Entäs jos on niin lyhyt, ettei vauvalla ole varsinaisesti tilaa laskeutua? Maha alkaa aivan rintojen alta valtavana kumpuna. Päältä päin näyttää siltä, ettei olisi yhtään laskeutunut, mutta lääkäri sanoi että sisäkautta tuntee että pää on aivan heti siinä. Eli onko se siis laskeutunut vai ei? Mitä se laskeutuminen edes tarkoittaa? Kiinnittynyt ei ilmeisesti kuitenkaan ollut, koska päältä tunnustelemalla totesi, että vauvan pää liikkuu vielä.
Onko näin, että jos lapsivedet tulisivat vaikka pää ei ole vielä kiinnittynyt, pitää tilata ambulanssi tai mennä sairaalaan jotenkin omalla autolla makuuasennossa? Kysyin tätä lääkäriltä, ja se ei ollut ikinä kuullutkaan! Oli varsin nuori ja juuri aloittanut neuvolassa..
Kiitokset vielä Villipilli, että kysyit niistä supistusjutuista neuvolassa. Ilmeisesti ei sitten ole niin vakavaa, vaikka kestääkin reilusti yli minuutin (tai sitten on sen verran harvinaista ettei terkkarit tiedä). Mulla ei ole nyt muutamaan yöhön tullut niitä ylipitkiä ja vauva potkii riehakkaasti.
Joe80:lle: On siinä sektiossa hyvätkin puolensa. Jostain luin, että sektiolla syntyneiden vauvojen veren hapetusaste on tietysti syntyessä mutta myös ainakin vielä seuraavana päivänä merkitsevästi parempi kuin alatiesynnytyksellä syntyneillä. Eikä vauvalla ole niin hirveää stressiäkään, tosin voi olla että se stressi on siinä ympäristön muutoksessa kyllä tosi tapeellinen. Alatiesynnytyksessäkin on aina omat riskinsä, josta vaan puhutaan tosi vähän. Joka tapauksessa, jos itse voisin valita, saattaisin kääntyä sektion puoleen. En olisi ainakaan kovin harmissani, jos siihen synnytystapa-arviossa päädyttäisiin.. Ei se sektio susta yhtään vähemmän urheaa oikeasti tee!
Oletteko muuten mahanne kanssa vielä palloilevat huomanneet samaa kuin minä: Ainakin Helsingin keskustassa ihmiset tuijottaa tätä iso mahaa aivan älyttömän pitkään. Yksikin nainen kaupassa käveli hitaasti ohi ja käänsi vielä päätään lähes 180 astetta ja jatkoi tuijotusta. Tulee ihan tosi hassu olo, ihan kuin olisi jotain tosi pielessä, tyyliin tulisi metritolkulla vessapaperia mukana kengissä tai vastaavaa. Vai tuijotetaanko vain mun mahaa? Jotenkin kiusallista, en ole ikinä halunnut mitenkään kerätä katseita tai pidä yhtään huomion keskipisteenä olemisesta. Olen aina pukeutunut löysiin mukaviin vaatteisiin. Nyt vaan ei enää tahdo kovin löysääja mukavaa enää löytyä..
Onnea vauvansa jo saaneille ja juuri saaville. Tuntuu olevan kuumat paikat käsillä tosi monella. Ja osanottoni Apilanlehti!