Pikkuvaemo: Ne sano ulkoilusta, että kaks viikkoa. Oon myös lukenut, että syntymäpainon saavutus riittää. Meillä se saavutettu ja oltiin ulkona tänään kilometrin verran... Ei mitään ongelmaa ollut. Neiti oli ulkovaatteissa makuupussissa peiton alla ja tietty vielä vaunun suojat päälle. Aukossa harso pyykkipojilla. Ja täällä etelässähän on nyt niin leutoa, että voidaan puhua kevätvauvoista. Tuo kaksi viikkoa on kai enemmänkin talvivauvoille, jos pakkasta. Mun kaverit vieneet vauvat ulos ihan pakostakin jo alle 2 viikkoisina, koska esikoiset pitää ulkoiluttaa.
Skog: Rintakumit ostin sairaalan kanttiinista ja steriloin siellä. Ne pelasti oikeasti monelta itkulta!!! Ja sit rasvakaan ei mee suoraan vauvan suuhun, kun on toi kumi. Meillä neiti syö kumeilla, ilman ja pullosta (kokeiltiin 2 kertaa, kun maitoa tulee niin paljon). Nyt nännit taas kunnossa ja kumit on kaapissa.
LauraN: Mä käytin sairaalan vaatteita+omia sukkia, koska ne likaantuu kuiteski ja helppo vaan heittää pois. Jollakin oli oma aamutakki. Sairaalan siteitä ja verkkopikkareita suosittelen, koska ne ei hankaa ja imee varmasti. Salissa laittoi kätilö valmiiksi 2 päällekkäin/peräkkäin!!! Ja on helpompi istua, kun siteet niin isoja. Aamutossut on hyvä ottaa, koska sairaalan on niin kamalia! Sit miehelle mukaan rennot vaatteet, jotta on kiva olla synnytyssalissa ja sit tietty vaihtovaatetta, koska voi likaantua salissa. Aamutossut myös miehelle. Siellä uuden puolen perhehuoneessa ei musta ollut hiustenkuivaajaa, mut taulutelkkari ja DVD/radio-soitin ja parisänky. Niissä vanhan puolen huoneissahan ei ole omaa suihkua. Sit ota jotain pikku naposteltavaa synnytyssaliin, jos synnytys kestää. Mulla epiduraalin annon jälkeen kesti 5 tuntia, ennen ku neiti oli maailmassa. MEillä oli eväänä suklaarusinoita. Mehua sain tädeiltä. Isä voi keitellä siellä olohuoneessa kahvia. Synnytyksen aikana mulla oli omat varrettomat sukat jalassa. Muutenhan siellä ollaan sellanen yöpaita päällä ilman housuja... Sit jos sulta menee vedet, mut ei supistele tarpeeksi/et ole riittävästi auki, ne ottaa osasto 42:lle kypsymään. Varaudu siihen vaikka kirjalla tms. Mie olin siellä 6 tuntia. Tosin sain kävellä ulkona, mikä lisäsi supistuksia ja päästiin alakerran saliin. Osasto 42:lla saa kipuihin Panadolia, kuumavesipulloa ja suihkua. Sit jos kivut sietämättömät, laittavat alas. Arvaa oliko kiva syödä lounasta, kun supisteli kivuliaasti (iso kuukautiskipu tms. selässä ja nivusissa) 5 minsan välein... Onnea matkaan, me tykättiin olla siellä perheosastolla ja eilenkin vierailtiin vointikontrollissa siellä. Eli jos lähdette 2 vrk kohdalla kotiin, pitää käydä vointikontrollissa muutaman päivän päästä. Katsovat, että paino lähtee nousuun. Meille kätilö ehdotti kotiutumista alle 48 tunnin kohdalla.
No, nyt tuli kirjoitettua taas romaani.... ruokaa voisi laittaa ennen kuin pikkuneiti herää. Nukkuu tosi säännöllisesti 3 tuntia ja syö, seurustelee ja syö ja sit taas nukutaan.
Misupai ja prinsessa 6 vrk