<<< MAALISMASUT HELMIKUUSSA >>>

Tulin tuolta helmiuisista (juntturoista) vilkaseen teijän pinoa ja sattu tuo patjakeskustelu silmään... mä olen kutonu hahtuvalangasta (siis siitä samasta mistä kestoilijat kutoo villapöksyt, käy myös huopikas) vauvan sänkyyn "aluspeiton"..huovutin kevyesti koneessa ja käsittelin lanoliinillä.. lämmin, ei hiosta, eikä päästä vahinkoja läpi..jos haluaa vielä varmistaa, ni sen alle voi laittaa sen muovifroteen..
zuku ja 40+1/41+2

LOE täällä on plakkarissa 40+4 eikä vauva aio syntyä karkauspäivänäkään... |O
= SYNNY JO VAUVA!

Viime yö ja tämä aamu oli vatsassa järjetöntä vihlontaa ja jatkuvaa supistusta (ei kuitenkaan synnytyssupistusta, koska ei ollut niin kivuliasta). Synnyttäneet auttakaa ja kertokaa onko vihlova ja kramppimainen vatsakipu kyljissä/ylävatsalla/lonkissa normaalia, vai pitäisikö ottaa yhteyttä äitipolille, jos se jatkuu (otin panadolia aamulla...)?

Erityisen "mukavaksi" päivän teki se, että naapurissa alkoi joku remppa kasilta, kun vihdoin meinasin saada unen päästä kiinni. Kyllä iskuporakoneen ääni kiviseinässä on sulosointu valvomisen jälkeen päänsärkyisenä...

Misupai käytitkö siis rintakumeja jo synnärillä? Pitäiskö sellaisetkin pakata laukkuun, ostettu ja steriloitu on jo...

Skog 40+4

Mua käy hermoon ihan kybällä kun mun äiti touhuaa ja höösää koko aika! Siis ihan kiva kun on auttamassa, mutta tuntuu et saa koko aika enempi kaaosta aikaan kun aina harja tai imuri tai rätti kädessä ja sitten vetää imurilla niin touhukkaana että huonekaluista vaan palat putoilee!!!
Sii yritin nätisti sanoa, että rauhottus vähän, mutta ei se osaa yhtään ottaa rennommin :kieh: Ihmekös jos mieskin kilahtaa kun kaks höyryä täällä suhaa :D

Mä sain huomiseks ajan kampaajalle ja äsken pyöräytin pannarin pöytään! Lorautin joukkoon vanhat vanilijakastikkeet ja olipas hyvää :p Nyt jatkamaan portaiden hinkkausta...toivotonta sellaista |O

Sitähän mun piti tulla kommentoimaan, että meidän poika on todella vilkas kaveri ja neuvolassakin sitä aina sanottu ja lääkärikin sitä hehkuttanu, mutta sykkeet pysyny siihen nähden alhaisina tai siis normaaleina jotain 140-150 max! Skog mulla ne vauvan liikkeet tuntuu tässä vaiheessa kramppimaisilta ja vihlovilta kivuilta, kun kai se tila käy siellä kohdussa ahtaaks ja venytys tekee sen kivun! Näin olen itselleni selittäny...

Mä oon täällä ihan puhki. Ollaan oltu miehen kanssa kaksin koko aamupäivä kaupungilla. Tuli taas kaikenlaista ostettua, kun en pariin viikkoon oo käyny. Vauvalle ostin 56 cm suloisen pikkuveli bodyn (en oo pienempiä paljon ostanut), itselle vaatteita synnytyksen jälkeen, 2-v prinsessalle juhlakengät ristiäisiin ja nimpparilahjan sokokselta (maaliskuussa kun on). Sellaisen ihanan Hello kitty pehmolelun.

Meillä tyttö on ihan prinsessa jo 2-vuotiaana. Tykkää koruista, laukuista, vaatteista (varsinkin mekoista) ja kaikesta kauniista. Se on kiva, kun kohta tulee sitten olemaan kaksi poikaa.

En saanut eilen vauvaa synttärilahjaksi :| Mutta eipä mieskään taida saada toivomaansa karkauspäivän vauvaa.. Toisaalta ihan hyvä, kun tulee nyt maalisvauva. Tulee vähän väliä lasten synttäreihin. Pojan ja tytön synttärit on syksyllä peräkkäisinä kuukausina ja ollaan tähän asti pidetty aina omat synttärit. On niistäkin hommansa!

Kahtena perättäisenä päivänä oon käyny pidemmillä kävelylenkeillä. Sillain saan aikaseksi tosi kipeitä suppareita säännöllisillä pienillä väleillä. Kotiin kun pääsen ja meen huilaan ne vaan harmi kyllä laimistuu ja väli pitenee aika lailla. Kävelyllä ollessa luulen jo aina pääseväni pian synnyttään. Tääläkin LOE masu kiristyy oikein kunnolla, mutta se kipu ei vielä riitä synnytyksen alkuun. Kai se meidänkin vuoro pian tulee ;)

Ninni: Tsemppiä! Toivottavasti pääset pian vauvan hakuun. Meinaat kyllä röyhkeesti etuilla ;)

Mies tuolla odottaa, pakko lähtee hakeen lapsia!

Jade 39+2

Ninnille tsemppiä!! Kenties huomenna sulla on vauva kainalossa. :heart:
Tosin kyllä melkoista etuilua, kuten aiemmin sanottu.. ;)

Täällä Helsingissä sataa räntää.. Piti lähteä kävelylle niin alkoi tulla jotain kökköä alas taivaalta.
No, tässä olen taas tuunannut nakkikeiton ja seuraava projekti on jääkaapin (ruokamuseon ) pesu. Sitten pitääkin siivota jotain että saa hieman potkua tuonne kohtulihaksiin.. Supparit eivät ole tänäänKÄÄN yllättäneet tätä rantapalloa!!

Meille on alettu jo nyt soitella päivittäin että jokos ollaan pian lähdössä laitokselle...

:kieh: Laskettu aika on 10.pvä, että kyllähän sitä nyt jo kannattaa kysellä..

Misupai: Onko jotain mitä suosittelet ottamaan NKL:lle mukaan synnytysreissulle...? Onko siellä muuten hiustenkuivaaja? Kyselee nainen joka ei ole koskaan yöpynyt sairaalassa... :ashamed: Kätilö suositteli omia aamutossuja, mutta muuten sanoi ettei kannata liikaa tavaraa raahata.

Jaahas, mä lähden nyt metsästämään supistuksia..

Laura

Pikkuvaemo: Ne sano ulkoilusta, että kaks viikkoa. Oon myös lukenut, että syntymäpainon saavutus riittää. Meillä se saavutettu ja oltiin ulkona tänään kilometrin verran... Ei mitään ongelmaa ollut. Neiti oli ulkovaatteissa makuupussissa peiton alla ja tietty vielä vaunun suojat päälle. Aukossa harso pyykkipojilla. Ja täällä etelässähän on nyt niin leutoa, että voidaan puhua kevätvauvoista. Tuo kaksi viikkoa on kai enemmänkin talvivauvoille, jos pakkasta. Mun kaverit vieneet vauvat ulos ihan pakostakin jo alle 2 viikkoisina, koska esikoiset pitää ulkoiluttaa.

Skog: Rintakumit ostin sairaalan kanttiinista ja steriloin siellä. Ne pelasti oikeasti monelta itkulta!!! Ja sit rasvakaan ei mee suoraan vauvan suuhun, kun on toi kumi. Meillä neiti syö kumeilla, ilman ja pullosta (kokeiltiin 2 kertaa, kun maitoa tulee niin paljon). Nyt nännit taas kunnossa ja kumit on kaapissa.

LauraN: Mä käytin sairaalan vaatteita+omia sukkia, koska ne likaantuu kuiteski ja helppo vaan heittää pois. Jollakin oli oma aamutakki. Sairaalan siteitä ja verkkopikkareita suosittelen, koska ne ei hankaa ja imee varmasti. Salissa laittoi kätilö valmiiksi 2 päällekkäin/peräkkäin!!! Ja on helpompi istua, kun siteet niin isoja. Aamutossut on hyvä ottaa, koska sairaalan on niin kamalia! Sit miehelle mukaan rennot vaatteet, jotta on kiva olla synnytyssalissa ja sit tietty vaihtovaatetta, koska voi likaantua salissa. Aamutossut myös miehelle. Siellä uuden puolen perhehuoneessa ei musta ollut hiustenkuivaajaa, mut taulutelkkari ja DVD/radio-soitin ja parisänky. Niissä vanhan puolen huoneissahan ei ole omaa suihkua. Sit ota jotain pikku naposteltavaa synnytyssaliin, jos synnytys kestää. Mulla epiduraalin annon jälkeen kesti 5 tuntia, ennen ku neiti oli maailmassa. MEillä oli eväänä suklaarusinoita. Mehua sain tädeiltä. Isä voi keitellä siellä olohuoneessa kahvia. Synnytyksen aikana mulla oli omat varrettomat sukat jalassa. Muutenhan siellä ollaan sellanen yöpaita päällä ilman housuja... Sit jos sulta menee vedet, mut ei supistele tarpeeksi/et ole riittävästi auki, ne ottaa osasto 42:lle kypsymään. Varaudu siihen vaikka kirjalla tms. Mie olin siellä 6 tuntia. Tosin sain kävellä ulkona, mikä lisäsi supistuksia ja päästiin alakerran saliin. Osasto 42:lla saa kipuihin Panadolia, kuumavesipulloa ja suihkua. Sit jos kivut sietämättömät, laittavat alas. Arvaa oliko kiva syödä lounasta, kun supisteli kivuliaasti (iso kuukautiskipu tms. selässä ja nivusissa) 5 minsan välein... Onnea matkaan, me tykättiin olla siellä perheosastolla ja eilenkin vierailtiin vointikontrollissa siellä. Eli jos lähdette 2 vrk kohdalla kotiin, pitää käydä vointikontrollissa muutaman päivän päästä. Katsovat, että paino lähtee nousuun. Meille kätilö ehdotti kotiutumista alle 48 tunnin kohdalla.

No, nyt tuli kirjoitettua taas romaani.... ruokaa voisi laittaa ennen kuin pikkuneiti herää. Nukkuu tosi säännöllisesti 3 tuntia ja syö, seurustelee ja syö ja sit taas nukutaan.

Misupai ja prinsessa 6 vrk

me6
pikkuvaemo kirjoittelin sulle vielä tukisukista tonne vauva puolelle. ÄLÄ OSTA NIITÄ!

Vaipoista olette keskustelleet. Meillä prinsessalla on vielä käytösäs Pampersin keskosvaipat, jotka pitäää erikseen tilata Pampersilta. Mutta koska neiti on kasvanut kivasti saadaan siirtyä pikkuhiljaa Pampersin pikkuvaippihin (koko 1). Tällä hetkellä Pampersit istuvat parhaiten kun ovat kapeamman malliset kuin Liberot tai Muumit. Muidenkin lasten kanssa Pampersit on olleet aluksi parhaat, kun kaikki ovat olleet sutjakoita. Aiempien kanssa olen käyttänyt muutaman kuukauden ikäisestä Muumi-vaippoja, jotka on mielestäni ollut vähintään yhtä hyviä kuin kansainväliset vaipat. Suosinut suomalaista ja Avainlippua!

Patja ja sänkyasiaa Meillä pronsessa nukkuu alakerrassa päivisin äityispakkauksen "boksissa" jonka olen päällystänyt hempeällä vaaleanpunaisella kankaalla. Makuuhuoneessamme tyttö nukkuu toistaiseksi meidän välissä. Kehto on tulossa, kunhan ehtisi/jaksaiis hakea sen kaverin luota. Patjan on hyvä olla napakka ei siis liian pehmeä.

Sairralakassista NKL:ssä ei ole föönejä talon puolesta. Aamutossujakin siellä on, mutta koska ovat koko ajan lopussa niin suosittelevat omien mukaan ottamista. Itse olen aina käyttänyt sairaalan vaatteita, koska on niin näppärää nakata ne päivittäin pyykkiin ja ottaa uudet puhtaat tilalle.

Tuteista ja pulloista mä olen aina käyttänyt silikonitutteja. On jotenkin mukavampia. Meillä kaikki lapset ovat syöneet sekä rinnasta että pullosta eikä se ole aiheuttanut mitään ongelmia. Aina on löytynyt pakkasesta maitoa että voin joskus itsekin lähteä johonkin ilman lapsia eikä ole joutunut turvautumaan korvikkeisiin. Tällä hetkellä pullorumba on ihan mieletön, kun pikkuinen joutu vielä syömään 6/8 ruokailusta pullosta. Isoihin pulloihin pumppaan maidot ja pikkuisista syötän. Vuorokauden pumppausmaidot on jääkaapissa samoin teen aina vuorokauden maidot valmiiksi pulloihin, koska joka toiseen pitää sekoittaa rintamaitoon pirtelö (proteiinia, kivannäisaineita, hivenaineita ja vitamiinejä). Just täytyin tiskikoneen (eilen kun jäi tekemättä) niin sinne meni 10 isoa ja 5 pientä pulloa!

Rintapumpusta jos aiotte hankkia sellaisen niin suosittelen nyt 6 lapsen pumppauskokemuksella käsikäyttöistä Avent isis-rintapumppua. Viimeisen 3 viikon aikana olen pumpannut sillä yli 20 litraa maitoa eli toimii :LOL: On hieman kalliimpi mutta ehdottomasti käsipumppujen kunkku! Pesee sähköpumputkin mennen tullen. Älkää langetko halpismalleihin, niillä ei saa kun nänninpäät rikki eikä maitoa heru laisinkaan.

Kandeista ja opiskelijoista on sairaaloissa paljon työharjoitelussa, joten niihin kannattaa suhtautua myönteisesti. Mä kun olin mielenkiintoinen tapaus, niin mua kävi ihmettelemässä useampikin kandi johtavan sisätautilääkärin kanssa. Sanoinkin ko. lääkärille, että ottakaa kaikki ilo irti sillä mua ette enää täällä tämän jälkeen näe. Lapsiluku meillä siis täynnä eikä ehkäisystäkään tartte enää kantaa huolta kun hoidettiin sektion yhteydessä sekin homma kuntoon!

Meidän vauva-arki sujuu hienosti. En voi lakata ihailemasta kaunokaista ja todeta, että vaikka vaikeaa ja vaarallistakin oli, niin kaikkki oli sen arvoista. :heart: :heart:

Me6 ja Vauhti 4 viikkoa (huomenna tasan 1 kk!! ja rv:t 36+5)

Nyt tulee pelkkää omaa napaa:::::
Olin siis nyt ultrassa vielä painoarviossa. Sf mitta kun huidellut yläkäyrällä. Lääkäri kuitenkin maanantaina arvio käsikopelolla sellasen 2700g tän hetken painoks ja tänään ultrassa toinen ihmienen/kone anto painoks 2724g! Vaikka painoarvioit on aina arvoita niin silti uskoisin et aika hyvin vois pitää tällähetkellä kutinsa koska kaks eri mittajaa eri menetelmillä sai toisistaan tietämättä saman tuloksen. Tää arvio sitten tarkottais sitä et täysaikasena olis ihan keskikokonen n.3500/3600g. Muutenkin tuli pelkkää positiivista infoa. Mulla nousi motivaatio tän loppuraskauden suhteen niin paljon! Fiilis on ihan mieletön. Kävin jopa hiukan shoppailemassa (mitä ei oo huvittanu tehä moneen kuukauteen). Nyt on rauhallinen mieli eikä enää oo hätää/kiirettä synnyttäään. Hän saa nyt rauhassa kasvaa siellä vielä ja tulee un on valmis tulemaan. Olo on niin sanoinkuvaamattoman huojentunut. Joten nyt voin kaikille pöntöille jotka väittää et mun vauvaon jättiläinen niin todeta vaan kylmän rauhallisesti et vauva ihan sievä ja pieni et se on vaan äiti kun on paksu :kieh: Omat läskit ei enää hetkauta kettuakaan...kyllä niitä sit kerkee pudottolee. Pääasia on et pikku fiinalla on kaikki hyvin! :heart:

pitkäkoipi + fiina 35+5

Jeejee, juomenna alkaa meidän kuukausi :D Jo sitä on odotettukin :whistle:

Täällä mennyt päivä taasen raksahommissa. Takkakaupat käytiin tekemässä ja sit kävin hakee vähän laattoja ja tapetteja. oi kunpa vaan pääsisi laittaa niitä paikoilleen... En minä yhtään malttamaton ole, mutta kuitenkin.

Sen verran omaa napaa, että tänään ollut tuolla alhaalla sellainen paineentunne. Varmaan kaveri hieman laskeutunut tai jotain. Muutamia suppareita tuli tuossa reissunpäällä, mutta loppuivat jo.
Niin ja viime yö meni tosi sikeässä unessa, taas :LOL: Oikein ihmettelin aamulla, että onpas tullut taas nukuttua hyvät unet. Kunpa tämä vaan jatkuisi, ettei olisi tyyntä myrskyn edellä.

Täällä kanssa rintakumit hankittuna, kun mulla ei imetys onnistu ilman niitä matalien rinnanpäiden takia. Olen kyllä aina laitokselta saanut umin käyttöön, että sinne ei ole tarvinnut mukaan ottaa. Sairaalakassi edelleen pakkaamatta, mutta ei tässä vielä mikään kiire ole, eihän?!?

Mitkäs on Ninnin fiilikset? Joko alkaa tuntua, että olisi niitä oikeita suppareita?
*supistustuulia täältä lähettelen*

Pitäisi nuille lapsille mennä ruokaa lämmittämään, etteivät nälkään kuole, joten see you :wave:

kleopatra ja James35+4

Misupai: Kiitos vastauksesta :) Tuosta sain lisää vinkkejä myös noihin muihin juttuihin. Loistavaa! :) Toivottavasti vaan pääsen joskus sinne asti... Ajattelin aluksi että otan omat vaatteet sairaala-ajaksi, mutta en taida kuitenkaan. Kuulostaa niin paljon helpommalta tuo olo sairaalavaatteissa kun kuitenkin tulee likapyykkiä.

Täällä on jääkaappi ja veski pesty.. Ei tehoa. Nyt imurin varteen.. Täällä ois muuten 5 litran kattila täynnä nakkikeittoa jos jollain on nälkä.. :)

Laura täällä taas...

Täällä minäkin sitten näkäjän roikun :wave: Ihan kuin ei olisi muuta tekemistä, kuten siivoamista.. mutta miksi tehdä jotain sellaista jonka voi jättää huomiselle :LOL:

Nyt pitäisi aloittaa kattopanelien metsästys.. Se on melkoisen kallista tavaraa, mutta onneksi hieman on laskenut puutavaran hinta :)

Laura jos sulla on tuota ylimääräistä energiaa niin tervetuloa siivoamaan tännekin ja mein tontilla riittää hommaa, mikä varmasti auttaa kaikkia supistelujen metsästäjiä :whistle:
Täällä masu jo täynnä kun vedettiin lihapullakastikkeen jämät :p

Vihlooko/ kramppaako teillä muilla nivuset?!? Mulla on siis nyt kaiken aikaa sellainen todella inhottava tunne tuolla nivusissa. Näin istuessa on ihan ok, mutta seisominen tuntuu tosi ikävältä :eek:

Tässä kaikki tällä erää :wave:

kleopatra again

mä oon yhtä asiakasta lukuunottamatta vaan lööbaillu koko päivän. Ei vaan jaksa tehdä mitään ja sitten kun hetken vaikka laittelee pyykkejä, alkaa vatsaa vihloa.

Mutta toisaalta en kyllä aio riehuakaan, koska pelkään, että vauva lähteekin syntymään luonnollista tietä ja joudun tappelemaan sektioasiasta uudelleen.

Mutta kunnon suppareita niitä toivoville toivottelen ja painun takaisin sohvalle, heippa!

Misupaille, Ipulle, Hexodukselle ja Me6:lle vielä kiitokset vastauksista!

Laura: Mä tein kanssa tänään nakkikeittoa. Pitkästä aikaa maistu hyvältä, nam! Lapsien masuun se menee myös aina vauhdilla.

Täälä ei ainakaan mitkään ässät tehoo! Kaikkein parasta mies ei edes enää oo niin innokas kokeileen. Sitä häiritsee, kun vauva on jo niin alhaalla. Pelkää, että vauvaa sattuu. Huomenna meen taas pitkälle kävelylle. Se saa ainakin mulle kunnon suppareita aikaan. Sitten vois ottaa ässätkin kehiin ;) Meillä on nyt ollu lähiaikoina oikein puhdasta..mistähän johtuu :LOL:

Ninni: Tuu kertoon väliaikatietoja ;)

Kleopatra: Täällä ei oo nivusissa mitään tuntemuksia.
Esikoisen synnytys lähti käyntiin supistuksilla ja häpyluun päältä hirveellä säryllä, joka säteili reisiin ja nivusiin. Niitä täällä jo odotellaan..haluisin jo pian vauvan syliin:heart:

Ainiin, kiitos kaikille eilisistä synttärionnitteluista!!

Jade taas

Heips,

Jadelle myöhäistä synttärionnea täältäkin!! :flower:

kleopatra: Mulla vihloo nivuset useastikkin, varsinkin sohvalta/sängystä nousu ei oo mitään herkkua... Pitempään jos on jonain päivänä kävellyt niin kyllä huomaa heti. Taitaa vaan liitokset paukkua...

Rintakumeista, mä en oo valmiiksi hankkinut enkä aiokaan kun niitä kuitenkin sairaalasta saa. Enkä usko et mulla ois mitenkään matalat noi rinnanpäät, vähän jänskättää meneekö nännit rikki kun aika herkät on mulla aina ollu mutta sen näkee sitten. Mut iski paniikki kun mulla ei oo aamutossuja, en siis omista sellaisia (enkä nyt tahtois yhtä sairaalareissua varten ostaa ku ei tasan tuu kotona käytettyä ). :| Onko ne jotkut ihan kamoolot kanootit ne sairaalan kalossit ? Kääks.

Tänne ei mitään muuta auringon alla ku paineentunnetta pyllyssä ja aaltoilevaa menkkakipusärkyä alavatsassa johon heräsin viimekin yönä useamman kerran. Kyllä tuntuu että lähtö lähenee... Mulla ei ois mitään estettä odotella rauhassa laskettuun asti kun oma vointi ja jaksaminen on niin hyvä, mut jotenkin vaan sellainen kutina et tää tykkäis tulla aikasemmin pois... Innostuin tänään vähän pyyhkimään pintoja ja tiskaamaan ja heti sain mojovat supistelut liikkeelle, voipi olla et toi äskeinen parisuhdepupuilukin tuntuu kohta jossain. Saunan jos vielä laittais illalla niin voila!

Nyt Salkkareille ->

mama-L & Onni 38+1

Tervehdys!!
Kyllä on tainnu Ninni lähtä hommiin :D
Täällä suunnalla edelleen yhtenä kappaleena. Ei tullu meille karkauspäivän vauvaa. Eli laskettuaika on nyt sitten ylitetty,eikä lähdön merkkejä näy. Saa nähdä onko tää yhtä jääräpäinen ku isosiskonsakki ja pysyy masussa kaks viikkoa yli. Tai sitten se on aatellu tulla isille synttärilahjaksi 7.3. Saapi nähdä.
Sairaalaan oon aatellu ottaa omat vaatteet niinku mulla oli esikoiseltaki. Mua vaan jotenki niin ahistaa ne sairaalan vaatteet, vaikka oishan ne paljo käytännöllisemmät. Yöllä tosin pidin niitä sairaalan vaatteita. PItäs jostain löytää jotain hyvää lukemista mukaan sairaalaan.
LOE jokos sulla on tuntemuksia lähdön suhteen. Ollaankohan yhtä aikaa viereisissä saleissa? =)

Nyt pitää lähtä hieman siivoilemaan.

Maria ja pikkukakkonen 40+1

Yhteistyössä