Heippa mammat ja vauvat!
Kommentoin nyt kaikkia kirjoituksia, jotka mielessä ovat
VAROITUS: romaani tulossa.
PIIA: kyselit supoista: olen käyttänyt omaan järkeeni perustuen eli silloin kun näen, että Nestorilla on kipuja jne. Vaikea sanoa määrää, illalla olen laittanut tai mies on laittanut. Ei mitään viikkoja kestävää ""suppokuuria"", mutta pahimpina kipupäivinä suon lapselle kivuttoman yön. Toisaalta en ole huomannut hampaiden tulon vaikuttavan yöuneen. Meillä eniten vaikuttaa se, jos N nukkuu kahdet pitkät päikkärit päivällä (siis hänen mittapuunsa mukaan pitkät päikkärit ovat 2 h tai enemmän.) En nyt oikein usko, että siitä mitään haittaa on. Mutta se on vain minun mielipide. Yleensä nukkuu hyvin. IHME, koska on tuollainen kuumakalle ja suhinapöksy päivällä!!
DEZI: kirjoititko sinä joskus vuonna kivi ja kypärä ruokalapuista?

*Ei muista ei.* Meillä käytetään sellaisia Pikku-Piian (Piialle terkut

) liivejä. Ne puetaan päälle ja pysyvät päällä. Vaatteet pysyvät puhtaina ja pikkumies ei saa kiskottua lappua pois! Meillä lähtee kertisvaipatkin päältä, kun herra keisari rapsuttaa vaipan teippejä sitterissä ""köytettynä istuessaan
No nyt käytämme sitten shortseja, pikkuhousuja ja shotsipukuja tms. kun on kertis päällä. Harsoa ei saa pois!
HELI: kivan näköinen teidän tytsy noissa vauvauintikuvissa! Tuo sanko päässä kuva oli ehdoton!

En ole kokeillut pysyisikö keisarimme istuallaan, mutta tuskin! Jännä ajatella, että joku samanikäinen jo istuu

Mihin se aika on mennyt?
ANSKU: MIELETTÖMÄN suloinen tuo Peetu! Katsoin kuvia tarkemmin ja viisas on katse pojalla!
Turvaistuimista: meillä on esikoisen entinen istuin pappilan hätävarana, jos tässä ei ehdi ennen reissuun lähtöä turvaistuimia katselemaan. Perjantaina lähdemme mummoloihin ja moniin kinkereihin siellä suunnalla ja ennen sitä ei istuinkauppaan täältä keskeltä-ei-mitään ehdi
;D On sata ja yksi asiaa hoidettavana. N on aika sutjakka(?) 5 kk 3pvää ja 72 cm ja 8,8 kg. Ei ole tähän mennessä ahdistunut kaukalossa, mutta pidemmällä matkalla pidämme taukoja tarpeen mukaan. PIIA kirjoitti tuosta Baby Safen kankaasta ja se ON tosi hiostava! On muutenkin aika paketissa siinä
Huomenna tulee taas yksi vauvatuttu kylään, Itävallasta asti! Onni Maxi Millian s. 30.12.04 Hauskaa nähdä, koska heidän esikoisensa on saman ikäinen kuin meillä (3 kk nuorempi). Perhe on matkalla omistamaansa saareen tänne suunnalle ja kiva nähdä! N ja myös esikoinen tykkää kamuista! ;D Esikoispoika puhuu saksaa, mutta opetetaan me sitä suomea sitten hänelle
;D
RYÖMIMISESTÄ, KONTTAAMISESTA, EROAHDISTUKSESTAKIN: Meillä N alkaa huutamaan tai kitisemään, jos menen toiseen huoneeseen ja se on uutta se. Lähtee joskus perään ryömimään ja valittaa tullessaan tyyliin Miksi jätit minut
Voisiko olla jo eroahdistusta? Toisaalta tuntuu, että aika nopeasti on kehittynyt tämä herra, että voisi ollakin
Meilläkin ollaan välillä konttausasennossa, mutta ryömimällä edetään ja sillä näyttää vauhtia riittävän. Mm. kultaköynnös meinasi saada kyytiä, samoin sanomalehdet lattialla tms. PIIA: käykö teillä niin, että PJ lähtee konttaamaan ja jättää pikkupoikien/ tyttöjen ryömimisjutut muille? ;D
TERESAn tyttö on oikea vauhtimimmi!! Huh varmaan mummolla hikeä pukkaa kun tytön perässä kulkee! ;D Jaksamista sinulle!! Kuulostaa todella rankalta!!
OLIVIA: IHANAA sinäkin olet Volvo ihminen, pysy sellaisena
;D Vai oletko..? Siis sielultasi? Minä olen ja olen aina ollut.

Eläkkeellä sitten ikioma punainen urheilumallinen Volvo, jolla opeanoppi kurvailee miniöidensä iloksi.
2XL: tuo kertomasi puita-pitkin-puolivuotiaana- meno kuulostaa HURJALTA! Onneksi ei sellaista ole näköpiirissä! Ystävän esikoinen oli sellainen, että kiipeili sohvalle 6 kk iässä!! Ihan kamalaaaaa katsottavaa, kyllä siinä leuka loksahti auki, kun neiti tuli kylään aikoinaan! Koko ajan sai vahtia se mamma lastansa ja oli sydän syrjällään. Ihana nimi teidän tytöllä 2XL, huomasin tuolla postia katsoessa. Samoin SUSKIN tytöllä ja SINNAN.
SINNA: minäkään en tykkää YHTÄÄN vaaleanpunaisesta, mutta tytön myötä olisin tod. näköisesti hurahtanut! Nyt ei ole sitä vaaraa, jään varmaan kahden pojan äiteeksi. Ihan tosi jees näin, vaikka nuo auton kardaaniakselit yms. eivät olekaan niitä asioita, joista kiinnostun eniten. ;D
MAMA: olen usein ajatellut sitä, että sinä olet hyvä esimerkki siitä, että täysimetys 6 kk voisi olla hyvä asia joillekin vauvoille. Minäkään en kuulu äiteihin, jotka sitä alkaisivat kokeilla, varsinkin kun tuo kakkonen olikin tällainen pikkukakkonen

Mutta hienoa, että sellainen on oikeasti mahdollista! Puppe Justus näyttää mielestäni oikein söötiltä. Kuvittelenko siis varmasti, mutta näyttääkö hän tummalta Lapin mieheltä? No sellainen mielikuva jäi, liekö niin en tiedä.
EN ole saanut vieläkään niitä Nestorin kuvia

Halusin kovasti laittaa oman söpöliini-pöpöliini-höpöliini-touhupeppuni kuvan teille nähtäväksi
Mies aikoo ostaa sen digikameran, mutta hän tutustuu ensin perusteellisesti hinta-laatu-suhteeseen
Siinä meidän ero: minä ostan sen kummemmin miettimättä ja vertailematta sitä mitä ostan
Hän pohtii ja harkitsee
*Huokaus* Mutta kai se olisikin ihan fiksua.
PÄRISYTTÄMISESTÄ: täällä päristetään mm. isoveljen poskea vasten, äidin sulosäärtä vasten ja isin hauista vasten
Ja hauskaa on! En tiedä mistä N on tuonkin villityksen keksinyt!

Ryömii paljaita pintoja kohti ja sitten kuola valuu ja päristää ja nauraa! IHANA, ihana villi poikamme
Vastakohdat täydentävät toisiaan ja meillä se pätee poikiin! Yhtä ihania molemmat!
Vauvan koosta: mielestäni se on aika yksi lysti minkä pituisia esim. meidän pojista tulee isoina. Tuskin alle 150 cm pitkiä, mutta ihan sama. Nestorille ei mahdu enää 74 cm vaatteet. Housut menevät, mutta paidat eivät.

Tuosta kasvusta kun on niin paljon aina puhetta. Mielestäni äiti (tai isäkin joskus) kyllä näkee kun vauva on TYYTYVÄINEN ja syö ja nukkuu jne. Söi sitten maitoa tai soseita tai sekä että. Pointtini on, että kaikki ajallaan. Jokainen vauva nukkuu ennen pitkää täydet yöunet (no minun on helppoa sanoa, koska meillä pojat ovat nukkuneet 2 kk ja 2,5 kk iästä yönsä pääsääntöisesti heräämättä.) ja syö kiinteitä ruokia. Olen antanut maitoa yöllä, koska EN usko pojan oppivan uudestaan yösyöntiä. Poika on niin sutjakka ja liikkuvainen, että en syököäön joskus yöllä, koska nukahtaa niin helpoiten, siis meidän kössikkä, en yleistä.
Esikoinenkin söi joskus satunnaisesti tuon 2 kk jälkeen, mutta ei siitä mitään tapaa tullut. TOKI vauvat ovat erilaisia ja joku voi oppia. Mutta niille vain tiedoksi, jotka kokevat omana juttunaan satunnaisen maidon tarjoilun yöllä vielä kokonaisten öiden jälkeenkin. MEILLÄ näin on mennyt ja aikamoisia kölliäisiä ovat yöllä: eivät ihan pieniin herää ja nukkuvat hyvin jne. Joskus joku mysteerinen tekijä saa heidät heräämään ja sitten otetaan huikat ja nukahdetaan tai käydään pissillä, niin kuin esikoinen tekee joskus.
TOKI hyvin nukutut yöt auttavat jaksamaan päivällä jne. TOIVOTTAVASTI kukaan ei vetänyt herneitä nenään, mutta sanonpa sen mitä ajattelen. Itse en jaksaisi alkaa tassuttelemaan, silitelemään, kääntelemään ja tutittelukaan ei ole koskaan tuntunut meidän jutulta. (Esikoisella tuttia ei ollut ja N:lla se jäi kokonaan noin 1,5 kk sitten.) Pullo suuhun ja uni tulee heti, kun masussa on noin desi maitoa. Ei vaikuta päivän ruokahaluun ja kai se on tällöin ihan ok kasvunkin kannalta?
Olen huomannut, että puhun Nestorille joskus lässyttämällä!! KÄÄK. En olisi uskonut, mutta johtuuko siitä, että esikoinen harrrrrrjoittelee ärrrrräää parhaillaan ja minä kaipaan sitä pienen pienen lapsen puhetta
Vaikka TIEDÄN, että lapselle ei kannattaisi lässyttää
Voi vitalis, että olen tollo. Tuntuu vaan, että N on perheemme viimeinen lapsi ja jotenkin on niiiiin ihanaa kun hän on niin pieni ja vauva vielä
Olen miettinyt, että lopetan tämän palstailun. Ihan vaan sen vuoksi, kun olen niin outo ilmiö, kun on toinen lapsi kyseessä ja ei minulla ole kenellekään koskaan mitään järkevää sanottavaa
Jauhan vaan omia tylsiä juttujani liian usein ja se on ihan TOTTA!
Huomenna vietämme synttäripäivää ja jotenkin täällä tämä arki menee niiiiin nopeaan ja pojat kasvavat ja muuttuvat, että en taida koneella istua jauhamassa kuulumisia
Kirjoitan niitä juttuja sitten esim. tuonne Walesin maalle, jossa armas ainoa ""pikku"" pikkusiskoni (182 cm), Nestorin sylikummi asustaa.

Olen käynyt tuolla Kaksplussan palstalla, mutta en tiedä jääkö nyt sekin. Siellä tulee käytyä nopeasti. Tälle palstalle juurrun liikaakin kiinni
Toivotan kaikille ihanille mammoille ja suloisille pikkuisille oikein ihanaa, ihanaa ja aurinkoista VAUVAkesää! Laitan joskus pöpöliinin kuvan, jos saamme sen kameran. Tai jos sisko saa aikaan mulle ne kuvat sähköpostiin
Syksyllä työt odottavat minua ja kiirettä piisaa täällä silloin
Haluan antaa mahdollisimman paljon vapaa-ajastani perheelleni, rakkailleni. <3 <3 <3
Kesäterveisin Tammimamma76 Maarit ja ihanat pojat