Tahkoojaplussat 74

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiitu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiitu

Vieras
Tahkoojaplussat:

Mimmu: 29.10.2005 Venla, 53 cm, 3670 g
Kirppu: (esikoinen poika -97) 9.8.2005 Viljami, 52 cm, 4750 g ja 1.7.2007, Anna-Sofia 51 cm, 4475g
Hilla: 20.8.2005 Nea, 50cm 3390g
Riinuska: 7.1.2006 Juska, 50cm 3260g
Stella: 24.1.2006 Leo, 48 cm 3250 g ja 26.7.2007, Kaisla 50 cm, 3355 g
Julia: 30.5.2006 Ilona, 49cm 3240g ja 16.5.08 Tyttö 48cm, 3470g.
Nekku: 30.6.2006 Lotta, 51 cm, 4165 g
Piritta: 30.6.2006 Matias, 50,5 cm, 3330 g ja 27.4.2008, Tyttö, 50 cm, 3600 g
Aniliini: 21.7.2006 Vili, 51,5 cm, 3660 g. 30.4.2008 Tyttö, 51 cm, 3540 g.
Mariska: (esikoinen Teemu 12/02) 9.8.2006 Samu, 51 cm, 3100 g
Suvi: 10.2.2007, Elsa 46 cm, 2500 g
Kata: 23.2.2007, Vanessa 53 cm, 4428 g
Murmeli: 23.2.2007, Maija 51 cm, 3650 g
Sandeman: 1.5.2007, Nella 50 cm, 3320g
Hertta: 27.7.2007, Hertta 51 cm, 3680 g

Odottajien la:t:

Nekku 3.7.2008
Keijukainen 7.7.2008
gissa 14.7.2008
Tiitu 11.8.2008
Nasuppi 28.10.2008

No niin, jatketaan tästä. Nekulla jännät paikat, näinköhän käy, että vauva syntyy vielä kesäkuun puolella. Tsemppiä!

Surku, kun ei saatu Mannasta vielä seuraa tälle puolelle, epistä.

Keiju, olen kuullut, että ennen synnytystä vauva selvästi rauhoittuu muutamaksi päiväksi, joten ehkä sulla ei ihan vielä näinä päivinä ole h-hetki käsillä, jos vielä kovasti hyörii;) Vaan eipä se 7.7. enää kaukana ole sekään...

Gissalta piti kysyä, kun sulla on sitä turvotusta, että liittyykö siihen sormien kipua/jäykkyyttä aamuisin? Mulla on nyt muutamana päivänä ollut ihan sairaan kipeät ja jäykät sormet heti herätessä, pitää vähän aikaan "jumpata", että saa tavarat pysymään käsissä. Ja mielestäni iltaisin on ollut sormukset vähän tiukalla, joten ajattelin, että josko se turvotus alkaisi nyt iskemään...?

Me lähdetään huomenna Tukholmaan, ihanaa. Toivottavasti ei sada. Eikä synnytys käynnisty, heh. Ei vais, ei mulla nyt ole mitään merkkejä vielä siihen suuntaan, supistelutkin ovat pysyneet aisoissa.

En varmaan ehdi huomenna enää koneelle, joten hyvää viikonloppua!

Mannan uutiset harmittaa muakin, voi kurjuus :(

Juu, se mun lääkäri oli nimenomaan tätä pelkopolia, että asiallista toimintaa. Tämänpäiväinen lääkäri kuitenkin mukavampi. Nyt ei kauheasti sektiosta juteltukaan, mä enemmän kyselin mua askarruttavia juttuja. Jotenkin koen itseni vaan niin huonoksi ihmiseksi, jos sitä sektiota alan toivomaan, että pakko kai se on koittaa perinteiseen tyyliin. Mieskin sanoi, että mä sitten aina mietin, että miten se ois mennyt jne. Katsotaan siis miten käy. Kirjoitti kuitenkin mun tietoihin, että jos sektiota jostain syystä mietitään kuitenkin kesken synnytyksen, niin toivon, että päätöstä ei lykättäisi loputtomiin. Tai jos vaikka käynnistetään, niin herkemmin sitten lähdetään sektioon, eikä käynnistellä monta päivää, kuten tyksissä on tapana. Niin ja haluan, että vauvan vointia seurataan erityisen tarkasti, sitä mä kuitenkin eniten murehdin.
Taas katseltiin ultralla, painoarvio nyt vain 2,8 eli ei noussut kovin paljoa. Ei saanut vartalon mitaksi oikeaa viimekertaiseen verrattuna, ei siis ollut kasvanut yhtään. Muut mitat siis kasvaneet edellisestä. Oli sitä mieltä, että ei kannata huolestua, voi johtua edellisestä mittauksestakin. Määräsi kuitenkin kasvukontrollin viikon päästä maanantaille. Myös virtaukset ja syke hyvä, että kaipa yritän olla miettimättä asiaa. Siellä kontrollissa voin tietysti vielä sitten jauhaa siitä synnytyksestä jotain, jos vaikka jotain kysyttävää vielä. Niin ja kävin vielä synnärin kätilön kanssa erikseen juttelemassa niistä jakkaroista ja muista vaihtoehdoista ja sitten siitä vauvan seurannasta. Oli tosi mukava. Muistan kyllä koko ajan sen, ettei sitä voi mitenkään suunnitella, mutta kivahan se on tietää vaihtoehdoista.

Tiitu, ei ole mitään sormien jäykkyyttä tms ja muutenkin turvotusta selkeästi enemmän jaloissa, käsissä ei mitenkään huomiota herättävästi. Mulla muuten jalat nyt t o d e l l a turvonneet, oikein ällöttää :)
Huvitti muuten, kun synnärin kätilö sanoi, että sähän olet niin hoikka :) Voi jestas, 20 kiloa ylimääräistä mun tavalliseen painoon ja nyt varmaan jo enemmänkin :)

Jänniä nuo Nekun yöt. Taitaa ne tosiaan olla synnytykset ihan erilaisia samallakin ihmisellä. Tsemppiä nyt kovasti, jos piankin tulee lähtö!!!

No nyt unohdin mitä edellisessä ketjussa vielä oli.... ainakin jännä nähdä, miten Piritalla ja tytöllä menee vt:llä, toivotaan todella, että siitä olisi apua. Olen kyllä kuullut positiivisia juttuja asiasta, toivottavasti teilläkin auttaa.

Tiitulle ihanaa Tukholman matkaa!!

Juu, vt:llä käytiin eilen, oikein kiva ja asiantunteva nainen, kiitos vain Keiju avusta! Hih, naurattaa ihan, miten tämä verkosto on tehokas, mietin toissa aamuna vt-asiaa, ja jo samana ip:nä oli aika varattu. Ilman Keijiksen apua, selailisin vieläkin keltaisia sivuja :-) Eipä sitä tiedä, mikä auttaa mihinkin, tyttö on ollut hyväntuulinen jo pari päivää, viihtyy pitkätkin tovit sitterissä ja juttelee innokkaasti. Mutta sitten on niitä megahuonoja hetkiä, joten hyvä tuota vt:tä on kokeilla. Viime yö meni ok, tosin nukkui 22-23.30 ja sitten taas valvoi...ei huutanut, mutta kunhan killitteli. No onneksi tissinukutus toimi tällä kertaa. Varasin vielä ensi viikkoon ajan, joten on sitten tehokäsitelty likka ennen lomaa. Sanoi, että yleensä pari kertaa auttaa.
Niin, ja muistutti siitäkin, että on hyvä odottaa joka kerta sitä röyhtäystä. Tytöllä kun yleensä kestää ja kestää, että jotain tulee ulos, enkä aina sitten edes muista sitä odottaa. No nyt muistan.

Mannan uutiset on surulliset ;( Jaksamista.

Tiitulle loistolomaa Stokikseen. Varmaan turha sanoa, että olispa kiva olla mukana. Adults only siis ;-)

Kävin Matskulle ostamassa lahjoja aamusella. Heh, muun muassa nukke...ajattelin nyt reiluuden nimissä antaa hänellekin jonkun, jota hoivata, kun niin innokkaasti hoitelee puistossa olevien lasten nukkeja ja haluaa osallistua myös tytön hoitoon kotona. Näkee sit reaktion...niin ja kun, toisesta paketista löytyy traktorikaivuri :D

Nekulla se voi kohta olla menoa, aikamoista - zemppiä vaan rouvalle. Kiva, että nyt mun vuoro sanoa, että Hyvin se menee :)

Hyvä Gissa, että koit tämän uuden lääkärin mukavaksi ja saitkin jotain irti käynnistä. Ymmärrän kyllä, että on kauheen vaikea miettiä synnytystapaa, alatiesynnytys voi olla upea ja hieno kokemus, mutta toisaalta takuulla sektiokin mietityttää, jos synnytys kovasti pelottaa. Mulla auttoi se, että mietin, miten miljoonat naiset on synnytyksestä selvinneet, että pakko munkin on. Tekee kipeetä joo, muttei se ikuisuutta kestä ja sitä kuitenkin odottaa vauvankin näkemistä niin paljon. Ja ne ihmiset siellä osaavat auttaa ja neuvoa juuri oikealla hetkellä. Tavallaan sitä halusi kokeakin, miltä synnytys nimenomaan _tuntuu_, vaikka tiesikin, ettei se kivutonta tule olemaan.

Juu, nyt mä varaan leffatikettini Sinkkuihin. Saa mutsi sunnuntaina vähän omaa aikaa.

Viikonloppuja!

Hei tytsyt!

Nyt tuli kuulkaas niin tulipalokiire kaiken pakkailun ja matkajärjestelyjen kanssa, etten ehdi mitään muuta kuin toivottaa tänne odottajille paljon paljon tsemppiä loppusuoralle ja kaikille muillekin ihanaa heinäkuun alkupuoliskoa! Palailen linjoille kolmen viikon päästä, kun tullaan takaisin kotiin (ei siis olla muuttamassa vielä takaisin Suomeen). Jännittävää nähdä, millaisia ihkuja tahkoojavauvoja maailmaan on sillä välin putkahtanut :)

Esittely kuvien kera tulee siis vasta loman jälkeen, sorgen!

Hello!
Wau, jännää on Nekulla! Mietin tässä että oispa huisia jos tulis sama syntymäpäivä siskonsa kanssa :-) Sehän ois sitten jo ylihuomenna.
Serkkuni sanoi kun oltiin siellä maalla, kolmen lapsen äiti, että hällä on synnytykset nopeutuneet kerta kerralta ja bebet tulleet aikaisemmin. Niinhän se oli Pirittallakin :) Mutta Anskulla taas meni yli joten eipä siihen mitään "sääntöä" ole. Tsemppiä joka tapauksessa ja onnea matkaan jos tulee pikainen lähtö. Jos ehdit niin laita tekstaria :)

Piritta, hinoa että saitte ajan noin pian. Se vt on tosiaan ihana tyyppi ja sellainen kokenut. Mullekin sanoi että vauvoilla usein riittää 2-3. Toivottavasti auttais nyt niin loma olis tytsylläkin aurinkoisempi masuvaivojen suhteen.
Kerro terkkuja, heh, muakin lupasi painella jos vauva ei ala tulemaan niin ei tartte käynnistää ;)

Tiitulle oikein ihanaa Tukholman reissua! Varmasti siellä paistaa, tuntuu olevan aina hinot ilmat kesällä. Skansenissa on joku ihana ravintola korkeella syreenien suojassa mistä näkymät Gröna Lundiin, oon kuullu ja nähny kuvia, aivan fantsu paikka kesällä.

Nasupille samoin ihanaa Suomi-lomaa ja mökkeilyä! Täälläkin alkaa varmaan kelit paranemaan niin saatte nauttia. Mäkin odotan että tulis nätti heinä- ja elokuu, olis ihanaa. Me meinataan vielä vauvan kans mökille elokuussa, miehellä silloin 3 vkoa vielä lomaa tän heinäkuun lisäksi.

Gissa, kiva että oli nyt asiallisempi lääkäri. Ja ihan hyvä tuo kasvukontrolli, hinoa että seuraavat. MIttaukset voi tosiaan heittää aika lailla joten ei kannata varmaankaan olla huolissaan.
Mun ystävä sai viikko sitten tytön, arvio oli ultran perusteella 4 kg ja bebe syntyessään 3,4 kg että silleen..voi siis heittää suuntaan jos toiseen.

Vointi olla kyllä edelleen mielettömän hyvä. Eilen olin päivällä kävelyllä naapurin kanssa joka siis synnytti toukokuussa, illalla siskoni kanssa, tehtiin lämpimiä voileipiä ja katseltiin leffaa. Tulin sitten kotiin vasta yhdentoista jälkeen kun mieskin pääsi töistä. Tänään oon menossa veljeni perheen luo visiitille ja sen jälkeen haen ystävältäni sen rintapumpun ja hoitoalustan.
Nyt on myös turvakaukalo hankittuna.

Bebe on edelleen kovin vilkas ja tulee napakoita potkuja kylkiluihin. Ei ole ainakaan vielä rauhoittunut joten ehkä tässä h-hetkeen menee vielä. Supisteluja ei ole, venymiskipuja kyllä tuolla alavatsassa, ajoittain tosi kovia. Varmaan telakoituu lähtöasemiin ja työntää päätään lantioon.

Jees, ei muuta kuin ihanaa viikonloppua kaikille!

Tulen nyt päästämään hullut (ne jotka ei tessua ole saaneet) jännityksestä ja kertomaan Nekun uutiset.

Lotan Elli-sisko (3650g ja 51cm) syntyi 28.6 klo 20.15. Kaikki voivat kerrassaan mainiosti.

Ihan ei mennyt samalla päivälle Lotan kanssa mutta varmaan pääsevät viettämään yhteissynttäreitä:-). Onnittelut siis koko perheelle! Tyttöenergiaa;-)

Heippa pitkästä aikaa!
Olen ollut niin pitkään kirjottamatta, että en edes muista ketä olen onnitellut vauvasta ja nimestä... mutta onnea vauvansa saaneille ja nimensä myös! :) Silja on mun suosikkinimiä, ihana. Keiju laittoikin viestiä Nekusta ja vauvasta, onnea rutkasti sinnekin! Siis onko Elli ihan oikea nimi vai "tekonimi"?

Kiva lukea näiden viime metreillä "tuskastelevien" juttuja, muistuu niin oma synnytys ja sen läheneminen mieleen. On se aina jännää kun jokaisella menee eri tavalla.

Gissalle en osaa oikein mitään sanoa kun tiedän, että jos pelottaa niin pelottaa. Pelkään kovasti lentämistä, eikä siinä kyllä auta yhtään vaikka joku kuinka lukisi tilastoja, että autoliikenteessä kuolee paljon enemmän ihmisiä jne. Päädyt kumpaan ratkaisuun vaan niin ei se susta yhtään huonompaa äitiä tee. Toki omasta kokemuksesta voin suositella alatiesynnytystä, mutta mua ei pelottanut ollenkaan, eli se siitä. Aika mölli lääkäri sulla se ensimmäinen ja vielä pelkopolilla? Just joo.

Keiju, Juska oli mahassa vilkas ihan viimoseen asti eli ei aina pidä paikkaansa se vauvan hiljentyminenkään ennen syntymää. Ihanasti sun mies on mukana odotuksessa. Meillä on ollut suhteen kulta- aikaa raskausaika ja syntymän jälkeen puoli vuotta. Sitten alkoikin raksahommat.... :)

Toivottavasti Piritan tytölle auttaa vt. Kurjaahan tuo huuto on kuunnella kun ei voi mitenkään auttaa ja just se kun ei tiedä, että mikä vaivaa. Yleensähän ne toki niitä vatsavaivoja taitaa olla.

Mä olen ollut juhannuksesta asti saikulla. Selkä meni Juskaa nostaessa sängystä nukkuvana. Kun olis salama iskenyt ja jalat lähti alta. Silloin pystyin vielä konttamaan, toisin kun seuraavana iltana kun selkä meni uudestaan suihkussa....Huh, olisin vaikka synnyttänyt ennemmin, se kipu oli jotain aivan kamalaa! Makasin suihkun lattialla puoli tuntia ja itkin/huusin kuin lapsi. Lekuri määräsi kahdet tropit ja viikon saikkua. Selkä on nyt suht hyvä, ihan kunnossa ei kuitenkaan vielä. Tiistaina töihin ja pe alkaa loma, jes.

Juska on reipas nuori mies, kyllä sen jutuille ja tempauksille saa nauraa. Automatkat on aika rasittavia kun puhuu takapenkillä taukoamatta: "äiti, punaiset palaa, ei saa mennä. Kohta vaihtuu vihreä, no niin, nyt vaihtui vihreä, nyt voit äiti mennä. Äiti mitä tarkoittaa kolmio? (sitten vastaa itse) Että pitää väistää..." Onneksi meillä ei ole pitkiä ajomatkoja yleensä. Värejä opettelee täyttä häkää ja hiekkiksellä leikkiminen autoilla on pop. Tarha meni kiinni ja aukeaa 6.8, joten lomailua hällä tiedossa.
Yskä on kestänyt 1,5kk:tta ja hieman kiukkua (kun ei tiedä, onko uhmaa vai kipua) että ehkäpä lääkäri taas kutsuu.

Meillä on muuten ollut maalaushommia (talon puukevennykset) ja perennapenkki pitäisi saada aikaiseksi parin viikon sisään. Silloin pidetään meillä mun äitin 5- kymppiset.

Onko muuten Murmeli kirjoitellut aikoihin? Oletko Stella ollut tekemisissä, että mihin hävinnyt?

Nasupille hyvää lomaa ja aivan ihanalta kuulostaa tyttö ja poika yhtä aikaa (ainakin teoriassa, heh). Ei vaan eilen juttelin mun tätin kanssa jolla on kaksostytöt. Sanoi, että ensimmäinen vuosi oli vaikea, sitten helpotti. Hänellä ei kyllä mies juuri hoitoon osallistunut...

Mites Tiitun matka meni?

Nyt lopetan romaanin ja oikaisen selkäni hetkeksi kun mun miehetkin on päikkäreillä.

Heippa! Iihania uutisia, kerrassaan! Onnea Nekun perheelle tyttölisäyksestä ja aivan ihastuttava nimi Ellillä! Muistelen, että tulee ihan oikeaksi nimeksi eli heti otatte käyttöön! Onnea, onnea ja ihania ensipäiviä tyttöjen kanssa! :) Mun oli _pakko_ kännyllä tulla katkaisemaan nettipimento, koneemme edelleen viruksensyömä ja mies unohti läppärinsä latauspiuhan viikkikseksi työautoonsa, mutta onneksi oli vielä tämä yksi vaihtis! En enää malttanut olla, kun vierähti ainakin neljä-viisi päivää teistä erossa. :) Meille kuuluu oikein hyvää, iltahuudot on Siljalla toistaiseksi jääneet ja seurustelee hymyillen jo kovasti. Vilin nukkumaanmeno helpottanut. Uhmaa pukkaa päälle tasaisin väliajoin, mutta sitten on niin valloittava huvittavine juttuineen. Huomenna mennään piknik-risteilylle. Palaan paremmin kuulumisille ja etenkin kommentoinneille, kunhan kone tulee kuntoon! Kovasti tsemppiä raskauksien loppumetreille (gissalle erityistsempit jännitykseen/pelotukseen!) ja mukavaa alkavaa heinäkuuta kaikille!

Jee, mitä uutisia, onnea Nekku koko perheelle! Synnytysraporttia mielenkiinnolla odotellen;)

Riinuskan selkäongelma kuulostaa tosi tuskaiselta, toivotaan, että menee kokonaan ohitse mahd. pian.

Terkut Tukholmasta, jälleen kerran täytyy todeta, että iiiihana kaupunki. Sadetta sinne oli tällä kertaa luvattu, mutta onneksi säästyttiin kastumiselta, vasta kun oltiin laivassa näytti tulevan vettä kaatamalla. Löydettiin paljon vaatteita alesta lapselle, itse jätin suosiolla naisten osastot tällä kertaa väliin, ei näillä muodoilla kannata itselle tehdä hankintoja. Kahdet kengät sentään ostin itsellekin;) Huomasi kyllä, että ei sitä jaksa tässä tilassa kierrellä vanhaan malliin, jalat olivat aivan loppu, kun päästiin takaisin botskiin, vaikka pidettiin ahkerasti istuskelutaukoja.

Nyt mullakin alkaa kyllä olla sitä turvotusta, symppausta vaan gissalle. Sormet ovat kuin nakit aamuisin ja nilkatkin pullistelee iltaisin, inhottavaa. Tosin nyt varmaan osaltaan vaikuttaa tuo tavallista "rankempi" viikonloppukin ja herkkuruokailut. Täytyy nyt syödä kaikkea kevyttä ja raikasta ja juoda extrapaljon, josko olisi apuja.

Juomisesta puheenollen, täällä sitä sitten keitellään vettä, varmaan olette uutisista kuulleetkin. Käytiin kyllä hakemassa yksi kanisterillinen juomavettä vesilaitoksen jakelupisteeltäkin. Ei kuitenkaan mitään paniikkifiilistä, kuulemma suurimmat bakteeripitoisuudet ovat olleet viime viikon alussa ja silloinhan sitä on vielä vedetty ihan litratolkulla suoraa hanasta tyytyväisenä ilman oireita. Mutta keitellään nyt sitten niin kauan, kun suosittelevat.

Mukavaa viikkoa kaikille! Huomenna sitten heinäkuu ja kaksi laskettua aikaa lähestyy:)

Heips!
Nekun perhe se kasvoi vklopun aikana, mahtavaa! Ja mitä tyttöenergiaa tahkoojissa ja nimenomaan Nekun perheessä. Vonkasin jo puhelimitse synnytysrapsaa, muttei ole ainakaan vielä kuulunut ;-) Ehkäpä rouva tulee pikapikaa itsekin linjoille. Elli on tosiaan oikea nimi, ja kiva onkin.

Niin siis, Onnea Lotalle, joka tänään Matskun tavoin 2 vee. Meillä oli pienimuotoinen synttäriseremonia aamulla, enemmän juhlitaan mökeillä. Oli poika varsin otettu nukestaan, sekä myös trak.kaivuristaan :D Oli niin hilpeetä, kun meni samalla tavalla kuin äippä vauvansa kanssa pötköttämään meidän sänkyyn.

Vt:kin varmaan auttanut, mutta kyllä meillä selkeesti itkut ovat vähentyneet. Uskon enemmän, että ikä tekee tehtävänsä, tyttö on muuttunut kovasti viimeisten vkojen aikana. Itkuista tunnistaa jo, mikä on mitäkin, ja kun unirytmi on selkiintynyt, on helpompi myös laittaa nukkumaan tiettyyn aikaan. Varsin hurmaava tyttö :)

Mutta itse enkeli on meille muuttunut pikkuherra Matiaksen muodossa. Poika on ollut aivan ihana viimeiset päivät, pusittelee ja silittelee siskoa ihastuneena ja on lopettanut tavaroiden heittämisen (hallelujaa!) ja muutenkin on niin kilttiä poikaa. Ehkei tosin pitäisi sanoa tätä ääneen..

Hihii, onpa Juskalla hauskoja - ja eteviä - juttuja! On poika kyllä varsin välkky, kun nyt jo on tietää liikennemerkeistä ja väreistä. Ikävä juttu Riinuska tuo sun selkä, auts, voin vain kuvitella, miten kipeetä on tehnyt. Toivotaan, että saat rankasi kokonaan kuntoon saikun aikana. Sun työ varmaan aikalailla rasittaa selkää?

Mä tykkäsin kyllä Sinkuista, viihdyttävä. Tosin ne naiset saa tehdä mitä vain, ja aina se on yhtä hauskaa - ja kiinnostavaa ;-) Mutta on se Parkeri kyllä laiha, huh.

Harmi Tiitu tuo vesiselkkaus siellä teilpäin. Hyvä kuitenkin, ettei ihan juomakelvotonta vettä ole, vaikkakin ehkei sitä silti tee oikein mieli käyttää. Ja oih Tukholmaa...Mun kaverit just kävi, ja olivat ostelleet aleista yhtä sun toista.

Voi kun tätä työleiriä taas riittäis. Imurointi tekis enemmän kuin hyvää, kamera pitäisi tyhjentää kuvista, tehdä ruokaa....Plaah.
Palaillaan taas. Keijulle megatsempit vikalle viikolle =))

Heippa, tasan 2 viikkoa laskettuun ja Keijulla viikko, onpa jännää!!

Vitsi, ihanat uutiset Nekulta, mäkin odotan raporttia innolla. Nimi miellyttää myös mua, niin kuin kaikkien teidän muidenkin lasten nimet.

Kiva kuulla Riinuskasta ja auts sun selkää. Juskalla hauskoja juttuja, voi miten lapset on niin innoissaan kaikesta :)
Mäkin olen kuullut, että osalla liikkeet loppuu ja toisilla potkii synnytyksen aikanakin. Mistään ei siis voi päätellä mitään :)
Kiitos Riinuska, siis synnytystsempeistä.

Mä myös pidin Sinkkuleffasta, vaikka olikin jotenkin erilainen kuin sarja. Hyvä kuitenkin. Tuttuun tyyliin mä itkin puoli leffaa :)

Mä olen niin kade Tiitun reissusta! Tukholman aletta tulee kyllä ikävä, kun täällä koittaa jotain ostamiskelpoista alehyllystä löytää. Nyt täytyy myöntää, että kunto ei riittäisi enää reissuun, ei ainakaan kovin tehokkaasti tulisi aikaa käytettyä. Kävin tänään shoppailemassa vauvan vaatteita, ihan kivoja löysin, toivottavasti ovat sitten käyttökelpoisia, kun enhän mä mitään noista tajua :)
Kaipa sitä sitten jossain välissä uskaltaa sen vauvankin kanssa lähteä ostoksille, vaikka nyt se tuntuu todella kaukaiselta ajatukselta....

Ostin sitten feikkicrocsit terassikäyttöön pari viikkoa sitten. Ei ollut aikomustakaan käyttää niitä muualla kuin pihalla, mutta nytpä ei muut enää mukavasti mahdu jalkaan :( Ei niin kovin tyylikästä mammaa siis...

Jaa, pitänee mennä viikkailemaan ostoksia, on ne niin ihania. Mä muuten revin ihan järjetöntä onnea tuttien ja tuttipullojen ostamisesta. Ostin vaippoja viime tai edellisviikolla ja menin siitäkin ihan sekaisin. Saa nähdä mitä kaikkea turhaa sitä on innoissaan tullut hankittua :)

Täytynee munkin nyt ilmoittautua kun nettiyhteys katkeaa kohta viikoksi.

Ollaan oltu siis viikko mun vanhempien maalla, jossa myös vaihtelevasti 2-3 serkkua. Tänään ne lähti ja AHHHH mikä hiljaisuus!!! N on ollut ihan fiiliksissä kun serkut vatkaa ja taluttelee ja leikkii hiekkiksella. Kaikista parasta on kuitenkin ollut tädin vanhat nukenvaunut joita on polleena työnnellyt ympäri pihaa. Harmi vaan että sai pari päivää sitten kesäflunssan ja lisäksi alhaalle näkyy tulevan poskihammasta joten ollut kiukkuinen kuin ampiainen ne hetket kun panadol ei vaikuta...! Onneksi pakkasin mukaan matka-apteekkia joten ei ole tarvinnut kylille lähteä.

Nyt olis tarkoitus nauttia hiljaisuudesta vielä huominen ja lähteä sitten pariksi päiväksi raksalle iskää ja mummoa/vaaria moikkaamaan. Sitten taas takaisin tänne ja sunnuntaina kotiin uutta varustusta noutamaan. Tai mitä sitten keksitäänkään.

Mun työkuviot selkiintyi, sopimus valmis allekirjoitettavaksi. Elokuun alusta pitäisi löytää uusi kuvio ja aloittaa ankara työnhaku kun N aloittaa päiväkodissa. Ihan kamalaa ajatella että enää kuukausi tätä päivittäistä yhdessäoloa, mutta toisaalta ihanaa että saan vähän omaa aikaa sekä rauhaa päivisin työnhaun lomassa. Voisi jotain opiskeluakin harkita.

Taidan avata olutpullon ja nauttia hetken ennen aikaista nukkumaanmenoa. N simahti jo seiskalta joten aikainen herätys tiedossa. Täällä maaseudun rauhassa on kyllä vedellyt sellaisia 12 tunnin yöunia joten ei nyt niin kamalaa jos vaan itse osaisi mennä ajoissa.

Mahakkaille toivon erityisen hyviä hetkiä ja levollisia viimeisiä päiviä, tiedän että synnytys menee hyvin teilläkin;-). Tulen sitten tsekkaamaan viimeisimmät uutiset kunhan radioskugga loppuu.

Iltaa! Ihanan lämmin päivä ollut tänään pitkästä aikaa, oon ollut suurimmaksi osaksi ulkona ja ottanut aurinkokylpyjä myös masulle :)

Nekulle tosiaan mielettömät onnittelut myös tänne, ihanasti kaikki oli mennyt ja sen vaan tiedän että synnytys oli ollut tosi nopea ja helppo, ihana kuulla. Tarkempaa raporttia odotan minäkin. Sen Nekku kertoi myös että eilen oli ollut Kättärillä täyttä ja olivat ohjanneet Naistenklinikalle, saa nähdä miten meidän käy..
Elli on tosiaan kiva nimi ja ihan yhtä reipas kuin Lottakin.
Nasuppi lähetti myös mun kautta isot onnittelut Nekun perheelle, on nyt nettipimennossa Suomen loman ajan.

Onnea Lotalle ja Matiakselle 2-vuotispäivänä :)

Hinoa Piritta että tytön itkut on helpottaneet. Mä uskon tohon vt:hen, oon kuullut siitä niin paljon hyvää. Mutta auttoi mikä auttoi, pääasia että itkut ja mahanpurut vähenee.

Riinuska, auts sun selkää. Onneksi on paranemaan päin ja ehtii kuntoutua ennen lomaa.

Tiitulle tervetuloa Tukholmasta, ihanalta kuullosti reissu. Kyllä mä sua ajattelin kun luin tosta vesijutusta.

Kiitos tsempeistä, pyrin kyllä ilmoittelemaan jos lähtö ei tule kovin pikaisesti.

Sande, hinoa että työkuviot on selkiytyneet. Tsemppiä työnhakuun!

Me tosiaan ollaan sitten Gissan kanssa seuraavat synnyttäjät, huisia. Mulla olo on normaali, ei ole supistellut ja vointi on hyvä. Turvotustakaan ei ole missään. Huomenna on sitten neuvola, tätihän veikkas mulle lähtöä viime viikolla mutta heinäkuun vauva tästä nyt sitten tulee :-)
Mies alkaa olla jo aika malttamaton ja toivois jo beben tulevan. Mulla ei ole kiire, nautin olosta näinkin. Pikkuisella tietysti on jo ahdasta.

Sanelman kuulumiset on kyllä ihan piinaavaa jännitystä. Turha kai sanoakaan kuinka paljon toivon sitä onnistumista nyt.

Huomenna oon kyläilemässä (meen katsomaan 22.6. syntynyttä pikkuneitiä :) ja keskiviikkona miehellä on vapaata ja lähdetään anoppilaan, tarkoituksena kastaa vihdoin talviturkki kunnolla. Joten oikein hyviä vointeja kaikille!

Ai niin, en ole varma oonko muistanut kertoa että mun hemppa oli viime neuvolakäynnillä pompsahtanut 133:een!!! Eipä ole ollut noin hyvä ennen raskauttakaan =) Vähensin nyt rautaa yhteen tablettiin päivässä, edelleen kehottivat kuitenkin neuvolassa sitä syömään.

Huomenet,

Lotalle ja Matiakselle onnittelut näin jälkijunassa!

Sandemanille onnea työhakuun, hyvä, että pääsit sopimukseen.

Kävin aamulla neuvolassa, kaikki ok. Mullakin hemppa oli pompsahtanut taas 142:een ilman lisärautaa, terkka sanoi, että se nousee yleensä aina loppuvaiheessa ja sen puolesta puhuu Keijunkin lukema, hienoa:) Taas kommentoi, että taitaa tulla hyvän kokoinen vauva, ei välttämättä painoltaan, mutta ainakin kuulemma pitkältä vaikuttaa, pitkät jalat kuten isällään, sanoi... Hmm, melkein taidan pyytää, että saisin vielä sen yhden ultran, jossa kokoa arvioitaisiin enemmän, tietää sitten varautua punnertamaan jättiläisen. Vakiterkka jää nyt lomalle, mutta sanoi, että sen ylimääräisen ultran saa kyllä ihan vaan pyytämällä lähetteen, jos on syytä epäillä, että voi olla isompi tapaus. Synnytysosastoon tutustuminen meillä on sitten parin viikon päästä ja samalla viikolla vika neuvolalääkäri.

Aurinkoista päivää!

Nekulle ja perheelle onnittelut!! Ihanaa, pikkuinen Elli!! :) Mä kans mielenkiinnolla tulen kurkkimaan tarkempaa rapsaa täältä lähipäivinä. Lotalle ja Matiakselle myös myöhästyneet synttärionnittelut, hassua kun ovat jo noin isoja lapsia - ja niillä on molemmilla jo pikkusiskotkin :) Milloinkas muuten Pirittan pienokainen saa nimen? Tai siis koska se meille paljastetaan? Ei nyt malttais enää odottaa, heh.

Syntyisiköhän Keijun bebe isänsä syntymäpäivänä, onko teillä itsellä sellainen kutina? ;)

Kiitoksia onnitteluista kaikille! Kotiuduttiin eilen. Pikaisesti luin läpi kuulumisenne, en ollut missannut mitään mullistavaa (=syntymiä). Tiitu oli munkin mielessä, kun vesiongelmista luin. Kaamealta kuulosti Riinuskan selkä ja Juskan jutut hauskoilta. Papupata istuu meidänkin takapenkillä, mikä tosin on ihan virkistävääkin.

Aika hyvä muuten meidän verkosto, kun mullakin on niin monen puhelinnumerot, että saatoin päästää hullut jännityksestä. Tässä jotain raporttia:

Kävin täällä loppuviikosta lukemassa, mutta olin jotenkin niin hyytynyt, etten jaksanut kirjoittaa. Valvoin enemmän ja vähemmän supistusten kourissa neljä yötä ja lauantaina olin jo tosi kypsää kauraa. Supisti ja väsytti ja olo oli todella odottava. Soitin tuskissani Naikkarille ja kysyin, onko mitään tehtävissä, että saataisiin synnytys todenteolla alkamaan. Kätilö totesi, että lupaavalta kuulostaa ja että näissä hommissa kypsyy yleensä yläpää ennen alapäätä. ;-)

Noh, vihdoin lauantaina iltapäivästä huomasin, että supparit säännöllistyivät ja klo 15 alkaen tulivat 7-5 min välein ja olivat pitkiä ja kyllä aika kivuliaita. Väänsin vielä broileripyöryköitä klo 16 aikaan mutta klo 17 totesin, että olisi ehkä syytä soittaa Lotan hoitajalle ja sairaalaan, että käydään ainakin näytillä. Klo 18 päästiin matkaan ja 20 minuttia myöhemmin makasin jo käyrillä kätilön todettua, että kohdunsuu 7 senttiä auki! Ihana kätilö sanoi, että hän huutelee puuduttajan paikalle ja että tämä syntyy ihan sutjakasti ja helposti pian. Me miehen kanssa siinä hoo moilasina, että noinkohan. Pää oli jo tosi alhaalla ja kuulemma loistavassa asennossa.

Mä huokailin jo ennen epiduuraalin vaikutusta, että ihanaa olla täällä. Tuntui, että vihdoin alkoi tapahtua. 40 minuuttia sairaalaan tulon jälkeen, klo 19, aukesi se kuuluisa taivas ja sitten vain pötköttelin. Kätilö sanoi, että kerro, kun tulee "kakkahätä", hih. Se tuli klo 20.10 ja hää tutkaili tilanteen ja totesi, että auki on ja että kokeile ponnistaa. Uskomatonta, tyyppi lähti heti liikenteeseen ja kolmen supistuksen aikana (ja karmean huudon säestämänä!), 5 minuutissa oli tyttö ulkona! Puudutus oli vielä päällä, mutta tuntui silti, että kuolen tai vähintään halkean siihen paikkaan. Mutta se kipuhan loppuu tasan siihen, kun pää ja hartiat ovat ulkona.

Ihana, ihana tyttö sieltä pötkähti, nostettiin heti paidan alle ja imemään. Siinä pötköteltiin reilun tunnin ja sitten vasta pesuille ja punnitukseen. 3650 g ja 51 cm, sirompi kuin siskonsa siis, onneksi. Kaamea nälkä mulla oli, kun ei ollut tullut juuri syötyä lauantaina. Olo oli todella sellainen, että olisin voinut lähteä suoraan kotiin. Eli synnytys meni aivan loistavasti ja varmaan niin kivuttomasti kuin mahdollista. Suurin tuska olivat ne yölliset supistukset ja siitä seurannut väsy. Todella ihana ja positiivinen ja aina yhtä juhlallinen kokemus. Suosittelen. ;-)

Kätilöä en voi kyllin kehua, opasti niin täydellisesti ponnistusvaiheessakin. Kertoi, milloin piti ponnistaa ja kuinka kovaa ja käski välillä lopettaa ja auttoi lasta ulos niin loistavasti, ettei tullut tikin tikkiä eikä nirhauman nirhaumaa. Ihan uskomatonta, mä istuin heti synnytyksen jälkeen ja nyt kolmen vuorokauden päästä ei tunnu mitään, ei yhtään mitään. Täysin normaali olotila tuolla alhaalla ja lantionpohjan lihakset tuntuvat ja toimivat. Luonto on uskomaton, sen taas totesin.

Lupsakasti meni aika sairaalassa, kun osasi ottaa niin lunkisti. Ensipäivien perusteella Elli on temperamentiltaan leppoisampi kuin siskonsa. Lotta on ottanut siskonsa hyvin vastaan ja silittelee ja ihastelee, mutta imetys on melkoista, kun haluisi tietenkin silloin syliin. Aikamoista luovimistahan tämä on. Eilen oltiin jo Lotan kanssa kahden puistossa ja kovin arkisesti tämä alku muutenkin menee. Elli on aivan, aivan hurmaava ja häntä tekisi mieli vain nuuskuttaa ja ihastella, mutta rajoittuu niihin hetkiin, kun siskonsa on nukkumassa, ettei aiheuteta lisää mielipahaa.

Maito nousi toissa yönä ja Dolly Parton kalpenisi kateudesta näiden melonien rinnalla. En mä muistanut, että niistä tulee näin valtavat!!!

Saa nähdä, miten tää lähtee alkuun. Onneksi mies on lomalla monta viikkoa.

Ai joo, Ellilläkin on toinen lonkka vähän löysä (ei kuitenkaan luksoidu) ja kuultuaan Lotan luksaatiosta tarkka lastenlääkäri laittoi lähetteen kirurgille parin viikon päähän. Joten lastahoito taas mahdollinen mutta sen näkee sitten. Nyt pidetään kahta vaippaa päällekkäin, että menee luontaisesti sammakkoasentoon, siitä on apua tai ei ainakaan haittaa. En jaksa stressata asialla liikaa.

Gissalle ja Keijulle erityistsempit, ootte ajatuksissa ja toivon teille todella yhtä ihanaa ja positiivista synnytyskokemusta, jonka taas itse sain. Tiitu vielä saa luvan kasvatella vatsaansa.

Palaillaan taas. Nyt pikkuinen heräsi, syöttöpuuhiin siis.

Ihanaa lukea Nekun rapsaa ja vähintään yhtä ihania uutisia toisella puolella! Tänään on ihana päivä :)

Tosi ihanaa, että Nekulla noin hyvä synnytys, on se musta niin ikävää, että monilla ei mene lähellekään noin hyvin. Kätilöllä on varmasti todella suuri merkitys ja mullekin sanottiin, että pitää vaan löytyä rohkeus vaihtaa, mikäli ei synkkaa.
Varmasti ihana pikkuinen tyttö ja kuvia odotellaan malttamattomasti!! Toivottavasti lonkasta ei suurempaa murhetta tällä kertaa. Mä itseasiassa mietin sitä viime viikolla, että onko jotenkin todennäköistä, että tulisi samoja ongelmia toisellakin lapsella. En sitten viitsinyt kysellä, ettei tule turhaan murhetta.
Oishan se ihan ihanaa saada joskus vielä kaksi tyttöä, kun on tuo oma sisko kuitenkin tosi tärkeä ja varmastikaan veljen kanssa ei samanlaista olisi. Tuleehan sitä siskon kanssa tapeltuakin :)

Mä kärsin täällä iskiaksesta... Edellispäivänä alkoi taas vaivata enemmän ja nyt kävelen jo tosi vaikeasti, tai ainakin ylösnoustessa olen hetken ihan vanhus :) Muuten vointi turvotuksesta huolimatta hyvä, ei merkkejä mihinkään suuntaan. Nla huomenna. Keiju sieltä tekstaili, että nlassa kaikki ok, vauva kiinnittynyt.

Mukavaa päivää kaikille, jotka tänne eksyvät, rauhallista on ollut :)

Voi niisk sentään, Nekku. Ihana synnytysraportti! Liikkistä, nyt niitä on kaks...

Gissalle oikein erikoistsempit tulevaan koitokseen! Ja kaikille muillekin paljon aurinkoisia terkkuja!

Ihania uutisia tuolla toisella puolella..

Nekku, onneksi olkoon pikku Ellistä. Hyvin oli mennyt synnytys ja mahtava kätilö sulla oli mukana.

Olenkohan mä kerinnyt onnittelemaan pikku-Siljaa nimestään? Ihana, kaunis nimi.

Mulla alkoi kesäloma, ei vain ole oiken loma fiilistä. Miehen isä todettiin ensimmäisenä varsinaisena eläkepäivänään vakavasti sairaaksi. Harmittaa ja surettaa mutta toivoa ei heitetä. Tää vaikuttaa vaan lähipiiriin todella paljon ja on henkisesti aika raskasta. Mutta, parempia uutisia odotellessa..

Hyvä juttu että, Piritan tytön itku rupeavat hellittämään..Te olitte jo etelässäkin kerinneet käymään.

Mahakkaille tsempit jos synnytyksiä käynnistyy. Toivottavasti gissan iskias helpottaa, mun kaverilla oli kanssa raskausaikanaan samoja juttuja. Inhottavaa kun vaikuttaa jokapäiväseen tekemiseen.

Nyt täytyy mennä erottamaan Urpo ja Turpo toisitensa kimpusta ja laittaa ne unten maille. Kaikkea hyvää kaikille...

Moi,

mahtavaa palata mökiltä linjoille ja lukea HYVIÄ UUTISIA. Valtavasti onnea Nekulle ja perheelle Ellin johdosta! Synnytys kuulosti menneen ihan nappiin.

Ja Sanelman uutiset saivat hurraa-huudot kaikumaan Marsiin asti. Mahtava juttu!

Synnytyksestä tuli mieleen, että mullakin toisessa synnytyksessä auttoi hyvä kätilö tosi paljon. Eka synnytys meni henkisesti mönkään kökköjen hoitsujen takia. Ja toinen mikä tuli mieleen oli noi jälkisupparit. Toisessa synnytyksessä ne olivat aivan kaameita, huh.

Meidän mökkeilyt sujuivat muuten hyvin, mutta sateinen sää verotti fiilistä aika ajoin. Piti olla aika paljon sisällä, joten jonkinasteista mökkihöperyyttä ilmeni :). Tekemisen puutteessa Leo äityi hakkaamaan siskoaan ja Kaisla taas märisi aika paljon hampaiden takia. Viikon sisällä on puhjennut kolme hammasta yläikeneen. Maanantaina kävimme Ähtärin eläinpuistossa, ja se päivä osui ihan napakymppiin. Sää oli hyvä, Leo tykkäsi hirveästi ja Kaislakin hihkui eläimille. Lisäksi karhut antoivat katsojille kunnon show'n.

Riinuskan selkävaiva kuulosti kammottavalta. Mullakin jumahti selkä mökillä, muttei läheskään noin pahasti. Pitäisi kiinnittää lastennostoasentoihin enemmän huomiota, kun Kaislaa tulee vieläkin nostettua miten sattuu, vaikka painoa on jo 10 kg.

Piritan perhe-elämä kuulostaa tällä hetkellä olevan mallillaan. Hyvä, että tyttö on ollut nyt rauhallisempi ja Matias hellempi siskoaan kohtaan.

Voi Gissan iskiasta. Mullekin tuli se Kaislaa odottaessa. Onneksi sulla on h-hetki lähellä, niin ei tarvitse enää pitkään kärvistellä kipujen ja turvotuksen kanssa.

Murmelista ei ole tosiaan kuulunut. En ole törmännytkään häneen missään, vaikka aika lähekkäin asumme. Huhuu, tule päivittämään kuulumisia!

Jaa, mikäs vesiselkkaus nyt on menossa? Olen ollut uutispimennossa, joten en tiedä yhtään.

Nyt kun ollaan taas kaupungissa, niin vois mennä vähän alennusmyynteihin huomenna. Jos sitä pihatöiltä raaskii ;).

Hertta, Kata ym.: ette ole vissiin tulossa Treelle? Kesä täyttyy herkästi ohjelmasta, mutta aina sitä jostain sopiva väli löytyy. Tervetuloa vaan edelleen! Elokuussakin löytyy varmasti sopivia päiviä.

Nyt täytyy mennä hörppimään miehen tekemää kahvidrinksua. Palataan.

Huomenta,

Nekun kertomus oli ihana, kiva, että synnytys meni hyvin ja kätilö oli loistava. Elli on tosiaan hino nimi:)

Gissalle tsemppiä kärvistelyyn iskiaksen kanssa, ikävää.

Mariskan perheelle jaksamista ikävien uutisten takia, toivotaan, että appi kuitenkin vielä paranee.

Stellalle kotimaan uutiskatsaus;) : Täällä Porvoossa oli päässyt vesijohtoveteen sadevettä ja siinä oli jotain bakteereja todettu, joten juomavesi pitää toistaiseksi keittää tai hakea puhdasta vesilaitoksen jakelupisteestä. Ei kuitenkaan mitään Nokian katastrofiin verrattavaa, sairastuneita ei ole todettu ja vettä voi normaalisti käyttää peseytymiseen, tiskaamiseen ja pyykin pesuun. Nyt ovat jo alueittain purkaneetkin tuon keittokehotuksen, meidän alueella suositellaan kuitenkin vielä.

Sanelman uutiset olivat tosiaan supermahtavia, olen vieläkin niin onnellinen heidän puolestaan. Tervetuloa vaan tällekin puolelle;)

Mikäs Keijun tilanne?