Marraskuiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lucille
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vähän on hiljaista täällä marraskuisten joukossa...

Meillä oli tänään neuvola. Sf-mitta oli 24 ja kaikki kunnossa. Minun paino on noussut edelleen aika hurjaa tahtia. Nyt on jo tullut kymmenen kiloa... Mitään moitteita painosta ei tullut. Todettiin vain, että kun paino nousee terveellistä ruokavaliota noudattaen (ts ei sokerin ja rasvan voimin) kaikki ok. Minulle povattiin yht 20kg nousua alkupainosta ja siihen en kyllä suostu!!! Millä ihmeellä pystyn liikkumaan ollenkaan jos kiloja vain tulee ja tulee ja tulee?!?!?! Pidän 16kg aivan ehdottomana ylärajana, sillä nyt jo selkä ja jalat alkavat olla äärirajoilla. Täytyy siirtyä vielä vahvemmin rehulinjalle ruokavalion kanssa, ettei ns. turhaa nousua tule. Vähitellenhän tämän nopean painonnousun pitäisi olla ohi, ainakin opusten mukaan... Ehkä vartalon vaivatkin hiukan rauhoittuvat kun tahti hidastuu ja kroppa pääsee paremmin "kärryille".

Pikkuisella menee lujaa monta kertaa päivässä. Hän on ottanut päivärytmin jota noudattaa aika tarkasti. Pientä liikettä tuntuu tosi usein, mutta sellaiset kunnon bileet pidetään minun hereillä ollessa neljä kertaa päivässä. Aamupäivä on tavallisesti melko rauhallista aikaa ja iltaa kohti meno kiihtyy. Viimeiset kaksi jumppatuokiota ovat kestoltaan pisimmät ja niiden välissä on rauhallisempaa oleilua 2-3h. Onneksi en ole vielä heräillyt öisin liikkeisiin, mutta epäilen sen ajan kuitenkin pian koittavan. Potkut ovat saaneet lisää voimaa ja ahkerassa treenissä taidot kehittyvät. :)

Janniina 25+3

Tänään oli sitten se odotettu 4D ja kaikki näytti olevan kunnossa ja pikkusestakin sai vähän parempaa kuvaa, vaikka se käsi kovasti hakeutui kasvojen eteen. Ja ihan selvähän se sitten on, että poika siellä myllertää. Kuvia sain paljon mukaan ja myös dvd:n ja selostuksen mitä näkyi ja, että kaikki mitä katsottiin oli kunnossa. Koko vastaa edelleen viikkoja, vaikka reisiluun mitta olikin aika iso... vastaa kuulemma viikkoa 27... lääkäri sanoi hymyssä suin, että jostain syystä reisiluu on pitkä ja katsoi mieheeni, joka on siis 194cm eli huh huh voi olla iso paketti tulossa. Nyt paino oli n. 900g, mutta syntymäpainoa hän ei lähtenyt arvioimaan, koska se olisi kuulemma vielä liian aikaista. Oli mukava kokemus käydä varmistamassa, että kaikki oli kunnossa.

KM71 25+5

Jänniä noi KM71:n 4D jutut! Hui että ne meijän masuasukit on jo kilon painosia! Kun tuntuu vaan, että se pikkusammakko siel pyörii, mut sehän on jo aika iso sitten.. tosin noi kylkiin ja alapäähän kohdistuvat potkut ei tunnu sammakon liikkeiltä, mut ei sitä kuitenkaan tajua..

Meillä oli kanssa eilen neuvola. Sf-mitta 24. Kohdunkaulaa 3cm ja kiinni. Supistelee kyllä toisinaan aika paljon ja ainakin töissä koko päivän eli ainakin yli 10 kertaa, välillä jo tunnissa tulee 6 kovettumista, mutta ei näköjään vaikuta silti tonne kohdunkaulaan. Munkin paino oli nyt noussu taas :) onneks. Oon yrittäny nimittäin kaikin keinoin (syömällä paljon pullaa yms) saada sitä nousemaan kun ahdisti kun se ei noussu.. Sokerit, verenpaineet ja hemppa kuitenki edelleen tosi hyviä.

Niin ja saatiin se valmennusaika. Ja täällä järjestetään niin, että samassa on sairaalaan tutusminen ja tilaisuus kestää 2h ja on joku powerpoint-esitys + video ja vapaata keskustelua. eli oikeesti ei edes tutustuta sairaalaan vaan siitä näytetään powerpointti.. Toista oli ennen kun esim mun äiti oli ollu valmennuksessa ni sitä oli ollu joku 5 kertaa.. No samapa tuo.

Kävin sitten tänään myös toisessa lääkärissä, kun en osannu neuvolalääkärille kertoa työongelmista (mulla on joku ongelma sille tädille puhumisessa, en osaa sanoa muuta kun että ihan hyvin voin..).. Niin sain tänään taas pari viikkoa sairaslomaa, ihan vaan koska en jaksa/pysty olemaan töissä tekemässä tommosia hommia. Viimeset viikot ennen kouluun menoa ajattelin sitten kärvistellä töissä vaikka kaksinkerroin.. Sain nimittäin toivomiani hieman kevyempiä töitä 2 viimeistä viikkoa. Nekin on kyllä koko päivän seisomista ja kävelyä ja tavaroiden siirtoa, mutta omaan tahtiin. Muut hommat kun on nopeeseen tahtiin tehtäviä ja sisältää raskasta nostelua(esim 25 kg laatikoita niin korkealle kun vaan kädet nousee) jne..

Tänään onkin sitten ollu heti aamusta lähtien joku supistelupäivä. Maha on kireenä melkein koko ajan, oli myös sillon ku lääkäri sitä kokeili. Onneks ei siis tarvinnu olla töissä vaan saan lepäillä rauhassa kun tuntuu siltä.

Me ei ehkä ostetakaan noita vaunuja ym ollenkaan, kun saatais sittenkin sukulaisilta lainaan vaunut, sitteri ja turvakaukalo. Vaunut ois ABC desing merkkiset ja jotkut beigevaaleensiniset vm 04 tai 05 ja taitaa olla aika isot mitä googletin, mutta jos ne autoon mahtuu ja niitä jaksaa eteenpäin lykkiä, niin kai se on opiskelijan pakko lainata :) Kuitenkin ilmakumipyörät ja muut hienoudet löytyy niin kai ne on ihan hyvät sitten.

Hamstrausvimma on hirmunen. Täällä kotona itestään ku kököttää niin on kokoajan jossain nettikauppojen tai huutonetin syövereissä.. Nyt alkaa jo tuntua että pitäis saada pikkuselle koti valmiiks, pestä vaatteet ja hommata kaikki kamat ja kasata ne, mutta mitähän ne tekis tossa 3 kk pölyttymässä :)

plussa 26+5

Supisteluista tuli mieleen, että asia nousi esiin viimeksi neuvolassa. Näillä viikoilla harjoitussupistukset on kuulemma jo ok juttu (viimeksi sanottiin ettei niitäkään saisi tulla...). Kivuliaitakin supistuksia on ollut aina välillä ja neuvottiinkin siitä syystä hidastamaan tahtia. Mielestäni nyt jo tahti on aika hidas. Etanan vauhtia mennään... Selkä ei pidä painon noususta ja hemoglobiini on alhaalla raudan rouhimisesta huolimatta. Samalla linjalla on myös paineet, joten heikko olo iskee aika usein. Olen kyllä yrittänyt liikkua rauhallisesti eli ts vaappua pitkin poikin puuhailemassa vähitellen kaikenlaista, mutta usein tulee seinä vastaan. Huilaustaukoja on pakko pitää naurettavan pienien ponnistelujen jälkeen. Olen tottunut toimimaan ripeästi ja liikkumaan ahkerasti, joten minulle on tullut aika suurena yllätyksenä tällaiset "rajoitukset".

Valmennuksista oli pintapuolisesti puhetta vain sen verran, että joskus rv 30 paikkeilla pitäisi mennä tutustumaan synnärille ja joskus sen jälkeen sitten katsellaan sitä valmennuspuolta. Lääkärin näen rv36 ja sitten kai arvioidaan synnytystapa. Vaikka lantio on kapea (vai pitäisikö ehkä sanoa OLI kapea), en usko sektion olevan vaihtoehto. On sitä kapeammillakin lanteilla lapsia ihmiset maailmaan synnyttäneet... Tietysti tuon mullertajan kokokin ratkaisee jotain, mutta täytyy toivoa ettei tulisi isäänsä. Mies on ollut aikamoinen käärö syntyessään, vaikkei todellakaan ollut mikään "sokerivauva", yliaikainen tms.

Minä olen jo innostunut pesemään ensimmäisiä vaatteita. Pesän rakentaminen on jatkuvasti pinnalla, vaikka se kyllä tuntuu aivan liian aikaiselta... Ajatukset pyörivät tiiviisti vauvassa ja kaikessa asiaan liittyvässä. Täytyy kehitellä muuta mietittävää, ettei liikaa uppoudu vauva-ajatuksiin!

Janniina 25+4

Moikka täältäkin pitkästä aikaa!
Eipä täällä ihmeitä, neuvola(lääkäri) on parin viikon päästä, töihin pitäis kohta mennä ja selkä on ihan tiltissä. Saas nähdä miten kestää istuskelua, onneks saa sentään sitten töissä vähän taukoa tohon esikoisen kanteluun, poika kuitenki painaa jotain 13 kiloa niin kyllä se kummasti tuntuu kun sitä syliin nostelee.
No toivotaan parasta!

Supistuksia tulee kanssa aika paljon, kivuttomia onneks ni ei haittaa. Vähän pitää pysähtyä "haukkomaan henkeä" välillä=)

Onkos kukaan menossa mihinkään mammajumppaan tai joogaan tms? Tuntuu jotenkin että kaikki noi tunnit on keskellä päivää ja viikolla ni ei niihin oikeen pääse jos töissä meinaa olla. Tekis kyllä varmasti hyvää.

Ja synnytystapa-arvio on sit viikolla 36, edellisen sektion takia pääsee kunnon tutkimuksiin, normaalistihan ei ainakaan täällä sen kummemmin mitään arvioita tehdä. Ja eihän ne lantion ulkomitat mitään siihen liity mahtuuko vauva syntymään alakautta, sisätutkimuksen vaatii ja jopa ultraääni / magneettikuvauksen. Eli vaikka ois kuinka levee arse niin voi olla ettei vauva mahdu syntymään=)

No, nyt taistelemaan makeanhimoa vastaan, pinna on taas jotenki niiin tiukalla ja kaikki asiat itkettää, kyllä nää hormonit on ihania!!

Lness ja rane 25+1(kai)

Ai niin, laitoin vakuutuspaperit pohjolaan, päätöstä odotellaan. Tuskin on mitään estettä vakuutuksen myöntämiseen ellei edellisen synnytyksen ongelmat sitten ratkase...

Noista liikkeistä vielä piti kirjottaa, meillä on kans iltaisin kovimmat myllerrykset, kaikkein hurjinta on kun vauva "tunkee" selkäänsä tohon napaa vasten, itse kädellä tuntee selän tai jos pää / pylly puskee jostain kohtaa mahaa ja samalla jalat / kädet tökkii toiseen kohtaan=)
Mieskin on muutaman kerran tuntenut jonkun terävämmän "ulokkeen", lieneekö esim polvi tai kantapää.
Hassua, tossa se vauva on mahanahan alla mut silti jossain niin kaukana...

Lness

heippa pitkästä aikaa! täälläkin mahassa käy välillä kova myllerrys, tällä hetkellä ´vain nautin kaikenlaisista liikkeistä. tänään vauva on ollut ihmeen hiljainen, ei ole paljon liikkunut. melkein huolettaa, kun yleensä on niin villi. joo, kyllä mullakin on kauhee pesänrakennusvietti päällä. mietin juuri minäkin, että ois kiva jo pestä ekat vaatteet kohta kaappiin valmiiksi. kaikki välttämättömät isot hankinnat on jo tehty. vaunut, turvakaukalo ja pinnasänky on jo. välil tekeis mieli pedata sänkykin... ;)
elämä tosiaan pyörii aiak pitkälti oman navan ympärillä. ei sitä oikein osaa muusta puhua, eikä ajatella. vielä on aika pitkä aika synnytykseen, mutta toisaalta se on niin lähellä. ihanaa, sitä on jo jollain tavalla rakastunut tuohon pikkuiseen vipeltäjään, vaikkei sitä vielä ole edes nähnyt. en osaa vielä edes kuvitella miten ihana tunne se sitten on kun vihdoin saa nyytin syliin....
vielä saa luvan pysyä sisällä kuitenkin. supistuksia on kyllä aika paljon, varsinkin pienessä rasituksessa. eniten niitä tulee kun on kävelyllä, mutta kyllä niitä tulee ihan noin vaan pitkin päivääkin. kiloja on tullut ihan luvattoman paljon. kkävin tänään vaa'alla, 10kg jo tullut. no kyllä mä oon ehkä syöny karkkia aika usein, mutten mielestäni sen useimmin kuin ennenkään ...
vakuutuspaperit oon saanu laitettuu ja ne on nyt käsittelyssä. äitiyspapereita en oo saanu viel täytettyy... jotenkin tuntunu niin vaikeelta.
mitäs mieltä ootte äitiyspaketista? ainakin netin kuvissa näytti mun mielestä aika kivalta! varsinkin ne vihreet raidalliset ja limenväriset pilkulliset miellytti mua.
kaikille hyvää vointia, toivottavasti tää helle ei kestä kauaa, on nimittäin tuskaa olla helteellä töissä, kun muutenkin on jotenkin raskasta.

natalie07 25+4

Heippa pitkästä aikaa myös täältä!

Täällä masun kasvu jatkuu edelleen melkoisella vauhdilla, en ymmärrä kuinka isoksi se meinaa kasvaa. Tuntuu kuin se olisi nyt jo samankokoinen kuin esikoisesta ihan loppumetreillä. No jospa se siitä tasottuu vähitellen, en tiedä. Täällä myös on päiviä jolloin myllerrys on masussa kova ja päiviä, jolloin melkein jo huolestuu, kun ei ole oikeastaan mitään tuntenut.

Meillä on tilanne hankintojen kannalta hyvä, koska oikeastaan mitään isompaa ei tarvinnut hommata. Vaatteita olen vähitellen pessyt ja laittanut kaappiin. Minusta on kivaa tehdä vähitellen, tuntuu ettei tällä hetkellä paljoa tarvitse tehdä, kun jo supisteleekin. Sokerirasitustestissä kaikki oli kunnossa ja viime viikkoisessa neuvolalääkärin tarkastuksessa. Painoa on tullut ekaan neuvolaan verrattuna vain vajaa kaksi kiloa, vaikka herkut maistuvatkin paremmin kuin hyvin! Pitäisi varmaan vähän rajoittaa noiden herkkujen syöntiä kuitenkin.

Äitiysavustusrahat tulivat tilillle, ei siis otettu pakettia, vaikka ihaniltahan ne vaatteet näyttivät, muta meillä on tallella kaikki esikoiselta. Äitiysrahapäätös tuli myös ihmeen nopeasti kuin myös vakuutuspäätös. Välillä mietin, että mitähän olen unohtanut, mitä pitäisi vielä hankkia/tehdä ennen kuin vauva syntyy, kun tuntuu, ettei ole enää ihmeempiä asioita, joita pitäisi hoitaa. Niinpä onkin hyvä lueskella teidän muiden juttuja ja sieltä muistuu taas uusia asioita hoidettavaksi.

Lucille 27+2

Hei!

Ai Lucillelle tuli jo myös äitiysrahapäätös?! Missähän minun viipyy..
Tänään tuli sentään hyväksytty vakuutuspäätös. Saan kohta jonkun hermoromahduksen sen äitiysrahapäätöksen odottelun kanssa.. Tosin nyt on ollu tätä sairaslomaa niin se voi vielä sotkea niitä summia, kun lasketaan puolen vuoden tulojen mukaan.. Mutta mä haluan sen päätöksen nyt! Kamalaa kun ei voi ite vaikuttaa mitenkään omiin seuraavan vuoden tuloihin :/.. No voi sitä sitten pienentää menoja jos tulot on olemattomat.. Pelottaa se, et jos ne päättää maksaa jonku minimin mukaan :/

Vauveli ei enää potki kovin säännöllisesti. Välillä potkii paljon ja välillä on ihan hiljasta melkein koko päivän. Vielä ei ole jäänyt jommin kummin päin pelkästään kököttämään, vaan on välillä pää ylhäällä ja välillä alhaalla. Potkujen suunnasta siis pääteltynä. Vielä joskus myös hengailee pelkästään toisella puolella mahaa.

Nyt on alkanu miehen ryypiskelyillat ärsyttämään. Ei se usein käy edes, mutta jotenki tuntuu, että se ei sais mun mielestä käydä enää ollenkaan. Haluaisin että se viettää vapaaillat mun kanssa nyt.. Myös tupakointi/nuuskan käyttö pitäis saada loppumaan. Mä en halua että mun lapsen isä käyttää mitään. Tosin ei tunnu menevän perille se että haluan sen lopettavan.

Juup eipä tässä muuta.. Kirjotelkaahan kuulumisianne!

Plussa 27+3 (pelottavan paljon noita viikkoja jo!)

Täälläkin vauva liikkuu kovasti. Yleensä joka ilta 21-22 aikaan alkaa myllerrys, jota kestää n. tunnin. Tänään oli tosin vähän hiljaisempaa, mutta liikettä kuitenkin. Tuntuukohan helle tuolla mahassakin... :) Omaan vointiin se ei ole juurikaan vaikuttanut. Eli ei tule huono olo kuumallakaan ilmalla. Aika nuupahtanut olo kyllä on työpäivän jälkeen. Eikä siihen auta yhtään se, että aurinko lämmittää meidän asunnon 30-asteiseksi...

Kävin laittamassa lapsivakuutushakemuksen vakuutusyhtiössä tänään. Ei pitäisi olla ongelmaa sen saamisessa, kun ei raskaudessakaan ole ollut mitään poikkeavaa. Tuli jo vähän kiire, kun tuo kolmen kuukauden "dead line" tulee täyteen jo parin viikon päästä. Mies ei ehtinyt töiltään mukaan, mutta kai se tuli hoidettua näinkin. :)

Mulla on alkanut olemaan nivuskipuja, eli pidempi kävely tuntuu ikävältä nivusissa. Tosin paikallaanolon jälkeenkin kipua on kävellessä, eli en sitten tiedä pitäisikö liikkua vai ei... Yläselkääkin on jotenkin oudosti vihlonut pari päivää. Ja närästys jatkuu, toisina päivinä pahempana ja toisina ei niin pahana.

Viikon päästä olis seuraava neuvola. Mun terveydenhoitajakin vaihtuu nyt. Vähän harmi kun tällai kesken kaiken, mutta ei voi mitään.

Koittakaapa nauttia helteestä, kun sitä vihdoin saatiin! :)

Lillis, tasan 25

kyllä vaan täällä kuumuus tuntuu pahalta. Päivisin on tietenkin ihanaa olla ulkona, mutta asunnossa on öisinkin varmaan sata astetta, niin menee tosi helposti nukkuminen vaan sängyssä kierimiseksi kun on vaan niin kuuma ja kaikki asennot tuntuu huonoilta. On tosi vaikea muutenkin yrittää opetella uus nukkuma-asento, kun oon aina nukkunut mahallaan..

Liikkeet on tosi selkeitä ja kun makaa selällään niin välillä näkyy jo mahan läpi kovat potkut.. Hassua.

Meillä on jo ensi maanantaina eka perhevalmennus. Ja sitä on sitten kolme kertaa peräkkäin ja vielä kaksi kertaa synnytyksen jälkeenkin. En tiedä kuinka "pakollisia" ne on kun kukaan tutuista ei ainakaan ollut käynyt tai kuullutkaan noista kahdesta viimeisestä kerrasta.. Mutta ehkä ne onkin joku uus juttu täälläpäin..

On aika omituista, nyt kun tuo maha on selvästi vauvamaha eikä kukaan siis voi sotkea liikalihavuuteen :) niin kaikki vieraatkin ihmiset tulee ihastelemaan ja puolitutut koskettelemaan ja utelemaan lasketusta ajasta ja arvailee kumpi tulee.. Kaikki on ennustanut poikaa, kun masu on ainakin vielä ihan tuossa edessä vaan sievästi, mutta ehtiihän se tietenkin levitäkin vielä tyttömahaksi.. Tai sitten molemmat ultrat oli väärässä ja sieltä tuleekin pikku poika!

Mutta lähdenpä nyt pihalle ottamaan vähän väriä pintaan..
Neppu 25+6

Kuulumisia tältäkin suunnalta, helteet ei ole ainakaan mua haitanneet, mukava vaan kun lämmittää, mutta viime päivien vatsatuntemukset eivät ole tuntuneet mitenkään mukavilta.. Maanantaina vatsa meni kivikovaksi ja kovetus+kiristystunne jatkui keskiviikkoon asti non stop. Tiistaina töiden jälkeen jouduin olemaan pitkälläni koko illan, koska vatsassa oli tosi epämiellyttävä paineen ja kiristyksen tunne. Lisäksi mulla on ollut alavatsassa erilaisia vihlaisu- ja jomotuskipuja, sellaisia menkkamaisia tuntemuksia, erilaisia kuin liitoskivut. Onneksi eilisen lääkärikäynnin jälkeen kaikki näytti kuitenkin olevan kunnossa mutta nyt pitäisi vaan levätä ja levätä..

Kotona on ihan kiva olla, joo, mutta kuitenkin vähän harmittaa. Kun on vain sen sorttinen ihminen, joka ei kauaa pysy paikoillaan ja haluisi koko ajan olla menossa niin tämä iisisti ottaminen ja pakollinen lepäily tuntuu vähän tylsältä..aika menee hitaasti. En tietenkään sitä sano, etteikö tämä olisi tarpeellista, ilman muuta vauva on etusijalla ja teen kaikkeni, etten missään vaiheessa vaaranna sen terveyttä. Mutta tosi hissukseen on nyt otettava, koska se tuli taas näköjään nähtyä, että mulla on vauhti ja fyysinen rasitus ollut aivan liian kova.

Kahden viimeisen lääkärikäynnin yhteydessä on ultrassa huomattu, että typykkä on kummallakin kerralla ollut pepputarjonnassa. Siellä se on istua töröttänyt pää mun navan oikealla puolella ja jalat alhaalla vasemmalla. Ilmankos olenkin tuntenut liikkeet lähes aina samoissa kohdissa, alavasemmalla kyljessä ja oikealla ylhäällä. Siis jos ne kädet ja jalat siellä oletettavasti eniten noita tuntemuksia aiheuttavat;) Iski vaan pieni huoli siitä, että mahtaakohan tytsy haluta kääntyä ollenkaan pää alaspäin, kun niin näyttää tuossa istuma-asennossa viihtyvän. Onhan tässä tietty vielä paljon aikaa kääntyä mutta jostain vaan luin, että kohdun mallikin saattaisi vaikuttaa tuohon asentoon, ja siitä syystä vauvalle mukavaa raivotarjontatilaa ei välttämättä koskaan löydy. No katsotaan.. Ootteko muut havainneet potkut yleensä samoissa paikoissa?

Hankinnoista: Tähän mennessä olen ostanut Tummy Tubin (=kohdun muotoisen vauvan ammeen), unipussin, hauskat Barbababa-pehmusteet pinnasänkyyn ja 62cm:n söpön kevythaalarin ekoille kuukausille. Yhdistelmävaunut on käyty varaamassa ja pinnasänky+siihen kuuluva hoitoalusta katsottu valmiiksi. Turvakaukalo ja -jalusta me tilataan varmaan Saksasta, koska ainakin nuo Isofix-turvaistuimet on siellä paljon halvempia. Vaatteita tuun nettikaupoista tilaamaan todennäköisesti aika paljon joten niidenkään ostolla ei ole vielä niin kiirettä. Itse ajattelin myös kaikenlaista ommella ja kutoa, tai no sen verran mitä osaan.

Mutta aurinkoa kaikille!!:)

Jen 28+0

Heippa!
Ajattelin nyt vihdoin kirjotella taas, ku on edellisestä jo aikaa ja on niin hiljasta muutenkin täällä meidän marraskuisten puolella.
Neuvola oli viime viikolla ja siellä kerroinkin näistä supistuksista, joita tulee 10-20 päivässä ja on todella epämielyttäviä...ei vastaa onneks kivultaan sentään ihan niitä oikeita synnytys supistuksia, mutta kipeitä on kuitenkin. Joutuu aina lopettamaan tekemisensä supistuksen ajaksi ja välillä ei pääse edes istumaan meneen silloin kun supistaa.
No, ens viikolle sain sitten ajan lääkärille, joka katsoo, ettei ole vaan vaikuttanut kohdunsuun tilanteeseen mitenkään...ja toivotaankin ettei siellä muutoksia olisi tapahtunut, kun eipä tässä kovin hissuksiin pystyis ottamaan, kun on noita lapsia jo entuudestaankin ja nuorempi kuitenkin viel niin pieni et joutuu nostelen ja kanniskeleen paljon.

Huomenna pitäis mennä vakuutus asiatkin sopimaan, että on sitten vakuutus heti valmiina kun vauva syntyy. Niin ja varmaan olisi aika käydä työpaikallakin ilmottamassa TAAS, etten palaa ihan vieläkään töihin vaan että jäisin seuraavaksi sitten hoitovapaalta äitiyslomalle...hiukan jänskättää, että miten siellä suhtaudutaan asiaan, kun kuitenkin olen ollut töistä jo pois äippälomien ja hoitovapaiden ansiosta 4 vuotta. Vaikka eipä niillä siihen ole sananvaltaa, ihan laillisesti tässä on vaihdettu äippälomalta hoitovapaalle ja taas äippälomalle ja hoitovapaalle...

Mimmosia sykkeitä teidän pikkusilta on mitattu ja jos tiedätte että kumpi on tulossa niin olis kiva kuulla niistä hiukan...täällä kun jänskätään et onko kolmas tyttö vai eka poika tuloillaan...ite oon veikannu tyttöä ja sen kummemmin ei siis kumpaakaan toivota (pääasia että jompi kumpi saadaan) , kunhan aikamme kuluksi yritetään arvailla että kumpi mahtaisi olla.

Ehkäpä nyt tarvii lopetella ja käydä nukkumaan, että taas huomenna olis pirtee heräämään aikasin aamulla.

Hauskoja loppukesän päiviä kaikille....lämpöä tuntuu piisaavan vielä...

piipiäinen 25+4

Ei oo kyllä ollu vieläkään mitään tuntemuksia, mitkä viittais harjotussupistuksiin eli ei mitään vatsan kovettumisia. Kerkeehän niitä sitten tulla myöhemminkin.

Tänään oli sitten neuvola ja toinen neuvolalääkärikäynti. Kaikki oli kunnossa ja kohdunsuukin onneksi kiinni. Painoa on nyt yhteensä tullut n. 9kg. Sf-mitta oli 22,5. Se mitattiin vasta toisen kerran ja tällä kertaa mittauksen teki lääkäri, joka sanoi, että se kyllä vähän vaihtelee riippuen mittaajasta.

Aluksi sykkeet pienellä oli vähän korkeammat eli n. 153 ja 4D:sä oli n. 135 ja poika on siis tulossa. Tänään niitä ei sanottu enkä huomannut kysyäkkään kun sydänääniä kuunneltiin. Huomenna olisi toinen kerta perhevalmennustakin.

Edelleen tuntuu, että kaikki on sujunut todella helposti eikä mitään ihmeempää ole ollut... toivottavasti loppu menisi yhtä hyvin.

KM71 27+4

Täälläkin suunnalla kaikki on mukavasti. Tai no siis raskauden osalta ainakin...
Esikoinen aloitti päiväkodissa eilen ja kyllä on ollu yhtä itkeskelyä.. Siis pojalla hoidossa ja mulla töissä. Kiva heti aamulla ilmaantua työpaikalle silmät punaisena=)
Ja kauhee morkkis jotenki iski tänäänkin kun olin hieman myöhemmin poikaa hakemassa kun juutuin ruuhkaan, itkettiin sitten molemmat kotona, poika kai osoitti mieltään ja min ä sitten vaan pidän itseäni huonona äitinä kun lasta itketän.
Tähän päälle vielä se, että huomenna täytän 30, ei kyllä yhtään huvittais vanheta!!

Ja kotona tuntuu miehenkin kanssa olevan pinna tiukalla, mikä kumma siinä on että miehet ei vaan tajua!!! Siis esim auttaa kotitöissä, olla kyselemättä tyhmiä jne..

No mä lopetan valituksen tältä erää ja palaan asiaan sitten kun on jotain oikeeta kerrottavaa=)

Esikoisella muuten oli sykkeet korkeat, päälle 145 koko raskauden ajan ja poika siis tuli, nyt on sykkeet ollu n 130.... oisko typy tulossa?!

Lness 26+4 vissiin

Kylläpä tuntuu hassulta katsella miten odottajien puolelle ilmestyy uusia ketjuja. Huhtikuullakin on jo oma ketju. Aika on mennyt kamalan nopeasti. Kesäkin on hujahtanut "ohi"... Ajatukset alkavat siirtyä kohti synnytystä ja vauva-arkea. Supistukset pitävät huolen siitä, ettei tuleva koitos pääse unohtumaan. Synnytys ja sairaalassa oleminen herättävät itseasiassa aika ristiriitaisia tunteita. En pelkää kipua, vaan epäilen kovasti kuunnellaanko/uskotaanko/"kunnioitetaanko" minua. Haluaisin nopeasti kotiin sairaalasta ja saada mahdollisimman paljon omaa rauhaa. Ajatus liian liki tulevista hoitajista ja ohjeiden tyrkyttämisestä tuntuu inhottavalta. Kaveripiirissä on ollut tosi harmillisia juttuja esim imetykseen liittyen...

Syke kiinnosti jotakuta (en nyt jaksa selailla taaksepäin, sori). Meidän pikkuisella äitiyskorttiin merkitty syke on ollut 170 ja 140 välillä. Sukupuoli ei ole selvinnyt. Aktiiviselta tulokas joka tapauksessa vaikuttaa. Liikettä piisaa ja potkuissa on voimaa. Hyvä kun treenaa ahkerasti!:)

Koita Lness jaksaa! Miehet ovat kyllä välillä tosi avuttomia, vaikka hyvää yleensä tarkoittavatkin. Itse olen joskus miettinyt pitäisikö sitä seistä pää kainalossa ennen kun toinen ymmärtää rautalangasta vääntämättä auttaa kotitöissä tms... Meillä ainakin ukko on sellaista sorttia, että ajatukset ovat usein kiinni työasioissa ja siinä sitten tulee unohdettua parisuhteeseen tai ylipäätään kotiin liittyvät jutut. Ihan suoraan (ja painavalla äänensävyllä) täytyy sanoa, esim. voisitko vaikka tiskata tänään, jos haluaa osallistumista kotihommiin. Hän kuitenkin onneksi yleensä tekee mitä pyydetään. Tietysti sitä toivoisi toisen huomaavan itsekin avun olevan tarpeen ja hieman "vapaaehtoisuutta"...

Me taidamme lähteä "vaappumislenkille" nauttimaan mukavasta tuulenvireestä ja siedettävästä auringonpaisteesta!

Janniina 27+3

Tällä viikolla oli eka perhevalmennus, joka oli kyllä aika turhanoloinen.. Aiheena piti olla vanhemmuuteen kasvaminen, mutta mun mielestä se oli yhtä tyhjän kanssa. Katsottiin joku filminpätkä, ja mikään muu mistä puhuttiin ei sitten oikeastaan liittynytkään mitenkään aiheeseen. Ensi kerralla on sitten synnytyksestä ja kivunlievityksestä yms. joten uskon, että se on paljon mielenkiintoisempi ja hyödyllisempi kokemus. Tällä viikolla oli myös toinen neuvolalääkäri. Kaikki tuntui olevan vauvan osilta hyvin. Kovasti se osoitti taas mieltään kun kuunneltiin sydänääniä ja sai lääkäri potkuja sormille. Syke oli 130-140.
Omat kilpirauhasarvot joutui taas tiukempaan tarkkailuun, kun oon aikaisemmin (pari vuotta sitten) kärsinyt kilpirauhasen liikatoiminnasta, niin nyt raskauden aikana on otettu parit verikokeet ja nyt näytti siltä että olisi lipsahtamassa vajaatoiminnan puolelle. Mutta se on kuulemma aika tavallista ja menee ohi kun vauva on ulkona.

Sama on vähän täällä, että mies käy hermoille. Muuten se on kyllä ihana ja huolehtivainen, mutta tosiaan ottaa päähän, kun kaikesta saa muistuttaa ja pyytää tekemään, ja mitään ei tapahdu jos en itse huomauta, että tiskikoneen voisi tyhjentää tms. Mies kyllä puheissaan huolehtii ja sanoo miten vauva on nyt tärkein ja miten en saa rasittaa itteäni turhaan, mutta ootan vielä sitä millon kaikki tuo huolehtivaisuus muuttuis teoiksi.. Ärsyttää.

Vielä on pari viikkoa töitä, ja sen jälkeen joudun ehkä syyskuuksi työkkärin tuille, kun luulen ettei kukaan ota tällaista "paksukaista" kuukaudeksi töihin mihinkään. Nythän minulla on vaan kesätyö tämän kuun loppuun ja valmistun opiskeluista 30.8. Oon kyllä tyytyväinen että sen saa pois alta ennen vauvaa. Voi sitten vuoden päästä alkaa etsimään ihan oikeaa työpaikkaa..

Neppu 26+6

Huh hellettä! Onneksi se alkaa helpottaa, siltä tuntuu ainakin. Mulla helle on ottanut aika koville, olen ollut ihan naattina. Töissä olo on alkanut tuntua aika tukalalta, ja kohta ihmetellään kuka kotityöt tekee, kun mieskin tekee niin pitkää päivää töissä, että olisi kohtuutonta vaatia häntä illalla vielä rehkimään kotona. Itsekin kyllä olen ollut niin tattis työpäivien jälkeen, etten ole saanut mitään kotitöitä tehdyksi, vaikka mua on yritetty nyt järjestää keveämpiin työtehtäviin. Luulempa, että kohta olen sairaslomalla.
Mieheni kyllä tekisi ja tekee, kun on aikaa, siis viikonloppuisin. Eli en nyt ihan pulassa ole kuitenkaan.
Vauva tuntuu voivan hyvin, mikä on tietysti pääasia. Itselläni ei nyt niin kovin hyvä olo ole ollut viime aikoina, varsinkin nyt helteellä. Oikeastaan odotan jo syysilmoja!!
Tuntuuko loppu-odotus teistä muista pitkältä, vai alkaako paniikki ajanpuutteesta iskeä? Mulla on vähän molempia. Tähänastinen tuntuu menneen nopeasti, joten sikäli aikaa ei ole paljon, mutta toisaalta taas pieni ikuisuus tuo 2,5 kk...

March 28

No niin, 30. raskausviikko alkoi eilen, tosi hurjaa!! Tunteet kyllä vaihtelee aika laidasta laitaan, välillä stressaa paljonkin, että miten sitä ehtii saamaan kaikki "valmiiksi" ennen vauvan tuloa ja sitten toisaalta taas olisi jo ihan valmis synnyttämään eikä millään malttaisi odottaa pikkuisen näkemistä..

Nyt täytyy kyllä myöntää, että raskaus TOSISSAAN tuntuu!! Masun kasvuvauhti on hurja; sf-mitta tänään neuvolassa peräti 28! Vauva on kuulemma kuitenkin ihan normaalin 30.viikkoisen kokoinen. Sykkeet oli typykällä tällä(kin) kerralla 150. Ne kun on joka kerralla ollut 140-155 välillä. Ja nyt hän oli kohdussa pää alaspäin (kun sitäkin ehdin jo kerran stressata..;) Lääkäriin joudun kuitenkin taas ensi viikolla tarkistuttamaan kohdunsuun, kun edelleen supistelee päivittäin.

Itseasiassa supisteli silläkin hetkellä kun neuvolantäti paineli vatsaa, ja sitä tuo kovasti ihmettelikin, että mulla oli "ihan kuin joku kireä vanne" alavatsalla, kun taas ylävatsa oli supistuksesta huolimatta ihan normaalin tuntuinen (kun yleensä supistus kovettaa koko vatsan). Sanoi, että kohtulihas on mulla jostain syystä (ruumiinrakenne, kohdunmuoto?) kovin jännittynyt, että siitä syystä vauvakin joutuu oleilemaan suht ylhäällä vatsassa, vaikka alhaalla lantiossakin olisi tilaa vaikka hurmycket. Tuo suuri sf-mittakin johtuu siitä. Mutta kuulemma ihan normaalia tuokin, vaikkakin epämiellyttävää, vauvalla on vielä hyvin aikaa laskeutua ja synnytyskin voi olla ihan "normaali", jopa yliaikainen, joten parempi nyt olla vaan stressamatta;) Edelleen pitää vaan ottaa tooosiii iisisti ja jättää miehelle kaikki kodinhoitohommat ja koiran lenkittämiset..hmmm...mitenhän tuo käytännössä onnistuu?;)

Liikkeet ja potkut tuntuu koko ajan vaan selvemmin, odottelenkin jo, jospa sieltä voisi kohta jo ihan silmin nähdä pienet jalkapohjat:) Meillä on yleensä iltaisin tytsyn kanssa alkanut olemaan pientä kommunikointiakin; aina potkun tullen vastaan sille ja painelen hellästi mahaa, kunnes sieltä tulee vastaukseksi taas pieni potku..niin suloista:) Tosin nyt nämä leikkihetket ei enää katso aikaa, kun kaveri on usein hereillä keskellä yötäkin. Tiedä sitten heräänkö vessahätään vai niihin potkuihin, mutta kyllä siellä on ainakin viime öinä ollut käynnissä semmoisetkin jumpat;)

Mutta hyviä vointeja kaikille!

Jen 29+1

Täälläkin kaikki ihan mukavasti. Mun mielestä aika menee hirveän äkkiä. Toki odotan jo vauvan syntymää, mutta ei aika tunnu yhtään matelevan. Välillä päinvastoin. Mulla loppuu määräaikainen työ syyskuussa, joten jään luultavasti kotiin jo n. kuukausi ennen äitiysloman alkua. Silloin voi olla, että aika ei oikein kulu, mutta sen näkee sitten. En ole kotona laittanut oikeastaan vielä mitään valmiiksi vauvaa varten, vaunut ym. on hankkimatta jne... (Enkä ole ostanut oikeastaan mitään muutakaan. Vaatteita ollaan kyllä saatu jo lähisuvun lapsilta - käytettyjä siis.) Olen ajatellut, että sitten kun työt loppuu niin alan laittamaan paikkoja kuntoon. Mikäs kiire tässä... ;)

Tuota Jenin sf-mittaa mietin, kun mullakin se oli nyt tiistaina neuvolassa jo 24 cm, vaikka olen kolmisen viikkoa Jenin jäljessä. Onkohan mulle tulossa jotenkin superiso maha tai jotain...? ;) Ihan keskikäyrillä kuitenkin mennään, eikä maha mun omasta mielestä ole edes iso. Kiloja on tullut ekan neuvolakäynnin jälkeen n. 7. Hemoglobiini oli jotenkin ihmeellisesti parantunut, viimeksi se oli 115 ja nyt 125, vaikka en ole lisärautaa popsinutkaan. No, hyvä näin!

Vauvan syke oli 140-150 välillä, ja meille on näillä näkymin tulossa tyttö. Oltiin viime viikolla ultrassakin. Sen PITI olla 4D-ultra, mutta vauva nojaili kohdunseinään, eikä välissä ollut siis riittävästi lapsivettä, joten ei saatu hyvää 4D-kuvaa. Siksipä lääkäri teki ihan tavallisen ultran. Tulipa ainakin paaaaljon halvemmaksi... :) Vauva oli pää alaspäin.

Saatiin lapsivakuutuspäätös tällä viikolla. Se tulikin pian, n. viikossa. Äitiysavustuspäätöskin tuli tänään, ja äitiyspakkauksen pitäisi siis saapua 2 viikon sisällä.

Vauvan potkut tuntuvat välillä jo tosi korkealla, navan yläpuolella oikealla (ylhäältä katsottuna). Tänä aamuna laitoin kännykän mahan päälle, kun pikkuisella oli oikein jamit käynnissä. Puhelin keikkui siinä niin, että hyvä kun ei pudonnut. Kunnon "sarjatultakin" tuli välillä. Tänään on ollut muutenkin aktiivisempi päivä. Toisina päivinä liikkeitä on vähemmän, ja toisina, kuten tänään, tosi paljon. Mies on ihan innoissaan liikkeistä. Hän tiirailee silmä kovana vatsan hytkymistä ja välillä kokeilee kädellä. :)

Täytyis varmaan lähteä vähän ulos, kun olen maannut taas sisällä monta tuntia. Pikku kävely ei siis tekisi pahaa... Mukavaa viikonloppua kaikille!

Lillis 26+3

Jenin sf-mitta menee tosiaan lähellä yläkäyrää ja Lilliksenkin sf-mitta sijoittuu mulle annetun taulukon mukaan hiukan keskikäyrän yläpuolella. Itsellä sf-mitta oli viikolla 25+3 24cm... Minulla on kyllä tullut painoa sen verran lisää, että hirvittää jo. Olen kuitenkin syönyt terveellisesti ja herkkujakin on tullut syötyä normaalia vähemmän, joten voin kaiketi ajatella painoa tulevan sen verran kun tarvitseekin tulla. No, yksilöllisestihän tuo masu kaikilla kasvaa.:)

Kelasta sain päätöksen tosi nopeasti ja äitiyspakkauksen pitäisi tulla ensiviikolla, mutta vakuutusyhtiöstä ei ole kuulunut vielä mitään. Ajattelin kyhätä miehelle pienen "isyyspakkauksen", jotta hänkin saisi jotain pientä hypisteltävää. Ja tavallaan haluan myös kiittää tuota ukkoa pitkästä pinnasta näiden minun heilahteluiden kanssa (niitä TODELLA on riittänyt!). Aion laittaa pakettiin humoristisen kirjan lapsen hoidosta, kahvimukin, t-paidan ja jotain muuta mukavaa ;). Ajattelin antaa sen samana päivänä kun haen äitiyspakkauksen postista.

Hauskaa viikonloppua kaikille!

Janniina 27+5

Täytyy taas nostella tätä meidän ketjua vähän ylemmäksi. Nyt alkoi viimeinen kesälomaviikko. Lomalta paluun jälkeen töitä ei kyllä ole kuin n. kuukausi niin alkaakin vähän pidempi "loma" ;-) Ei uskoisi, että sekin on jo niin lähellä. Äippäpakkauksen sain jo tossa parisen viikkoa sitten ja tykkäsin kyllä pakkauksesta. Paljon oli kaikenlaista... naisten kondomi taitaa kyllä jäädä kokeilematta ;-)

Eipä ole kyllä vieläkään mitään supistuksia tuntunut, mutta pikkuinen kyllä liikkuu aktiivisesti monta kertaa päivässä. Painokaan ei ole enää noussut niin kovaa vauhtia kun jossain vaiheessa... tuntui, että jos nousu jatkaa samaa vauhtia niin mihin lukemiin sitä vielä päätyykään. Muistan kyllä lukeneeni jostain, että on kasvukausia jolloin paino nousee nopeammin ja sitten nousu hidastuu.

Hyviä vointeja :-)

T: KM71 28+3

Heippa kaikille!

Täällä olen pari päivää hermoillut, kun masussa ei ole ollut sitä normaalia liikehdintää, mihin olin jo tottunut. Välillä kuitenkin jotakin tuntuu, että ei kai ole syytä huoleen. Muuten tuntuu aika hyvältä tämä olotila. Lukuunottamatta yöllä puutuvia lonkkia ja kipuja, jotka olen tulkinnut liitoskivuiksi. Väsymys on myös alkanut taas lisääntymään. Yöllä ei meinaa uni tulla millään, jos herään ja kun herään. No ehkä se on jo hyvä totutella vähemmille unille...

Vaatteita olen pessyt vauvalle ja laittanut kaappiin, muutenkin aika ahkerasti siivoillut kaappeja ja järjestellyt tavaroita. Pesänrakennusvietti!

Perjantaina on neuvola ja sitten onkin vissii neuvolakäyntejä kahden viikon välein, mikä on minusta ihan kivaa! Eikä siihen synnytystapa-arvioonkaan ole enää montaa viikkoa. Hui, kylläpä aika menee nopsaan!

Lucille 29+3