Tahkoojat 68

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suvi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Käsittelen tässä samalla viime viikon kuvia, jotka otin lapsista - siksi roikun täällä koko ajan :)

Villivadelma Von Aqua on mun suosikkijuoma. Tavallinen vichy ei putoa, sitruuna jotenkuten mutta tuo on hyvää :) Ja sihijuomaa sekin, tavallaan.

Mun kävis raskauden aikana varmaan ihan hyvin. Joko Hg ei laskisi hirveästi tai sitten se laskisi. Silloin taas rauta voisi auttaa, koska lasku johtuisi jostain muusta kuin mun elimistön täysin omasta ""tilasta"".. Tai siis, en osaa selittää mutta tiedät varmaan mitä tarkoitan? Toisekseen, mulla on joskus ollut Hg 98 eli reilusti alle normaalin ja olen voinut ihan ok. Mä en siis reagoi alhaiseen Hg samalla tavalla kuin moni muu reagoisi. En ole siitä itse huolissani. Olen enemmänkin huolissani kun sitä raskautta ei tule eikä kuulu :(

Voi kökkö Kastehelmi, mä en osaa edes kuvitella kuinka rankkaa sulla on nyt kun on 3 tuloksetonta inssiä takana eikä luomutärppiä kuulu. Oot varmaan ihan rikki. Sitä katseen suuntausta muuhun kuin tähän asiaan on vaikea tehdä, koska vuorenvarmasti se asia pyörii mielessä koko ajan. Siispä toivon, ettet hylkää meitä, ellemme oo sun mielenterveydelle rasite. Ymmärrät kai pointin.. :) Pitää vaan lujaa jaksaa uskoa siihen, että joskus jollakin konstilla se onni meillekin suodaan. Miksei sitä uskoa voi ostaa jostakin lisää??

Niin no, rikki ja rikki. Viime viikolla enemmänkin, nyt en enää jaksa. Ei se mitään auta. 3 inssiä takana, joista yhdessä oli niin onnettomat simpat, ettei sitä voi edes laskea. Ja juuri siitä tuli se hassun omituinen viiva testiin. Eli kai sitä periaatteessa voisi siis rupu-jutuillakin onnistua :) No, joku ainakin voi. Gynehän ehdotti, että syksyllä voisi tehdä 4.inssin mutta mä koen sen vain ajan ja rahan tuhlauksena. Olisi se näillä tullut jos olisi tullakseen.

En mä täältä mihinkään pääse, kuten huomaat, mutta yritän lopettaa aktiivisen toivomisen. Ehkä se luomutärppi voisi tulla, mikään tähänastinen tutkimushan ei sitä estä. Mutta.. mehän ei vielä tiedetäkään kaikkea, iso osa jutuista selviää vasta sitten ivf:ssä. Yritystä tulee nyt juhannuksena täyteen vuosi, joten sinänsä vielä aika vähän. Mies jaksaa uskoa luomutärppiin, mä en - enkä siis edes viitsi, kun sitten vaan surettaa. Mutta jos sellainen ilmaantuisi, niin ottaisin sen mieluusti vastaan. Nyt koitan elää ainakin kesän ilman paineita asian suhteen ja käyttää ihan reilustikin sitä alkoholia ja muita ""herkkuja"", tai ainakin sen verran ja silloin kun mieli tekee :)

Syksyllä saatan sitten ehkä käydä endo-spesialistin pakeilla tutkituttamassa paikat, vaikka eihän mulla kyllä oikeastaan ole endoon viittavia oireita. Pääsisin vain siihen lapa-jonoonkin, jos on vähänkään aihetta epäillä jotain. Ja onneksi mulla on kaappi täynnä hormoneja (terot, luget ja clomit), joten jos kierto uhkaa karata, voin hieman tropta itseäni julkisen puolen aikaa odotellessa.

Mä en ole oikeasti mikään lasten ylin ystävä, joten ehkä tämä on mulle ihan ""oikein"". Ennen kuin toivoin lasta tai lähinnä perhettä, olin elämääni tyytyväinen. Nyt pitää löytää se sama tyytyväisyys takaisin :) Surkeaa vaan katsoa miestä, hän kun on niin lapsirakas. Viime lauantainen nega oli hänelle tosi kova paikka, mutta kyllä se siitä. Ei muuta kuin lisää actionia ja draivia, ehkä se joskus meillekin osuu. Niin siis, tiivistettynä: mieli on ihan hyvä. Aion nauttia kesästä ja elämästä ja ihanista ystävistä, lomasta, auringosta jne.

Ei sitten niin mitään asiaa, mutta pakko kirjoittaa, kun repesin niin makeasti nauramaan ääneen noita Aniliinin kirjoitusvirheitä korjauksineen. Niin spontaania. Hinao, hinao... Se villivadelma sihitys on muuten älyttömän hyvää ja ""raiskasta""! Maistuu aidolle.

Ootte kirjoittelleet vakavia aiheen tiimoilta ja vakavaksihan tämä totta vie ajoittaakin vetääkin. Ei uskoisi, että yhden muniksen ja yhden niistä miljoonista simpoista on niin jumalattoman vaikea tehdä onnistuneet tärät jossain röörien uumenissa.

Kastikselle varmuuden vuoksi virtuaalinen hakaneula * ojentaa, ole hyvä* , jolla hännän saa pystyyn. Jos et itse tarvitse, anna vaikka miehelle... Eikä näin pitkä toimitusaika omalle nyytille tai sen alulle ole oikein, vaikka olisit kuinka antilapsirakas joskus ollut!

AdoptioG: En tiedä, ei olla vielä ajateltu niin kauas.

Raiskasta aamua flikat! :D

Jopas ootte ollu ahkeria kirjotteleen. Ihan kaikkee en millään kerinny katsoa. Mulla on tosi tiukkaa duunissa nyt ennen kun jään juhannukselta lomille. Isopomo se ruoskii lampaansa henkihieveriin ennen virvoittavia vesiä...

Nyt jännittää. eka päivä menkat myöhässä yleensä niin säntillisestä kierrosta. Ei mitään oireita, ei vaavista eikä tädistä. No turvotusta kyllä, ja sillä mun menkat yleensä alkaakin :( En uskalla testata, se pettymys vetää mielen aina niin mustaksi. Mä olin laskeskellu että täti olis jo häipyny maisemista ennen juhannusta, eli kyllä taitaakin olla jo parisen päivää myöhäilyä... Torstai pakko testata että tuliko kuivasuinen juhannus. Mies on jo ihan villinä. Hömppä:-)

Jahas sorvi kutsuu, näkyillään!

Huomenta!

Kastehelmi ja Aniliini on oikeen ollut eilen puheripulin valloissa:=) hyvä vaan, niin juttua riittää. Tod.hyvää se bonaqua villivadelma. AdoptioG. Myöskään minä en ole ajatellut asiaa niin pitkälle vielä.

No onhan meillä täällä suvin ja Sandemaninkin lisäksi vielä Moon, jota jännäillään!! PQ!

Sorvin ääreen pitkästä aikaa palaan tänään minäkin, nyt vaan sitten odottelen toista parin viikon lomapätkää, jonka ajankohdasta ei ole vielä tarkkaa tietoa. Heinäkuun lopussa ja elokuussa lomailen, muttei vielä ""varmoja päiviä"" tiedossa. =)
Kääk, huomenna aamuvuoro, herätys 5.45, huih.. No, pääseepähän ajoissa kotiin.

Me ollaan kanssa siis juhannuksena lähdössä mökille kaveriporukan kanssa ja epäilykset kohdituvat yhteen kaveriin, mitä luultavammin on raskaana. Toivottavasti ei tule sihipäissään mulle mitään mielenkouhuja, yritän olla aidosti ja täysillä onnellinen heidän puolestaan, heillä kuitenkin yritystä paljon, paljon kauemmin kuin meillä ja hoitojakin takana. En tiedä onko luomutärppi vai mitä, kertovat sitten aikanaan..

Nyt aamupalaa naamariin, mulla ei yleensä oo nälkä aamuisin, nyt on pakko jotain haukata ennen kun se sorvi kutsuu. Raiskasta päivänjatkoa!!

Ai niin siihen adoptioG:iin mulla sama vastaus kuin monella muulla, ei olla mietitty sitä vaihtoehtoa vielä ollenkaan. Jos se kuitenkin tulee joskus ajankophtaiseksi asiaksi, varmaan Venäjältä haluaisin adptiolapsen.

Tilannekatsaus eritteineen: eilen valkkarissa vähän kirkkaanpunaista ja tänä aamuna junassa alkoi selkäsärky:-( Jotta tänään tai viimeistään huomenna alkaa menkat jos yhtään omaa kroppaani tunnen. Viime aikoina se on kyllä heitellyt kuperkeikkoja normaalista säännöllisestä rytmistään, joten enpä tiedä mitä tästä pitäisi odottaa:-((. Noh, odotan siis keskiviikkoon asti sen gynen varaamista jos vaikka saisin sen ssgn hoidettua samaan syssyyn kun tämä kierto hippuloitsee näin. kp siis 34/23-32

Kyllä alkaa usko mennä.

Mies kyseli eilen että onko ne menkat tulleet. Sanoin että ei ja että jos eivät tule kohta niin tulee kuiva kesä tai sitten pitää ens viikolla hakea rohtoa. Kuivaan kesään kommentoi että sitten hänen täytyy juoda kahta enemmän ja minä saan kuljetella häntä joka paikkaan autolla. Hehheh, ei paljoo naurattanut, mutta mikäs siinä jos plussan joskus saisi:-(.

Ei taitaisi mulla riittää hgc verenluovutukseen, aikaisemmin olin sellainen riukula ja nykyään taas pyörin noilla 120 lukemilla. Terkkari aina silloin tälläin laittaa mut rautakuurille, nyt puhuttiin että menisin elokuussa tarkastukseen, voisivat ottaa samalla sen kilpirauhaskokeen näitä lapsettomuushommeleita varten. Hoh. Vielä kun saisi sen miehen sinne simotesteihin....tosin se taitaa olla jo lähes valmis siihen, enää tarvitaan viimeinen isku vyön alle:-)).

Aniliini,
mää oon kans verenluovuttaja. Parin viime vuoden aikana on ollut vähän hankalaa näiden vauva-asioiden takia, kaks keskenmenoo, lääkitykset jne. Viime viikolla tuli tekstari Veripalvelusta, mutta en silloinkaan voinut mennä kun en vielä tiennyt oonko vai enkö.
Huomenna kun menen siihen tromboositaipumus verikokeeseen, niin ajattelin samalla kysyä, että milloin voin taas luovuttaa, mutta säähän jo vastasit mulle, että kuus kuukautta km jälkeen vasta. Mulla hg on aina ollut korkea, viimeks oli 156. Joten tuo verenluovutus kuulemma tekee mulle hyvää.

Vielä adoptio geestä: silloin kun miehen kans puhuttiin asiasta, niin ajateltiin kans, että mieluiten jostain läheltä sellainen lapsi, joka olisi Suomalaisen näköinen ja ehkä välttyisi suuremmalta rasismilta.
Nyt kuitenkin kun eräs läheiseni on ollut kv-adoptio jonossa kaksi vuotta, en olekaan siitä ihan niin varma. Tilastojen mukaan kun verrataan esim. Kiinasta ja Venäjältä adoptoituja lapsia, niin Kiinasta saa useimmiten terveen lapsen, kun taas Venäjältä adoptoiduilla on enemmän terveys ongelmia. En tiedä mihin tutkimukseen nämä perustuvat, vaan näin tälle adoptioprosessissa olevalle ystävälleni on kerrottu Pelastakaa Lapset ry:n virkailijan toimesta.

Aurinkoista huomenta ja mitä se oli...raiskasta! :D
Kaunis ilma taas ja töissä vaan pitää kärvistellä. Onneksi ensi viikolla hiljenee bussit ym. kun 3/4 Suomea aloittaa juhannuksena kesäloman. Täällä taitaa ellit (kuten minäkin) lomailla vasta myöhemmin, muistanko oikein?
Toisaalta musta on kivaa olla heinäkuussa töissä kun on rauhallista mutta ei ihan koko heinäkuuta sentään. Toi 22.7. aloittaa loma tuntuu kivan passelilta. Yleensä elokuukin on tosi lämmin.

Mulla on hemoglobiini hilkun yli 120, yleensä 118 joten verenluovutukseen en pääse :( Se kyllä harmittaa aina välillä.

Jaahas, Moon ja Suvi on tämän viikon jännäiltäviä, kivaa!
Sandeman, hyvähän se olis jos ne menkat sieltä kuitenkin tulis kun testit näyttää negaa. Ei toi 33pv vielä kauheen paha ole, yleensähän se lasketaan että jos kierrot on säännöllisesti yli 35 pv , ei ehkä ovuloi. Tosin toi sun kiertojen heittely tietysti mietityttää.

Huomenta.
Voi Julia... isoP. Noi klimpit kyllä kuulostaa siltä, että jotain yritystä olisi ollut. Toisaalta, eipä sillä juuri merkitystä ole, jos se ei kerran siellä pysy. Tsemppiä!!

AdoptioG: Me ollaan jo ihan yrityksen alussa puhuttu, että adotoidaan, jos omaa ei suoda. Tietysti keskustelu pitää käydä uudestaan tosipaikan tullen, mutta uskoisin, että adoptoidaan. Maata en ole vielä tarkemmin miettinyt. Ehkä joku Brasilia tms. Mä ajattelen tuon ihonväriasian ihan toisinpäin. En näe sitä mitenkään ongelmana ja mun käsityksen mukaan lapsia kiusataan aika vähän ihonvärin takia. Ja jos kiusaamisen aihe ei ole ihonväri, on se taatusti joku muu ulkoinen seikka.. nenä, ylipaino, ihan sama, lapset keksii kyllä. Mulla on aika vankka mielipide näistä ihonväriasioista muutenkin ja iso osa suomalaisista on jotenkin vinksahtaneita tämän asian suhteen. Saarnaa pukkaa taas ... :)

Omassa navassa ei uutta. Menkkojakin pitää odotella vielä yli viikko. PQ jännääjille :) :)

Johan alkoi ruskeakin tuhrutus...ja varasin ajan Fredrikalle ens viikon torstaille. Jos sitten saisin jotain dopinkia tähän kiertojen heittelyyn niin voisi niitä oviksia bongailla. Jos F suostuisi vaikka antamaan mulle niitä clomeja samalla ihan vahingossa? Potuttaa tämä tämmöinen!

Mieskin lähti sopivasti Turkuseen asiakkaiden kanssa (tulee vasta huomenna väsyneenä) että tänään en pääse ryöppyämään sen niskaan tämän projektin kanssa, mutta onneksi yksi ystävä on tulossa kylään ja mennään lenkille. Saa sitten jollekin purkaa tätä juttua ihan livenä. Tehän kuuntelette joka päivä virtuaalisesti.

Masuun ja selkään sattuu, enkä löytänyt vahvempia särkylääkkeitä kuin hemmetin panadolia jolla ei ole mitään vaikutusta. Pääsis edes kunnolla pilveen...:-((. No se oli vitsi.

Eipähän tartte tänäkään vuonna olla juhannuskokolla kuivinsuin...

Ja lomalle pääsen vasta alkaen 11.7 joten vielä pitäisi pari viikkoa raataa ennen lomaa. Suhteellisen epäreilua.

Tervehdys himasta.
Eiliset vatsajuilinnat muuttuivat sitten vatsataudiksi. Yö meni rattoisasti kylppärissä. Olo on suhteellisen hatara. Yöllä alkoivat, ainakin osittain myös menkat. Hirveitä klimppejä. Eipä juuri muuta. Eipä naurattanut kun ajattelin että suolisto-oireet + menkkojen alku voisi viitata tosiaan siihen endoon. Mutta.. miehelläkin on tänään ollut vatsa kipeä (on kyllä töissä) ja töistä on pari muuta pois vatsataudin kourissa. Ehkä tämä nyt vain sattui tähän saumaan sopivasti, ei siis varmaan syytä huoleen. Tämän päivän voi siis varmaan laskea kp1 ja tämä kierto menee siis ainakin täysin luomuna. Katsotaan mitä tästä tulee. Tällä kertaa ei siis tullut lasta mutta p*skaa sitäkin enemmän :)

Moonilla, Suvilla ja Sandemanilla on siis edelleen jännät paikat. PQ kaikille! Ja tietysti muillekin.

Nekku, kiitos vaan hakaneulasta mutta mä en ainakaan nyt koe sitä tarvitsevani. Eikä mieskään enää. Miehellä tulee olemaan kesän aikana kaksi studio-projektia eli ajateltavaa hänellä riittää muissakin asioissa. Itse taas olen kesäihminen, joten tämä aika sujuu varmasti ihan hyvin. Syksy saattaa taas olla hieman hankalampi mutta kunhan saan kuittauksen, että lähete ivf-jonoon on mennyt, on taas jokin homma vetämässä ja olo ehkä helpompi kuin että ei olisi mitään tietoa mistään. Loppujen lopuksi tämä vuosi on lyhyt aika, moni ei ole käynyt vielä edes perustutkimuksissa ja meillä on kuitenkin jo 3 hoitoakin takana, vaikka tutkimustulokset eivät olisi antaneet niihin suoraan edes aihetta. Ehkä se on niin, että hiljaa hyvä tulee :)

Luin aamulla juttua Hesarista. Oulussa 31-vuotias nainen oli yhtäkkiä tajunnut ravintolaillan päätteeksi olevansa vieraassa asunnossa, jossa hänet oli pahoinpidelty ja raiskattu moneen kertaan. Siihen verrattuna oma elämä on erittäin hyvässä kuosissa, vaikkei sitä lasta tulisi ikinä.

Tänään tulee muuten Tv2 Telakka, aiheena sperma ja miksi se huononee jatkuvasti. On toka esitys, en itse nähnyt ekaa joten pitää katsoa. Muistaakseni klo 22.50.

Täähän menee niin kuin Indianapolis, ferraria vaan :( Hyvä kuitenkin Sandeman, että oot saanut tuon Fredrikan käynnin aikaseksi. On taas mitä odottaa, jos vaikka niitä clomeja. Katsotaan.

Vai että paskaa käteen..tai siis pynttyyn toivottavasti Kastiksella. Koitahan kestää!
Mulla ja sulla on vähän samankaltainen tilanne, siis, että kesäihmisiä ollaan ja uskotaan, että kesä menee siivillä ja suhteellisen hyvillä mielin ja sitten syksyllä on uudet kujeet mielessä. Saas kattoo josko ollaan ivf-jonotuksessa molemmat. Melkein jo toivoo sitä, vaikka se pelottaakin verrattuna insseihin, mutta kun siinä ainakin näkisi pidemmälle, että mikä mahdollisesti mättää. Alan pikkuhiljaa uskomaan, että mun munasolut ei oo ihan kondiksessa kun ei kerran tervettä alkiota saada, joka eläisi kauemmin kuin 11 viikkoa.

ON: menkkakivut jatkuvat ja niagara virtaa klimppeineen. *ihmettelee* Normaalisti menkat on päivän tai kaks, nyt jo neljättä päivää. Yök ja yök.

Voi Peeveli sentään Sandeman. Hyvä kuitenkin, että aika on varattu. Kyllä sä ainakin terot saat kiertoa tasaamaan. Oih ja voih.

Julia, mä veikkaan että näillä kaikilla hormoneilla on osansa siihen, miten kivut ja vuodot tulevat. Ei mulla tule missään kierroissa, siis yleensä, kipuja eikä klimppejä ja molemmissa clomi-kierrossa on ollut jotain. Eli varmaan vaikuttavat. Mä en ole saanut vieläkään kuittausta siitä ivf-jonosta, mutta täällä Helsingissä jono on siis sen 6 kk. Toisaalta, jos kuulemani huhu, että nkl ostaa palveluista Väestöliistosta pitäisi paikkaansa, hoitoon voisi päästä vähän aikaisemminkin. Mutta eihän tässä loppujen lopuksi nyt niin kiire ole. Ivf:ssä sitten tosiaan näkee, että mikä mättää. Mistäs sitä tietää, jos kyseessä onkin joku kromosomi-vika tms. Helpottaisi sekin, jos jotain selviäisi, mille ehkä voisi tehdä jotain. Tämä kun on pään hakkaamista seinään eikä yhtään kivaa sellaista. Mutta toisaalta, kuten todettu - voisi mennä huonomminkin. Tehän varmasti pääsette nopeammin kun siellä suunnalla jonot eivät taida olla yhtä pahat ja olette jo valmiiksi potilaina sisällä. Mulla on tosi huonoja kokemuksia julkisesta puolesta, joten katsotaan kestääkö hermo sitä rumbaa ollenkaan. Toisaalta on jotenkin kohtuutonta, että jos haluaa ""tuottaa"" lisää veronmaksajia, pitäisi maksaa siitä itsensä yksityisellä kipeäksi (n. 2000 EUR kerta, myöhemmin tietysti lääkkeet jäävät pois maksukaton takia) kun on kuitenkin koko ikä maksettu verovaroja, että hoitoa saisi. Joskus sitä vain meinaa olla kade niille, jotka saavat kaiken niin ""helposti"". Inssit nyt menivät vielä yksityisellä kun kustannus ei ollut niin suuri, mutta tuo ivf/icsi hinta oikeasti hirvittää.. Vaikka ainahan sitä on selvitty, eihän se siitä ole kiinni.

Kastehelmi ja Julia, ajattelin esittää tälläisen inhottavan kysymyksen/pohdiskelun jota olen itse omassa mielessäni pyöritellyt. Mies kertoi eilen pariskunnasta jotka oli käyneet kaikki hoidot läpi ja sitten eronneet (oliko syy lapsettomuus, sitä ei tiennyt) ja nyt molemmilla on lapset uudesta suhteesta. Yritin selittää että toisilla asiat ei ole helppoja ja joskus syytä ei löydetä ja välillä solut eivät ""tykkää"" toisistaan. Mutta (nyt siihen kysymykseen) mikä on teidän näkemys näiden stoorien eroprosentista? Kun musta tuntuu että nämä AH NIIN YLEISET kertomukset lapsettomuudesta ja hoidoista kertoo aina että tyypit eroaa kun on niin rankkaa. Ja epäilen että sitä mieheni pelkää tässä tutkimuksiin menossa eniten. Siis meidän parisuhteen menettämistä lapsen takia....soitteleeko teillä tälläinen ajatus kelloja?

Ja KUKAAN meistä ei ole lapseton ennenkuin ITSE sanoo niin. Ei saa ottaa hernettä näistä mun tummista ajatuksista.....

Kastehelmi,
täällä Trella viime vuonna tuo ivf jono julkisella oli myös ton puolivuotta, tän hetkistä tilannetta en tiedä. Siis vaikka ollaan jo ""sisällä"" ja hoidoissa, niin ivf hoitoon on vielä oma jononsa. Niin ilmeisesti Hkissäkin.
Vielä viime syksynä mulla tuntui olevan kauhee kiire näissä vauva-asioissa, mutta nyt on aivan päinvastainen tunne, hiljaa hyvä tulee, niin kuin sanoit. On kestäny jo niin kauan, että ihan sama meneekö vielä kuukausia tai vuosi. Moni täällä on todennut, että elämä ennen vauva yritystä on ollut hyvää ja tyydyttävää ja suhde toimii ja on kivaa, miksei siis palata siihen ja antaa ajan kulua rauhassa... Tietty on järkevää tunkea itseään tutkimuksiin jos kierto ei pelitä tai on simppavikaa, mutta sitten voi taas rauhassa odotella hoitojen etenemistä, eiks niin :)
Nyt kun sanoit tosta, että lääkkeellisissä kierroissa on ollut erilaiset menkka tuntemukset, niin yhdyn kyllä siihen. Mullakin tietty limakalvo paksuuntui oikein kunnolla FSH:n ansiosta, joten on enemmän mitä vuotaa. Loogista. Mutta kivut olis voinut jäädä tulematta. Särkee.

Sandeman,
kyllähän tuokin on käynyt mielessä, siis että kuinka meidän käy jos jäädäänkin täysin lapsettomiksi. Kamala ajatus, mutta mahdollinen. Ollaan siitäkin puhuttu ja oltu molemmat sitä mieltä, että ei siltikään erottaisi. Tällä hetkellä ainakin uskon siihen, tämä lapsettomuuden tuska on lähentänyt meitä ja ollaan tajuttu kuinka paljon saadaan toinen toisiltamme voimaa ja iloa. Meidän on hyvä olla yhdessä, vaikka sitten ilman lasta sanoi miehenikin.
Miehen kanssa puhuttiin silloin näistä asioista kun odoteltiin simppa-analyysin tuloksia ja hänkin panikoi, että mitäs jos vika on hänessä. Varmaan aika yleinen pelko, että toinen muka jättää kun toisesta löytyy vika. Meidän mielestä se, että vika on jommassa kummassa ei ole eron syy, vaan ongelma on yhteinen ja yhdessä se jotenkin hoituu ja surraan pois.

Me ollaan tämän viikon jälkeen VIRALLISESTI lapsettomia, selittämättömiä sellaisia. Mitäs sitä kieltämään, näinhän se vaan on. Mutta eihän se sitä välttämättä tarkoita, että oltaisiin ikuisesti :)

Tuosta ero-ajatuksesta. Me ollaan enemmänkin lähennytty näiden vastoinkäymisten aikana. Toisaalta, eihän sitä tiedä, että jos jotain ihmeellistä ilmaantuukin, kuinka käy. Jos esim. soluissa on jotain, etteivät ne sovi yhteen, on aina mahdollisuus koittaa luovutetuilla soluilla. Simppoja on nopeampi, helpompi ja huomattavasti halvempi saada, joten itse kokeilisin niitä ensin. Se on sitten eri asia, että miltä miehestä se ajatus tuntuisi. Tietysti niitä lapsia voi sitten saada toisen kumppanin kanssa, jos syynä on ollut tuo solujen yhteensopimattomuus.

Mä muistan korostaa miehelle suhteellisen usein, että mun on hyvä näin ja että hän parasta elämässä - loppujen lopuksi on sitten aika sama, että tuleeko niitä lapsia biona vai kenties adoptoituna, vai tuleeko ollenkaan. Mies ei ole esittänyt vielä mitään vahvaa kantaa, että haluaa ehdottomasti omia bio-lapsia ja jos jostain syystä kävisi niin, ettemme me voisi saada yhteisiä lapsia eikä luovutettuja muniksia meinaisi löytyä, niin en tiedä miten hän sitten homman ratkaisee. En mäkään sentään kaikkea etukäteen murehdi :)

Kaipa toi homma on kuitenkin enemmän kiinni jokaisen omasta päästä ja elämän tärkeysjärjestyksestä. Eli kokeeko mies olevansa arvokas elämässäsi vaikka ei voisi sinulle lapsia ""antaa"" ja toisinpäin.

Itse en ole vielä hirveästi tuollaista asiaa miettinyt. Onhan se totta, että elämästä voi tulla tosi rankkaa jatkuvien hoitojen, hormoniheittelyiden, ajoitetun seksin yms. takia. Ja rahapulakin voi kiristää hermoja. Jos se lapsi tai sen ""teko"" muuttuu koko elämän ainoaksi sisällöksi, voi tietysti niitä ongelmia tulla.

Mun täytyy siis sanoa, että mulla toi sun ajatus ei soittele kelloja. Ehkä teidän kannattaisi jutella mikä on teidän elämässä tärkeintä jne. Jos en sua yhtään ""tuntisi"" niin mulla tulisi tosta sun ajatuksesta mieleen, että mikähän tyranni se nainen on, jos mies pelkää tollaista hommaa. Älä ota pahalla, meillä kun tuo keskustelu on usein aika avointa ja mieskin on oppinut sen meidän eron jälkeen juttelemaan asioista huomattavasti enemmän.

Mä en muuten ole niin hirveästi lukenut ihmisistä, jotka olisivat eronneet lapsettomuuden takia. Tai siis onhan niitä ihmisiä vaikka kuinka, mutta onhan näilläkin palstoilla pyörinyt pareja, joilla yritystä esim. 3-6 vuotta ja asiat ovat ihan ok.

En tiedä olenko sitten täysi uuno vai mitä, mutta kun oltiin perustutkimuksissa ja olin ihan varma, etten ovuloi jne (voi kuinka tajuaa nyt, että se ""vika"" on helppo korjata verrattuna moneen muuhun) ei mulla tullut mieleenkään, että mies haluaisi erota sen takia. Tai en ainakaan muista. Mulla onkin omalaatuinen itseluottamus. Enemmänkin jopa toivoin, että ""vika"" olisi mussa, jolloin voisin siihen itse vaikuttaa aktiivisesti ja kestäisin sen helpommin kuin mies, jolle saattaisi tulla se ajatus, että haluaisin erota, mieleen. Ennen testien tuloksia asiat oli kuitenkin keskusteltu niin moneen kertaan läpi, ettei hänkään sellaista sitten pelännyt. Ensinnäkin niitä hoitovaihtoehtoja on niin monia, ettei yhden analyysin perusteella kannata edes hätäillä. Ja kun ne tuloksetkin voivat vaihdella.

Mehän oltiin oltu yhdessä jo 8 vuotta ennen kuin mä aloin lämmetä lapsi-ajatukselle, joten toisaalta sekään vaihtoehto, että niitä lapsia ei koskaan tulisi, ei tunnu ainakaan tänään kauhean pahalta.

Julia, mullakin on aikamoiset vatsakivut. En tiedä johtuvatko ne pelkästään menkoista vai siitä kun on koko yön myös oksentanut ja vatsa krampannut. Olo on kuitenkin kuin joku olisi täräyttänyt pesismailalla vatsan päälle ja alakautta sisuksiin. Auts. Ihanaa kun tulee luomukiertoja, jossa oireet eivät ehkä ole näin pahat. Kyllä tämä kesä menee tässä odotellessa, mutta kun tulee pimeä marraskuu niin voi v*tuttaa, että vieläkö joudutaan jonottamaan. Toisaalta, tänään ainakin tuntuu siltä, ettei ole kovin kiire asialla. Siis haluan ehdottomasti siihen jonoon, että se aika lähtee sitten kulumaan ja olen edelleen tyytyväinen, että tutkimukset tehtiin varhain. Juuri nyt tuntuu kuitenkin siltä, että voin hyvin odottaa siihen ivf:n pariin pääsemistä. Meilläkin sitä luomu-yritystä on takana vasta suht vähän, joten eihän sitä tiedä, jos se elämä ehtisikin yllättää. En kuitenkaan sitä enää aktiivisesti toivo tai siis luota siihen, että plussa tulee luomuna. Mutta..nyt siis edessä ihana kesä, 4 vkoa yhteistä lomaa, reissu kavereiden kanssa, mökkeilyä, töissä uusia haasteita syksyllä, miehen ura etenee jne. Ja mahdollisuus nauttia vapaasta elämästä, spontaanista seksistä sekä vaikka alkoholista silloin kun siltä tuntuu. Voi ottaa hotelliviikonlopun toiseen kaupunkiin, voi tehdä mitä haluaa milloin haluaa, kun ei ole niitä lapsia. Nyt siitä pitää vielä nauttia kun ei se elämä näytä toiseen suuntaan muuttuvan.

Moikka, ei tosiaan ollu tarkotus mitenkään jeesustella tossa siideriasiassa. Olen kyllä juttujanne seuraillut pidemmänkin aikaa ennenkuin siirryin onnekkaasti tuonne toiselle puolelle, ehkä mua siis vaan harmittaa kun en voi itse siideristä nyt nautiskella... Mutta siis ei tosiaan ollu tarkotus mitenkään moralisoida. Hyvässä hengessä vain huomautin asiasta. Ymmärrän kyllä että ku ei mitkään temput raskautumisessa auta niin tuntuu turhauttavalta rueta elämäntapojaan liikaa kyttäämään. Juttunne on oikein piristäviä, niinpä olen tilannettanne seuraillut vieläkin aina silloin tällöin. Joten nauttikaahan vaan kesästä siidereineen kaikkineen ja tsemppiä kaikille vauvaprojektiin! :)

Hitto, kirjoittelin pitkät pätkät ja teksti katosi. Tää Sonera on kyllä ihan...

Sandemanille piti lähetellä positiivisia ajatuksia kaiken kurjuuden keskelle! Ja Kastehelmelle paranemisia!

Tuo eroasia on joskus ollut mielessä, täytyy myöntää. Meillä on sitä ikäeroa jonkin verran, eikä voida tätä projektia jauhaa vuosikausia, joten mielessä on joskus käynyt ""vaihto"". Ja tuohan lapsettomuus esille asioita, jotka oleellisesti liittyvät arkielämään. Toisesta välittäminen, yhteiset haaveet. Ne saattavat kärsiä inflaatiota lapsettomuudesta kärsivillä pariskunnilla. Sen verran iso asia on kysymyksessä, että ymmärrän kyllä pareja jotka eroavat. Mutta en usko siis, että ainut syy on lapsettomuus!

ON: Kp 26/28-32. Äsken ennen syömistä mulla oli aikas huono olo, sellainen lievän krapulan tunne, jonkinlainen heikotus. Syömisen jälkeen olo vähän korjaantui. Viikonlopusta asti ollut tätä omituista oloa. Liekö tosiaan mullakin joku mahatauti kytemässä, pienesti kyllä toivoo, et kyse olis jostakin muusta! :)

Suville rankasti PQ:ta! Meinaatkos nyt testata ennen juhannusta?

Ulkopuoliselle piti sanomani, että tuntui vaan tosi naivilta se sun kommentti alkoholista. Meitä on tässä porukassa sekalainen seurakunta, osalla yritystä jo vuosia. Ja monilla tosiaan hoitoja takana. Kyllä se alkoholi-asia on meille täysin tuttu, muttei niistä aina jaksa välittää :) Itse olen sitä mieltä, että jos mun pitäisi lopettaa ns. normaali elämä (käytän siis alkoholia yleensä tosi vähän) jotta voisin tulla raskaaksi, niin antaa sitten olla tulematta. Kaikesta huolimatta onnellista odotusaikaa sinulle! Ja vielä sä ehdit sitä siideriä kiskomaan koko loppuelämäsi :)