SYYSMASSUT '07 elokuussa

Joe80:Munkaan mielestä ei sun kannata sitä sektiota pelätä liikoja. Mulle on tehty hätäsektio ja kokemus on myös alatiesynnytyksestä - synnytyksen jälkeen vannoin, että sektio on sitten seuraavan lapsen kohdalla. (No nyt olen kuitenkin 9 vuoden jälkeen synnyttämään menossa ;) Mulla tuon sektion jälkeen vauvan hoitaminen ja imettäminen onnistui ihan hyvin, vaikka tosiaan se sektiohaava on pystyyn leikattu. Tsemppiä sulle!

Päivi

Alkuperäinen kirjoittaja mustajuuri:
no ei se kauaa kestäny täälläkään se tutkimus, 5-10sek? sen verran että kokeili kohdunsuuta ja lantioluuta pitkin vetas sormella.

ihmettelin että ei kai nyt aikusella naislääkärillä nolota tehhä sisätutkimusta vai miksi se on niin outo. huomasin just että mulla on paita nurinpäin ja sillä siis nolotti mun puolesta..
ei kait se nyt niin vakavaa ole :laugh:

Mun lääkäri käynti meni aikalailla samoissa merkeissä :D No mulla neuvolantäti teki ne kaikki perus jutut eka ja sit pitikin mennä ja hypätä lääkärin sängylle pariksi sekunniksi sormetettavaksi :x Vaihettiin me muutama sana ja piti kysyä että siinäkö se jo oli? :D

Alkuperäinen kirjoittaja mustajuuri:
no ei se kauaa kestäny täälläkään se tutkimus, 5-10sek? sen verran että kokeili kohdunsuuta ja lantioluuta pitkin vetas sormella.

ihmettelin että ei kai nyt aikusella naislääkärillä nolota tehhä sisätutkimusta vai miksi se on niin outo. huomasin just että mulla on paita nurinpäin ja sillä siis nolotti mun puolesta..
ei kait se nyt niin vakavaa ole :laugh:

Okei, no ei se oo kauaa sullakaan kestäny.. Ja mä kans mietin että nolottaako sen tehdä tuota tutkimusta. Luulis että ois jo useampaa alapäätä ronklannu uransa aikana.

No mä soitin tovi sit sille omalle th:lleni, ja hän kertoi että tosta lääkäristä on tullu valituksia aikalailla. Huojensi mieltä etten oo yksin näitten ajatusten kanssa. No, ylihuomenna toi mun th katsoo ton vauvan asennon uudelleen ja tekee vähän kokoarvioo. Eiköhän tuolla kuitenkin kaikki ole ihan hyvin =)

Juu, aika rutiinihommaa!
Jotenki ootin että se ois tarkemmin kattonu esim. sen lantion koon, todellakin kun tuumas että kai se sieltä mahtuu tulemaan..
Aikalailla yhtä tyhjän kans koko homma! Turhaan olin hiukan pettynyt kun keskiraskauden tarkastus jäi väliin.

Luulempa että synnärillä sitten voin kysyä enemmän asiaan perehtyneeltä henkilökunnalta lantion koosta..

:) mustajuuri 35+6

onpa ollut törkeää teillä nuo lääkärintarkastukset neuvolassa, itse en voi kokemuksia kertoa kun mulla lääkärikäynnit äitipolilla jossa onneksi saanut ihan kiitettävää kohtelua ja kunnolla on aina tutkittu..
harmittaa teidän puolesta..

piti vielä noista petipuuhista kommentoida, meillä kai ollaan käytetty sänkyä muuhunkin kuin nukkumiseen joskus maalis-huhtikuulla (?) :whistle: :ashamed: mutta onnkesi viime kerrasta tiedän että hommat normalisoituu sitten synnytyksen jälkeen kun paikat saa jälleen kuntoon :p

Onnea Pippurimammalle ja mobicille pojista!! :flower:

Liikkeistä taidettiin kysellä, täälläkin vauvan liikkeet selvästi vähentyneet tai lähinnä muuttaneet muotoaan. Nyt on vain sellaisia töytäisyjä, eli ei enään kunnon potkuja tunnu. taitaa pikkasella käydä tila jo niin ahtaaksi, että ei enään paljoa pysty itseään liikuttamaan.

Omaa napaa: Täällä yletöntä väsymystä ilmassa.. mitään ei jaksais.. Kuiteskin kun on toi esikoinen 2v., niin ei oikein onnistu lepäilyt päiväsaikaan. Tai no.. olishan hän nyt päikkäreillä, eli pitäis varmaan munkin mennä. Torstaina olis neuvola.. saapa nähä, onko jo viimeinen. Ensviikon to kun on jo sit sektioaika. Supistelut ovat loppuneet melkein kokonaan, eli luottavaisin mielin olen, että vauva pysyy masussa sinne 6.9. asti =) .

Joe80 kerroit sektiopeloista. Mulle tehty yksi kiireellinen sektio ja itse ainakin paranin siitä suht helposti. Tosin, kun kotiin pääsin, niin aloin päivittäin tekemään pieniä kävelylenkkejä, mikä auttaa haavan paranemisessa. Kipeehän se haavan kohta oli varmaan puol vuotta, onhan leikkaushaava aina leikkaushaava. Kuiteskin koin sektion silloin helpommaksi, kuin täysin epäonnistuneen alatiesynnytysyrityksen ja sen takia nyt sitten myös haluan sektion. Tosin kaikki paranevat erilailla ja kokevat kivun erilailla, eli niitä on vaikea verrata. Yksi on yhdelle hyvä ja toinen toiselle =) . Mutta älä suotta pelkää sektiota, hyvin se menee, jos siihen joudut/pääset =) .

MamMam ja Pikkanen rv 38+0

Neuvola ja lääkärikuulumiset...rv 38+6
pissa: leukkarit ++, proteiinit ++
paino: +1200/vk... :o , yht. 15,9kg :o
paineet: 137/88
hb: 110, ei nouse niin ei nouse...
turvotus: +
kohdunpohjan korkeus: 35
vauvan syke: 155
kohdunsuun tilanne: pää tuntuu ja kohdunsuu kahdelle sormelle auki sekä erittäin venyvä. Lääkäri tuumas että kyllä se taitaa olla menoa nyt. Menkkamainen jomotus voimistuu koko ajan, mutta mitään sen kummempaa ei ainakaan vielä oo... Viime kerralla alkoi just samalla lailla....Pitäkää nyt mulle peukkuja!

minttu-82 ja TaimiMainio 38+6

Profiilissa uusi kuva rv 38+3, ei kai mulla raskausarpia.. :| no..niitä kyllä tuli ekankin aikana, nyt vaan kun otti kuvia niin huomasi taas paljon paremmin ne. Nyt parin viikon sisään ruennut tulemaan..aiempaan kuvaan kun vertasin niin ei paljon näytä kasvaneen vai kuvittelenko..

Kävin pitkästä aikaa pitemmän kävelylenkin (joka tuotti tuskaa alapään puolella- sitä kylläkin tulee ihan kotona ollessakin jatkuvasti, jospa se vähän auttaisi tulevaan..) yhteensä tuli varmaan reilu 6 km, kun äitin luona kävin pyörähtämässä, välillä tietenkin sohvalla löhösin ennen kuin jatkoin takaisin päin :D

Rupeaa jo tympimään toi valkovuoto, yleensä ei juuri ollenkaan ja nyt raskausaikana tuntuu, että "holahtamalla" aina tulee..(viimeisen kk:n ajan)mikä lie..??

mutta onnea ja haleja kaikille synnytykseen lähteville ja sitä kovasti odottaville :hug:

minttu tsemppiä ja peukut pystyssä jotta olisi jo tosi kyseessä, itsellä myös eilen se tulppa irtosi ja menkkakipua on ollut siitä lähtien.. kumpa jo itsekin pääsisi...
oon niin onnellinen sun puolesta :D

Onko sulla toi menkkakipu olla koko ajan siitä asti? Ootko joutunnu särkylääkettä ottaan? Voi kauhiaa jos tässä meneekin vielä monta päivää ilman supistuksia... :'(

Muuten, onko kahelle sormelle auki, senteissä mitä? 2? 3? 4? :ashamed:

Minusta tuntuu, ettei nämä minun tuntemukset sektiosta ole niinkään pelkoa, vaan pikemminkin pettymystä. Tunnen muutamia naisia, joille on tehty sektio ja tiedän kyllä heidän siitä selvinneen, joten enköhän minäkin :) Mieskin yrittää lohdutella, että kaikki menee hyvin ja että turha on murehtia etukäteen. Minusta kuitenkin tuntuu, että minun on tavalla tai toisella pyöriteltävä asiaa mielessäni ja sitä kautta totuteltava ajatukseen. Tietysti vielä on olemassa pieni mahdollisuus, että vauva päättäisikin kääntyä, mutta en uskalla toivoa sitä liikaa.
Kuten joku sanoikin, pääasia on että vauva saadaan turvallisesti maailmaan. Mieluummin synnyttäisin alakautta, mutta kun vauva on tulossa takapuoli edellä ja kaksinkerroin (jalat siis suorina vartalon suuntaisesti), niin tarvittaisiin aika rööri, mistä sellainen mahtuisi ulos. Ja mieluummin tietysti suunniteltu sektio kuin hätäsektio.

Lääkäri tutki minulta käsin silloin viikko sitten lantiota. Oli aika kovakourainen, mutta kai sitä tietysti täytyy emättimen seinämiä painella, että tuntee ne luut. Varoittamatta työnsi sormensa myös peräaukkoon ja tutkaisi sitäkin kautta.. :o Olen kyllä kuullut, että asiaa tunnustellaan sitäkin kautta eli ei tullut ihan järkytyksenä, mutta eikö siitä silti voisi varoittaa, että "kokeilen myös täältä toista kautta".. Ja kuten ohimennen aikaisemmin mainitsin, lantion tilavuudesta lääkäri ei sitten sanonut kuitenkaan mitään.

Täällä sataa oikein kunnolla. Tein äsken appelsiini-suklaakakun uuniin :p Jos siitä saisi osan pakastimeen syksyn vieraita varten. Jotain suolaista voisi vielä leipoa, mutta kun ei ole tarpeita enkä viitsi tuonne sateeseen lähteä. Joku toinen päivä.

mä olen ottanut sitä tramalia jota sain tähän päänsärkyyn joten en oikein osaa vastata että pärjäänkö ilman :/
älä nyt lannistu, ei kai voi enää montaa päivää mennä.. itse ainakin koitan tsempata itteeni että ei enää kauaa, vaikka ei kyllä voi ikinä tietää..
mä en osaa vastata tohon kyllä että kuinka monta senttiä on monikin sormi, mulla paikat oli lauantaina vaan sormelle auki, väljästi..

muoks.. joelle vielä piti sanomani että hyvä kun alat henkisesti valmistautua leikkaukseen, näin ulkopuolisena kun lueskelee tekstiäsi niin saa sen kuvan että työstät ihan urakalla asiaa, mä itse pelkään että joudun leikkaukseen, lähinnä hätä-/kiireelliseen sektioon.. mutta kyllä kaikki hyvin menee :hug:

Laittelen kuulumisia myöhemmin enemmän, mutta kerron tässä, että molemmat voidaan erinomaisesti ja on ihanaa olla kotona! Vauva-uutisia taitaa täällä olla enemmänkin ja lueskelen pinon jossakin vaiheessa läpi. Nyt en malta olla erossa Matiaksesta :heart:

-PippuriMamma ja Matias, muutaman minuutin vajaa 2vrk :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja PippuriMamma:
Laittelen kuulumisia myöhemmin enemmän, mutta kerron tässä, että molemmat voidaan erinomaisesti ja on ihanaa olla kotona! Vauva-uutisia taitaa täällä olla enemmänkin ja lueskelen pinon jossakin vaiheessa läpi. Nyt en malta olla erossa Matiaksesta :heart:

-PippuriMamma ja Matias, muutaman minuutin vajaa 2vrk :heart:
ihanaa että kaikki kunnossa ja piiitkä piina palkittiin
:heart: onnea vielä oikein kovasti :hug: :flower:

Joe80 itsellänikin jo kävi nuo pettymyksen tunteet mielessä, kun pieni oli tässä joku aika sitten vielä perätilassa ja oli mahdollinen sektio edessä.
Ajattele kuitenkin, että sinä olet pientä kantanut sisälläsi kohta tämän yhdeksän kuukautta, niin voit olla ylpeä itsestäsi ja vauvastasi, vaikka hän syntyisikin sitten sektiolla maailmaan. :) Ja todellakin se on pääasia, että vauva syntyy turvallisesti suunnitelulla sektiolla kuin jos pahimmassa tapauksessa joutuisit hätäsektioon kun kaikki ei menisikään alatiesynnytyksessä putkeen.
Mutta hyvä kun olet käsitellyt asiaa sekä itseksesi, että miehesi kanssa. :) :hug:

Ja PippuriMammalle vielä iso onnenhalausrutistus pikkumiehestä!

Voi kun alkaisi jo täälläkin tapahtumaan jotain pikkuhiljaa... :ashamed: Kivuttomia suppareita kyllä tulee päivittäin, muttah.. Voisihan sitä jotain muitakin tuntemuksia tulla.. Ja tuntuu, että ei tämä myllertäjä meinaa ikinä laskeutua/kiinnittyä.. eilenkin tunsin selvästi miten pää ei ollut tuolla keskellä alhaalla, vaan vähän sivummalla. On varmaan hirmu mukava härnätä äitiä..

Täälläkin on liikkeet muuttuneet. Nykyään tulee enemmän sellaisia venyttelyjä ja jalkojaan liu'uttaa (miten lie kirjoitetaankaan...?) masun sivuja pitkin.. hassun näköistä välillä.. :D Mut liikkeet ei oo vähentyneet.. Sain minäkin sen liikelaskentakaavakkeen jo rv 30+, mutta en oo täytellyt sitä ollenkaan, kun ei ole ollut tarvetta. Niin hyvin tämä on liikkeessä.

Huomenna olisi taas neuvola.. Ja jo klo. 8! :o Jaksaakohan sitä herätäkkään.. :D

-Bluedrama ja röllykän asukki 37+6 :heart:

Onnin syntymäpäivän piti olla tänään, mutta mepä ollaankin jo kotona! Onni syntyi kiireellisellä keisarinleikkauksella 24.8. klo 13.21. Painoa oli 2910g ja pituutta 49cm. Rv oli 38+3
Jode, iskä ja Onni

Jodelle ja miehelle onnittelut Onnin syntymästä! Pääsitpäs yllättämään! Niin sieltäkin tuli poika listan jatkoksi!

Täällä myös bongattu limatulppa tänään. Tai ainakin luulen, että oli. Sen jälkeen ei mitään ihmeempiä tuntemuksia.

Jotenkin arvasin, että tänään tulee lisää vauvauutisia ja olen kytännyt viestejä koko päivän =)

Onnea myös pippurimammalle, littlepeoplelle ja mobicille. Tuli sitten sama syntymäpäivä Onnille ja mobicin pikkuiselle =)

Itse täällä odottelen koska pääsisi kanssa laitokselle, hiljaiselta näyttää...en kyllä jaksais oottaa että yliaikaiseks menee niinkuin lääkäri sanoi. Mutta parempi niin että pikkuinen saisi vielä kasvaa, kun oli niin pieni rv 36+6 painoarvio oli 2450g. Onko jollain ollut yhtä pieni?

Kohdunpohjankorkeus oli viime neuvolakäynnillä 32 (rv 38 tasan) Jollain oli ollut 40? Luinko väärin? On se outoa, että itselle painoa kyllä tulee reippaasti (16,5 kg), mutta vauvasta on tulossa pieni...

Jaksamisia kaikille tuleville äideille! Terveisin Miikku78 38+4

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä