Marraskuu 2005

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 10
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nyt on pakko vähän purkaa sydäntä, kun hirvee ärsytys päällä... Mistäs muustakaan kun miehestä! :) Täällä ollut puhetta siitä miesten osallistumisesta ja aina kun pääsen sanomaan, että meillä osallistuu ihan hyvin niin eipä sit enää osallistukaan!
Tuntuu, että kaikki on nykyisin jäänyt mun niskoille, saa siivota koko ajan sen jälkiä plus lapsen hoito ja muut kotityöt.

Ja ehkä maailman ärsyttävin asia: ei millään ymmärrä, että tää kotiäidin homma on välillä tosi raskasta(ainakin mun mielestä) ja käy kyllä ihan työstä, jota tosin tehdään 24/7!
Luulee, että saan nukuttua ihan normaalit yöunet (heräilyä noin tunnin välein) ja pirteenä herään touhuamaan aamu puol 7. Just joo, niin mäkin toivoisin!

Siis miten voi kuvitella, että täällä vaan loilotellaan päivät pitkät?! Kun sitä omaa aikaa ei juurikaan ole... Tykkään kyllä olla tytön kans, mut välillä ois ihan mukava olla vaikka yksin KOTONA vähän aikaa, eikä tarvis viihdyttää ketään!

Ääh, nyt meni ihan valitusvirreksi.... Mut kuten oli puhettakin ollut, tätä varten tää meidän palsta kai on! =)

Elovenalle, mulla raskauskiloja ei juurikaan enää näy (ainakaan muiden mielestä), oisko 3 kiloa vielä...
Käyn jumpalla nelisen kertaa viikossa+ vaunuilut. Sentään jotain hyötyä tuosta miehestä, että pääsen kulkemaan! :)
Herkut oon nyt myös yrittänyt(huom) jättää pois...

Okei nyt nukkumaan, että jaksaa taas heräillä! (Okei, oon toooosi pessimisti! ;)

Vilma, jokainen meistä varmaan kaipaaa sitä omaa aikaa, mutta pääset sentään käymään neljä kertaa viikossa jumpassa ja se on sentään jo jotain!

Itse olen käynyt yhteensä kolme kertaa jumpassa pojan synnyttyä. Mies kyllä käy vaunukävelyllä pojan kanssa, mutta silloin teen lähes aina rästiin jääneitä kotitöitä.

Raskauskilot ovat kadonneet, vaikka herkuttelusta en ole päässyt eroon. Kävelen vaunujen kanssa päivittäin 2 - 4 tuntia.

Juuri kun kerroin, että poika nukkuu kolmet päiväunet, hän nukkuikin sekä tänään että eilen vain kahdet. Valvoikin ennen tokia päiväunia yli kolme tuntia, samoin ennen nukkumaanmenoa.

Iltaa vielä täältäkin!

Raskauskilot karisivat 2vkosa vaan uudet 5kg tulivat samaan syssyyn kuukauden kuluessa takaisin, kun nuo herkut on vaan niiiin hyviä.

Onni säikäytti mut ihan tosissaan nyt illalla. Kuinkas monella vauva syö näitä MaM-tutteja (nnitä missä se nuppi päässä)? No, Onnilla oli sellainen suussa kun oli laittamassa nukkumaan ja se tykkää väännellä ja käännellä suussaan sitä. Ensin alkoi kerran itkemään jotain ja kävin peittelemässä uudestaan vaan kohta alkoi ihan järkyttävä itku, ei mitään pikku kitinää. Menin katsomaan niin poika on aivan paniikissa kun oli saanut tutin suuhunsa poikittain (siis sen muovin jonka pitäisi estää ettei tutti mahdu suuhun). Tutti oli sitten jäänyt jumiin eikä saanutkaan sitä enään itse pois. Jouduin itekkin ihan kunnolla kääntämään että sain pois. Nyt loppui meillä niiden tuttien syöminen, jos ei ainu kelpaa niin sitte lakataan syömästä tuttia kokonaan. Se isompi koko on vielä tuttiosaltaan nimitäin liian iso, Onni ei ota sitä edes kokonaan suuhun.

Mutta nyt nukkumaan ennen kuin herra taas herää, joka nukkuu itseasiassa mun paikalla sängyssä. Alkoi tuttishown jälkeen heti itkee kun laitoin sänkyyn ja jäi yksin.

Myy

Huomenia!

Gilda, ei ollut tarkoitus mitenkään valittaa turhasta. :) Tietty on hyvä, että pääsen jumpalle eikä se oikeastaan mua ottanutkaan päähän, siis oma aika. Se mua lähinnä ärsytti, että ennen mies on korjannut jälkensä ym. mutta nyt se on heittänyt sen pois ja minä saan tehdä kaiken. Välillä on tosiaan semmosia päiviä, että tuntuu raskaalta tää homma...

Mutta nyt on päivä uus, aurinko paistaa ja on lämmin!=)

Viime yönä tyttö taas heräili aika tiheesti. Oli omassa huoneessaan, mutta silti heräili. Apua, meillä tulee kohta ongelma ton nukkumisjärjestelyiden kans. Mä en osaa enää nukkua miehen vieressä kun se kuorsaa ja tarvisin korvatulpat, mutta sitten en kuule tyttöä! Kai se pitää vaan alkaa totutteleen... :)

Aika kauhee tilanne Myyllä ja Onnilla. Meillä on käytössä nuk-tutti, mut pitää varmaan vaihtaa kohta isompaan vaikka tytöllä onkin pieni suu...
Osaako teillä muilla vauvat laittaa tutin ihan itse suuhun kunnolla?
Helpottais ihan hirveenä jos meillä tyttö oppisi sen...

Mutta nyt tyttö heräilee... Aurinkoista viikonloppua kaikille! :)

Huomenia =)

Hyvin sujui kuvaus, lopussa meni pojalta jo hermot, taitaa olla sitä mieltä ettei tykkää olla kuvattavana niinkun ei äitikään ;)

Ja niistä ""ihanista"" miehistä... Meillä on taas palattu normaaliarkeen, no ei ehkä ihan samaan takaisin, mutta melkeen... Meillä kans jätetään kaikki hujanhajan ja siitä ne sitten siivoutuu itsestään pois... ja pyykit löytyy viikattuna kaapista, ruoka on valmiina.... aika helppoa... lopettaisin sen jälkien siivoomisen mutten kestä kattoa sitä sotkua, koska itse joutuu paljon kotia kattelemaan : I Ja äsken hävis ovesta ulos ja taitaa tulla vasta lähempänä iltaa kotiin... ne kun voi vaan tosta ottaa ja lähteä! Osaa se olla ihan mukavakin, mutta... Se siitä valitusvirrestä =)

Onneks poitsu on niin ihana ja aurinkoinen, että piristää aina mieltä =) Siitä aion ""kasvattaa"" yhden kunnon miehen ;)

Meilläkin oli levoton yö... Poika kyllä nukkui, mutta vähän väliä parkui unissaan ja viuhtoi ja kääntyili... En tiedä mikä vaivaa... Hampaat ehkä??? Tai sitten tuo konttausasennon ja selälleen kierähtämisen opettelu...

Meillä on käytössä ainun turvatutti, poitsu osaa sen aina silloin tällöin suuhun laitta, mutta joskus on väärinpäin... Ja jos se sänkyyn tippuu niin ei osaa sitä sieltä etsiä... Eiköhän sekin vaihe vielä tule =)

Mekin palattiin tossa pari viikkoa sitten nukkumaan takaisin kaikki samaan huoneeseen ja poika omaan sänkyyn. Nyt oon jo tottunu miehen kuorsaukseen, en kuule sitä enää juuri ollenkaan. Mutta poitsu pitää omaa elämäänsä öisin, joten heräilen ainakin tunnin välein...

Mun pitäis tänään vielä vähän siivota, imuroida ja pesettää auto, kuopsuttaa takapihaa (meillekin aloitettiin terassin rakentaminen)... Millä sitä kaiken ehtii... Pitää soittaa mummi hoitajaksi pojalle. Jaahas, meillä herättiin aamupäivätirsoilta... mukavaa ja aurinkoista viikonloppua kaikille =)

Myy, meillä kävi samoin tuon tutin kanssa (0 - 7 kk). Otettiin käyttöön seuraava koko joskus 3 vkoa sitten.

Vilma, kuulet varmaan tytön äänen korvatulppienkin kanssa. Itse nukun korvatulpat korvissa aina, kun mies nukkuu vieressä ja aina olen herännyt pojn ääniin. Äidin valikoiva kuulo?

Ihana ilma; äkkiä vaan sähköpostit ja tämä ketju ja sitten pihahommiin:)

Joo, tää ketju on todella hyvä, kiitos vaan kaikille teille ihanille naisille:)

Hatusta: mä olen laittanut nyt tytölle vain kalastajanlakin/virkatun hellehatun. Täällä on tänäänkin +22 varjossa, mun mielestä puetaan ilman eikä vuodenajan (toukok. alku..) mukaan. Kypärämyssy oli liian kuuma jo +15:ssa. Äsken ulkoiltiin bodyssa ja verkkareissa + sukat ja kengät, ja tyttö jäi ulos varjoon nukkumaan.

Kiloista: mulla ei tullut raskausaikana, mutta nyt tullut pari kiloa niin että kaikki vaatteet ei mahdu. Eikä lähde millään, kun ei pääse liikkumaan. Joo, omasta ajasta myös: neljä kertaa olen minäkin päässyt jumppaan vaan en viikossa vaan tytön syntymän jälkeen.. mies ei ole kertaakaan tyttöä hoitanut, vaan aina lykkään sen anopille jos on joku meno. Mutta säästän nuo hoitokerrat siihen kun on pakko mennä vaikka kaupungille tai kampaajalle, en kehtaa enää vaivata jumppaa varten anoppia:/Tänäänkin ollaan kaksin, mies taas vaihteeksi töissä. Aikoo kuulemma myös käyttää kesälomansa töiden tekoon sekä omiin harrastuksiin. Kivaa.

Mutta ei sen kummempia valituksia tällä kertaa, lähdenpä vähän haravoimaan ja tekemään muita rästihommia:)

Ihana ilma tosiaan ollut tänään, nyt veti vähän pilviseksi... Kävin tytön kanssa kaupungilla vaunuilla ja tuli käveltyä varmaan liki 10 kilsaa yhteensä kun tuli siellä palloiltua edestakasin. Hesellä kävin pehmiksellä ja työpaikallani syöttämässä tytön:) Juotavaa olis tarvinnu olla mukana itellä enemmän, suuta kuivas kokoajan. No, ens kerralla on sit viisaampi.

Mulla oli lämpömittari vaunuissa ja siellä oli jossain vaiheessa +27! Ja tytöllä oli päällä body, sukkikset, farkut (ohuet) ja sukat sekä ohut puuvillamyssy. Olipa vielä peittokin mukana kun lähettiin liikenteeseen niin oli ulkona vasta +17. Eipä tuo muksu hikinen kyllä ollut vaikka meinasin että ne sukkikset on ihan tajuttoman kuumat... Kai se on tottunut vähän lämpösempään kun meillä on sisälläkin 25 astetta...

Oli mukavaa kun tyttö oli ekaa kertaa kaupungilla niin et oli hereillä ja nostin vähän selkänojaa että näki maisemia. Sitä sitten pidettiin kauheeta älämölöä kun oli niin paljon katseltavaa:)

On noi miehet juu ihania. Mies otti ja lähti eilen kattomaan MI:III ja olisin kans tahtonu mut mistäs yhtäkkiä olisin lapsenvahdin tempassu... Ärsyttävää, miks se oon aina minä joka jää kotio ja toinen menee miten lystää. Samoin olis ihana olla nimenomaan kotona ihan yksinään joskus, mut ei...

Myy, meillä on just noita tutteja käytössä. Välillä tunkee sitä jotenkin oudosti suuhunsa ja olen miettiny et mitä jos se menee jotenki pahasti. Ei kyllä osaa siis tuttia suuhun laittaa sillain oikein, mutta se levyosa on kyllä niin pieni että kyllä sen varmaan sais tungettua jotenki kokonaanki melkei sinne suuhun... Pitää varmaan ostaa niitä isompia kohta, tosin niissä on just se tuttiosa niin iso et en tiedä kelpaako.

Jahas, ukkokulta tulee kohta töistä ja sit lähetään mun vanhemmilla käymään.
Aurinkoista viikonloppua!:)

Minulla on tänään ollut hermot jotenkin niin kireällä, että.. kamalasti on hommaa (kodin siivous, pihatyöt, pyykin pesu...) ja kun tuntuu ettei mitään saa tehtyä kerralla kunnolla kun poika keskeyttää kokoajan.. Päiväunia ei ole nukkunut tänään koko päivänä kuin yhteensä n. 2 tuntia(!!!), vaikka ihan väsynyt onkin. Kitissyt ja narissut vain ja äidin pinnaa pikkasen kiristänyt.. En tiedä mistä johtuu tuo vaikeus nukahtaa päikkäreille, kamala huuto vaan kun niin väsyttää, mutta ei.. ja jos nukahtaa, niin korkeintaan tunnin nukkuu. Kamalan stressaavaa kun aina joku homma keskeytyy mitä on tekemässä ja tuntuu että sata asiaa on sitten puolitiessä.. Onneksi mies sitten tänään viikkaili pyykkejä kaappiin ja siivoili keittiötä, kun alkoi jo ihan itkettää kun niin kiristi pinnaa.. HUH!

Meillä pojalla myös käytössä MAM:n nupillisia tutteja (0-7kk).. pitäis varmaan pikkuhiljaa vaihtaa seuraavaan kokoon.. Poika myös kovasti kääntelee tuttia kädessään ja työntää suuhun, milloin mitenkin päin. Harvoin kuitenkaan oikein päin..

Täällä myöd tosi lämmintä (varjossa +22) ja ihan sään mukaan pukeudutaan.. tänään pojalla oli ulkona pitkähihainen body ja college- housut, sukat ja ohut hattu.. Ja hikinen oli päästään, kun vaunuissa oli.. siis säiden jatkuessa yhtä lämpiminä, vaatetta vaan vähentämään! kyllähän sitä itsekin jo hame ja t- paita päällä tuolla kuljeskelin.. :)

Mistäpä muusta oli keskustelua.. hmm.. en kyllä nyt muista!

Lähden suihkuun, hikinen päivä takana ja jospa siellä vaikka vähän rentoutuis.. meillä huomenna asunnon esittely (myyntitarkoituksessa), kun rakentaminen alkamassa ja siksikin on pitänyt hieman enemmän puunailla ja järjestellä paikkoja ja laittaa tavaroita kaappiin, jos joku vaikka haluais ostaa tän.. Mutta, huomenna se on vielä imuroitava, ym. koiran karvaa ja kuolaa jokapaikka täys.. aargh!

Mukavasti on viikonloppu mennyt. Tänään oltiin Seurasaaressa kävelyllä ja iltapäivällä vielä kavereitten siirtolapuutarhamökillä.

Poika on tosi nopeasti omaksunut kiinteät ruuat. Tänään meni lounaalla 1/2 purkkia kasvis-possusosetta ja 1/2 purkkia ruusunmarja-vadelmasosetta. Alkuillasta meni koko purkillinen aprikoosi-omenasosetta ja vielä aamulla sekä illalla puuroa.

Rytmitys tosin on erittäin vaikeaa. Neuvolassa opastettiin, että olisi hyvä antaa ruokaa samaan aikaan joka päivä, niin saa pojalle viimein säännöllisen aikataulun. Mutta mitä pitäisi tehdä, kun unet ovat aina eri pituiset? Tänäänkin poika nukkui aamupäivällä vain 50 minuuttia ja heräsi kesken vaunulenkin Seurasaaressa. Välillä hän nukkuu kolmekin tuntia. Iltapäivällä poika nukkui kaksi tuntia. Taitaa olla niin, että nyt on sitten siirrytty kolmista unista kaksiin.

Kotityöt ovat todellakin jääneet pahasti rästiin. Huomenna viedään poika mummille hoitoon koko päiväksi ja pestään ikkunat, viedään talvivaatteet vintille ja haetaan kesävaatteet tilalle sekä vaihdetaan kukkiin mullat. Mökö taisi valitella, että on vaikea saada hommia tehdyksi, kun vauva ei nuku kovin pitkiä unia. Mun on taas yritettävä tehdä kaikki hommat pojan valveilla ollessa tai silloin, kun mies on pojan kanssa ulkona.

Kiinteiden aloittaminen ei ainakaan vielä ole vaikuttanut pojan yösyömisiin. Viime yönäkin hän söi kahdesti.

Nukahtaminen sujui melko helposti tänään ja eilen, sillä poika oli jo lähes unessa, kun nostin hänet iltatissin jälkeen sänkyyn. Mutta näinhän juuri ei saisi olla ""asiantuntijoiden"" mukaan. Vauvanhan pitäisi olla täysin hereillä laitettaessa sänkyyn. No ehkä se meilläkin joskus vielä onnistuu. Tuntuu niin toivottomalta.

Muuten meidän poikamme on kerta kaikkiaan ihana tapaus. Niin iloinen ja valpas. Kun vaan oppisi nukahtamaan ja nukkumaan.

Hyvää viikon alkua:)

Meillähän on myös nukkuminen ollut aina vaikeampaa, mutta koko ajan on menty parempaan päin. Nykyisin yöunet ihan unelmahyviä, tyttö nukkuu ihan sikeästi koko yön ilman ulinoita ja herää vain kerran syömään melkein tasan viideltä. Mutta ne päiväunet! Aina kauhea ulina, ja nyt ovat vain vähentyneet ja vähentyneet niin, että nukkuu enää vain 3 x 45 min päivässä. Vielä kuukausi sitten nukkui 1 + 2,5-3 + 1 h. No, sentään yöllä saa nukkua. Pääsen nykyään ihan sikeään uneen eikä enää väsytä päivisin.

Illalla nukkumaanmennessä on myös tappelu, jollei isi laita sänkyyn, joten sellaisina iltoina kun mies on myöhään töissä, ei tyttö nukahtaisi millään. Jotenkin varmaan tyttö yhdistää minut päivä- ja miehen yöuniin. Ja iltapuuroa ei myöskään syödä ilman isiä, vaikka päivällä syöttää saa kuka vaan, kunhan ruokaa tulee. Eilen oli ihan hirveä hysteerinen huuto, kun mies oli saunassa ja mun piti syöttää.. naapurit kutsuu varmaan kohta sossut paikalle:/ Sitten tungetaan väkisin puuroa kurkusta alas, että yöunet ei nälän takia keskeytyisi:/ Toinen repii mun tukkaa ja lätkii mustikkaisilla käsillä joka paikkaa ja huutaa pää punaisena, ja sitten kun isi tulee saunasta on kuin herran enkeli ja syö ihan kiltisti.. aargh! Tulee kyllä joskus sellainen fiilis, että mitäs mä täällä hukkaan aikaani tuon tytön kanssa, kun ei se musta kummiskaan välitä:(

Musta tuntuu, että nyt on tissistä vieroitus alkanut ihan itsekseen. Nyt muutamana aamuna tyttö ei ole huolinut tissiä ollenkaan ja kiinteidenkin päälle vain vähän. Yksi pelkkä maitoateria on vielä (klo 17) ja siinä kyllä syö ihan hyvin, samoin yöllä. Olisi tietty hyvä, jos vieroittuisi itsekseen eikä mun tarttisi vieroittaa sitä.

Tyttö alkaa jo selvästi tunnistaa joitain sanoja ja lauseita. Ostin aventin matkavesipullon kuumia päivä varten, ja tarjosin siitä vettä puistossa tytölle. Ei huolinut oudon näköistä pulloa. Kun sanoin, että ""otatko vettä"" niinku

Ääh, sähläsin ja painoin lähetä. Jatkuu..

Siis kun sanoin ""otatko vettä"" niinkuin aina ruokailun yhteydessä, niin ymmärsi heti ja rupesi juomaan pullosta. Samoin repeää aina riemuun kun aamulla sanotaan että nyt otetaan tipat, ja rupeaa aukaisemaan suuta (kiva että ne maistuu niin hyvältä, musta ne on kauheanmakuisia:). Ja muuta tällaista pientä. Mutta kyllähän lapset kai oppivat passiivisesti sanoja jo paljon ennen kuin rupeavat itse niitä muodostamaan.

Mutta nyt tekemään jotain hyödyllistä välillä:) (Tai onhan tämäkin hyödyllistä, mielenterveyden kannalta..)

Ihana ilma ulkona :D Kohta lähdetään vaunuilemaan...

Meillä on mennyt tosi hyvin kaksi yötä, kun tämä tahvoäiti ymmärsi vähentää pojalta yövaatetusta : I Toinen on varmaan kitissyt kuumuuttaan, eilenkin käytin vielä suihkun alla ennen nukkumaanmenoa, että vähän viilentyisi. Nyt on yöllä käytössä sellainen hellehaalari. Päivällä asunto on tosi lämmin, mutta yöllä viilentyy vielä, joten ei uskalla ihan vaippasillaan antaa nukkua, kun peittokin on aina missä sattuu... On saanut itsekin kunnolla nukuttua, mutta pitäisi malttaa aikaisemmin mennä jo sänkyyn...

Pidättekö jo lyhythihaisia vauvoilla? Meillä oli eilen ekaa kertaa eikä todellakaan ollut liian vähän. Jalassa vielä pitkälahkeiset pellavahousut. Mutta täällähän on jo 25 astetta lämmintäkin....

Poika on nyt oppinut menemään konttausasentoon ja nytkyttää siinä paikoillaan... hassun näköistä =) Tuntuu niin hassulta, kun on jo kontallaan... vastahan poika oli pieni käärö, joka ei päätänsä kannattanut... No, yöunillemeno on varsin mielenkiintoista nykyään, minuutin välein poika on kammennut itsensä kontalleen ja siirtynyt sängyn päätyyn nytkyttämään. Eilenkin tätä kesti ainakin tunnin vaikka oli raukka ihan väsynyt. Ja meillä myös päiväunille nukahtaminen on yhä vaikeampaa ja unet on lyhyitä. Ehä se kuuluu ikään sitten ja kohta nukkuvat enää kahdet ja sitten yhdet unet päivällä.

Kaipa sitä saa itse mennä tästä syömään ja pelastamaan sänky... Poika tuulettelee siellä pyllyä ja vielä ei ole pissa tullut =) Möyrii aina niin tyytyväisenä sängyn päällä =)

On kyllä ilimoja pidellyt! Ei edes konetta ole kerinnyt avata kun on vietetty koko viikonloppu ulkosalla. Tytölläkin alko paranee ihan silmissä nuo tutista tulleet hankaumat. Nauttii olla ulkona, rattaisiin vaan lelu ja istuma-asentoon niin siinä viihtyy niinkauan kuin tulee nälkä tai kuuma..
Vaatetta on tosiaan vähentää huimasti, nytkin laitoin vaan sisävaatteiden päälle hupullisen kollarin. iltapäivällä laitan vaan sisävaatteisillaan ulos..
Mökilläkin oltiin lauantaina ja hyvin siellä tosiaan tytön kanssa selviytyy vaikkei ole lämmintä vettä(siis puhdasta) Juomavedet kannetaan kaivosta..
Tuo liikkuminen tosiaan vaikuttaa siihen nukkumaan menoon... likka on siellä millon mitenkin päin (lähinnä poikittain pinniksessä)ja sitten saa käännellä kokoajan ""oikeaan"" asentoon.. tänä aamuna kun herättiin tytön kanssa niin ei meinannut 2m leveä sänky riittää meille kun tyttö peuhas siinä.
Myy, ikävä episodi, mutta kiitos kun kerroit osaa itse olla varuillaan.. pari noita pienempiä meilläkin vielä on.. Paljon käytetään myös sellaista missä on pelkät reunat, ei siis levyä. muistaakseni alkaen 4kk.
Valveilla olosta.. aamulla ja päivällä on 1-2h hereillä kerrallansa ja illalla saattaa olla 3h, muttei kyllä koskaan 4h.
Pikkukakkosesta, syksyllä/talvella olis meillä ajan kohtainen jos siis on tullakseen. Kesän tahdon viettää mökillä nauttien sauna siiderit ;) niitä jäi vähän kaipaamaan viime kesänä :)
Mutta vielä syömään ennenkuin tuo tyttö heräilee.

Ei ole joo tullut eilen konetta avattua ollenkaan, on tainnut kyllä olla muillakin sama homma kun ei kauheesti ole tekstiä tullunna:)

Kovan taistelun kanssa sain tytön nukkumaan ulos. Pelkillä sisävaatteilla laiton, kun täällä on jo yli 20 astetta varjossa. Ja vaunuissa on varmaan jotain 25.

Sosetta on nyt alkanut menemään puolisen purkkia kerralla, jospa se kohta sit menis koko purkillinen. Sitä puuroa kun sillon yks ilta annoin desin verran ja maitoa päälle niin eipä tuo mitään auttanut, 3 tunnin päästä tyttö huusi nälkäänsä. Ja veti 160ml velliä. Mikä ihme siinä on että se puuro ei pidä nälkää tuolla muksulla? Vai onko se sitten vielä liian pieni satsi minkä se vetää?

Nyt on tyttö muutamana päivänä karjunut vaan kun koitan maitoa antaa. Ei väliä onko soseen jälkeen vai ei, välillä siis annan pelkän maitoaterian, niin sama homma, kamala huuto eikä söisi. Ja sit jos saankin jotain sinne menemään niin se on jotain alle 100ml.... Tuntuu että elää pelkällä pyhällä hengellä. Kaipa se ite tietää sit paljonko tarvii mutta tuntuu vaan pahalta kun ei toinen syö. Sosetta syö kyllä ihan ok mutta kai sitä jotain nestettäkin pitäis saada varsinkin näin lämpösillä ilmoilla.

Miehestäkin taas olis valitettavaa mutta en jaksa:P Antaa olla...

Hassua muuten kun miehen sisko kyselee multa mitä vauvalle päälle yms.. vaikka hänellä tuo vauva on jo kolmas lapsi (1,5kk meidän tyttöä nuorempi) ja meillä vasta eka:). Mutta aiemmat lapset hänellä on syntyneet keväällä niin on tietty vähän erilailla puettava nyt isompi vauva kun ihan vastasyntynyt.

Joo, kai sitä ois ees tiskattava, aina vaan laiskottaa eikä saa mitään aikaseks... Pihalla nyt oon jotain tehnyt mutta ois sielläkin vielä myllättävää.

Heippa vaan!

Nukkumisesta: meillä herätään 6-7, 9 pintaan nukutaan tunnin tirstat, sitten syödään ja 12-15 nukutaan päikkärit ja sitten seuraavat n. klo 18 about puoli tuntia ja yöunille mennään 22-23. Varmaan enempikin ""pitäisi"" nukkua. Ihannoin niitä joilla vaavit menee 19-20 nukkuun ja heräävät 6-7 aikaan:) Nuo päiväunet vaihtelee, mutta nykyisin on mennyt n. 3 tunnin unet ulkona.

Meillä menossa jokin kitinäkausi. Yhtä kantelua ja lattialla ei viihdy paljoakaan. Aina pitäisi jonkun olla seurana. Äiti opettanut... Heti kun massulleen menee, niin eipä kauaa kun huuto alkaa. Mitenkähän sitä ryömimään opitaan... Ilman vaippaa hoitoalustalla on selvät ryömimiselkeet ja pylly nousee, mutta lattialla ei oikeastaan paljon mitään.
No, eiköhän joskus.. Sillä tavalla kyllä rankkaa kun koko ajan pitää kannella ja pitää sylissä. Eipä siinä paljon tehdä.
Ei auta kuin joskus huudattaa, kun pakko ne pyykit on viedä kuivumaan, jos aikoo vaatteita pitää päällä:)

Mieskin hemmotteli vkonlopun. Meillähän saa juuri sitä mitä tilaaa. Minun puolelta. Lauantaina antoi nukkua 9 ja varmaan pitempäänkin. Käytti tisulla poikaa välillä ja kun sitten heräsin, kysyi: saitko tarpeeksi nukkua:) jep, jep. Sanoin minä. Ja sitten lauantain laitoinkin kotia kuntoon.
Eli osasi vetää oikeasta narusta ja kohdella minua oikein:).
Kai sitä sen verran itsekkääksi on kasvanut, että minähän en ala millekkään myöskään jos kukaan ei tosiaan kerta välitä mistäään mitään. Nyt on sitten parempi mieli kaikin puolin.

Ruoka: meillä menee sosepurkki, hedelmä sellainen, kyllä ihan jo kokonaa. Näköjään palsternakka ei sovi pojalle ja herne-maissi-paprika perunasose ei myöskään. Seuraavaan satsiin laitankin sitten lihan. Minä teen mössöt kerralla ja pakastan pilttipurkkeihin. Siis koko sekotukset, en erikseen pakasta lihaa eri astioihin.

Ukki ja mummo olivat ostaneet syöttötuolin ja toivat juuri sen meille. Se on heidän perinteinen ostos kaikille heidän lapsenlapsille. Kiva, kiva.

Mukavaa viikkoa kaikille.

Moi vaan!

On kyllä ihanat ilmat ollut. Ollaankin ulkoiltu tosi paljon. Vaan johan tuo lupasi takatalven tulon, ainakin tänne.

Meillä on sitten löytynyt sose/et, jota tyttö ei syö. Nimitäin lihat. Tein jopa itse satsin lihasosetta(!), mutta tietenkään ei maistunut. Eipä sen puoleen maistu kaupan soseetkaan. Ei auta kuin yrittää...
Hedelmää menee kyllä sit purkillinen... :)

Ei kyllä meilläkään onnistu samaan aikaa syöminen päivällä, kun unet on tosiaan eri pituisia! Iltapuuro on aina suht samaan aikaan, mut ei muut.

Vipe, meillä kans mennään nukkumaan vasta 21-22 mutta oikeestaan mua ei haittaa, koska pääsen sit itekin samoihin aikoihin nukkumaan.

Nyt ei kyllä ajatus kule yhtään, parempi lopettaa ja palata asiaan myöhemmin!:)

Päiväunien kanssa taas tapeltu koko päivä.. poika heräsi tänään yöunilta 8.00. Yritin sitten, että en laittanut aamupäikkäreille ollenkaan, ajatuksena että nukkuis sitten soseen jälkeen pitemmät unte, siis klo. 11 eteenpäin. No, poikahan sitten nukahti vähän yli 10 syliini, niin oli uninen että ei taida onnistua vielä tuo aamupäikkäreiden poisjättö. No, sitten menikin unet ihan sekasin, nukku 11 asti, jolloin sai soseen ja yleensä käy jo toisille päikkäreille. No, tänään tuo nyt sitten ei onnistunut. Mies vei vaunukävelylle 13.00, poika nukahti, mutta nukkui vain 15 minuuttia.. Siitä valvoikin sitten 17 asti, ja vasta nyt nukkuu sitten.. saa nähdä kuinka kauan. On väsynyt, mutta ei vaan nuku! Että näin, mutta näköjään sitä on liikkeellä.. :)

Eli meillä siis saatetaan valvoa 4 tuntiakin kerrallaan.. ei kyllä aiemmin ole päivällä noin kauaa yhteen menoon valvonut (joskus iltaisin ennen yöunia kylläkin..).

Missä järjestyksessä teillä tehdään iltarutiinit?

Meillä on ensin puuro, sitten ilmakylvyt lattialla, iltapesu ja hampaiden pesu, yöpuku ja hiusten harjaus, valojen himmentäminen, kahden tuutulaulun kuuntelu cd:ltä, iltatissi sängyllä ja sitten siirrämme pojan nukkumaan omaan sänkyynsä. Sanotaan hyvää yötä, kauniita unia, autoja ja junia ja annetaan suukko. Jos poika ei ole jo puoliunessa syömisestä, niin laitamme soittorasian soimaan. Valitettavasti poika ei soittorasiasta piittaa, eikä auta silittely ja paijailukaan, vaan joudun nostamaan hänet itkuisena takaisin viereeni sängylle ja paijata uneen siinä. Nukahtaminen vie jonkun aikaa, poika räplää kättäni ja heittelee päätään välillä puolelta toiselle.

Viime iltoina poika on lähes nukahtanut tissille. Nyt mietin, että jos tarjoaisi iltatissin jo ilmakylpyjä, lopettaisiko poika ekan yöheräämisen. Hän nimittäin on viime aikoina herännyt hirveästi huutaen noin 2 - 3 tunnin kuluttua nukahtamisesta. Ilmeisesti järkyttyy, kun tissi ei olekaan enää suussa niin kuin oli uneen vaipuessa.

Marraskuiset 2005

23.9. Perhonen, 23v, esikoinen, Jorvi
poika, 2040 g ja 44 cm
4 kk 6 500 g ja 61 cm

21.10. Raisa, 29v, esikoinen, Kätilöopisto
tyttö, 2860 g ja 47 cm
4 kk 6 430 g ja 61 cm
5 kk 6 900 g ja 64 cm
6 kk 7 690 g ja 66 cm

26.10. Gilda, 40v, esikoinen, NKL
poika, 3 350 g ja 52 cm
4 kk 8 210 g ja 67,5 cm
5 kk 8 810 g ja 69 cm
6 kk 9 310 g ja 72 cm

26.10. Elovena, 25v, esikoinen, SSS
poika, 4130g ja 53 cm
4 kk 9 550 g ja 70 cm
5 kk 9 950 g ja 72 cm
6 kk 10 325 g ja 74,6 cm

7.11. Vilma, 26v, esikoinen, LKS
tyttö, 3440g ja 49cm
4 kk 6 180 g ja 64,2cm
5 kk 6 680g ja 66,5cm
6 kk 7 140g ja 69,2cm

7.11. Tiikeri, 21v, esikoinen, HYS
tyttö, 2492g ja 49,5cm
4 kk 6 625 g ja 65cm
5 kk 7160g ja 67.1cm

8.11. Perunapelto, 29 v, esikoinen, NKL
poika, 3650g ja 50 cm
4 kk 6 885 g ja 63,8 cm
5 kk 7 440 g ja 65,1 cm

10.11. Pirpana, 31v, kakkonen, Porvoon sairaala
tyttö, 3920g ja 53cm
4 kk 6 800 g ja 62 cm
5 kk 7 200 g ja 65 cm

11.11. Leenu, 26v, esikoinen, PHKS
poika, 4270g ja 52cm
4 kk 8 350 g ja 65,5 cm
5 kk 9000g ja 69 cm

12.11. Tuimaliini, 29 v, esikoinen, PKKS
tyttö, 3270 g ja 47 cm
4 kk 7000 g ja 63 cm

14.11. Tulppaani, 30v, esikoinen, Salon seudun sairaala
tyttö, 3520g, 51 cm
6 510 g ja 63,5 cm

14.11. Memmi 26 v, esikoinen, KYS
poika 3540 g & 50 cm
4 kk 7,230 g & 65 cm

15.11. Mökö, 22v, esikoinen, EKKS
poika, 3480g ja 49cm
4 kk 6 310 g ja 62cm
5 kk 7 015 g ja 64,5cm

18.11. Suski, 22v, esikoinen, OYS
tyttö, 2850g ja 48 cm
4 kk 6 250 g ja 61 cm
5 kk 6850 g ja 63,5 cm

19.11. Myy, 24v, esikoinen, OYS
poika, 4270g ja 53,5cm
4 kk 8 530 g ja 68 cm
5 kk 9 030 g ja 70 cm

25.11. Sirenia, 28v, esikoinen, KHKS
tyttö, 3465g ja 50,5cm
4 kk 6 390 g ja 62cm
5kk 6 820g ja 64cm

26.11. Loora, 30v, esikoinen, NKL
poika, 4070g ja 52cm
4 kk 7 830 g ja 66,5cm
5kk 8 370g ja 67.5cm

29.11. Vipe, 39v, kolmas, miehen eka, OYS
poika, 3255g ja 49 cm
4 kk 7 480 g ja 61,8 cm
5 kk 8240 g ja 65 cm

12.12. KS, 29v, esikoinen, EKKS
poika, 4140 g ja 52 cm
4 kk 7 495 g ja 66 cm

No nyt meni sitten kymmenen kilon raja rikki =)

Nyt imetin sohvalla istuen ennen tuutulauluja. Poika ei nukahtanut tissille. Kuunteli laulutkin vielä ihan terhakkana. Sitten nostin sänkyyn ja toivotin hyvät yöt. Laitoin soittorasian soimaan. Ensin poika ähelsi sängyssä tyytyväisenä, mutta pian alkoi itku. Kävin paijailemassa, mutta ei auttanut. Lopulta nostin hänet kainalooni makailemaan. Siinä hän räpläili taas käsivarttani ja kun hän oli lähes unessa, nostin hänet omaan sänkyynsä.

No ehkäpä tuo sitten kouluikään mennessä lopettaa äitinsä käsivarren rapsuttelun... Toivottavasti kuitenkin aikaisemmin!

Jo viikon ajan olen aikonut joka päivä kirjottaa, mutta aina on muka ollut liian kiire. Yritän nyt raapustaa jotain.

Meillä valvotaan yleensä noin 2 tuntia putkeen, mutta nyt on kyllä näkynyt suuntausta hieman pidemmistäkin ajoista. Kolmet päikkärit on edelleen kuvioissa. Tyttö on nyt ottanut tavaksi herätä jo klo. 6 ja tämä ei oikein passaa äidille... Menee nukkumaankin vasta klo. 22 joten yöunet on enää 8 tuntia.

Iltarutiinit: puuro, ilmakylvyt, iltapesut, vaippa ja yökkäri, imetys ja nukkumaan Ja edelleen tyttö nukahtaa tissille, alan vaan hieman hermostua tähän hommaan kun nykyään tissiä pitäisi saada imeskellä jotain puoli tuntia ihan muuten vaan tai alkaa kauhea huuto, tutti on kelvannut vain yhtenä iltana. Olisi varmaan jonkinlaisen koulutuksen paikka ( kun sama tapahtuu useasti myös päivällä), mutta jotenkin sitä vain tyytyy kohtaloonsa ja ajattelee että joskus sitten...

Raskauskilot ovat hävinneet loistavasti imetyksen myötä ja lisäksi 3 ylimääräistä, sentään jotain positiivista... Kauhulla kuitenkin jo odotan että miten käy imetyksen loputtua, koska en todellakaan ole syönyt terveellisesti vaan herkkuja uppoaa....

Kadehdin kyllä teitä kaikkia joilla on oma piha, olisi niin kiva myllätä tuolla pihalla kun on hyvät ilmat ja K-raudan mainoksessa oli kaikkia kivoja juttuja... Toivo elää että ensi kesänä...

Kävin ostamassa tytölle syöttötuolin ja kokeiltiin eilen pikaisesti siinä istumista, hienosti tyttö kyllä istuu ja sylissä istunut jo kauan, mutta en tiedä saako vielä istuttaa tuettuna pieniä hetkiä kun 6 kuukautta ei ole vielä tullut täyteen. Onko kellään vielä käytössä syöttötuolia?

Meillä syödään edelleen vain kaksi ateriaa, kasvis-liha ja iltapuuro. Olen yrittänyt lisätä kolmannen, mutta ei tunnu menevän. Ja minun tekemät soseet menee todella huonosti, mutta esim. kaupan kauhea peruna-porkkana todella hyvin.

Jos olisi edes parveke niin menisin sinne istuskelemaan, mutta nyt taidan alkaakin sitten siivoamaan...

Huomenet:)

Meillä heräiltiin vaihteeksi noin tunnin välein huutamaan, en tiedä mikä oli vikana mutta tutilla aina hiljeni kunnes puol viiden aikaan annoin maitoa. Oli silloin ollut 7h syömättä. Jostain syystä en oo kuitenkaan yhtään väsynyt enkä meinannut saada illallakaan unta millään... Mitä lie kevätpirteyttä:)

Meillä ei noita iltarutiineita oikein ole. Tyttö on aina niin eri aikaan väsynyt että ei oikein tiedä mihin aikaan pitäis ruveta niitä juttuja touhuamaan. Olen nyt kuitenkin muutamana iltana just ennen nukkumaanmenoa (kun huomaan että tyttö on väsynyt) laulanut jonkun rauhallisen laulun ja tyttö onkin nukahtanut tosi rauhallisesti vaikka aika epävireinen ääni mulla onkin;)

Tänään vielä saa nauttia ihanan lämpimistä ilmoista, huomenna kai sitte jo viilenee. Pitäs mennä kaverillakin käymään kun asuu tossa melkein naapurissa:)

Huomenia:)

Suski: ei se oma piha ole niin kiva, kun kasvaa edellisen asukkaan jäljiltä koiranputkea (tai mikä lienee, olen kaupunkilainen:) eikä ole aikaa laittaa sitä. Ja sitten naapurit paheksuu ja itse tuntee itsensä laiskaksi. Mutta päiväunet on tosi lyhyitä eikä tyttöä voi hereillä ottaa pihalle mukaan. Hohhoijaa. Ehkä ensi kesänä.

Iltarutiineista: meillä on ensin kylpy 18.30 jos on kylpypäivä (joka toinen tai kolmas pvä), klo 19 iltapuuro johon meneekin melkein puoli tuntia ja sitten tissi. Sitten köllötellään isin tai äidin sylissä 19.45 saakka ja sitten yläkertaan yövaipan ja -puvun vaihtoon. Sitten sanotaan taikasanat jotka tarkoittaa että on uniaika, laitetaan tyttö sänkyyn unirätin kanssa ja se vetää heti peukun suuhun ja silmät kiinni. Poistutaan huoneesta ja yleensä simahtaa melkein heti ilman ulinoita (toisin kuin päivällä..)

Tarkoitus olisi lähteä miehen kanssa vähän suhdetta hoitamaan ja ekan kerran ulos viikonloppuna. Saa nähdä, suostuuko tyttö nukkumaan mummin ja vaarin kanssa.

Nyt äitiä huudellaankin jo..

Yhteistyössä