TAMMIKSET 2005

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja =)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä täällä taas... en vain enää muista mitä kaikkee piti sanomani tai kertomani mutta yks on kerrottava...

.. tuo maman pikku-enkeli Puppe-Elmeri tekee välillä kyllä meitin tissittelystä semmosta jotta... hän sillä ainokaisella hampaallaan jota kaikki milli näkyy puree nänniä kun on sillä tuulella ettei ihan hirveä nälkä ole. Siis puree virne kasvoillaan ja nauraa päälle!

Minä sitä ""ai, ei saa purra"" ""AI, ei saa purra!"" ""AI, EI SAA PURRA!!"" kun oikeasti käy kipeää nii uskooko tuo? No ei tietenkään, ei hän varmasti edes ymmärrä että hänen hauska ei ole minun hauska... Kerran sattui niin makiasti että kiljaisin AIn niin eiköhän alkanut härralla alahuuli väpättämään, säikähti poloinen. Kivaa, eikö totta?

Vaikeinta tuossakin on nyt sitten se etten voi lopettaa tissin tarjoamista tai voin mutta monesti ihan kahden minuutin jälkeen onkin nälkä ja imee ihan puremati. Pitääkö tolle alkaa tarjoamaan liharuokaa kun yrittää ottaa maidon ja lihan samalla kertaa :-? Entäs kun niitä hampiloisia tulee lisää??

Jokatappauksessa. Kun ""yhdyin"" Suskiin sanomalla että meilläkin mennään baby-steps niin tosiaankaan en tarkoittanut epäileväni että muilla ei mentäisi :-) Tarkoitin vaan sitä että kyllä täällä muna opettaa kanaa eli vauva opettaa äippää jotta mitä tehdään ja milloin ja kenen ehdoilla.. Meniköhän tää nyt vieläkään kuten piti :-?

Mä olen välillä tosi kade esmes Sinnalle kun heillä tuntuu onnistuvan ihan kaikki (mistä mä unelmoin). Eli syöminen nukkuminen ulkoilu suihku shoppailu ja kaikki. Mutta sitten asetun omaan asemaani oman Puppeni mamana ja huomaan että kyllähän meilläkin onnistuu vaikka ja mikä! Ok, onhan meillä välillä vaikeata ja välillä mä teen asioista vaikeampaa kuin ne oikeasti olisivat mutta kyllä Puppen mamana on maailman parasta olla, niin on suloinen kulta pikkuinen on.

Mua väsyttää taas. Shoppailin tänään ihan itsekseni, Puppe menikin mummilaan (ja mäkin kävin toki valmiin pöydän ääressä kupuni ravitteen) ja kun shoppasin, menetin päiväunet joten tuo sänky missä Puppe jo pötköttelee kutsuu kyllä aika kuuluvasti...

Nukuttiin viime yö koko yö samassa sängyssä. En ollut kyllä suunnitellut näin mutta illalla jätin Puppen viereeni kun tiesin hänen kohtsilleen syövän. Niin vaan aamulla kasin kieppeillä herättiin samasta sängystä, syöty ollaan yölläkin, muistan, mutten ole ollut niin skarppina että omaan pinnikseensä olisin jaksanut nostaa. Eli nukuttiin ihan hyvin. Nyt mietin uskallanko tänään tehdä saman vai oppiiko hän jälleen siihen että viekukkain nukutaan aina? Lähes kolme kuukautta hän on jo omassa pinniksessään pääasiallisesti yönsä nukkunut.

Mää e muist vieläkkää mit ihmet mää meinasi sannoo jote ota vaatte poies ja mäne nukkuun. Öitä rakkahat sisaret sielunveljet (no tämäpä oli loogista... joo...=)

Nopeesti raportoin minäkin vaihteeksi, vaikka nukkumaan pitäis tietty mennä.
Koko viikon on ollu muka ihan kauhee kiire, meillä kolmella lomalaisella =) Tänään olin ostoksilla Helsingissä kaverin kanssa ja pojat pärjäilivät kotona taas vallan mainiosti, ei mua taideta mihinkään ees tarvita... Shoppailin alusvaatteita ja muuta kivaa ja nyt on varsin virkistynyt olo. Huomennakin tulee kavereita kylään eli puuhaa piisaa.
Ja se on hyvä, koska Teppo kitisee näköjään aika paljon ihan vaan tylsistymistään! Samat naamat ja lelut päivästä toiseen, kyllähän se ottaa päähän varsinkin kun liikkumaan ei vielä pääse. Sitten kun joku tulee kylään tai mennään jonnekin, on ihan aurinkoisena. Täytyy varmaan ruveta ramppaamaan jossain vauvauinnissa, muskarissa, kerhossa, puistossa...

Ruuasta laitan minäkin lusikkani soppaan: jos maitoa olisi tullut hyvin ja imetys muuten sujunut, olisin mäkin ehdottomasti imettänyt puolivuotiaaksi. Mutta meillä se ei oikein sujunut kuin kohtalaisesti parhaimmillaankin. Nyt olen hiukka huolissani Tepon maitomääristä, kuumat kelit yms. ja poikaan uppoaa vaan max. 700 ml päivässä maitoa. Vettä ei saa vielä ollenkaan. Täytynee aloitella, ettei helteillä kuivu koko jätkä. Soseita menee pari purkillista kasvista ja liha-kasvista ja yksi hedelmää päivittäin. Puuroja ei olla aloitettu vieläkään.

Kylvyssä käydään hävettävän harvoin, kerta viikkoon ja joskus sekin vähän venyy... =/ Ilman kylpyöljyjä tai muita, ihan Etolan basic-ammeessa. Pepun pesen kakan jälkeen ja aamuin illoin, pisun jälkeen vain ilmakuivatellaan hetki (paitsi jos punoittaa, silloin huuhdotaaan useammin). Kädet, kasvot, kaulan tarpeen mukaan eli noin kerta päivässä peppupesun yhteydessä. Rasvata ei ole tarvinnut kuin ihan vastasyntyneenä öljyllä vähän. Sinkkivoidetta sipaisen jos peppu uhkaa punottaa, mutta tosi hyvänä on sekin pysynyt.

Ei meille siis mitään ihmeitä oikeesti kuulu. Hänen keisarillinen majesteettinsa haluaa vain jatkuvasti huomiota, syliä, uusia leluja ja muuta viihdettä elämäänsä. Vierastaa: jos vähän oudompi ihminen äkkiä ottaa syliin, alkaa iiiiso itku. Osaa protestoida itkupotkuraivarilla jos kiva lelu otetaan pois yhtäkkiä tai muuten jokin ei suju niin kuin hänen korkeutensa haluaisi. Lattialla turhautuu tosi nopeasti kun ei pääse liikkeelle. Nostaa kyl edelleen peppua ja ylävartaloa ja pyörii vahingossa, mutta siinä se. Treenaamme aina kun vaan epäilen että naapureiden hermot kestää, se on nimittäin äänekästä...

Mutta nyt pikasuihkun kautta nukkumaan painun minäkin.

Hei olihan mulla... kädetön kyssäri..?

Keitättekö te vielä tuttipullojen tuttiosia - vesipulloista?

Kun meitin neuvolatäti on kai kans ihan pihalla, ensteks se silloin aikoinaan sanoi ettei enää tarvitse keittää (kun möyrii Puppe lattialla) ja viimeksi sanoi että joka päivä olisi hyvä keittää ne tuttiosat kun ""se käy niin usein suussa""...

MÄ OLEN IHAN PIHALLA?? Kaks kuukautta meni niin etten niitä keitellyt niin nyt taas keittelen hä? Ok, keitin mä aiemminkin jos tuntui että pullot olivat lojuneet ""likaisena"" pitkän aikaa mutta en kyllä muuten.

Sama neuvolan täti sanoi silloin 2kk käynnillä että soseita olisi hyvä alkaa antamaan kun ""on niin iso poika"". 4kk käynnillä kun vielä isomman pojan imetin siellä (kun hän ilmoitti nälkänsä ihan äänekkäästi) hän sanoi ""ai sulla tulee noin hyvin tuota maitoa, ei sulla ole mitään kiirettä niitä soseita aloittaa"". Prkl stn meinasin kyllä oikeasti suuttua kun hänen (ja muiden) hyvien neuvojen mukaan oltiin jo ne soseet aloitettu ja kaikkihan tietää miten siinä kävi - huonostihan me voitiin 3kk - 5kk ja nyt vasta on aurinko alkanut paistaan tähänkin rytökasaan.

Mutta siis, alkup. kymysys - tuttien keitto vesipulloista?

Nyt - öitä =)

Puppen mama: mä olen ihan järkkylaiska putsaamaan mitään....en ole keittänyt varmaan 2kk iän jälkeen mitään, en vettä enkä pulloja enkä tuttiosia. Tosin meillähän tuo pullonjuonti onkin tosi onnetonta. En keitä myöskään tutteja, ne saattava olla kauan käytössä likaisina (hyi minua!)..Tyttö järsii samoja leluja kuin koirat... Yks flunssa on ollut silloin 2kk ikäisenä, ei muuta joten onneks en ole kauheita tauteja tytölle aiheuttanut. Kai.

Ai niin..joskus kun maito on ollut pullossa kauan (unohtunut), saatan kiehauttaa pullon (siis joku pari kertaa kuukaudessa). Yksi pullo meni pilalle kun maito unohtui sinne pariksi vuorokaudeksi josko ei pidemmäksikin aikaa. Haju ei lähtenyt millään.

t.huono äiti :-)

Apua, nyt luin vasta viestisi kunnolla! Ei varmaan onnistu kaikki meiltä noin vain!!! Älä edes hetkeä kuvittele niin! Antaisin mitä vain jos saisin tytön juomaan pullosta maitoa niinkuin normaalit vauvat, siis tiedättekö, vaikka 100ml kerralla kerran päivässä niin olisin superonnellinen. Vieroitus ei ole siis onnistunut vieläkään. Painoakin on kait liian vähän tyttärellä, lohduttaudun ajattelemalla että ehkä se on niistä geeneistä kiinni ja huonona päivänä mietin että maitoni on litkua ja annan ruokaa liian paljon.
Ja sitten minä olen lihonut monta kiloa :-(
Tuliko jo riittävästi ?? hih hih
Kýl niit propleemii on täälläkii...

Mutta tyttö on tosiaan hirmuisen rauhallinen ja tyytyväinen persoona, valitettavasti sillä tuskin on tekemistä sen kanssa että olevinaan osaan hoitaa... :-( Hän vaan on rauhallinen.

Mikä teistä on muuten pahinta vauva-arjessa? minusta RUTIINIT. Olen sairaan huono kestämään rutiineja. Tarvitsen koko ajan aksöniä ja pitäis olla menossa ja touhuta. Yksi kokonainen kotipäivä on mulle vähän ahdistus...En saa tehdyksi aina kotihommia kun ne on niin tylsiä. Mieluummin otan auton ja lähden tytön kanssa jonnekin.
Milloinkahan kasvan aikuiseksi?

Huomenta (yhdellä kädellä)!

GINA piiiitkästä aikaa, olikin jo ihan ikävä :-). Kyllä sulla on sitten ihana mies!!! Hoitaa Teppoa että sä pääset tuulettumaan!!

MAMA mä keitän silloin tällöin, ehkä pari kertaa kuussa. Lopetin säännöllisen keittämisen silloin kun PJ alkoi viihtyä lattialla ja söi kiinteitä. Viime viikolla vaihdoin kaikki pullotutit uusiin, kun Ultiventissahan on niitä 2-tutteja kahta eri kokoa, siirryttiin siis siihen '5 kk eteenpäin' -kokoon. Mutta meillähän nuo on niin kovassa käytössä että muutenkin oli jo aika vaihtaa. Pertulla on kymmenen pulloa ja jokaiseen oma tuttiosa. Käytön jälkeen virautan ja laitan likoon, pesen sitten kerralla koko satsin kun kaikki on käytetty (joka toinen ilta).

SUSKIlle piti vielä sanomani, että en mä tiiä kuka sä oot vaikka tiedän nyt nimesikin. On se silti sen verran iso paikka, se meidän pikkupitäjä :-). Et tainnut säkään tuntea mua (ja sukunimihän on miehen).

NEUVOLAsta sen verran, että mä oon toiminut aika tavalla oman vaistoni mukaan, kuten SINNAkin joskus mainitsi tehneensä. Esim. neuvolassa sanottiin että PJ itkee nälkää, mä vein lääkäriin ja löytyi tuo maitoallergia. 3-4 kk iässä sanottiin että kohta vois miettiä kiinteiden aloittamista, me oltiin aloitettu jo alle 3 kk iässä. Neuvolassa oltiin huolissaan pään kannattamisesta, fysioterapeutti sanoi että hienosti kannattaa,... Joten en laita kyllä liikaa painoa niiden mielipiteille, hyvät vinkit koitan imeä, mutta huonot karsia pois. Ihmisiähän nekin vain on, ja itse näen kyllä omaa lastani paljon enemmän kuin joku th-täti kerran kuukaudessa, joten tuskin hän voi kaikkea paremmin tietää... Tämä oli siis vain mun mielipide, ei saa suuttua. Ja hyvähän se on, että noita neuvoloita on olemassa!!! Mutta se on kyllä harmi, että olet MAMA saanut ristiriitaisia neuvoja. Joku logiikka heidänkin sanomisissaan pitäisi olla!

Nyt pihalle aurinkoon...

Yhteistyössä