SYYSMASSUT '07 elokuussa

Paljon Onnea LittlePeople, PippuriMamma, mobic ja Jode :flower: :flower: :flower: :flower:

Omasta navasta sen verran, että supistuksia tuntuu jonkinverran ja selkää pakottaa ja vauveli on rt, mutta vielä päätä pystyy hieman liikuttamaan ettei aivan kiinnittynyt ole.
Mun äiti kuoli vähän yli viikko sitten ja lauantaina on hautajaiset 100 km päässä. Toivon kovasti, että vauva haluaa vielä pysyä masussa eikä tämä suru ja stressi aiheuta enempää supistuksia...
 
Onnea Jodelle! :flower:

Mulla vatsakipu palasi :( Koko päivän oli pientä menkkamaista jomotusta mutta ei tehnyt kipeää. Nyt on tunnin verran ollut samanlailla kipeä kuin yöllä; jatkuvaa polttelua ja pistelyä koko mahassa paikkaa vaihdellen. Soitin äippäpolille ja oli aika tylyntuntuinen kätilö - sanoi vain että kai täytyy tulla näytille jos ei siitä asetu vaikka heillä kyllä onkin aika kova jono.. En edes ehtiny kysyä onko tää normaalia ja pitäiskö ottaa esim. Panadolia tms. :'( No, puhuttiin miehen kanssa että seurataan vähän aikaa kun kipu ei oo sietämätöntä ja mennään sitten näytille jos jatkuu tai pahenee.
 
apilanlehti osanottoni äitisi poismenon johdosta :hug:
minttu jännää :) toivottavasti olisi tosi kyseessä ja pääsisit pian hommiin.. :hug:

itsellä alaselkää alkanut jomottaa ja vauva on ollut aika hiljainen koko päivän.. menkkakipua on mutta supistukset pysyvät poissa.. :|
 
Osanottoni Apilanlehti! :hug:

Täällä alkaa masukkaat oireilla siihen malliin, että vauvauutisia tippuu varmasti lähipäivinä aina vaan enemmän. Ihana juttu. Aika on mennyt loppujen lopuksi tosi nopeasti. Vastahan mä tärisevin käsin ilmoittauduin mukaan...

Niin paljon kuin toivoisinkin, mulla ei ole ollut mitään merkkiä limatulpasta tai verisestä limasta. Olokin on aika hyvä. Vatsaa vaan kiristää ja toispuoleinen liitoskipu on valtaisa. Häviääkö liitoskivut heti synnytyksen jälkeen vai voiko ne vaivata pitkään sen jälkeenkin?

Synnytyskertomuksia odotellen :wave:
Kirjoitetaanko niitä tänne vai kerhon puolelle?

Niin ja sektioasioita miettiville vielä :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja LittlePeople:
Onnea Jode, mobic ja PippuriMamma! :flower:
Kylläpäs nyt on poikavoittoista alkuun :)

Meidän poju on vielä tarkassa painoseurannassa, joka toinen päivä käytävä punnituksella kun paino putosi syntymästä 400g ja ei ole alkanut nousta...
Mites se nyt silleen ettei paino nouse??Ompa harmillista,no jospas se pikku poika alkais vähän kirimään tota painoa =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Apilanlehti:
Paljon Onnea LittlePeople, PippuriMamma, mobic ja Jode :flower: :flower: :flower: :flower:

Omasta navasta sen verran, että supistuksia tuntuu jonkinverran ja selkää pakottaa ja vauveli on rt, mutta vielä päätä pystyy hieman liikuttamaan ettei aivan kiinnittynyt ole.
Mun äiti kuoli vähän yli viikko sitten ja lauantaina on hautajaiset 100 km päässä. Toivon kovasti, että vauva haluaa vielä pysyä masussa eikä tämä suru ja stressi aiheuta enempää supistuksia...
:hug: Otan osaa,yritähän jaksaa siellä! :hug:
 
Suppareitten väli nyt ollu noin tunnin, 6min... Olo välissä hyvä, supparit tietty hirveen kipeitä, mutta siedettäviä. Milloinhan uudelleensynnyttäjät sais lähtee, ku ei haluais turhaan mennä? En vieläkään voi uskoo että tää tulis etuajassa...
 
Apilanlehti:Osanottomme äitisi pois menon jhdosta...oikein iso ja lämmin :hug: koko perheelle.

Jode:onnittelut teidän perheelle prinssin syntymän johdosta :flower:

minttu-82:voimia tulevaan koitokseen :hug:

Liikkeistä: Täälläkin liikkeet muuttuneet rauhallisiksi. Välillä iskee pakokauhu, kun tuntuu, että Alvar ei juurikaan liiku päivän aikana. Iltaisin kyllä sitten liikkuu, muttei enää niin vilkkaasti kuin ennen.

Neuvolakäynti:

Rv: 36+1
Paino: -100g/vko (eilinen raju vatsatauti teki tehtävänsä ja paino tippui`)
RR: 114/72
Pissa: Prot+ ja Verta pissassa ++(piti viedä pissanäyte labraan)
Turvotus: -
Liikkeet:++
Syke: 135-147
Tarjonta: rt ja kiinnittynyt terkkari sanoi, että Alvar on jo niin alhaalla, ettei päätä tunne. Yleensä uudelleen synnyttäjillä vauva kiinnittyy vasta synnytyksen lähestyessä, joten terkkari meinas, että lähtö on aikas lähellä.
Seuraava neuvolakäynti sovittiin jo torstaille, sitten kuulee pissanäytteen tulokset ja mahdolliset jatkot sen suhteen.

Supistuksia tulee tällä hetkellä jonkin verran, mutta ei mitenkään säännöllisesti. Terkkari tuumas, että seksiä kehiin nyt, kun sille on otollinen hetki :LOL: Jos nyt kuitenkin odottelis rauhassa ilman mitään edistys keinoja.
Hieman kyllä alkoi jännittään, josko tää kaveri piakkoin täältä ulos tulis...Paniikissa pakkailin sairaalakassia ja yritin tehdä muitakin rästiin jääneitä asioita. Mies on kyllä sitä mieltä, että pari viikkoa saadaan ainakin vielä odotella.

MamMam: Yv:tä lähti tulemaan

T: Nanna ja Alvar 36+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miimari-84:
Alkuperäinen kirjoittaja LittlePeople:
Onnea Jode, mobic ja PippuriMamma! :flower:
Kylläpäs nyt on poikavoittoista alkuun :)

Meidän poju on vielä tarkassa painoseurannassa, joka toinen päivä käytävä punnituksella kun paino putosi syntymästä 400g ja ei ole alkanut nousta...
Mites se nyt silleen ettei paino nouse??Ompa harmillista,no jospas se pikku poika alkais vähän kirimään tota painoa =)

No sitä ne lastenlääkäritkin ihmettelee, mutta voi kuulemma johtua just noista suht vähistä viikoista että paino alkaa nousta hitaammin. Muutamia päivä vielä saatiin armonaikaa koittaa syötöillä nostaa painoa, jos ei nouse niin sit tutkitaan ja joutuu takas sairaalaan.
Imettää en saa, koska pitää tietää tarkat millimäärät. Pumppailen.
Olisi kyllä ollut hyvä että olisi saanut vauva olla vielä pari viikkoa masussa mutta turvallisempi nyt kuitenkin näin, pahempi vaihtoehto oli se kohtukuoleman riski.
 
Onnea Jode ja Mobic!!!! :flower: :heart: :flower: :heart:

Poju tuhisee masu pullollaan maitoa. Kakkaa tullut kunnolla ja pakko todeta, että harsot vaippoina AIVAN EHDOTTOMIA!! Itsellä maitoa tulee ihan kivasti jo ja olo on kuin ei olisi mitään kovaa työtä tehnytkään. Synnytyskertomuksen kokeilen jaksaa naputella huomenna, sen verran voin kuitenkin valottaa, että koettiin pientä pelkoa, kun napanuora oli kaulan ympärillä ja poju veltto ja sininen syntyessään. Silmät kuitenkin heti auki ja vajaan parin tunnin lämpökaappihoidolla ja pienellä maskituksella pääsi sitten jo vierihoitoon josta kotiuduttiin tänään ennen kuin 2 vrk virallisesti tuli täyteen :) Ponnistelin tunnin verran, kun ei tuo niin pieni ollutkaan. Vain 3 tikkiä ja nekin "kauneuden vuoksi". Ei muuta kuin 1 pieni repeämä ja 2 nirhaumaa. Eli hyvässä kunnossa ollaan kaikin puolin.

Mutta nyt Matiasta ihmettelemään, palailen huomenissa =)

MUOKS: Kiitos kaikille onnitteluista. Olen täällä tippa linssissä niitä lukenut ja teidän zemppaukset tulivat kaikki perille! Mieskin lähettää oman kiitoksensa jokaiselle =)
 
tup
Entäs jos on niin lyhyt, ettei vauvalla ole varsinaisesti tilaa laskeutua? Maha alkaa aivan rintojen alta valtavana kumpuna. Päältä päin näyttää siltä, ettei olisi yhtään laskeutunut, mutta lääkäri sanoi että sisäkautta tuntee että pää on aivan heti siinä. Eli onko se siis laskeutunut vai ei? Mitä se laskeutuminen edes tarkoittaa? Kiinnittynyt ei ilmeisesti kuitenkaan ollut, koska päältä tunnustelemalla totesi, että vauvan pää liikkuu vielä.

Onko näin, että jos lapsivedet tulisivat vaikka pää ei ole vielä kiinnittynyt, pitää tilata ambulanssi tai mennä sairaalaan jotenkin omalla autolla makuuasennossa? Kysyin tätä lääkäriltä, ja se ei ollut ikinä kuullutkaan! Oli varsin nuori ja juuri aloittanut neuvolassa..

Kiitokset vielä Villipilli, että kysyit niistä supistusjutuista neuvolassa. Ilmeisesti ei sitten ole niin vakavaa, vaikka kestääkin reilusti yli minuutin (tai sitten on sen verran harvinaista ettei terkkarit tiedä). Mulla ei ole nyt muutamaan yöhön tullut niitä ylipitkiä ja vauva potkii riehakkaasti.

Joe80:lle: On siinä sektiossa hyvätkin puolensa. Jostain luin, että sektiolla syntyneiden vauvojen veren hapetusaste on tietysti syntyessä mutta myös ainakin vielä seuraavana päivänä merkitsevästi parempi kuin alatiesynnytyksellä syntyneillä. Eikä vauvalla ole niin hirveää stressiäkään, tosin voi olla että se stressi on siinä ympäristön muutoksessa kyllä tosi tapeellinen. Alatiesynnytyksessäkin on aina omat riskinsä, josta vaan puhutaan tosi vähän. Joka tapauksessa, jos itse voisin valita, saattaisin kääntyä sektion puoleen. En olisi ainakaan kovin harmissani, jos siihen synnytystapa-arviossa päädyttäisiin.. Ei se sektio susta yhtään vähemmän urheaa oikeasti tee!

Oletteko muuten mahanne kanssa vielä palloilevat huomanneet samaa kuin minä: Ainakin Helsingin keskustassa ihmiset tuijottaa tätä iso mahaa aivan älyttömän pitkään. Yksikin nainen kaupassa käveli hitaasti ohi ja käänsi vielä päätään lähes 180 astetta ja jatkoi tuijotusta. Tulee ihan tosi hassu olo, ihan kuin olisi jotain tosi pielessä, tyyliin tulisi metritolkulla vessapaperia mukana kengissä tai vastaavaa. Vai tuijotetaanko vain mun mahaa? Jotenkin kiusallista, en ole ikinä halunnut mitenkään kerätä katseita tai pidä yhtään huomion keskipisteenä olemisesta. Olen aina pukeutunut löysiin mukaviin vaatteisiin. Nyt vaan ei enää tahdo kovin löysääja mukavaa enää löytyä..

Onnea vauvansa jo saaneille ja juuri saaville. Tuntuu olevan kuumat paikat käsillä tosi monella. Ja osanottoni Apilanlehti!
 
synnytysvalmennuksessa neuvottiin tilaamaan ambulanssi jos tulee kirkkaanpunaista vuotoa! Lapsivedenmenosta viimeistään 12 tunnin päästä neuvottiin lähtemään synnärille, tulehdusriskin vuoksi. Toivottavasti muistin nyt oikein. Käytännöissä varmaan eroja eri sairaaloiden välillä!
 
tup : Mua lähinnä hymyilyttää se (tosin ei juuri sillä hetkellä aina), että ihmiset yrittää epätoivoisesti olla näkemättä mun valtavaa pötsiä. Julkisissa ainankin katseet kääntyy ikkunoihin hyvin nopeesti ja ei oo yksi tai kaksi kertaa kun mä supistellen seison lähes ainoona bussissa. Tuijotusta saa lähinnä silloin kun ei mahdukkaan "sujahtamaan" ohi, vaan joutuu sanomaan sen anteeksi :p . Nimimerkillä monta viehättävää töölöläisrouvaa suututtanut ;)
 
Mulle ei ainakaan ole neuvottu, että täytyy vaakatasossa mennä sairaalaan, jos lapsivedet menee ennenkuin vauvan pää on kiinnittynyt. Kannattaa kysellä neuvolan terkkarilta asiasta, jos hän tietäsi vähän paremmin.

Ei mulla ainakaan tuo vauvan laskeutuminen näkynyt vatsan mallissa. Olen lyhyt ja voi varmaan johtua myös osaksi siitä. Eihän vauvalla muutenkaan ole pituussuunnassa paljon varaa liikkua. Vatsa alkaa edelleen heti rintojen alta, vaikka vauva on laskeutunut jo pari viikkoa sitten.
kiinnittymisestä sen verran, että viime viikolla terkkari totesi tuntevansa vauvan pää liikkuvan ja siitä sai hyvin kiinni, eli ei ollut kiinnittynyt lantioon. Tänään neuvolakäynnillä terkkari ei "löytänyt" enää päätä, oli niin alhaalla lantiossa ja kiinnittyneenä sinne. Toivottavasti ei ollu kovin sekavasti kirjoitettu ja sait tästä mun sepustuksesta jotain tolkkua.
 
:flower:

Apilanlehti osanotto äitisi vuoksi. :hug:

Täällä ei vielä mitään oiretta lähestyvästä synnytyksestä. Tosin aikaakin on vielä reilut kolme viikkoa laskettuun, että siinä mielessä ei mitään kiirettä. Jotenkin vaan tuntuu että tuo ipana on vähän turhankin tyytyväinen masussa köllöttelyyn ja nyt on alkanut tulla ajatus että yli menee niin että mojahtaa. Katsellaan sitten lähempänä joulua... :LOL:

Toisaalta taas tuntuu ettei sen ehkä vielä tarvisi tullakkaan. Mietin tänään että kun on tuo kolme viikoa laskettuun ja jos se nyt sattuisikin tulemaan pari viikkoa etuajassa niin tässä olisi vaan viikko jäljellä. Eikä se riitä. Vielä olisi suunnitelmissa tehdä vaikka mitä ennen lapsen tuloa. Lähinnä mulla olisi täällä erinnäisiä siivousprojekteja jotka haluaisin saada tehtyä. Ja kun en yhden päivän aikana jaksa paljonkaan tehdä niin aikaahan ne ottaa. Eli samaan aikaan en malta odottaa lapsen tuloa ja kuitenkin mielessäni toppuuttelen ettei ihan vielä sittenkään... Olisiko pientä jännitystä havaittavissa? :whistle: :LOL:


Minna ja Nilvi 36+4 (kai)
 
huomenta!

TUP: mulle ainaki valmennuksessa sanottiin että jos lapsiveet tulee ennen kuin lapsi on kiinnittyny niin sillon olis hyvä mennä makuullaan, ja ehdottoman tärkiää se oli sillon jos lapsi on perätilassa. siinä olis se että synnytyskanavaan voi muuten päästä luiskahtaan käsi tai jalka tai osa napanuoraa... jää sitte pien puristuksiin ja sehän ei oo hyvä. ite aattelin että jos niin sattus niin soitan synnärille ja kysyn tarkemmat ohjeet.

Nökö rv 36+5

huomenna olis äippäpoli käynti: painoarvio ja synnytystapa-arvio... iik ootan innolla mitä siellä kuuluu, ja näkyy
 

Yhteistyössä