Syyskuiset 9

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minä :)

Vieras
01.9. Maria, 31v, Kolmas lapsi,
02.9. Jennu79, 26v, Esikoinen,
03.9. Outi, Toinen lapsi,
05.9. Elle, 30v, napero nro 1, K-SKS
06.9. Kaza, 29v, Esikoinen, EKKS
07.9. Malin, 25v, Esikoinen, TYKS
07.9. Hanne, 29v, Esikoinen, kättäri
08.9. Tepa, 27v, Esikoinen,
09.9. Rizzu, 28v, Esikoinen, KOS/NKL
09.9. Riksu, 21v, Esikoinen
12.9. Minä:), 22v, Toinen lapsi, SATKS
13.9. Frisse, 29v, Esikoinen, OYS
13.9. Tepa, 28v, kolmas lapsi, HYS
13.9. Tilli80, 25v, Esikoinen, K-SKS
14.9. Pirita, Esikoinen, TYKS
14.9. Kassu, 29v, Esikoinen, TAYS
14.9. Manna66, 39v, Toinen lapsi, KOS
15.9. Eltsu, 22v, esikoinen, SATKS
15.9. Piitsu, 33v, Esikoinen, NKL
15.9. Sissi, 27v, esikoinen, KOS
15.9. tanhu, 23v, Esikoinen
17.9. mamero72
17.9. Nelli, 27v, Esikoinen,
18.9. Jonna_85, OYS
18.9. Myy, 28v, Esikoinen, PHKS
20.9. babe82, 23v, Esikoinen, KOS
20.9. Vivi, 25v, Esikoinen,
20.9. mamma78
22.9. KukkisM, 29v, esikoinen, TAYS
23.9. Kikke, 20v, Esikoinen, KAKS
23.9. Summer-82, Toinen lapsi, EKKS
24.9. Fern, 30v, Esikoinen,
24.9. Hanna, 26, Esikoinen, NKL/KOS
24.9. Johanna, Toinen lapsi, K-SKS
25.9. Snoopy, 23v, Toinen lapsi, KOS
25.9. kesä, 23v, Toinen lapsi, KOS
26.9. emma, 24v, Esikoinen, LUS
28.9. Helen
29.9. Syysmasu, Toinen lapsi,

Kamalia uutisia taas. Hyvä ystäväni oli saanut eilen keskenmenon, viikolla yhdeksän... ja toinen ystäväni koki keskenmenon helmikuun lopulla, viikolla kahdeksan. Itkettää ystävien menetykset ja pelottaa samalla oma raskaus, kun kaikki on mennyt niin hyvin...
Mietityttää, että uskaltaako tästä raskaudesta iloita ja pystyykö tästä keskustelemaan ystävien kanssa...
Ei kai muu auta kuin mennä päivä kerrallaan eteenpäin, niin ystävien surut hellittävät... Vaikea on kirjoittaa, kun ei tiedä missä järjestyksessä sanoja laittaisi, että tulisi edes jollakin tasolla ymmärrettävää tekstiä.
Toivotan kaikille kaunista keskiviikkopäivän jatkoa ja pitäkää masuasukistanne hyvää huolta!
Maria 17+6

Voi Maria miten surullisia uutisia! Tuollaista vain tapahtuu eikä sille kukaan voi mitään. Nuo viikot 8-9 ovat vielä niitä kriittisiä, mutta sulla on jo syytä enimmäkseen huokaista helpotuksesta kun on noin paljon viikkoja kasassa. Pian pääset jo rakenneultraan kurkkaamaan lapsokaista! Tsemppiä, yritä tukea ystäviäsi mahdollisuuksien mukaan.

Erittäin hyvin on raskausuutinen otettu täällä töissä vastaan ja pomoni jopa halasi minua! Hänellä on itsellään neljä lasta, nuorin vasta 4 kk eli on kovin ymmärtäväinen. Kerroin vasta viikko nt-ultran jälkeen eli kun alkoi 14. raskausviikko. Kukaan ei ollut huomannut yhtikäs mitään, ainostaan yksi oli ihmetellyt kun olin autolla tammikuisessa firman juhlatilaisuudessa. Silloin oli kulunut viikko positiivisen raskaustestin tekemisestä enkä vielä halunnut kuuluttaa asiaa siinä vaiheessa. Vieläkään eivät ihan kaikki töissä tiedä, mutta varmaankin n. kuukauden sisällä maha alkaa jo sen verran pullottaa ettei ole epäilystäkään!

Toivottavasti kaikki pahoinvoivat alkavat pian voida paremmin! On tuo todella kurjaa kun saa jännittää julkisissa kulkiessa varsinkin kun kaikki kuvittelevat kyseessä olevan krapulan tai vatsataudin. Voi että olen päässyt kertakaikkiaan helpolla ja saan olla siitä kiitollinen.

Manna66, rv 15+6

Moi pitkästä aikaa,
Todella kurjaa Maria, ja varmasti vaikuttaa omaan mielialaan myös. Aika yleisiä näyttävät tuossa vaiheessa olevan, tästä ketjustahan poistui myös valitettavan moni silloin alkuraskaudessa.

Omasta menosta sen verran, että kaksi päivää koko vastaa ja rintoja kutittanut aivat julmetusti ja eilen ilmestyi alueelle ttulipunaisia pieniä länttejä. Jotenkin iho on venymisen takia nyt herkistynyt aivan ihmeelliseksi. Yöllä heräsi kutinaan monta kertaa. Ja lisäksi parina yönä vaivanneet kovat suonenvedot että valittamista taas piisaa:). Mutta mahaan täytyy keksiä jotain,rasvaaminen ei nyt tunnu auttavan.

Muuten elämä kyllä hirvestä kiireestä ja vaivoista huolimatta kulkee mukavasti.

Keskiviikkoa!

Tänään ei ollut pahoinvointia, vaikka kaikki aamurutiinit ja aamiainen olivat tismalleen samat kuin eilenaamulla. Eikä mulla siis ole ollut tuota pahoinvointia moneen viikkoon enää, eilen oli siis poikkeus.

Minäkin sain kuulla eilen yhden tuttavani keskenmenosta (tai siis se oli ollut tuulimuna). Ensin oli yritetty poistaa sitä lääkkeellisesti, ei toiminut, sitten piti mennä kaavintaan. Ikävää. Mutta meillä kaikilla on jo tosi hyvät mahikset päästä loppuun asti, kun olemme jo näin pitkällä ja kaikki ovat varmaan jo ultrassa nähneet pikkuisen tai ainakin neuvolassa kuulleet sydämen äänet.

Viime yönä näin ekan kunnon vauvaunen! Se olikin omituinen! Tulimme vauvan kanssa kotiin ja ihmettelimme, kun ei sille kelpaa ruoka kuin 3 kertaa päivässä. Ei se siitä ollut moksiskaan. No sitten olin tosi väsynyt ja nukuin vain sängyssäni ja muut pitivätkin vauvan ristiäiset ilman minua. Heräsin unessani siihen, kun ristiäisten jälkeen sukulaiset tulivat minua onnittelemaan sänkyni vierelle ja toivat vauvan siihen syömään. Sitten aloin ihmetellä, että mitä ihmettä, menitte pitämään ristiäiset ilman vauvan äitiä, minua! Sit soikin kello ja heräsin... HEH!

Tänään menemme tuhlaamaan ja ostamaan makuuhuoneisiin parkettia sekä maalia. Monta sataa menee... Visa vinkukoon, siis!

T. Rizzu ja Untamo 16+4

PS Eilen illalla olin taas tuntevinani jotain pientä liikettä masussa... Kivaa

Ai niin, piti vielä vastata kyselyyn: mun työpaikalla on myös suhtauduttu tosi hyvin asiaan! Pikku hiljaa olen myös kertonut muille kuin oman osaston työntekijöille. Mutta eipä työnantajan puolesta olekaan mitään velvoitteita, koska määräaikainen työsuhteeni loppuu 30.6.

HIH minä sain kuulla että yks entinen luokkakaveri odottaa kans lasta ja meillä on samat LA:t :)

Muuten menee ihan loistavasti. Koulun saan suoritettua nyt keväällä loppuun, enää tuo lopputyö.

Tänään on sellainen päivä, ettei ole mitään tekemistä, ei koulujuttuja, ei siivoomista, ei mitään. Todella outoa olla tekemättä mitään. Lapsikin on kipee, eli ulos ei voida mennä :(

Nyt olen yrittänyt vähän kattoo mitä suuhuni laitan, kun tuolla neuvolassa sain kuulla painostani, että on noussut liikaa. 3kg lähtöpainosta, joka oli 59kg ja olen siis 170cm pitkä :)
Mutta en ota stressiä tosta. Itepähän kiloni kannan ;)

En ole pitkään aikaan kirjoitellut....mutta lueskellut ahkerasti. Olen siis se Tepa joka odottaa ensimmäistä :)
Kaikki hyvin, olo on loistava ja pikkuhiljaa olen kertonut työkavereillekin. Pomolle jo kuukausi sitten. Tänään 17+0 ja vielä kolme viikkoa rakenneultraan...

Moikka!

Oletteko jo varanneet aikaa rakenneultraan? Mulla on silloin rv 20+1. Mitenkä muilla, millä päivillä teillä on rakenneultra?

Töissä kerroin muutama viikko sitten pomolle, kun kesäloma toiveet piti esittää ja haluan pitää kaikki kertyneet lomapäivät pois. Hän onnitteli kyllä, mutta ei mitään halaamisia... Hänellä ei ole lapsia (50+v. nainen).

Olen jo jonkun aikaa tuntenut vatsassa ajoittain pieniä töytäisyjä. Varsinkin viikonloppuaamuisin ennen ylösnousemista. Ihan kuin vauva tökkisi, että nouse nyt jo, täällä on tylsää ;) Sekä iltaisin, kun rauhotun sängyn päälle pitkäkseni kuulostelemaan. Aivan ihanaa!

T. Malin rv 17+0

Miten Minä :) sinua on voitu moittia kolmen kilon painonnoususta?? Tosi outoa, eihän nousua ole kuin reilu 200 g per viikko jos lasketaan esim. tammikuun alusta! Tietty vaikuttaa se, mitä edellisellä neuvolakäynnillä on mitattu. Mulla lähtöpaino oli 58,5 kg (pituus 165 cm) ja viime tiistaina kirjattiin neuvolakorttiin painoksi jo 63 kg enkä saanut noottia. Reilussa kuukaudessa oli noussut 2 kg eli n. 500 g viikossa, mikä on kyllä aika paljon. Omasta mielestäni tahti on kyllä liian kova kun kaikkiaan on tullut jo nyt 4,5 kg. Olen harkinnut palaavani entiseen ruokavaliooni, joka oli siis vähä/hyvähiilihydraattinen. Pysyisi paino ja sokeritasapainokin kurissa eikä välttämättä tarttisi kärsiä nälkäpiikeistä ja vatsan turpoamisesta. Pitää siis ainakin kokeilla eli leivät, pastat, perunat, riisit ym. huonot hiilarit pois tai minimiin. Paljon vihanneksia ja marjoja sekä maitotuotteita. Hedelmiäkin pitää karsia tai olla syömättä.

Malin kyseli rakenneultra-aikoja. Mulla se on 25.4. ja silloin on viikkoja 19+5.

Mulla oli lähtöpaino 59kg ja maanantaina nauvolassa oli painoa jo 62,3kg...
Viime neuvolassa oli painoa 60kg....ja nyt ma 62,3..eli 550g/viikko tullut lisää.

Katoin tänään sitten vanhaa neuvolakorttia ja esikoisestakin viikolla 15+4 oli painoa 62kg...Mutta silloin ei sanottu kylläkään mitään. No, voi olla että nyt kun oli harjoittelija, ni hän oli sitten tarkempi noitten asioiden kans.

Heipsan,

höh, mulla tuntuu joskus, että paino heittelee ihan normaalitilassaki parilla kilolla, ja neuvolassakäyntiki voi olla vaikka just syönnin jälkeen tai ennen sitä, niin että mulla ainaki vaikuttais seki painoon. Mulla ei ole neuvolassa katottu painoa kuin kerran ja seuraava kerta onki sitten vasta toukokuun alussa, niin että silloin ainaki luulis tulleen jo muutama kilo lisää:) (meillä on kotona mukava vaaka, ku se näyttää jostain syystä aina pari kiloa liian vähän, tuntuu niin laihalta aina olo puntarillakäynnin jälkeen:))

Mulla on nyt alkanu maha vähän kovettua ja käsin tunnustelemalla sen huomaan vähän kasvaneen ehkä:) Mitään liikkumistuntemuksia en kyllä ole vielä huomannu, vaikka miten oon yrittäny kuulostella...

Tilli80, 16+0

01.9. Maria, 31v, Kolmas lapsi,
02.9. Jennu79, 26v, Esikoinen,
03.9. Outi, Toinen lapsi,
05.9. Elle, 30v, napero nro 1, K-SKS
06.9. Kaza, 29v, Esikoinen, EKKS
07.9. Malin, 25v, Esikoinen, TYKS
07.9. Hanne, 29v, Esikoinen, kättäri
08.9. Tepa, 27v, Esikoinen,
09.9. Rizzu, 28v, Esikoinen, KOS/NKL
09.9. Riksu, 21v, Esikoinen
11.9. Anna, 27v, Esikoinen
12.9. Minä:), 22v, Toinen lapsi, SATKS
13.9. Frisse, 29v, Esikoinen, OYS
13.9. Tepa, 28v, kolmas lapsi, HYS
13.9. Tilli80, 25v, Esikoinen, K-SKS
14.9. Pirita, Esikoinen, TYKS
14.9. Kassu, 29v, Esikoinen, TAYS
14.9. Manna66, 39v, Toinen lapsi, KOS
15.9. Eltsu, 22v, esikoinen, SATKS
15.9. Piitsu, 33v, Esikoinen, NKL
15.9. Sissi, 27v, esikoinen, KOS
15.9. tanhu, 23v, Esikoinen
17.9. mamero72
17.9. Nelli, 27v, Esikoinen,
18.9. Jonna_85, OYS
18.9. Myy, 28v, Esikoinen, PHKS
20.9. babe82, 23v, Esikoinen, KOS
20.9. Vivi, 25v, Esikoinen,
20.9. mamma78
22.9. KukkisM, 29v, esikoinen, TAYS
22.9. masi, 25v, Esikoinen
23.9. Kikke, 20v, Esikoinen, KAKS
23.9. Summer-82, Toinen lapsi, EKKS
24.9. Fern, 30v, Esikoinen,
24.9. Hanna, 26, Esikoinen, NKL/KOS
24.9. Johanna, Toinen lapsi, K-SKS
25.9. Snoopy, 23v, Toinen lapsi, KOS
25.9. kesä, 23v, Toinen lapsi, KOS
26.9. emma, 24v, Esikoinen, LUS
28.9. Helen
29.9. Syysmasu, Toinen lapsi,

Hei!
Olen ahkeraan lukenut tätä ketjua, mutta en ole aikaisemmin mitään kirjoittanut. Minunkin kahdella tuttavallani on ollut tuulimunaraskaudet ja siitä iskostui myös minulle pelko, ettei tämä pieni papunen minun sisälläni loppuun asti kestäisi. Ensimmäisessä ultrassa rv 8+6 neuvolan täti yritti kuunnella sydänääniä ja mitään ei kuulunut, joten paniikkini vain kasvoi (odotan esikoistani). Ultrassa kuitenkin rv 12+2 sydän pompotteli ja papunen heilui hirveästi.
Eilen oli toinen neuvola ja sydänäänet kuuluivat komeasti. Nyt rv tasan 14 ja pelkokin on hälvennyt. Laskettuaika on 26.09.
Mukavaa päivän jatkoa kaikille tasapuolisesti, tai iltaanhan tuo on jo kääntynyt.
-Juska-

Pitkästä aikaa taas poikkesin täällä. Olimme lomalla Sotkamossa Katinkullassa. Oli ihanaa käydä hieronnassa ja kasvohoidossa sekä rentoutua allas-/saunosastolla.

Meillä on liikkeitä tuntunut ja näkynyt (ihon nytkähtelynä) jo
muutamien päivien ajan. Erityisesti iltaisin ja öisin...
Mies oli aivan myyty kun näki ensimmäisen kerran lapsukaisen liikkeet mahan nytkähtelynä!

Mukavaa oli tulla myös takaisin töihin, kun palkankorotuskin
tuli tälle vuotta. Ensi viikolla ilmoitan virallisesti töissä raskaudestani.

Talomme remontti on käynnistynyt, toivon vain että se saataisiin pitkällisesti valmiiksi ennen vauvan tuloa...

T. Frisse 16+0

Heippa taas kaikille!

Täällä ei ole mitään merkkejä vauvanliikkeistä, mutta niitä odotellessa, ei varmaan montaa viikkoa mene =)

En ole myöskään pomolle kertonut vielä mitään töissä, ja vain muutama työkaverit tästä tietävät. En ole pitänyt mitään hoppua sen asian kanssa, kerron sitten kun tulee hyvä sauma ja pääsen keskustelemaan esimiehen kanssa rauhassa. Kaikki sukulaiset ja ystävät kyllä ovat jo tietoisia tulokkasta :)

Töitä vaan tulee painettua, mitäpäs sitä muutakaan. Auton osto meillä on edessä. En tiedä pitäiskö se farmari sitten olla...

Mutta mutta...kai se olisi nukkumaan mentävä. Aamulla taas aikainen herätys. JOten. Öitä kaikille! Ja ""nähdään"" taas!

eilen oli kolmas neuvola. virtsassa oli valkuaista jonkin verran, joten tänä aamuna oli sitten lähete labraan. tosin tuloksia saa odotella huomiseen asti, kun tk:ssa ei ole oikein tänään työntekijöitä paikalla. hermostuttaa vain itseä, että jos siellä on sitä valkuaista vieläkin, niin mitäs sitten tehdään...

rakenneultra on varattu ens kuun loppuun, olisko ollut 24.4, jolloin viikkoja on kasassa 20+2

pari päivää on jo mahassa tuntunut, että joku liikkuisi, mutta ei varsinaisia potkuja. toivottavasti ne ei oo sitten ollut vain mun omaa mielikuvitustani :)

Huomenta,

Ihanaa, ensimmäinen aamu tällä viikolla kun ei tarvinut ekana töissä juosta halaamaan pönttöä=)

Sain eilen naistenklinikalta kirjeen. Perinnöllisyys neiúvonta ja ultra on 5.5. Kirjeessä kehoitettiin varaamaan ultraan aikaa 1-3h onko muita kehoitettu varaamaan aikaa noin paljon?

Työpaikalla tietävät raskaudestani, saivat tietää saikun myötä rv 11. Myös lähin suku tietää, kaikille sukulaisille en ole vielä kertonut. Mm. 93v mummilleni olisi tarkoitus kertoa vasta rakenneultran jälkeen.

Alustavasti laskeskelin tuossa paljonko tulee menemään rahaa kaikkeen mitä pikkuiselle pitäisi hankkia ja summa ei jäänyt kauhean pieneksi=/. Ei auta muu kuin vaan säästää ja säästää.. Rakenne ultran jälkeen olisi tarkoitus alkaa pikku hiljaa ostelemaan kaikkea..

Vielä huomenna aamulla pitäisi jaksaa herätä ja sitten saisi taas nukkua pari aamua=)

Moi,

me teimme eilen vaunukaupat, tarkoitus oli vain katsella, mutta emme sitten malttaneet jättää ostamatta, kun hyvät löytyivät. Ostimme siis Hercules Razor4 -yhdistelmävaunut pehmeällä kantokassilla. Tässä mallissa on erityisen leveät ja isot pyörät, joten sopivat myyjän mukaan oikein hyvin syys- ja talvivauvalle, koska vaunut liikkuvat hyvin loskassa ja lumessa! Ovat myöskin hyvin kevyet työntää. Vauvanvaatteitakin olen ostanut jo ihan kiitettävästi, vaikka päätin etten ennen rakenneultraa ostaisi mitään...
Meilläkin on auton vaihto edessä ja farmari sen on pakko olla, kun meillä on koirakin.
Mulla on rakrenneultra tasan kahden viikon päästä, silloin viikkoja 18+0.
Mä kerroin töissä pari viikkoa sitten. Nyt maha näkyy jo siihen malliin, ettei sitä enää pystyis salaamaankaan. Pomo onnitteli ja halasi, samoin läheisimmät työkaverit.

Sissi 16+0

Huomenta.Yhdeltä olis nla,ja jännitän jos nyt jo kuuluis sydänäänet,kun eivät viimeeksi kuuluneet.Äsken työkaveritki sanoi,että ole huoleti vain,kerta masukin kasvaa..!Oon kyllä itekin sen huomannu,kun housut on tiukat jne.Harmi,ettei meillä päin pääse automaattisesti rakenneultraan,mutta aion pyytää että pääsen.Lähipiirissä kun 37vkolla vauva tuli sektiolla,ja hänellä oli niin paha rakennevaurio sukuelimissa,jaloissa jne.ettei hänestä ollut eläjäksi:'( Siinä oli paljon muutakin vialla,mutta en jaksa luetella tms.aiheesta enempää,vaa pidän peukkuja kaikille teille odottajille,että odotus sujuu hyvin,ja vauvallakin kaikki on niin kuin pitääkin! terv. summer-82 rv 14+5

voipi olla riksu ettei siellä ole muuta kuin virtsatietulehdus. Minulla kävi kerran niin viime raskaudessa. plussaa näytti valkuaisissa ja tavallinen virtsis siellä vaan oli. Pidetään peukkuja!

Mä taisin tuntea eilen meidän pikkuisen=) Esikoinen nojasi mahaan kun joi oltamaitoa pullosta niin aikamoinen möngerrys vatsassa kävi. Loppui heti kun nostin esikoisen pois sylistä.
Muuten en oikeen kerkiä liikkeitä tunnustelemaan ja kuulostelemaan.

jaahas..nyt tää isompi kaveri hermostuu niin täytyy tulla jatkamaan toinen kerta...

Odotan vauvan liikkumista ihan innolla, mutta mitään selkeää en ole vielä tuntenut. Jotain siellä ikäänkuin tapahtuu ja gynekin sanoi, että ehkä parin viikon sisällä alkaa tuntumaan (tänään rv 16+0).

Minä vannoin etten osta mitään vauvalle ennen rakenneultraa...no, nyt on jo hyvin lähellä vaunukaupat, sillä löysin todella hyväkuntoiset käytetyt Brio Kombit, joita menen tänään katsomaan. Jos ne näyttävät ""luonnossa"" yhtä hyviltä kuin kuvassa niin kaupat tehdään! Hinta-laatusuhde tuntuu olevan kohdillaan. Jotenkin kuitenkin pelottaa ostaa vaunut jo nyt, mutta kyllä kai ne saa tarvittaessa myytyä eteenpäin.

Heips!

Istuin tänään koulutuksessa koko päivän ja Untamo tuntui oikein ""riehuvan"". Sillä tunnen liikkeet parhaiten, kun istun lysähtäneenä. Silloin masukin tila varmaan pienenee ja se vääntelehtii. Nytkin juuri tärähti! Juuri tärähdyksiksi voisin näitä kuvailla! Vaikka vasta maanantaina tunsin sen ekan kerran, voin jo nyt sanoa, ettei ole epäilystäkään siitä, etteikö se Untsu olisi.

Aamulla oli myös neuvola. Tyyppi luikerteli doppleria pakoon minkä ehti, mutta sitten se rauhoittui paikalleen. Syke oli jo yllättävän kova jumputus, ei enää sellainen viuh-viuh, kuten 4 viikkoa sitten, vaan ihan kunnon jumps-jumps. Syke oli 145. Rautatabletit olivat auttaneet, hb oli nyt 115 eli ihan normaalin alarajoilla.

Mukavaa torjantaita!
T. Rizzu 16+5

Heipsan kaikille!!
Kaikilla taitaa tällä hetkellä sujua tämä odotus suht auvoisasti.. liikkeitä odotellaan ja massun kasvua. Mä en ole mitään tuntenu nyt taas vähään aikaa, joten taisivat olla ilmakuplia ne aikaisemmatkin. Monet tuttavani sanovat, että ensikertalaisella liikkeet tuntuvat vasta joskus 22. viikolla (on tietysti yksilöllistä) ja mulla nyt vasta 17+6, joten turha varmaan vielä huolestua..
Kukaan ei ole raskauttani vielä huomannut, eli mahakaan ei ole juuri kasvanut vieläkään, eikä paino noussut, joten helpolla olen kyllä tähän asti päässyt (koputtaa puuta).
Minä lähden tästä Tunisian aurinkoon rentoutumaan ja koetan välttyä pöpöiltä. Palailen asiaan kotiuduttuani reissusta.
Mukavaa kevään odotusta ja toivotaan että lumet olisivat jo sulaneet kun palaan lomalta. Tämä ikuisuuden kestävä talvi vie totaalisesti mehut!!!