Syyskuiset 7

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piitsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juuh, äitiyspäivärahasta PITÄÄ maksaa veroja! Lapsilisästä ei ainostaan tarvi veroa maksaa!

Siitä vähästäkin otetaan!!! Mieletöntä! Kannattaa muuttaa se verokortti silloin sitten sellaiseksi, ettei mene lisäprosentin mukaan, kuten mulla ekassa raskaudessa meni :( Onneks huomasin ajoissa muuttaa :)

Jos tulee poiks, niin nimi on valmiina. On meinaan sama ku ajattelimme myös ekassa raskaudessa. Yks kummi on jo päätetty, muttei olla vielä mitään kysytty :)

Mullakin on tuo maha putkahtanut esiin ihan viikossa. Ihan hassua, ku se näyttää jo ihan selvästi vauvamahalta.

Ja ihanaa äsken just soitettiin mulle sieltä liikkeestä että farkut ovat saapuneet liikkeeseen ja he ottavat sivuun pari koko mua varten!!! IHANAA!!! Jos huomenna pääsis käymään koittamassa niitä :)

Toki ne näkyvät jo nyt, mutta läppävia´t ja muut varmistuvat vasta lähempänä puoliväliä raskautta.

Korostan, etten arvostele kenenkään valintoja, ja monessa paikassa ultrista on valittava toinen. Helsingissä molemmat saa, minä en ensimmäiseen halunnut, ja näin on mielestäni ihan hyvä.

Vauva on rakas, vaikka vikaa olisikin, ja toista lasta odottavana tiedän jo, ettei lopullista varmuutta lapsen terveydestä voi saadakaan. Synnytyksessä voi vioittua, kuolla, sen jälkeenkin, ja nyt kun poika on 8kk ja alkaa liikkua ei äidin huoli häviä milloinkaan. Maailma on vaaroja täynnä, ei mikään ole niin varmaa kuin epävarma.

Mutta tänään on ihana keväinen paiste ainkin pääkaupunkiseudulla! Mukavaa ulkoiluilmaa ja terveyttä kaikille odottajille! :)

Kesä 12+3

Onnea Snoopylle ultraan! Täytyyhän niiden ottaa sinne esikoinen mukaan, mitä muuta sitten voi!

Onko kukaan uudelleensynnyttäjä tuntenut liikkeitä...ei kai vielä pitäisi, mutta iltaisin kun olen mennyt nukkumaan, niin jotenkin muljahtelee alavatsassa, ihan kuin liikkeet jo...mutta ei kai sentään voi olla?:)

Snoopyn äiti on samanikäinen kuin minä :) eli onpas tosi nuorena saanut sut! Minä pidin itteäni nuorena äitinä kun tulin 23-vuotiaana raskaaksi ekan kerran. Tarkemmin ajateltuna en ollut kyllä ihan valmis äidiksi vielä silloin, mutta ihan hyvin sitten meni kuitenkin. Tuntuu, että olen ollut henkisesti valmis uudelleen äidiksi vasta muutaman viime vuoden!

Minä olin aluksi sitä mieltä, että en mene esim. lapsivesipunktioon saati tee aborttia jos nt-ultran tai Down-veriseulan myötä tulisi tarvetta lisätutkimuksiin, mutta tosiasiassa en enää tällä hetkellä tiedäkään mitä tekisin jos sellainen tilanne tulisi. Halusin toki ultraan muutenkin näkemään vauvani, mutta kuten sanoin, en ole ollenkaan varma mihin jatkoratkaisuun päättyisin jos aihetta huoleen ilmenisi...Niin, ja miksi sitten menen veriseulaan? Varmuuden vuoksi, koska en tosiaan tiedä jatkosta. En kyllä pysty vannomaan tässä ja nyt, että en missään olosuhteissa tekisi aborttia. Varmaankin tekisin jos lapsessa olisi jotain todella niin pahasti vialla ettei selviytyisi hengissä kohdun ulkopuolella, mutta kuka sen sitten osaa satavarmasti tietää??Nämä ovat tosi vaikeita kysymyksiä, mutta kyllä niitä tulee mietittyä.

Mieheni (on teknisellä alalla tutkijana) kyllä melkein nauroi sitä niskaturvotuksen mittausta ja kysyi multa, että näinkö miten se kätilö sitä mittaili? En huomannut mitään ja totuus on, että mittaajan kokemuksella on suuri merkitys tulokseen. Heittohan voi olla monta milliä suuntaan tai toiseen! Kauhulla ajattelen, mitä seurauksia väärästä mittauksesta voi olla...Odotin naiivisti, että nt-mittauksen tekisi lääkäri, mutta eihän heillä sellaiseen ole aikaa.

Mä olen miettinyt kans ristiäisiä tai siis nimenantojuhlaa eli mitenkähän se menee kun en kuulu kirkkoon? Erosin vastikään kun se instituutio ei tarjoa mulle mitään tarpeellista. Onko jollain kokemusta nimenantojuhlasta? Kuka sen nimen ""antaa"" ja minkälainen toimenpide? Siis vanhemmat tietty ilmoittaa lapsen ekaks väestörekkariin ja varmaan voi sitten itse järkätä omannäköiset juhlat, mutta vähän on hämärän peitossa.

Onnittelut ultrassa kävijöille ja hyviä vointeja!

Täällä kanssa huomenna aamulla nkl:llä np-ultra. Ihanaa kun saa nähdä taas pikkuisen. Sitten onkin taas pidempi tauko.

Toivottavasti noi pikkuisen sydän-äänet alkaisi pian kuulumaan dopplerilla. Rauhoittaisi mieltä kun voi kuunnella pikkuista.

Jipii enään 2h töitä ja viikonlopun viettoon. Ulkonakin on nätti ilma. Tuntuu vaan siltä että pääsen kotona koiran kanssa lenkille ja eikun nukkumaan. Väsyttää niin kovasti, että päätä alkaa jo särkemään.

onnea myös snoopylle ultraan.

Ai niin Snoopylle onnea ultraan! Minäkin osallistuin siihen EASET-tutkimukseen ennen nt-ultraan menoa. Siellä jo ultrattiin ja näin ekan kuvan vauvasta! :) Näytti kuinka sydän sykki ja mittasi kohdunkanavan pituuden. Oli muuten aivan ihana hoitaja, paljon ihanampi kuin nt-ultran kätilö! Toivottavasti saat saman hoitajan kuin minä. Tihrustin jo siinä ja sitten itse nt-ultrassa ei enää itkettänytkään vaikka sitä odotin!

Kyllä se Kättärin ultraushuone oli aika iso ja isä patistettiin nurkkaan tuolille eli miksei isoveli tai -sisko voisi myös nähdä vauvan kuvan isin sylistä? Varmaan ihan ok ja jos rupeaa kauheasti rimpuilemaan niin voihan siitä siirtyä käytävään.

Taas minä täällä. Piitsu kyseli lintuinfluenssarokotteesta. Apua, mä en ole vielä nähnyt/lukenut yksiäkään uutisia tänään. Täytyykin käydä lukemassa.

Mulla on tiistaina neuvola eli kysyn asiaa siellä ellei joku jo ehdi ennen sitä! Luulisi, että raskaana olevat rokotetaan ekojen joukossa jos rokotteesta ei ole haittaa sikiölle - mikä taas voi olla hyvinkin mahdollista.

Oon jo muutamana päivänä tuntenu pieniä muljahduksia,mut jotenkin ain aatellu et suolisto vaan,mut pikkuhiljaa alkaa tuntumaan,et vaavihan se siellä..Edellisen kohalla tunsin liikkeet selvästi 16-17 vkon tienoilla..

Moikka kaikille pitkästä aikaa!

Rv 16 menossa ja kaikki hyvin. Kiirettä on pitänyt, enkä ole ehtinyt kirjoitella. Aika väsynytkin olen aina kun kotiin pääsen. Kärsin tossa n. neljä viikkoa aika kovista iskias kivuista, mutta nyt tuntuvat onneksi hellittäneen.

Ostin joku aika sitten aivan ihanat Noppies-äitiysfarkut. Onko muilla niitä?

Kävin tänään kertomassa pomolleni, kun tajusin että kesälomia aletaan kohta vahvistamaan. Aion pitää kaikki lomat pois alta. Tulee ihanan pitkät lomat kesällä! Toivottavasti ei ole kovin tukalaa masun ja kuumuuden kanssa ;)

Mulla myös jonkinlaisia tuntemuksia välillä masussa. Kaipa se vauva on, kun on aivan uudenlaisia.

Onnellista odotusta!

01.9. Maria, 31v, Kolmas lapsi,
02.9. Jennu79, 26v, Esikoinen,
03.9. Outi, Toinen lapsi,
05.9. Elle, 30v, napero nro 1, K-SKS
06.9. Kaza, 29v, Esikoinen, EKKS
07.9. Malin, 25v, Esikoinen, TYKS
07.9. Hanne, 29v, Esikoinen, kättäri
08.9. Tepa, 27v, Esikoinen,
09.9. Rizzu, 28v, Esikoinen, KOS/NKL
09.9. Riksu, 21v, Esikoinen
12.9. Minä:), 22v, Toinen lapsi, SATKS
13.9. Frisse, 29v, Esikoinen, OYS
13.9. Tepa, 28v, kolmas lapsi, HYS
13.9. Tilli80, 25v, Esikoinen, K-SKS
14.9. Pirita, Esikoinen, TYKS
14.9. Kassu, 29v, Esikoinen, TAYS
14.9. Manna66, 39v, Toinen lapsi, KOS
15.9. Eltsu, 22v, esikoinen, SATKS
15.9. Piitsu, 33v, Esikoinen, NKL
15.9. Sissi, 27v, esikoinen, KOS
15.9. tanhu, 23v, Esikoinen
17.9. mamero72
17.9. Nelli, 27v, Esikoinen,
18.9. Jonna_85, OYS
18.9. Myy, 28v, Esikoinen, PHKS
20.9. babe82, 23v, Esikoinen, KOS
20.9. Vivi, 25v, Esikoinen,
20.9. mamma78
22.9. KukkisM, 29v, esikoinen, TAYS
23.9. Kikke, 20v, Esikoinen, KAKS
23.9. Summer-82, Toinen lapsi, EKKS
24.9. Fern, 30v, Esikoinen,
24.9. Hanna, 26, Esikoinen, NKL/KOS
24.9. Johanna, Toinen lapsi, K-SKS
25.9. Snoopy, 23v, Toinen lapsi, KOS
25.9. kesä, 23v, Toinen lapsi, KOS
26.9. emma, 24v, Esikoinen, LUS
28.9. Helen
29.9. Syysmasu, Toinen lapsi,

On taas viikonloppu, viikonloppu, viikonloppu! Siis mukavaa perjantaita!

Hesassa paistaa ainakin vielä aurinko, mut huomiseksi lupasivat lumisadetta... Blääh.

Mulla käytännössä varmistui, että olen vielä kesäkuunkin töissä! Ihan kivaa, vaikka olin jo orientoitunut siihen, että pääsen lepuuttamaan itseäni! Noh, on sitten heinäkuusta asti aikaa.

Ilmeisesti nuo lomakorvaukset jne. vaikuttavat myös siihen äitiyspäivärahan määrään. Se on hyvä. Mä aion hakea sitä rahaa viimeisen 6 kk:n tulojen perusteella, sillä vuonna 2004 aloitin työt vasta huhtukuussa, joten tuloni ovat 20 % paremmat nyt kuin silloin. Mutta en voi hakea sitä ennen kuin kesäkuun puolivälissä, kun se viimeinen palkka ja sen yhteydessä lomakorvaukset on maksettu. No onneksi silloinkin on vielä 2½ kk laskettuun aikaan, eli ehdin ihan normin mukaisesti hakea sitä.

Huomenna menen shoppailemaan. Varmaan käyn Kampissa tsekkailemassa hieman paremmin niitä äitiysvaatteita (Bebes ja joku Po.p jne.) Housuja sain ystävältäni, mutta jokin löysä neule voisi olla jees näin alkukeväästä.

Mukavaa viikonloppua!

Rizzu 14+6

Perjantaita!!

Mulla ei oo oikeastaan mitään asiaa, mutta tässä vain aikani kuluksi kirjottelen:) Yritän nykyään kovasti tutkia, onko maha kasvanu yhtään, mutta ei se taija olla...:)

Höh, makasin tänään selälläni sängyssä silleen poikittain ja ponkasin siitä sitten ylös istumaan. Ai hitsinvitsi, ku vihlas mahasta!! Pitäs näköjään ottaa vähän rauhallisemmin nuo istumaan nousemiset:)

Kohta lähen tutkaileen anttilan alekoreja:D Hauskanhauskaa viikonloppua kaikille. Niin ja tervetuloa kaikille uusille, mukavaa, kun keski-suomestaki on jo ainaki kaks minun lisäksi!!

Tilli80, 14+2

Heips,
np-ultra takana ja hyvin meni. Turvotusta oli 1.1mm joten ihan normaaleissa lukemissa. Pikkunen oli niin vilkas, että oli vaikea saada siitä kuvia tai mittoja=)
LA pysyi samana, eli 23.9. mutta pidän tuon listassa olevan 24.9.
semmoista tällä erää. Hyvää viikonloppua kaikille.

Tähän saakka olen lueskellut lähinnä muiden kuulumisia, tänään oli np ultra, viikot täsmäsi 12+3 ja la pysyi samana eli 26.9 ja kaikki oli muutenkin vallan mainiosti! Helpotti todella nähdä omin silmin että siellä on elämää. Tosiaan viime syksynä menetimme tulokkaan rv 25+5 joten koko tämän uuden raskauden ajan on ollut niin sanotusti pelko persuksissa.. Mutta nyt osaan jo nauttia tästä uudesta mahdollisuudesta. Olokin on erinomainen, lukuun ottamatta iltoja kun on nukkumaan menon aika, sillon tulee paha olo! ja sama kuvio toistunu lähes joku ilta.. josko pikkuhiljaa rupiais helpottaan.. Mutta täällä mukana olen onnellisesti odottamassa! Voimia kaikille!

Moi!
Kävin tänään visiitillä Helsingissä ja kävin siellä Kampissa ja ostin ne Mama Licious farkut, jotka netin kautta bongasin! Ihanaa! Ne on tosi hyvät ja mukavat päällä!! Shoppailin vähän muutenkin ja ihanaa oli olla ihmisten ilmoilla, kun tuntuu, että 3 kk on mennyt ihan pimennossa ja nukkuessa eikä sosiaalista elämää ole ollut juuri ollenkaan. Kävin siskon ja sen miehen luona ja oli kiva nähdä 2 v. kummipoikaamme, joka on kyllä jo niin iso poika..
Nyt oon ihan poikki.. Täytyy maistella vähän pitsaa ja juustonaksuja (terveellinen iltapala lauantain kunniaksi) ja tuijotella hetki telkkaa ennekuin simahtaa nukkumaan ;)
Hauskaa viikonlopun jatkoa kaikille!!

Millaiset Mama Licious farkut ostit? Mäkin meinää ostin yhdet sellaiset eilen. Ja todella mukavat on päällä kyllä :)

Ja pitipä kysyä sellaista asiaa, että juotteko te kahvia? Jos ette, niin mitä?

Itse olen juonut vihreetä teetä ja ruusunmarjateetä aamuisin. Välillä päivällä kun on tehnyt mieli kahvia, niin ostin oliskohan ollut Gevalian cappuchino Daim makuista...nam, että on hyvää :)

Kahvinjuonnista... Ennen join n. 5-6 kuppia päivässä, nyt juon max kaksi kuppia tai joskus en lainkaan. Vihreetä teetä juon aika usein iltaisin. Tuskin on mitään hätää jos sen pari kuppia kahvia päivässä juo.. :)

Mä en ole halunnut juoda raskaanaollessa kahvia. Ei tee yhtään mieli :) Vaikka muuten join sitä 3-6 kuppia päivässä. Tuoksuu se hyvältä, muttei ole vielä kertaakaan tullut sellaista tunnetta että kahvia pitäisi saada. Jotenkin se ällöttää...en oikein osaa selittää sitä paremmin :)
Ekassa raskaudessakin oli samanlaista. Ei tehnyt yhtään mieli kahvia, mutta loppuvaiheessa teki mieli oikein makeaa maitokahvia ja tupakkaa!!! Miettikää!!! Kun olin lopettanut aikoja sitten ennen esikoisen yrittämistä tupakanpolton :)
Outoa! :)
No, silloin keitin kyllä kahvit itselleni. Ja maistuikin taivaalliselta :)

Heips kaikille... Onko ketään muita jotka ois hankkineet sellaisen ""Angelsounds"" tai vastaavan vauvan sydänääntenkuunteluvehkeen? Tilattiin netistä sellanen, vaikka vähän se hinta mietitytti ensin. Jännitti ihan hirveästi kun ensimmäistä kertaa ruvettiin sitä sydämen ääntä masusta hakemaan, kun ei ole neuvolan dobblerilla vielä kertaakaan kuunneltu. Sitten kun löysi oikean kohdan missä tiitiäinen sillä hetkellä köllötti, ja sieltä alkoi kuulua sellainen nopea ""viuhtova"" syke niin kyllä venyi suu korviin :)!! Nyt täytyy sitten joka päivä kuulostella.. :) Siinä kuunnellessa huomaa hyvin sen että ei se asukas siellä kauaa samassa asennossa ole, hetken päästä syke saattaa kuulua ihan masun toisesta reunasta! Myös asukkaan liikehdinnät kuulee laitteella sellaisina muljahduksina ja vaihteluina siinä taustakohinassa. On ihan kiva laite, suosittelen hankkimaan jos vaan on mahdollisuus!

Kovasti on tänään itkuttanut ; mies lähti viikoksi taas reissuun ja sorruin tietysti itkemään kun eteisessä halittiin, en olisi millään malttanut irrottautua kullan kaulasta... :( Ikävöin sitä aina niin kauheasti kun on poissa, ja nyt varsinkin raskaana ollessa tuo ukkeli tuntuu niin kauhean tärkeältä ja rakkaalta ja vähän väliä on vedet silmissä kun sitä ajattelee! Itsellä on onneksi lomaa nyt, ja saa oikein laiskotella kun ei tarvitse mitään tehdä....Odottelen että jos se toisi vaikka oikein paljon karkkia tuliaisiksi ;D!

Leppoisia päiviä kaikille!

Moikka!

Kiva kuulla kokemuksia tuosta dopplerista! Kuulostaa kyllä ihanalta :)
Ollaan jahkattu varmaan viikko, että tilataanko, eikä toistaiseksi vielä tilattu. Ollaan kyllä käyty ultrassa ja kuultu neuvolassa sydänääniä, mutta siltikin tekisi mieli tilata... Ilmoittaako se laite kuinka monta lyöntiä minuutissa? (vähän niinkuin neuvolassa) Tuliko siinä patterit mukana? Kestikö toimitus kauan? Ja vielä, maksoitko etukäteen vai postissa?
Kiitos jos jaksat vastailla!
Koitahan jaksella ilman miestä ja hyvää lomaa :)

Hei Malin, laitteessa oli patteri valmiina (paperit piti kuoria siitä pois) ja tuli postissa kahdessa päivässä! Maksoin tilisiirtona ennakkoon, tuli siten 10 euroa halvemmaksi kuin postiennakolla. Mitään eirtyistä geeliä siinä ei muuten tartte käyttää (kun sieltä sivuilta saa tilattua semmoista), siihen käy ihan vaikka perusvoide, liukkari, öljy tai vaikka vedellä kun kostuttaa ihon pintaa. Justiin sen takia tuo laite on kiva, että jos joskus sitten myöhemmin kun vauva jo potkiskelee yms, on huolissaan jos mahassa on vaikka ollut hiljaista, niin voi sitten kotona kuunnella ne sydänäänet... Ai niin, sykkeen nopeutta ei laite näytä.. ellei sitten katso itse kellosta ja laske... :)

Koitan jaksella, ja kiitos hyvä loman toivotuksesta :)!

Heips,
tilasimme jo muutama viikko sitten tuollasen dopplerin kotiin. Tiistaina lääkäri sanoi ettei sydän äänet kuulu vielä, että kannattaa kokeilla parinviikon päästä. Eilen sitten jostain syystä olin taas ihan sniff.. fiiliksellä ja mies päätti kokeilla jos ne sydän äänet kuuluis kun mahakin on alhaalta pullahtanut esiin eritavalla. Noh sieltä ne kuului, vuoron perään kuuntelimme kotosalla pikkuisemme sydämmen sykettä ensikertaa. Oli mahtava tunne!

Niin ja siitä np-ultra reissusta vielä, kätilö sanoi että laittaa minun tiedot erikoislääkärille jos pääsisin rakenne ultran sijaan 3D ultraan nkl:lle kun mulla on tuo halkio, niin kuulemma saattaisivat ottaa, ei tarvitsisi sitten lähtee yksityiselle. Joten odotellaan kuinka käy..

Niin ja sain taas uudelleen antibiotti kuurin virtsatie infektioon=/ jos se ei nyt mene ohi, niin sitten tulee estolääkitys=(.

Eipä sitten muuta kuin hyvää maanantaita ja viikon alkua.

Maanantaita. Kylläpä taas väsyttää... Tuli mentyä liian myöhään nukkumaan ja nukuinkin jotenkin levottomasti. Huoh.

Laitoinkin tuohon erillisen kyselyn muilta siitä, miten iso maha voi jo nyt olla. Tää on pullahtanu viimeisen viikon aikana tosi isoksi! Toki kohtu nostaa läskejä ylöspäin, joten näyttää siltä kuin maha lähtisi liikkeelle jo rinnan alta...

Tänään en syönyt aamiaiseksi leipää (vaan muroja) ja kun ei ollut saanut mitään suolaista aamiaiseksi, meinasi oksennus yllättää minut taas metrossa...

Muistakaahan katsoa tänään telkkarista klo 19.05 ohjelma Elämä ennen syntymää!

Terveisin
Rizzu rv 15+2

Perjantaina käytiin ultrassa ja kaikki oli hyvin..Sikiö vastasi täysin viikkoja. Sitten kerrottiin ensin vanhemmille ja sukulaisille. Seuraavana päivänä laitoin viestin kavereille. Kaikki sanoivat et olivat odottaneetkin jo tämmöisiä uutisia =0
Nyt sit päästään rauhassa kasvattelemaan masua =)

Snoopy 13+1

Yhteistyössä