Alkuperäinen kirjoittaja Tuotanoin:
Ikävä sanoa, mutta tuo "mä olen niin kauhean pahollani, etten voi jatkaa elämääni tän syyllisyydentunteen kanssa" on myös keino hallita sinua, ap. Nyt sinun kaikki energiasi menee miehen pään selvittämiseen, etkä ehdi ollenkaan ajatella, että SINUA on loukattu. "Muutama tunnustuksen jälkeinen päivä" ei riitä siihen, että olisit selvittänyt itsellesi asian. Ikävä sanoa, mutta mies saattaa sisällään naureskella, että "helppo homma, meni läpi".
En naureskelusta tiedä, mutta minäkin olen tuntenut ihmisiä, joiden tapa toimia, kun on itse mokannut, on juuri tuo. Eli ryhdytään niin teatraalisiin syyllisyydenilmauksiin, että loppujen lopuksi loukattu osapuoli alkaakin tuntea syyllisyyttä ja alkuperäinen asia unohtuu. Vaikka näyttää siltä, että henkilö käsittelee omaa syyllisyyttään, niin asia on tasan päinvastoin. Vastuu siirretään muille, joiden nyt pitäisi ymmärtää kuinka paha olla syytetyllä on ja heitä aletaan jopa pahimmillaan syyttää empatian puutteesta jne. Usein tätä käytöstä näkee myös naisilla, joille on ehkäpä sosiaalisesti hyväksytympää heittäytyä lapsen tasolle vastuutakantamattomaksi tunteiden riepottelevaksi olennoksi.
En usko että käytös on välttämättä tietoista ja suunniteltua vaan varhain opiskeltua manipulointitaktiikkaa, mutta asia nyt vaan on niin että ainoa mitä voit tehdä on vain suhtautua tyynesti. Ei mitään ylimääräisiä lohdutteluja ja lässytyksiä (tosin ei raivotakaan tarvi, jos et kerran ole vihainen), anna miehen kiehua omassa liemessään niin kauan kun on tarvis. Mitä sopasta loppujen lopuksi tulee jää nähtäväksi mutta sinä et asialle paljon hyödyllistä voi tehdä.
Tämä on minun veikkaukseni ja mielipiteeni ketjussa olleiden tietojen perusteella. Totuus voi tietysti olla vielä monimutkaisempi.