SYYSTUHINAT

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 5.10.2005
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heips kaikille! En ole kirjoitellut kuin kerran tähän ketjuun mutta nyt sitten lisää... Syy kirjoittamattomuuteen on ollut totaalinen väsymys jolle on nyt löytynyt nimi: synnytyksen jälkeinen masennus. Meillä on nukuttu aika huonosti ja luulin kaiken johtuvan unen puuteesta. Meillä Leo on nyt reilu 5vk ja ehti saada jo ripulin, flunssan ja nyt vielä kaiken kukkuraksi korvatulehduksen! Lisäksi melkein 3v. tytär koittaa välillä uhmakkuudellaan hermoja aika hyvin. Lisäksi toipuminen synnytyksestä on ollut muutenkin vaikeaa kun kivut eivät hellitä millään. Ke tuli sitten lopullinen romahdus. Laitettiin tyttö mummille yökylään ja ajettiin naistenklinikalle. Kipujen takia sinne mentiin mutta lääkäri totesi myös masennuksen jylläävän. Tänään sitten mennään lääkäriin ja yritetään saada äiti kuntoon. On vaan pakko nöyrtyä ja yrittää ottaa kaikki apu vastaan. Neuvolasta luvattiin järjestää avuksi perhetyöntekijä. En siis ole superäiti. Uskon kuitenkin että kaikki vielä kääntyy hyväksi.

Koitapa hoitaa itsesi kuntoon, tiedän mitä tuo on. Edellinen lapsemme sai ensimmäisen korvatulehduksen 2 viikkoa vanhana ja kierre oli valmis. Nukuttiin noin 10-20 minuutin pätkiä eikä sitä todellakaan jaksa. Lopulta itkin minä ja vauva. Vein kanssa äidilleni vauvan silloin reilu kuukauden vanhana yöksi hoitoon että sai nukuttua edes yhden yön, jo se auttoi paljon. Ei aina tarvitse mikään superäiti ollakaan.

Meillä on tytöltä tullut ensimmäiset oikeat hymyt ja hieman yrittää jutellakin. Illat on aikamoisia kun valvoo maratooneja eli useita tunteja eikä malta nukkua. Syö ja pulauttaa jne koko illan. Menee yleensä ihan yliväsyneeksi ja kiukut ovat valmiit.

Täytyy mennä kutsu käy. Viikonloppuja kaikille!

Meillä poju jo kohta 2 kk ikäinen. Yöt menee edelleen 2-4 syötöllä. Alussa nukkui omassa sängyssä, mutta nyt olen ottanut vierelle. Iltaisin täytyy antaa lisämaitoa sillä oma ei riitä. Poika painaa jo reilun 6kg. Jotkut päivät menee hyvin toisinaan sitten ei taas nukuta kuin pikkupätkiä ja kitistään. Muuten poju on rauhallinen ja viihtyy hyvin lattialla, sängyn päällä jen yksinkin. Muttei sitä malta yksin jättää on niin ihana.

Hei,meidän tyttö 15.11 tulee 2kk,mulla riitti viikon maito,siitä asti saanu tuttelia ja hyvin kasvaa ja syö,80-120ml kerralla, tutti kelpaa,tosi kiltti,nukkunut joitain öitä heräämättä, yleensä herää kerran.Ulkona nukuttamista olen vähentäny kun huomasin että häiritsi yöunta.
Meidän tyttö kastettiin 23.10, nimeksi tuli Julia Aada Karoliina.Kaikki menee hyvin,ehkäpä tosi helppoa kun tyttö on niin kiltti.En pääse tänne usein kirjotteleen kun ei ole omaa konetta mutta kaikille antoisia hetkiä vauvojen kanssa. t.Kirsikka ja Julia

No nyt on käyty lääkärissä ja hoito aloitettu. Sain nukahtamislääkkeet, miedot masennuslääkkeet ja käskyn nukkua kunnolla 2 yötä. Meillä on tähän mennessä täysimetetty mutta nyt piti nukkua korvatulppien kanssa toisessa huoneessa ja mies hoiti vauvaa yöllä. Antoi osan pumpattua ja osan korviketta. Hienosti meni ja nyt on vähän selkeämpi olo kun on ekaa kertaa viiteen viikkoon nukkunut yli kaks tuntia kerralla. Noissa lääkkeissä on kyllä aika inhottavat sivuoireet (huimaa yms.) mutta niiden pitäis loppua aikanaan. Ja onneksi saan kuitenkin jatkaa imetystä. Se on oikeastaan ainoa asia mitä olen tehnyt ja isäntä on hoitanut huushollissa kaiken muun. Välillä hirvittää miten lääkkeet vaikuttaa vauvaan mutta nyt pitää vain luottaa lääkäreihin. Lasten kannalta on kuitenkin kaikista tärkein että saadaan äiti kuntoon. Tarkkailkaa omaa vointianne. Väsymyksen ja masennuksen välinen raja on nähtävästi hiuksenhieno. Itse en olisi osannut asiaan tarttua. Onneksi se huomattiin muiden toimesta ja nyt voin vähitellen toipua.

Hei kaikille!
Meillä oli eilen ristiäiset. Poika sai nimen Jesse Samuli. Itki kirkossa aika paljon, sylikummi sanoi että tuli paljon pieruja :)... ainakin pappi sai tehdä töitä äänensä kanssa.
Meillä nukahdetaan puolen yön aikoihin, ennen kahta ja nukutaan 2-3 tunnin joskus 5 tunnin unet ja herätään syömään.
Nyt kuuluu heräämisen ääniä partsilta, ostin parvekevaunut, hyvät on.
T: Hanna ja Jesse 7vko ja päivä

Ä72/2, tuli jotenkin suruolo, kun luin tuota sinun viestiäsi.. Onneksi olet saanut apua, niin terveydenhuollon puolelta kuin mieheltäsikin. Ja mikä hienointa, olet toipumassa. Voimia ja tsemppiä sinulle ja perheellesi!

Kiitos Miina viestistä! Meillä kävi hyvin kun asiaan saatiin apu näin pian. Sitä vaan ajattelee että kyllä mä pärjään. Ja kaikkihan me äidit ollaan väsyneitä ja itkuisia välillä. Mikä sitten johtuu hormooneista ja mikä jostain muusta?! Mutta kyllä tää tästä...

Voimia Ä72/2, onneksi olet saanut apua!

Onnea kaikille nimensä saaneille! Täällä vietettiin kastajaiset lauantaina, meidän poju on Emil Toivo Julius. Oli kiltisti kasteen ajan, niin kuin on aina muutenkin. Kaikki sujui hyvin, minä tosin stressasin niin että hiuksia laittaessa meinasin jo itkuun purskahtaa. Eilen alkoikin sitten pikkumiehen eka flunssa :( kauheaa rohisemista ja aivastelua. Sylissä tai sitterissä tykkää nukkua, sängyssä nenä menee liian tukkoon. Ihmeen iloinen silti...

Neuvolassa oltiin tänään mitat 60,1cm ja 5450g, pipo 40cm. Eli iso on. Vaatteista käytössä 62cm. Talvipuku saatiin, se on 68cm mutta onneksi tosi reilun kokoinen. Monet 68cm on jo Emilille hyviä eli jäävät varmaan muutaman viikon päästä pieniksi :) Pitkäjalkainen poju on vähän hankala ujuttaa tav. mallisiin lastenvaatteisiin, niissä on jostain syystä tosi lyhyet lahkeet.

Yöt sujuu syömisten suhteen hyvin, syö 1-2x. Ongelmana on vähän se, että ääntelee unissaan (erityisesti jos on tuti) ja minä tietty herään joka ääneen... Ahaa, pitää juosta!!!

Jaksamista!

Pupu ja Emil 6½vko

Heips! Onnea kaikille nimen saaneille! Meillä siis ristiäiset vasta 12.11.. Eilen käytiin neuvolassa.. Pituus 55.5cm ja paino 4340g pipo 36cm.. Hyvin poika kasvaa.. Kääntyilee ja naureskelee.. Muutama jokelluskin on äidille sanottu.. Tänään olis illalla synnytysvalmennuksen vauvatreffit.. Nuorin on pari viikkoa vanha kun meidän poika jo 2kk! No eiköhän siitä ihan hauskaa tule.. Tsemppiä ja jaksamista kaikille! Täällä on mieli ollu aika maassa kun meidän piti muuttaa alkuvuodesta ihanaan asuntoon pois tästä keskustasta.. Homman piti olla jo varma ja olin jo sisustusta suunnitellu.. No eilen kuultiin että se tyyppi on laittanu sen kämpän myyntiin.. Eikä se voinu edes ilmoittaa siitä meille.. Kuultiin se sit toiselta taholta.. Se olis ollu niin ihana lapsiperheelle.. Nyyh.. Tuntuu vaan tosi kurjalle.. Meni itkiessa koko eilis päivä.. No se siitä täytyy mennä.. -Minna ja osku 2kk-

Eilen olin 1kk neuvola, painoa edelleen kertynyt hyvin tyttö on 5070g ja pituus oli 55,5 eli paino todella nousee ja hyvin. Tyttö on oppinut hymyilemään, noin viikon on hymyillyt ja hieman yrittää jo jutellakin. Päätä myös hyvin jo kannattelee, mahallaan ei kuitenkaan juuri viihdy.

Yöt ovat menneet meillä ainakin tähän asti todella hyvin, tyttö herää 1-2 kertaa syömään, toisella kerralla otan viereen että voin ite jatkaa uniani samantien, yleensä kun kello on jo lähellä heräämisaikaa. Meillä kun herätään aamulla seitsemältä laittamaan koululaisille aamupalaa ja saa sitten yleensä itsekin aamuhommat tehtyä rauhassa kun vauva heräilee vasta kahdeksan pintaan.

Ääniä kuuluu täytyy mennä.

Meidän poju on jo reilun 6 kg ja 60,5 cm. 2kk tulee täyteen kohta. Välillä päivät menee uinailessa vaunuissa ja toisina päivinä sitten vaan syödään ja kitistään. Viikon ajan annoin lisämaitoa iltaisin ja nyt taas viikko on mennyt ettei ole tarvinnut antaa. RInnat tuntuu vaan iltaisin tosi tyhjiltä ja poju syökin vähän väliä.Mutta nyt sentään rauhoittuu ja nukahtaa kun tossa aiemmin saatoin syöttää kuusikin tuntia eikä mikään riittänyt. Nyt on muutama yö mennyt samalla rytmillä eli noin 20.30 nukahtaa ja nukkuu 5 tuntia sitten vielä 3 tuntia ja sitten yritetään seurustella äidin kanssa, mutta valot pois ja poika kainaloon niin uni tulee yleensä tunnin sisällä. Poju nukkuu sitten noin 7.30 asti. Tuo kahden syötön rytmi tuntuu taivaalliselta kun välillä on syöty kahden tunnin jopa tunnin välein.

Päiväunet vaunuissa tuottaa välillä ongelmia. Nukkuu yleensä noin puoli tuntia ja herää itkemään eikä nukahda kuin vaunuja heiluttelemalla. Sitten siinä voi hyvinkin heräillä seuraavan puolen tunnin sisällä 5 minsan välein , mutta kun jaksaa vaan käydä heiluttamassa hieman saa sikeämmät unet ja saattaa sitten nukkua lisää kolmekin tuntia. Tiedän, ettei pitäs heilutella vaunuja eikä opettaa siihen liikkeeseen, mutta kun väsynyt on eikä saa muuten unenpäästä kiinni. Hyvinä päivinä (tosi harvoin) kyllä nukkuu ilman heilutuksia.

Oma mieliala vaihtelee kyllä laidasta laitaan. Välillä olen onneni kukkuloilla ja suren jo sitä kun poitsu kasvaa niin nopeaa. Toisinaan taas tuntuu siltä, etten jaksa odottaa että poika olis jo yli puolen vuoden. Mulla tuo puoli vuotta on joku ihme raja, tyttöjenkin kanssa aloin nauttia äitinä olosta vasta kun tän täysimetys ajan sai ohi. Tuli kunnon rytmit kiinteän ruuan myötä. Mutta tämä vauva-aika on tosiaan niin lyhyt aika, että tästä pitäs osata nauttia. Kohta tätä taas kaipaa.

Jaksamisia kaikille!
Kata ja Miika

Torstaita syysäipille =)

Mihinkäs kaikki on kadonneet? Taitaa tuhisijat pitää äidit kiireisinä =))

Meillä siirryttiin paripäivää sitten kokonaan korvikkeeseen ja samointein muuttui rytmi ""normaaliin"".
Tyttö tankkaa illalla yhdeksän aikaan pari desiä tuttelia ja pistää yöunille kello 22. Ei tässä mitään ihmeellistä mutta kun se herää seuraavan kerran aamulla kuuden-seitsemän aikaan!! Eli nukkuu apout 8-9 tuntia putkeen. Tämähän on tietenikin, minun nukkumisen kannalta, aivan loistavaa mutta olen miettinyt, että onkohan se hyväksi tuolle pienelle tuhisijalle. Toisaalta kun se on tyytyväinen ja voi hyvin niin mitä sitä, kesken unien, herättelemään syömään??

Ä72/2, mitäs sinne kuuluu?

miina ja Nelli _ö//

Heipsuli!! Kiitos Miina kysymästä. Meillä alkaa olla valoa putken päässä. Viikonlopusta asti mies on hoitanut Leon nukuttamisen korvikkeella ja hoitanut yön aamu neljään asti ja minä olen mennyt nukkumaan tyttären viereen korvatulppien ja nukahtamislääkkeen avulla. Neljältä ollaan vaihdettu vuoroa. Meillä kävi myös eilen perhetyöntekijä mutta se ei ollut ehkä se juttu mitä mä tarvitsen. Se tulee kuitenkin vielä maanantaina ja katsotaan nyt sitten miltä sitten tuntuu. Nyt vihdoinkin 6 viikkoa synnytyksestä alkaa kivutkin helpottaa kun sain vihdoin niihinkin lääkkeet. Joten kyllä tää tästä! :) Anna muuten ihmeessä lapsen nukkua jos nukkuu noin hyvät yöunet. Kyllä se nälkäänsä herää. Saat itsekin ladattua akkuja. Ja rytmi saattaa hyvinkin pian muuttua ihan toiseksi. Leppoisaa loppuviikkoa kaikille!

Kyllä meillä tuo tuhisija sekä muutkin lapset tuppaavat jonkin verran kiireisenä pitämään. Eipä ole ehtinyt juuri kirjoitella tänne eikä paljoa edes surffailemaan muutenkaan.

Flunssan poikasta yrittää vauvalle tulla eikä ole ollenkaan kivaa, vielä kun on ristiäiset sunnuntaina. Kahdella keskimmäisellä lapsella oli niin pahat korvatulehduskierteet heti vauvasta että sekin nyt pelottaa. Toivottavasti ei tule samanlaista kierrettä kuitenkaan. Kuorsaako muuten teidän vauvat vai johtuukohan meidän vauvan kuorsaamisen isoista kitarisoista. Välillä herään yöllä siihen kun kunnon kuorsaus kuuluu.

Lähden tänään kampaajalle ja mies jää ensimmäisen kerran yksin vauvan kanssa. Saa nähdä kuinka pärjäävät ja pullostakin voi joutua pikkunen syömään, mutta sitä on hyvä alkaa harjoittelemaan kun pikkujoulut lähestyvät.....

Hyvää viikonloppua kaikille!

Piti vielä kysyä onko muilla syysäideillä vielä kuukautiset alkaneet? Itsellä jälkivuoto loppui reilu viikko sitten ja varasin jälkitarkistukseen ajan, niin nyt tulee jotain verensekaista limaa, liekö kuukautiset sitten alkamassa vai voiko olla vielä jälkivuodon rippeitä.

Hei vaan kaikille syysäipille pitkästä aikaa!

Tänään käytiin neuvolassa ja meidän tytsä painaa jo 5,5 kg ja on 59 cm pitkä. On kova syömään ja huuto alkaa heti jos ei korvikepulloa saa suuhunsa nopeasti. Muuten on aika rauhallinen ja yörytmi on nyt mennyt kohdalleen viimein hyvin. Pitää iloita siitä että saa nukkua, eihän jatkosta taas tiedä.

Kiirettä pitää kotona, tuntuu että elämä kulkee pyykit-tiskit-pullojen keitto-syöttö-vaipanvaihto rataa. Käyn kuitenkin aina välillä täällä netissä lukemassa teidän kuulumisia.

Terkkuja kaikille!

Dea

heips, kyselisinkin aivan mielenkiinnolla te muut äipät, kuinkas kilot ovat? Onko lähteneet ja olette entistä laihemmassa kunnossa vai vieläkö nautitaan kiloista?
Siis todellakin tämä ei ole kenenkään eduksi taikka pahaksi kysymys, vaan aivan niinkun ajatuksena että kuinka äidit todella eroamme toisistamme kun on äitejä jotka painavat heti laitokselta lähteissä sen saman kuin ennen raskautta mutta omalla kohdallani näin ei viellä mennä...

syysterkuin/lähes talviterkuin monika

Mulle tuli painoa raskauden aikana huimat 24 kiloa, joista suurin osa osoittautui onneksi turvotukseksi. Sairaalaan jäi kauhean hikoilun jälkeen 16 kiloa! Ihan uskomatonta oli ku omat jalat taas näytti jaloilta, niin paljon oli nestettä kertynyt. Nyt vielä jäljellä noin 5 kiloa.

17 kg tuli joista 15 jäi sairaalaan ja viimeiset kaksi kiloa tippuivat kahden viikon päästä kotiutumisesta. nyt olen omissa mitoissa (hiukan ylipainoinen) ja vielä sais tippua, mutta ei tunnu tippuvan. nyt on kiirus, poika lähtee tänää ekaa kertaa yökylään mummulle ja äippää vähän hirvittää... olin jo tänä aamuna perumassa koko jutttua kun tuli niin huono omatunto, mutta mies sai puhuttua järkeä. nyt täytyy lähteä valmistelelmaan tavarat kuntoon.
marjaana

Heipparallaa =)

Jälkitarkastuksessa on käyty ja kaikki oli ok. Minulle laitettiin nyt sitten se kuparikierukka. Toivotaan, että se ei tarkoita jatkuvaa vuotoa ja kivuliaita kuukautisia.
Kiloista on ollut puhetta. Minulle kertyi myöskin se 24 kiloa joista on nyt sitten 20 kiloa kadonnut. Mitat alkavat olemaan samaa luokkaa kuin ennen raskautta vaikka painan noin 4 kiloa enemmän. Se taas johtuu siitä, että olen kuntoillut todella paljon ja lihakset ovat kehittyneet =) Tällähetkellä siis mennään normaalipainon ja alipainon rajalla joten en enään yritäkkään pudottaa painoa vaan kiinteyttää ja kasvattaa hiukan lihaksia.
Meidän neiti on edelleenkin yönukkuja ja nukkuu toooosi pitkät yöunet..saas nähdä kauanko tätä iloa kestää. Nyt olen itsekkin jo oppinut nukkumaan yöt kokonaan. Alkuun heräsin automatik 3-4 tunnin välein ihmettelemään, että eikö se tosiaankaan herää syömään.

Ä72/2 mukava kuulla, että teillä ylämäki jatkuu =))) Mitä se sellainen perhetyöntekijä tekee? Onko se niinkuin psyykkistä apua eli keskustelua ja tunteiden purkamista vai enemmänkin konkreettista tekemistä, lasktenhoitoa, taloudenhoitoa tms??
Mielestäni on hienoa, että nykypäivän terveydenhuolto on laajentanut resurssejaan tai lähinnä paikannut siinä olevia aukkoja. Neuvoloiden terveydenhoitajat kun eivät varmasti ehdi huolella perehtyä asiakkaisiinsa. Tästä nyt tuli taas tällainen pohdintapätkä mutta hienoa joka tapauksessa! =)

nyt pitää mennä. Mies lähtee viemään asuntoautoa talvisäilöön ja minun pitää mennä toisella autolla perässä jotta se pääsee sieltä takaisin kotiin.

Marjaana, eikös sinulle laitettu kuparikierukka viimeviikolla? Miten on elämä alkanut sujumaan sen kanssa? Onko ollut vuotoa tai kipua?

terkkusin kyselyiässä oleva miina ;-))

Tervehdys kaikille PITKÄSTÄ aikaa!:) Vauva-arki on kiireistä aikaa ja kun siinä sivussa 2,5-vuotias kiukuttelee ja koettelee äidin hermoja;) No, aika aikaa kutakin! Tällä viikolla on jälkitarkastus ja neidin 2kk-neuvola! Vauva on kasvanut ainakin silmissä; syö hyvin ja nukkuu yönsäkin hyvin, ja antaa äidinkin nukkua joskus jopa puoli kuuteen aamulla:) Vauva on tyytyväinen, kun ei ole ilmavaivoja. Täytyy muistaa välttää suklaata ja sipulia! Miten teillä muilla, oletteko huomanneet selvästi joidenkin ruoka-aineiden yhteyden lapsen ilmavaivoihin??? Kiloista: vielä 4 ylimääräistä kiloa, mutta kyllä imetys varmaan vie nekin...Meidän neiti on vielä nimetön, mutta ensi viikolla vietämme ristiäisiä. Tänään on tilattu kukat ja täytekakku:) Mikä ihaninta näinä päivinä: vauvan hymy on todella palkitsevaa ja se, että vauva yrittää jo saada sellaista ""jutustelu"" ääntä tulemaan!

Ihanaa vauva-arkea kaikille (vaikka välillä väsyttääkin?)!

Helmiinak

Itselläni tuli raskauden aikana 10kg ja laitokselle jäi 8kg. Nyt on lähtenyt loputkin ja vielä 4kg ylimääräistäkin. Tosin minulla on hiukan ylipainoa joten kyllä saisi enemmänkin vielä paino tippua. Imetys kuluttaa hirveesti, en siis laihduta.

En muista koska on paino ollut näinkin alhaisissa lukemissa. En olisi koskaan uskonut, että raskaus voisi laihduttaakin...:))