Marraskuun masuasukit 2013 *lokakuussa*

Mä en tykkää enään yhtään mun terkasta :kieh: Haluan sen sijaisen takasin! Käynti kesti 15minuuttia, siihen kuulu virtsanäytteen anto ja kaikki rutiinihommat, ehin kysellä synnytyksestä ja ehittiin panikoida vauvan sykkeitä ja sitten kiitos heippa! :ashamed:
Pikkusen sykkeet oli 200-220 liikkuessa, ei kuulemma ollu koskaan noin korkeita sykkeitä kuullu. Jouduin hengitteleen syvään ja se haki toisen terkan, mutta vauva rauhottu ja sykkeet laski. Ihan normaalia tuntu olevan, vaikka muisti myös kertoa ettei pienen sydän kestä korkeeta sykettä. Viimekerralla jouduin kans hengitteleen syvään kun sykkeet nous yli 180, mut se on kait viel normaali liikkumis syke, nyt oli liian korkee. Jäi itelle kyl niin paha tunne sisälle tuosta sykkeestä ja siittä ettei se ollu vakavaa mutta olikin !? Koska jos syke oli tommonen tollasella liikehinnällä, mitä se on sit kun normaalisti liikkuu.. Täähän ei siis oo mikään rauhallinen vauva! Sykkeet siis on kokoajan korkeella?
Nii ja synnyttää saan jo, synnärille pitää soitella jos tulee tunnin ajan 10min välein kipeitä supistuksia.
sf mitta pysyny samana kun pariviikkoa sitten (36), en tiä onko kiinnittyny.

KyyneltenHymy & Eemeli-Emilia 36+4

sellaista kyselisin kuin että miten teillä muilla on lapsen liikkeet?
Oletteko tehneet jotain liikkeiden laskentaa säännöllisesti?

Itse olen tehnyt jonkin verran ja tuntuu, että välillä kyytiläinen olisi rauhallisempi mutta iltaisin aina innostuu. Että kyllä se 10liikettä tunnissa täyttyy mutta välillä huolestuu kun ei esim lounaan jälkeen tunne pahemmin mitään liikettä vaikka ennen innostui aina kun söi..mites muut..

starhope 33+6

Starhope:
Viimeviikolla oli kerran sillain että meinasin jo hermostua kun lounaan jälkeen menin päikkäreille eikä typy liikkunut yhtään. Tunnin nukuin niin sit vähän kääntyili kun heräsin ja illalla oli oma itsensä jo.

Mä en oo ihan satavarma oliko mulla tossa äsken närästystä? Mua ei oo koskaan närästänyt mutta tossa ylävatsaa poltteli hetken. Meni ohi kun join vettä.

Onpas hankala päättää mihin kokoon vedän rajan mitkä vaatteet pesen nyt käyttöön ja mitkä laitan vielä syrjään odotteleen! Asiaa ei helpota esikoinen joka ei malttais antaa mun yhtään touhuta rauhassa.

Ootteko muut pesseet millä pesuaineilla vauvan vaatteet? Meillä käytetään nyt Serto Coloria, miedosti tuoksuu. Toi sopis myös kestovaipoille niin mietin että jospa käyttäisin kaikille samaa ainetta enkä ostelis erikseen hajusteettomia tällä kertaa..

Voihan viimehetken paniikki! Tuntuu että aika loppuu kesken :D ja toisaalta odotan malttamattomana että saadaan vauva jo kotiin! <3

Susimieli ja Pikkusisko 33+6

Kyyneltenhymy on kyllä huisin korkeat sykkeet. Mun terkka soitti pari viikkoa sitten äitipolille, kun oli pitkään sykkeet 180 nurkilla. Sieltä tuli ohje, että kuunnelkaa vielä 10min kylkiasennossa ja jos ei laske niin käyrille sinne. Aika hurjaa, ettei sinua lähettänyt tai kysynyt konsultointia sieltä.

Kummallista myös, jos ei tunnustellut, onko kiinnittynyt. Minulle lääkäri sanoi viikko sitten lääkärineuvolassa, että ennenkuin terkka toteaa pään kiinnittyneeksi ja jos lapsivedet sattuu menemään ennen sitä niin ambulanssilla sairaalaan synnyttään, kun on vaara, että napanuora lähtee syntymään ensin ja sitten vauva voi siihen kuristua :( Tuota kiinnittymistä on tarkkailtu jo monta viikkoa ja mulla onkin neuvolat viikon välein (niinku täällä kaikilla tässä vaiheessa raskautta)

starhope täällä tuntuu myös rauhoittuneen, mutta välillä kyllä temmeltä kunnolla. Se 10 liikettä on tullut kyllä joka kerta täyteen, kun olen liikkeitä laskenut.

Susimieli Erisanin hajutonta nestemäistä kirjopyykille ja Erisan white -purveria valkopyykille käytän normaalisti meidänkin vaatteiden pyykkäykseen ja nyt siis myös vauvan. Olen herkkä hajuille enkä tahdo, että vauvakaan joutuu niitä tuoksuja haisteleen. Hirveintä on, jos on kylässä jossain, missä lakanat on pesty hajustetulla pyykinpesuaineella...

Viimeksi muokattu:
Soitin äitipolille ja kuulemma ihan normaalia, kun kerta ne sykkeet sitten siittä laski. Kehotti soittamaan neuvolaan jos haluan kuunella sykkeitä uudestaan.
Miramei kyllähän se kokeili onko se kiinni, mutta ei se sanonu mitään ja ite en edes muistanu kysyä asiasta. No ens viikon perjantaina on synnytystapa arvio ja ultra :) Ja tiistaina onkin jo taas neuvola!

Meillä on hajusteeton ja allergia testatut pyykkiaineet vauvalle, en jaksa mennä kahtoon just ny merkkiä :D Pesen vauvan vaatteet ja petivaatteet erillään muiden pyykistä.

Mä pesin susimieli vaan 62cm asti kaikki neutraalin väriset, mehän ei siis tiedetä edes kumpi tulee :) Saan sit pestyä lisää kun pikkunen on ulkopuolella!

starhope täällä ainakin jonkinlaista rytmiä mahassa havaittavissa, ei liiku niinkun hetki sitten liikku. liikelaskentaa teen, 10liikettä on tähän asti tullu aina täyteen ja lisääkin.

Jahka poika herää päikkäreiltä, taijetaan käydä lenkillä ostamassa pesuaineet sairaalakassiin valmiiks :) Pitää varmaan moista alkaa täyttämään pikkuhiljaa !? :D

Neuvola kuulumiset:
Paino alle lähtölukemissa (jojottelen painon kanssa näin raskaana ollessani, muut jojoilee muulloin :D), turvotuksia jaloissa kuten normaalistikki, rr 130/82, pissa puhas, Hb 121 (ilman lisärautaa), sf-mitta 32,5, sydänäänet 150-155 (päiväunien aika oli mahassa) ja liikkeet tuntuu hyvin.

Mulle annettii viime viikolla LKS:lasta se liikkeen seuranta lappunen ja tänää sitte neuvolassa siitä sanoinki että oon tehny välillä seurantaa ja välillä en. Niin terkkatäti sano että jos liikkeet tuntuu hyvin nii ei tartte ees seurailla mutta jos on pitempään ollu hiljasta nii sillo seurata, eli ei tartte koko aikaa..

Se tuntemus mitä teillon ollu nii ihan selvää närästystä! Sappikohtaus on ihan erilainen, nimimerkillä sappirakko leikattu 2/12 niin tiiän mistä puhun..

Synnytys ei jännitä yhtään eikä pelota mutta se taas että oonko valmistautunut vauvan tuloon huolella. Kaikki tarpeellinen löytyy joo, muttei itkuhälytintä mutta luulen ja ressaan sitä että joku tärkee puuttuu ja sitte se romuttaa maailmani :( Yöllä voi mennä tovikin ennen kun pääsen nukkumaan ku alan miettimään tälläsiä asioita, vaikka puran ne myös miehelle ja kavereille sekä neuvolassa mutta tää olo vaivaa kuitenki..

Mitenkäs joulun odotus? Se kuitenkin on parin kk päästä ja omaki pienokainen on noin 1kk ikäinen sillo joten tekis mieli kovastikki juhlia sitä mutta mitä hyötyä ku ei kuitenkaa tajua mitään. Varmaan juhlitaan joulua paremmin ens vuonna kun tänävuonna. Tai no kävästää anoppilassa syömässä jouluateria. Miehen työpaikan pikkujoulutki menee multa tänä vuonna sivu suun ku varmaan oon sillo synnyttämässä/tai vauva on noin viikon ikäinen silloin ja niin riippuvainen minusta etten henno jättää isovanhempien hoiviin. Kerkiää sitä myöhemminkin juhlimaan :)

Sasseri86 ja Papunen 32+6

Viimeksi muokattu:
Eli mun yö heräilyt kovan mahan kanssa on "normaalia" kun kanssasisariakin löytyy! Ensimmäistä kun odottaa, niin ei oikein mistään mitään tiedä ja kaikki tulee niin uutena ja ihmeelisenä..

Mää oon pessyt LV:n hajuusteettomilla pesuaineilla kaikki vauvan vaattet ja petivatteet, sekä siitä lähtien myös meidän omat vaateet.. (liekkö edes LV:llä hajuustellisia pesuaineita :) )

Vauvan liikkeet on täällä kans muuttuneet ja sitä liikelaskentaa oon yleensä tehnyt illalla ennen kuin laitan nukkumaan.. Hyvin tulee se 10 liikettä täyteen melkein heti.. Päivällä maha "jytisee" suht tiheään niin en ole silloin laskenut..

Käsitöistä joku kyseli.. Yritän saada muutamia joululahjoja täällä valmiiksi, ideoita olis enemmän ku saan aikaseksi :) Vauvalle en oo tehnyt kuin yhdet tossut.. Äitini on tehnyt jo villapuvun sekä kahdet töppöset ja luultavasti muiltaki sukulaisilta on tulossa jotain..

Sairaalakassin pakkaamista oon myös miettinyt,mutta en ole saanut oikein aikaseksi täyttä sitä vielä ja en oikein tiedä että mitä sinne pitäisi laittaakkaan.. Imetysliivit? jotku sisäkengät? jotain pientä evästä/hyvää.. puhelimen laturi.. Neuvolakortti.. Mitä muuta? Vauvalle pakkaan vaattet toiseen kassiin jonka mies saa tuoda myöhemmin..

Resunalle <3 ja möhkis 35+3

Nuo Erisanin pesuaineet on hajuttomia ja allergiatestattuja :) minäkin pesen vauvan vaatteet ja lakanat erillään meidän vaatteista.

Mulle joulu on rauhoittumisen ja fiilistelyn aikaa. Sitä aion toteuttaa tänäkin vuonna, vaikka se varmasti erilaista on kuin ennen <3 rakastan jouluruokia, -valoja ja -lauluja!

Sairaalakassi edelleen ajatuksen tasolla..

Miramei&Vaava 37+0

Viimeksi muokattu:
Meillä pestään ihan tavan bioluvililla ja hajustetulla huuhteluaineella. Kaikki pyykit samassa, niin lakanat kuin vauvanvaatteet, meidän muiden vaatteiden seassa ;) En ole kovinkaan kummonen pyykinpesijä, enkä kyllä viitsi turhaan lajitella vauvanvaatteita muista erilleen! En ole oikein koskaan ymmärtänyt, että miksi pitäisi? Mutta toki kaikki tyylillään, en minä sitä!

Talventähti ja pienimies 32+6

Mini Riskiä tai LV, aina pessyt vauvan vaatteet erikseen. :)

Piipero teuskaa niin hyvin, varsinkin ruuan jälkeen ja illalla, ettei liikelaskentaa tarvitse paljoa harjoita. Alle 10 minuutin tulee se kymmenen täyteen ja vielä enemmänkin. :)

Joulusta, jos nyt vihdoin voisi alkaa viettää oman perheen rauhallista joulua. :heart: Siis kiireetöntä, aikataulutonta joulua. Yleensä käyty Anoppilassa syömässä.
Sitä ennen on kuitenkin vielä Esikon 3-v synttärit, ja täytellään me miehenkin kanssa vuosia ennen joulua.

Viimeksi muokattu:
Täälläkin pestään pyykit joko Mini risk tai LV pyykinpesuaineilla.
Pesen kaikki pyykit noilla hajusteettomilla ja allergisille sopiville kun ukko on allerginen hajusteille, pesuaineetkin on hajusteettomia paitsi mun shampoot ja hoitoaineet.
Ja varmaan sitten ku vauva syntyy pesen vauvan vaatteet erikseen..

Joulu tänä vuonna haluan kuusen, ei olla ennen hommattu, kynttilöitä ja muita koristeita olen kyllä aina laittanut ja leiponut ja kinkun paistanut, mutta nyt kun olemme perhe jouluna niin haluan sen kuusen vaikkei meidän pieni siitä vielä mitään muista niin silti haluan tehdä kunnon joulun kotiin kuusineen päivineen.. :) En vielä tiedä muuten missä vietetään joulua kun yleensä aina mennään jomman kumman vanhemmille aattona syömään.. No tässä nyt on aikaa sitä vielä miettiä.. :)

susupala & masukki 35+6

Viimeksi muokattu:
Pyykin pesussa meillä on Serton hajusteettomat aineet ja erikseen olen vauvan vaatteet pessyt. En tiedä onko turhaa vai tarpeellista, mutta ainakin alkuun aion pestä erikseen vauvan vaatteet ja liinavaatteet.

Joulu aiotaan viettää kotona miehen ja vauvan kanssa kolmistaan. Kaksi edellistäkin joulua ollaan vietetty kahdestaan kotona, mikä on ollut ihanan rentouttavaa. Jouluruoat, joulusauna vihtoineen, joulumusiikki, kynttilät ja ulkoilu ovat osa jouluamme. Oi, kuinka ihanalta tuntuu ajatella joulunaikaa! Toki molempien vanhemmat toivoisivat meitä luokseen jouluksi, kun tämä on heidän ensimmäisen lapsenlapsen ensimmäinen joulu. Kun ollaan joulu kotona oman perheen kesken, ollaan tasapuolisesti epäreiluja vauvan molempia isovanhempia kohtaan. Vauvan molempien isovanhempien luona emme kuitenkaan ehtisi joulun pyhien aikana käydä, kun ovat joulunvietossa niin eri puolella Suomea ja kaukana meidän kotoamme.

Vauvan liikkeistä. Täällä vauva saattaa olla hissukseen muutamankin päivän ajan, jolloin liikkeitä lasken, mutta toisinaan on päiviä, kun vauva tuntuu jumppaavan yötä päivää.

Vauvanhuone alkaa olla kunnossa. Verhotkin ompelin eilen valmiiksi. Seuraavaksi pitäisi siivota koti viimeisen päälle kuntoon, että synnytysreissulta olisi mukava palata kotiin. Tosin sitä ennen pitäisi saada pakattua sairaalakassi... Listan olen kyllä tarvittavista asioista jo tehnyt, mutta siihenpä se on jäänytkin. Onneksi Mirameilla myös kassi pakkaamatta, vaikka laskettu aika samana päivänä:D Neuvolakortin olen vihdoin oppinut ottamaan mukaan käsilaukkuuni, kun lähden kotoa. Saa nähdä koittaako lähtö synnytykseen loka- vai marraskuussa:)

lumililja88 37+0:heart:

Pesuaineista olen myös käyttänyt LV:tä tai MiniRiskiä..

Joulua vietetään tänä vuonna koko suvun voimin 500km päässä Tampereelta, saa nähdä miten reissaaminen sujuu pienen vauvan kanssa. Toisaalta ihan kiva että muutkin sukulaiset saavat tulokkaan nähdä ennen ristiäisiä kun niin kaukana asutaan :)

Maha mulla kutisi viime raskauden loppupuolella ihan älyttömän paljon, jouduin pitämään yöllä sormikkaita ja jatkuvasti pätkimään kynsiäni etten raapinut mahaani yön aikana verille.. Silti, maksa-arvot olivat aivan normaalit ja kutina johtui siis luultavasti vain ihon reippaasta venymisestä.
Lapsivesi meni viime raskaudessa kaksi päivää ennen synnytyksen käynnistämistä ja lapsi oli kuitenkin kiinnittynyt jo 32 viikolla, eikä minun ainakaan tarvinnut ambulanssilla sairaalaan lähteä.. Kävin ihan normaalisti tarkistuksessa ja pääsin sitten vielä kotiin, vasta seuraavana iltana synnytys käynnistettiin kun ei alkanut tulla itsestään ja vielä silloinkin mentiin ihan normaalisti omalla autolla sairaalaan ja ihan terve vauva syntyi :)

Eilen illalla alkoi järkyttävät menkkamaiset supistukset joita sitten tuli säännöllisesti 6min välein reilun kahden tunnin ajan, päätin niitä kuitenkin kotona seurailla ja jossain vaiheessa tilanne sitten rauhottukin.. Aamusta asti kuitenkin tullut supistuksia, ei tosin säännöllisesti mutta saa luultavasti ensi yönkin jännittää että alkaako tulla taas säännöllisemmin. Neuvolaan soitin ja neuvoi menemään suoraan synnytysvastaanotolle jos jatkuu vielä. Sairaalakassinkin pakkasin jo tänään tästä syystä valmiiksi ja pikkumiehen lakanat on nyt myös pesty :D

Mirkkeli & Pikkuveli 34+1 <3

Mirkkeli syy ambulanssilla lähtöön olisi nimenomaan se, ettei vauva ole kiinnittynyt ja lapsivedet menis. Jos pää on kiinnittynyt niin silloin ei napanuora pääse valahtamaan lään edelle ja kuristamaan pikkuista..

lumililja jännät hetket alkaa pikkuhiljaa lähestyä ;) saa nähdä, koska aika koittaa..voihan se tosiaan mennä marraskuulle tai sitten tulla vaikka jo piankin.. :)

Oi voi mua on nyt ruvennut ahdistamaan ihan hirveästi se vauvan pieni vatsanympärys.. Oon osannut olla ajattelematta koko asiaa, mutta eilen illalla se tuli kummittelemaan niin että poru tuli ja olen nukkunut tosi huonosti koko yön.. :(
Mua pelottaa ettei vauvalla olekaan kaikki hyvin.. Mä toivon että hän on vain hoikka vauva, mutta mitä jos se johtuukin jostain muusta eikä vauva olekaan terve.. :(
Yöllä tuli ilmeisesti jonkin moisia paniikki kohtauksiakin kun tuntui että en saa henkeä ja sitten kun hetkeksi sain unta niin herään kun ukko kerää peiton ja tyynyn ja menee sohvalle nukkumaan kun se on herännyt mun kuorsaukseen, eli huonoa unta on ollut senki puolesta kun olen kuorsannut niin lujaa että toinen herää kesken unien siihen.. Ja sitten heräsin kun ukko heräsi töihin ja oon nyt itekki ollut siitä asti hereillä, ja kävin pissattaas koiran, kyllä menen jossain vaiheessa takaisin nukkumaan..
Huomenna on neuvola, että siellä saa onneksi jutella ja kysellä siitä ac-mitasta..
Sitten pitää odottaa ensi viikon keskiviikkoon jossa on se uusi ultra, että mitä sielä sanotaan, onneksi mies pääsee mukaan.
Yritän nyt olla murehtimatta, mutta kyllähän tämä tuolla takaraivossa kummittelee, eikä sille oikein mitään voi.. : /

susupala & masukki 36+0 *poks*:heart:

Huomenta!

Susupala, toivotaan, että kaikki on hyvin, että pikkuisesi on vaan sen verran hoikka. Jaksuja sulle. :hug:

Eilinen meni taas liitoskivuista ja suppareista kärsien. :( Viiden tunnin jälkeen iltaysiltä olin jo niin väsynyt ja kipiä, että oli pakko painua nukkumaan. No arvaatte varmaan, ettei siitä mitään tullut koko yönä. No jossain vaiheessa kuitenkin nukahtanut, ja aamulla muuten hyvä, mutta lonkkaan jäi aika ikävä särky oikealle puolelle. Piipero voipi elävästi, ainakin liikevihlasuista päätellen. :D

Huomista odotellessa, tänään pitäisi tehdä "suursiivous". Oman Jaksamisen mukaan tietenkin. Pitänee huomenna ottaa se sairaalakassi mukaan lekuriin, ettei tarvitsisi vielä sille tielle jäädä. :D

murri76 ja Piipero 36+4

Viimeksi muokattu:
Olen harvakseltaan käynyt lukemassa näitä teidän juttuja, mutta en ole aiemmin mitään kirjoitellut. Odotan siis toista lastani syntyväksi, LA on 6.11. eli tänään tuli jo 36+0 täyteen.

Oli nyt pakko kirjoittaa, kun luin noita susupalan viestejä. Ekassa raskaudessa kävin synnytystapa-arviossa sairaalassa lyhyyteni (huimat 153cm) takia ja samassa yhteydesäs huomattiin, että vauva oli tosi pienikokoinen. Juuri ja juuri alakäyrällä ja sen jälkeen sainkin ravata kasvukontrolleissa viikoittain. RV 40+5 syntyi hoikka poika 49,5cm, 2775g ja py 35,5cm. Meidän kohdalla ainakin oli vaan hoikka, eikä mitään syytä löytynyt. On nyt 1v8kk terve vipeltäjä ja on kasvanut oikeastaan koko ajan keskikäyrällä.

Nyt maanantaina kävin taas synnytystapa-arviossa (kun eka synnytys päättyi kiireelliseen sektioon) ja painoarvio 35+5 oli 2,1kg. Eli taas niukasti siinä alakäyrällä. Sillä erotuksella että tällä kertaa ei nähty tarvetta kasvukontrollille, ilmeisesti on veljensä tapaan taas hoikka tapaus tulossa.

Tsemppiä siis kovasti susupala :hug: Ymmärrän kyllä hyvin huolesi ja itsekin esikoista odottaessa valvoin yökaudet miettien, että onkohan kaikki hyvin ja miksi vauva on niin pieni jne. Toivotaan että teilläkin vaan kyseessä hoikka vauva!

Toivottavasti susupalan pikkuisella on kaikki kunnossa mitoista huolimatta :)

Täällä käytiin neuvolassa + lääkärissä tänään. Kaikki arvot olivat kohdillaan, sf-mittakin oli siinä keskikäyrän tuntumassa. Kutinat kuulemma on normaalia ihon kuivumista, ei tarvitse pelätä hepatoosia ainakaan vielä kun kämmenet ja jalkapohjat eivät kutise lainkaan. Ainoa mikä jäi vähän mietityttämään on, että kohdunsuu oli lyhentynyt 2 senttiin, pehmennyt ja ulkosynnyttimet on sormelle auki. Onkohan tuo sormelle auki oleminen ihan normaalia näillä viikoilla (36+0)? Syy miksi mietityttää on se, että olisin lähdössä vielä käymään vanhempieni luona viikonloppuna (matkaa n. 400km), ja nyt en tiedä uskallanko lähteä kun lääkäri ei oikein sanonut asiaan juuta eikä jaata. Liikuntaa kuitenkaan ei ainakaan vielä kielletty, käskettiin vain keventää, joten sinällään en ymmärrä miten tuo matka voisi olla rasittavampaa kuin esim. reenaaminen. Niin ja joo, mitään painoarviota, ei edes käsikopelolla tehtyä, ei saatu.

Kävin aamusta ostamassa hulluilta päiviltä Stokken My carrier -kantorepun, kun hintaa oli 98e ja normaalisti hinta huitelee jossain 170e tietämillä jos lastentarvikeliikkeestä katselee. Nyt vaan täytyy toivoa, että vauva viihtyy repussa :D Mutta voi jeesus, meininki on oikeasti _hullua_ noilla päivillä (ovat siis nimensä veroiset... ehh). Ihmiset rynnii ja kyynärpäätaktiikalla etuilee tuotteiden luo, pahimmassa tapauksessa repivät toistensa käsistä haluamiaan esineitä. Huhhuh.

Tirpsi ja poikanen 36+0

Heh heh, Hulluille Päiville minäkin meinaan tästä suunnata. Saa nähdä miten siellä sitten jaksaa olla jos meno on tollasta.. Mutta aamulla tilasin sieltä uuden kuivausrummun, oon niin onnellinen :) ei vanhassa ollut muuta vikaa kuin että se oli tosi vanha kaverilta saatu sähkösyöppö, meinaan viedä sen nyt maalle. Uudella lämpöpumpputekniikalla varustettu kuivaajani on varmasti ihana :) Että ihminen voi olla onnellinen tällaisistakin asioista :) Oiskohan siellä vielä niitä sittereitä jäljellä..

Meillä kyllä pestään vauvan muiden pyykit samassa. LV:tä tai Miniriskiä olen tainnut käyttää.

Huomenna nla-lääkäri, odotan sitä innolla. Ja enää kaksi päivää töitä...

Mirkkelillähän alkoi jo kuulostamaan jännältä. Jaksamisia kaikille!

joo-o täällä n.lääkärillä käyty ja sain varmuudeksi lähetteen äippäpolille verenpaineiden takia...vaikka olo on hyvä, vain vähän turvotusta ja painoakin tullu reilu 200g per vko, pissa ollut koko ajan puhdas. nukun muutenkin huonosti ja tää tieto tuskin auttaa asiaa, ei nukuta ja paineet sen kun nousee :( toivottavasti ei tartte osastolle jäädä....saas nyt nähdä!

Teidän juttuja lukiessa tulee itsellekin ihan innostunut olo. :) En oo tehnyt vielä mitään valmiiksi vauvaa varten mutta teidän innoittamana ajattelin ehkä tänään jaksaessani käydä läpi isosiskon vauvavaatteita ja pestä niitä. Haen ensin hajusteetonta pyykinpesuainetta kaupasta. Myös vaatteiden asettelu valmiiksi lipastoon kuulostaa houkuttelevalta! Kiitos teille! Ehkä voi ostaa yhden vaippapaketinkin valmiiksi? Sairaalakassia en osaa vielä alkaa laittamaan valmiiksi. Muistaakseni mulla oli se valmiina vain ekassa raskaudessa. Muissa oon keränny kamppeet kasaan sitten, kun on alkanut ilmaantua lähdön merkkejä.

Huomenna on neuvola ja tänään poks rv 36 +0... nopeesti menee tää aika!

Susupalalle toivotan tsemppiä! Kyllä ne varmaan olis sanonu jos mahanympärysasia olis huolestuttava... ?

• Tykkää
Reactions: Susimieli
Mulle on tullut aika kova kutina käsivarsiin, rintakehään, kaulaan, mahaan ja jalkoihin. Ei kuitenkaan kämmenissä eikä pahemmin jalkapohjissa. Onko siinä hepatoosissa aina niin, että kämmenet ja jalkopohjat kutisee? Äitipolikäynti on vasta viikon päästä ja oma terkkarikin on lomalla, joten enpä saa siltäkään mitään lähetettä verikokeisiin.

Susupalalle piti kommentoida, että mulla esikoisen kanssa myös se vartalon ympärys laahas, mutta lapsi oli kuitenkin syntyessään ihan normikokoinen viikkoihin nähden. Ei se siis aina tarkoita, että joku on pielessä -ainakaan jos kaikki muu on kunnossa (vettä hyvin ja virtaukset normit). Mä sanoisin, että jos vauva liikkuu hyvin, niin voit rauhassa odotella sen viikon. Mutta jos liikkeet vähenee, niin sitten heti näytille.

Tirpsi, noilla viikoilla on ihan normaalia että ulkosuu on jo sormelle auki. Mulla oli viimeksi noilla viikoilla sormelle auki eikä lääkäri pitänyt sitä mitenkään omituisena. Synnytys käynnistettiin 37+4, joten en tiedä miten pitkälle olis mennyt jos olis saanut itsestään käynnistyä. (nyt oli 33+0 kohdunkaula 2cm, pehmentynyt, kiinni ja lääkäri sanoi että kk päästä syntyy -olikohan se meedio;) ) Jos tuntuu, että jaksat istua autossa noin pitkän matkan, niin mene vaan. Onko siellä jotain synnäriä suht lähellä, JOS nyt jotain sattuisi tapahtumaan?

carmel 35+0

Viimeksi muokattu:
Susupalalle jaksamisia. Kannattaa muistaa, että todennäköisempää on, että kaikki on kunnossa. Jos lääkäri olisi viimeksi ultratessaan ollut todella huolissaan tilanteestanne, olisi asiaa varmaan tutkittu heti lisää, jos siitä olisi ollut hyötyä. Kun mulla epäiltiin, että vauva ei ehkä kasva, mulla oli neuvolalääkärille aika viikko ennen äitiyspolin kontrolliaikaa. Neuvolalääkäri sanoi, että jos olisi ollut syytä huolestua kunnolla, hän olisi lähettänyt minut heti äitiyspolille eikä viikoksi odottamaan kotiin. Lääkäri oli oikeassa ja äitiyspolilla vauvan todettiin vain olevan pienikokoinen. Kannattaa siis luottaa ammattilaisiin ja muistaa, että ei sinua olisi viimeksi päästetty kotiin, jos olisivat olleet todella huolissaan. Ja sehän on hyvä, että asia nyt tutkitaan :hug:

Tänään oli neuvolakäynti. Hemoglobiini oli noussut 134! Voin siis lopettaa raudan syömisen. Sf-mitaksi neuvolatäti sai 29cm. Hieman tuntui kyllä olevan epävarma, oliko mitta kuitenkaan niin paljon...Kuitenkin hän sai minut vakuuttuneeksi siitä, että jos olisi syytä huolestua, laitettaisiin uusi lähete äitiyspolille.

Tirpsi, samoilla ostoksilla ollaan oltu tänään:D Stokken kantorepun kävin tänään ostamassa hulluilta päiviltä. Kävin Helsingin keskustan stokkalla aamulla puoli ysin aikaan ja mua alkoi kyllä naurattaa jo matkalla sinne. Parisataa metriä ennen Stockmannia muutama nainen ryhtyi ottamaan juoksuaskelia, jolloin löin mielessäni vetoa, että ovat menossa hulluille päiville. Hitaampana tulijana ehdin juuri nähdä kun naiset painelivat stokkan ovista sisään:D

Maanantain Erilaiset äidit jakso oli taas katsomisen arvoinen. Oli ihailtavan positiivinen asenne sillä naisella kaikkeen:)

Susupala, älä ole huolissasi! Mulle on tuosta mitasta ja yleensäkki vauvan muusta koosta oltu huolissaan ja toitotettu koko raskausajan.. Oon hypänny parin viikon välein kontrolleissa, johtunee myöskin varmaan hyperemeesista ja juurikin tuo ac-mitta vastaa pari viikkoa pienempää, muut mitat myös vastaa reippaan viikon pienempää. Mullahan la:ta siirrettiin jo np-ultrassa 13.11-->23.11, pieni siro vaavi sielä vaikuttaa olevan. Aluksi olin itsekin huolissani tuosta koosta, koska kaikki hoitajat ja lääkärit oli niin "hysteerisiä", mutta vauva on kasvanut kokoajan tasaisesti omalla käyrällään ja kaikki vaikuttaa muuten olevan hyvin. :) Terveydenhoitajakin ihaili viime kerralla rakenneultrassa otettua kuvaa, kuulemma sen pitää joka kerta katsoa se kuva, kun on niin söpö nöpönenä <3

Puhuitte närästyksestä.. minua myös närästää kaikkien muitten raskausoireitten lisäksi ja kokoajan niin kamala ähkyn tunne, että oksennan jo pelkästään sen takia päivittäin vaikken söisikään juuri mitään. Tuntuu ettei saa happia kunnolla ja ainut siedettävä asento on oikealla kyljellä makaaminen. Selällään meinaan pökertyä heti ja istuminenkin ahistaa. Rv 33+4 menossa ja oksennan edelleen päivittäin ja tuntuu, että ollaan taas menossa pahempaan suuntaan loppua kohti :( Jatkuva makaaminen taas aiheuttaa kamalat niska-, selkä- ja liitoskivut, jotka taas aiheuttaa päänsäryn. En saa enää ees toista jalkaa nostettua ilmaan jos en erikseen sitä käsillä nosta. Öisin ei saa nukuttua kuin ehkä tunnin parin kerrallaan. Tämä on ollut kyllä kaikkea muuta kuin helppo raskaus niin henkisesti kuin fyysisesti... huhu. En toivo kenellekkään tätä oloa!!!!!! Silti täytyy myöntää, että olen hieman kateellinen ja katkera salaa muille, joilla ei ole minkäänlaisia oireita ja joitten ainoa oire on liitoskivut tai hieman kuvottava olo. Sitä on varmaan hullu kun vielä edes mietinkään toisen lapsen hankkimista, en kyllä ihan heti tämän esikoisen jälkeen, mutta parin vuoden päästä ehkä <3

Vauvan vaatteita en ole vielä pessyt ja kun alan pesemään niin ajattelin käyttää ihan samoja pesuaineita, mitä yleensäkki käytän eli en osta hajusteettomia vain jos se on tarpeen eli huomaan aiheuttavan kutiavaa ihoa jne.. Tarkotus olisi kuitenkin pestä vauvan vaatteet nyt aluksi erikseen muista vaatteista. Miten muuten pesettekö te muut toppavaatteita tms päällysvaatteita, jotka eivät vastaa paljasta ihoa?

Sairaalakassi on vielä pakkaamatta, ei tässä vielä niin hätä ole sen kanssa, kun on miljoona muuta asiaa myös :p

Olipas mahtavaa käydä pitkästä aikaa PESULLA JA SAUNASSA!!! AAAAHHH, vastaa melkein orgasmia :D Meillä kun on täällä ollut tuota remonttia meneillään, eli vaihdettiin taloon lämmitysmuotoa, kallis öljylämmitys vaihtui täysin uudenlaiseen lämmitysmuotoon eli vesikiertotakkaan, meidän takka oli tämän alueen (keski-pohjanmaa, pohjois-pohjanmaa jne) sekä pohjois-suomen ensimmäinen vastaava ja nyt vihdoin ja viimein LVI-miehet on tullut viimeistelemään elokuun lopulla alotetun remontin. Meillä onkin sitten ollut tässä veet poikki pari päivää ja nyt kun veet on saatu taas kulkemaan niin tulee ainoastaan kylmää vettä. Tänään päästiin onneksi appiukolle ja tämän vaimokkeelle saunomaan! :) Huomenna pitäisi onneksi olla remontin valmis, tosin vielä on tuo yks huoneremppa kesken ja ulkovarasto/lato odottaa siirtämistä pihalla. Monta rautaa siis tulessa yhtäaikaa ja on aiheuttanut ylimäärästä stressiä.

Nyt taas tuntuu, että olen ollut liian kauan koneella.. tulee huono olo eli parempi mennä pötkölleen :) Toivotan teille muille parempia vointeja!!!!! =)

Henuliini ja masuasukki rv 33+4

Yhteistyössä