Tahkoojat #88

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sanelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huomenia! Täällähän on taas vaikka mitä! Julian kuulumiset nyt hurjasti jännittää, pidät meitäkin sitten piinassa huomiseen saakka :) Meinaat siis ilmeisesti testata huomenaamulla uudestaan? Toisaalta, jos olis jotain jäämiä niin luulis ettei tilanne päivässä muutu, tarkoitan siis että jos gyne on käskenyt testaamaan huomenna niin luulisi että ei enää voi olla jäämiä kun h-hetkeen on vaan 24 h. Varovaiset tuuletukset siis täältäkin...

Tiitu, ihana kuulla hyviä uutisia!! Hinoa Hinoa!

Mitenkäs Hertan Sööperin käynti meni?

Aniliinin lapasta ei ehkä tänään vielä kuulla, jos olet nukutuksen jälkeen tokkurassa?

Suru, kiva kuulla susta! Gyne vaikutti inhan välinpitämättömältä, kävitkö yksityisellä? Muuten haiskahtaa ihan verorahojen säästelyltä... tylsää.

Sari, ikäviä uutisia ja varmasti vetää hetkeksi sen maton alta. Mutta toisaalta nyt vaan eteenpäin ja olen samaa mieltä siitä että kun asiat selkiää ja toimintasuunnitelma on tehty, niin varmasti näyttää valoisammalta.

Tästä tuli mieleen tuo Ankaran kommentti, aika on suhteellinen käsite ja tietysti jos mitään vikaa ei ole niin ei ole välttämättä lyhyen ajan sisällä ainakaan rahallisesti järkevää mennä hoitoihin. Mutta täällä on monella todettu jotain häikkää joten miksi ei? Minäkin tiedän sen verran omasta endostani että ajan kanssa se voi todella aiheuttaa pysyvää lapsettomuutta jos vaan odotellaan eikä tehdä mtään. Miksi ei siis hoitaa asiaa?
Jos on kuitenkin tärpännyt niin vuosikin tuntuu jälkikäteen lyhyeltä ajalta, kuten Suvikin aikoinaan sanoi.
Mutta on mukava kuulla että olet hengessä mukana!!

Tänään on billeet Birdiessä, siellä on jonkun uuden lehden avajaiset ja tarjolla ILMAISTA alkoa ja purtavaa, hehee...tosin aiotaan miehen kanssa käydä vaan kääntymässä, huomenna taas työpäivä..

Moiks! Mä oon lueskellu tätä ketjua ja tunnuitte kaikki niin mahtavilta tyypeiltä että päätin liittyä seuraanne.

Kerronpa ensin vähän taustoja meistä eli minä 25 v ja mies 30v, meillä on esikoinen joka on kohta 3 v.
Toista ollaan yritetty vuoden päivät. Mulle on lekuri tehnyt endo epäilyn (teki sen ensimmäisen kerran ennen esikoista) sisätutkimusta tehdessä...kohdun takaseinämässä tuntui jotain ""röpelöä"". No viime maaliskuussa lääkärissä käväisin epäsäännöllisten kiertojen takia jolloin lekuri sanoi että jos vuosi tulee täyteen ja lasta ei kuulu niin tule uudelleen, mahdollinen endo voi aiheuttaa lapsettomuutta. Kevään söin teroja, kesän yritin olla stressaamatta ja syksyn olen tikutellu ovista...turhaan :( Nyt mulla on sitten aika 7.10 yksityiselle lääkärille aika. Kertokaahan mitä mä pyydän sitä mulle tekee..ultrausta, munajohtimien aukiolo tukimusta...?? Mitkä on ensimmäiset perututkimukset? Missä vaiheessa ootte kiikuttanut miehen simpat näytille? Kaikki mulle niin uutta ja haluasin päästä kunnolla alkuun näiden tutkimusten kanssa.
Viime kierrosta en löytänyt edes ovista mikä on sikäli ihan normaalia, mutta missattu kierto harmittaa silti. Nyt on sitten kierto päättänyt venyä ihan mahdottomiin tänään siis kp 34/28-34 eikä ole minkäänlaisia tuntemuksia että menkat edes alkaisi. (EI, en ole raskaana..negakin jo testattu)
Elikkä siinä taustoja meistä ja tilanteesta..

Pelonsekaisin tuntein täällä mennään...ja ihan omaa syytä!
Keijukainen, tuota juuri pohdin itsekin, että onko se ihan niin tarkkaa, että vuorokaudessa viimeisetkin fsh-piikityksen hcg:t vasta poistuisivat? Eipä taida kukaan osata siihen vastata.
Kun kysyin lääkäriltä, että milloinkas sitä sitten testataan, niin hän pyöritteli allakkaa kädessään ja kun kysyin, että jo torstainako, niin hän hetken emmittyään sanoi, että no jos perjantaille odottaisin.
Menkkatissiä muuten juilii ihan ihan aavistuksen. Toisessa ei tunnu mitään. Finnit kasvoista on hävinny, yläselässä ehkä muutama näppy (raskauksissani on aina iskenyt akne yläselkään), mutta makeata tekee mieli. Näiden perusteella väittäisin, että menkat ovat tulossa. Toivottavasti olen täysin väärässä.
Sorppa täysin oma napa, ymmärtänette että mulla kädet tärisee ja pää on täynnä hulluja ajuksia.

Julia, siis todella jännältä kuullostaa. Ja vielä tosiaan vuorokausi piinaa...mietin jo sitäkin että jos soitat sille lääkärille, mutta toisaalta: JOS on niin että ne vois olla jotain jäämiä (mikä tuntuu kyllä uskomattomalta, eikö ne jäämätkin aika pian inssin jälkeen häviä?)ja lekuri sanois että on se varma plussa..niin sekin tuntuis kamalalta. Joten musta tuntuu että on paras vaan odottaa ja testata tosiaan huomenaamulla uudestaan.
Nyt vaan koetat kestää ja saada ajan kulumaan...(varmasti impossible)

Mariska, tervetuloa mukaan! Meillä on sun kanssa vähän sama tilanne sitten (paitsi että meillä ei ole sitä esikoista), eli endoepäily. Mekin odotellaan miehen kanssa aikaa lapsettomuuspolille 1.11. mutta lapa on kai ainakin jo päätetty tehdä mulle ja luulen että silloin tulee se simppatestikin ajankohtaiseksi.
Mä oon vähän huono antamaan neuvoissa noissa hoidoissa kun mulle itselleni ei ole tehty mitään. Luulen (ja toivon) että lapan yhteydessä tehdään sitten myös tuo aukiolotutkimus. Ultran perusteella munasarjat&kohtu on siistit eikä niissä näy viitteitä endosta mutta kaikki on varmaan mahdollista...

No mieshän tietty oli puulla päähän lyöty, hän on siellä reissussa sunnuntaihin asti, joten ei tässä olla kasvotusten puheltu. No tulihan sillä tietty mieleen, et what the fuck, onko nämä kaksi aikaisemman liiton lasta hänen? yms.....
Toki 11 vuodessa voi tapahtua vaikka mitä, mutta silti.....ja sit mä nyt olen vähän vielä muutenkin sekaisin tämän järkeni ja tunteideni kanssa......oikeesti mä nyt voisin lähtee kibbutsille keräämään appelsiineja kuukaudeksi ja oikeesti miettiä, että mitä nyt ja mitä mä haluan. ANTEEKSI OMA NAPANI!!!

Mä olin eilen lenkillä tän toisen miehen kanssa ja keskusteltiin syvällisesti (ilman tätä lapsettomuusjuttua) kysyin siltä suoraan mitä se haluu, koska se lopettaa tän, ihan niinkun olen itseltänikin kysellyt.....ja siitä että molemmilla on perusasiat suhteessa ok ja mikä saa ihmisen tekee tämmöstä....mut se vaan on se kipinä, ihastumisentunne jne........tajuutte varmaan!!!!!!! Lupasimme molemmat takoa järkeä päähämme. Mut hei järki+tunteet= mitä????? kulkevat hiukka eri rataa......

Huh, olipa taas tekstiä.
Ensinnäkin Julialle onnittelut! Eiköhän se plussa siitä vahvistu. Esim. Pregnylin hcg poistuu elimistöstä viimeistään 10 vrk, joten eiköhän se ihan raskaudesta johtuvaa ole :) Mä olen saanut Acon10 sellaisen väärän viivanpaikan/haamun tokan inssin jälkeen. Siis tuli kirkkaan valkoinen viivan paikka, ja sitten siihen reunaan punainen koko matkan raita. Lugejen vaikutus poistui kuitenkin vasta 5 vrk myöhemmin ja menkat alkoi. Kemiallinen raskaus tai mikä todennäköisempää viallinen testi. Mutta kun kunnon viiva tai haamu tulee, niin eiköhän se ole sitä itseään :) Hinoa, että plussamopo pärähti taas käyntiin.

Sari, ikävä kuulla tuloksista. Onneksi hoidot ovat nykyään niin kehittyneet, että varmasti apuja on olemassa. Onko jatkosuunnitelmaa vielä valmiina?

Tiitu, hinoa että ssg oli helppo. Olenkin tässä miettinyt, että voisiko kivulias ssg olla jonkinasteinen merkki myös endosta/kiinnikkeistä? Toisaalta, voi kai se sattua ilman mitään feilujakaan.. Huoh, mene ja tiedä.

Surun gyne kuulostaa kyllä ihan amatööriltä. Ensinnäkin pitkäkiertoisella ultra kp17 on ihan ok. Toisekseen verikokeet ovat myös ok. Ja kolmannekseen, vaikka mies olisi kerran saattanut naisen raskaaksi, pitää simpat silti tutkia. Sama hommahan Julialla oli, ja kuitenkin simpoissa aluksi se feilu. Suru, tiukkaa linjaa vaan tutkimusten suhteen.

Mariskallekin tervetuloa joukkoon. Täällä taisi olla joku ketju, jossa oli selvitetty noi kaikki perustutkimukset. Perusjuttuihin kuuluu ultra, papa, verikokeita (kilpparit, prolaktiini, progesteroni ainakin), ssg ja miehen simpat. Sen jälkeen on aika paljon perustietoa kasassa, jolloin voidaan edetä. Ja jos on tuota endo-epäilyä, niin ei muuta kuin lapaan vain ja homma kuntoon.

Keijukaisen kanssa olen samaa mieltä. Vuodenkin, tai pidemmän aikaa voi odottaa, jos siltä tuntuu, mutta jos tietää tai tuntee, että on feilua, niin kannattaa laittaa asioita eteenpäin. Yleensä ongelmilla on tapana kasaantua, eikä ne ainakaan itsestään katoa.

Huh.. omassa navassa ei mitään uutta. Vasemmasta munasarjasta olen koko ajan tietoinen, eli siellä on varmaan kysta tai endometriooma. Ensi viikollahan se selviää. Mutta.. ei huoleta yhtään. Tällä hetkellä on itse asiassa sellainen tunne, ettei lapsella ole niin kiire. Voi tätä elämää :) Kevyt maaninen vaihe taas vaivaa :) Joo, marraskuussa viimeistään itken kun mitään ei tapahdu.

Kastehelmi, mulla on kans ollut nyt pari kiertoa (oikeestaan heti Sööperin käynnin jälkeen) särkenyt vastaavasti oikeeta puolta munasarjan kohdalla. Nyt kipu on taas vähän hellittänyt mutta toi on ""tuntee sen olemassaolon"" on tosi oiva ilmaus. Juuri siltä se tuntuu! Siksi hassua kun ultrassa ei siinä näkynyt mitään siinä että mikä h***tti sekin taas on??
Menee joskus hermot omaan kroppaan!

JIPPIIIII JULIA! Toivotaan että plussa on plussa eikä väärä hälytys!!!

Saatiin tänä aamuna asennettua netti kotiinkin:-) pääsee sitten viikonloppuisinkin teidän kanssa juttelemaan jos on tylsää.

).( kp32 saattaa muuttua minä hetkenä hyvänsä kp1ksi. Selkää särkee jumalattomasti, tänä aamuna valkkarin seassa vähän ""väriä"". Menkathan sieltä on tulossa, onneksi tulevat nyt että kerkee ne lusia ennen Sööperiä. V*tutus maksimaalisen PIENI, oikeastaan ihan normaali olo, jos ei nyt tuota selkäsärkyä lasketa.Tuskin ainakaan minä pääsen tämän kertaiseen plusaajien kolmen koplaan:-((

Sari: miehen simppojen tilannehan voi muuttua 11 vuodessa vaikka miksi! Toivottavasti saat sen järjen ja sydämen suurinpiirtein samaan jamaan, oman miehen reissusta palaaminen saattaa auttaa asiaa. (tai sitten ei)

Hertan Sööperin kuulumisia minäkin odottelen!!

Teretulemast vaan uusille (nimimuisti aivan toivoton!) Mariska se taisi olla:-)). Perustutkimuksia on siis progesteroni, prolaktiini (molemmat verikokeita), munatorvienaukioloultra (SSG) ja tietty ihan perus ultrat. Lisäksi voidaan tehdä kierronkartoituksia ja muita systeemejä. JA MIEHELLE simppanäyte. Yleensä simppanäyte tehdään aikaisessa vaiheessa mutta meillä mies on vielä hannannut, nyt laitan siihenkin vauhtia. On jahkaillut jo liian kauan.

Pakko tehdä vähän töitä kun vasta tulin konttorille...

Mä oon kanssa puhunnu ukolle mahdollisesta simppa näytteen viemisestä...voi kuulkaa olisittepa nähny ilmeen...
Kauhistu reppana niin että kadutti samantien et otin puheeksi. Olen kyllä ymmärtänyt että simppanäytteen vois tehdä kotonakin ja viedä purnukan sitten lämpimässä paikassa (esim. ihoa vasten) labraan mahdollisimman pian. Se saattaisi meillä onnistua. Mun ukko on semmonen perus juntti jota en kyllä saa minnekkään terveyskeskuksen koppiin runkuttamaan...:) Vaikka vauva kuume on hänelläkin kova!

Sandeman, jos nyt jotain positiivista kehitellään niin hyvä että on menkat ohi ennen Sööperiä sitten. Noin mullakin viimeksi alkoi, pe tuli vähän väriä valkkarissa ja seuraavana päivänä (muistaakseni) hanat auki. Sulla onneksi pysyy toi kierto hanskassa.
Selkäsärky on tylsää :(

Juuh, katsellaan huomiseen. Se siitä. Kiitos ymmärryksestä.

Mariskalle tervetuloa meidän poppooseen. Saitkin jo vastauksia perustutkimuksista. Painotan, että todellakin kannattaa tutkituttaa ne miehen simpat! Kokemusta on! Tulin siis kerran luomusti raskaaksi (km), sitten ei mitään pitkään aikaan ja kuinka ollakaan kun vaadin lähetteen simppatestiin, niin viaksi paljastuivat miehen liikkumattomat siemenet. Meillä ainakin miestä helpotti se tieto, että näytteen purkittamisen voi todellakin tehdä kotosalla ja sitten kiikuttaa pikapikaa purkki labraan, ehkä tämä tieto auttaisi teilläkin. Varovasti tiedonmurusia miehelle jaellen hyvä tulee.

Hinoa Julia!! Toivotaan että viivat tikussa pysyvät!

Ja tässä Sööperi-raporttia: Kohdun takaosassa (takana?) näyttäisi olevan pieni endokiinnike. Sööperi sanoi, ettei osaa sanoa, vaikuttaako se tai miten vaikuttaa raskautumiseen ja koska meillä on kerran tärpännyt, niin hän kehotti yrittämään vielä puolisen vuotta ja sitten vasta lapaan. Se kiinnike on ollut siellä nimittäin jo ennen tärppiä viime joulukuussa. Muistan kyllä kun Mikkonen puhui, että täällä takana on jotain, mutta ei siihen sitten sen kummemmin puuttunut eikä puhunut ENDOSTA, vaikka sitähän noi kiinnikkeet tarkoittavat.
Kohdun limakalvo ja munasarjat näyttävät kuulemma ihan hyviltä ja normaaleilta.
Että mitä tästä nyt sitten päättelisi. Jotenkin jälkeenpäin harmittaa, että olin vaan, että joo tehdään niin, vaikka en jaksaisi enää olenkaan vaan toivoa ja yrittää... Sööperi ei nimittäin tuntunut pitävän minään puolen vuoden yritystä (tm:n jälkeen), kait se vuosi on sitten se raja. Sanoin kyllä, että kun sinne lapaankin on niin pitkät jonot, mutta hän sanoi, ettei he laita ketään vain varmuuden vuoksi jonoon, mikä on tietysti oikein.
Nyt sitten odotellaan simppatuloksia ja jatketaan samaan malliin. Että näin meillä!

Hellou!

Julialle kovasti PQ, eiköhän se sitä ole. En usko, että sitä hormonia olis enää niin paljon, eikä se niin salamannopeasti laskisikaan, että huomenna olis nega. Joten varovaiset onnittelut!

Mukavaa Tiitu, että tuubat on kunnossa! :)

Sarille tsemppiä! Niinhän se vain on, että vaikka lapsia onkin ennestään, ei se takaa hyviä siittiöitä. Nyt varmaankin asiat etenevät nopsaan, toivotaan niin!

Tervetuloa Mariskalle!

Mulla vuoto sitten lisääntyi. Luulenpa, että kyseessä oli se kuuluisa varhainen keskenmeno. Parinä päivänä oli se ""outo"" olo ja testi näätti haamua, sitten ei enää mitään ja nyt vuodan. Mahdollisesti siis hedelmöitys tapahtui, muttei homma sitten jatkunutkaan. Eli nyt kai kp 5/28, en laske sitä ekan päivän pientä tuhrua.

Vissiin tämä lapsiasia alkaa käydä todella hermoilla, olen kireä kuin viulun kieli jatkuvasti. Saatiin taas eilen järjestettyä miehen kanssa skaba, no itseasiassa ei ollakaan tapeltu kovin paljon viime aikoina. Nyt on sitten vähän paha mieli, koska minä olin se joka aloin kaivella asioita ja äyskiä!

Ovistikut on kuitenkin nyt tähän kiertoon tilattu, joten jospa se sopukin tulee viikon sisällä? Jotenkaan ei vaan oikein riitä innostus koko touhoon. Ja mullahan ei ole siis enää edes mahiksia joka kuukausi raskaaksi tullakkaan, joten sekin vielä lisää ""paineita"". Töissä on kiirettä ja opiskelut rassaa, stressin määrääkään kun ei voi itse säädellä. Hemmetti, että on tämä vaikeeta.

PQ kaikille jännäreille!

Hertta, kovin kuullosti tutulta käynti Sööperillä. Voin kertoa ettei hän pidä oikein vuodenkaan yritystä minään, siis vuotta ilman tärppiä vaan tykkäsi että se on ""vasta"" vuosi. Tosin suostui sentään laittamaan lähetteen lapajonoon :)
Valittelin nimittäin hirvittäviä menkkakipujani, varpusparvea jne. joten sekin ehkä vaikutti.

Mua tavallaan ärsyttää että jos on kerran tärpännyt ja päättynyt km:ään niin kaikki lääkärit on sitä mieltä että voi tärpätä ihan luomusti uudestaankin. Mitä jos simpat on huonontuneet radikaalisti tai mitä jos km tai usemmat johtuvat just endosta?
Jostain kyllä luin että heti raskauden alettua endo asettuu jotenkin lepotilaan eikä lisää keskenmenoriskiä. Tiedä häntä...

Hyvä kuitenkin Hertta että munikset ja kohtu näyttivät hyvältä eikä sitä endoa kauheesti löytynyt. Multahan se löysi kans pesäkkeen kohdun takaosasta ja sanoi että lievää on...

Suvi, mulla on kans jotenkin masentuneet fiilikset tän asian suhteen. Totesin tässä kierrossa että mulla meinaa mennä hermot ilman ovistikkuja. Ehkä toisille sopii se stressitön yrittäminen, mulle ei. Kierto siis vaihtelee 28-34, limoja saattaa tulla parin päivän välein jopa viikon ajan joten päättele siitä nyt sitten ovisajankohta...
Nyt tässä kierrossa mentiin ihan fiiliksen mukaan kun mulla oli jäänyt vaan pari tikkua jotka käytin kp13 ja 15 ja sain vaan haamuja. Kovimmat alavatsajuilimiset mulla oli su-iltana (kp16). Eilen ei enää huvittanut vaikka oli kp19 ja mullahan on kierrot olleet 34 pv myös teroilla joten olis varmaan ollut tärppihetket. Mutta kun ei niin ei.
Hormonit on varmaan päin prinkkalaa kun halut ja ovisajankohta ei kohtaa :)

Niin, mullahan se tärppi tuli silloin kesällä ovistikkujen kanssa. Mulla ainakin menee vähän pakkopullaksi, jos pitää suurinpiirtein menkkojen loppumisesta kp 20 asti pitää jtp tahtia yllä. Kun ei normaalistikaan niin usein sekstailla. Tikkujen kanssa mulla on ainakin paljon vähemmän stressiä tän asian suhteen, koska silloin tietää ajankohdan melko tarkalleen. Nyt tosin on se haitta, että ovis onkin ns. väärällä puolella, eikä mitään siis voi edes tapahtua. Hitto!

Hyvähän se on noiden lääkäreiden siellä pöydän takana sanoa, ettei vuosi ole vielä mikään aika. No, kieltämättä itsestäkin tuntui siltä, kun tärppi sitten tuli. Mutta nyt taas mennään melkoisissa epätoivon syövereissä. Tuo mieskään kun ei yhtään tuosta nuorene, niin alkaa kohta olla se edessä, että ehkei kannata enää isäksi haikailla! Plääh, tämä todella stressaa nyt tällä hetkellä. Pitää varmaan etsiä kohta samanikäinen mies, jonka kanssa voi sitten surutta tahkoilla about 10 vuotta!

Hmm, vai oli Sööperi sitten tuollainen. Jotenkin mä oon odottanut sitä kuin kuuta nousevaa, että sitten liikahtaisi tämä koneisto liikkeelle, mutta täytyy siis varautua siihen että tyyppi ei pidä mua ja mun kroppaa minään. Mulla on kyllä se endometriooma uä-kuva Brunolta, jospa se vakuuttaisi ja laittaisi mut lapa-jonoon? Mä en muuten ollenkaan ymmärrä miten ne lekurit mitään havaitsee siitä uä-kuvasta kun on niin hämäriä ja epätarkkoja?

Vedin just buranaa naamariin jos tuo särky hellittäisi, menkoista olen ihan varma, vaikka vuoto ei vielä alkanutkaan. Voipahan sitten huomenna kamujen kanssa kittailla rauhassa punkkua...

Gissa: Messukeskuksen luota en kyllä keksi YHTÄÄN kivaa ravintolaa, ovat vähän sellaisia hotellin-alakerrassa-samaa-safkaa-ympäri-Suomea-mestoja. Jos voitte autoilla vähäsen ja tykkäätte kiinalaisesta niin kaupungin parhaita kiinalaisia on Peking joka on Aleksis Kivenkadulla. Olisko jollain muulla parempaa paikallistuntemusta?

Sandeman, kyllä se Sööperi on tossa endoasiassa aika guru, joten sikäli uskon että valottaa sun tilannetta. Ei se endoa mitenkään väheksy vaan ottaa vakavasti, varsinkin jos on kovia kipuja. Tosta yrittämisestä vaan se on sitä mieltä että vuosi ei ole kauheen pitkä aika vielä mutta laittoihan se mullekin lähetteen lapsettomuuspolille.
Ja onhan teilläkin se vuosi täynnä joten uskon että käynti on ihan palkitseva. Sitähän on joskus mainittu sympatian puutteesta vaikka muuten on ammattitaitoinen lääkäri.

Ai niin Gissalle, ravintolavinkkejä: Messukeskus tosiaan sijaitsee Itä-pasilassa joka on sellaista aika ankeeta aluetta (toivottavasti kukaan ei asu siellä, jäiks!). Siellä on oikeestaan vaan se Holiday Inn-hotelli ja Pasilan rautatieasema (NOT!). Olen samaa mieltä Sanden kanssa että kannattaa suunnata vähän kauemmas. Oon käynyt myös tuossa Pekingissä mutta täytyy sanoa että parempiakin kiinalaisia on...
tai sitten siellä oli vaan huono päivä )
Siinä on aika lähellä ravintola Weeruska joka voi vaikuttaa aika ""räkälältä"" mutta ruoka on tosi hyvää (varsinkin pizza!)http://www.weeruska.com/

Kannattaa ehkä olla Sööperille vähän tiukkana, että saa lähetteen eteenpäin, varsinkaan jos ei ole kovia kipuja. Kysyi myös mun ikää, joten sekin voi antaa aihetta asian kiirehtimiselle. Vaikka en tiedä onko se lapakaan mikään hokkuspokkus-temppu. Onko endometriooma eri asia kuin kysta? Koska noi munasarjan kystathan saattavat itsestään puhjeta ja poistua, kait? Muuten Sööperi oli kyllä asiallinen tyyppi.

Se endokiinnike ei kuulemma aiheuttanut sitä, että tärppi saatui olemaan tuulimuna. Huono tsägä vaan, no joo todella huono :((.

Sarille voimia eteenpäin! simppatulokset alkavat jännitämään täälläkin...

Hah Sandeman, mä oon ihan samaa mieltä tosta, että miten ne gynet saa mitään tolkkua noista ultrakuvista. Eilen vaikka kuinka kyttäsin sitä ruutua, niin en osannut nähdä, että joo-o on ne selvästi auki, vaikka se Bruno sanoi, että katso, nyt näet itsekin, kuinka se neste etenee. Minä siihen, että jeeesjees, vaikka en oikeasti sitä ""nahnyt"".

Mariskalle tervetuloa!

Gissa, samaa mieltä edellisten kanssa, täällä Itä-Pasilassa (olen töissä täällä;)), ei ole mitään kunnon ruokapaikkoja, joten kehottaisin myös menemään jonnekin vähän kauemmas. Ette keskustaan kuitenkaan ole menossa? Mäkin muuten menen huomenna Habitareen, nähdään:D

Julia, hui ja apua, uskon ja toivon, että se on SITÄ!

Sandeman, jos sulla ei ole vielä vuotoa, niin PQ! Mulla plussakierrossa selkäsärky äityi aivan mahdottomaksi muutaman päivän ajaksi menkkojen ajankohtana!

Mahtista, että Tiitulla on röörit auki! :)

Suru, eipäs edenneet sun asiat gynellä ainakaan vielä toivottuun suuntaan, toivottavasti ensi kerralla sitten!

Sarille tsemppiä! Menee varmaan hetki, kun pystyy kunnolla sulattelemaan tollaset uutiset. Mutta muita Tahkoojia lainaten: nykyaikaisista hoidoista saatte tekin apunne!

Tervetuloa Mariskalle!

Ja sitten ( . ) : Todella pullukka olo siis, vatsa turvonnut ja haava kipeä. Kuljen selkä kumarassa kuin vanha mummo ja mies joutuu vetämään mut sängystä ylös, kun vatsalihakset ovat todella kipeät. Endoa löytyi pieni pilkku kohdun ""joltakin puolelta"" (olin aika tokkurassa, kun lääkärin kierto oli, mutta onneksi saan myöhemmin paperit kotiin), vasemman munasarjan ja munanjohtimen liitoskohdassa vähän arpikudosta, joka kieli kauan ""muhineesta"" endosta, ei löytynyt kuitenkaan mitään endopesäkkeitä. (Mä muuten olen kanssa aina ""tuntenut"" oikean muniksen olemassaolon ja kivut aina oikealla puolella, vasurin vierestä se häikkä kuitenkin löytyi ja lääkäri sanoi, ettei niillä kivuilla välttämättä ole mitään tekemistä näiden löydöksien kanssa.) P-suolen takana oli kiinnikkeitä, enkä muista saatiinko niitä auki, mutteivät kuulemma vaikuta raskautumiseen millään tavalla, mutta ilm. aiheuttavat ne selkäsäryt. Kaikki endometrioosi saatiin poltettua pois! :)) Jeejee!! Ja putket mullakin auki, lääkäri kertoi aineen ""hulahtaneen"" läpi molemmista!
Kokemus oli ihan ""mukava"", aika metka tunne se mikä tulee ennen nukutusta, ennen kun taju lähtee kankaalle! :) Kivut olivat kovat kun heräsin, mutta sain heti kipulääkettä suoneen, ääni on vieläkin karhea hengitysputken jäljiltä ja kauan kun on istumaasennossa tai seisoo, tulee ikäväviä hartia- ja palleapistoksia , eli makuulle mars!! Saikkua sain ensi keskiviikkoon asti.
Täällä on aika hyvä ""kiristyskeino"" miehelle, mä en saa ennen jälkitarkastusaikaa (joka on tietysti pakollinen) ennen kuin mies on vienyt simppanäytteen. Saapahan siihenkin vauhtia. Meen maanantaina labraan, progesteroni otetaan uudelleen ja jos ei ovista näytä tapahtuneen (en ole bongannut) saan apuja siihen sitten jälkitarkastuksessa.
Sorppa, piitkä selostus!!

Voi pöh, unohdin kokonaan kommentoida Hertan käyntiä Sööperillä. Pahus, kun sunkaan kohdalla ei ""laitettu tuulemaan"", sun oma mielenrauhahan se tässä kaikkein kovimmillaan on, kun joutuu vaan odottelemaan ja yrittelemään. Toivottavasti sitä tulosta on nähtävissä pikapuoliin, ettei edes tarvitsisi laittaa asioita eteenpäin!

Ihan mielenkiinnosta kysyn kuka tuo Sööperi on ja missä toimii, onko se erikoistunut johonkin tiettyyn? Aika moni tuntuu teistä sielä käyvän..
Sitten mua kiinnostais te keillä on endo todettu/epäily..niin mitenkä se oireilee teillä. Mulla tosiaan on epäily asteella tämä ja mun oireilut on kova pissamis tahti sekä menkkojen aikaan ulostamiskivut. Mutta esim. en muista koska olisin joutunut turvautumaan särkylääkkeisiin menkkojen takia. Olen ymmärtänyt et endolaisilla saattaa olla todella pahat menkkakivut? Onkohan noi oireet verrannollisia endon asteeseen esim. lievät kivut->lievä endo jne.
Oonpas mä ihankuin joku kyselyikäinen...koko ajan kysymyksiä tulvii. Yrittäkää jaksaa! Kiitos vastauksista! :)

Hinoa Aniliini, ei se kokemus todellakaan pahalta kuullostanut ja tärkeintä on että kaikki endo saatiin pois! Ilmeisesti se arpikudoskaan ei sitten vaikuta raskautumiseen?
Ja röörit auki sullakin, hyvä juttu. Nyt vaan sitten lepäilet. Oon kuullut kaikilta että inhottavinta on se vatsan turvotus, haavat paranee äkkiä eikä niistä jää oikein arpiakaan.
Antoiko lääkäri jotain tahkoomiskieltoa nyt?