vielä varsinaisesti ollut, mutta konetta ei tule pidettyä auki samaan tapaan kuin aikaisemmin. Maalla tietsikka on kai aika herkkä menemään rikki ukkosella.

Kuulumisia: hampaita pukkaa, flunssa sairastettiin ja kuumuus meinaa ajoittain rassata tuota kuopusta. On samanlainen kuumakalle kuin isänsä. Minä ja esikoinen nautitaan, kun kerrankin on LÄMMINTÄ. Tänään on neuvola. Ruokahalu oli hakusessa tuon räkätaudin ollessa ja oikeastaan lähes viikko mentiin huonommalla syömisellä. Kuumuuskin vaikuttaa hiukan ja arat ikenet. :( Saa toooosi varovaisesti syöttää. Yöllä nukuu 10 h ja päiväunista kertyy noin 5 h unta. Yhdet noin tunnin unet ja sitten kahdet 2 h unet.

Poika liikkuu navan ympäri sellaista vauhtia, että mummoa hirvittää. Pääsee eteenpäin tuolla omituisella tyylillään. Minun äiti on täällä tämän viikon... Koko ajan saa olla tarkkana mitä lattialle jää, koska kaikkea tavoitellaan suuhun. Yläkroppa nousee suorien käsivarsien varaan ja peppu konttausasentoon. Päristää isoveljen kanssa ""kilpaa"". Idoli on aina idoli. :D IHANA hymypoika. nautin hirmuisesti poikien kanssa olemisesta. Kesästä täytyy ottaa kaikki irti, koska syksyn tullen työt odottavat jne. Vähän on tarkoitus reissata, mutta paljon tulee myös vieraita. Viikonloppuna oli tupa täysi ja nyt pe tulee vanhin sisko neljän lapsen + koiran kanssa lomailemaan. KIVAA.

Mitäs T:lle kuuluu? Onkos kiirettä poikien kanssa siellä jossakin?

Nyt menoksi. Ulos aurinkoon! :D JAKSAMISTA JA AURINKOISTA KESÄÄ!

Moi Tammimamma76!

Kuulostaa ihanalta teidän aurinko, lämpö ja puuhailu. Meillä aurinkoa odotellaan.. aika lämmintä täällä on mutta aurinko ei oikeen jaksa paistaa.

Onhan näitten poikien kanssa kiva olla, MUTTA... esikoisen uhma lähenee toivottavasti huippuaan. Siis järkyttävää!! Mä vihaan itteeni ku en osaa olla rauhallinen ja rakentava. Mutta sen käytös on siis ihan järkkyä. Turvauduin eilen raivoissani Anna Wahlgreniin ja sieltä löysinkin niitä oikeita sanoja. RAuhoituin ja pyysin anteeks esikoiselta ja juteltiin että kyllä me yhdesä selvitään. Huh huh.

Keskimmäinen on ""riiviö"" ja pelle. Hurmaa kaikki mutta saa meille harmaita hiuksia. Teloo itteensä koko ajan ja hyvmyilee itkun päälle.. Huh huh sillekin.

Samuli on oppinu huutamaan. KAi tässä metelissä pitää... Karsee meteli täällä siis. Liikkuu jotenkin kummallisesti eteenpäin ja taakse samuli siis. ;) Meilläkin oli flunssaa. Samuli huusi hirveesti. Koskaan ei oo silleen itkeny. Olin aika avuttomana ja kun itku välillä taukosi niin tuntui niin onnelliselta.
reppana pieni...

Soitin muuten rehtorille ja sanoin ei kiitos. Haaste ois ollu liian suuri tähän saumaan. Ite pitäis suunnitella koko linja ja opiskella asioita ja palautella mieliin vaikka mitä. pitkät päivät ja mahdollisesti matkatkin joten no thanks. Mä keskityn vielä poikiin kun se on mahdollista. oikeestaan ihan kiva ku tuli tommonen tenkkapoo tähän väkliin.joutu punnitsemaan asioita ja tekemään aikuisen päätöksen. hyvä minä.

Nyt samuli viemään nukkumaan ja siivoomaan. Mies on isompien kanssa futiskentällä.

Ainiin mekin ollaan touhuttu kaikkee pihalla ja kannettu puita ja siivoiltuu varastoo. Se on ihanaa. pojat touhuilee siinä sivussa jotain. Mukavaa perhe aktiviteettia.

Onko teillä lomamatka suunitelmia? musta ois kiva lähtee kuopioon... tai visbyhyn.

Vointeja ja sano sille auringolle että tulee tännekin päin. Suuntana etelä...

Moi!

Kiva kun ootte käynyt kirjoittelemassa, mukava lukea teidän kuulumisia.

Minäkin olen jo alkanut AJATELLA kiinteitä. Ajattelin, että aloitettaisiin porkkanalla (jos jollain kokeneemmalla on tästä huonoja kokemuksia, niin kommentoikaa). Tämän lisäksi löysin kaupasta sellaisia kaupan vauvanruokapurkin kokoisia muovirasioita, joihin on varmaankin hyvä pakastaa soseita (kunhan niitä menee jo vähän enemmän) ja ostin sitten niitä oikein urakalla. Saapa nähdä osoittautuvatko hyviksi sitten käytännössä. Ainakin ajatuksena olisi tehdä soseet itse. Tosin mietin, että miten esim. omenasta saisi sellaisen soseen (peukalo keskellä kämmentä), pitääkö sitä ensin kypsentää?? (miettii tyhmä, mutta puolustuksekseni voin sanoa, että tämä tuli just vasta mieleeni eikä kyllä aiemmin elämässä ole tarvinnut omenan soseuttamista miettiä). Ens viikolla on neuvola, joten sen jälkeen katsellaan tuota aloittamista. Voi tosin olla, että menee jonnekin heinäkuun puoliväliin, kun en ehkä viitsi ennen kesälomareissua aloitella, saapa nähdä.

Pepsu taas eilen illalla kovasti kääntyili pinniksessä. Tuntuu saavan kovasti lisäpuhtia touhuihinsa, jos joku kannustaa ja kehuu vieressä. Just silloin kun oltiin reissussa, niin näytti kaikille miten massulta käännytään selälleen ja keräsi kehuja. Sen jälkeen kotona onkin kääntymisessä ollut hiljaista, mitä nyt oppi siis kääntymään selältä mahalleen, mut ei siis kovasti kääntyile vaikka osaakin. Peppu nousee myös kovasti ilmaan, kun makoilee mahallaan. Yks päivä Pepsu istui mun sylissä kun söin puuroa ja tyllerö päätti sitten, että tuota täytyy kokeilla eli ensin nyrkki puuroon ja sitten nyrkki naamaan ja vaatteisiin. Saatiin hieno sotku aikaiseksi. Käytettiin viikonloppuna Pepsu passikuvassa, että tuli hieno kuva, oikein ylisuloinen. Viimestään marraskuussa passia tarvitaan. Tällä viikolla ois tarkoitus lähteä typsyn kanssa ekaa kertaa kaupunkiin ja ihanpa vielä kahdestaan, saa nähdä mitä siitäkin tulee. (Me ollaan tässä ympäriinsä liikkumisessa vasta tällä tasolla:)

Mukava kuulla, että teidän reissu meni hyvin OLIVIA.

GINA tosi suloiselta vaikutti teidän Teppo. Tosiaan siinä kuvassa missä oli leikkimatolla, niin näytti jo isolta pojalta, vaikka muissa olikin tosiaan ihan vauvan näköinen.

PIIAlle voimia. Itse en koskaan ole masennuksesta kärsinyt, joten en kyllä tiedä, mutta kuvittelisin, että masennuksen tiedostaminen ja avun hakeminen on jo eteenpäin pääsyä.

Mistähän me tosiaan saataisiin se aurinko myös tänne Etelä-Suomeen? .. no tyllerö tietysti nukkuu päikkärinsä paremmin vähän vilpoisammalla ilmalla, jos hyviä puolia haetaan.

Anteeksi - todella pikainen viesti kun on kamala kiire mut halusin jakaa teille ilouutisen...

... Puppe kakkasi jälleen tänä aamuna! Ei kestänyt kovin kauaa, ei käynyt ihan kuoleman kipeää eikä kakkaa tullut viikon annosta vaan sopivasti. Oli jo paljon pehmeämpää ja kosteampaa kakkaa!

Eli mähän tasapainoilin mummin ""äkkiä lääkäriin"" ja miehen ""ei tule kakka jos syö nakin päivässä"" ja vielä liiallisen lukemisen tuloksena ""rintamaidolla oleva vauva voi kakkia 10pv:n välein"" välimaastossa. Suunniteltiin lääkäriin lähtöä (neuvolan kautta) mutta näyttää että mies - tuo niin kummallinen kapistus - oli oikeassa!

Eli Puppe on syönyt nyt purkillisen peruna-kukka/parsakaalta päivässä SEKÄ ruusunmarja-vadelmaa enenevässä määrin (eilen meni täys purkki) sekä pikkuisen kaurapuuroa (jossa mallasuutetta jota myös marjassa) ja niin on että kun syö ""useamman nakin"" päivässä niin on myös tavarata mitä kakata!

Eli tein sen virheen (eikä ole ensimmäinen - sääli vauvaa) että annoin kiinteätä liian vähän. Toki aika vaikea oli antaa enemmän kun ei syönyt mutta olisihan tuota voinut yrittää useamman kerran päivässä. Nyt kun tavarata alkoi uppoamaan niin kakkiakin näyttää tulevan.

Kovasti on seurannan alla Puppen kakkiminen mutta otan kaikista vinkeistänne vaarin ja pyrin parempaan..

.. vaan nyt heräsi hän itkemällä (meillä on 27 astetta lämmintä!) joten on mentävä. Palaan pian :-)

NYT OTTAA NIIN PÄÄHÄN, ETTÄ TÄSTÄ EI TUU MITÄÄN!!!!!

Ja aion kaataa kaiken teidän niskaanne, rakkaat kanssasisaret.

Tekis mieli ladella tähän kaikki osaamani kirosanat, mutta jääköön nyt kuitenkin laittamatta, kun en niitä teille tarkoita.

Koko aamun oon joko parkunut tai iskenyt nyrkkiä seinään, etten purkaisi pahaa oloani pieneen mieheen...

Siis onko muilla tällaista??? PJ nukkui eilen päivällä puoli tuntia auton kaukalossa kun tultiin kaupungista, ja puoli tuntia alkuillasta pinniksessä kun äiskä vei pyykit ulos kuivumaan (vesisateeseen, joo). Ei millään enempää, vaikka oli selvästi väsynyt. Illalla laitoin 100 mg supon. Yöllä alkoi kitinä klo 23:55, ja siitä johonkin klo 6 asti kävin kääntämässä pojan masulta selälleen ja laittamassa tutin suuhun 15-45 min välein KOKO YÖN. Mulla alkaa kyllä voimat loppumaan ihan totaalisesti!!!!! Mitä mun pitäis tehdä? Vieroitanko kokonaan yötutilta pois (jaksanko sitä tehdä ja kannattaako), vai opetanko siihen, että kitisemällä pääsee äiskän viereen nukkumaan koko yöksi? Vai mikä auttais? Nyt tarvitaan hyviä neuvoja todella kipeästi!?!?

Soittaisin siskoni tänne apuun, mutta tiedän että he ovat lähdössä ulkomaille viikon lopulla, ja töitä on varmasti tehtävä oikein urakalla ennen ja jälkeen matkan. Joten apua ei oo saatavilla.

Voimat loppuu, help!

Niin ja tuo eilinen ei siis ollut mikään ainutkertainen juttu, vaan samanlaista on ollut kohta kuukauden verran, tosin tilanne vain pahenee koko ajan (siis noi yöheräilyt).

PIIA: Täällä ilmottautuu yks joka sano/huus Samulille tänään: Haista vi..u ja oo hilja. Eli pinna tosi kireellä täälläkin. Samuli ei nukupäivällä, tai nukuu mutta koko ajan herää ja huutaa taas. Nenä tukossa joten saattaa olla että ei saa henkee kunnolla kun tutti suussa...nyt hätätilanne!!!

tsemppiä piia!!!!

Piia, meillä oli samaa hommaa varmaan pari viikkoa tai enemmänkin, kai ne uudet taidot valvottaa ja tekee rauhattomaksi. Vieroitin yötutista samaan aikaan pois, en olis muuten jaksanut. Eli illalla saa tutin ja unirätin kun mene nukkumaan mutta yöllä ei tule tuttia. Tissiä saa kerran, pari ja pään silitystä jos tarpeen mutta tuttia ei. Pari kertaa olen lipsunut kylläkin. Nyt nukutaan ihan hyvin, syö kerran tai pari yössä ja ei tarvi tuttia.
Kyllä olin minäkin väsynyt silloin mutta jotenkin vaan jaksoin, otin tirsoja päivällä. Mies olis varmaan auttanut mutta mulla on tää ""kyllä minä jaksan sydrooma"" aika voimakas...

Ota kaikki apu vastaan mitä saat ja vieroita siitä yötutista, muuten tilanne vaan pahenee. Älä reagoi pieneen kitinään, pidennä aikaa reagointiin koko ajan. Mies huomautti mulle aina öisin kun tyttö oli rauhaton että älä mene vielä..olin kuulemma menossa hänen luokse aina kun käänsi kylkeä..olin niin väsynyt kai.... Eli väsyneenä sitä reagoi vielä herkemmin ja kierre on valmis.

Pari lohdun sanaa siis,.....1) tuo ei kestä ikuisesti 2) muillakin on samaa ongelmaa ollut ja tulee olemaan 3) apua on saatavilla, vaikka väsyneenäkin, aloita tutista vieroitus, suosittelen. Pidennä reagointiaikaa. 4) pidä huolta itsestäsi, jos et jaksa niin sitten et jaksa, eli hae apua, vaikka MLL lastenhoitaja jos et ketään ystävääsi saa apuun.

Tsemppiä Pia!!!!!

Olisi muuten kiva kuulla minkäkokoisia teidän vesselit nyt on? minusta tuo tyttö kasvaa yhä aika lujaa vaikka eikös sen kasvun pitänyt hidastua koko ajan alkuvauhtiin nähden?
Onko 70 cm jollakin jo rikki? tammimamman pojalla varmaan???

Meille ei mitään erikoista kuulu, vaipattomuus jäi haaveeksi, en jaksanut/huvittanut, kakat onnistun aika hyvin pyydystämään pottaan tai hoitopöydälle mutta pisut...ei ehdi ei sitten millään. Olkoot :-)
Tyttö ryömii hiukan ja niitä jalkoja vetää sinne pepun alle. Kädet suorina on ollut jo 4kk ikäisestä joten eiköhän kohta ala liikettä löytymään. Tosin ei kiire..muuten täs joutuu käymään asunnon läpi et mitä vaarallista mistäkin löytyy...
Helppo vauva on, aurinkoinen, suloinen, ihana ja rakastettava. Menee yöunille ilman kiukkua ja ei vieläkään itke joka päivä ja jos itkee niin puoli minuuttia. Mieltään kylllä osoittaa ja ilmeitä ja eleitä on vaikka muille jakaa. Kikattaa, nauraa, kiljuu yms. Suloinen enkeli :-)

Mulla on kyl kans kuvia netissä tytöstä, täytyypi laittaa joskus teille linkki..

Gina, kivoja kuvia olivat, nätti poika !

Pertun mummu ja pappa tulivat äsken ja veivät pojan, vaunut, kasan vaatteita&vaippoja ja korillisen ruokaa mennessään. Sanoivat että pitävät vaikka yön yli, mutta mä sanoin etten henno yöksi antaa... Mies siis soitti niille, ja sanoi varmaankin, että mulle on puhjennut masennus, kun noin 'suurella arsenaalilla' asiaan reagoivat. Nyt pitää koittaa nukkua tai siivota tai lähteä tuulettumaan. Koira oli tosi hädissään kun veivät pojan autoonsa, hyvä paimen meidän Emma.

PJ onneks nukkui 45 minuuttia mun sylissä, kun olin laittanut taas 100 mg supon. Jaksaa sitten seurustella siellä... Toivottavasti ei vaan ole se tavallinen tarina, että saan huutavan pojan illalla kotiin... (en oo pessimisti, niin on käynyt vain ihan joka kerta). No, mies saa sitten hoitaa illalla.

Kiitos T ja SINNA tsemppauksesta. Mä kun en tahdo pystyä nukahtamaan millään (mulla selkeä masennusoire tuo kyvyttömyys saada unta), niin ei voi oikein päiväunillakaan korjata univajettaan. Kait se täytyy tuo tutti vieroittaa :-(. Ei se oo ollutkaan kovin aktiivisessa käytössä ennen kuin ikenet alkoi kutiamaan ja hampaat tulemaan. Mä oon SINNA kans ihan vaistomaisesti koittanut pidentää tuota reagointiaikaa, mutta huuto muuttuu aika äkkiä itkuksi ja sitten meinaakin jo tukehtua pieni mies raivoonsa...

Meillä muuten on varmaan tuo 70 cm rikki, kun 4kk neuvolassa oli 68 cm. Perjantaina siis seuraava käynti. Tuleeko muuten taas rokotukset??? Meillä tuli viime kerralla, kun siirrettiin 3 kk ->.

Nyt huilimaan. Se on moro!

Huh palaan täysjärkisempänä ja yritän jättää kirjotusvirheet pois. Ei siis hilja ja nukuu enää....;)

Huh siis korjasin kakat lattialta, sain samulin hiljasemmaks ja syötin porukan ynnä muuta ynnä muuta.

Ihanaa Piia että saat apua. Hyvä että sun mies ja läheiset tajuaa että nyt et enää jaksa. Neuvoisin että anna vaan vaikka koko yöks mutta sä teet niinku itestäs hyvältä tuntuu. Sä oot totaalisen yliväsyny eikä se muulla mee ohi ku unella. Päivällä mäkään en saa nukuttua jos oon yliväsyny. Eli yöllä kun saisit nukuttua niin varmaan jaksaisit paremmin saada ittes muutenkin kuntoon.

Meilläkin on ollu semmosta hurjaa huutoa lähinnä päiväsaikaan. en tiedä onko ne hampaat vai mitkä jotka häiritsee...

ei tästä kirjottamisesta tuu mitään.. kaikki vaatii nyt huomioo. Kun saisin ton pienimmäisen nukkumaan edes tunnin putkeen....arrrgghhh. KAikki on koko päivän menny pieleen. Oon lyöny päätä ja kyynärpäätä joka paikkaan. Kaupassa ei ollu kolikkkoo kärryyn ja kaikki ne pienet oli loppu. Terveyssiteitten kohdalla oli kahvitarjoilu (niin menkatkin alko kosken voimalla!!!) ja mies hankkiutuu samana aikaan riitoihin suvun kanssa........kaikki poskellaan.

Huh sekavaa...I'm sorry

Tekisi mieli enemmänkin kommentoida ja tsempata teitä kanssasisaret, mut on vauva toisessa kädessä, eikä se ole hiljaa misään muualla kuin sylissä. Näin jo toista päivää. Päuiväunet 2*½ tuntia myös täällä. Mies illan pois kotoa. Taloyhtiön hallituksen kokous. Vajaan viikon päästä tentti.
Voi helvetti.

Hei

Onpas tänään ollut hankala päivä teillä.. miten näin onkin kasaantunut hammastenkiristystä?

Piialle aivan suunnattomasti voimahaleja, myötätuntoni on kokonaan puolellasi. Se oli se väsymys joka sitten masennukseen asti sut näännytti, varmaankin. Väsymystä mä syytän omasta huonosta - yhä esiintyvästä - olostani. Onni onnettomuudessa teillä on se, että PJn pääruoka kulkee kassissa mukana eikä tarvitse kantajakseen/tarjoajakseen sinua/vain sinua/ainoastaan sinua. Näinollen paussi vauvasta on pikkuriikkisen helpompi saada kuin näiltä tississäroikkujista.

Jälleen käy mielessä että tutti olisi meilläkin ollut kiva.. olisi joku josta vierottaa ja sitä kautta saada rauhallisempia öitä :-\ Meilläkin on ollut jälleen vähän levotonta öisin, vaikka luulin jälleen lauauntaisen kakkan tekevän elämästämme taivaan. No, viime yötä tietty häiritti tämän aamuinen kakka kun se niin aikaisin lähti tulemaan, kasin jälkeen.

Kyllä meilläkin prkl vtt stn raikaa - useinkin - välillä jopa niin että epäilen Puppen ensimmäisen sanan olevan vtt eikä äiti. Mä olen paha suustani ja aivan ihmeellisen lyhytjänteinen - en edes tiennyt että näin herkällä hermolla mut on varustettu - en mä aiemmin ole näin leimahdellut. Jaa muttei mulla ennen ole vauvaa ollutkaan (koiravauvaa ei tähän lasketa kun häntä en imettänyt). Yhden tutun kanssa jutskattiin just tänään että vauvan kanssa kaikki on niin sata lasissa. Maailman ihanin ihme ja maailman suurin helvetti - samassa paketissa.

Kiva kun Tammimamma ja t tuli langoille, mä olen vähän ""arka"" kutsumaan nimeltä heitä joista ei just olla kuultu - kun ei tiedä jos he eivät vaikka enää haluisi kirjuutella.

Sylintäydeltä tsemiä kaikille joille tämä päivä (tai useampi edellinen) on ollut huono. Mut saanko mä.. uskallanko vihdoin... 5kk jälkeen... uskallanko?

MEILLÄ ON OLLUT HIENO PÄIVÄ!! MAMALLA JA PUPPELLA!!

Puppe KAKKASI aamulla. Ihanaa. Joko massu alkaisi toimimaan säännöllisemmin. Illemmallakin oli rupsunkuori paipassa mutten alkanut kovin jumppaamaan. Ehtii sitä aamullakin.

Puppe sai HYPPYKIIKUN. Ostin sen eilen ja tänään mies laittoi koukut kattoon. AI ETTÄ PUPPE TYKKÄSI siitä viisminuuttisesta minkä sai tänään harjoitella. Nam. Tätä lisää.

Puppe KÄÄNTYI SELÄLTÄ MASSULLEEN ja monen monta kertaa, kymmenkunta. Kovalla alustalla eli ei mitään patjan pehmeyden ansiota, ihan itse kääntyi. Ja kyllä nautti tästä sekä poika että mama. Lisäksi kun heti vedettiin jalkaa massun alle ja meinattiin lähteä konttaamaan niin kyllä meille nauru maittoi. Sattui mies (kerrankin!) oleen sisällä kun ensimmäinen kääntyminen tapahtui. Hienosti tuli rupsuja massullaan. Jännästi muuten alkoi liikkumaan selälläänkin enemmän, jalat heiluu ties mihin suuntaan, vetkuu ja vanuu eikä vain makaa paikoillaan kuten aiemmin on tehnyt (ts. siltä tuntunut). Ehkä vaatteiden vähyys/ohuus edesauttaa tätä.

Onhan meillä tietty kähinöity tänäänkin, pelkkä kuumuus aiheuttaa kitinätä kränää kun ulkona oli 30 ja sisälläkin 27 astetta. Kauhean vaikea saada raitista ilmaa tai edes happea sisään kun ei saisi kamalasti tuuletella ettei tule vetoa. Noh, pidin kuitenkin ovea välillä auki kun mun mielestä se ei ole vetoa (tai ainakaan ristisellaista) ja rupeli katossa on pyörinyt kanssa vauhdilla. Olisi haluttanut poikaa pitää pelkässä paipassa sisällä mut hikistä vauvaa on todella vaikea kantaa joten pidettiin lyhythihaista shortsipukua kuitenkin päällä. Sekin piti vaihtaa kun märkähän se oli, hiestä ja veden lipsuttamisesta.

Syötiinkin hyvin, peruna-kukkakaalta purkki ja taas ruusunmarja-vadelmaa purkki. Puuroa tilkka mut paremmin kuin ennen. Niin PERUNAtonta ruokaa Puppe ei paljoa ole syönytkään, Gina sitä kyseli. a) mä en löydä kaupasta sellaista missei olis perunaa paitsi b) porkkanan vaan mut se ei tunnu kauhian hyvin sopivan Puppelle (Suskille vinkiksi - yleensä kai sopii hyvin) ja c) mä en ole ehtinyt / muistanut tehdä itse parsa/kukkakaalisosetta. Eli olen kyllä jo parsan ostanut mut tuolla kaapissa se vielä lojuu. Ja vielä d) kun näitä tosiummetuksia alkoi niin ei enää uskaltanut alkaa vaihtaan ruokaa (ai joo, maissistahan meni kans jummiin) joten se peruna oli hyväksyttävä.

Paljonhan olisi joku kunnon äiti pystynyt tekemään vauvansa vatsan hyvinvointiin mutta mä en.. Tässäkin näkyy mun lyhytjänteisyys, mä en yksinkertaisesti muista mitä kaikkee piti kokeilla/tehdä/yrittää yms. Tämän vatsavaivaisuuden ja siitä seuranneen helvetin lisään ""syyllisyys"" listaani. On muuten pitkä lista tuo ...

Hei mut nyt mä olen taas kirjoittanut ihan sikapitkän litanian ja häpeen heittää sen webbiin varsinkin kun jäi taas vaan itsestä länkyttämiseksi. Ginan Teppoa pitää vielä kehua, vekkulin näköinen muksu. Tammimamman Nestoria en nähnyt kun sitä lehteä en ole löytänyt (enkä muistanut etsiä). Mut eiköhän me vielä joskus tavata, kasvokkain vauvoinemme vai kuinka :-?

Ai DEZIlle pikaheitto: karstan sanotaan olevan ""oiva kasvualusta bakteereille"" eli kyllä se kannattaa hoitaa pois (rasvata/öljytä reilusti ennen kylpyä ja harjata/kammata kevyesti pois, rapsuttaa ei saa). Nyt en kyllä enää muista mitään enkä nimeäni joten sanon jotta hyvää yötä kultunuppuset, koettakkee pärjätä.

Morjens kaikille!

Ukkoskuuro pyyhkäisi ohitsemme tuossa illalla, mutta ei oikein kunnolla tullut päälle... Vesisadetta on huomiselle luvassa eli taisi olla liian aikaista hurrata kesästä... ;D

Äitini on meillä eli yritän kirjoittaa lyhyesti, koska harvoin on meillä. etäisyyttä on aika paljon tuonne mummolaan ja hänellä ei ole ajokorttia jne.

Pläääh, jotain pitäisi kommentoidakin. PIIALLE ja muillekin yökukkujien mammoille paljon jaksamista. Meillä N on alkanut heräämään monena aamuna jo klo 6, joka on minulle ainakin melkein vielä yötä... On ollut tuo ruokahalu hakusessa nuhan vuoksi ja hän sai lääkekuurinkin. Käytimme lääkärissä viime viikolla, koska mies oli lähdössä la polttarireissulle Keski-Suomeen ja ei kauheesti olisi huvittanut jäädä arpomaan, että onko korvatulehdusta tms. kehittymässä. No ei ollut, onneksi. Sekavaa tekstiä. Sori. Mies sai itse sellaisen kuurin, että huh huh. Oli tujut lääkkeet! Esikoinen sairastui uudelleen nuhaan eli täällä on nyt sitten sairasteltu - ja ei ole kauaa aikaa kun sanoin onnellisena, että olemme saaneet olla terveinä. Näin se menee.

Pimennysverhot (täyspimentävät) ovat tulossa makuuhuoneisiin, jotta uni maistuisi paremmin. Esikoinenkin heräsi tänä aamuna klo 6.30, thanks but no thanks, sanon minä, näin emme toivot. jatka. (Nukkuu yleensä väh. klo 8.30) Piti tilata rullikset tehtaalta, koska ikkunat ovat tosi korkeita täällä...

Tutista: meillä tutti on jäänyt pois jo viikkoja sitten, koska pikkumies itse alkoi a) puhaltelemaan siihen b) puremaan c) leikkimään sillä, kun yritin ""nukuttaa"" herraa ulkona uudelleen kesken unien heränneenä. Sanoin miehelle, että sama jättää koko kapistus pois, koska ei näytä sitä kaipaavan. Tosi vähän on ollut käytössä muutenkin. Esikoisella ei ollut ollenkaan eli meidän putkikset ovat olleet tällaisia lähes tutittomia kavereita. MINUN mielestä vieroituksen kanssa kannattaisi olla herkkänä eli jättää käyttöä vähemmälle silloin kun siltä näyttää, mutta olen noviisi tuttiasiassa. 6 kk iässä(KÖ) se imemisen tarve vähenee?

Imetyksestä taisi olla keskustelua (en ole ehtinyt lukemaan kaikkea...sori) Minun mielestä se on tasan äidin ja vauvan välinen juttu. Itse imetin esikoista vaikeuksista huolimatta sinne 10 kk ikään. (Oli rintaraivareita yms. just 4 - 5kk:n iässä), mutta oikein sopivalta tuntui myös lopettaa silloin 10 kk:n hujakoilla se homma. Sen vaan tiesi, että nyt riitti. tuon kakkosen kanssa olikin sitten sellaista taistelua, että ei minun lyhyt pinna, kiinnostus ja jaksaminen siihen riittänyt. N on hirmuisen voimakastahtoinen poika ja en jaksanut kikkailla. Tapaukset elikäs vauvat ovat niiiiin yksilöitä.

T: varmaan hyvä ratkaisu tuo sinun ratkaisu! työläältä kuulosti se työ, jota sulle tarjottiin. Jaksamaista sinne pienen kaaoksen keskelle. Meilläkin on kaaosta, vaikka on kaksi aikuista hääräämässä ajoittain... Jalmari esikoinen rakentaa junarataa ja toinen tornado purkaa... Siitä se veljeys kehittyy tuohonkin suuntaan... Saa nähdä milloin alkaa esikkoa suututtamaan... VOIMIA uhmaikäisen kanssa.

Haistan, että meillä saattaa olla jonkin sortin suhari kehittymässä tästä kakkosesta. Äitini sanoi, että kukaan hänen kuudesta lapsestaan ei ole ollut tuollainen koheltaja ja touhupeppu. Sylistä tarraa ja tavoittelee joka paikkaa, syöksyy oven ripoihin! Ovat kiiltäviä... Sanoin, että taitaa aika kullata muistot... Heh, elämän parasta aikaa... ;D

PIIA: jaksamista erityisesti sinne jonnekin! Olet ollut aina niin kannustava meitä kaikkia kohtaan, että nyt kaikki toivovat sinulle jaksamista. Jotenkin tuntuu, että edes yhden yön kunnon unet voisivat parantaa tilannetta... Kokemusta on, että jos yöt menee kaaaaameiksi, niin kaikki on silloin kaaaameeta ja lapsen kanssa ei jaksa. Olen sanonut monta kertaa, että väsymys on pahin peikko lapsen tai lasten kanssa ja olen yhä samaa mieltä.

Taitaa olla ukkosta muuten ilmassa... Täytyy kirjoittaa kiireellä... Meillä on ihan perustietsikka, ei kannettavaa elikäs on otettava johto pois aina ukkosella...

Neuvolasta... 5 kk mitat olivat 8,8 kg ja 72 cm. N on kasvanut nyt selvästi hitaammin kuin aiemmin, mutta en ole tippaakaan huolissani. Oli tuota sairastelua ja tuo liikkuminen on niin vilkasta. 5 kertaa päivään syö kiinteitä (purkillisen verran kerralla, yleensä!) Ja lisäksi velliä, lähes 2 dl menee illalla! Ja maitoa varmaan 8 dl ainakin päivässä! Tätikin olis sitä mieltä, että kaikki ok ja kasvu menee tasaisesti omalla ison pojan käyrällään ja tasaantuu vastaamaan suunnilleen muita saman ikäisiä. Katsoin huviksen mieheni neuvolakorttia ja hän on saman mittaisena painanut 8,3 kg eli ei ole sillä pojalla ollut vanteita. (Nestorilla on jaloissa...) Mutta mieheni on ollut pitkä ja hoikka sekä kova liikkumaan pienestä asti. (On yhä...) Omaa neuvolakorttia en löytänyt. :(

Omenasoseesta... En ole antanut vielä omenaa, mutta varmaan sauvasekoittimella koklaisin tehdä. Päärynäsoseen teen niin ja laitan jääkaappiin tyhjiin pilttipurkkeihin jne. Annan yleensä vielä seuraavana päivänä samoja soseita, joita olen edel. päivänä tehnyt. Lihaa olen antanut vähän, mutta täytyisi tehdä pakastimeen tuosta hirvenlihasta sosetta, kun vain saisi aikaiseksi... Meillä syödän vain hirvenlihaa. Mies on innokas metsästämään, ampui 5 hirveä viime syksynä ja siinä porukassa lihaa tulee rutkasti per nokka.

Mitäs muuta... Itikoita on pirusti!

Nyt en muista mitä muuta piti kommentoida, menen suihkuun ja sitten äiteen kanssa jutskaamaan... Mieskin tuli jo puutöistään...

Tsau ja palataan!

Voimahaleja kaikille, kenellä on ollut kurja päivä! MAMA osui naulan kantaan tuossa, että miten voi maailman ihanin asia ja pahin helvetti olla samassa paketissa... Meillä on yleensä muuten ihan aurinkoinen vauva, paitsi silloin, kun äidin pitäisi tehdä jotain tärkeää. Silloin pikku Hitler pääsee valloilleen ja äidin simputus on ihan kaameaa, mihinkään ei saisi mennä eikä mitään muuta tehdä kuin leikkiä neidin kanssa, muuten alkaa ihan hysteerinen huuto. Mistä tuo pikkukyrtty sen aavistaakin, että nyt olisi jotain muuta tekemistä kuin viihdyttää häntä?

Niin ja MAMALLE piti sanomani, että mitä jos polttaisit sen listan? ;D Syyllisyys on varmaan sellainen tunne, että sitä jokainen äiti tuntee vähän turhankin helposti, aina löytyy asioita mitä voisi tehdä paremmin. Meidän ei kuitenkaan tarvitse olla täydellisiä, emmekä voikaan sitä olla!

PIIA koeta levätä ja ottaa rauhallisesti! PJ kyllä pärjää mummolassakin sen yhden yön ja aamulla sitten jaksat taas toivottavasti piirun verran paremmin.

Nyt käyn nukkumaan, että jaksan herätä pikkuneidin kalkatukseen taas aamulla... On nimittäin meinaan ihan hirveä puheripuli ollut tuolla meidän tytöllä viimepäivinä! :)

Iltaa täältäkin. Voin vaan lähetellä virtuaalihaleja väsyneille mammoille, kun neuvoja olen tosi onneton jakamaan. Sinnan neuvot kuulosti musta ainakin oikein hyviltä. Toivottavasti Piia maltoit jättää Pertun mummolaan yöksi, jotta saisit nukkua.

Meillä on tutti käytössä lähinnä vaan nukutuksen ajan. Vedän tutin aina pois viimeistään, kun itse menen nukkumaan, jos ei poika ole sitä itse tiputtanut. Aamusella sitten yritän työntää tuttia suuhun, että nukuhan vielä. Jos Piia saat niin nukuttua, että otat pojan kainaloon yöllä, niin tee niin. Ei hän siellä ikuisesti nuku. Vieroitat kainalosta sitten, kun voit itse paremmin. Pääasiahan kai olisi, että nukutte.

Kuten Tammimamma kirjoitti, niin väsymys on pahin juttu. Mulla on ainakin mun oman jaksamisen kannalta kaiken a ja o, että saan nukkua ""hyvin"". Ainakin vielä Elmeri on niin mun antanut tehdä. Ollaan taas kaksin neljä ja puol päivää... Otin päivällä päikkärit, kun meilläkin on aamut aikaistuneet. Tänäänkin päivä alkoi pinniksessä jo puoli kasin aikaan. Huomenna meidän pitäisi olla liikenteessä jo ennen kymmentä. Huh, sehän on sitten päikkäriaikaa, jos jo ennen kasia herätään.

Pupen maman tavoin mullakin oli tänään ihan kiva päivä. Siksi olikin ikävä lukea, että niin monella on mennyt tänään/viime päivinä huonosti. Mä aloitin tänään Elmerillä perunan maistelut. Kolme pienen pientä lusikallista annoin ja niistäkin suurin osa tuli pois. Elmerin ilme oli tosi koominen: yäk, yrjöön ja tukehdun. Meillä on muuten hihallinen syöttölappu. Onko Suomessa sellaisia? Tuntuu suojaavan tosi hyvin.

Huomisen 5kk:n kunniaksi pidin tänään poikaa pelkällä parketilla ja hänhän veteli vauhdilla 360 astetta napansa ympäri lelujen perässä. Pää oli korkeella pystyssä ja hymy leveänä -""äiti huomaatko mitä teen?"" Edelleen selkä-maha, maha-selkä käännökset ovat harvassa ja yleensä kääntyy ollessaan yksin leikkimatolla. Esim. tänään laitoin leikkimatolle selälleen, niin löytyi parketilta vatsaltaan. Varpaat on myös meillä löydetty ja sukankin on onnistunut ottamaan pois ja saamaan suuhunsa :) Varpaat ei vielä suuhun mene, kun pää ei selällä ollessa nouse lattiasta, ei sitten millään. Käsistä nostettaessa sitä välillä edelleen roikottaa.

Nyt tämä mamma menee vielä tiskaamaan tuttipullot ja laittaa pyykit kuivumaan. Olen asettanut itselleni tiukan määräyksen olla sängyssä nukkumassa klo 00. Sekin on ihan liian myöhään, mutta olen luonteeltani yökuukkuja :)

Miten Suskin kaupunkireissu meni? Luin tänään Vauva-lehden netin Vauvapalstalta vaativista vauvoista.

Hyvää huomenta tytsyt!

Me kakkattiin taas! Nukuttiin terassilla vaunuissa aamu-unet +12 asteessa ja kun sieltä herättiin oli nokare paipassa. Hoitopöydällä jumpattiin loput eikä käynyt enää lähellekkään niin kipeää ja pehmeämpää olikin jo.

Ai ai tästä voipi tulla tapa tästä kakkaamisesta. Tästä tavasta mama pitäisi kovasti :-)

Dezin ELMERILLE 5kk onnittelut! Myöhästyneet onnittelut (en oo tainnut muistaa..?) Ronsulle, Nestorille, Lindalle, Miituun tytsylle (Emmakos hän oli?).

Näiden kunniaksi Puppe söi melkein lautasellisen kaurapuuro/mallasuute/ruusunmarja-vadelma/tissimaitomössöö! Ts. 1/2 dl vettä ja pari ruokalusikallista jauhettuja hiutaleita - siis ei ihan normi puurolautasellista :-))

Täällon ihanan viileetä (en valita kesästä en mutta...) ja Puppe nukkuu hyvin. NAM. Mies lähtee heti huomenaamusta reissuun ja me aletaan siivoamaan! Mummi tulee Puppen kanssa leikkimään ja mama tekee juhannussiivouksen (taitaakin olla ensimmäinen kunnon siivous tälle vuodelle... yäk!) ja naattii miehettömästä rauhasta. Toivottavasti Puppe on samaa mieltä jotta rauhaisaa tulee oleman.

Mie mänen taas, soitellaan ... eikäku...

Yhteistyössä