Marraskuu 2005

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 12
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Laittelenpa vielä lisää tekstiä..

Poika on nyt muutamana yönä herännyt n. 1.00 itkemään.. ensimmäisenä yönä kun heräsi, tarjosin tissiä, vaikka tiesinkin että ei ole nälkäinen, koska tähänkin asti on nukkunut 20-05/06 ilman syömisiä. No, laiskasti imi tissiä ja vähän ajan päästä nukahti uudestaan. Kahtena edellisenä yönä en ole ollenkaan tarjonnutkaan tissiä, ettei sitten jää tavaksi - vaikka tissillä varmasti saisinkin pojan nopeasti nukahtamaan uudestaan. Silittelyä ja sylissä hyssyttelyä, sillä tavalla olen rauhoitellut, viime yönä nukahti jo n. 15 minuutin kuluttua heräämisestä. Vettä tarjosin nokkamukista pari hörppyä. Mitä lie yöheräämistä, siitä eteenpäin kuitenkin nukkuu sitten taas aamuun asti. Vaikkakin heiluu sängyssä kuin mikäkin ja milloin löytyy mistäkin kohtaa sänkyä, yleensä ihan sängyn päädystä, poikittain..

Päiväunet meillä siis myös menee milloin mitenkin, ei näköjään mitenkään tavatonta - niin kertomanne mukaan muillakin. Välillä nukkuu yhdet pitemmät ja parit lyhyet (kuten tänään) ja välillä taas useat lyhyet. Ota siitä sitten selvää.. :)

Nyt lähden nukuttamaan, illat on myös olleet viime aikoina vaikeita - siis tuo nukkumaan käyminen.. ei todellakaan enää nukahda itsekseen sänkyyn (kuten joskus..) vaan vaatii silittelyä ja vieressä oleskelua. Onneksi se useimmiten auttaakin, kunhan vain istuu sängyn vieressä kunnes nukahtaa.. Hassu pieni mies.. :))

Meillä nukuttaminen sujui tänään hiukan paremmin kuin eilen illalla, sillä eilen siihen meni kaiken kaikkiaan 1,5 tuntia. Nostin pojan kolmesti omaan sänkyyn ja aina hän heräsi uudestaan ja alkoi itkeä, kunnes otiin viereeni parisänkyyn. Siinä hän heilui ja pyöri aikansa ja sitten taas nukahti. Lopulta en enää uskaltanut nostaa häntä omaan sänkyynsä.

Poika meinasi herätä kahdelta, mutta silittelin ja paijasin. Siihen meni varmaan 1/2 tuntia - tunti (en katsonut kellosta), mutta viimein hän vaipui uudelleen syvään uneen, enkä siis imettänyt. Vasta kello 6 syötin ja sitten jatkettiin unia vielä 7.30:een asti.

Tänään nukuttamiseen meni puolisen tuntia. Nostin pojan jälleen omaan sänkyyn ja hän heräsi. Sen jälkeen luovutin ja annoin siis jäädä meidän sänkyymme nukkumaan. Ja mies siis nukkuu taas pojan tulevassa huoneessa.

Joku unikoulu täytyy aloittaa. Yösyötöt jotenkin jaksan, jos niitä ei kahta enempää ole, mutta tuo nukuttaminen käy voimille, samoin kuin se, että poika ei nuku omassa sängyssä.

Nostellaanpa vähän, ettei ihan kadota...
Heräsin juuri, tuli otettua puolentoistatunnin päiväunet ja poika nukkuu edelleen sängyssään!!! On tänään nukkunut paljon; aamulla heräsi 8.00, ja ekat päikkärit nukkui 9-11. Sitten käytiin kaupungilla ja nukkui autossa mennen tullen 2*15 min. Ja nyt sitten nukkunut klo. 15. eteenpäin.. harvinainen päivä! No, minäkin sitten kävin sänkyyn ja unihan siinä tuli! Nyt taidan mennä kahvin keittoon, jos vähän piristyisi.

Tervehdys!

Tänneppä ei mitään erikoista. Rankka viikonloppu menossa kun olen ihan yksin kotona, tai no onhan poika ja koira seurana. Mies työreissussa koko vkonlopun ja isommat lapset isällään. On ollut kyllä aika rankkaa. Toisaalta hyvä kokea tätä näinkin, niin osaa toista arvostaa paremmin. Ei tuo lasten hoito yksistään vaan kun koirakin pitää siihen samaan yrittää hoitaa ja ulkoiluttaa. Siskon lapset olen saanut käyttämään illat koiran ulkoiluttamiseen, mutta muutoin itse hoitanut. Aamulla 6 ollaan herätty ja ei kun 8 vaan lähteä ulos koiraa käyttämään. Poika otti eka tirsat tuolloin ja ei muuta kuin ulos. Sitten kun säät ovat olleet mitä ovat olleet, niin on sitä saanut suunnitella. Siskon luona kävin illanistujaisissa ja totesinkin sille, että on sillä vaan todella ollut rankkaa kun hänellä oli minun iässäni kaksoset! Huh, huh. Onneksi yöt ovat edelleen menneet hyvin ja poika nukkuu eikä heräile välissä.

Tänään kokeiltiin kaupan kala-annosta syödä ja siitä ei kyllä pidetty ollenkaan. Itsekkin maistoin ja totesin: yäk. Itse olen tehnyt kaikki soseruuat ja voin kyllä todeta, että omatekoiset on parempia. Pitäisi tietenkin noita kaupankin juttuja maistella, kun ainakin kesällä niihin joutuu reissussa tottumaan. Ehkäpä ne muut maut ovat parempia. Nauhalihaa ja kanaa on maisteltu ja etenkin kana tuntuu olevan lempparia. Possu odottaa tekijäänsä ja katotaanpas miltä se maistuu. Kaupan hedelmäjutut ovat in, mutta jogurtti ei tunnu olevan oikein hyvää.

Riitelystä oli jotain puhetta. Kivaltahan se ei lapsesta kuullosta ja etenkään kun pieni ei ymmärrä mistä on kysymys. Isompana sitä ei saisi edes välttää vaan kyllä lapsen on nähtävä sekin puoli. En usko, että näistä täällä olevista riitelyistä mitään traumoja lapselle on kenellekkään syntynyt.

Liikuta ei muuta kuin akselin ympäri ja hampaita ei ole tullut. Siinäpä tärkeimmät:) Päiväunet meillä menee kutakuinkin aika hyvin ja yleensä ovat n. 3 tunnin mittaiset. Illalla puolen tunnin tirsat ja sitten 10 maissa yöunille ja ylös noustaan yleensä 6 aikaan. Pojalla on ihana tapa herättää meidät. Mölyää itsekseen vain sängyssään aikansa ja sitten jos ei jonkun ajan päästä olla vieläkään nostettu meidän sänkyyn, niin sitten vasta alkaa itkemään. Ei monestikkaan ole yöunilta herännyt suoraan huudon kanssa. Jännä juttu.

Jahas, vähän aikaa tv:n katselua ja sitten kyllä on mentävä nukkumaan. Kyllä minua väsyttää! Onneksi kotijoukot tulevat huomenna kotia.

Heips taas! :))
Poika nukkuu ja miestä odottelen töistä kotiin saapuvaksi. Tulisi jo!
Riitelemisestä: Ei varmasti vauvasta kuullosta mukavalta, mutta en usko että siitä mitään traumoja kuitenkaan saa.. Tänään poika kyllä säikähti kun komensin koiraa kovalla äänellä, kävi itkemään.. Mutta välillä kun ollaan miehen kanssa kinasteltu, ei ole ollut moksiskaan. Meillä ei kyllä mitään huutoriitaa saa edes aikaiseksi, mies ei sellaiseen ryhdy. Ennemmin vetäytyy hiljaisuuteen.. ja sekös se minua sitten välillä ärsyttääkin, kun olisi helpottavaa huutaa raivo pihalle... siis HUUTAA!

Poika oli nyt illalla ennen nukkumaan menoaan taas tosi iloinen, hassuteltiin ja naurettiin yhdessä... on kyllä ihana tapaus, kertakaikkiaan! Liikuta ei meilläkään vielä, yritystä kyllä on.. aina välillä! :) Nyt on yritetty aktivoida kääntymään - ja kyllä kääntyykin kun kyljelleen laittaa, mutta oma-alotteisesti ei kyllä käänny!

Joo, mutta nyt lähden laittamaan saunan kuumaksi!

Moi vaan!

Meillä oikeestaan menee elämä samaa rataa...tyttö ryömii huoneesta toiseen ja minä seuraan perässä! :) No, ei onneksi ihan koko aikaa tarvi seurata kun kuulee kyllä mitä neiti touhuaa.

Nukkunut on ihan jees omassa huoneessaan, yöllä ehkä pari kertaa käyn tuttia laittamassa, joskus en sitäkään! Eli tosi paljon paremmin kun esim. kuukausi sitten!
Nukkumaan laittaa ysin aikaan ja herää syömään 6-7 ja ylös 8. Mulla on näköjään ihan sama kuinka monta tuntia nukun, 4 vai 7, ja silti väsyttää aamulla...mä oonki aina ollut aamu-uninen!

Selvisi sekin, että aloitan työt heti kun ä-loma loppuu, mutta käyn vaan ""extraamassa"" pari iltaa viikossa, mies hoitaa silloin tyttöä. Eli periaatteessa olen kuitenkin hoitovapaalla! Mukavaa! :)

Joo tuosta riitelystä..meillä jos tapellaan niin se on kyllä sellasta huutoa, kun ollaan kumpikin tosi tempperamenttisia. Minä varsinkin! Muutaman kerran ollaan tapeltu, mutta onneksi tyttö on ollut silloin nukkumassa eikä ole herännyt!

Hassua miten on tasottuinut elämä niistä alkuajoista...meillä oli ekat kolme kuukautta sellaista hakemista ja kumpikin väsyksissä niin tuli kinasteltua suurin piirtein koko ajan! Mutta nyt on onneksi tasoittunut mukavasti!

Niin päiväunista oli ollut puhetta...meillä nukkuu ne ihan hyvin, 2-4 tuntia ulkona ja sisällä iltapäivästä puolen tunnin tirsat.

Okei nyt täytyy mennä hommiin! Palataan!

Vipe, ihmettelit, kuinka poikanne jokeltelee herätessään yöunilta. Ei meidänkään poikamme itke juuri koskaan herätessään yöunilta. Alkaa heti jutella ja touhuta.

Voi ei, nyt lakkas ilmakylvyt kiinnostamasta, on mentävä.

Sama täällä.Poika ei koskaan itke yöunilta herätessään.

Poika on nyt kuukauden verran osannut kääntyä vatsalleen ja koko ajan on ollut yrotystä ryömimiseen mutta ei vielä pääse eteenpäin.Joitakin kertoja on itse päässyt kääntymään myös takaisin selälleen.Tosi napakasti jo seisoo jops kannattelee jalkojen varassa.

Oli juuri vähän kipeänä.Ensimmäistä kertaa kuumeessa.Eilen ei enää ollut kuumetta.Ja tänään käytiinkin jo pitkällä vaunulenkillä sekä papan ja enon synttäreillä.

Ollaan ensi viikonloppuna lähdössä pojan kanssa ekaa kertaa reissuun.Käydään Järvenpäässä ylioppilasjuhlissa ja Espoossa kummeilla kylässä.

Pojan nukuttamiseen meni taas noin 50 minuuttia. Tämä käy voimille. Ensin imetin pojan ja sitten jäimme yhdessä makailemaan parisänkyyn. Poika vääntelehti ja kääntelehti edestakaisin, kuten yleensä ja aluksi jokelteli innoissaan. Sitten tahti vähän hiljeni. Annoin unilelun käteen ja toivotin hyvät yöt. Poika räpläsi kättäni ja lelua aikansa. Sitten alkoi itku ja tuttikaan ei pysynyt suussa. Otin pojan syliin ja lauloin. Itku hiljeni pikku hiljaa ja viimein poika sulki silmänsä. Laskin hänet sängylle ja vielä hän itki hieman. Meni hetkeksi hänen viereensä ja odotin, kunnes tuli hiljaista. Tällaista tämä on joka ilta. Menee 30 min - 1,5 tuntia. Tänään en edes uskaltanut enää nostaa poikaa omaan sänkyynsä.

Poika nukkuu tänään isänsä kanssa ja minä menen pojan tulevaan huoneeseen. Viime yö olikin taas hyvin rikkonaista pätkäunta. Sen lisäksi, että imetin poikaa kolmesti, kävin yhtä monta kertaa vessassa. Mua pissattaa noin kolme kertaa yössä ja joudun menemään ekan kerran vessaan jo noin 1/2 tuntia nukahtamisen jälkeen. Mitään tulehdusta ei ole, se on tutkittu. Lääkäri sanoi, että mitään ei voi tehdä, niin kauan kuin imetän, eikä asiaa sitten edes ole tutkittu sen enempää. Lääkäri vain totesi, että pitäisi välttää juomista klo 18:n jälkeen. Hehheh. Ainakin niin kauan kun imetän, mun on vielä pakko syödäkin klo 18:n jälkeen.

Tervehdys kaikille!

Onpa taas viikonloppu menny ettei ehtinyt edes kirjoituksia lukemaan saatika sitten kirjoittamaan. Miehen vanhemmat ja pikkusisko kun tulivat torstaina jo kylään ja eilen lähtivät. Alkoi jo pinna kiristymään pikkasen...

Lauantaina oltiin siellä miehen työpaikan 50v. juhlissa koko päivä. Lähettiin 11 jälkeen päivällä ja tultiin kotiin kolmen maissa yöllä. Hyvin oli menny pojalla kotona mummin kanssa. Vähän jänskätti nukkumaan meno, mut hyvin se oli sekin sujunut. Me nautittiin miehen kanssa juhlista, teatterista, 5 ruoklajin illalliset viineineen ja drinkkeineen ja lähettiin vielä käymään kavereitten kanssa baarissa kun harvoin tulee käytyä yhdessä missään. Ekaa kertaa oltiin ulkona yhdessä Onnin syntymän jälkeen. Oli mukavaa, mutta ei oo kyllä mitään hinkua uudestaan päästä ihan heti.

Pitää jatkaa myöhemmin, nyt pitää mennä laittaa vaippa ennenkuin on pissat matolla, jollei ole jo...
Myy

Heippa täältäkin taas,

Gilda: Meillä on nykyään myös vaikeaa tuo nukahtaminen. Ensinnäkin rytmi on vaihtunut niin ettei poika nukahda ennen puolta yhtätoista vaikka olisi viimeisiltä päikkäreiltä herännyt puoli viisi! No, sitten sängyssä vielä touhuaa ja aikansa touhuttuaan alkaa itkeskelemään ja sillon on jo tosi väsy. Sitten me nukutaan puoli kymmeneen aamulla.... Varmaan joku vaihe taas...

Ja mä heräilen oman ""univammani"" takia tunnin parin välein... hohhoijaa... On ihan väsynyt ja illalla ei aina tule uni ja aamuyöllä voi valvoskella...

Pojalla on taas tullut ihottumaa. Kasvoissa vähemmän, mutta leuan alla kaulalla ja solisluiden kohdalla enemmän ja tuntuu, että oli levinnyt taas yön aikana hurjasti. Mennään tänään lastenlääkärille mehiläiseen, ei ollut aikoja lasten allergialääkäreille : I

Meillä ei vieläkään kontata, kädet hapuilee jo vähän siihen tyyliin, hiukan on mennyt eteen ja taaksepäin kontaten. Muuten liikkuu jotenkin takaperin ryömien ja käätyillen, mutta paljon pääsee liikkumaan niinkin. Kaikkea pitää kurotella konttausasennossa kädellä ja sitten joskus aina kaatuu sieltä korkealta ja kauhea pään kopsahdus kuuluu, kun kopsahtaa maahan. Ei kai siinä voi mitään käydä?? Oon miettiny jo sellasen pehmustelakin hankkimistakin...

Joku kyseli vierastamisesta jossain vaiheessa, meillä sitä oli kolmen-neljän kuukauden paikkeilla, ei enää.

Varsinaista reissaamista alkuviikko, tänään sinne lääkäriin, huomenna hammashoitajalle... No, hyvä, että on jotain ohjelmaa, kun näyttää kovin sateiselta taas =)

Nyt voi taas jatkaa kun poitsu meni taas nukkumaan. Heräsi tuossa aikaisemmin päikkäreiltä tunnin jälkeen ja olikin nyt jo aivan yliväsynyt, nukahti itkeskellen vaunuihin.

Meillä on poskien iho parantunut aivan huomattavasti sen jälkeen kun koira löysi uduen kodin ja sain kunnolla siivottua koiran karvat (suurimman osan siis) pois. Myös iltainen oksentelu on loppunut sen jälkeen kun lääke vaihdettiin. Joten sillä sortilla asiat hyvin.

Joku taisi kysellä vierastamisesta. Onnilla on muutaman kerran ollut pientä sellaista, et kukas tuo on ja tullut huuto kun ei ookkaan ollut äitin/isin sylissä. Mutta eipä juurikaan vielä vierasta.

MEillä on sen verran rytmi muuttunut, että aamulla kun herätään maito juomaan 5-6 välillä niin jatketaan unia yhdessä sitten 8-9 asti. Ennen kun piti nousta ylös ja touhuta 1-2h ja sitten mentiin taas nukkumaan. Äitistä tää on ihan toimiva systeemi... =) Sitten mennään päikkäreille 11-12 välillä. Ja iltapäivästä 16-17 aikaan vielä uudestaan. Ja nukkumaan kasin maissa.

Piti lähteä käymään poitsun kanssa kaupassa hakemassa salaattitarpeet vaan jää käymättä kun tulee ihan älyttömiä sadekuuroa vähän väliä. Saa mies käydä kun tulee töistä, on pari kaveria tulossa illalla grillaamaan ja saunomaan kun on vapaapäivä miehellä huomenna.

Jaa, mutta nyt laittaa pyykit kuivumaan.
Myy

Meillä on nyt ollut jonkin aikaa ihan selkeä rytmi, ainakin siis syömisen suhteen, ja siinä sivussa sitten nukkumisrytmikin on melkein sama joka päivä ellei sitten lähetä päiväuniaikaan johonkin niinkun tänään lähettiin kauppareissulle...
Ja tyttö söi viimeyönä vasta puol kuuden aikaan joten ehkä sen saa kohta venytettyä niin ettei syö yöllä enää ollenkaan.

Meillä hajos toinen autokin sitten tänään (siis mun auto), ens maanantaina viedään korjaamolle ja ne kattoo kannattaako enää ees korjata. Tylsää, täältä on kuitenkin aika paljon matkaa kaupungille että olis se kiva toinenki auto olla. Tuntuu että meillä hajoo kaikki, just meni kylmiö rikki ja astianpesukonekin on hajalla... Eipä tarvi miettiä mihin rahansa laittaa:/

Eilen muuten tyttö ekaa kertaa ihan tosissaan yritti ryömiä, oikeen kauheella raivolla mutta ei päässyt mihinkään... hassun näköstä:)

Ja sitte on alkanu päristämään joka kerta kun laittaa ruokaa suuhun, oli se mitä ruokaa hyvänsä. Onko muilla ollu tällästä? Tosi kiva kun on sitten kaikki paikat pöperössä:(

Poika nukkuu pitkästä aikaa sisällä päiväuniaan. On nukkunut jo tunnin. En tosin uskaltanut häntä parisängystä omaan sänkyynsä nostaa.

Viime yönä poika nukkui isänsä kanssa. Hän nukahti klo 21 ja oli herännyt syömään klo 1. Vähän oli itkettänyt ja nukahtaminen oli kestänyt hetken, yhteensä poika oli ollut hereillä puolisen tuntia eli puoli kahteen asti.

Heräsin ekan kerran 5.30 vessaan. Kurkkasin makuuhuoneen suuntaan ja näin, että pöydällä oli vielä toinen valmiiksi otetuista Nan-purkeista avaamattomana. Laitoin viereen lapun miehelleni, että herättää mut imettämään, kun poika herää.

Heräsin uudestaan 7.40 eli silloin, kun poika useimmiten herää. Ihan hiljaista edelleen. Kävin pesulla ja keitin puuron. Söin aamiaista ja luin Hesarin. Yhä poika nukkui isänsä kainalossa. Vasta 9.00 he heräsivät! Mahtavaa. Saa isä luvan nukkua pojan kanssa useammin.

Olen nyt lukenut kaiken vauvojen unesta, minkä vaan olen käsiini saanut. Unikoulusta on yllättävän vähän yksityiskohtaista tietoa. En oikein ole varma, miten kaikki käytännössä pitäisi tehdä. Tarkoituksenamme on siis opettaa poika nukahtamaan ja nukkumaan omassa sängyssä. Emme ole tarkoituksellisesti valinneet perhepetiä, vaan tähän on ajauduttu. Eikä meillä ole mikään perhepeti, sillä toisen vanhemmista on aina nukuttava toisessa huoneessa. Emme mahdu kaikki 160 cm leveään sänkyyn. Jotkut ehkä mahtuvat, mutta me emme. On vaikea nukkua, kun saa pelätä, että kääntyy pojan päälle.

Päristelystä: poika päristelee ruualla silloin tällöin, mutta lopettaa yleensä pian. Enemmänkin meillä on nyt ongelmana, että poika ei aina syö. Pitäisi ilmeisesti olla juuri sopiva hetki. Poika ei saa olla liian nälkäinenkään. Silloin hän haluaa rintaa ensin ja sitten hän onkin liian kylläinen syödäkseen kiinteitä. Aluksi puuro meni joka kerta erittäin hyvin kaupaksi. Nyt vähintään joka toisella kerralla käy niin, että poika syö vain muutaman lusikallisen. Kasvis-lihasose yleensä maistuu (tänään ei maistunut) ja hedelmäsose maistuu aina.

Vielä emme ole saaneet viidettä kiinteää ateriaa mahtumaan päivään mitenkään. On varmaankin tärkeämpää varmistaa, että poika saa yhä tarpeeksi maitoa.

Meillä nukutaan yhä kolmet päiväunet. Välillä olen miettinyt, ovatkohan viimeiset vähän liikaa, mutta eilenkin poika oli tosi väsynyt noin klo 18, joten lähdimme silloin vielä noin puolen tunnin kävelylle. Poika nukahti heti ja heräsi samantien, kun tultiin sisään. Tänään ekat päiväunet olivat vain noin 40 minuutin mittaiset. Toisinaan poika nukkuu parikin tuntia.

Ryömiminen ei onnistu vieläkään. Poika pääsee eteenpäin jotenkin vääntäen ja kierien, mutta usein hän liikkuu tahattomasti taaksepäin ja turhautuu, kun joutuu kauemmaksi ja kauemmaksi tavoittelemastaan tavarasta.

Neljäs hammas on jo näkyvissä. Pojalla on siis kaksi alahammasta ja kaksi ylähammasta, mutta ylähampaat eivät ole ne etummaiset, vaan niistä seuraavat.

Juttua riittää. Poika pälättää ja hihkuu taukoamatta. Välillä ääni on todella kova. Korkeusasteet vaihtelevat paljon: toisinaan poika örisee ja kähisee matalalta ja toisinaan kiljahtelee korkealta.

Syötän pojan yleensä sylissä. Se tuntuu toistaiseksi helpommalta kuin syöttötuolissa syöttäminen, mistä seuraa vain sotkua. Poika istuu kyllä syöttötuolissa mielellään katselemassa, kun me syömme. Välillä olen antanut hänelle kurkunpaloja naposteltavaksi. On se kiva, kun meillä on lasipöytä ja poika taputtaa sitä kuolaisilla käsillään!

Meillä on sama homma syömisen suhteen kuin Gildalla. Paitsi ettei meillä päristellä vaan kiljutaan, huojutaan, sohitaan käsillä, ponnistellaan jaloilla (syöttötuolin jalkatuesta) ylöspäin jne.
Välillä syöminen onnistuu hyvin, mutta välillä siitä ei tunnu tulevan mitään. Ja syöttöajankohta on tärkeä. Liian nälkäisenä itkee (lue karjuu) rintaa ja jos ei ole yhtään nälkäinen koko homma menee vaan leikkimiseksi. Ja sitten suu napsahtaa kiinni...
Rasittavaa!

Liikkumisesta, meillä on ryömitty kuukauden päivät ja konttaamista harjoiteltu yhtä pitkään. Pojan lempiasento on kontallaan huojuminen edestakaisin. Vielä se ei ole hoksannut miten siitä asennosta saisi vauhtia eteenpäin. Ehkä ihan hyvä juttu! Nytkin saa nostella kissojen ruokakuppeja vähän väliä pöydälle. Vaan olisko tosta haittaa jos hän niitä maistelisi. Tiedä vaikka maistuisi paremmin kuin äidin keitokset...;)

Tänään poika pääsi jonkin matkaa lattialla eteenpäin kun oikein ponnisteli.. ei vain oikein ole hoksannut taktiikkaa, usein yrittää niin että pylly nousee mutta kasvot painuu samaan aikaan maahan.. no, jospa se siitä, pikkuhiljaa, kiirettä ei ole!

Minä syötän pojan useimmiten sitterissä, on helpompaa kuin syöttötuolissa. Syöttötuolissa pää heiluu ja huojuu ja kädet, tuntuu että on ihan sotkemista. Tykkää kyllä meilläkin poika istua syöttötuolissa kun me syödään ja samalla imeskellä maissinaksuja.. :)

Meilläkään ei poika itke herättyään (yöunilta tai päikkäreiltä) jollei sitten herää kesken unien (säikähtää jotain kovaa ääntä..), vaan juttelee ja touhuaa sängyssä tai vaunuissa. Aamuisinkin saattaa tunninkin touhuilla sängyssään ennenkuin alkaa vaatimalla vaatia äiskän/iskän hereille - ottaa sukat pois jalasta ja imeskelee niitä, ""painii"" sängyssä olevien pehmolelujen kanssa ym..

Poika nukkui toisen yön peräkkäin isänsä kanssa. Taas hän söi vain kerran ja nukkui yhteensä 12 tuntia.

Ensi yönä poika nukkuu taas minun kanssani. Saa nähdä, miten käy.

Lähden kohta kuntosalille ja poika menee vaunulenkille isänsä kanssa.

Oltiinpa tipahdettu ihan toiselle sivulle.. joten: nostoa!

Poika nukkui viime yönä ekaa kertaa eläessään koko yön 20.30-8.00 ilman syöttöjä!!! yleensähän syö tuossa 5-6 maissa aamulla.. nyt oikein hämmästyin kun heräsin ja katsoin kelloa, eikä tuolla lapsella vieläkään mikään hurja nälkä ainankaan näyttänyt olevan; siellä vaan touhuili taas sängyssään. Eli, taitaa pärjäillä jo ihan ilman sitä aamusyöttöäkin..

No nyt on sitten lääkärit ja hammashoitajat käyty. Pojalla oli kaulaan iskenyt joku sieni-ihottuma ja sai siihen hoitovoiteen, onneksi ei ollut mistään ruuasta. Ja lääkäri totesi pojalla atooppisen ihon. Ottaa aivoon, kun neuvolassa vaan lässytetään ja seurataan ja katsellaan ja iho on ollut selkeästi atooppinen. Kaipa sitä olisi pitänyt vaan heti olla niin järkevä ja marssia yksityiselle lääkäriin. Se on rahallinenkin hyöty, kun sairaus on diagnosoitu, perusvoiteet saa halvemmalla reseptillä ja ne saa myös vakuutuksesta. Murrr... Mutta onneksi asia on nyt selvitetty!

Ja hammashoitajalla ei mitään kummempia, äidiltä sylkitesti ja poitsu sai valita hammasharjan ja naama oli kuin naantalin aurinko =) Sai myös pieniä fluoritabletteja, miten ihmeessä niitä uskaltaa suuhun laittaa??

Poitsu ei suostunut nukkumaan vaunuissa tänään, nyt nukkuu jo toista tuntia sisällä... Ja yön nukkui vieressä, kun heräsi yöunilta tunnin nukuttuaan ja itkeskeli eikä meinannut millään lopettaa. Yläien näyttää kyllä siltä, että hammas tulee läpi minä hetkenä hyvänsä...

Mutta nyt pitää mennä sosetalkoisiin, naudanlihat on olleet jo kiehumassa aika pitkään, pitää kuoria vielä perunatkin joukkoon...

Meillä ei ole 7 kk neuvolaa, eikä hammashoitajasta ole puhuttu vielä mitään. Miten muilla helsinkiläisillä, onko teillä ollut jo puhetta hammashoitajalle menosta?

Seuraava on 8 kk neuvola ja silloin on lääkärikin. Meidän alueellamme ei ole ollut omalääkäriä vuoteen, vain sijaisia. Nyt on kuulemma satu joku vakilääkäri, mutta aloitusaika on jotenkin epäselvä. Siksi emme ole saaneet vielä varattua aikaa lääkärille.

Mies lähti kaverin kanssa katsomaan bändiä. Poika nukahti itkun jälkeen noin 20.45. Hän nukkui päiväunia tänään tavallista vähemmän: aamupäivällä 1 t 15 min ja iltapäivällä 40 min. Onkohan nyt jotenkin rytmi vaihtumassa?

Sängystä kuuluu ihmeellistä örinää aina välillä. Poika ääntelee oudosti...

Tyttö on nukkumassa ja mulla ei vielä väsytä, joten kirjoitellaanpa tänne...

Gildalle tuosta nukkumisesta piti sanomani, että meillä kans tyttö jos nukkui isänsä kanssa, ei heräillyt juuri ollenkaan tai jos oltiin mummolassa ja nukkui mummin kanssa, sama homma: ei heräillyt. Tulin siihen tulokseen, että mä menin liian herkästi siihen soheltaan, niin tyttö alkoi heräileen enemmän. Iskä kun ei kuule kaikkia ähellyksiä! :) Oma huone auttoi kummasti!
En nyt muista oliko teillä tällaisia ongelmia, mutta kuitenkin...jos jotain apua olisi! =)

Meillä on tällä viikolla tuo 7kk-neuvola, koska tytön painoa pitää seurailla... olen antanut ruokaa 4 tai 5 kertaa päivässä, joten luulisi painon nousevan! Ihan kiva rytmi on kuitenkin muodostunut.

Tyttö otti ekan kerran eilen pari konttausaskelta! Muutenkin tykkää huojua konttausasennossa, niinkuin joku muukin mainitsi! Sitten hänellä on sellainen ""hengailuasento"", puoliksi istuu ja puoliksi on kyljellään. Siitä on mukava katsella välillä ryömimisen ohella! :)
Istuminen onnistuu tuetta, muttei itse pääse istumaan ja on muutenkin vähän hempulaa se ""istuminen"".

Jeps, nyt taidan mennä hetkeksi sohvalle...

Vilma, kiitos vinkistä. Meillä tosin on ongelmana saada poika nukahtamaan ja nukkumaan omassa sängyssä. Emme siis voi häntä suoraan omaan huoneeseen siirtää, vaan ensin pitäisi unikouluttaa edes omaan sänkyyn.

Meidän poikamme taitaa olla vähän laiska. Ei varsinaisesti ryömi vielä. Jos vaan mahdollista, vetää lelun luokseen kiskomalla mattoa tai peittoa, jonka päällä lelu on.

Kurkku on kuin raastinrauta, pää särkee ja muutenkaan olossa ei ole kehumista. Onneksi poika kuitenkin vielä touhottaa tuossa terveenä. Mies on jo viikon verran kärsiny kurkkikivusta ja pikku flunssasta. Ei kivaa!

Meillä ei ryömitä vielä yhtään, taaksepäin menee kun työntää itseään käsinojaan niin liukuu vahingossa aina taaksepäin. Napansa ympäri osaa pyöriä ja lelun saa jos on tarpeeksi lähellä niin menemällä kyljelleen ja ""heilauttamalla"" itseään pikkasen lähemmäs. Mutta lelu ei tosiaan saa olla kovinkaan kaukana tai menee hermot.

Meille tarjottiin 7kk neuvolan sijasta aikaa perhetyöntekijälle. Tarjotaan täällä kaikille ensimmäisen laspen saaneille, kieltäydyin nyt kuitenkin ajasta. Sanoin, että otan kyllä itse yhteyttä jos tarvitsen keskusteluseuraa tai apua. Varsinkin kun olen kahdelta kaverilta kuullut vähemmän mairittelevia kommentteja tästä perhetyöntekijästä. 8kk neuvolassa meilläkin sitten lääkäri ja hammashoitajalle on aika kesäkuun lopussa eli kun on 7,5kk.

Nyt laittamaan aamupalaa pojalle ja vaikka sänkyyn pötköttämään yhdessä!
Myy ja Onni

Kohta ollaan lähdössä 6 kk neuvolaan. Tulen sitten myöhemmin laittamaan mitat, mutta nyt kuulumisia.

Meillä nukutaan edelleen 1-3 tunnin pätkissä. Raskasta on. Entiset 8 tunnin yhtäjaksoiset unet ovat enää vain haalea muisto. Tyttö itkee aina herätessään niin paljon että on pakko nostaa syliin. Hoksasin nyt kuitenkin että turha yrittää nukuttaa uudelleen syliin vaan laittaa heti takaisin sänkyyn rauhoituttuaan niin nukahtaa sinne. Yleensä on aivan unessa kun itkee ja harvemmin pelkät pyllyn taputtelut auttaa ja yleensä on mahalleen kääntynyt. Onko kellään vinkkejä? Alan olla aika epätoivoinen.

Syömisestä: Meilläkin pärisytellään aina välillä tai yskähdellään ja sitten ruuat onkin äidin päällä. Meillä myös tuo ajankohta on tärkeä. Jos liian nälkä haluaa rintaa ja jos ei nälkä niin alkaa vaan pelleillä ja naureskella ja siinä ei auta vaikka kuinka yritän olla totinen ja sanoa että nyt syödään.

Tein nyt sitten kana, bataatti, peruna sosetta ja tuli kyllä sileää ja niin paljon paremman makuista kuin ne kaupan. toivotaan nyt vain että tyttö oppii syömään sitä ja muita itsetehtyjä.

Gilda: Meilläkin tyttö oppi eilen örisemään. Oikein sillain matalalta ja möriästi. Ollaan kyllä monet naurut saatu ku ollaan sitä kuunneltu. Toisesta ääripäästä toiseen, ensin kiljuttiin kovaa ja korkealta ja nyt öristään matalalta =)

Nyt ei muistu muita puheenaiheita mieleen. Täällä edelleen sataa, alkaa jo tympästä tämä sisällä istuminen. Tänään on onneks kyläily päivä niin ei ihan tylsisty.

Yhteistyössä