Tahkoojaplussat 75

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Iltaa!

Gissalle ekaksi kiitos kuvista! Tosi suloinen pikkumies :). Sulla oli aika samankaltainen synnytys kuin mulla Leosta paitsi että multa ei mennyt vedet enkä saanut epiduraalia. Sanon samaa kuin Molly, että suoriuduit hommasta todella kympin arvoisesti huomioiden ennakkopelkosi, mahtavaa!

Mollylle onnittelut upeasta tilanteesta... hyvät on kutinat sun (teidän) suhteen!

Nyt kun Tampereelle tulijoita ei oikein ollutkaan, niin me ollaankin nyt perheellä tulossa Helsinkiin ti-to, vietetään oikein turistilomaa siellä. Sanelma, laitan sulle meiliä/tekstarin, jos vaikka pystyttäis tapaamaan pe.

Meillä on käynyt hirmuisen paljon vieraita viime päivinä, joten minä olen ihan kuitti kestittämisestä. Nyt onneksi mies lähti rannalle lasten kanssa, niin saan hetken nollata. Kaisla on hirveä vesipeto ja Leokin tykkää lutrata.

Onnea pikku-Hertalle!

Keiju, tuota fiilisten vuoristorataa on tiedossa jatkossakin, mutta tuossa synnytyksen jälkeen hormonit tekevät kyllä melkoiset temput. Hyvä, että olet saanut tukea!

Ilolle onnittelut pojan syntymän johdosta!

Nyt jotenkin lyö ihan tyhjää enkä tiedä mistä kirjoittaisin. Taitaa univelka painaa. Leo nääs heräsi tänä(kin) aamuna klo 5!!! En tiedä, mikä ihmeen varhainen lintu se vesseli on, vaikka päiväuniakin on lyhennetty tuntuvasti. No, varatankissa on onneksi vielä vähän löpöä jäljellä.

Pitääkin katsoa, missä se teidän kehumanne sushi-paikka on, koska mies on kova sushi-fani...

Huomiseen.

No niin, nythän mä olen täällä taas :) Molly, kiitos ja nyt laitoin mailin sullekin, ei ollut tarkoitus jättää laittamatta, sori!

Mulla oli se hemppa 92 ennen synnytystä, sen jälkeen ei olekaan otettu. Verta meni jotain 800 ml ja 500 oli keskiarvo kätilön mukaan. Ei silti yhtään heikottanut. Tosin sen kätilön kiiren vuoksi makasin monta tuntia ennen ylösnousua :) Kyllä joku siitä verikokeesta puhui, mutta kiireen takia taisivat unohtaa.

Mullakin on nyt jo selkeästi helpompi olla tuon alakerran kanssa. Sairaalassa meinasi kyllä usko loppua, oli se niin kipeä ja kiristävä. Söinkin sitten buranaa ihan tauotta. Sisällä olevista tikeistä ei hajuakaan, tiedän niitä siellä olevan suht reilusti, mutta eivät nyt juuri tunnu. Vaivaa tekee siis nuo ulkona olevat tikit, voi auts. Päivä päivältä onneksi jo parempi.

Täällä sitten E-kuppi ja tuntuu riittävän. Vähän yrittää kuumetta pukata ja tissit kireät, olen kovin koittanut syöttää eri asennoissa, että saisin jokapuolelta tyhjäksi. Pumppuakin koekäytin jo, saa sitten silläkin helpotettua. Testipumppauksen maitoa koitin varovasti pojalle tarjota, ei todellakaan kelvannut, oli aivan ihmeissään. Tuttia vähän esittelin myös, sama lopputulos :)

No joo, meillä on kylvyn aika, pitää mennä. On tämä hassua :)

Voi ihanuus gissan vauvaa ja kertomusta, kiitos kuvista. Hinosti olet urakasta suoriutunut, toivotaan, että haavat paranee nopeasti.

Onnea Hertalle ja kiitos suloisista kuvista sinnekin.

Keijulle tsemppiä mielialaheittelyihin, hyvä, että saat purettua niitä miehen ja anopin kanssa.

Mulla on vielä imetysliivit ostamatta, kun ei ole hajuakaan, mikä koko pitäisi ottaa. Mikä kuppi gissa sulla on normaalisti? Sarjassamme kivat kyssärit;) Kun mulla on normaalisti 75C ja siskollani 75A ja hän käytti imetyksen aikoihin E-kuppia, niin samalla logiikalla sittenkö munkin pitää ostaa eli öööh G?? Taitaa olla kuitenkin paras ostaa vaan yhdet etukäteen, että näkee sitten, mikä se koko tulee olemaan? Mulla ei kyllä ole nyt raskausaikana kuppikoko juurikaan kasvanut, joten ehkä jonkun E:n sitten voisi ostaa valmiiksi. Help:)

Gissan kuulumisia kävin lurkkimassa ja olihan tällä jo rapsaa. Olipas poika nopeasti maailmassa sen jälkeen kun pääsitte sairaalaan. Mukava kuulla, että kaikki meni hyvin. Mitkä oli pojan mitat muuten? Onnea vielä tuhannesti.

Mukava lukea Keijukaisenkin kuulumisia ja arjen sujumista neitokaisen kanssa.

Tiitulla siis seuraava LA, voi että:)

Nyt täytyy kipaista nukkumaan...

Moikka! _Niin_ kiva kuulla gissasta. Hyvin ja nopsasti tunti menneen ja oikein hyvä niin, ettei veenynyt, se olisi voinut lisätä pelkoa entisestään. Tai siinä tiimellyksessä ja supistusten kourissa ei välttämättä ehkä ehdi suuremmin murehtia. Hyvä, että meni hyvin, vaikka vähän kiristeleekin, kyllä ne äkkiä paranee.
Kitokset kuvista, tosi, tosi söpö poika, niin pojan näköinen. Ja pikkuinen. :)

Se liikutus, mikä yleensä saa valtoimenaan vollottamaan, kun vaikka leffassa vauva syntyy, ei mua myöskään tavoittanut omissa synnytyksissä. Miehen sisko parkui valtoimenaan ja minä gissan tavoin ihan hölmisyneenä. Liikutus ja onnentunne tulivat sitten hetkeä myöhemmin, ainakin ekalla kerralla. Siljan synnyttyä sain hieman silmiäni kosteiksi. Ja rakkaus vauvaa kohtaan ryöpsähti heti. Vili tuntui omalta, rakkaalta lapselta vasta seuraavana aamuna, siihen asti sitä pientä vaan tuijotti hölmistyneenä ja ihastuneena.

Tsemppiä Keijulle vuoristorataan (ja gissallekin, olihan suakin hieman vollotuttanut), sitä ei enää muistakaan nain muutaman kk:n jälkeen, millaista ryöpytystä mielialojen vaihtelut saavat aikaan.

Tiitu, mulla ei sitten taas juurikaan kuppikoko muuttunut imettäessä, normisti 80D, nyt mulla on muutamat 80E:t ja sitten myös d-kuppisia imetysliivejä. Että voisin sanoa, että älä kovin monia osta etukäteen, tietty yhdet ainakin on hyvä olla.

Ai niin, oli tarkoitus s-postiin vastata Tampereen tapaamisesta, mutta meneehän se täälläkin. Eli jos Stella ja Sanelma treffaatte perjantaina, niin laitan harkintaan, muille päiville onkin ohjelmaa ja siitä loppuviikostakaan en ole varma, JOS lähdetään mökille. Tekstaillaan vaikka.

Siljan neuvola on puolilta päivin, saas nähdä paljonko on kasvanut, posket ainakin on pyöristyneet ihan mahdottomasti. Eilen oli tosi itkuinen, saattoi olla masuvaivaa, pörisi ja paukkui kuin vanha perämoottori, hajut olivat kyllä kaameammat kuin kakstahtisessa, sus sentään!! Nyt on oma iloinen ja hymyileväinen itsensä.

Nooh, nyt mua kaivataan joka suunnasta, mieskin hoputtaa. Vielä jäi asioita, mutta paremmalla ajalla taas. :)

Kiitos Gissa kuvista :) Aivan älyttömän söötti poika! Ja äitikin tietty heti pirteän näköisenä kuvassa, uskomatonta. Mä aina ihmettelen sitä tuoreissa äideissä, että miten ne on suunnilleen edes pystyssä!?

Mun oli pakko tutkia niitä pikkuisen käsiä ja jalkoja kun itse sanoit, että kiinnitit huomiota kun ne oli niin isot. Ja kun kerta mainitsit, niin olihan ne ehkä sellaiset pikku_äijän_ kädet ja jalat :)))) Mutta en sitä olisi itse tajunnut. Se vaaleansininen body missä oli niitä eläinkuvioita oli tosi kiva! Mistä olet ostanut/saanut?

Pikainen tervehdys.

Ihan ensiksi, kiva oli kuulla Ilosta ja syntyneestä pienestä pojasta. Onnea! Syntyyhän niitä poikiakin tänne tyttörintamaan ;)

Kiitos gissa synnytysrapsasta ja niin suloisen pienen pojan kuvista. Munkin mielestä se oli kiva body, mikä pojalla oli yllä.

Multa tuli kyllä onnen kyyneleitä siinä vaiheessa kun sain pojat syliini. Ah, se tunne on niin ihana kun vihdoin näkee oman lapsensa. Voih, taas mä vetistelen täällä.
Toivottavasti alapään tikkaukset helpottaisi nopsaan. Aika nopsastihan se luonto korjaa nekin vaivat (muistaakseni).

Keijulle voimia babybluesiin. Aikamoinen hormooniryöppy tähän lapsen saamiseen liittyy. Ensin kun tulet raskaaksi heittelee hormoonit, sitten koko raskausajan on pientä turbulenssia ja sitten vielä lapsen synnyttyä. Voimia!

Meillä on Teemun kanssa eskariin tutustuminen keskiviikkona. Mä joudun jotenkin suuren liikutuksen kouriin kun ajattelen että, mun pieni menee jo eskariin..mitenköhän sitten kun hän lähtee kouluun..äiti itkee viikon kotona..:/

Appi joutui viime viikolla sairaalaan. Mutta onneksi tila on parantunut todella paljon ja ollaan saatu hyviä uutisiakin. Onneksi. Toivottavasti hyvät uutiset jatkuvat...

Mollylle PQ! Oikein isosti!

Mun ajatukset jotenkin katkeilee eikä kirjoitus oikein suju. Kauheasti jäi kommentoimatta...ehkä mä pääsen "juoneen" mukaan kun sain kesäurpon (lainaus Sandelta) pois täältä toimistolta ja pääsen tänne useammin ilman että joku hengittää niskaan. :)

Oli kiva lukea Gissan rapsaa. Onnea vielä kerran, ihanalta teinkin yhteiselon alku kuulostaa! :) Minäkin jäin kaipaamaan kuvia, jos viitsisit vielä mullekin lähettää ne..

Onnittelut myös Ilolle!

Heippa taas!

Oltiin tänään kaupoilla, hui :) Miehen ja pojan kanssa siis, kahdestaan pojan kanssa en ehkä olisi rohjennut lähteä. Oikein hyvin kuitenkin meni, kun unta riitti koko reissun.

Kiitos kaikille, olette ihania. Poika on yhtä kiltti kuin suloinenkin, siis toistaiseksi. Sitä isoa parkua tässä vielä odotellaan. Mua naurattaa, että hän on niin kärsivällinen ja odottaa, kun me puuhataan vaippaa ja vaatteita hänen päälle miehen kanssa. Ajattelee varmaan, että voi noita :)
Body on Lindexistä, siellä on tuota kuosia tosi monenlaista, mä olen ihan koukussa siihen. Jos en väärin katsonut, niin Nekun tytöllä taisi olla samaa vaaleanpunaisena. Tiitun kanssa näistä jo taidettiin kirjoitellakin kerran.

Niin, niistä liiveistä. Mulla on normisti 75C ja raskausaikana 80D. Nyt siis 80E. Mulla on nyt vaan Henkan liivit, mies ja sisko kävi ne ostamassa. Välttää ainakin toistaiseksi. Mulla oli laitoksella mukana yhden kaverin liivit ja niitä käytin sitten pari pv, kunnes sain nämä omat. Henkassa oli mustat ja valkoiset yht 20 €, ei siis paha. Myöhemmin ehkä osaa kaivata jotain laadukkaampia, mutta nyt ovat mulle kelvanneet.

Mariskalle tsemppiä appiukon tilanteeseen. Tosi kiva, että olette välillä saaneet parempiakin uutisia, se helpottaa.

Laitan tietysti Vippe sullekin kuvat, en vaan ollut varma kuka teistä niitä haluaa!

Musta on kiva, kun ollaan Keijun kanssa niin samoissa, voi just näitä itkuisuus-juttuja verrata. Itse ihmettelin, kun oli sairaalassa niin tasainen fiilis, vain muutama vieras sai mut vähän kyyneliin. Kotona sitten repesi :/ No, yritän pitää mielessä mistä johtuu, jos se vaikka jotain auttaisi.

Poika kaipailee, pakko mennä. Taas jäi teidän jutut kommentoimatta... :(

Viimein maltoin aukaista koneen ja istuutua alas. Ollaan huideltu helteiset päivät puistoissa ja rantsussa, ja heh, kerätty myös megalomaanin univelka, kun illalla ei raaski mennä nukkumaan. Ihania iltoja ollut kahden ja ystävien kera, on pelailtu, grillailtu ja viimein saatu poksautettua samppanjakin mun ikääntymisen kunniaksi.

Voi mitä ihania uutisia Sanelmalle! Onnea onnea ihan älyttömästi!

Hienoa Gissa, että sait hyvän synnytyskokemuksen ompeleista huolimatta. Loistava juttu! Ja miten suloinen poika teillä onkaan, onnea vielä kerran! Ja hyvä, että maitoa riittää, mulla on vähän samaa ongelmaa kuin Keijulle, että tavaraa ei tule mitenkään pursuten ja joudunkin antamaan lisäksi välillä korviketta.

Annalla oli tänään neuvola pitkästä aikaa. Oli jotenkin helpottavaa päästä juttelemaan ihanan terkan kanssa meidän neidistä. Kyllähän hänet kovin temperamenttiseksi "luokiteltiin", typyssä riittää poweria :) Mutta niin se vaan, että sisaruksetkin on kovin erilaisia, huomaa jo nyt NIIN selkeesti. Matsku saattoi vauvana väsyneenä nukahtaa mihin vain, syliinkin tuosta noin vain. Anna ei todellakaan. Pitää päästä vaunuihin hiljaisuuteen ja omaan rauhaan. Nyt onkin ollut aika haastavaa, kun ollaan viuhotettu päivät pitkät ulkona, ja aina jommalla kummalta muksulta päiväunet jää lyhyiksi tai väliin.
Mutta jo nyt nautin huomattavasti enemmän Annasta, kun on niin iso, seurusteleva neiti. Itkut on erityyppisiä, eivätkä tietty enää jatku sillä tavalla kuin ennen. Mutta juu Aniliini, jos olisit ollut kärpäsenä katossa seuraamassa meidät arkea viime kuukaudet, niin ihan takuulla toivoisit ajan kuluvan. On ollut ihan tosi tosi rankkaa ajoittain. Mutta kummasti se on niin, ettei niitä yksittäisiä kamalia hetkiä muista, vaan aika todella kuultaa muistot, ja menneet 3 kk muistaa vaan yhtenä rankkana ajanjaksona.
Nyt on jo aivan ihanaa seurata näitä muksuja yhdessä ja ennen kaikkea nauttia myös Matiaksesta, joka on aivan mahtava tyyppi. Loistavaa seuraa ja niin kultainen. Kaipa se megauhmailu meillekin tulee pian, mutta tällä hetkellä on aivan ihana, kiltti, velmuileva poika. Tukka senkun kasvaa ja on ihan blondi. Heh, eilen kyläiltiin naapureiden siirtolapuutarhamökillä, ja M ihastui täysin perheen pojan isohkoon lelu-avoautoon. Nooh, koska muutoin ei oltais päästy pois, tämä poika antoi auton lainaksi, ja Matskuhan meni nukkumaankin sen kanssa. Aikamoista rakkautta.

Stella muuten, se kiero niska tuli sitten mullekin! Aivan jumissa oli koko vklopun, en saa kääntymään oikein mihinkään suuntaan. Eeh, kamalan tuntuista. Onneksi nyt jo helpottaa Hooh Leoa tosiaan, aikamoinen early bird.

Voih Sanden päiväkotiangstia. No se tulee takuulla joka äidille, kuten täällä ollaan todettu. Vaikka M on jo kaksi, mun ois edelleen vaikea paikka jättää ulkopuoliseen hoitoon. Leikkii kyllä ikätovereiden kanssa, ja nauttii heidän seurastaan, mutta jotenkin on mukavaa, että saa nysvätä mutsin ja siskon kanssa kotona, koska on luonteeltaan kuitenkin melko arka, ja pkodissa ehtii olla ihan riittämiin tulevaisuudessa. Toisin kuin Lode, M ei eilen rannalla kastanut varvastakaan veteen :-)

Ilolle lämpimät onnittelut pojan syntymästä. On varmasti erilaista hoitaa täyskasvuista vauvaa, samaa totesi aikoinaan mun ystävä. Kaikkea hyvää teille ja tulehan välillä kertomaan teidän arjesta. Ihanalta kuulosti teidän lorutteleva isosisko :-)

Tuosta tissinukutuksesta vielä piti mainita, että miksipä sitä ei käyttäisi, jos se "tehoaa" (heh, en voisi edes kuvitella, että tepsisi Annaan =)). Mutta ehkä vähän vanhemman kanssa tekisin jo niin, että en antaisi nukahtaa, vaan siirtäsin, kuten Nekku totesi, sopivan raukeana omaan sänkyyn. Oma sänky tulisi tutuksi paikaksi, jossa voi itse nukahtaa, eikä lapsi havahdu siihen, ettei äiti olekaan enää vieressä.
Mä olen laittanut Annan omaan sänkyyn kaksikuisesta, ja on siellä itse hakenut unen. On kyllä erittäin helppoa - ja loistava apu meidän iltoihin.

Keijulle voimia mielen vuoristorataan. Etenkin esikoisen kohdalla on tavallista, että mieli menee ympyrää, eikä oikein itsekään tiedä, mistä apea mieli johtuu, vaikka "pitäisi" olla niin onnellinen. Oikea hormonisoppa, ja senkun yhdistää ajoittaiseen unenpuutteeseen, ei ihme, että mielessä myllertää.

Pitää taas mennä. Lähdetään vuorostaan kylään. Mollylle extraextraexrta-tsempit seuraaviin viikkoihin. Kuulostaa ihan mielettömän hyvältä teidän tilanne! PQQQ!

No niin, nyt on kuvat laitettu. Manna, mitat oli 3080 g ja 50 cm. Äiti muuten sanoi, että itse painoin 20 g vähemmän ja taisin olla puoli cm lyhyempi.

Kiva kuulla Piritastakin, ihanaa kesää tunnutte viettäneen. Mä ehdin jo miettiä, että tosiaan se mahdollinen toinen lapsi saattaisi sitten olla hyvinkin erilainen. Teillä taitaa olla siitä malliesimerkki!!

Iltoja! Totta puhut Piritta, ei millään malta mennä iltaisin nukkumaan, nytkin mies odottaa vielä leffan ääreen, ei ehkä jakseta loppuun, mutta aloitetaan kuitenkin..

Siljan mitat oli 6 kg ja 60 cm, siis ihan tasan molemmat. :) Että ohi päräytti Annasta, niin kuin Vilikin Masasta aikoinaan. Me ollaankin tällaisia isoluisia kaappeja kaikki! ;)

Varmasti helpottavaa Piritta, kun lapsoset nukahtavat itse omiin sänkyihinsä. Silja on nyt mun tissinukutuskysymyksen jälkeen nukahtanut monta kertaa vasta syönnin jälkeen tutin kanssa, mutta siis viereen. Omasta tahdostaan on siis tissistä irrottanut. Ihan pari kertaa on päivällä nukahtanut omaan sänkyynsä, kun olen sinne laskenut väsyneenä, muttei uneliaana.

Helpottava kuulla, että Mariskan apelle parempia uutisia.
Teemukin jo eskarilainen!! Laittelehan Mariska pojista uusia kuvia!

Huuooooh, Leon aikaisia aamuja. Nouseeko/nousetteko todella pystyyn kukonlaulun aikaan, vai makoileeko sängyssä vielä myöhempään ilman unta? Milloin nukahtaa yöunille? Nukkuuko päiväunia?
Meillä Vili nukkuu 22.30-08 ja noin tunnin päikkärit 13-14 alkaen. Ennen nukkui ysiin-kymppiin, mutta nyt on pari viikkoa herännyt kasilta, vaikka illalla uni ei tule yhtään aiemmin.

Hihii, mua aina niin huvittaa, kun gissa usein sanoo, että "me ei mistään (lastenhoidosta) mitään ymmärretä" ja se, kun ajattelin teidän pikkuista poikaa kärsivällisenä odottamassa, kun äiti ja iskä MUKAMAS sählää ympärillään. Hyvin te osaatte, ihan parhaiten omallenne, tietty!! ;)

Sitten hikoilukysymys, joka mun on pitänyt kysyä jo moneen kertaan. Vaikuttaako muilla imetys jotenkin siihen, että hikoiluttaa? Ei siis vättämättä hiki virtaa, mutta kainalot lemahtaa (yöks), joudun monta kertaa päivässä peseytymään tai kostealla pyyhkimään ja rullaamaan roll-onit, mikään rexona ei tunnu pitävän. Ei nyt ehkä kauas haise, mutta mä en ole _yhtään_ tottunut siihen, että hiki haisee, kun mä en jostain syystä normaalisti hikoile lainkaan. On niin ällöttävää. Onko kellään vinkkiä hyvästä tuotteesta?

Mä muuten kokeilin Siljalle pullosta omaa maitoa-tutteliyhdistelmää, ihan vain "huvin" vuoksi ja siksi, kun piti saada pumpattu maito pois pakkasesta, ei kai sitä iän kaiken voi säilyttää..? Hyvin upposi ja kelpasi pullo, kun yöllä tarjosin (satuin olemaan vkl:na hereillä silloin kun heräsi ekaa kertaa syömään) ollessaan unelias. Että kai se pelkän korvikkeen maku taannoin tökkäsi, vai mikä lie, mutta nyt kelpasi. Tosin tuntui saavan siitä hieman vatsavaivaa, niin kuin aamusella kirjoitin, hoksasin vasta ip:llä, että taisikin johtua siitä. Eli pysyttäydytään mammanmaidossa! =)

Oi, että, Silja nauroi tänään ääneen! Niin ihanan kuuloista kikatusta!! Mä ilvelin molemmille pennuille ja Vili käkätti Siljan vieressä sängyssä, niin yhtäkkiä tyttökin innostui. En yhtään odottanut, että nyt jo niin nauraa. Niin hassu pötkylä, iso tylleröinen jo ja hauska seuralainen! =) Vilikin nauttii Siljan osoittamasta huomiosta, usein on huvittunut, kun pikkusisko lepertelee hälle ja toisinkin päin hauska huomata, että Vilin läsnäolo rauhoittaa Siljan, jos kitisee ja V menee viereen silittelemään tai temppuilemaan, niin hiljenee kyllä.

Nyt kattomaan ainakin ne alkutekstit!! Hih, mies aina vinoilee mulle siitä, kun sanon usein, että heeii, mähän olen nähnyt tämän, ja kun kuluu noin kolme minuuttia, kaikki on ihan uutta. Mutta yritän taas! :) Öitä!

Tervehdys kesälaitumilta!

Gissalle perheineen vielä kerran onnittelut! Mukava on lukea teidän kokemuksista ja uudesta arjesta. Toivottavasti mekin saatais tuollainen kärsivällinen tapaus, koska kokemus ja taidot on täällä ihan nollassa, mitä tulee lastenhoitoon. Suloinen oli poika kuvissa ja äiti tosiaan heti hehkeä!

Perjantaina sitten tavataan ainakin Stellan kanssa. Olis kyllä Aniliini tosi kiva tavata pitkästä aikaa. Mutta ei mitään paineita. Kyllä tässä aikaa on tulevaisuudessakin treffata.

Meillä oli eilen eka neuvola. Lähinnähän se meni jutellessa. Neuvolan täti vaikutti ihan mukavalta. Ei mikään kiihkoihminen vaan maalaisjärkeäkin on hänelle siunattu. Joten eiköhän me juttuun tulla. Katsottiin virtsa, hemppa, verenpaine ja paino. Kaikki ok. Seuraava käynti onkin neuvolassa vasta pitkällä syyskuussa, kun menen vielä kerran tässä välissä TAYSiin. Siellä tehdään np-ultra. Kaupunki tarjoaa vain yhden ultran ja valitiin tietysti rakenneultra siksi ultraksi, niin saadaan sitten molemmat. TAYSin käynti korvaa ekan neuvolalääkärinkin.

Viime yönä heräsin muuten kauhunsekaisin miettein. Sain unessa keskenmenon. Olipa ihana herätä, kun housuissa ei ollut mitään hälyyttävää näkyvissä. Hus pois tuollaiset unet.

Mariskalle jaksamista appesi tilanteeseen. Toivotaan että hyvät uutiset jatkuu.

Kaikille mukavaa kesän jatkoa uusien ja vanhojen perheenjäsenten kanssa! Lomalainen poistuu jälleen linjoilta ulos aurinkoon.

Olipa mukava täältä taustaltakin lukea Gissan mukasvasti kirjoitettua rapsaa. Olitte pitkään kotona rennosti ja rauhassa aivan kuin vanhat konkarit. Se varmasti edesauttoi synnytyksen hyvää nopeaa edistymistä. Onnea minunkin puolestani koko perheelle vielä pienestä pojasta.

Tehtäskö Nasuppi sellainen sopuratkaisu, että kirjoiteltaisiin sekä täällä, että meilitse. Joitain asioita haluaisin nimittäin laittaa sulle ihan privana. Taustoja ja sellaisia, joita en näin julkisesti haluaisi kirjoitella. Niitä arkisia juttuja tästä kaksosarjesta voisin sitten kirjoitella tännekin. Eli Aniliini, voisinko vaivata sinua, jos laittaisin Nasupille postia sun kautta? On jäänyt sun osoitekin mieleen.

Hei, oliko se tässä ketjussa, kun joku kehui keksineensä hyvän nauhasysteemin yölliseen tuttiongelmaan? Jos oli, niin kertoisitko tarkemmin, millainen systeemi oli. Meillä olisi kovasti tarvetta sellaiselle. Kiitos.

Moi! Sanelman neuvolan muistin illalla ja ajattelin, että saadaan varmasti sieltä kuulumisia tänään. Kiva, että tulette juttuun th:n kanssa, se on tärkeää, että synkkaa.
Meidän ihana lastenneuvolan th vaihtaa kouluterveydenhuollon puolelle, surku, kun on niin nasta tyyppi. Toivottavasti saadaan yhtä hyvä tyyppi kehiin.

Pella, totta kai toimin välittäjänä, laita postia vaan. Mietin sitäkin silloin sen toivomuksen esittäessäni, että täällä kirjoittelua jatkaisitte, että jos kuitenkin tarjoudun s-postiosoitteiden välittäjäksi, jos tahdotte kuitenkin jotain yksityisyyttä. :)

Tuttinauhaidea oli Piritan, eli ihan tavallinen kaupan tuttinauha esim. olkasaumaan kiinni. Vili oli aikoinaan melkoinen hyörijä-pyörijä unissaan ja klipsu irtosi aina ja sitten painoi milloin poskeen, milloin muualle, niin mä tein hetkeksi sellaisen virityksen, että solmin kanttinauhan (vai vinonauhan?? siis sellaisen kapean nauhan kuitenkin, käy toki mikä tahansa pehmeä nauha/lanka) tuttiin ja toiseen päähän lenkin ja silloin käytettiin aina sellaista yökkäriä, missä oli nepparit eli se lenkki sitten ylimmän nepparin "ympärille" ja neppari tietty kiinni. Ihan lyhyt nauha, ettei tule mitään kuristumisvaaraa. Toimi hyvin, mutta vaati tosiaan aina napillisen yöpuvun. Kysy, ellen osannut selittää ymmärrettävästi! :)

Aurinkoon! :)

Hei taas.
Kiitoksia Sanelma ja Pella :)

Piti jo aiemmin sanomani, että mäkin luen ihan mielellään kaksosjuttuja, joten kirjoitelkaa tänne vaan.

Sanelmalla eka neuvola, voi miten jännää. Kiva että kätilö vaikutti mukavalta, se on aika tärkeää. Älä nyt katsele tuollaisia unia, ei ole kivoja.

Aniliini, mulla on kyllä kans helpolla hiki ja varmaan liittyy imettämiseen, hajuhaittoja ei kuitenkaan ole ollut. Alkuraskaudessa oli ja se oli kamalaa, joten sympat sinne :(

Ihanaa, että Silja on nauranut, on varmasti aivan upeaa. Mä odotan kovasti oikeaa hymyä. Nyt jo tietysti ilmehtii niin, että on nähtävissä miltä hymyillessään näyttää, mutta onhan se aito sitten ihan eri asia.

Vauvan napatynkä on tosi kurjan näköinen, mutta ilmeisesti kuuluu asiaan. Huomenna tulee onneksi äitiysneuvolan täti kotikäynnille, niin varmaan kertoo, jos pitää tehdä sille jotain. Sairaalassa kuitenkin lähtiessä sanoivat, että vanhemmat usein huolestuu siitä turhaan.

Meillä on kova etunimen mietintä menossa. Jotenkin se Sisu tuntuu nyt liian erikoiselta ja nyt koitetaan miettiä jotain muuta. Se ei oikein sovi toiseksi nimeksikään, tai en ainakaan ole keksinyt sopivaa paria. Sukunimestä ei edes viitsitä puhua ja mä tiedän että taivun kuitenkin. Tulee heti itku asiasta tässä mielentilassa, joten parempi antaa olla :)

No niin, syömään. Ihanaa päivää kaikille!!

Huh hellettä. Käytiin aamupäivällä torilla possumunkki-kahvilla ja vihannes- ja kukkaostoksilla ja nyt pitää jo hieman siistiä kotia. Kammottavassa kunnossa kämppä. Pölyä, likaa....jaks. Ihana oli syödä tuoreita vihanneksia lounaaksi, hyvää "timoa" eli potaattia siis lohen kera ja tomaattia. Nammm!

Vai Silja se porhalsi jo Annan ohitse mitoissa. Heh, vai kaappeja :) Ei kuule ihan keijukaisia mekään olla ;). Aika siro Anna on ylipäätään, veljensä mitoissa aika tasan. Mutta kuten Ansku sanoit, on nämä kolmikuiset vaan ihania tylleröisiä. Annalla on mekko ja pitsipöksyt, ja onhan hän aivan valloittavan Ihana. Olen niin iloinen, että itkut ovat tasaantuneet ja on jo iso neiti, jota on niin paljon helpompi tulkita. Olenkin aina enemmän tykännyt isoista vauvoista kuin aivan vastasyntyneistä rääpäleistä.

Musta on ainakin tosi mukavaa, jos Nasuppi ja Pella jakaa täällä ajatuksiaan. Mun ystävällä on kaksoset ja on hirmuisen kiinnostavaa kuulla, miten elo heidän kanssaan sujuu ja sujui vauvana. Poikien äiti sekä imetti että antoi korviketta ihan jo senkin vuoksi, että olisi ehtinyt tekemään muutakin, ja hoitamaan ja antamaan huomiota esikoiselle. Mutta todellakin, aikamoinen sissi Pella olet ollut imetyksessä. Hatunnoston paikka! Ja hienoa, että maito on riittänyt niin hyvin molemmille.

Eilisessä kyläpaikassa oli kyllä niin rauhallinen pikkukaveri, parikuinen. Kun hän hieman ynähteli (siis mä tuskin kuulin ;), niin äidin mukaan sillä on jo tosi iso nälkä, kun niin metelöi. Siis ihan uskomattoman tyyni kaveri, kateeksi kävi.

Juu, tuttinauha oli ihan perinteinen kaupasta saatava versio, ja laitoin sen uniasuun kiinni. Ei sen kummempaa. Hyvin toimi, eikä M ole koskaan hyörinyt niin unissaan, että se nipsuosa painaisi kaulaan tai naamaan. Mutta toki sekin on hyvä huomioida.

Vitsi mä olen edelleen onnellinen Sanelman puolesta, aivan ihanaa!!

Voi Mariska, on varmasti tiukka paikka, kun oma poika lähtee opintielle. Siinä saa monet kyyneleet tirauttaa. Saati sitten, kun ne veisaa sitä suvivirttä kevätjuhlissa ;/

Kyllä muakin Ansku hikoiluttaa tavanomaista enemmän, ja johtunee ehkä siitä, että imetys pitää aineenvaihdunnan hyvässä toiminnassa koko ajan. Saa suihkutella vähän väliä. Muuta kikkakolmosta en osaa antaa. Dödöä vaan kehiin =)
Kiva muuten, että Siljalle maistuu myös pullo. Musta on vähän ihmeellistäkin, miten mukisematta Anna ottaa sekä rinnan että pullon. Ei ole yskinyt kumpaakaan, ja hyvä niin.

Pitää siirtyä loikoilemaan paahteiselle parvekkeelle, kun talo hiljeni ja mies lähti fillaroimaan.

Iltoja.

Heh, meillä on Piritan kanssa ollut samankaltaiset lounaat, mekin käytiin torilta hakemassa uusia perunoita ja sitten tuosta rannasta villilohta suoraa kalastajalta ja salaattia kaveriksi. Ja tietty mansikoita jälkkäriksi, nam. Niin joo, miehellä alkoi siis eilen loma, ihanaa saada päivillekin seuraa.

Gissa oli tosiaan itsekin tosi hehkeänä kuvissa. Pitikin kysymäni, että helpottiko sulla se turvotus heti synnytykseen? Mulla on kuumempien ilmojen myötä tullut sitä turvotusta nilkkoihinkin, auts, kamalan tuntuista, kun ei illalla nilkat taivu kunnolla kävellessä. Varvastossut ovat ainoat kengät, joita voin edes ajatella. Siro oli teidän poika syntyessään. Heh, tunnistinkin heti sen bodyn Lindexin mallistosta, tosiaan me molemmat tykästyttiin niihin. Meillä ei taida olla juuri tuota vaatetta kuitenkaan odottamassa.

Kiitos kaikille imetysliivivinkeistä. Taidan hankkia yhdet valmiiksi ja katsoa sitten vasta, että mihin koko asettuu ja ostaa lisää.

Ihana lukea teidän vauva-arjesta ja muutaman kuukauden ikäisistä tyypeistä:)

Illalla kävin lukemassa kuulumiset, mutta en enää jaksanut kirjoittaa. Gissan kuulumiset jäivät mieleen pyörimään. Jotenkin niin onnellisesti kirjoitat poikasesta – ja syystä. Muakin tosissaan hymyilytti se, kun kuvittelen teitä häärimässä pienen ympärillä ja hää siinä odottelee vastasyntyneen viisaus silmissään. ;-) Ja vitsit, nyt olet kyllä rinta rottingilla tosta synnytyksestä! Sä selvisit mielettömän upeasti kaiken pelon jälkeen, ole ylpeä itsestäsi. Ihania kuvia, kiitos! Hänellä tosiaan on miehekkään kokoiset kädet, kuten sanoit.

Ja juu, samaa Lindexin sarjaa on tosiaan Ellinkin body, ne on aika hauskoja.

Keijun arkikin kuulostaa hyvältä. Jos muuten haluat kokeilla poppakonsteja maidon lisäämiseen, olut kuulemma toimii ainakin joillakin. Kätilö synnärillä muistutteli, että yöimetykset ovat tärkeitä, koska silloin erittyy tosi paljon sitä prolaktiinia, joka ylläpitää mjölkkiksen tuotantoa tai jotain. Ansku, äm säilyy pakkasessa ainakin 3 kk. Hikeä pukkaa täälläkin imettäessä. Ilman mainittavaa “ödööriä” onneksi toistaiseksi. Kuulunee siis taudin kuvaan.

Vuoristorataahan tämä äitiys on, sen ensimetrit erityisesti! Koitahan Keiju kestää. Mulla mennyt tosi tasaisesti tämä alku, kun Elli on ollut niin helppo ja mies on kotona. Kyllähän tuo arjen jaksaminen mietityttää sitten, kun hän menee töihin, vaikka L onkin osapäiväisesti pk:ssa.

Elli on varsinainen pizzanaama tällä hetkellä, tosi hehkeä, heh. Hormoninäppyä on naama punaisena. On alkanut hosua tosi paljon käsillään ja jaloillaan ja on tosi paljon läsnä. Vaatii osansa huomiosta myös. Vatsavaivoja kipristelyn asteella erityisesti aamuyöstä.

Eilen tultiin mökiltä, ihanaa näillä keleillä. On niin mahtava seurata, miten hyvin tuo isompi typy siellä viihtyi. Sai kaivaa perunoita omasta maasta ja nähdä, miten sipulit ja muut kasvavat. Poimi vadelmia ja mustikoita metsässä ja kantoi puita liiteriin ja vettä saunaan. Melkoinen puuhamaa hänelle ja itsekin arvostaa paikkaa taas ihan toisin kuin ennen. Oli ekat kolme yötä siellä siis mummin ja serkkuperheensä kanssa. Oli tosi kivaa olla kotona kolmisin, mutta kyllä meille tuli iso ikävä jo ja oli niin liikuttavaa, kun sitten mökille saavuttiin ja L juoksee suoraan haliin hihkuen isää ja äitiä. Ei pysyneet silmät kuivina.

Hehee, Lotta ja 4-vuotias serkkupoikansa olivat nukkuneet mummin vieressä ja L oli nukkumaan mentäessä höpöttänyt niin paljon, että serkkunsa oli tuskastunut ja sanonut, että “oo hiljaa, mä en saa nukuttua”. Ei se kyllä juuri hiljaa ole…

Nyt mä meen googlaamaan, josko jostain maailman ääriltä löytyisi sopivankokoiset ja jämäkät imetysrintsikat näillekin meloneille. Pakkohan niitä on olla.

Palaan.

Se on moro!

Ihanaa oli lukea Gissan kertomusta. Tosiaan upeasti selvisit synnytyksestä, vaikka olit niin peloissasi, mahtavaa! Heh, täälläkin naurattaa image siitä, kun vanhemmat pyörii vauvan ympärillä huuli pyöreänä ja vauva siinä ihmettelee, että eikö noi osaa mitään :) Sama fiilis tulee vuorenvarmasti täällä. Hei mäkin ottaisin tosi mieluusti kuvia, jos viitsit lähettää? Ja omaa esittelyä lupailen taas lähettää piakkoin teille kaikille, en vaan jostain syystä saa sitä aikaiseksi.

Keijusta oli myös tosi kiva kuulla! Onnellisilta vaikutatte, vaikka se mieli joskus herkistyykin. Se on tosi hienoa, kun täällä jaetaan kokemuksia, niin tietää ettei ole yksin tunteidensa kanssa. Kaikilla tuntuu olleen tunteiden vuoristorataa synnytyksen jälkeen jossakin määrin.

Sanelman ensimmäinen neuvolakäynti onnistuneesti takana, jesh! Kuulosti hauskalta se, että puhui silmät kiinni, hih. Varmasti oli pokassa pitelemistä. Oksentelu ja ellotus ei kuulosta kivalta, mutta osaat varmasti nauttia siitäkin :) Mä en ole oksentanut lainkaan, mutta silloin vähän plussan jälkeen oli parin viikon huonovointinen kausi, jolloin ruoka ei oikein mennyt alas, varsinkaan lämmin ruoka. Kylmiä hedelmiä, maitoa, jogurttia ja jätskiä söin. Ja aina piti olla jotain naposteltavaa mukana, kun ei koskaan tiennyt milloin se nälkä, heikotus ja huono olo iskee. Voileipäkeksit olivat siihen tarkoitukseen hyviä.

Mäkin olen miettinyt tuota liiviasiaa. Kuppikoko ei ole raskauden aikana muuttunut mihinkään, vain rinnanympärys on kasvanut. Täytynee jotkut imetysliivit hankkia ennen synnytystä, kun sitten ei pääse vähään aikaan shoppailemaan... Hyvä idea on ehkä ottaa yhtä kuppikokoa suuremmat ensi alkuun.

Me ostettiin juuri Emmaljungan kaksostenvaunut käytettynä, ja niihin erikseen kaksi pehmeää kantokoppaa, jotta vaunuja voi käyttää vauvavaiheessakin. Ihanaa, kun kaikista vaikeimmalta ja tärkeimmältä tuntunut hankinta on nyt tehty. On se vaan aika outoa, kun ne tuossa pyörivät - ja olipa outoa työnnellä niitä kaupungilla! :) Pinnasängyt haetaan varmaankin Ikeasta ja hoitopöytä paikallisesta lastentarvikeliikkeestä. Toin Suomesta läjäkaupalla vaatteita, joita pitäisi ruveta pesemään. Ajattelin hoitaa kaiken kuntoon hyvissä ajoin nyt kun vielä jaksan touhuta. Jalkoja alkaa särkeä seisomisesta jo nyt ihan hirveästi eikä kumartelemisesta ja kyykkimisestä meinaa enää tulla mitään.

Pella, tehdään vain niinkuin ehdotit, kuulostaa hyvältä. Kiva, kun kaikki täällä tuntuvat kiinnostuneilta kuulemaan kaksosjuttuja myös, joten jatketaan jutustelua edelleen täälläkin. Kiitos Pella imetysinfosta! Huhhuh, tosiaan aikamoisen urotyön teit :) Mäkin haaveilen täysimetyksestä, mutta pitää ajatella realistisesti ja katsoa mihin rahkeet riittää.

Lotalla kuulostaa olleen niin ihana mökkireissu :) Heh, serkkupoika vaan ei saanut nukuttua. Kivan puhelias pikkuneiti teillä siis, ihkua. Mäkin odotan jo innolla sitä vaihetta, että päästään mökkeilemään lasten kanssa, ja saavat lapset touhuta siellä mummin ja ukin kanssa. Äiti jo mietti, että pitäisikö ostaa pinnasängyt möksälle. Olisihan se kätsyä, ei tarvitsisi matkasänkyjä käyttää ja me kuitenkin majaillaan siellä mökillä aika paljon.

Tiitun lounaasta herahti vesi kielelle, nam. Niin helppoa, niin tuoretta ja niiiiiin hyvää :)

Jaahas, nyt täytynee lopetella. Muutaman päivän tauon jälkeen on aina niin paljon asiaa. Täällä on ollut megahelteet, joten ei jaksa koneella roikkua. Tai edes olla sisätiloissa, kun kotona on yli 30 astetta. Yötkin on tosi lämpimiä, joten ei saa tuuletettua edes silloin. Puuh. Että täälläkin kyllä hikoillaan, vaikkei vielä imetetäkään :)

Hih, mua aina jaksaa naurattaa nuo Lotan jutut, ilmeisesti olen itse ollut lapsena samanlainen räpätäti :)

Nasuppi, ei mulla ole sun osoitetta, olisin kyllä muuten laittanut. Joku voi kyllä mun puolesta välittääkin ne kuvat tai laita mailia, mun os on gissa_76@hotmail.com

Voi, poju "huutaa", pitää mennä!!

Laitoin tuossa aikaisemmin postia tulemaan Aniliini, mutta ei mitään kiirusta eteenpäin laitolla.

Ehkä olisi paikoillaan pieni esittely, jos kerta tänne jatkossakin kirjoittelen. Kiitos vain rohkaisusta asian suhteen. Eli meillä on kaksi ihanaa pikku-ukkoa, olkoon vaikka Peetu ja Eetu nimeltään näissä maisemissa. Pojat ovat Sandemanin Nellan kanssa aivan samoja ikiä. Menoa ja melskettä riittää, Eetu kipittää pihalla minkä kintuista kerkiää aina sille ajotielle päin ja Peetu pistelee kiviä ja kaikkea muuta mukavaa suuhunsa sillä aikaa, kun olen Eetua karkureissuilta tavottamassa. Omaa tahtoa riittää, huuto on kova, kun estetään tekemästä luvattomuuksia. Aivan ihanasti leikkivät keskenään, ei pääse kaverin puute yllättämään. Vaikka joskus hetkellisesti huokaiseekin, että voihhh, kun yhden kanssa olisi niiiiin paljon helpompaa, niin aivan ihanaahan se on, että on saanut pitkän odotuksen jälkeen kaksi maailman suloisinta poikaa. Itse olen parhaillaan kesälomalla, mutta pian koittaa arki. Meillä kuitenkin onnellisesti niin, että pojat saavat olla isän kanssa kotona, kun äiti lähtee töihin.

Kiitos Aniliini tuttinauhavinkistä. Kanttinauhasysteemi on kokeilun alla tänä yönä. Eetu kun nukkuu mahallaan, kovempi ketju ei tuntunut soveliaalta. Peetulle laitoin kokeeksi ihan tavallisen tuttiketjun.

Teille kaikille vinkiksi, että jos jollakulla ummetus vaivaa, niin mustikka auttaa! On se taas kerran testattu vaikkei kyseistä vaivaa pikku-ukoilla ollutkaan. Vuorokausi ekasta annoksesta, niin oli housussa sellainen määrä sitä itseään, että siinä meni sitten vaipat (kesto), vaippavillahousut, hoitopöydän alusta ja hoitopöydän edustamatto pesuun :)

Kiva Nasuppi, että saitte vaunuostokset tehtyä. Tiedätkö miltä vuodelta teidän vaunut on? Meillä tuli vaunujen mukana vain yksi kantokoppa ja loppujen lopuksi totesin, että emme niitä tarvinneetkaan. Pojat olivat alkuun viileässä keväässä äityispakkauksen makuupusseissa ja senkin jälkeen vuorasin vain rattaat toisella pusseista. Mutta varmaan ovat kantokassit tosi kätevät ja niissähän voi sitten nukuttaa alkuun kylässä ollessa. Rohkaise vain muuten äitiäsi ostamaan ne pinnasängyt sinne mökille. Yritin nimittäin juuri viime viikolla nukuttaa poikia mökillä tavalliseen sänkyyn, mutta eihän siitä mitään tullut. Ensi kerralla otetaan kyllä taas vaunut mukaan, vaikka niissä nukkuvatkin lyhyemmät unet. Niin ja kaksi matkasänkyä vie ihan kamalasti tilaa autossa, jossa on muutenkin jo tulpasti kaikkea. Meillä meni muuten autokin uusiksi tulpauutisen tultua. Ei vanhaan olisi kaksostenvaunut mahtuneet millään. Onkos teillä Nasuppi siellä kaukana autoa nyt ollenkaan?

Nasupille jaksuja sinne helteen keskelle ja me muutkin taidetaan päästä huomenissa taas nauttimaan siitäkin ihanuudesta.

Aamupäivää,

Ihana höpöttelijä Lotta:)

Mukavaa, että Sanelmalla oli onnistunut neuvolakäynti.

Olin eilen äitiyspolilla siinä kasvukontrollissa, oli tosi hyvä käynti. Ensin lääkäri (tosi mukava nuorehko nainen) teki sisätutkimuksen ja sitten katseltiin pitkät pätkät ultralla. Kaikki oli hyvin, painoarvio tällä hetkellä 3500 g, voi heittää 300 g suuntaan tai toiseen. Ei siis mikään jättiläinen kuitenkaan, arvioi lasketulla hetkellä painoksi n. 3800 g. Mutta sanoi, että paikat ovat pehmenneet, sormelle auki ja kohdunkaula lyhentynyt senttiin ja vauva oli valmiusasemissa, joten veikkasi, että ensi viikolla voisi jo alkaa tapahtua. Toivossa on hyvä elää:) Sitten vielä kätilö laittoi puoleksi tunniksi sydänkäyrään ja kaikki oli siinäkin mallillaan. Mulla onkin ollut tässä viime päivinä sellaista menkkakipumaista jomotusta ja välillä kivuliaampiakin supistuksia, joten arvelinkin, että jotain edistystä olisi ehkä jo voinut tapahtua.

Lähdettiin vielä sitten Helsinkiin pyörimään eilen, käytiin lounaalla uudehkossa italialaisessa Pregossa (Fabianinkadulla), suosittelen muuten. Todella hyvät pastat ja kiva paikka. Ostettiin vielä viimeiset hankinnat lapsen huoneeseen, säilytyslaatikoita kaappiin ja toiset verhot. Nyt alkaakin sitten huone olla valmis, vielä sen sairaalakassin voisi pakata valmiiksi ja ei kun odottelemaan.

Nyt ulos nauttimaan mahtavasta säästä, taitaakin jäädä viimeiseksi hellepäiväksi, sunnuntaiksi luvattu sadetta ja +12, jee.... No, voihan sitä vielä elokuussakin tulla hyviä säitä. Aurinkoista päivää kaikille!