Syyskuiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Osa 6
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on np-ultra perjantaina 10.3.! Nyt pääsee isikin mukaan kun on työmatkojen yms. lyhyidenkin poissaolojen puolesta paremmassa matkassa (valitettavasti) kuin neuvola:) Vähän jännittää, mutta kivalla tavalla - toistaiseksi!!
Tsemppiä ja jaksamista kaikille!!

Kiitos Snoopy hammaslääkäri-infosta! Mulla on huomenna hammaslääkäri ja jos poraamistarvetta ilmenee niin se on sitten goodbye, koska mua ei ilman puudutusta porata! En tiedä uskallanko hammaslääkäriin ollenkaan edes myöhemmin raskausaikana jos tarttee puuduttaa...oon nyt jotenkin ihan yltiövarovainen kaiken suhteen ja pelkään vaikka mitä.

Piitsu taitaa mennä perjantaina Naistenklinikalle?! Mulla on sama päivä np-ultraan Kättärille. Kyllä jännittää jo ihan kauheesti ja myös pelottaa! Lauantaina oon varannut ravintolasta pöydän meidän koko perheelle ja tarkoitus ois mennä juhlistamaan nimenomaan meidän tulevaa vauvaa - jos kaikki on kunnossa! Skeptisyydestä ei pääse eroon kyllä millään eli odotellaan perjantaita.

Onkohan Minä :) jo käynyt ultrassa tänään?

jeps. Tänään oli sitten np-ultra. Kaikki näytti olevan hyvin. Np-mitta oli 1.7 eli ihan hyvä. Pääperämitta oli 73 eli vastasi viikkoja 13+3, eli 3 päivää vanhempi ku ekassa ultrassa katsottiin. :)

Tyyppi siellä riehui minkä kerkes. Heiluttikin meille! :) Ja sit paralla oli kauhee hikka siellä. 4 kuvaakin saimme mukaan. Täytyy illemmalla mennä äitini luo näyttämään kuvia innokkaalle mammalle :)

Moikka,
Mullakin siis ultra huomenna.
Kiitti snoopy siitä hammaslääkärivastauksesta. Jouduin tänään menemään uudestaan:( kun sama paikka irtosi ja tällä kertaa eri (oikein ihana) hammaslääkäri selitti, ettei puudutusta mielellään anneta ekan ja viimeisen kolmanneksen aikana mutta toisen aikana ei pitäisi olla mitään estettä.

Terveiset lääkäristä! kaikki hyvin täälläkin. Pikkuinen oli kasvanut np-ultrasta jo monta senttiä. Kokonaispituus kaverilla oli 12 cm. Sykkeetkin kuuluivat hyvin ja oikein vilkkaasti tuo pikkuinen taas liikkui, ihan niin kuin viimeksikin.
Mulle ei ole kerrottu ollenkaan, että kuinka korkeat nuo sykkeet on.. Sanotaan että korkeat sykkeet tietää tyttöä ja matalat poikaa, mutta mene ja tiedä. Musta jotenkin tuntuu, että se on tyttö.
Verenpaineet oli vähän koholla, olenkin kyllä vetänyt salmiakkia aikamoisella apinanraivolla.. Täytynee vähentää. Paino oli tippunut 3 kg.
Mitat vastaa tarkalleen viikkoja eli tänään on 14+4 ja massu on todellakin aloittanut kasvunsa.
Juu aika on todellakin mennyt siivillä. Puoliväli häämöttää ja synnytys lähenee. Mua ei se synnytys varsinaisesti pelota yhtään, mutta jännityksellä ja mielenkiinnolla sitä odotan. Oletteko ajatelleet mennä synnytysvalmennukseen?
Minusta jotenkin tuntuu, ettemme taida mennä, jotenkin se vaan tuntuu vieraalta, mutta mielihän voi vielä tässä matkan varrella muuttua monta kertaa..
Mukavaa kevään jatkoa kaikille!! (kun tulisi vaan se hiton kevät jo)

Niin vähän arvelinkin ja jotenkin se koko ""valmennustilanne"" tuntuu musta koomiselta. En mäkään usko siitä mitään konkreettista hyötyä olevan, eiköhän se lapsukainen sieltä ulos tule ilman harjoituksiakin..

02.9. Jennu79, 26v, Esikoinen
03.9. Outi, Toinen lapsi
06.9. Kaza, 29v, Esikoinen, EKKS
07.9. Malin, 25v, Esikoinen, TYKS
07.9. Hanne, 29v, Esikoinen
08.9. Tepa, 27v, Esikoinen
09.9. Rizzu, 28v, Esikoinen, KOS/NKL
12.9. Minä:), 22v, Toinen lapsi, SATKS
13.9. Hanne, 29v, Esikoinen
13.9. Frisse, 29v, Esikoinen, OYS
13.9. Tepa, 28v, kolmas, HYS
13.9. Tilli80, 25v, Esikoinen, K-SKS
14.9. Pirita, Esikoinen, TYKS
14.9. Kassu, 29v, Esikoinen, TAYS
14.9. Manna66, 39v, Toinen lapsi, KOS
15.9. Piitsu, 33v, Esikoinen, NKL
17.9. mamero72
17.9. Nelli, 27v, Esikoinen
18.9. Jonna_85, OYS
18.9. Myy, 28v, Esikoinen, PHKS
20.9. babe82, 23v, Esikoinen, KOS
20.9. KukkisM, 29v, esikoinen, TAYS
20.9. Vivi, 25v, Esikoinen
20.9. mamma78
23.9. Kikke, 20v, Esikoinen, KAKS
23.9. Summer-82, Toinen lapsi, EKKS
24.9. Fern, 30v, Esikoinen
24.9. Hanna, 26, esikoinen, NKL/KOS
25.9. Snoopy, 23v, Toinen lapsi, KOS
25.9. kesä, 23v, Toinen lapsi, KOS
26.9. emma, 24v, Esikoinen, LUS
27.9. Lotta, esikoinen, TAYS
28.9. Helen
29.9. Syysmasu, Toinen lapsi

EKKS= Etelä-Karjalan keskussairaala
HYS= Hyvinkään aluesairaala
JS= Jorvin sairaala
K-HKS= Kanta-Hämeen keskussairaala
K-SKS= Keski-Suomen keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
KOKS= Kymenlaakson sairaala
KPKS= Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KYS= Kuopion yliopistollinen sairaala
KOS= Kätilöopisto
KOS/H= Kätilöopisto, Haikaranpesä
LAS= Loimaan aluesairaala
LKS= Lapin keskussairaala
LPKS= Länsi-Pohjan keskussairaala
LUS= Länsi-Uudenmaan aluesairaala (Tammisaari)
LS= Lohjan sairaala
MKS= Mikkelin keskussairaala
NKL= Naistenklinikka
OKS tai OAS= Oulaisten keskussairaala
OYS= Oulun yliopistollinen sairaala
PHKS= Päijät-Hämeen keskussairaala
PKKS= Pohjois-Karjalan keskussairaala
PS= Porvoon sairaala
RAS= Raahen aluesairaala
SATKS= Satakunnan keskussairaala
SEKS= Seinäjoen keskussairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
TAYS= Tampereen yliopistollinen sairaala
TYKS= Turun yliopistollinen sairaala
VAS= Vammalan aluesairaala
VKS= Vaasan keskussairaala

HYVÄÄ NAISTENPÄIVÄÄ!!!

Tervetuloa Summer mukaan joukkoon!

Hyvä et jollekkin oli hyötyä tiedoistani=)

Meillä esikoinen vaan nukkuu ja nukkuu..outoa! Onkohan tulossa kipeeksi? Joskus pienenä vauvana on viimeks vedelly neljän tunnin päikkärit ja kohta alkaa näyttämään siltä et neljä tuntia rikkoutuu. Mietin et pitäisikö käydä kohta herättämässä?
Jospa se vaan kasvaa kovasti pituutta=)

Soittelin äsken neuvolaankin kun viimeks unohtivat sanoa oliko labratesteissä mitään. No kaikki oli hyvin ja hemppa oli 148..oho! Eipä joo tarvii ainakaan vielä ruveta rautaa syömään!

Täällä on tullut hirveä närästys vaivaksi. Ei meinaa rennietkään auttaa. viime raskaudessa kärsin kyseisestä vaivasta vasta ihan viimeisten viikkojen aikana. Inhottavaa kun tuntuu et pelkkä vesikin jo närästää.
Toinen vaiva on kamala selkäkipu...tai enemmänkin se kipu tuntuu lantiossa. Selälleen ei pysty menee ja kun esikoista nostaa niin oikein vihlaisee. Neuvolatäti mietti et josko se johtuis sidekudoksista..Puhu jotain b-vitamiinista ja magnesiumista. Eihän mulla ole synnytyksestä kuin 8kk niin voihan se olla et on luut ja nivelsiteet vielä niin löysät!? Täytyy vaan toivoo et ei pahene ihan hirveästi.
Snoopy rv11+3

Hyvää naisten päivää ja tänään on sitten mun vuoro lähettää terveisiä ultrasta :)!
Eli kaikki tosi hyvin myös. Neuvolalääkäri pari viikkoa sitten arvioi koon viisi päivää pienemmäksi mutta nyt kuulemma vastaa ihan alkuperäisiä päiviä 12+4 tai 5. Pituus oli 6,1 mm. Peukaloa imi ja pomppi. Np-mitasta en enää muista, kun sanoivat vaat ohimennen mutta oli joku niin matala että ok.
Kauhean kauan vaan kesti (mutta saipa katsella pitkään) kun oli kätilö ja harjoittelija, ja molemmat ultrasivat sekä alakautta että mahan päältä ja aluksi oli vaikea saada mitattua. En tiedä onko joku muu kokenut samaa mutta 25 minuutin ultrauksen jälkeen tuli ihan hirveä pissahätä, vaikka olin ennen käynyt vessassa, kun kohtu ja se ultra laite painoi. Joten kävin välissä myös pissalla:) ja sitten taas jatkettiin. Sain myös kuusi kuvaa mukaan vaivanpalkaksi:)

Me käydään ilmeisesti kaikki ultrassa aika lailla samaan aikaan :)

Mullakin oli tänään ultra ja siellä pikkukaveri 4,4 cm sinkoili hurjasti edestakasin ja huitoi käsillä ja jaloilla... taitaa olla urheilija tulossa ;)

Niin ja hyvää naistenpäivää tosiaan kaikille

t. Ikionnellinen Fern 11 + 2

Naistenpäivää täältäki!!

Minullaki oli neuvolalääkäri ja kuulin sydänäänet:))) Oijoijoijoi... sielä se pikkuruinen sydän jumputti:) Kohtu on kuulemma ainaki nyrkin kokonen jo. Mitään muuta ei sitten oikeastaan tehtykään, paitsi alapäätutkimus. Niin ja pissanäyte otetaan kuulemma joka kerta. Kaikki oli ok!

Seuraava neuvola onki vasta kahen kuukauen kuluttua! Kääkkis, ku joutuu sinne asti oottaan, että saa taas jotaki infoa pikkusintistä...

Mutta eipä siinä, minä lähen kohta tuonne ulos auringonpaisteeseen, hyviä vointeja kaikille!!

Tilli80, 13+0

Tänne ei kummempia kuulu, mahan kasvua vain ihmetellään, että miten se jo nyt näkyy näin selvästi. Mutta kai se on selvää, että pienessä ihmisessä kaikki näkyy heti päälle...=)

Uimassa kävin viikonloppuna ja olihan se mukavaa ja rentouttavaa. Onkin ollut jotenkin vaikea löytää sopivaa lajia tähän raskauteen mutta nyt se taisi löytyä. Uinti ja vesijumppa... Seuraakin on tiedossa kun ystäväni lähtee mukaan, joka itse on minua muistaakseni 12 vko edellä. Sielläpä sitten yhdessä kellutaan...=0

Rakenneultraan on vielä 5 vko aikaa...(piiitkä aika)

Frisse, tasan 13

Esikoinen 1,5v tuhisee sängyssään,ja sain vähäksi aikaa olla ihan kaksin masun asukin kanssa:) Olen hänet jo nähnykin 28.2,mut hää olikii 2vkoa oletettua nuorempi,niin sain uuden ajan joka on 15.3..Vkon olen jo voinut ihan hyvin,kun oli sitä ennen 3vkoa 24h pahaolo.Nyt kärsin alaselän vihlasuista,ja maha tuntuu kasvavan älytöntä vauhtia.Vielä en ole kuullut sydänääniä,mutta sydän sykki ultrassa.Missähän vaihees rupee liikkeet tuntee,ku esikoista oottaessa jo 17vkon tienoilla..Hyvää naistenpäivää kaikille!

Huomentapäivää!

Ihanaa kuulla, että ulrtissa on kaikilla ollut kaikki hyvin! Nyt voi ehkä jo huokaista jo hieman helpotuksesta, että ekat kriittisimmät kuukaudet on ohi, keskenmenon riski on enää tosi pieni.

Tänne ei kuulu mitään ihmeempiä, töitä pitäis jaksaa, vaan ei huvita! Hieman hirvittää kun mullahan työt loppuu toukokuun lopussa (eli n. 2½ kk:n päästä!) ja sitä ennen on vielä monen projektin dead line! Toivottavasti ehdin. Mutta toisaalta, kyllähän se tämän työn vakituinen saa tehdä hommat sitten siitä eteenpäin. Ihanaa on jotenkin se, että saan olla kesän kotona ja rakentaa pesää!

Yritämme saada autonhankinta-asiaa eteenpäin. Mies saa työpaikaltaan halutessaan työsuhdeauton. Kalliiltahan se kk-erä kuulostaa, mutta kun siihen kuuluu kaikki bensat, huollot, vakuutukset, pesut, renkaat jne. niin jos perheemme kassavirtoja ajatellaan, taitaa se tulla sittenkin edullisemmaksi kuin n. 2 vuotta vanhan auton osto. Noh, tämä jää nähtäväksi, mihin isäntä lopulta päätyy.

Mutta nyt takas töihin, koska muuten ne dead linet ovat jo ovella!

Vietän pientää ansaittua vapaata maaseudulla esikoisen kanssa. Kaunista, mutta kylmää on.

Snoopy kirjoitti synnytyksestä. kyllähän se minullakin mielessä on, mutta yritän olla ajattelematta. Minulla alkoi vesien menolla aamulla ennen kahdeksaa ja vauva syntyi kymmentä minuuttia ennen puolta yötä. Sitten tuli tuo Gbs ja vauva oli lastenosastolla päivän jne. Eli minusta itse synnytys oli hieno kokemus, ilman puudutteita, ikävintä siinä oli keskimmäiset 8 tuntia, jolloin avautumista ei tapahtunut ollenkaan. Nyt pyydän kyllä oksitosiinia aiemmin, jos ei edisty. Repesin vähän, kun vauva tuli käsi edellä ja olihan tuo aika isokin, mutta parani ihan suht hyvin.
Kyllähän synnyts jännittää, mutta se mistä minä haluan puhua neuvolassa on se, mitä tapahtui sen jälken. Pojan infektiota ei huomattu aluki, me vaan ihmettelimme kun hän itkee ja hoitaja totesi minulle, että ""hellettä kun on, niin sekä äidit että lapset ovat hermostuneita"". ja olen siitä yhä niin loukkaantunut, jotenkin kyseenalaistettiin äidin vaistot ja olo. Ja se jäi päälle joksikin aikaa. Kyllä sitä vuorokauden synnyttää, jos jaksaa yhdeksän kuukautta vatsaa kantaa ja sitten se homma vasta alkaakin. Mutta on totta, että esikoista odottaessa oli olo avoimempi, nyt tietää mitä tulee :)

Kauniita kevätpäiviä kaikille! Sellaisilta ne jo tuntuu :)

Tosi kiva kuulla hyviä ultra- ja neuvolauutisia!

Olen jotenkin pettynyt tähän neuvolatouhuun, sillä en saa mitään järkevää vastausta sieltä tähän hengästymiseeni, joka on alkanut jo rv 3-4 tienoilla. Muka huono kunto tai flunssan jälkeinen hengästyminen, näin arvioi lääkäri! Ja terkkari kehoitti menemään yksityiselle lääkärille lisätutkimuksiin (voihan prkl). Huonosta kunnosta ei todellakaan ole kyse, sillä olen ennen raskautta ja raskauden aikana lenkkeillyt päivittäin koiran kanssa plus päälle kuntosalilla ja bodypumpissa käynti. Sain onneksi tuolla toisessa ketjussa vastauksia kohtalotovereilta, mutta jos eivät huomisessa np-ultrassa osaa kertoa syytä niin pakkohan se on mennä yksityiselle!

Huolestuttaa eniten sikiön hapensaanti ja kasvu...kuvittelen jo vaikka mitä ja maalailen kauhukuvia huomista ajatellen.

Aurinkoista torstaita synkistä ajatuksista huolimatta!

terveisiä töistä. Tänään huimaa koko ajan ihmeen paljon ja tuntuu että lattia keinuu, outoa. No josko tämä netissä roikkuminen auttaisi:).
Toivottavasti saat manna66 apua tai ainakin vakavampaa suhtautumista tohon hengästymiseen. Mua harmittaa aina jotenkin tosi paljon, jos ei terveydenhuollossa oteta riittävän vakavasti asioita. Tai ainakin pyritä asiallisesti selvittämään.

ja kesä, ei mikään ihme että jäi huono fiilis tollasesta kommentista.

hauskaa päivää kaikille!!

Manna66: Minuakin hengästyttää aivan kamalasti! Kauppareissullakin joutuu monta kertaa pysähtymään ja vetää henkee. Salilla kun olen käynyt niin ei tarvii kuin nousta lämmittelylaitteelle niin jo on syke yli 120. Hissukseen siinä sit polkee niin syke on koko ajan melkein 140. Loppua kohden mulla viimeks vaan paheni ja kaikki kävelyreissut kesti kolme kertaa kauemmin. Ei minullekkaan kukaan sanonut siihen muuta kuin et ihan normaalia. Välillä jopa illalla sängyssä hengitin kuin höyryveturi ja mies oli tyytyväinen!=)
Kuitenkin ihan normaali ja vilkas poika tuli!
Mut jos sua yhtään huolettaa asia niin kannattaa pyytää et ottavat asiasta selvää kunnolla! Jos eivät kunnallisella puolella niin sit ei auta kuin mennä yksityiselle. Toivotaan kummiskin et sulla on kans ihan vaan raskaudesta johtuvaa hengästymistä eikä mitään muuta.

Mulla on kevätsiivous meneillään...Tuntuu siltä et koko kämppä haisee pahalta niin tolulla oon nyt hinkannut vessan ja kylppärin ja seuraavaks siirryn keittiöön! Meinasin siirtää hellan ja tiskikoneen ja hinkata sieltä altakin. Kävin myös matot tamppaamassa jo ja sit olis lattioitten pesu. Huh! Ainakin on tekemistä täksi päiväksi.
Eilen vielä innostuin leipomaankin ja sit ens viikollakin pitäisi leipoa kun on miehen synttärit. Ajattelin häle kakun vääntää..
Mut nyt takas siivoomaan!

Snoopy 11+4

Millaista hengästymistä se on? Missä vaiheessa tulee???

Mulla oli ekassa raskaudessa kans tota hengästymistä. Ei tarvinnut muuta tehdä ku meikata, ni johan rupes hengästyttämään ja tuntui ku happi loppuis. Ja sit rupes pyörryttämään. Sitä keski jonkun aikaa, mutta onneks meni ohi :)

Siis tuo ""nimimerkillä"" Torstaita! on Rizzun kirjoittama. Menee joskus nämä otsikot ja nimimerkkien paikat sekaisin, kun kirjoittelen joskus myös Vauva-lehden pinoihin ja siellä pitääkin kirjoittaa otsikko eikä nimimerkkiä. Sori.

T. Rizzu rv 13+5

Ai kiva kun löytyi täältäkin kohtalotovereita hengästymiseen! Just tuollaista on minunkin hengästymiseni kuin Snoopylla eli välillä pitää pysähtyä ja löysätä tahtia. Käykääpä Snoopy ja Minä :) lukemassa tota minun aloittamaani ketjua ""Hengästyminen alkuraskaudessa"". Siellä on muitakin samasta vaivasta kärsiviä! Uskoisin, että olisi hyvä tarkkailla ettei pulssi pääsee liikaa nousemaan liian pitkäksi aikaa kerralla.

Kysyn asiaa huomenna np-ultrassa ja jos ei selviä niin menen lisätutkimuksiin yksityiselle. Lohduttava tieto tuo, että Snoopylla ja Minällä :) on kuitenkin ihan terveet esikoiset!

Heipähei!!

Minä en ole itellä sen kummempaa hengästymistä huomannu... alotin tosin just semmosessa työpaikassa, jossa saa ravata ykkös- ja neloskerroksen väliä aika useinki, jos vain haluaa, ja varsinki ylöskapuamisen jälkeen saa ""hiukkasen"" puuskuttaa, ennenku hengitys tasaantuu. On sielä toki hissiki, mutta kun meinaa tuo mun muu liikkuminen olla niin vähäistä, niin hyödynnän portaat hyötyliikuntana:)

Mulla on astma (ei tosin mikään vaikea) ja aluksi päätin tk-lääkärin kanssa, että kokeilen raskauden ajan olla kokonaan ilman lääkitystä. Eli tammikuussa, aika pian sen jälkeen, ku olin saanut tietää raskaudesta, lopetin lääkkeet. Parisen viikkoa kai meni hyvin, mutta sitten huomasin, että välillä pitää ihan liikaa keskittyä siihen, että saisin hengitettyä kunnolla ja syvään. Pakko se oli sitten alottaa uuestaan se lääkitys ja nyt on hengittäminen taas helppoa:)

Kummallista, miten se lääke vain auttaa, ku säännöllisesti ottaa. Tiiän, että joka paikassa hoetaan, että astmaa pitää hoitaa tosi hyvin raskauden aikana, mutta aattelin kuitenki kokeilla olla ilman lääkkeitä. Oishan se ollu mukavaa, jos pikku tiitiäisen ei ois tarvinnu saada kortisonia itteensä ollenkaan:) Mutta parempi näin, että hengitys kulkee!

Tilli80, 13+1

Mites teillä? näkyykö jo raskausmasua? Mulla jo pikkasen näkyy kun sanotaankin että toista/kolmatta jne odottamalla se maha rupeaa näkymään aikaisemmin ku ekalla kerralla.

Mulla ekassa raskaudessa rupes vasta viikolla 20+ näkymään hiukan jotain :)

Yhteistyössä