Onnittelut
tytskylle! :flower:
Synnytyksestä kyseltiin; mulle jäi koko hommasta ihan positiivinen kuva, vaikka synnytys kestikin kauan. Avautumisvaiheen kestoksi merkittiin vajaat 16 tuntia, kipeät ja säännölliset (n. 6-10 minuutin välein) supistukset olivat tosin pitäneet minua hereillä sitä ennenkin jo vuorokauden... Kalvot puhkaistiin kolmisen tuntia sairaalaan tulostani, toivoen, että ne jouduttaisivat synnytyksen kulkua. Vaan eipä juuri apua ollut. Supistukset tekivät kyllä kipeää, mutta tavallaan olin odottanut vielä jotain tuskaisampaa. Jos en olisi ollut valvomisestani niin väsynyt, en varmaan olisi kaivannut epiduraaliakaan, mutta nyt sen otin ilomielin vastaan, toivoen, että saisin hiukan levättyä ennen ponnistusvaihetta. Onneksi epiduraalin otinkin, sillä avautumisvaihe kesti vielä kahdeksan pitkää tuntia sen jälkeen... Supistukset toki tuntuivat epiduraalin jälkeenkin, mutta se pahin ja terävin kärki oli poissa, ja sain jopa hiukan torkahdeltua supistusten välillä. Kun vihdoin ja viimein ponnistusvaihe alkoi (minunkin piti ennen varsinaisia ponnistuksia ponnistella vauvaa laskeutumaan), olin niin helpottunut, että nauroin ääneen ensimmäisten ponnistusten aikana.
Ponnistusvaihe kesti alkuponnistusten jälkeen 36 minuuttia, mutta tuntui ehkä viideltä minuutilta. Vaikeinta ei siinä ollut kipu, vaan väsymykseni, ponnistaminenkin sinällään oli helppoa, en vaan uskaltanut ensialkuun ponnistaa kunnolla, sillä pelkäsin repeytymistä. Lopputulos oli kuitenkin vain muutamia pieniä pintarepeytymiä, ja yksi pieni II-asteen repeämä, joten vähällä selvisin, vaikka tikkejä toki tikattiinkin useampi.
Inhottavinta synnytyksessä oli epiduraalin aiheuttama valtaisa kutina, saman kutinan sain myös esikoista sektiolla synnyttäessäni. Ilmeisesti olenkin allerginen kyseiselle lääkeaineelle, ainakin näin kätilö ja lääkäri epäilivät, sillä vaikka kutina onkin kuulemma aika yleinen sivuvaikutus epiduraalissa, oli se minulla tosi paljon normaalia voimakkaampaa. Kutinasta huolimatta epiduraalista oli niin paljon apua, että ottaisin sen uudelleenkin...
Pitkä, pitkä synnytys oli, mutta vaikeaksi en silti sanoisi. Hyvät muistot jäi, ja TYKS:in henkilökunta oli todella mukavaa. =)
Tänään on pikkuinen prinsessamme pulautellut vähemmän kuin aiemmin, olen koittanut syöttää pienissä erissä ja mahdollisimman pystyasennossa, ja ilmeisesti se on auttanut. Ihana ja tyytyväinen vauva hän on edelleen, ja voi miten mukavaa tämä vauva-arki onkaan!
Isi tosin sai tänään vaipanvaihdon yhteydessä kakat päällensä
melkoisella paineella sitä tulikin...
Heh. Isosiskosta (2v 10kk) kakkajuttu oli suorastaan hupaisa, ja siitä on riittänyt puhuttavaa monta kertaa tänään.
Kasvuvauhti on pikkuisella hirmuinen, ja luulen, että kohta eivät 56 senttiset vaatteet enää mahdu päälleen... Onneksi en ostanut uusia pieniä vaatteita kuin ihan muutaman, hyvin niukalle käytölle nimittäin jäävät. Lastenneuvolaan on aika perjantaina, katsotaan kuinka paljon on pikkuinen sitten taas kasvanut. Huomenna olisi tarkoitus lähteä ensimmäiselle vaunuajelulle tuohon pihalle, onkin mukava päästä kokeilemaan noita uusia vaunuja, joita on tähän saakka ihasteltu vain sisätiloissa. Isosiskokin odottaa kovasti, että pääsee kyytiin seisomalaudalle.
Tänään testattiin ensimmäistä kertaa kantoliinaa, ja kylläpä pikkuinen viihtyikin siinä suorastaan mainiosti, uni tuli hyvin nopeasti! Tämänhetkinen kantoliinani on lainakamaa, mutta taidanpa ihan kohtapuoleen sijoittaa omaan, sen verran kätevältä kapineelta vaikuttaa. Esikoisen kanssa käytössä oli vain rintareppu, mutta siinä kantaminen tuntui liikaa hartioissa, eikä se kovin ergonominen ole vauvallekaan.
Nyt vielä pikaiselle "ilta"teelle, ja sitten nukkumaan, hyvää yötä!
Bliss ja prinsessa Alma 11 päivää. (Profiilissa muuten tuore kuva
)