Pettäjä ei anna itselleen anteeksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiitos kaikille mielipiteen antaville..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiitos kaikille mielipiteen antaville..

Vieras
Tapasin syksyllä ihanan miehen, ja hyvin nopealla temmolla jouduimme tekemään päätöksen yhteiseen asuntoon muuttamisesta 300km päähän entisestä kotipaikkakunnastani, miehen työn vuoksi. Syyskuussa tapasimme ja helmikuussa asuimme kaukana edellisesti kodistani.

Pääsiäisen tienoilla lähdin sitten käymään kotipaikkakunnallani yksin ja mieheni jäi kotiin, koska hänellä oli pääsiäisenä töitä. Olin kolme päivää poissa. Kahden päivän jälkeen mieheni soitti minulle itkien ja sanoi, että oli pyytänyt tytön meille kahville, ja sitten tämä tyttö oli alkanut lähentelemään jolloin oli pyytänyt häntä poistumaan. Koitin puhelimitse rauhoitella ja sanoin, että eihän tuossa sitten mitään. Tähän mennessä tarinassa ollut tyttö oli hänen ex. Lupasin sitten lähteä heti seuraavana päivänä ajamaan takaisin kotiin, eli aikaisemmin kuin olin alunperin suunnitellut.

Kun lähdin ajamaan kotiin, mieheni kertoi, miten asiat olivat todella edenneet. Kahvilla käynyt tyttö oli ollut tuttavuus baarista, jota mieheni oli koittanut ystävälleen parittaa, mutta jostain syystä mieheni olikin vaihtanut tytön kanssa numeroita. Jossain vaiheessa mieheni kertoi että hänen entinen panonsa oli alkanut lähettelemään viestejä, tosiasiassa se olikin tämä uusi tuttavuus. No, tyttö oli tosiaan vain käynyt kahvilla ja lähtenyt baariin. Jostain syystä tyttö oli kuitenkin palannut illalla uudestaan ja näin olikin kaaduttu meidän sänkyyn. Mieheni sanoi, että oli heti sillä hetkellä tajunnut tekevänsä väärin ja alkanut kesken aktin itkemään ja heti tämän jälkeen heittänyt tytön pihalle.

Muutamat tunnustuksen jälkeiset päivät oli vaikeita. Itsestäni tuntui pahalta, koska rakastin ja vihasin ihmistä samaan aikaan. Pyysin miestäni vielä kerran soittamaan tytölle ja puhumaan asiat selviksi. Itse pääsin tuosta kuitenkin melko nopeasti yli, koska huomasin kuinkan paljon hän katui tekemäänsä. Mieheni hyperventiloi parvekkeella, koska ei itkun seasta pystynyt hengittämään, ei syönyt kunnolla, eikä nukkunut öisin.

ITSE ONGELMA ON se että mieheni ei edelleenkään ole antanut itselleen anteeksi, olemme keskustellut asiasta ja minusta tuntuu todella pahalta koska en voi mieheni oloa helpottaa. Tuntuu siltä kuin uhrin rooli olisi kääntynyt aivan päälaelleen.

Ennen tapahtunutta olemme jo keskustelleet siitä, mitä mieltä olemme pettämisestä, ja molemmat olemme olleet sitä mieltä, että mielummin erotaan, jos tulee tarve saada kokeilla jotain muuta kuin omaa kumppania. Pidämme molemmat moraalisesti pettämistä todella vääränä tekona.

Suhdettamme on pettämisen aikoihin varjostanut kondylooma, joka todettiin molemmilla suhteen alkuaikoina. Minun kohdallani tauti riehui todella pahasti, ja edelleen olen tutkimuksissa, onko kyseessä kohdunkaulan syöpään johtava tyyppi, näillä näkymin paranemaan päin. Tästä syystä ei parisuhteessa ollutkaan pettämisen aikoihin kovin vilkasta. Kysyin kyllä mieheltäni monesti, että pärjääthän ja vastaus oli aina: kyllä. Koitin sitten helpottaa mieheni oloa muilla tavoin.

Kertokaa miten voin helpottaa mieheni syyllisyydentunnetta ja auttaa häntä pääsemään yli tapahtuneesta? Pelkään, että mieheni syyllisyydentunne ajaa suhteemme karikolle. Jossain vaiheessa hänen on pakko pystyä antamaan itsellensä anteeksi. Kertokaa myös omia kokemuksianne.

"Kertokaa miten voin helpottaa mieheni syyllisyydentunnetta ja auttaa häntä pääsemään yli tapahtuneesta?"

Lueskelin vanhoja juttujani. Ei täällä Elleissä kesähelteellä ole ketään "kotona."
Googletin sanan sudenkorento ja löysin mukavan vanhan jutun. Kirjoittelin joskus
tuolla nimimerkillä.

Anteeksianto on meille kaikille kova pähkinä purtavaksi. Mutta sen kautta avautuu elämässä uusia näköaloja.

Nuorena sattuu ja tapahtuu kaikenlaista. Tässä harmaaohimoiässä elämä on verkkaista ja tapahtumaköyhää. Olo on raukea työpäivän jälkeen. Kävin äsken kahvilassa, istun nyt kirjastossa ja menen kohta kaupan kautta kotiin.

Kyllä sinäkin ap. joskus nostat Ellien arkistosta tämän viestiketjun ja hymyilet itsellesi kyynelten läpi. Vaikeudet kasvattavat. Ei meistä kukaan ole päässyt helpolla.

Siis pointtina oli, että minä: petetty, olen asian jo anteeksi antanut.. Mutta pettäjä itse ei anna itselleen anteeksi.

JA KAIKKI OVAT YKSILÖLLISIÄ! Kyllä sekin jotain kertoo jos pystyy edes pettämisestä kertomaan. Jokaisella toki saa omat mielipiteensä olla, mutta itse kumppanini tunnen ja tiedän että tämä oli ainut kerta.

Joten kiitos vaan jakavasta mielipiteestä, mutta empä tämän vuoksi mieltäni muuttanut.

Tässä kuule yritän pelastaa parisuhdetta! Ei se varmaan väärin ole.
Ukko ei ole niin tyhmä että lähtee tänne avautumaan, juuri teidän kaltaisten takia, pelkkiä syytöksiä ja epätoivoa vastauksina.

Alkuperäinen kirjoittaja laita mies:
yksilöterapiaan, psykiatri määrää lääkkeet ja sitten vielä pariterapiaan. Kyllä se siitä muutaman vuoden päästä. Tsemppiä vaan.

ps hakekaa kuitenkin lainaa n. 10 000 - 15 000 egee terapian aluksi niin pääsette hyvään alkuun parissa vuodessa. Kunnalliseen on kova jono ja joudutte odottamaan kauan... jos yleensäkään saatte apua.

Kyllä pettäminen on sen verran yleistä että eipä riittäisi Suomessa psykologit jos kaikki noin toimisivat. Ja kyllä tässä hyvässä alussa ollaan, minun puolesta kaikki on puhuttu ja asiat ok, mutta haluaisin vaan tietää miten pettäneet ovat asiasta päässeet yli. Tekisikö hyvää jos lähden pois vähäksi aikaa ja annan mieheni itse miettiä asioita? Itse hän sanoo että on kuitenkin parempi olla kun olen paikalla.. Tiedä sitten mikä on hyvä ratkaisu..

... hyperventiloi parvekkeella eikä saa itkultaan mitään aikaiseksi ja masentuneena pyörii syytöksissä ja itseinhon syövereissä tuhoten oireillaan parisuhteensa niin hän on lääkärin, keskusteluavun ja pillerin tarpeessa. = piste

silloin kun asiasta heti tapahtuneen jälkeen keskusteltiin. Mikä teitä ihmisiä oikein vaivaa! Monet pettäneet elävät tapahtuneen kanssa, eivätkä ikinä kerro kumppanilleen. Te k***p**t olette varmaan juuri sellaisia joille kumppani jättää kertomatta. Asiallisia vastauksia kiitos, toivottavasti koette joskus samanlaisia tilanteita niin saatte sitten ihan omalla kohdallanne miettiä.

... muutama kuukausi niin eläkää muutama vuosi niin kyllä se siitä. Miehen itse päässään asiat saatava kuntoon ja kaksi ihmistä eli TE ajatte parisuhdettanne. Ei kukaan teitä pysty neuvomaan. Tai menkää pariterapiaan ratkomaan tunteitanne. Aika kuitenkin parantaa haavat ja jatkatte... tai sitten ei paranna ja eroatte.

... kriisi päässä avaa helposti kaikki elämän kriisit, joita ei ole puitu... siksi aika näyttää, johtiko tämä yksilö-&parisuhdekriisi eroon vai jatkoon.

Kiitos. En täältä etsikkään ketään ohjaamaan, ajattelin vain jos jollain on ollut vastaavia tilanteita elämässä, jos joku osaisi minulle kertoa mitä mieheni päässä liikkuu. Puhumme keskenämme paljon asioista ja pystymmekin olemaan toisillemme hyvin avoimia. Juuri tämän takia minulla iskeekin paniikki kun asiat eivät vieläkään ole kunnossa. Meillä on mahtava parisuhde! Seksi on loistavaa, molemmat ovat vilpittömästi juuri sitä toistensa edessä, mitä todella ovat. En ole ainakaan vielä valmis luovuttamaan, toivotaan että rakkaus voittaa.. :)

Kerro nyt kuitenkin miehelle se, että tunnet tilanteen omituiseksi ja vaikeaksi (no olet varmaan kertonutkin, mutta mahd.suoraan omat tuntemuksesi.) Jos kerran miehesi kokee pahaa oloa siitä, että on loukannut sinua, hän voisi pysähtyä nyt ajattelemaan sitä, että tilanteen 'jättämisellä päälle' hän myös loukkaa sinua. Auttaisiko sen oivaltaminen häntä pakottamaan itsensä nousemaan yli asiasta? Siis että hän tajuaisi, että kiinnihirttäneellä syyllisyydellä hän nyt vahingoittaa liittoa yhä vaan, ja yhtä pahasti kuin sillä pettämisellä. Että hänen täytyy pystyä antamaan itselleen anteeksi juuri sen hänelle tärkeän liiton takia, tai muuten tilanne on ihan sama, kuin jos hän yhä vaan pettäisi. Ei tuo ole sen parempaa käytöstä. Koeta puhua hänelle käyttäen tuota vertailua.

Onko hän muutoin ihminen, jonka on vaikea antaa itselleen anteeksi virheitä, entä muille? Eli onko hänellä liian joko ihanteellinen tai jyrkkä maailmankuva, tai kasvatus? Nimittäin muutenkin olisi hyvä jo aikuisena pystyä tajuamaan se, ettei täällä kukaan ole erehtymätön eikä siitä voi lähteä, ja oppia päästämään irti liian vaativasta maailmankuvasta. Oppia hyväksymään itsensä myös virheellisenä. Jos maailmankuva on liian ankara itseä kohtaan, vaikeuksia tulee nimittäin muutenkin, ilmankin mitään pettämisiä, eikä sellainen ihminen kykene ehkä muutenkaan pitämään itsestään ja olemaan onnellinen tavallisena, erehtyvänä ihmisenä. Mitä me kaikki kuitenkin vain olemme, aina.

... partnerin manipulaatio on kauheinta, mitä tiedän eli MIEHEN ON ITSE SELVITETTÄVÄ PÄÄNSÄ: PARTNERI EI OLE MIKÄÄN ANALYYTIKKO.

MENKÄÄ PARITERAPIAAN AMMATTILAISELLE. Elleissä annetaan neuvoja "nyt manipuloit miehesi päätä paranemaan syyllisyydestä tällä ja tällä niksillä ja näillä ja näillä sanoilla".

Huhhuh. Miehen on itse parannettava itsensä.

kaikki täällä sanottu on aina vain ajatelmia ja ehdotuksia. Tarkoitettu vain ajatuksen materiaaliksi, josta voi ottaa, jättää, valikoida ja käyttää virikkeenä tai yhtenä osana monen muun koosteesta. Ei kai kukaan kirjoittaja tarkoita, että joku toteuttaisi niitä ehdotelmia miettimättä asiaa itse...

Alkuperäinen kirjoittaja Ntt:
Kerro nyt kuitenkin miehelle se, että tunnet tilanteen omituiseksi ja vaikeaksi (no olet varmaan kertonutkin, mutta mahd.suoraan omat tuntemuksesi.) Jos kerran miehesi kokee pahaa oloa siitä, että on loukannut sinua, hän voisi pysähtyä nyt ajattelemaan sitä, että tilanteen 'jättämisellä päälle' hän myös loukkaa sinua. Auttaisiko sen oivaltaminen häntä pakottamaan itsensä nousemaan yli asiasta? Siis että hän tajuaisi, että kiinnihirttäneellä syyllisyydellä hän nyt vahingoittaa liittoa yhä vaan, ja yhtä pahasti kuin sillä pettämisellä. Että hänen täytyy pystyä antamaan itselleen anteeksi juuri sen hänelle tärkeän liiton takia, tai muuten tilanne on ihan sama, kuin jos hän yhä vaan pettäisi. Ei tuo ole sen parempaa käytöstä. Koeta puhua hänelle käyttäen tuota vertailua.

Onko hän muutoin ihminen, jonka on vaikea antaa itselleen anteeksi virheitä, entä muille? Eli onko hänellä liian joko ihanteellinen tai jyrkkä maailmankuva, tai kasvatus? Nimittäin muutenkin olisi hyvä jo aikuisena pystyä tajuamaan se, ettei täällä kukaan ole erehtymätön eikä siitä voi lähteä, ja oppia päästämään irti liian vaativasta maailmankuvasta. Oppia hyväksymään itsensä myös virheellisenä. Jos maailmankuva on liian ankara itseä kohtaan, vaikeuksia tulee nimittäin muutenkin, ilmankin mitään pettämisiä, eikä sellainen ihminen kykene ehkä muutenkaan pitämään itsestään ja olemaan onnellinen tavallisena, erehtyvänä ihmisenä. Mitä me kaikki kuitenkin vain olemme, aina.

Hei Ntt!
Kyllä tuo mieheni muuten ymmärtää olevansa erehtyväinen, mutta omat vanhemmat ovat toistensa ensirakkaus ja hänet on kasvatettu juuri siten, että tämä on vihon viimeinen virhe minkä tekee. Olen monesti selventänyt, että olen todella anteeksi antanut. Oman menneisyyteni vuoksi pystyn käsittelemään vaikeita asioita pikakelauksella, tosin, ymmärrän vain tämän yhden kerran. Olen myös sanonut tuosta, että minulle tulee paha olo, kun hän itse lietsoo itseensä. Tosin taisin tässä ymmärtää, että nyt käsittelyssä on vain hänen oma mielialansa, ei enää meidän parisuhde, joten ehkä tässä pitää vain hyväksyä, että asioiden käsittely vie hänellä oma aikansa. Näin asian tällä hetkellä näkisin, toivottavasti ei vain heijastu liiaksi suhteeseemme.

Olen myös ehdottanut, että jos puhuisi asiasta vanhemmilleen, koska luulen, että taustalla on hyvin vahvasti kasvatus. Josko sitten vanhempien hyväksyntä auttaisi? Tähän hän itse kyllä sanoi jyrkän ei.

Alkuperäinen kirjoittaja mutta..................:
... partnerin manipulaatio on kauheinta, mitä tiedän eli MIEHEN ON ITSE SELVITETTÄVÄ PÄÄNSÄ: PARTNERI EI OLE MIKÄÄN ANALYYTIKKO.

MENKÄÄ PARITERAPIAAN AMMATTILAISELLE. Elleissä annetaan neuvoja "nyt manipuloit miehesi päätä paranemaan syyllisyydestä tällä ja tällä niksillä ja näillä ja näillä sanoilla".

Huhhuh. Miehen on itse parannettava itsensä.

Mutta en kyllä usko että pariterapia auttaa.. Yksilöterapia ehkä, mieheni omasta itseluottamuksesta ja anteeksiannosta tässä on kyse. Tämä nyt on vain omien ajatusten purkua.. Helpottaa omaa oloa kirjoitella asioista, tuntuu vain niin pahalle kun ei voi auttaa tai edes jossain määrin helpottaa toisen oloa. Mutta itsekkin tuon tänään ymmärsin, että eipä taida tämä asia olla enää käsittelyssä parisuhteena, vaan ihan mieheni yksilöllisessä käsittelyssä.

Menneisyydessäni olen joskus paristi terapiassa käynyt, äitini alkoholismin vuoksi, mutta en juuri tuosta apua omalla kohdallani löytänyt.. toki varmasti toimii joidenkin kohdalla.

Ehkäpä hän sitten tuntee vanhempansa... Itse en menisi aikuisiällä ihan kaikesta puhumaan siihen suuntaan, no aiemmin vielä vähemmän, ja varmaan aikuisen kannattaa jo elää elämäänsä erillään vanhempien ehkä 'sorkkivista' mielipiteistä noin muutenkin, usein. Mutta niitähän on moneksi niitä vanhempiakin. Mutta jos hän ei suostu menemään juttelemaan ammatti-ihmiselle, mikä minustakin kuullostaa hyvältä, niin onko hänellä vaikka jotakuta sitä puolta ymmärtävää ammatti- tai muuten viisasta ystävää? Johon ei olisi samanlaisia henkilökohtaisia välejä kuin vanhempiin? Vanhemmat kun kuitenkin voivat lähi-ihmisinä myös satuttaa ehkä pahiten, aikuisenakin.. Ei se lapsuuden riippuvuussuhde katoa täysin kai koskaan?

Niin ja ne terapiajututhan on aina myös ihmissuhteita, joihin kuuluu henkilökemia, ja joissa on valtavan monenlaisia suuntauksia ja tyylejä. Hyvä terapeutti, juuri sille asiakkaalle ja asiakkaan tilanteelle sopiva on lottovoitto, mutta toisen tyyli ei palvele tilannetta ehkä mitenkään, vaan voi jopa viedä lukkoon. Henkilökemiakin vaikuttaa hurjasti, eihän sitä muutenkaan kaiken tyylisille ihmisille puhu asioitaan, saati sitten arimpia.

Alkuperäinen kirjoittaja Ntt:
Ehkäpä hän sitten tuntee vanhempansa... Itse en menisi aikuisiällä ihan kaikesta puhumaan siihen suuntaan, no aiemmin vielä vähemmän, ja varmaan aikuisen kannattaa jo elää elämäänsä erillään vanhempien ehkä 'sorkkivista' mielipiteistä noin muutenkin, usein. Mutta niitähän on moneksi niitä vanhempiakin. Mutta jos hän ei suostu menemään juttelemaan ammatti-ihmiselle, mikä minustakin kuullostaa hyvältä, niin onko hänellä vaikka jotakuta sitä puolta ymmärtävää ammatti- tai muuten viisasta ystävää? Johon ei olisi samanlaisia henkilökohtaisia välejä kuin vanhempiin? Vanhemmat kun kuitenkin voivat lähi-ihmisinä myös satuttaa ehkä pahiten, aikuisenakin.. Ei se lapsuuden riippuvuussuhde katoa täysin kai koskaan?

Voisin toki tuota ehdottaa, jos suostuisi jossain oikein asiantuntijalla käymään, epäilen tosin vahvasti. Ketään alaa ymmärtävää tuttua ei oikein ole, paitsi ehkä jossain määrin juuri mieheni isä :) kuinka ironista.. Mutta tosin, onhan hänellä noita kavereita joiden kanssa voisi vielä syvällisemmin asioista puhua. Hassu tilanne kun itse olen yli päässyt ja tilanne on ihan nurin kurinen.. Mutta kertoopa toki tuo mieheni syyllisyydentunne siitäkin, että näin ei varmasti toistamiseen tapahdu. Katsotaan nyt miten tästä asiat selvenee, toivottavasti hyvään suuntaan.

Yhteistyössä