Marraskuu 2005

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 10
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eli nyt on 6 kk neuvola käyty: pituutta tulee, painoa suhteessa vähemmän. Muuten perustyytyväinen ja aktiivinen tyttö.

Meille sanottiin, että pitää alkaa antamaan viidesti päivässä kiinteitä. Kauhee lisäys, mutta sanoi että maito ei ole enää pääasiallinen ruoka. Ja kun liikkuu niin paljon, tarvitsee enemmän ruokaa. Täytyy alkaa tuputtaan joka väliin ruokaa! :)

Ja istumaharjoituksia voi alkaa tekeen. Syöttötuoli pitää ostaa, siinä on kuulemma hyvä harjoitella.

Jaa pikkukakkosesta piti mainita, ei oo ihan heti tulossa! Jotenkin tuntuu, että haluan nautiskella tytöstä ihan rauhassa ja en kyllä jaksaisikaan vielä toista! Ehkä parin, kolmen vuoden päästä.

Yritin neuvolassa kysellä vinkkejä yönukkumiseen, mutta eipä sieltä ihan hirveenä herunu mitään. Sanoi vaan, ettei kannata opettaa siihen että aina menee siihen kun itkasee. No, se on myöhästä jo! :) Pitääkö mun sit antaa sen huutaa ilman tuttia?
Alkaa oleen aika epätoivoinen olo, viime yönä ei sitten tullut uni ku vasta kahden aikaan. Alkaa vissiin oleen jo stressiä tuosta jatkuvasta heräämisestä. Ei kellään olis mitään hyvää vinkkiä tuohon meidän uniongelmaan?!

Mutta nyt lähdetään tapaamaan kaveria kaupungille, on taas kiva ilma!

Hello!

Mitähän täällä olikaan keskustelua... Päällimmäisenä mielessä nuo ruokajutut ja sitten istuminen.

Meillä ei sitteriä ole ollut koskaan käytössäkään. Katsottiin, että turvakaukalossa passaa ihan hyvin syödä tuohon 6 kk asti ja tosiaan on ihan hyvin mennyt. Meillä siis turvakaukalo toiminut koko ajan syöttöpisteenä ja matkakaukalona:)

Syömisestä tosiaankin. Kyllä se määrä toisinaan tuntuu tosi kamalalta ja koko ajan pitäs tuputtaa jotain ja päälle vielä maitoakin pitäisi mahtua. Otetaanpa lungisti ja tehdään niin kuin itsestä hyvältä tuntuu!
Sirenia: paljonko sulla menee maitoa nyt kun olet korvikkeelle siirtynyt käsittääkseni kokonaan? Meidän vauvat on niin samanikäisiä, että muita vertaiskohteita en osaa täältä ottaa?

Tissittely: en koko aikana ole kokenut tissittelystä mitenkään sellaista ahaa-jutttua. On ollut koko ajan vain sellainen ""välttämätön pakko"". Minusta se on tuntunut aika raskaalta kun roikkuu koko ajan minussa ja on niin riippuvainen minusta. En tiedä. Liekkö ""vanhuuden oireita"". Minulle se ei ole ollut mikään in-juttu koko aikana ja olen useasti aikonut se lopettaa, mutten kuitenkaan. Olen lapsen sitten laittanut etusijalle ja ajatellut, että kyllä se tästä joskus loppuu. Ja toisaalta kun annan rintaa ja sen päälle joskus ihan uteliaisuuttani antanut korviketta, niin sitäkin saattaa mennä 100 ml, niin tuntuu tämä kyllä yhtä tyhjän kanssa -asialta. Taitaa olla vain huvituttii nämä meikäläisen nännin päät. Siksipä Sirenia sinulta utelenkin, että paljonko sulla nyt menee maitoa päivässä?

Joo, olen aika huonolla tuulella tänään. Ei me olla riidelty, mutta kylläpä vain ajoittain kaipaan sinkkuaikaani.
Ehkä me sitten odotetaan miehiltä liikaa näissä vauva-asioissa ja sitten petytään. Minä ainakin odotin jotakin muuta ja erillaista ja ehkä kai jotain suurta. Ja nyt olen tipahtanut ja todennut, että kyllä se vain vanha totuus tuli eteen: naiset hoitaa lapset ja kodin ja mies osallistuu mitä töiltään, harrastuksiltaan ja viitseliäisyydeltään ehtii. Näin ainakin meillä. Voi olla, että elin niin kauan sinkkuelämää ja olin kasvanut jo aika itsenäiseksi ja toisaalta omat lapset olivat jo niin isoja ja nyt aloitan kaiken alusta. Joo, en halua ulkopuolisten kriittisiä kommentteja tähän saumaan. Tiedän kyllä mitä elämä on! No, olen 39 ja kun lapsi on 11 v. niin minä 50, onhan mulla vielä elämää edessä.
Tarinaa riittäisi vaikka millä mitalla, mutta en edes jaksa kirjoitaa. Looralle voisin sanoa että täältä kodista ei löydy muuta kuin sitä kantoapua. Muutenpa elellään ihan sinkkuillen sillä erolla että mies istuu sohvalla. That´s it!
On se vain kummallista. Odotus, km, ja odotus ja lapsi maailmassa. Kaikki ei edes saa lapsia. Niin, ollaanko me koskaan sitten tyytyväisiä. Minä ainakaan.

Parempi lopettaa tällä erää.

Niin, pojasta piti sanoa, että enpä tiedä mikä ihmeen itkukausi on meneillään. Illasta alkaa ja illat on yhtä kantoa. Hyvä vain, että kuitenkin 8 tunnin yöunet nukkuu. Ruoka, hammas, vatsa...? Mikä lie. Kyllä aika lailla väsyttää ja voin kyllä sanoa, että en minä nyt tästä ainakaan mitenkään kamalasti nauti. Luumukuurin aloitin, jospa ratkaisu löytyisi sieltä. Joo, nauttisin varmasti tästä jos muut asiat olisivat kunnossa ja isä vähän erillainen hoitaja. Kyllä exänikin oli parempi ja teki kaikenlaisia kotihommiakin, mutta tämä ei tee yhtikäs mitään. Jaa, minunhan piti lopettaa.

Palaillaan.

Heip!

Ei varmaan jäänyt kellekkään epäselväksi, että me ei tehdä tosiaan enää yhtään lasta. Mies varmaan suostuisi ehkä jos kovasti tinkaisin, mutta kyllä tämä ratkaisu on enemmän minun puolelta. Minä en enää halua enkä enää jaksa. Ja kyllä tainnut miehelläkin aueta silmät, että ei tämä lapsen hoito olekaan vaan pelkkää hymyä ja jokeltelua.Siihenkin voisin vielä lisätä, että jos isäkandidaatti olisi erillainen, niin voisi olla 0,1 % mahdollisuus:)
Sterilisaatio kutsuu 2 vkon päästä.

Vilma: Minäkin olen ihan liian helposti mennyt heti katsomaan kun tyttö on vähän kitissyt sängyssään. Nyt olen ottanut sellasen tavan että jos vaan vähän kitisee tai mölyää muuten vaan, eikä itke kunnolla niin en mene sinne ja kyllä se sit on nukahtanut lopulta aikansa möykättyään. Tietty käyn kurkkaamassa sillain ettei tyttö näe mua, että sillä on tutti suussa kun ilman sitä ei nukahda. Ja jos se näkee että kurkkaan sitä niin alkaa hihkua tai huutaa... Ovela pitää olla... En tiedä onko tästä sulle mitään apua kun en tiedä huutaako sun vauvasi oikein kunnolla vai onko vaan kitinää?

Vipe: Aika vaihtelevasti sitä maitoa menee. Joskus syö kerralla 150ml, toisinaan alle 100ml. Mutta aika vakio on sellaset 120-140ml kerralla eli kun n. 6 kertaa päivässä syö niin n. 700-850ml päivässä.
Minäkään en ole mitään imetysautuutta kokenut, varmaan siksikin että jouduin kumin kanssa imettämään, joskus onnistui ilmankin mutta aika taistelua se oli. Mielestäni on nyt paljon helpompaa kun tyttö on korvikkeella. Tietysti olisin toivonut että imetys olisi onnistunut kunnolla mutta minkäs teet.

Ja vähän samanlaista on meilläkin vipe tuon miehen kanssa. Jos tytöllä on kakka housussa tai paita märkänä kuolasta tai puklusta niin minun tehtävä se on kaikki hoidella kuntoon. Pystyy kyllä ihan yhden käden sormilla laskemaan montako kertaa äijä on vaihtanut vaipan ja nekin on pissavaippoja kaikki:/ Olen kans ihmetellyt sitä että kun vuositolkulla lasta yritettiin, koettiin km ja kaikki niin nyt sitten ei herraa kiinnostakaan tuon enempää tyttöä hoitaa. Illalla töistä tullessaan vähän aikaa pitää sylissä ja siinäpä se. Kyllä hän tytöstä tykkää kovasti mutta ihmettelen miksei osallistu hoitamiseen enemmän? Ihme kun suostui sen yhden yön hoitamaan kun vappuna olin baarissa.

Tyttö kääntyi tänään 2 kertaa mahalta selälleen. Ei ollut kyllä vahinko ollenkaan mutta eipä enää ole mennyt, huutaa vaan naama punasena kun väsyy mahallaan oloon.

Olin pihalla äsken ja laittelin vähän lisää multaa kukkapenkkeihin, haravoin pihaa ja muuta kivaa... Ei oo päästy lenkillekään kun kaverilla on vaunut huollossa niin ei oo lenkkikaveria. Tylsä lähtee yksin.

Juu, mutta nyt taitaa olla jollain pienenpienet kasat pöksyssä, haiskahtaa vähän siltä...

Meillä ei syöttäminen sitterissä onnistu; sitteriin ei tyttö ole koskaan suostunut menemään. Inhoaa myös turvakaukaloa. Nyt on vähän oppinut istumaan syöttiksessä ja vaunuissa pää kohotettuna. Täytyy vaan sitkeästi harjoitella syöttistä.. tyttöhän on jo yli 6kk ja periaatteessa osaa istua, mutta ei vissiin tykkää olla kahlittuna:)

Tänään mentiin puistoon keinumaan ekaa kertaa! Laitoin tytön sellaiseen vauvakeinuun ja se tykkäsi aivan hirveästi. Keinutin ihan varovasti niin että pidin koko ajan kiinni ja annoin vain pikkuruiset vauhdit. Kun vauhti loppui, tyttö alkoi heti heilua ja komentaa lisää vauhtia:)

Olipa vaikeeta päästä puhelimella ehkäisyneuvolaa.Soitin monena päivänä ja aina oli joko varattu tai ei vastattu.Soitin sitten omaan terveyskeskukseen sairaanhoitajalle joka oli sitä mieltä että asiaan pitää saada korjaus.Hänkin kyll neuvoi soittamaan ehkäisyneuvolaan mutta kun sanoin että olen monta päivää soittanut sinne niin hän lupasi laittaa ehkäisyneuvolan hoitajalle viestiä jotta tämä soittaisi minulle.Ja niinhän hän sitten soittikin.
Oli sitä mieltä että pillerien haittavaikutusta tuo minun vuoto.Sitä siis huomenna kestänyt 6 viikkoa.Mutta sanoi että varmuuden vuoksi voisi ottaa papan.Mutta jos ei tosiaan kipuja ole niin tuo johtuu pillereistä.
Voi kuulema mennä puolikin vuotta että kuukautiset ovat normaalit tai voi myös olla että jäävät kokonaan pois.Mutta minä tykkään että on säännölliset kuukautiset nii kuin ennen.Joten hän sanoi että voidaan vaihtaa entiseen pillerimerkkiin koska en enää imetäkkään.Sain maanataiksi ajan hänelle.
Mikä ihmeen väsymys minua vaivaa.Kun saa nukkuakin ihan hyvin.Tosin ei tule aina mentyä ajoissa nukkumaan.Ja vaikka välillä on mennytkin ajoissa aamulla olen sitten silmät ristissä kumminkin.Poika on aloittanyt heräämään 7 aikaan.Joskus on muutamn kerran ollut jo kuuden jälkeen sitä mieltä että nyt riittää.Nukkuu kyllä tosi hyvin.Käy nukkumaan 19.30-21.30 välisenä aikana.Ja syö aamuyöllä yleensä 4 maissa.Ei kyllä mekasta paljoa sängyssä vaikka herääkin ja on sitä mieltä että nyt yöunet riittää mutta enhän minä osaa nukkua.Juttelee ja kiekuu vain siellä sängyssä.Kun tuntuu että vaikka itselle tulee monta tuntia yöunta aamulla väsyttäisi niiiiiiiiiin paljon.Olen 4 aikaan pirteämpi kuin 7 aikaan.
Olen aina ollut tosi aamu-uninen.Mutta kyllä tähän rytmiin varmasti tottuu.Se on nyt vasta vaihtunut.

Hei taas pitkästä aikaa :)

Vappu meni tosiaan lapsellisten bileiden merkeissä. Meitä oli täällä 8 aikuista ja 11 lasta grillailemassa. Oli kyllä tosi mukavaa.

Sitten alkoikin mulla vatsatauti ja nyt kauhulla odotan onko pojalle tarttunut, ei kyllä vaikuta yhtään kipeältä, onneks.

Oon tässä pohtinut pojan isää ja sen edesottamuksia ja oon huomannut, että se on sitä tyyppiä jonka mielestä lasten kanssa on kivempi/helpompi olla, kun ne osaa kommunikoida ja niiden kanssa voi tehdä mukavia. Pienen vauvan kanssa on aika hukassa ja hänellä kuitenkin on kaksi lasta ennestään... Sitten aloin miettimään omaa isääni ja vähän samoja vivahteita löytyy hänestäkin. Joten oon tässä tullu miettineeks (kun teiänkin juttuja lukee), että josko useammatkin miehet on sitä sorttia, jotka ei oikein vauvan kanssa osaa olla...Sehän nyt ei tietysti selitä sitä miks kotona ei muuten auteta... Mutta tota kotitöiden tekemättömyyttä pidän kyllä kovin miehisenä piirteenä ;) Tiedän, että samassa jamassa olisin, jos asuttais herra isän kanssa yhessä...Tai no, kaikki kotityöthän teen tietty nytkin yksin, mut eipähän oo sitä äijää jonka aikaansaamattomuudesta tarvii vielä stressata ja pahottaa mieltään...

Täällä on ollu keskustelua pikkukakkosista...mä edelleen painin sen kysymyksen kanssa, että haluanko pojalleni puolsisarusta...Tiedän, että aivan yhtä läheisiä voi puolsisarukset olla, mut jotenkin se ajatus kokonaisuudessaan, et pitäis tavata joku uus mies joka myös varmasti hyväksyy poitsuni ja kohtelee sitä kuin omaansa...eniten huolestuttaa just se et mitä jos/kun tulee sitten se yhteinen lapsi, jääkö tämä pikkumies isäpuolen puolelta sitten vähempiarvoiseks jne jne... Päätin tässä vähän aikaa sitten lakata liikaa vaivaamasta päätäni näillä ja totesin, että mulla on vielä vuosia aikaa tottua ajatukseen... Kakkonen ois kyllä mukava asia, mut aika näyttää miten käy :)

Syömisistä: meillä on nyt syöty 5 kiinteetä ateriaa pvän aikana ja KAKS kertaa maitoa yöllä...Hitto tohon poikaan uppoo :s Nyt vaihdoin puuron iltaan ja vellin aamuun ja toivon, että näin pääsisin eroon yön ekasta syötöstä. Soseita menee n. purkillinen kerrallaan ja päälle 100ml maitoa, puuroa uppoaa n 2dl ja siihenkin 100ml maitoa päälle... Alkaa tuntumaan ihan hurjilta määriltä, mut itseasiassa puklailu on vähentynyt, joten luulis ettei sitä ruokaa nyt aivan liikaa uppoa...Eka kuukausi soseiden kanssa oli yhtä pelleilyä, mutta sinä siunattuna pvänä, ku poika täytti 5kk ja alotettiin lihat, ni alko sosehomma toimimaan :)

Pojalla on selkeesti taas joku ääntelyvaihe meneillään, kun tuntuu ettei se yhtään yritä eteenpäin eikä mitään muutakaan uutta. Juttua sensijaan riittää ja kaikenmaailman pärisyttelyjä ja ilman haukkomisia sun muita juttuja testailee. Jämäkämmäks on tullut ja viihtyy pidempiä aikoja mahallaan leluja mutustellen ja osaa jo hienosti ottaa leluja vähän kauempaakin kurottamalla, mut ei kyllä liiku mihkään muuten, ku kierimällä. Välillä kääntyy toiseenkin suuntaan mutta enimmäkseen menee vaan yhteen suuntaan...

Yläikenet pullottaa siihen malliin, et taitaa alkaa taas hampaidenteko meillä. Alahampaathan tuli molemmat samaan aikaan ja jos yläikeniä kattoo, niin sama taitaa toistua sielläkin.

Perjantaina pitäis lähteä vähän viihteelle taas ekaa kertaa kahteen kuukauteen...ihan innolla odotan vapaailtaani :D Onneks äitini on täällä lähes koko lauantain, että saan rauhassa toipua...krapulassa ei tulis kyllä mitään pojan hoitamisesta...jo sen tossa eilen vatsataudista heikkona ja todella väsyneenä huomasin,. Ei ollu kovin kaukana etten soittanu jonnekin, et tulkaa hakemaan tää poika pois, että saan potea rauhassa. Kummasti sitä sit vaan sinnittelee silti :)

Mukavaa loppuviikkoa kaikille!

-Loora-

Loora, olet kyllä oikea teräsmamma! :)
Meillä mies kyllä hoitaa tosi kivasti vauvaa ja saa pojan nauramaankin paljon paremmin kuin minä. Hassuttelee pojan kanssa tosi paljon, se on kyllä ihanaa katseltavaa! Lisää lapsia on kyllä toiveissa (kaksikin vielä saisi siunaantua..) mutta ei nyt ihan vielä, ehkä tuossa parin vuoden kuluttua voisi alkaa kokeilla saadaanko tärppi. Olemme kovasti puhuneet että kolmekin lasta voisi tulla. Minulla riittää vielä ikää noita hoidellakin.. :)

Poika kääntyy (jo n. viikon verran) mahalta selälleen, mutta toisinpäin ei edelleenkään itse ole kääntynyt sen jälkeen kun 4kk:n 3vko:n iässä kääntyili. No, ehkei se tosiaan häntä vaan huvita.. Eteenpäin on kova pyrkiminen, mutta ei vaan vielä pääse matkaan. Akselinsa ympäri kyllä pyörii kovasti.

Tänään tein taas pojalle soseita ja pakastin niitä. Nyt on jo hyvät satsit pakkasessa ruokaa. Hyvä minä! :)

Nauttikaamme tulevasta kesästä ja ihanista vauvoistamme! Elämä on ihanaa, eikö?! :)

Marraskuiset 2005

23.9. Perhonen, 23v, esikoinen, Jorvi
poika, 2040 g ja 44 cm
4 kk 6 500 g ja 61 cm

21.10. Raisa, 29v, esikoinen, Kätilöopisto
tyttö, 2860 g ja 47 cm
4 kk 6 430 g ja 61 cm
5 kk 6 900 g ja 64 cm
6 kk 7 690 g ja 66 cm

26.10. Gilda, 40v, esikoinen, NKL
poika, 3 350 g ja 52 cm
4 kk 8 210 g ja 67,5 cm
5 kk 8 810 g ja 69 cm
6 kk 9 310 g ja 72 cm

26.10. Elovena, 25v, esikoinen, SSS
poika, 4130g ja 53 cm
4 kk 9 550 g ja 70 cm
5 kk 9 950 g ja 72 cm

7.11. Vilma, 26v, esikoinen, LKS
tyttö, 3440g ja 49cm
4 kk 6 180 g ja 64,2cm
5 kk 6 680g ja 66,5cm
6 kk 7 140g ja 69,2cm

7.11. Tiikeri, 21v, esikoinen, HYS
tyttö, 2492g ja 49,5cm
4 kk 6 625 g ja 65cm
5 kk 7160g ja 67.1cm

8.11. Perunapelto, 29 v, esikoinen, NKL
poika, 3650g ja 50 cm
4 kk 6 885 g ja 63,8 cm
5 kk 7 440 g ja 65,1 cm

10.11. Pirpana, 31v, kakkonen, Porvoon sairaala
tyttö, 3920g ja 53cm
4 kk 6 800 g ja 62 cm
5 kk 7 200 g ja 65 cm

11.11. Leenu, 26v, esikoinen, PHKS
poika, 4270g ja 52cm
4 kk 8 350 g ja 65,5 cm
5 kk 9000g ja 69 cm

12.11. Tuimaliini, 29 v, esikoinen, PKKS
tyttö, 3270 g ja 47 cm
4 kk 7000 g ja 63 cm

14.11. Tulppaani, 30v, esikoinen, Salon seudun sairaala
tyttö, 3520g, 51 cm
6 510 g ja 63,5 cm

14.11. Memmi 26 v, esikoinen, KYS
poika 3540 g & 50 cm
4 kk 7,230 g & 65 cm

15.11. Mökö, 22v, esikoinen, EKKS
poika, 3480g ja 49cm
4 kk 6 310 g ja 62cm
5 kk 7 015 g ja 64,5cm

18.11. Suski, 22v, esikoinen, OYS
tyttö, 2850g ja 48 cm
4 kk 6 250 g ja 61 cm
5 kk 6850 g ja 63,5 cm

19.11. Myy, 24v, esikoinen, OYS
poika, 4270g ja 53,5cm
4 kk 8 530 g ja 68 cm
5 kk 9 030 g ja 70 cm

25.11. Sirenia, 28v, esikoinen, KHKS
tyttö, 3465g ja 50,5cm
4 kk 6 390 g ja 62cm
5kk 6 820g ja 64cm

26.11. Loora, 30v, esikoinen, NKL
poika, 4070g ja 52cm
4 kk 7 830 g ja 66,5cm
5kk 8 370g ja 67.5cm

29.11. Vipe, 39v, kolmas, miehen eka, OYS
poika, 3255g ja 49 cm
4 kk 7 480 g ja 61,8 cm
5 kk 8240 g ja 65 cm

12.12. KS, 29v, esikoinen, EKKS
poika, 4140 g ja 52 cm
4 kk 7 495 g ja 66 c

Tervehdys pitkästä aikaa. Olimme 1,5 viikkoa mökillä. Mukavasti meni, vaikkei siellä lämmintä vettä eikä sisävessaa olekaan. Poika tosin sai kurkunpäätulehduksen ja piti käydä paikallisella terveysasemalla. Vieläkin on köhää ja nuhaa.

Luin pikaisesti muutamia viestejä. Syömisestä: Yritin aluksi syöttää poikaa sitterissä, mutta huomasin, että kainalossa on helpompi syöttää. Poika sylissä, pojan oikea käsi oman selkäni takana ja vasemmalla kädellä pojan vasemmasta kädestä kiinni. Sitten vaan lusikoin oikealla kädellä ja hyvin menee.

Meillä on neljäs viikko kiinteiden syönnissä menossa. Olemme antaneet kasvis- tai kasvis-lihasosetta lounaalla ja nyt ihan viime päivinä kaurapuuroa illalla tai aamulla, tänään jo sekä että.

Poika herää yhä kaksi kertaa yössä syömään. Päivisin hän vaatii huomiota lähes koko ajan. Päiväunien ajan ollaan vaunukävelyllä, joten hengähdystaukoja ei minulle juuri jää. Kotityöt jäävät tekemättä...

Huomenet kaikille! Huh, nyt on taas takana viikko appivanhempia, kiva kun kävivät - mutta ihan mukava kun vihdoin jatkoivat matkaansa. Päästään jälleen tyttöjen kanssa normaaliarkeen ja muutenkin!
Meillä ryömitään täyttä häkää ja eilen nitkutti jo paikallaan konttausasennossa. Tosissaan pelottavan näkostä, kun likka menee vauhdilla eteenpäin, mutta kun ei ole mitään älliä päässä, niin siinä sitten pää kolisee kun tulee seinä tai muu este eteen. Alan nyt käsittää, miksi ne hassun näköset konttauskypärät on kehitetty... Meillä ei esikoisella ollut näihin aikoihin tietoakaan liikkumisesta, vaan kehitti sellasen takaperin hilaamistyylin joskus 7-8kk- iässä.
Jaahans, olen ilmeisesti ollut liian pitkään koneella, kun alkaa neiti hermostua :O) Aurinkoisia tekkuja!

Huomia täältäkin auringon alta!

Meillä alkoi terassin rakennus täydellä teholla kun miehen isä tuli aamusta. Ovat nyt hakemassa just putavaraa ja mä koitan laittaa ruokaa, lihakeittoa, jännä nähä mitä tulee kun en oo ennen tehnynnä. Onni vetelee päiväunia pihalla.

Monetkos päiväunet teillä muila vielä nukutaan? Meillä vaihtelevasti 2-3. Riippuu vähän siitä herätäänkö 5.30-6.30 vai myöhemmin niinkuin tänään ""vasta"" 7.30. Jos nukutaan pitkään niin silloin riittää yleensä kahdet unet.

Onni oksensi eilen illalla oikein kunnolla. Oli jo sängyssä laittamassa nukkumaan kun menin katsomaan kun alko niin kummallisia ääniä kuulumaan. Pääsin sängyn viereen niin tuli ensimmäinen oksennus sänkyyn, toinen nostaessa syliin. Ja sylissä pidin kasvot poispäin niin tulikohan vielä 3x kunnon yrjö. Oli sitten lattiat, sängyt, vaatteet ja jopa herran hiukset oksennuksessa. Soitin sitten naapurin hätiin kun meinas kädet loppua kesken, kun koira oli nuolemassa oksennusta eikä uskaltanut Onnia laittaa selälleen mihinkään, jos olisi tullut lisää. Sen jälkeen Onni alkokin naureskelemaan ja 21.30 nukahti isin ja äitin sänkyyn. Ja nukkuikin 5.30 asti ennen kun heräsi syömään ja tosiaan jatkettiin vielä pari tuntia unia sen jälkeen.

Nyt en taas muista mistä on ollut juttua, joten eiköhän ole parempi lopettaa!

Myy

Morot!

Viime yönä sitten kokeilin nukkua toisessa huoneessa kuin tyttö ja kas, kertaakaan en joutunut tuttia laittamaan suuhun!! Pari kertaa tyttö itkas, muttei sitten alkanut itkemään ja jatkoi unia. Aivan ihmeellistä! :)
Mä oon ilmeisesti liian herkästi mennyt siihen säheltään, parempi antaa touhuta omiaan siellä. Ja vissiin pitää laittaa tyttö omaan huoneeseen, että mua ei ne ähinät häiritse. MUTTA

ei jumalauta, TAAS!!

siis en nyt hehkuta kovin, ens yö on taas ihan eri juttu ja meillä on monta kertaa ennenkin tullut takapakkia, mutta katsellaan ja toivotaan parasta!!

Nyt meni pasmat sekaisin kun sekoilin ton viestin kans...

Joo meillä on nyt sit vähän rytmi kans muuttunut: aamulla herätään jo puol 7 aikaan (huokaus), sit nukkuu (ainakin tänään) 9-10 ja nyt on ulkona päikkäreillä. Iltapäivällä ottaa kans vielä unet. Eli yhdet tullut lisää, paitsi ei määrällisesti koska nää päikkärit ei oo enää neljää tuntia vaan ehkä kaksi.

Niin piti ukosta mainita, kyllä se on meilläkin että lapsen hoito on mun vastuulla, samoin kun kotityöt. Jos pyydän niin tekee kyllä, mutta sit mun pitää siivota jäljet enivei... Mutta kiitettävästi kuitenkin osallistuu! Taitaa olla niinkuin joku sanoi, että meillä on vähän liian suuret odotukset noista ukonraakileista!

Okei nyt ei muista enää mitä piti kirjoittaa...
Palataan! :)

Päiväunista kyseltiin. Poikamme nukkuu kolmet päiväunet, joista kahdet ensimmäiset ovat 1 - 3 tuntia ja kolmannet sitten noin 40 minuuttia.

Viime yö oli taas ihan kamala. Poika heräsi syömään kolme kertaa. Viimeisellä ei saanut unen päästä kiinni, vaan valvoi 1,5 tuntia. Muutenkin nukahtaminen yöunille on yhä tosi vaikeaa.

Nukahtavatko kaikki muut vauvat ihan itseksensä yöunille? Mun pitää makailla pojan vieressä, kunnes hän on unessa tai lähes unessa, jolloin sitten nostan hänet sänkyyn.

Päiväunista...meillä tyttö nukkuu kolmet unet. Ekoille unille 8-9 aikaan, riippuen monelta on herätty. Nukkuu tunnin. Tokat on sitten pitkät (joskus myös ei-niin-pitkät) unet n. 11 aikaan ja nukkuu 2-3 tuntia. Kolmannet 16-18 aikaan ja vaihtelee tosi paljon, joskus puoli tuntia, joskus puolitoista.

Gilda, ei meillä tyttö aina itekseen nukahda yöunille. Joskus on aikamoista taistelua kun on vaikka yliväsynyt eikä meinaa saada unenpäästä kiinni, huutaa vaan ja repii tuttia suusta. Sitten pitää hytkyttää selästä vähän aikaa jotta rauhoittuu, ja senkin jälkeen vielä pitää kättä selän päällä hetken. On se välillä niin vaikeeta...

Olen koittanu etsiä tytölle jotain kivaa kevättakkia joka menis sit vaikka alkusyksystäkin, 74 kokoista. Ei vaan ole kun haalareita ja takit alkaa 80 senttisistä. Tai onhan niitä lastenvaateliikkeissä mutta maksaa järjettömiä summia. Ihan siis noista marketeista ja muista halpispuljuista olen hakenut. Pitää varmaan koittaa jostain nettikaupasta...

Nyt yritän tehdä lihapullia itse ekaa kertaa elämässäni:) Saa nähä voiko niitä oikeesti syödä vai pitääkö lähtee hesepullaa hakemaan...

Just kun eilen kerkesin ""valittaa"" et poika ei edes yritä liikkua mihkään, niin kappas kun pistin tänään paljaalle lattialle, ni johan löyty peruutusvaihe ja navan ympärikin pyöriminen sujuu. Eteenpäin yrittää äheltää vetämällä käsillä, mut eihän lattiasta oikeen saa mtn otetta.

Viimeyönä poika heräs iltapuuron jälkeen seuraavan kerran klo 1 jälkeen ja sitten meillä oltiinkin täysin hereillä ja iloisesti höpöttävinä taas 5.30... En tiiä kumpi on paree...se et syö kaks kertaa yössä ja herää 6.30-7 vai se, et syö kerran ja herää 5.30...Noh kattelen vielä jonkun yön kuin homma menee ja mietin sit uusiks...

Meillä nukutaan edelleen kolmet päikkärit, tosin ekat päikkärit on venyneet ja ""pitkät"" päikkärit lyhentyneet. Eli ekat on n. klo 8-9.30, tokat 12-13.30 ja vikat 16.30-17. Ja yöunillehan meillä on menty jo kuukaustolkulla 18.30 ja19.30 välillä.

Olipas muuten meieletön ilma tänään. Oltiin poitsun kanssa ekaa kertaa puistossa, kun siellä oli kasa perhekahvilasta tuttuja mammoja lapsineen. Ei poika nyt tietty mitään tehnyt muuta, ku nautiskeli hyvästä kelistä :) Ehkäpä sitä vois tosiaan puistossakin alkaa käymään, ei se niin kauhea paikka ollukaan, ku oon uumoillut... Tosin vielähän kaikki on kovin vieraskoreita...Ootan mielenkiinnolla mitä supinaa alkaa kuulumaan, ku sana leviää, et oon noinkin pienen lapsen yh :) Mut eipä haittaa =)

Jee, huomenna äidin vapaailta ja hyvin ansaittu onkin :)))

Hyvät viikonloput, jos en ""honolta ololtani"" kykene kirjottelemaan ;)

-Loora-

Kysyin tätä kerran aikaisemminkin, mutta muistaakseni moni ei vastannut. Kuinka kauan pikkuisenne valvovat yhteenmenoon?

Sain neuvolasta sellaisen uni- ja ruokailurytmiohjeen. Siinä oli 6 kk:n ikäisellä päiväunet 9 - 11, lounas klo 11 ja välipala klo 14 ja ip-unet 15 - 17. Toki siinä luki, että ajat ovat ohjeellisia, mutta lähinnä mua ihmetytti tuo, että 6 kk:n ikäinen oli tuossa ohjeessa valveilla 4 tuntia yhteenmenoon sekä päivällä että illalla. Meidän poikamme valvoo yleensä noin 2 tuntia 15 minuuttia ja iltaisin ennen nukkumaanmenoa vähän kauemmin.

Gilda, meillä tyttö valvoo max. 3h yhteen menoon. On satunnaisesti valvonut kauemminkin mutta silloin on syynä ollut esim. se että ollaan oltu jossain kylässä eikä ole malttanut nukkua. Yleensä tuo valvomisaika on 1-2h.

Pitää jälleen oikein mainita miten tyytyväinen olen tähän ketjuun. Koskaan ei kukaan arvostele toisten tekemisiä, vaikka eri mieltä oliskin jostain asioista niin kunnioitetaan toisen valintoja. Juuri sain kivan höykytyksen tuolla yhdessä velli-ketjussa... sain kuulla olevani itsekäs kun lapselle velliä olen kokeillut 3kk ikäisenä parempien yöunien toivossa ja että oikein olen kehuskellut asialla :o
Joo, tiedän ettei noihin vellikeskusteluihin kannattais ottaa kantaa, varsinkaan sellasen joka sen vellin kannalla on ;) No, en aio enää jatkaa, ei siellä saa sitä omaa pointtiaan läpi vaikka kirjottais mitä... Aina joku haluaa ymmärtää väärin.

Sitä piti kysymäni että annatteko maidon heti soseen perään vai vasta jonkin ajan päästä? Tuntuu että tyttö ei aina heti soseen jälkeen jaksa maitoa mutta sit jo esim. tunnin päästä maistuu.

Pitänee vähän ruveta järjestelemään paikkoja kun kaveri tulee kohta käymään, palaillaan:)

Huomenia!
Ihana päivä tulossa tänään, ja lämmin! Tyttö on nyt ekoilla unilla...

Viime yönä nukuin taas eri huoneessa melkeen koko yön. Tuttia joutui laittamaan suuhun klo 24, 01 ja 02. Sen jälkeen nukkuikin ihan hyvin. Jospa se tästä!
Harmittaa vaan kun tyttö haluaa herätä jo ennen sian pierua, klo 6.30. Mä oon niiiiin aamu-uninen, että tuo on ihan liian aikaisin mulle! :)

Gilda, ei meilläkään kyllä neljää tuntia valvota. Yleensä pari tuntia, illalla menee ehkä kolme.
Oon kyllä itekin miettinyt, että minkäikäisenä alkavat valvovaan pitempiä aikoja?

Niin tuosta nukkumaan menosta; meillä yleensä nukahtaa yksikseen. Ennen jäin viereen silitteleen päätä että nukahtaa, mutta kokeilin jättää senki pois ja hyvin nukahtaa. Meillä on sellainen tapa jäänyt, että kun kääräisen peiton tytön ympärille niin silmät alkaa mennä kiinni. Pienenä piti kapaloida, ja toimii nyttenkin! Käyn sitten vähän ajan päästä aukaisemassa ""pakettia"", ettei tule kuuma.

Ja Sirenia, mä annan maidon melkeen heti soseen jälkeen. Ihmeellistä, että tuo ronkeli ei huolinut millään tissiä soseen jälkeen (hyvä jos edes ennen sitä),mutta pullo kyllä kelpaa!

Enpä ole nyt edes imettänyt pariin päivään, silti maitoa tulee vieläkin. Harmi kun ei ole syöjää...

Ai niin, siitä piti kysyä että onko kellään tietoa tuosta vauvojen virikkeistä?
Kun neuvolantäti ehdotti, että pitäis mennä muskariin ym. koska sanoin että on hiljainen tyttö eikä naura. Eikö tosiaan mun seura riitä?! Ei sillä, voishan sitä kokeilla...

Mutta palataanpa! Aurinkoista päivänjatkoa!

Ihanan päivä täälläkin aluillaan! Terassin rakennus on sujunut hyvin ja nyt jo näkee minkäsmoinen siitä sitten loppupeleissä tuleekaan. Ja Onnikin tuolla nukkuu, kun autoon nukahti äsken kun muskarista ajeltiin kotiin.

Valveillaolosta, Onni jaksaa olla yleensä aamuisin hereillä pari tuntia sitten 1-2h unet, sitte jaksaa valvoa n.2-3h ja sitten pitkät päikkärit 2-4h ja illallahan meijän herra yleensä porskuttaa hereillä 3-5h. Jos viiettä tuntia ollaan hereillä niin nukahtaa kyllä sitten yöunille samantien. Mutta kun ei oikein kehtaisi laittaa enää aikaisemmin nukkumaankaan. Monesti käydään sen takia sitten illalla kävelemässä, että torkahtaa edes hetkeksi, yleenä 10-20min.

Maidosta, yleensä haluaa vähän maitoa heti soseen jälkeen, mutta määrä vaihtelee 20-60ml välillä jos on kunnolla syönyt. Tunnin päästä voi mennä jo 100ml maitoa lisää.

Virikkeistä, me ollaan käyty muskarissa ja valitettavasti loppui tänään. Onni on tykännyt ihan älyttömästi, nauranut ja hihkunut ilosta aina siellä.

Ja nukkumaan menosta vielä, eli Onni nukahtaa yksikseen omassa sängyssä kun on ensin kääntyillyt ja huhuillut tarpeeksi. Nykyään vetää välillä peiton päänsä päälle niin ettei saakkaan sitä pois ja sitten alkaa huutamaan, että tulkaa nyt joku piru vie auttamaan! Mutta ei ala silloinkaan kunnolla itkemään ja jatkaa nukahtamisrituaalejaan kun peitto on pois naamalta.

Nyt jos lähtisi laittaa terassinrakennusmiehille ruokaa uuniin ja koiran pihalla. Ja epätoivosena katsomaan joko posti olisi tullut, pitäisi tulla pari vaippaa... Niin joo ja yhdyn vielä Sirenian kommenteihin tämän ketjun ""hyvyydestä"", ehkä kaikki ei ajattele samallalailla mutta silti kunnioitetaan jokaisen päätöstä miten hoitaa omaa lastaan! Kiitokset siitä kaikille!

Myy

Meidän poikamme on kyllä aikamoinen ahmatti. Mies nukkui pojan kanssa viime yönä ja minä pojan tulevassa huoneessa. Poika heräsi kahdesti syömään ja söi kummallakin kerralla 200 ml Nania!

Soseen jälkeen annan heti maitoa. Yleensä poika syö silloin vain toisesta rinnasta ja haluaa lisää noin tunnin kuluttua. Äitini oli täällä tänään pojan kanssa päivällä, kun minä ja mies olimme sosiaaliviraston pariterapiassa, ja poika söi korviketta bataatti-kanasoseen jälkeen noin 120 ml.

Nyt poika on ollut 3 tuntia yhteenmenoon hereillä. Kohta lähdemme taas ulos.

On todellakin mukavaa vaihtaa ajatuksia tässä ketjussa, kuten sanoitte.

Nukkumisista: poitsu nukahtaa itsekseen omaan sänkyyn, välillä huhuilee ja touhuaa puolisen tuntia ja saa käydä tuttia laittamassa muutaman kerran ja välillä nukahtaa heti. Tänään nukkui huonosti päikkärit ja nukahti maitopullolle syliin. Nyt on nukkunut tosi levottomasti, itkeskelee unissaan vähän väliä...

Valveilla meillä ollaan n. 2 tuntia päivällä ja ennen yöunia kolmisen tuntia.

Tänään oli tosi lämmin päivä, pohdiskelin tuota päähine asiaa... Pitääköhän korvat olla suojattuna edelleen vai kelpaako joku vähän vilpoisempi malli jo näillä keleillä? Eihän vaunuihin kuitenkaan niin paljon tuuli pääse...

Meillä on huomenna puolivuotiskuvaus, saa nähdä kuinka sujuu =) Yleensä, kun poika huomaa, että kuvataan menee naama ihan peruslukemille ja alkaa ihmettelemään kameraa =) Jos joku hymykin saataisi vangittua filmille...

Ihan aiheesta viidenteen, mutta onko teillä vielä raskauskiloja jäljellä?? Itse, kun taistelen täällä edelleen näiden omieni kanssa (n.6kg) : /

Jeps, mutta eiköhän tästä oo pakko hipsiä yrittämään unta, aamulla on aikanen herätys, se kuvaus on jo yhdeksältä 8I
Pitäis saada itsensä kuntoon ja poitsu ja ja.... Meinattiin ottaa oikein perhepotrettikin =)

Huomiseen =)

Elovena: raskauskilot mulla tippui kaikki tosi nopeeta mutta nyt on tullu takasin 6kg :( Eli samanverran olis mulla pudotettavana. Karkit ja pullat vaan maistuu niin pirun hyvälle... Mitenhän sitä sais itteensä niskasta kiinni oikein kunnolla?

Päähineitä ja pukemista olen minäkin pohtinut. Kun ei oikein vielä uskalla kovasti vähentää vaatetusta vaikka +20 oliskin. Jotenki tuntuu että se on erilainen ilma kun kesällä samoilla asteilla. Itse olen tytöllä pitänyt päässä sellasta puuvillalangasta kudottua pipoa joka peittää korvat. Oli kyllä hikinen pää vähän tänään kun kaupungilla käytiin mutta kun sen hikoaa pää sisälläkin ilman lakkia... :o

Nyt annoin iltapuuron tytölle, söi jopa desin verran mustikkasoseen kera! Ja veti maitoa 110ml päälle. Saa nähä kuinka kauan nukkuu sillä satsilla. Nukahtikin ihan ilman kitinöitä, en kertaakaan edes tuttia joutunut mennä laittaan suuhun!

Yhteistyössä