SYYSTUHINAT

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 5.10.2005
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa!
Poika on parvekkeella nukkumassa, kantokopassa. Pitäisi vielä hankkia parvekevaunut, en jaksa kantaa kolmanteen kerrokseen vaunuja edes takas.
Meilläkin tykätään nukkua vaunujenkopassa, se on varmaan ihanan turvallisen olonen kun on niin napakka.
Täällä kipristelyt ja huudot jatkuu, välillä väsyttää...
Paljonko pitäisi pumpata maitoa, jos haluaa päästä vaikka yksin kauppaan?
Meillä on nimi päätetty, olkoon salassa vielä ristiäisiin asti :). Meillä on kaste ja kahvitus kirkolla, ei tarvitse hirveästi kotia laittaa kuntoon, ja tuskin vieraat olisi tänne edes mahtuneet.
Luulen että meilläkin tuli jotain hymyn tapaista eilen,katsoi suoraan silmiin kun juteltiin ja hymyili :).
Nyt suihkuun.
T:Hanna ja poika 5vko4pvä

Poika painoi jo 5 vko iässä 5700g joten painoa lienee tullut taas lisää. Joinain päivinä on puolen tunnin välein tissillä eikä oikein nukukaan kuin tunnin pätkiä pari ja pikku tirsoja. sitten taas toisina päivinä saattaa nukkua parit 3-4 tunnin unet ja tirsoja. Yöt menee 2-4 syötöllä eikä tarvitse kuin syöttää ja nukahtaa uudelleen. Mutta illat ovat välillä tosi ongelmallisia. yksikin ilta söi 18.00-23.00 ennen kuin nukahti. Joten ongelma taitaa olla maidon riittämättömyys. Poju painaa puoli kiloa enemmän kuin isokokoiset siskonsakin tuossa iässä. Tuntuu niin käsittämättömältä ettei maito nyt riittäisikään mutta niin se vaan taitaa olla. Parina iltana olen antanut pakasteesta maitoa ja hyvin on kelvannut. Nyt ei ole enää kuin yksi pussi omaa maitoa jäljellä joten varmaan on tuttelia ruvettava käyttämään. Poden vaan niin huonoa omaatuntoa että jotuisin antamaan korviketta jo, mutta tuollaiset 5 tai 6 tunnin nukuttamis ja syöttörumbat eivät ole hauskoja. Eikä maitoa näy siltikään nousevan sen enempää.
kata ja miika kohta 7 vko

Hei! Hanna kyseli kuinka paljon täytyisi kerta-annokseksi pumpata maitoa.. Meillä poika syö keskimäärin 100ml per ateria Nan- maitoa.. Eli se varmaan saattais riittää teilläkin.. Meillä poika on ollut nyt viikon verran kovin itkuinen eikä nuku päivisin kun 10 minuutin pätkiä ja sylissä olis vaan koko ajan ja itkee siinäkin.. Huomenna pitäis sit mennä neuvolaan tarkistamaan että poika on ok! Samalla punnitaan niin näkee kuinka on kasvanut.. 1kk neuvolassa 3400g mutta johan poika on nyt 7 viikkoa! Kirjoitellaan taas.. -Minna ja osku-

Hei

Kiirettä on meilläkin pitänyt. Poika nukkuu yöt kohtalaisesti 1-2 syöttöä mutta päivät on levottomia. Ei ole yhtään tyytyväinen hereillä ollessaan. Ensin annoin lisämaitoa kun tuntui että oma ei riitä. Sitten poika sai liikaa maitoa ja puklasi hirveesti. Nyt olen yrittänyt vähentää imetystä ettei puklaisi niin paljoa ja lisämaitoa annan vain hätätapauksessa iltaisin. Kumpa tietäisi aina mitä hän itkee. Calmette jälki on nyt aikas punainen että ajattelen nyt itkevän sitä. Varmaan on kipeä. Pyysin isin lähteä hakemaan suppoja jos se helpottaisi.

Kasvanut hän onneksi on hyvin ja painoa tullut myös riittävästi. Kilo kolmessa viikossa ja senttejä 3 kolmessa viikossa.

Meillä on ristiäiset 5.11 ja pidämme myös seurakuntatalossa. Pitopalvelu hoitelee tarjoomiset. Jospa näin tulisi vähemmän stressimaitoa ja poika olisi silloin toivottavasti tyytyväisempi.

Voimia ja jaksamisia kaikille, sitä meillä ainakin nyt tarvitaan.
Merinkeri ja Poika 6vk 3pv

Heippa!

Onko kenelläkään avoparveketta, jossa nukutatte vauvaa? Meillä olisi tälläinen ja olemme pähkäilleet minkälaisen ""katoksen"" tekisimme, jotta vois kokeilla nukuttamista siellä. Meillä myös kantokopalliset vaunut, ratasosa jää alakertaan ja kantokopassa nukkuu sisälläkin. Tarvittaessa ostamme erilliset parvekevaunut, mut kun nekin joutus nostamaan sisälle. Joten kantokoppa ajais asian, mut missä sitä pitäis, pöytä? Ja kyllä se jonkinmoine katos olis varmaan kiva...

Sekava sepustus, mut jos jollain samanlainen tilanne ni varmaan ymmärtää.

-Kukka ja tyttö 3vko 1pvä-

Ehdin äkisti lukemaan ja kirjoittamaan. Meillä on kantokoppa parvekkeella kahden muovituolin päällä, siihenhän on aika helppo vetää pää puoleen jonkin näkönen huppu.
T:Hanna ja poika 5vko

Meillä poika nukkuu myös parvekkeella tuolien päällä kantokopassa koska vaunut ei sinne mahdu.. Olen vetänyt vaunujen sadesuojan tuolien yli suojaksi.. Estää tuulta ja sadetta! Kannattaa koittaa jos toimii teilläkin.. Pöydälle en koppaa kyllä uskaltaisi laittaa.. Täällä käytiin tänään neuvolassa.. Itkuisuus kuulemma johtuu siitä että poika etsii uutta päivä rytmiä.. Eli ei ainakaan poika ole kipeä! Painoa oli 4kiloa ja pituus 54.5 cm. Kasvaa siis kohisten.. Poika nyt siis 7vko ja yks päivä päälle! Kuullaan taas.. Pojalla ruoka-aika.. -Minna ja osku-

Täällä lypsymaidolla näihin päiviin menty; neiti meillä syö noin 100ml 3-4 tunnin välein pullosta. Nyt olen alkanut imettää enemmän ja välillä lypsän, jos tarvetta saada vielä lisää ruokaa.

helmiinak

heips, ihan mielenkiinnolla nyt kyselen ja ajatuksella, että kuinka te muut SYYSKUULAISET imetättekö täysin/osin, ja onko ollut ongelmia imetyksen suhteen?
Itselläni siis tuhisee nyt 4vko ja 2pv vanha tyttö mukana menossa (laskettuaika oli 15.9) mutta tulikin maailmaan sitten 23.9!! ja tähän asti olen seuraillut ihan harvakseltaan näitä keskusteluja, ei yksinkertasesti kerennyt taikka ole vaan malttanut ekana lähteä koneelle :)

Niin itselläni tuohon imetys juttuun, että koen sen enemmän kun tärkeäksi (mies jopa stressaa varmasti kun itse stressaan). Niin ja rintatulehduskin taikka aivan laimea alkava koettu ja maitotiehyet oli tukossa ja minun mielimaassa että tätäkö tämä, mutta apua on sadellut ja nyt taas mennään ja lääkekuuri loppui niin maitoa tulee ja korviketta ei tarvita sittemmin, ainakaan paljoa..
Itsellä vaan kauhea olo että ""saahan se vauva nyt varmasti tarpeeksi ruokaa"" :)
Joo, mutta kyllä nautinkin tästä vaikka koenkin että imetys on minulle se ""pakollinen"" juttu (älkää tuomitko, että koen tämän niin raskaasti imetyksen!)

Mutta kiitos teille jos viitsitte kertoilla tännekin päin teidän imetys teoriaaa/korvike teoriaa...

Ja ihania päiviä mussukoittemme kanssa!!

Meillä on ollut täysimetyksellä nyt tämän 3 1/2 viikkoa mitä tyttö on ""vanha"". Kasvu on ollut ainakin hyvää ja vauva kakkaa ja pissaa mikä kertoo maidon riittämisestä. Pulloon kyllä pitäisi totuttaa sen verran että pääsen itse kampaajalle tuossa viikon päästä ja olen menossa myös marraskuun lopulla rilluttelemaan, niin tytön pitäisi iskän kanssa pärjätä. NUKilla on sellaisia tosi pieniä pullotutteja, jotka ovat rintaa aika lähellä eikä niistä maitoa tule aivan älyttömästi. Edellisillä tytöillä vauva-aikana ei tuo pullo ole kyllä aiheuttanut mitään tissin hylkimisreaktiota ainakaan.

Tänään oli vauvalla toinen silmä punainen, toivottavasti ei mitään silmätulehdusta ole tulossa ei kyllä rähmi ollenkaan, täytyy huomenna viedä lääkäriin jos jatkuu. Koska muuten kyynelkanavat aukeavat? Onko jo muilla tullut kyyneliä itkun mukana?

Tyttö kutsuu taas, täytyy mennä.

Yritänpä minäkin nyt välillä kirjoitella tänne..:)

Meillä siis tyttö on huomenna 5 viikkoa vanha, tällä viikolla olisi ollut neuvola, mutta olimme muualla joten se piti perua.. nyt ei sitten ole vielä tietoa että milloin saadaan uusi aika! Neuvolatäti aikoi soitella, mutta mitään ei ole kuulunut.

Imetyksestä: ennen vauvaa ajattelin, etten ota mitään stressiä siitä, jos imetys ei onnistukaan. Maitoa kuitenkin alkoi tulemaan todella paljon, minkä takia olen pitänyt lypsämistä helpompana kuin imetystä. Tämä oikeastaan sen takia, etten välttämättä ehtisi ensin lypsämään vähän pois, koska tyttö huutaisi jo kurkku suorana nälkäänsä. Imetyksessä ei sinänsä ole ollut mitään ongelmia ja yleensäkin imetän pari kertaa päivässä. Välillä maito tuntui huomattavasti vähenevän, ja sitten tulikin yhtäkkiä huono omatunto siitä, että jos joutuu korviketta antamaan!? En ymmärrä miksi, kun tärkeintähän on, että vauva saa ruokaa :) Noh, olemme joka tapauksessa antaneet joka päivä vähän korviketta, että tytön maha tottuisi siihen. Niin, ja ei ole tytöllä tullut mitään tissin hylkimistä, vaikka olemmekin tuttipullolla enimmäkseen syöttäneet.

Mima: en tiedä milloin kyynelkanavat aukeavat, mutta meidän vauvelilla on ainakin tullut kyyneliä jonkin verran itkun mukana. Ei mitenkään virtanaan, mutta kuitenkin..;)

Täytynee mennä nyt itse syömään, kun tyttö nukkuu. Hyvää talven alkua kaikille!

Java

No moi! Hassua miten aika kirjoitella on vähentynyt huomattavasti siitä loppuodotusajasta ;)

Jännää noi vauvojen koot (tuli tuosta Minnan oskarista mieleen). Meidän poju n.61cm ja reilu 5kg. Tosi isoksi sitä aina ""haukutaan"", johtuu myös ilmeistä ja eleistä jotka vanhemman oloisia (nyt siis 5vko vanha). Välillä harmittaa ettei ole ollenkaan saanut sellaista pikkuvauvaa pidellä :( Toisaalta isompi on helppo käsitellä, ainakin sillä yritän itseäni lohduttaa kun tuntuu että tuo pitää kohta kouluun laittaa ;) Jokeltelua alkanut tulla, eniten jokeltaa sille neuvolasta saadulle hymynaamakuvalle. Kääntyilee selältään molemmille kyljille, muttei vielä masulleen, tosin sitäkin yrittää. Tutia nyhtää pois suusta, sitten sohii sillä ympäri naamaansa, mikä on tosi söpöä :)

Mies on reissutöissä, nyt toista reilun viikonlopun pätkää... Välillä tuntuu että pitäis seinille selittää millaiset kakat tuli ja että nyt se poju itki tissillä yms. Yksinhuoltajien arvostus noussut pilviin ja samalla ihmettelen heidän jaksamistaan.

Tuosta tissillä itkemisestä muuten. Sitä on nyt paljon. Hamuaa, syö nyrkkiä ja itkee nälkää, sitten tissillä pari imaisua ja huutoa. Joskus kestää pitkään ennen kuin rauhoittuu, eikä välttämättä syökään pariin tuntiin, toisinaan taas rauhoittuu hetken laulamisella ja syö heti... Yöllä käynyt mielessä se pulloon siirtyminen, mutta päivällä aina hylkään ajatuksen koska en siitä lypsämisestä niin tykkää (joka päivä joutuu tyhjentelemään). Lisäksi vähän harmittaa kun poju ei ole tajunnut alkaa syödä kerralla enempää, vaikka tarve selvästi kasvanut. Edelleen usein syö vain toisen rinnan (maitoa kyllä tulee valtavasti) mutta kun sitten haluaa jo 1,5-2h jälkeen lisää. Niillä kerroilla kun syö molemmista menee usein 4-7h ennen kuin tarttee uudestaan! Mistäköhän napista painamalla se alkais tyhjentää molemmat tisut kerralla ;)

Reladropseja täälläkin käytössä ilmavaivoihin, auttaneet ainakin silleen että pieruja tulee paljon enemmän ja ehkä vähemmällä itkulla.

No, nyt itse tankkaamaan!!! Jaksamista kaikille syystuhisijoiden syysmammoille!

Pupu ja pikkumies 5vko3pv

Huomenta =)

Täällä on pakkasta ja eilen illalla tuli melkein lunta. Ei siis ihan lunta mutta ei kyllä selkeesti räntääkään. Tulis vain lunta ja valkoinen maa, olisi tosi ihanaa =)

Meillä neiti on nyt sitten 6 viikkoa vanha. Kovasti on tukevoitunut ja jäntevöitynyt. Myöskin seurustelu puoli on kehittynyt valtavalla vauhdilla. Osallistuu jo kokonaisvaltaisesti monenmoisiin puuhasteluihin =)
Öisin elellään, edelleen, noin kolmen tunnin jaksoissa. Olen jo tottunut tähän niin hyvin, että jos tyttö ei herätä niin herään ihan itsekseni.
Meillä myös tytöllä silmät kostuu itkiessä mutta virtanaan ei kyyneleitä valu. Ja silloin kuin tytöllä tulee oikea ""pahamieli"" itku niin äidinkin silmät kostuvat. Se on jotenkin niin surullisen näköinen kun alahuuli menee rullalle ja itku tulee todellakin sydämen pohjasta.

Meillä myös isukki on ollut jonkinverran reissussa työnsä puolesta. Onneksi vain kahden päivän reissuja mutta sekin tuntuu ihan tarpeeksi pitkältä ajalta. Muutaman viikon kuluttua joutuu lähtemään viideksi päiväksi pois jolloin varmaan tulee minullekkin sellainen seinille puhumis efekti. Vaikkakin, onneksi, on tuo esikoinen tuossa viihdyttämässä. On jo ekaluokkalainen joten hänen kanssaan voi jo jutella aika laajalla aiheskaalalla =)

Pikkujoulut.. niitä olis mukava päästä viettämään. Hiukan oli kavereiden kanssa juttua myöskin tuosta marraskuun lopusta. Jos kävis syömässä ja vaikka innostuisi oluenkin juomaan. Saas nähdä minkälainen olo mahtaa tulla, kun on niiiin pitkä aika siitä kun viimeksi on mitään alkoholipitoista maistanut. Ja miten sitä muutenkaan malttaa olla poissa kotoa.
Olen kyllä jo sen verran harjoitellut, että käyn iltaisin, ihan yksikseni, lenkillä tai salilla. Minusta on tullut ""kuntoilu hullu"" ja huomaan, että jaksan paljon paremmin, ilman väsymystä, kun hiukan rääkkään itseäni =)

Jaahas, aamukaffet on nyt juotu ja täytyisi alkaa jollekkin. Jos vaikka laittaisin koneellisen pyykkiä pyörimään, sitä nimittäin riittää ja riittää... =)

Vointeja niin pienille kuin isommillekkin tuhisijoille _ö//

Tänään väsyttää, vauva kukkui viime yönä oikein urakalla, söi ja söi ja pulautti, sitä rataa puol viiteen asti kunnes nukahti kunnolla. Meillä kanssa mies reissaa jonkun verran ja juuri nytkin poissa, miten juuri silloin yö on rikkonainen.

Mulla olisi jo hirveä hinku päästä salille ja alkaa jumppaamaan, mutta neuvolasta kielsivät sen ennen jälkitarkistusta. Mullehan kätilö synnytyksessä sanoi, että kohdunsuu on todella alhaalla ja kaippa ne pelkää kohdunlaskeumaa jos alan liian ajoissa treenailemaan. Kyllähän se itseänikin hirvittää mahdollisuutena, mutta olo kun on muuten niin hyvä niin olisi kiva jo treenailla. Onkos muilla jo jälkitarkastus ollut ja kaikki todettu olevan ok? Mulla on vasta joskus parin kolmen viikon päästä.

Moikka kaikille!
Imetyksestä hiukkasen: Meillä imetetään ensin molemmat rinat ja sitten poika haluaa vielä korviketta päälle yleensä 80- 120 ml. Näillä määrillä nukkuu 3-6 tuntia putkeen. Viiimeaikoina yöt ovat olleet imetyksen kannalta huonoja. Poika nukahtaa aina tissille tai sitten ähisee siinä, eikä syömisestä tule oikein mitään. Oon mietiskellyt, että alkaakohan hyljeksimään tissiä, kun sieltä tulee maitoa niin vähän. Mutta sitten myös mietityttää, että jos alkaisin lypsämään, väheneekö maidon tulo kokonaan. Vaikka kokoajan ajattelen etten stressaa imetyksellä, niin kyllä sitä kokoajan miettii, että pitäsköhän tehdä jotain toisin. Imetys olisi ihanaa jos ei tarvitsisi miettiä ruuan aiheuttamia ilmavaivoja ja maitoa tulisi kunnolla, eikä tiputtelemalla.
tästä tuli nyt vähän valitusjuttu, mutta nyt on mieli sellainen.
Hiutale ja poika kohta 5 vkoa

Moikkis taas =)

Mulla on jälkitarkastus seitsemäs päivä eli kahden viikon kuluttua. Silloin laitetaan samalla se kuparikierukka. Ja Ah ihanaa ei tarvitse sen jälkeen miettiä ehkäisy asioita =)) Jotenkin tylsää kun pitää pelata kondomien kanssa =/

Maidon tuotannosta sen verran, että käsittääkseni mitä enemmän maitoa heruu ulos, sitä enemmän keho tuottaa lisää. Eli varmasti lypsäminen auttaa maidontuotannon lisääntymiseen. Ensimmäisen lapsen kanssa kävi niin, että imetin ja lypsin ja imetin ja lypsin kunnes loppujen lopuksi maitoa tuli niin paljon, että meinasin hukkua siihen. Ja oma hommansa oli sitten siinäkin kun sitä tuotantoa yritettiin vähentää..huh huh.. ei ole mitenkään päin helppoa.

Kuntoilusta: Hiukan pelkään myöskin, että onko kaikki osat tuolla sisällä kiinnittyneet kunnolla. Koska palautuminen varmasti vie aikansa. Kuntosalilla en ole huomannut mitään tuntemuksia, paitsi positiivisia mutta juostessa himmaan aina alamäessä. Kun askel silleen töksähtää niin alavatsassa tuntuu pieni paine.

jahas.. kutsu kuuluu =) Palataan taas.._ö/

Moi kaikille!
Miinaa täällä jo kaipailinkin, kun ei ollut kuulunut hetkeen mitään!

Miinalta kysynkin heti tuosta kuparikierukasta. onko sulla siitä jo ennalta kokemuksia, miten toimi? oliko paljon haittavaikutuksia yms? tai muut jolla on kokemuksia niin kertokaa. käykö sen laittaminen hirmu kipeää (mun suurin huoli :) jotenkin nyt synnytyksen jälkeen ""pelkään"" kaikkea kipua) itse olen miettinyt sitä ehkäisy vaihtoehtona kun multa on kielletty kaikki hormonaalinen ehkäisy veritulpan takia. osaako helmiinak tai kukaan muu sanoa voiko ehkäisykierrukkaa käyttää veritulpasta huolimatta? neuvolan kätilö meinasi että voi käyttää mutta keskiviikonahan tuo selviää, kun meen jälkitarkastukseen sairaalaan jossa synnytin. mulle sanottiin, että kierukan voi laittaa vasta 3 kk synnytyksestä, että ei vielä, mutta käytäntö ilmeisesti vähän vaihtelee.

ja miina olen kyllä samaa mieltä että kortsujen kanssa pelaaminen ei ole hääviä ja odotan kans jo että kierukka voitaisiin laittaa, jotta pääsis kumeista. ja itseasiassa, kun on pitkä aika siitä kun niitä on tarvittu niin meinasi jo kerran unohtuakin..

mutta nyt täytyy lähteä ilta-ajelulle sipsejä ostamaan!:)
vielä tuosta treenauksesta, multa sairaalan kätilö kielsi kaiken kävelyn lisäksi ennen jälkitarkastusta, oli kai alapää niin kovilla synnytyksessä. tuun kertomaan mitä siellä sitten sanottiin,
nyt täytyy mennä
marjaana

Hei vaan! Joo, on se kumma kun ei tuo aika tahdo riittää enää mihinkään..:-) Munkin arvostus yksinhuoltajia, koliikkivauvojen vanhempia ja ylipäätään perheitä joissa useampia pieniä lapsia kohtaan on noussut kohinalla. Mut on nää vauvat vaan NIIN ihania!

Imetyksestä: 6 viikkoa kohta täysimetetty ja välillä pumpattu ylimääräisiä pakkaseen. Meillä yöllä syöntiväli 2-4 tuntia ja jos ei poika vielä herää, tissit kyllä herää! Sen verran alkaa pakottamaan. Olin välillä viikon kipeenä ja silloin taisi maito olla vähenemässä. Poju oli illalla tosi levoton ja tyytymätön tissillä. Jopa raivoissaan, eikä mikään ollut hyvä. Silloin alkoi kyllä usko imetyksen onnisatumisesta horjua, mutta onneksi tajusin sen johtuvan liian vähäisestä juomisesta. Eli korjaantui sillä. Se on oikeasti todella tärkeää. Ja pumppaaminen tai imetyskertojen tihentämainen lisää maidon tuotantoa.

No ni! Ja sit täytyykin taas mennä, kutsu käy. Talven odottelua kaikille!

Tiistaita =)

Tiiättekö kun joskus on sellainen olo, että on vain niin pirun tyytyväinen elämäänsä. Mulla on just nyt sellainen olo =) En keksi yhtään asiaa mikä ottaisi päähän tms. Nämä on hetkiä jolloin täytyy ihan pysähtyä nauttimaan...

Marjaana, mulla ei ole henkilökohtaista kokemusta siitä kuparikierukasta. Kaverit (2) on sitä kehunut. Haittavaikutuksia voi olla runsaat ja kivuliaammat kuukautiset ja joillakin voi esiintyä alavatsakipuja. Mulla ei aikaisemmin ole mitään ongelmia kuukautisten kanssa ollut ja toivon tietysti ettei tule tämän jälkeenkään.
Ja jos ongelmia ilmaantuu niin se kierukka on tosi helppo poistaa. Periaatteessa sen voi nyhtäistä ihan itsekkin pois.
Mulla tulee silloin kahdeksan viikkoa synnytyksestä kun se kierukka asetetaan eli eroja näyttää olevan.
Ai niin.. raskaustesti täytyy tehdä ennenkuin ne asentaa sen. Johtuu varmaan juuri tuosta kun meinaa noi kondomit unohtua yms ;-))

jeespoks, nyt lähdän paistamaan sipulirenkaita. Aurinkoista päivänjatkoa teille kaikille =))

Aurinkoista tiistaita
Täällä jo hieman paremmilla mielin=)
Mä kans olen ajatellut kuparikierukkaa, hormoonivaihtoehdot ei mua houkuta. Mutta mietin just noita runsaita vuotoja, no täytyy kokeilla. Pääsis vaan ensin kokeilemaan seksiä, meinasin odottaa jälkitarkastukseen. Haava umpeutui oikeastaan täysin vasta viimeviikolla, eli kuukausi synnytyksestä. Huoh!
Mites muuten olette hoitaneet nukkumajärjestelyt?
Meillä vaavi nukkuu pakkauksen laatikossa vanhempien sängyn vieressä. Ollaan mietitty siirtoa omaan huoneeseen, koska viimeyönäkin valvottiin 2 h, kun vauva piti omaa, kovaäänistä nöhinää nukkuessaan. Mutta jotenkin ei raaskisi vielä...
hiutale ja toukka 5 viikkoa

Heissan!

Pieni hetki löytyi aikaa lueskella kirjotuksia, tosin vielä ei tiedä miten lyhyeksi se jää... :-)

Täällä tyttö nukkunut vähänlaisesti pari päivää, eilenkin tuntu et nukkuminen olis ollut ""paha"" juttu. Kun sai silmänsä kiinni, heti kohta säpsähti ""en kai vaan nukkunu""-ilme kasvoilla. Yleensä ulkona nukkuu hyvin kun ollaan kävelyllä, mutta silloinkin heräs kesken lenkin. Tosin ei ole itkenyt, sellaista ähkettä vaan pitää. Mä rupesin jo miettimään et saako riittävasti maitoa. Eilen toisin oksensi oikein lahjakkaasti aamupäivällä, et kai sinne jotain on menny. Meidän tyttö oksentaa jonkin verran ja pulauttelee myös, tosin pulautukset on litkumaisia suurimmaksi osaksi. Pissaa ja kakkaa kyllä tulee, kakka nyt sellaista löysää/vetistä melkein.
Voi kun noissa tisseissä olis sellaiset mittarit josta näkis onko maitoa mennyt ja miten paljon... :-)

Näppyjä meillä on myös ruhtinaallisesti, liekkö niitä hormooninäppyjä tai ihonpuhdistusnäppyjä. Ensin oli otsalla ja nyt eniten rinnalla ja kaulalla.

Siitä imetyksestä oli kysytty: aion täysimettää, jos vaan maitoa riittää. Sitä en vielä tiedä miten kauan.

-Kukka ja tyttö 3vko5pvä-

Hei! Olisin uteliaana tiedustellut minkä kokoisia talvipukuja olette hankkineet pienokaisillenne? Käytiin tänään pojan kanssa ulkona ja ekaa kertaa laitoin uuden haalario päälle ja meidän poika hukkuu sinne ihan kokonaan.. Kaikki kaverit ja terkka sanoi että osta 68cm niin menee koko talven.. Pitäiskö kuitenkin ostaa pienempi alkutalveksi? Täällä voidaan ihan hyvin pientä flunssaa on äitille iskemässä mutta poika on ollu terve.. Ja kutsuu äitiä.. Täytyy taas jatkaa toisella kertaa. -Minna ja osku 7vko+5pv-

Onpas tänään rauhallinen päivä vauvalla, ehtii oikein nettiinkin tässä. Taisi eilinen ottaakin koville, kun vatsaa kivisti niin kovasti. Kamalaa katsoa, kun ei oikein mitään osaa tehdäkään. Onko joku muu jo keksinyt hyvää apukeinoa, kun ilma kiertää pikkuisella?

Maitohommista oli puhetta ja ainakin ne on täällä ajatuksissa alati. Meidän vauva ei saa ollenkaan imettyä tissiä eikä kuulemma opikaan, joten mínä sitten lypsän ja lypsän. Maitoa ei tule koko päivän tarpeeksi ja se on tuottanut paljon pahaa mieltä. Niin kovin mielelläni olisin tarjonnut rakkaalle vauvalleni parasta mahdollista ravintoa, mutta kun ei niin ei. Eli korviketta pitää antaa ja edelleen siitä tulee paha mieli, vaikka pitäisi vain olla iloinen kaikesta tulevasta maidosta eikä jämähtää suremaan korviketta. Onneksi sentään sairaalasta saatiin lainaan kunnollinen lypsykone, saattaisi käsikäyttöisen kanssa mennä hermot vielä pahemmin. Kukka haaveili mittareista rintoihin ja se hyvä puoli tässä pullottamisessa tietty on, että tietää määrät, jotka vauvaan uppoaa. Vaikka näkeehän sitä kasvamisestakin sen, että ravintoa on saatu riittävästä. Täällä siis on jo aika iso tyttö kasvamassa.

Minnan kyselemästä haalariasiasta en osaa sanoa mitään järkevää. Täytyy tässä katsastella itsekin, mihin suuntaan lähtee talvi menemään. Nyt ollaa jumissa sisällä ulkona kun on liikaa pakkasta nuin pikkuiselle.

Moi!
nyt on sitten jälkitarkastus käyty ja kuparikierukka paikallaan... neuvolan kätilö sanoi, että sen voi laittaa vasta 3 kk synnytyksestä ja nyt sitten synnytyssairaalan ylilääkäri sanoi, etttei tarvitse odottaa ja laittoi sen heti. kaikki oli alapäässä ok. lantionpohjan lihaksia käski tehdä, kun valittelin huonoa pidätyskykyä ja peräpukamiin käyttää apteekin tuotteita jos tarvii. nyt sitä ollaan sitten niinku virallisesti toivuttu synnytyksestä ja ""normaalin kirjoissa""...

täällä poika on ristiäisistään saakka (eli kohta kaks viikkoa) heräillyt enää yleensä kerran yössä tai korkeintaan kahdesti. eilenkin nukahti 22.00 heräs syömään puoli kolmelta ja sitten valvoi reilun tunnin kun kakkas yms, aamulla heräsi sitten 6.30. tuntuu ihanan pitkiltä pätkiltä nukkua.:)
tänään on sitten ollut massun kans ongelmia, vääntää, rupsuttelee ja melko löysää kakkaa tulee. nyt täytyykin lähteä laittamaan reloja, että maha rauhottuisi.

tuosta talvihaalarista. meille konstan kummit ostivat 68 senttisen haalarin ja se vaikuttaa ihan hyvältä, vielä vähän reilu, mutta menee todennäköisesti aika pitkälle.

nyt täytyy mennä... mukavaa viikon jatkoa kaikille!:)
marjaana

Huomenta! Täällä oli taas kovin itkuinen ilta.. Ei oikein edes käsittänyt mistä huuto johtui.. Ehkä kipeäksi tulossa.. Itselläni ollut monta päivää kurkku todella kipeä.. Joku kai kyseli vähän ruokamääriä.. Meillä kerralla menee noin 80-120ml.. Illalla tankataan niin että kaksi tai kolme tuntia syödään lyhyillä tauoilla jopa 250ml yhteensä.. Ja meidän poika siis 4kg.. Tutuilta kuulostaa nuo teidän aatteet ja huolet maidon riittävyydestä.. Minulla kun se maito loppui niin stressi sen riittävyyden suhteen on loppunut ja oloni jo nykyään muutenkin paljon rennompi tuon vauvan hoidon suhteen.. Poika nyt siis kuukauden saanut kaiken pullosta.. Aluksi tietty tuntu pahalle kun ei voinut omaa antaa kun ei sitä tullu ja oman surutyönsä vaati imetyksen lopetusvaiheessa.. Toki olisin halunnu pidempään imettää mutta.. No se siitä. Taidan käydä vielä sänkyyn odottelemaan että poika herää.. Talvista päivää kaikille! -Minna ja osku 2kk+1pv-