Marraskuu 2005

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 10
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei!

Miten teillä muilla on käyny 5kk neuvolan yhteydessä annetun rokotteen kanssa? Me tässä viime yönä valvottiin 3,5 tuntia kun tyttö huusi ja kitise ja lämpö oli 38 astetta. Nyt edelleen kuume nousussa ja päikkärit pätkittäisiä.
Jotenkin tuntuu ettei vaan olisi tulossa hampaita, kun ei tuttipulloakaan huoli.

Siinä vaan tulee ongelma, kun ei saa menemään nestettä alas. Tosin taidan nyt vielä kokeilla antaa lusikalla, kun herää.

meillä menee kerralla jo puolitoista purkkia ruokaisempaa sosetta, aamulla syödään pullo velliä ja hedelmäsosetta, illalla syödään puuroa pari desiä. Neuvolassa sanottiin, että kun toinen kerran syö niin anna niin paljon kuin vaatii. Tyttö kun liikkuu koko ajan, pyörii ja ryömiikin jo jonkun verran, niin kuluttaa sitten enemmän.

Jos tästä lähtis kans pienille päikkäreille... =)

Tänään poika kääntyi ainakin 6 kertaa vatsalleen sillä tavalla ettei käsikään enää jäänyt alle.
Olin salilla ja poika iskän kanssa kotona oli kääntynyt mutta käsi oli jäänyt alle.Mutta ku iskä sitkeästi antoi pojan vähän aikaa yrittää hän sai käden pois.
Kun tulin salilta poika oli päikkäreillä mutta kun heräsi ja oli lattialla jatkui kääntymisharjoitukset.Kääntyi sitten 5 kertaa pienen ajan sisällä.Poikaa vaan inhotti kun ei sitten jaksanut enää olla vatsallaan ja itse ei pääse kääntymään takaisin.Enää ei edes mennyt aikaa siihen että olisi pitänyt yrittää kättä saada itsensä alta pois.
Kiitokset Tiikerille.Sen verra vielä korjaan että vielä ei ole varmistettu onko syöpäkasvain vai ei.Joka tapauksessa leikataan olkoon mikä tahansa.

Tänään oltiin mökillä koko päivä. Poika nukkui päikkäreitä 3+2 tuntia, siis kahdet unet ja hyvin nukkuikin!
ks, toivotaan että äitisi kasvain on hyvänlaatuinen!

Meillä syödään tätä nykyä näin: (n. klo.)
6.00/7.00 tissiä
8.00 aamupuuro (pari desiä) + tissiä
10.30-11.00 kasvissosetta 1 purkillinen + tissiä
riippuen päiväunista sitten seuraavaksi pelkästään tissiä tai
15-16.00 hedelmäsosetta 1 purkillinen + tissiä
18-19 tissiä
20.00 iltapuuro 2dl.

Neuvolan mukaan ihan hyvä määrä, jossain vaiheessa vois lisätä vielä sen yhden ruokaisamman soseen (päivällisen, lihasoseen). Mihin väliin?! No, ei kai tuolla ole kiirettä, sitten lisätään kun alkaa tuntua ettei nuo riitä.
Jännää kuinka nuo vaihtelee, eihän toiset saa ennen 6kk:n ikää kuin pelkkää rintamaitoa jos nykysuosituksella mennään.. ja sitten kuitenkin 6 kk:n ikäisen tulisi jo syödä monella aterialla kiinteää, eli kauheall ryminällä tulisi aloittaa soseet - onkohan se viisasta sekään. Jos meillä mentäisiin pelkällä rintamaidolla vielä, niin saisin olla kokoajan poika tississä kiinni, niin on kovat ruokahalut jäbällä!

Nyt menen katsomaan joko poika nukkuu, hiljaa ainankin sängyssään on..

Ai niin, joku kysyi tuliko rokotuksesta mitään.. taisinkin jo aiemminkin mainita, mutta meillä meni se seuraava yö rokotuksen jälkeen itkiessä ja kitistessä. Annoin panadol supon pojalle, sen jälkeen nukuttiin pari tuntia rauhassa. Mutta kuumetta ei ollut.

Mökö:Kiitokset tuesta.Perjantaina viimeistään sen tietää sitten.

Huomenna pääsen miehen kanssa motskariajelulle.Viedään poika mummon ja kummitäti hoiviin muutamaksi tunniksi ja käydään vappuajelulla.Illalla meille tulee muutama ystävä kylään ja grillaillaan pihalla.Mies näkyi tuoneen minullekin muutaman siiderin.Light versioita sillä olen muutaman viikon yrittänyt karistaa kiloja.Muutama on lähtenyt mutta tuntuu olevan tiukassa.Ensimmäinen tavoite kyllä on jo saavutettu.Nahkahousut menivät kiinni.Kesävaatteita en ole vielä kokeillut.Ilmeisesti vatsan on täytynyt jotenkin kiinteytyä jo kolmessa viikossa salilla kun housut kerta menivät kiinni.

Onko kellään käytössä cerazette minipillerit?Minulla taitaa olla parasta vaihtaa johonkin muuhun.Ensimmäiset kuukautiset olivat 2 viikoa mutta nämä toiset ovat kestäneet jo yli 5 viikkoa.Kävin jo terveyskeskuksessa kun oli kestänyt kolme viikkoa mutta hoitaja siellä oli sitä mieltä että vuodon pitäisi normalisoitua.Millonkohan se muka tapahtuu?Vuoto on tosi vähäistä mutta päivittäistä.Tarkistin juuri tuoteselosteen ja sielä lukee että pitäisi ottaa yhteys lääkäriin jos jatkuu vuoto pitkään.Ja sitten kun tuohon meidän terveyskeskukseen menee sieltä laitetaan pois.Että sellasta.On vaan niin epämielyttävää tälläinen.

olo on kun uudesti syntyneellä! Olin eilen viihteellä, mies tytön kanssa kotosalla. Nyt odottelen että tyttö herää päikkäreiltä kun en häntä eilis illan jälkeen ole hereillä nähnyt.
Mökö ihmetteli että mihinkä väliin liha sose, teillä se näyttäs olevan siinä kasvissoseen paikalla, eli siis lisää kasvissoseeseen lihaa. Tuo oli siis minun saamani ohjeen mukaan. Meillä vaan on ongelmaa kun tyttö nukkuu niin paljon ettei kerkiä syömään kaikkia aterioita.. yritän sitten peräkanaan tuputtaa noita soseita yms. ja niitähän ei sitten kerrallansa paljoakaan mene. Puuroa desi, liha ja hedelmä sosetta menee noin puolikas purkki.
Meillä oli tuon 5kk piikin jälkeen aikas itkuista koko vuorokausi ja siitä varmaan viikon verran, kuumetta oli myös jossakin vaiheessa, ei heti rokotuksen jälkeen. hampaathan ne sieltä tuli sitten. Sitten on rauhottunut nuo yöt, syö kyllä sen pari kertaa muttei tuttia ole tarvinnut laittaa suuhun kuin illalla vaan.
Mennä tästä tiskaileen noita pulloja likka se meinaan nukkuu jo päälle neljättä tuntia...uskomattomat unenlahjat!

Kyllä on olo aivan erilainen täälläkin:) Minä myös olin eilen viihteellä ja mies tytön kanssa kotona. Oli ihanaa päästä vähän tanssimaan ja ihmisten ilmoille. Olin miehen siskon kanssa jolla kohta 4kk ikäinen vauva. Ja paheksukoon joku jos haluaa mutta mun mielestä oli kiva ottaa vähän tuota alkomahooliakin:) En tietty missään kaatokännissä ollut, mutta ihmeen monta paukkua sitä pystyi juomaan vaikka luulin ettei tarvi reilun vuoden tauon jälkeen kun pari siideriä niin on tillintallin...

Tyttö hokasi tänään että voi kääntyä mahalleen myös vasemman kyljen kautta. Tähän asti kääntynyt aina vaan oikeelta kyljeltä. Ja sängyssä kun oli mahallaan niin koitti peppua nostaa kovasti mutta lattialla ei ollenkaan. Kova olis into liikkeelle lähteä mutta kun ei pääse ja sitten huudetaan...

Tuosta syömisestä vielä... Olen nyt koittanut antaa useemmin kiinteetä, aamulla puuron, päivällä kasvissosetta ja illemmalla hedelmäsosetta. Sitten vielä illalla velli. Vaikkei se velli mitään kiinteetä olekaan... Tyttö ei vaan syö paljoa, tuntuu tosi hurjalta kun kerrotte että teidän vauvat syö pari desiä puuroa, meillä menee hikiseen puoli desiä!! Ja maitoa päälle alle 100ml yleensä.

Muutenkin tyttö on pari viimepäivää elänyt suurinpiirtein pyhällä hengellä. Maitoakin vetänyt vaan jotain 100ml tai alle kerralla vaikkei olis siis sosettakaan saanut sitä ennen. Mutta kaipa hän itse tietää paljonko tarvii, ei sitä voi väkisinkään syöttää.

Niin ja toinen alahammas tuli perjantaina:) Sitä se kitinä ja rutina sitten taas oli.

Hei!

Pikainen pyrähdys linjoilla.

Vappu tuli, oli ja meni. Minun osalta täysin sairastaessa. Eilinen oli eka ok päivä. Yskää, kurkkukipua ja kuumetta 39.

Ruokailu: minäkin yritin 5 kk ohjeen mukaan antaa yksi pvä ruokaa, mutta eihän siitä tosiaan tule mitään. Sehän ei ole mitään muuta kuin syömistä koko pvä ja päätinkin surutta jättää aamupuuron pois.
Sirenia: meillä menee ruokailut myös noin. Vellin tilalta teen puuroa. Kaura sellaista. Liekkö sen vika, kun tuntuu, että illasta itkee niin kamalasti.

Poika ollut kumman itkuinen ja syitä yrittänyt miettiä. Piereskely jatkuu ja liekkö palsternakan syytä. En tiedä.
Vahinko jos kaikki uudet pitää jättää heti kättelyssä pois.
Toisaalta tuosta syömisestä tuli kyllä eilen mieleen, että ihmeen palijo kuitenkin meni myös korviketta. Pitäisi varmaan lihaa laittaa sekaan, että tulisi vähän tuhdimpaa.

Meillä ei käänytä vielä toisen kyljen kautta. Ryömimisajatuksia näykyy olevan ihan ilmassa, mutta siinäpä se että hoksata miten homma toimii ja jaksaa tosiaan punnertaa... Oliko kellään kokemusta siitä kysymyksestäni, että pojan kädet ovat tädin mielestä liian lähellä vartaloa? Nyt kun katon, niin enpä tiijä. Toisaalta vasen käsi on tosi pitkällä ja kallistuu oikean käden varaan ja singuttaa päätä ylös. Jaa, ota siitä selvää enkä taida ressata. Täti meinasi, että on siis ehkä jäykät kädet ja tarvis fysioterapeuttia. Jotenkin kieltämättä tuntuu kaukaiselta....

Mukavaa viikkoa kaikille.

Vapun jälkeistä huomenta kaikille!

Täällä vappu sujui iloisissa ja rauhallisissa tunnelmissa kotosalla ja pihalla touhutessa. Vappuiltana oltiin naapurissa syömässä, sitten kävin laittamassa Onnin omaan sänkyyn nukkumaan ja istuskeltiin naapurin terassilla. Itkuhälytin pojan luona niin ei ollut mitään ongelmaa, eikä Onni edes herännyt kertaakaan niinkuin ei yleensäkään. Yhentoista aikoihin laitoinkin itekkin jo nukkumaan, että jaksoi aamulla herätä ajoissa. Päiväsaikaan on kaivettu terassia varten mullat pois, leikitty pojan kanssa ja ollaan oltu Onnin kanssa pihalla retkellä, tykkää ihan kympillä olla ulkona muuallakin kuin vaunuissa. Älyttömästi kateltavaa.

Onni kääntyilee oikean kautta tyytyväisenä ja viihtyy hyvin mahallaan. Tänään aamulla kääntyi vasemman kautta kun avitin ihan vähän, ehkäpä sekin puoli vielä löytyy. Eteenpäin lelujen luo olis kova hinku vaan kun ei vielä ymmärrä miten se peppu nousee sieltä maasta.

Nyt Onni on jo nukkumassa, yöunien jatkoilla. Herättiin nimittäin siinä 5.45 syömään (ensimmäistä kertaa pelkällä maidolla niin pitkälle nukuttiin). sitten otin viereen että olis uni vielä tullut vaan epä tainnu muille tulla ku äitille.

Ootan jo ihan täysillä kesää, ihanaa kun voi olla ulkona, luistella ja nauttia auringosta. Onneks on vielä kesä äippälomaa, olis ikävää kun loppuis nyt. Nyt kun saadaan toivottavasti ens viikonloppuna terassi rakennettua niin sitten voi alkaa suunnittelemaan kukkien paikkoja ja mitä laittais. Ootan sitäkin kun Onni kasvaa, että voi yhdessä laittaa kasvimaan ja yhdessä sitten seurata niiden kasvua. Täytyy sanoa, että vaikka tää kämppä oli pienempi mitä me haettiin niin rivitaloksi tässä on tosi iso piha johon mahtuu laittaa ison terassin, kasvimaan ja vielä jää tilaa leikkiäkkin.

Vaan jos lähtis aamupesuille kun saa rauhassa käydä! Päivänjatkoja kaikille ja pidetäänhän lippu korkealla!

Myy ja Onnimanni

No nyt on vappu vietetty ja paluu arkeen..

meillä oli paljon vieraita ja koko aatto meni kokatessa, ja vappupäivä riidellessä miehen kanssa:P No, oli kyllä muuten hirmu kivaa että ekan kerran tytön syntymän jälkeen sai istua iltaa kavereiden kanssa, tosin menin nukkumaan jo 23.30 kun ei millään jaksanut valvoa..

Tyttö oli hirmu reippaasti, vähän ensin ujosteli mutta sitten oli iloinen ja tutustui uusiin ihmisiin mielellään. Meni yöunille jo 19.30 kun oli niin rankka aatto ja nukkui kahdeksaan! Itse otin sitten pari lasia viiniä, mutta enempää ei uskalla kun pitää pystyä hoitamaan tyttöä, jos se herää yöllä. Onneksi ei enää juuri heräile. Viihteelle ei kyllä pääse lähtemään niin kauan, kun on tuo viiden aamusyöttö ohjelmassa. Unikoulu kehiin sitten, kun miehellä on kesäloma.

Sirenia: Meilläkin syötiin aluksi tosi vähän sosetta, joku 1/6 purkillista. Nyt menee ensin lihaa muutama lusikallinen, sitten 1/2-1 purkkia vihannesta ja vielä puoli purkkia jugurttia tai hedelmää päälle. Pitäisi varmaan vähitellen ottaa toinen soseateria, lihaa joskus viiden aikaan iltapäivällä. Mutta tutustutaan ensin rauhassa lihoihin ja kaloihin. Tuolla tytöllä on kyllä sian maha: annoin sille kalaa, mitä ei ollut ennen syönyt, ja söi iloisena kaiken vaikka olin unohtanut lämmittää sen! Kylmää kalaa, missä ei ole mausteita, yök..

Meilläkin tyttö kääntyy oikean kautta eikä oikein löydä vasenta puolta. Kun on mahallaan, peruuttaa työntämällä itseään taaksepäin käsillään. Mutta ei peppu nouse mukaan kyllä silläkään. Ei siis tajua, miten mennään eteenpäin.

Nyt vois vähän syödä ja lähteä kohta hakemaan postista vaippoja:)

Meillä meni tuo vappu suurimmaksi osaksi nukkuessa. Kaikki oli niin väsyneitä, kun tuli tuo kuumeilu rokotuksen jäljiltä perjantaina ja valvoskeltiin sitten vielä la-su yönäkin.

Tyttö oli tietysti innoissaan kun sai nukkua äitin ja isin välissä, kun en jaksanut koko ajan laittaa tuttia suuhun omaan sänkyyn ja tuntuipa tuo rauhoittuvan paremmin äiskän ja iskän kainalossa. Yleensä kömmitään jo kuudelta ylös, eilen vappupäivänä nukuttiin peräti yhdeksään saakka. Tosin 1,5 tuntia ensin naurettiin varpaille ja maisteltiinkin niitä ja sitten 7.30-9.00 suostui vielä nukkumaan.

Vappuattona tyttö nukahti jo 19.30 myös, olimme naapurin terassilla ja otettiin itkuhälytin mukaan ja tietysti välillä käytiin tsekkaamassa että kaikki on ok. Nukkumaan menin sitten minäkin jo klo 22 aikaan, mutta oli ihanaa kun sai välillä olla ""aikuisten´"" seurassa... =)

Tytön lempiruuaksi on nyt muodostunut puolukka-banaani-jogurtti, broileria eri muodoissa ja bonan kasvissose. Parsakaali oli meillä yäkkiä...=)

Mutta täytyy kait tästä lähteä hommeleihin... Ai, niin mä kokeilin kans niitä cerazettejä, vuodin kuin seula kaksi viikkoa ja sen jälkeen lopetin ne. Se kokeilu oli tuossa helmikuun paikkeilla. Ekat kunnon menkat tuli 1.4 ja nyt vapun aikaan oli jo toiset.

Onkos muilla muuten jo haavetta pikkukakkosesta? Tässä on pikkusen asiasta jo keskusteltu, mutta aika näytää.. ;o)

No nyt on kyllä mentävä, soon moro!

Huomenia!

Vipe: meilläkin oli kitinää kun annoin iltapuuroa ja heräsi syömäänkin jo muutaman tunnin päästä kun vellillä nukkuu 6 tuntia. Siksi vaihdoin takasin velliin, vaikka en tiedä onko sillä mitään eroa mahavaivojen suhteen antaako kauran puurona vai vellinä...?

Raisa: juu, toi peruuttaminen näkyy olevan helpompaa kuin eteenpäin meneminen:) Lisäksi pyörii ympyrää siinä mahallaan ja välillä nostaa kädet ja jalat ilmaan ja pitää hirveetä mekkalaa kun ei pääsekään mihinkään, hassun näköstä:)

Kaipa tuo tyttö sitten jossain vaiheessa alkaa syömään enemmän. Eiköhän se tiedä ite kuinka paljon jaksaa... Miehen siskolle just sanoin tuosta syömisjutusta niin hän sanoi että heidän toinen tyttönsä kans oli jo pienenä tosi pieniruokanen ja sama jatkuu edelleen tytön ollessa jo 5v.

Eipä kai siitä mitään ressiä tarvi ottaa kun rintamaitovauvatkin alottaa soseet vasta 6kk usein. Ehtiihän sitä:)

Nisalle pikkukakkosesta: Ollaan ajateltu että josko tuossa kun tyttö on noin vuoden ikäinen niin jos alkais toista yrittämään (mieluummin ehkä vähän yli vuoden:)). Tosin pitäis varmaan pystyä seksiäkin harrastamaan että vois raskaaksi tulla:P Ei oikein ole onnistunut, kiristää tuota arpea niin julmetusti ja eikä asiaa varmaan auta se että meikäläistä jännittääkin... ihan ku olis ekaa kertaa seksiä harrastamassa:/

Nyt on tosiaan vappu ohi, eipä ollut mitenkään erityisen mukavaa, mutta se siitä asiasta.

Cerazetteja oon syöny kohta pari laattaa ja ainuitakaan menkkoja ei oo tullu niiden ekojen jälkeen. Mulle nuo on tuntunu sopivan ihan hyvin ja aionkin käydä hakemassa reseptin ja käyttää niin kauan ku imetän.

Pikku kakkosta ei oo tulossa kuulemma ikinä ku mieheltä kysyy. En kyllä itekään vielä haluais/jaksais. Jospa se miehen mieli muuttuu, koska ehdottomasti haluaisin lisää lapsia sitten myöhemmin.

Meillä syödään nyt vasta yks kasvissose aamupäivällä 1/3 osa purkkia korkeintaan ja sitte illalla puuroa noin 1 desi jossa on jotain marjaa/hedelmää joukossa. Päivällä pitäis varmaan alkaa syödä vaikka joku välipala, mutta ku marjapiltit ei mee yksinään alas. Ostin tänään kananpojan jauhelihaa ja ajattelin sen keittää ja alkaa tarjota tytölle makuannoksia.

Oletteko muuten keittäneet lihat vai miten olette ne kypsentäneet?

Heips täältäkin =)

Vappu on tosiaan takana ja sen kyllä huomaa, oon niin väsynyt, hohhoijaa... oma vika... En tosiaan mennyt ajoissa nukkumaan, kun piti vielä baariinkin raahautua ja se nyt sitten vaikuttaa, kun muutenkin on jo viikon nukkunut huonosti (en kyllä ymmärrä mistä johtuu). Hyvin oli mennyt mummilla pojan kanssa... Ihmeen hyvin sitä sai oltua poissa kotoa... Seuraavan kerran jätän kyllä alkoholit nauttimatta ja haluan vaan nukkua kunnolla =) Ja jos vaikka yrittäis pitää parisuhdettakin yllä ;)

Meillä syödään aamulla 200ml maitoa, lounas 1dl kasvissosetta ja jälkkäriksi hedelmää, seuraavaksi maitoa, sitten hedelmäsosetta purkki, illalla puuroa 1,5dl ja maitoa päälle. Jos noita kiinteitä lisää, eihän sitä maitoa enää mahdu missään välissä tai sitten pitää pienentää annoskokoja =)

Me oltiin tänään vierailulla samanikäisen pojan luona ja on kyllä hauska huomata, kun pienet jo ymmärtää toisistaan =)

Meillä on harjoiteltu sängyssä jo kovasti vatsalta selälleen kääntymistä ja lattialla se on onnistunut kerran. Eilen alkoi yrittämään konttausasentoon ja pääseekin sellaiseen matalaan malliin =) Taitaa meillä jäädä ryömiminen kokonaan väliin.

Jeps, mutta nyt lähdetään vielä vähän ulkoilemaan...

Sirenia: mun mielestä meillä se soseen syönti alkoi ihan yhtäkkiä. Kauan meni niin, että tosiaan tuo 1/5-1/6 purkillista, mutta sitten alkoi ruoka maistumaan.

Toisesta lapsesta: joo ei ole ihan heti tulossa:) Ollaan ajateltu, että aikaisintaan alettaisiin yrittämään kun tyttö on 3-4-vuotias. Tosin sitä ennen pitäisi saada seksi- ja muu elämä kuntoon miehen kanssa :P

Missähän Gilda on? Ei ole näkynyt vähään aikaan.

Tyttö vaan ulisee sängyssä, vaikka pitäisi nukkua.. tänään olen koko päivän yksin tytön kanssa. Nää päivät on aina raskaita kun en voi dumpata tyttöä illalla miehelle. Täytyy taas nostaa hattua Looralle:)

Ihanan mahtavan aurinkoinen päivä taas! Lähettiin tuossa kaverin kanssa lenkillekkin vaan piti pian jo kääntyä takaisin kun molemmilla oli niin järkyttävä nälkä. Joten tultiin meille syömään ja siihen syssyyn heräsi sitten lapsetkin. Hänellä on 6kk ikäinen tyttö ja he oli Onnin kanssa niin suloisia että. Tosin tyttö koitti kovasti laittaa käsiään Onnin suuhun ja onnistuikin siinä.

Raisa, mitäs vaippoja hankit? Jotain tosi ihania kuitenkin... Mä ostin Onnille kestovaippainfon kirpparilta nyt pari uutta L-kokoista Swaddlea. Pitäis vaan mennä käymään jossain missa olis saumuri et sais tehtyä tsi-imuja. Turhan arvokkaita ostaa pelkästään nuita Swaddlen omia.

Laitoin muuten vaippapyykin ulso kuivumaan tuossa puolenpäivän aikaan ja nyt oli jo jopa Swaddlen imut kuivia, ihanaa. Talvella meni toista vuorokautta sisällä kuivua.

Ei, mutta nyt meen syömään ja laittaa kämppää vähän järjestykseen. Mensi vaikka pihalle syömään.

Myy ja unilla oleva Onnimanni

Täällä ilmoittautuu yksi väsynyt äiti... Ei kyllä johdu vapusta vaan ihan siitä, että tuo tyttö herätteli taas yöllä vähän väliä. Ja sitten vielä aamulla haluaa herätä puoli seiskalta! Kyllä mua ketutti ku pientä oravaa, jolla on kymmenen käpyä eikä yhtään hammasta!

Ilmoja on kyllä pidellyt, se sentään piristää! Vaihdettiin tänään vaunuihin ratasosa, että pääsee tyär vähän katteleen mualimaa. :) Ja kävin ostaan ne baby banzit, aivan suloset!

Tuosta ruoasta, miten ootte tehny niitä lihasoseita? Keitetään jauheliha ym.? Varmaan pitää ne aloittaa kohta... Ja aattelin (huom. aattelin) alkaa ne vääntään itse... ;)

Meillä on sitten imetys lähes kokonaan loppunut. :( Ei tyttö enää huoli rintaa, enkä mä jaksa tapella sen kans siitä. Saattaa ehkä pari kertaa päivässä huolia sitä, mutta eiköhän se maito lopu kohta kokonaan... harmittaa ihan älyttömästi, kun en jaksais vielä pulloja pestä ym. Ja jotenki haikee olo muutenkin...
Miten te muut jotka vielä imetätte? Kauan meinasitte jatkaa?

Asiasta viidenteen, meillä mennään jo ""lujaa"" eteenpäin, siis ryömien! Parketilla on hyvä näköjään viilettää menemään! Aivan ihmeellistä, että nyt se pikku nyytti jo pääsee liikkumaan ja itse päättää mihin päin haluaa mennä! Äkkiä menee tää aika loppujen lopuksi...

Pitäisköhän tuota lähteä vielä ulos kun paistaa tuo arska niin lämpimästi! Ihana kun täällä pohjoisessakin on lämmintä! :)

Juttu jatkuu, kun sain tytön viimein nukahtamaan. Se sai taas hysteerisen kohtauksen. Joskus sille tulee niitä, alkaa vaan huutaa aivan raivona ja siihen ei saa mitään yhteyttä. En tiedä mistä johtuu, ehkä yliväsymyksestä. Joskus herää yöunilta kesken kaiken n. 22-23 aikaan sellaiseen ja joskus näin iltapäivällä jos ei nukkuminen onnistu, saa myös sellaisen. Lopulta äsken rauhottui tisulle ja nukahti meidän sänkyyn, jossa imetin. En raaskinut nostaa pois, vaikka siellä nukkuminen onkin ollut jo monta kuukautta ehdottomasti kiellettyä siltä:)

Imetyksestä, mähän joudun lopettamaan syyskuussa kun menen töihin. Ajattelin loppukesästä vähitellen vierottaa. Varmaan vaikeaa, kun tissi on maailman ihanin:) Imetyksen jälkeen aina naama on naantalin aurinko ja lauletaan kiitoslaulua tisulle ja paijataan äitiä, jolla ne tissit on :)

Myy: mä tilasin aiemmin kokeiltavaksi montaa eri merkkiä ja lisätilaus lähti sitten Nunnelle, Tirsokkaalle, Ronjalle sekä Cherry-Berrylle. Mulla ei ole yhtään käsityötaitoja, joten en voi askarrella itse.. Mullakin oli aamulla ripustetut lisäimut jo kahden aikaan kuivia. Tosi nopsaan menee kyllä nyt lämpimämmällä ilmalla tuo kuivuminen. Jokos Onni käyttää L-kokoa? Mun tytöllä on vielä M-koko, mutta joissain vaipoissa sekin alkaa olla pieni. En tajua, miten L voisi sitten riittää vaippaiän loppuun.

Onni meni tuonne sänkyynsä huutelemaan iltalaulujaan. Huutelee siis aina 15-30min yksikseen huuhuu, hihii huutoja...

Onnille menee vielä Swaddlen m-koon vaipat, mut varsinkin noi nepparilliset (vanhan malliset, merkki edessä) alkaa olee edestä melko alhaalla. Jos pippeli jää väärinpäin niin varma vaatteiden kastelu. Bumbystä meil on jo käytössä L-koko, siirryttiin S:stä suoraan L:ään joka menee kylä vielä pitkään jos vaan korkeus riittää. Sisävaippoja tulee käytettyä tosi vähän, jotenkin en oo niihin päässyt mukaan. Yövaippaina käytetty välillä bumhuggeria ja välillä villisten kanssa päivällä jotain. Vaan en oikeen tykkää noista hahtuvista kun ei saa bodya päälle mitenkään fiksusti. Niin ja nuo Loveybumsin kuoret on kans L:t ja nyt ostin Onnille kirpparilta vielä kaks Fuzzin m-kokosta vaippaa, jos vaikka tykästyisin niihin kuitenkin alun karmivasta kokemuksesta huolimatta. Silloin ei istunut yhtään.

Salkkarit kutsuu television ääreen, palaillaan taas!
Myy

Vappu tosiaan takana, ihan tuli kotona oltua ja pari siideriä nautittua. Rauhallisissa merkeissä siis..

Joku mietiskeli missä Gilda - muistaakseni jossain vaiheessa kirjoitteli lähtevänsä viikoksi mökkeilemään, eli varmaankin vielä sillä reissulla..?

Minä aloittelin tänään liharuokien valmistamisen pojalle. Naudan jauhelihaa keitin vedessä ja sekaan vihanneksia. Vielä jäi kyllä jauhelihaa kaappiinkin, kun sitä oli niin paljon ja yhteen annokseenhan ei paljoa sitä lihaa tule. Täytynee huomenna keittää lisää kasviksia. Kun en oikein tiedä mihin sitä lihaa pakastais, jos pelkästään sitä pakastais - aina yhden annoksen kerralla, ideoita?

Minäkin olen miettinyt sitä, että maidon määränhän pitäisi vielä olla päivän aterioista aikas iso, mutta meilläkin menee jo paljon soseita, tietty aina tissiä päälle, mutta saakohan tuo maitoa sitten tarpeeksi? No, kai..? Mitenkä sitten jos/kun lopettaa imetyksen, milloin maitoa ja minkä verran - aina aterian päälle, vai? Oliko se nyt 5-6 desiä päivässä maitoa? Ei kyllä ole imetyksen lopetus vielä kuvioissa. Alkuun tuntui että kuinka kauan sitä jaksaa imettää, kun tissillä oli kokoajan ja tunninkin kerrallaan.. mutta nyt imuttelee enää hetken ja se imetyksen paljon puhuttu ihanuus on paljastunut minullekin...

Ei meillä siirryttykään kaksiin päiväuniin - kolmet vain lyhenivät. Olisi parempi kahdet pitkät, mutta kaipa sekin vaihe vielä tulee..

Joo, Gilda taisi tosiaan olla menossa mökille, enhän mä muista edes omaa nimeäni joinain päivinä saati sitten
muiden asioita :) Raskausdementia jatkuu kotiäitidementiana :)

Mökö, jos tarkoitit että mihin astiaan voisi pakastaa, niin mä olen käyttänyt Minigripin kaikkein pienimpiä pakastepusseja. Muuten hyviä, mutta käsin tiskaaminen tylsää.

Myy, mäkään en oikein lämmennyt villiksille, tosin tyttö oli niille vissiin yliherkkä kun kitisi aina kun koetti pukea. Tähän saakka käytetty harso + pul-kuori -yhdistelmää, mutta ei enää riitä imuksi millään. Nyt päivä- ja yöunilla sisävaippa + kuori ja muuten taskuvaippa (C-B). Katsotaan nyt, mä olen kokeillut kaikkea mahdollista paitsi nauhavaippoja. Taskuvaipat on kyllä musta helpoin systeemi, mutta aika hintava myös. Harsot oli tosi hyvät pienelle, mutta ei tosiaan riitä enää imu ja sitten alkaa olla vaikea pukea tuolle venkoilijalle. Varavaippoina nyt kaapissa. Oliskos se niin, että Bumpyn koot on jotenkin pienempiä, kun tytölle menee kumminkin TotsWrapista vielä koko 1 (yövaipan kanssa 2)? Tosin se on hyvin venyvää materiaalia, meni vastasyntyneelle ja menee edelleen.

Missähän vaiheessa vauvalla pitäisi olla ne viisi soseateriaa päivässä? Vielä pitäisi ottaa 14:ksi ja 17:ksi soseet kehiin. En millään vielä jaksaisi. Syöttötuolissa istuminen on tappelua ja sylissä on hankala syöttää.

taas meni yöt ihan perseelleen... mulla on kyllä sellanen tutina että sieltä tulee kohta ylähampaat, samallai alkoi noiden alahampaiden teko.. ei nukuta yöllä eikä päivällä.. kiukkuavaan kokoajan. koulaaminen oli tosi vähäistä tässä välissä ja nyt sitä tulee taas että riittäis kastella afrikan maita.. eli se on sitten taas seuraavat kaksi viikkoa hillitöntä kiukkua! Oikein mukava ajatus!
Lihat olen keittänyt kasvisten joukossa, joku sitä kyseli.. naudanjauhelihan paistoin ilman öljyä niin että sain sen pieneks ja sit keitin vielä, en paistanut kokonaan kypsäksi. pakastanut olen piltti purkkeihin sekä minigrip pussiin ja pieniin pakastusrasioihin myös.
Pikkukakkosesta on ollut puhetta, puheltiin jo ennen tytön syntymää että samointein vaan uunia lämpimäksi mutta nyt se tuntuu vähän kaukaiselta ajatukselta.. ehkä joskus syksyllä tai talvella vois yrittää että josko.. mietityttää vaan että kuinka sitä jaksaa jos sieltä toinen siunaantuu ja hän olisi yhtä hankala kuin tää meitin tyttö.
Mennä päikkäreille vielä kun kerkiää..

Tuli vaan mieleen että jos syöttötuolissa istuminen ei oikein onnistu.Voisit kokeilla syöttää vaikka sitterissä jos teillä sellainen on.Itse syötän sitterissä kun ei vielä voi edes syöttötuoliin laittaa eikä sitä ole vielä edes hommattu.Ei kyllä kovin selkäystäväälistä jos omaa yhtä huonon selän kuin minä.Eilen kokeilinkin päivällä siihen hyvää keinoa.Laitoin pojan turvakaukaloon ja kaukalon pöydälle.Itse istuin tietenkin siinä edessä sitten tuolilla.Eipä käynyt yhtään selkään.Oli muutaman päivän taas aika kovaa selkäsärkyä etenkin aamulla ja päivällä mutta illaksi aina sitten helpotti.Tänään ei vielä ole särkenyt selkää.
Milloinkahan sitä yleensä voisi ottaa sen syöttötuolin käyttöön?Poika siis meillä vielä alle 5 kk vanha.

MOI!

Meillä menee päivässä kaksi soseateriaa ja puuro. Elikkäs päivän aikataulu on jokseenkin tällänen:

6-7 aamuvelli
9-10 hedelmäsose ja maito
10-11 pitkät päikkärit
13-14 perunasose
15-16 maitopullo ja puolen tunnin päikkärit
17-18 iltapuuro
19-20 unten maille

Niin kauan kun tuo tuntuu riittävän, niin en aio ruokaa lisätä. Tällä hetkellä tyttö kun nukkuu yöt läpeensä heräilemättä, jollei oo sitten jokin hätänä.

Meillä on ollut jo vähän enemmänki juttua pikkukakkosesta. Parisuhde ja seksielämäkin sujuu ihan kohtuullisesti. Parisuhteelle tietysti alkoi jäädä enemmän aikaa kun tytölle löytyi rytmi. Meillä mies on suomalainen mies, ei tunteile liikaa. Oli ihanaa kuulla tytön syntymän jälkeen ekan kerran se rakkauden tunnustuskin. Siis, en meinaa etteikö ois ennemminkin niin tehnyt, kehui vaan tytön syntymän jälkeen sen todella huomanneensa.=)

Mä kävin tässä kerran jo aiemmin ulkosalla ja seuraavan päivän olotilan perusteella päätin, että saa hetkeksi aikaa jäädä nuo hippaamiset.

Mutta nyt täytyypi mennä syömään, vielä kun sen saa rauhassa tehdä. =)

arraskuu 2005
10 27.4. 09:55
Marraskuiset 2005

23.9. Perhonen, 23v, esikoinen, Jorvi
poika, 2040 g ja 44 cm
4 kk 6 500 g ja 61 cm

21.10. Raisa, 29v, esikoinen, Kätilöopisto
tyttö, 2860 g ja 47 cm
4 kk 6 430 g ja 61 cm
5 kk 6 900 g ja 64 cm
6 kk 7 690 g ja 66 cm

26.10. Gilda, 40v, esikoinen, NKL