greentealle kestoista, olenkin jo kertaalleen kertoillut omista kokemuksista, mutta tässä pari havaintoa: vastasyntyneelle AIO:t eivät ole omasta mielestäni parhaita. Maitokakka tulee tosi helposti läpi reisistä ja meillä falskasi myös pissan kanssa, sillä esikoinen pienikokoinen ja rimppakinttuinen. Omasta kokemuksesta suosittelen vastasyntyneelle kevyitä, ohuita ja nopeasti kuivuvia sisävaippoja, joita käytetään joko villahousujen tai muun päällikuoren kanssa. Sisävaippa voi olla ihan vaikka harsotaitos (+lisäimu) tai sitten joku muu malli. Itse tykkäsin kovasti Cuddle bums-sisävaipoista, mutta nyt en löydä pikaisesti googlettamalla, missä niitä olisi enää myynnissä. Ehkä huutiksessa? Mulla teki kaveri vaipat noiden Cuddlejen kaavalla. AIO-vaipoista olen kuullut paljon kehuja bumGeniuksista, vaikka itsellä niistä ei ole kokemusta. Etukäteen kannattaa ostaa ehkä muutama pari erilaisia vaippoja, niin sitten kokeilemalla löytää omalle lapselle sopivimman mallin. Myös itse huomaa varmaan aika pian, tykkääkö mieluummin käyttää villahousuja vai AIO:eja vai mitä. Monissa kestoissa on sellainen ominaisuus, että alkuun niitä pidetään neppareilla taitettuna ja sitten vauvan kasvaessa nepparitaitokset avataan. Näin vaipoille saa lisää käyttöikää - muuten kun isompia kokoja voi joutua ostamaan parinkin kuukauden välein. Mitä enemmän kestoja, sitä harvemmin pyykkiä täytyy pestä. Meillä oli ehkä n. 20 vaippaa ja kolme-neljä kuorta, joiden kanssa vaippapyykkiä täytyi pyörittää joka toinen päivä. Ellei ole kuivuria, vaippojen kuivumiseenkin täytyy varata aikaa. Kestoja menee varmaan sellainen 8 päivässä, riippuen toki kovasti vauvasta. Kestot kannattaa pestä hajusteettomalla (eko)aineella, sappisaippualla saa hyvin tahrat pois. Vaipat kannattaa huuhdella käytön jälkeen (tarvittaessa laittaa sappisaippuaa) ja säilyttää esim. kannellisessa ämpärissä. Sieltä sitten suoraan koneeseen ja 60-asteessa. Välillä vaipat voi myös pestä 90-asteessa. Jos haluaa pestä muuta pyykkiä (esim. pyyhkeitä) vaippojen kanssa, voi vaipat ensin esipestä ja tämän jälkeen lisätä muun pyykin sekaan. Ei huuhteluainetta. Huh, kuinka paljon sitä voikaan ihminen kirjoittaa VAIPOISTA! No, tulipahan tehtyä...
nippatädille tsemppiä sokereiden kanssa, varmasti on todella turhauttavaa, kun tuntuu, ettei itse voi asiaan vaikuttaa. Toivottavasti saisit tilanteen kuriin ruokavaliomuutoksilla.
Minxille toivon paaaljon vielä lisää viikkoja! Onneksi tilanne on kuitenkin tiedossa ja seurannassa ja toivottavasti lepo auttaa ostamaan vauvalle lisää aikaa masussa :heart:
(.) Ihan paksu ja mukava sunnuntaiolo. Kaikenlaista pikkukremppaa aina silloin tällöin ilmaantuu, mutta muuten oma vointi on oikein mainio. Mulle tämä on sinänsä tuttua, esikoisenkin kanssa raskaus sujui fyysisesti oikein hyvin, ainoastaan henkinen puoli tuntuu välillä haasteelliselta. Alkuun sitä pelkää ensimmäiset kolme kuukautta, onko siellä mahassa eloa ja mitä jos tulee keskenmeno ja nyt sitä tarkkailee liikkeitä ja miettii omia syömisiään, tekemisiään tai tekemättäjättämisiään. Sitten sitä voikin alkaa panikoimaan ennanaikaista synnytystä ja lopuksi sitä, ettei vauva ikinä synnykään. Ihmeellinen on ihmismieli
kwaidan ja Puh 24+4