Marraskuun Mussukat 2014 ¤ Huhtikuussa ¤

Kukkuu kaikille :) Bosch kyllä munsta sulla on oikeus hakea saikkua jos susta vähänkää tuntuu siltä,teet sen sun ja vaavelin takia =) Sateine päivä ollu,tänää vihoin ja viimein sain kirppispaika haettua ja vietyä kamala määrä mukulie vaattei ja leluja myytiin,kauhee työ siinäki hinnotella ja yms..Jonkimoisii alamaha vihlasuja ollu nytte enempi ja menkkakipuu,menkkakivut muistan esikosta ja kuopuksesta..mut en kyllä vihlomisia,oiskoha repäsykipui eik niit o enempi mitä enempi raskauksia takana..Täällä o porukka käyny ultrissa ja hyviä uutisii tullu mahtava juttu,onnea kaikille..Mä varaan huomenna niskapoimun kahe ja puole viiko päähä,jänskää :)

Annilaattori ja papu 9+3
 
Nasumasunen, käsittääkseni vesirokko raskaana ollessa voi siirtyä sikiöön ja pahimmillaan aiheuttaa seurauksia, mutta sun luulisi siltä välttyvän kun olet kertaalleen sairastanut. Ja jos sattuisi että tulisi uudestaan, saat lääkityksen. On tosin aika harvinaista että sen onnistuu useampaan otteeseen sairastamaan.
 
Huooh, koko ajan väsyttää niin ettei oikein jaksa edes tänne kirjottaa. Oon nyt alkanu käymään taas töissä, mutta kotona sitten vaan pötkötän ja nukun :S oon kans oksentanu tällä viikolla, ja toivon tosissaan että se oli eka ja viiminen oksennus tässä raskaudessa. Aamusin ja iltasin on huono olo.

Foolihappoa oon koittanu muistaa syyä, plus sitten D-vitamiinia, mitä oon syöny myös ennen raskautta.

En taida vielä uskaltaa ostaa mitään vauvajuttuja, vaikka esim. rattaita oon jo vähä googletellut :) joudun kuitenkin oottamaan reilu 3vk ennen kun saan tietää onko masukaverilla kaikki kunnossa, joten tuntuu liian luottavaiselta ostaa vielä mitään.

wbä 8+5
 
Täällä mennään edelleen melkeinpä oireettomana, mutta nepä pistä pahakseni. Pari kertaa kyllä tuli eilen oikeen inhottava vihlasu alamahaan, että oikee pelästy mutta heti rauhoitun, kun tajusin ettei ole mitään vakavampaa. Ja varhaisultran jälkeen sitä osaa nyt ihan eri tavalla nauttia tästä raskaudesta.

Vitskujakin oon saanut syötyä ja tuntuu jo paljon pirteämmältä.
Voi että mä odotan jo kunnon pyöreätä vauvamahaa, nyt on jo semmonen pikkukumpu.

alicia 7+6
 
Lauantain ja sunnuntain välisenä yönä heräsin vessaan ja kauhukseni pönttö värjääntyi ihan punaiseksi. Verta tuli lisää ja lisää pyyhkiessä. :( Eilen tuli enää rusehtavaa vuotoa. Hyytymiä en huomannut, eikä kipuja ole ollut.

Soitin sitten tänään meidän lapsettomuusklinikalle ja juttelin hoitajan kanssa, niin se epäili että ei ole mistään vaarallisesta kyse, koska vuoto ei ole jatkunut verisenä. Ajat oli ihan täynnä tälle viikolle, kun esim. huomenna siellä on vaan yks lääkäri töissä. Torstaille olisin saanut ajan, mutta se on ainoa päivä miehelle tällä viikolla, kun ei käy. Otin sitten ajan perjantaille. Silloin pitäisi olla rv 7+2. Pääsenpähän nyt edes muutamaa päivää aikasempaan ultraan, kun sen olisi pitänyt olla vasta ensi viikon tiistaina rv 7+6. Hieman kyllä harmittaa, että aikoja ei ollut aiemmin, mutta eipä sille nyt mitään voi. Jos alkaa näyttää uudestaan huonolta, niin soitan sitten uudestaan ja vaadin painokkaammin aikaa heti. Toivottavasti kaikki olisi nyt kuitenkin kunnossa ja selvittäis vain säikähdyksellä. Ahdistaa ihan kamalasti ajatus keskenmenosta ja paluusta hoitoihin. :(

Hydra 6+5
 
Hydra eiiikä! Sen on oltava jotain harmitonta!joku hematooma tai jotain. Oliko sulla kipuja ? Mä varmaan olisin niin huolesta sekaisin että menisin johki terveystaloon tai jonnekin. Ihan oman mielenrauhani takia että tietäisin mikä tilanne on nyt. Paljon tsemppiä sinne mielen kanssa :heart:

Oisko sulla Bosch mahdollista vaihtaa päivävuoroihin tai kertoa esimiehelle ? meillä kyllä suhtaudutaan hirmu positiiivsesti ylipäätänsä raskauteen ja sen hoitamiseen että esimies pyrkii tekemään siitä mahdollisimman helpon. Tosin mun esimies onkin maailman paras ja on käskenyt heti kertomisien jälkeen olla stressaamatta töistä tai yt:stä tai mistään muustakaan töihin liittyvästä.

Mä kävin perjantaina neuvolalääkärillä ja kaikki hyvin. Pieni kasvaa miten pitääkin ja siellä se sydän sykki ja pien vilkutteli :)
Seuraavaks onkin np sitten pääsiäisen jälkeen :)
 
Ambro, ei ollut kipuja, eikä sen jälkeenkään ole ollut. Ainoastaan sellaista pientä menkkamaista jomottelua satunnaisesti, mutta sitä on ollut plussasta lähtien. Yritän malttaa mielen ja odottaa tuota perjantain ultraa. Jos olisi keskenmeno, niin ei se välttämättä edes heti näkyisi. Tuntuu myös siltä, että nämä vuodot on tosi yleisiä IVF/PAS alkuisissa raskauksissa, joten senkään takia en halua liikaa panikoida. On tässä tietty pitkä viikko tulossa ja mielessä käy välillä se pahin vaihtoehto, mutta enköhän mä pärjää.
 
Hydrangea kovasti voimia odotella ultraa ja toivotaan ettei vuoto jatku.

oireista joku muukin mainitsi yhdeksi oireeksi nenäverenvuodon, siitä täälläkin on kärsitty alusta asti. Lapsena tuota vaivaa on ollut, mutta näin aikuisena vähemmän. Töissä on hieman huvittuneita katseita tullut kun tuppo nenässä kuljen pitkin käytäviä :)

(.) Väsymys on ehkä vähän helpottanut, mutta edelleen tekee mieli lepäillä töiden jälkeen tovi sohvalla. Aamulla kävin verikokeissa seuloja varten. Tänään iltapäivällä on ylimääräinen ultra, oman mielenrauhan takia (mitään vuotoja tms ei ole). Olen nähnyt niin paljon kamalia unia raskauteen liittyen ja muutenkin huono ajatus raskauden kulusta, joten haluan käydä tarkistamassa vielä ennen np ultraa että asiat on kunnossa.

Nansustiini rv 10+3
 
Nansustiini, kiitti. Onnea ultraan! Meetkö yksityiselle vai pääsitkö sinne neuvolan kautta? Toivoisin, että tämä meidän hoitoalkuisuus, mun keskenmenopelko ja vuodot otettaisiin sitten neuvolassa vakavasti ja saisin ylimääräisen ultran jonnekin väliin. Tuntuu nuo ultrien välit muuten niin mahdottoman pitkiltä. Tosin katsotaan nyt ensin perjantain ultra, niin nähdään tilanne...
 
Hydrangea yksityiselle menen omakustanteisesti. Hoitoihin kuului varhaisultra silloin vkolla 7, np ultra on vasta reilun kahden vkon kuluttua ja väli tuntui kovin pitkältä. Neuvolassa ei käyntejä ole ennenkuin rv 18 seuraava, eli 10 vkon väli käynneillä :O kunnan säästöt näkyy tässäkin. Hoitoalkuisuudella ei merkitystä seurannoissa. Itselle tämä epävarmuus on uutta, ensimmäisessä raskaudessa olin rauhallinen ja luottavainen että kaikki sujuu hyvin, mies oli kovin peloissaan koko raskausajan. Nyt roolit on toisinpäin, mies rauhallinen ja minä panikoin. Tällainen vatvominen ei ole mulle tyypillistä ja kovasti kummastelen omaa ajatusmaailmaani.
Yksi syy tämän päivän ultraan on miehen halu kertoa raskaudesta ennen np ultraa.
Toivotaan että ultrassa näyttää kaiken olevan kunnossa ja oma mieleni rauhottuisi. Tuntuu pahalta kun pinna on kireällä ja tulee tiuskittua esikoiselle ihan mitättömistä asioista :ashamed:

Nansustiini rv 10+3
 
Hydra toi sun asenne on rautaa. Tosin oot kyllä kovan matkan käynyt raskautuaksesi niin siksikin ehkä ottaa vähän lunningmin :) Ja stressihän ei tietty hyväks oo, eikä se ultrakaan mitään takaisi. Valitettavasti.
Nyt vaan pää kylmänä ja perjantaita odotellen. Jos uutiset on hyviä niin siellä sykkii se pieni sitkeä sydän :heart:

Mulla tää raskaus menee jotenkin ihan ohi. Oireita on toki jonkin verran, mutta on niin paljon kaikkea muutakin, että välillä vaan havahdun tuolla fb:n puolella siihen että muilla poksuu isoimmat viikot ja tajuan että ei hemmetti, niinhän mullakin poksuu.
Kohta ollaan jo kaksnumeroisella viikolla ja edelleen ajattelen olevani viikolla 6+jotain :) Toisaalta tää on aika vapauttavaa kun ei kaikki ajatukset pyöri pelkästään raskauden ympärillä niinkuin viimeksi. En osaa myöskään stressata aivan kaikesta raskauteen liittyvästä liikaa.
 
Ambro, mulla on tänään vasta rv 6+5, joten syke ei välttämättä vielä näy, joten ehkä on parempi mennä ultraan vasta perjantaina. Se vasta saisikin huolestumaan, jos syke ei näkyisi vaan sen takia, kun menin liian aikaseen. :( Mitä enemmän asiaa ajattelen ja yritän analysoida tuntemuksia, niin sitä enemmän alkaa pelottaan. Tän raskauden eteen tehtiin niin paljon työtä, että en ole valmis luopumaan tästä. Tosin jos niin on pakko tehdä, niin mielellään nyt alkuvaiheessa, kuin sitten paljon myöhemmin. En kuitenkaan halua liikaa ajatella sitä vaihtoehtoa, muuten tästä tulee ihan liian pitkä viikko. Hienoa, että siellä aika menee vauhdilla ja oot osannut olla stressaamatta liikaa. :)
 
Hydrangea
On kyllä kurjaa tuo vuoto vaikka olenkin aika varma että on täysin harmiton, niin kuin itsekin totesit niin ovat enemmän sääntö kuin poikkeus hoitoalkuisissa raskauksissa, joten pää kylmänä, varmasti pitkä viikko ennen kun pääset ultraan mutta siellä saat ainakin mielenrauhan.
Ja kun ei ole pistävää mahakipua tms niin se on jo tosi hyvä merkki!

Ambro
Ite samoilla fiiliksillä myös, oon osannut kyllä ottaa tosi rennosti ja välillä melkein unohtaa raskauden mut sit ku tulee joku repäisykipu tms niin muistaa. Varsinkin kun siltä pahoivoinnilta on kokonaan välttynyt eikä oo kummosia oireitakaan.

Odotan innolla 2 numeroisia viikkoja! :)
Kivaa viikon alkua kaikille odottajille!

Alicia 8+0
 
Tsemppiä viikkoon Hydra!

Vitamiineista vielä: kyllä itekin siis syön raskausvitamiinit ja ne on erityisen tärkeitä kasvissyöjälle. Ite ajattelin niin että nirsollakin ruokavaliolla pärjää jos perusasiat kuten proteiinien korvaaminen on hallussa ja siinä on just hyvänä apuna jos on maitotuotteet, muna ja kala ruokavaliossa. Silloin automaattisesti ruokavalio on monipuolisempi kun vaikka vegaanina jolloin pitäis olla yli tarkkana ja miettiä ruokavalio uudestaan.

Meillä esikoinen jatkaa päiväkodissa vauvan syntymän jälkeen koska on kuntouttavana toimena saanut paikan integroidusta erityisryhmästä. Se kuinka paljon on hoidossa niin riippuu mitä neurologian lääkäri ja päiväkoti suosittavat mutta ajattelisin että hoitopäiviä olis 3-4 viikossa ja lyhyemmät päivät.

Jouduin viikonloppuna jo paljastamaan muutamille odotuksesta kun arvasivat. K
 
Kaverilla oli nimittäin ristiäiset ja olin sylikummina. Yllättävän moni sitten uskaltautui mahan perusteella kysäisemään. En sitten alkanut kieltämäänkään. Ite oon hoikka/normaalivartaloinen niin heti huomaa! On niin turpea pallo. Kiva kun ei omat vanhemmatkaan vielä tiedä mut ajateltiin sit np-ultran jälkeen esim. Äitienpäivänä yllättää. Jos siihen asti viel Sais paljon pidettyä.

Sonkku 9+3
 
moon stars kylläpä minäkin (vaikka pyhästi itselleni vannoin etten) tein tänään uuden testin ja yhtä positiivinen se oli kuin edellinenkin.. raskaana siis ollaan. Pakko uskoa!

Soitin myös tänään neuvolaan, josta sain yllättävän nopsaan ajan, neuvolassa laski kestoksi 6+4 tänään, joten pakkohan siihen on uskoa kunnes toisin todistetaan (eli kunnes ultra on käyty). Ultra-aika 2 viikon kuluttua.. sitten se oikeasti on virallista :)
 
Viimeksi muokattu:
Nansustiini, mekin saadaan tuo varhaisultra lapsettomuusklinikalta ja se tosiaan nyt sittenkin jo perjantaina. Tiedän, että hoitoalkuisuus ei lisää seurontoja mitenkään, mutta toivon silti, että mun pelot otettais vakavasti ja ainakin sydänääniä pääsisi kuuntelemaan, jos ultraan ei ole mahdollisuutta, jos vuodot jatkuu. Harmi jos teillä päin säästetään, että neuvolakäyntejä on noin harvakseltaan. :(

Sonkku, mä huomasin tänään ekaa kertaa, että taitaa olla hieman turvotusta ilmassa. Farkut, jotka normaalisti on mulle juuri täydellisen kokoiset, puristaa. Tuskin vielä mistään vauvamahasta voi puhua, jos se pikku kirppu on vasta muutamia millejä, mutta täytyy silti varmaan valita huomenna vähän löysemmät housut. :D

Hydra 6+5
 
Yövuorot ja saikku: Ite kerkesin tehä yhen yövuoron ja se oli hirmuisen tuskainen. Paleli aivan hulluna ja olo oli kuin olisi ottanut useammankin liikaa, ei meinannut pysyä hereillä millään, vaan säpsähtelin välillä! Onneksi meitä oli kaks valvomassa :D Päätteeksi vielä 130km kotiin :whistle: Olen entinen vakiyökkö ja aiemmin ei ole ongelmia ollut. Saattaahan yöt sopia joillekin raskaana olevillekin, mutta ei ainakaan mulle. Onneksi meillä on niin paljon innokkaita yötyöntekijöitä, että vuoroista tulee välillä tinkaakin. Eli ovat vaan hyvillään kun en halua enää tehdä. Mutta siis ilman muuta vaan saikkua jos vähänkään tuntuu epävarmalta =) Oma perse menee aina etusijalle - varsinkin kun on vielä lisäksi pienen hyvinvoinnista kysymys =)

Vitamiinit: Minisun Mamaa olen nappaillut päivittäin jo pidemmän aikaa.

Hydra: Voi ei! Toivottavasti teillä todetaan perjantain ultrassa kaiken olevan kunnossa :heart: Täällä on vähän sama homma vuotelun suhteen.. : /

Elikkä viikonloppuna alkoi kirkkaan verinen vuoto, joka muuttui myöhemmin ruskeaksi. Ei mitään mahottoman runsasta, mutta tarpeeksi pelottavaa kuitenkin. Soitin aamulla neuvolaan ja täti ohjasi tk:lle. Siellä lääkäri sanoi, että on mahdotonta pelkällä sisätutkimuksella päätellä, että onko ihan normaalia vai viittaako siihen pelkäämääni tuulimunaraskauteen. Kohdunsuulla näkyi vielä niukasti kirkasta verta. Luukku oli kuitenkin vielä toistaiseksi kiinni, eli sen mukaan km ei nyt ainakaan ihan välittömästi ole tapahtumassa. Perjantaina sekstailtiin ja lauantaina alkoi vuotelemaan. Voi siis olla, että liittyy siihenkin. Jotenkin ärtyneiltä ovat limakalvot tuntuneet. Tulehdusarvot ja hemoglobiini kunnossa. Lämpö 37,3, kuten tässä vaiheessa ilmeisesti kuuluukin vähän korkeampia lämpöjä pidellä. Huomenna hoitaja soittaa ja mahdollisesti ultrataan jo ennen perjantainta. Tämä viikko otetaan sitten ihan levon kannalta =) Saikkua siis sain. Vaikka ei se keskenmenoa/tuulimunaa estä jos se on tullakseen, mutta näin henkisenkin hyvinvoinnin kannalta on hyvä olla kotona. Ja kun lenkkeilynkin tasoinen rasitus lisää vuotoa.

Kiitos kaikille, jotka aiemmin tsemppasitte =)

Onni ei vaan taida käydä tällä kertaa myötä :ashamed: Se on se kuuluisa vaisto, ettei kaikki ole kunnossa, tiedättehän.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä ultra takana ja kaikki kunnossa. Siellä pieni kovasti viuhtoi ja jopa vei peukalon suuhun <3
Josko nyt osaisi olla rauhassa np ultraanasti, johon 3 vkoa aikaa. Vauva vastasi rv 10+6, punktion perusteella 10+3

Onnellinen Nansustiini
 
  • Tykkää
Reactions: Sonkku
Paljon jaksamisia, tsemppiä ja positiivisia ajatuksia Hydrangealle ja StellaI:lle!! Aikamoisia sissejä ootte, kun pystytte odottelemaan ultria. :)

Tuosta yövuorosta saikulle jäämisestä. Mä olen sitä mieltä, että rehellisyys olisi parasta. Eihän se ole työantajankaan etu, että esim. nukahtaa kesken vuoron ja jotain voi sattua. Turvallisuus ennen kaikkea! Mä olen myös ollut vakiyökkönä aikoinaan, mutta sitten olin sellaisessa elämäntilanteessa, että ajatuskin öistä stressasi ja valvotti. Olin hyvin ahdistunut. Kerroin sen avoimesti esimiehelle ja sain siirtyä päivävuoroihin siksi aikaa, että koin olevani kunnossa. Mutta jos kokee, että esimies ei ole tarpeeksi luotettava tai ymmärtäväinen, niin parempi hakea saikkua kuin olla riskinä töissä. Ei pelkästään siis vain itsensä ja alkion takia vaan myös niiden takia joiden yötä valvoo ja turvaa.

Onneks mä pääsen kohta töihin niin saan muutakin ajateltavaa ja aika ehkä menisi nopeampaa. Aika mateleeeee..

Karole 6+4
 
Hydralle ja Stellalle oikein paljon voimia tähän viikkoon! Toivottavasti saatte perjantaina hyviä uutisia eikä vuotelekaan enää sitä odotellessa :hug:

Kävin neuvolassa. Hitto vie, miten mulla on painoa tullut! |O En kehtaa edes julkisesti sanoa. Kumma, ettei semmonen määrä kyllä pahemmin näy, vaatteetkin menee kuten ennen :O Th meinasi että turvotus on päällä ja kieltämättä sitä edelleen on, mutta ei sentään koko aikaa...saa nähdä miten lähtee painon osalta menemään. Oma vaaka näytti monta kiloa vähemmän kaiken lisäksi ennen neuvolaan lähtöä :O

Verikokeet otettiin samalla, myös seulontoja varten. Sydänääniä ei saatu kuulumaan, mikä ei yllättänyt - kotonakin niitä saa etsimällä etsiä ja sittenkin karkaa nopeasti. Ultra meillä on vappuviikolla, miten sitäkin malttaa odottaa :D

Ja laskettu aika muuttui takaisin 6.11 :D Kone sanoi niin, joten sen mukaan mennään. Eli viikkoja onkin nyt enemmän kuin luulin :p

Ankka & Bebe 9+4
 
  • Tykkää
Reactions: Annilaattori
Moi, uskaltaudun nyt tulla mukaan tähän ryhmään ku oon viime aikoina käynyt täällä lähinnä lukemassa. Tänään ultrassa käyty, kohdusta löytyi 7mm alkio jonka sydän sykki vimmatusti. Viikkoja tänään 6+5 ja la 26.11 Vau.fin laskurin mukaan. Viime syksynä oli keskenmeno elokuun lopussa ja tää vauva on kyllä odotettu. Meillä on pian 2v täyttävät kaksospojat, syntyivät sektiolla 5/12.

Niin, ultrassa havaittiin 5cm kysta kohdun vieressä ja se on kuulemma harmitonta kunhan ei kasva yli 7cm. Te, joilla ollut kysta, miten se on vaikuttanut raskauteen? Kysyn vaan mielenkiinnostani :)

Mut voisi lisätä listaan:

Malendra / 27 / 3.lapsi / la 26.11 / OYS
 
Hydrangea ja Stella, paljon tsemppiä teille kummallekin ja toivotaan et kaikki on just niinku pitääkin :) Nansustiinille onnea ultrasta! :)

Np-ultrasta Sain ajan tänään np-ultraan rv 13+3. Ja että mua risoo! Edellinen raskaus oli todennäköinen kromosomipoikkeama ja mä todellakin haluan siihen seulaan tällä kertaa. Sitten ne menee ja antaa ajan noin viime tinkaan :O Huomenna soitan sinne ja yritän kaikkeni, et saisin ajan aikasemmaks. Mitäs sit jos oon vielä pidemmälläki ku mitä oletetaan ja on ihan myöhästä mitään mittailla? Mä en niiiiin ala. Kättäri :heart: Keskeytynyttä keskenmenoa en enää pelkää, koska mulla on doppleri, jolla joka ilta kuuntelen sydänäänet ennen ku käyn nukkumaan, eli sen puolesta mulla ei ole kiire ultraan. Saan tietää ihan kotosallakin, jos huonosti on käynyt.

FB-ryhmään huhuilen vielä halukkaita! Eli yksäriä mulle, jos haluaa mukaan! :)

Mulla on kyllä hitokseen huono olo edelleen! Nää illat on ihan hirveitä. Jäävettä kuluu enemmän ku laki sallii, oksettaa ihan tauotta eikä saa mitään syötyä. Onneks tää on näin iltapainotteista edelleen. Päivisin saa syötyä ja käytyä töissä, vaikka ei se olo silloinkaan mikään hyvä ole. Röyh.

Donnuska ja Juuso-Ilona 9+3
 
malendra tervetuloa joukkoomme mukaan :heart: toivottavasti vaavin saat tällä kertaa loppuun asti masussa pitää :)

onnea kaikille ultra ja neuvola kuulumisista :)

hydra ja stella toivottavasti siellä kumminkin molemmilla on kaikki hyvin ja masuasukki jaksaa pitää tiukasti kiinni :heart:

ON: mul on ruokahimoja jesssss... kurkku ja tomaatti ja sit sitruunavesi.. :D onneks tuollaisia terveellisiä :D
viikko pitäis jaksaa odottaa et ultraan pääsen mut josko aika menis nopeasti kun työn täyteinen viikko ettenkö sanoisi :)


moon stars ja ihme 6+4
 

Yhteistyössä