*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Marraskuussa

Nopponen: mulla on pelkkää hyvää sanottavaa suunnitellusta sektiosta (Jorvi 2009). Puoli tuntia ja vauva mahan päällä, ei kipua, musiikki soi =) Ihana kokemus. Puolisalaa siis toivon taas suunniteltua sektiota, tosin sairaala on eri.

Leikkauksen jälkeen otin vajaan viikon ajan grammasta panadolia, mut kipeä en juuri ollut. Viikon päästä leikkauksesta olin jo pusikossa keräämässä pajunkissoja, ja sen jälkeen toimin pikku hiljaa jo melko normaalisti.

Vai kultaako aika muistot? ;)

T.Marais ja mussukka 22+6
 
Nopponen Sinullahan on siellä sitten jännät paikat, onhan se tosiaan erilainen tilanne kun tietää tarkan ajankohdan milloin vauva syntyy! On varmasti ihan normaalia että sektio jännittää, onhan se iso leikkaus ja toipuminen on varmasti ihan ihmisestä kiinni. Itsekin olen kuullut että moni on ollut jo viikon jälkeen suht kunnossa. Tsemppiä loppuaikaan ja pidetään peukkuja että kaikki menee hyvin sektioon asti! :)

Greentea1 Minullakin tulee tuota paineentunnetta jos seisoo paljon, kai se keho muistuttaa niin et otahan rauhallisemmin. Minulla on ollut flunssaa varmaan monta kuukautta mutta ei sellasta voimia vievää sairastamista vaan enemmänkin allergista nuhaa muistuttavaa.

Vauvavakuutushakemus pitäis viedä tänään, kohta on nimittäin enää 3kk laskettuun aikaan ja vakuutus pitää ottaa siihen mennessä. Ajatella niin vähän aikaa enää! :O

Linea negraa en ole vielä huomannut, esikoisestakin se tuli himmeänä näkyviin vasta synnytyksen jälkeen.

Tervetuloa Kaz!

(.) Tänne ei kummempia, ientulehdus vaivaa, ikävä pestä hampaita kun veri lentää ikenistä. Sama ongelma oli edellisessä raskaudessa mut se onneks paranee heti synnytyksen jälkeen. Puntarilla kävin ja painoo on tullut alusta 6kg, samaan tahtiin näkyy menevän kuin esikoista odottaessa.

Särö ja Jalo 26+0 POKS!
 
Kiitos Marais, Nallu ja Jemimi sektiokokemuksienne jakamisesta, ja pääsääntöisesti vielä positiivisten sellaisten... Ja muillekin tietysti tsempityksistä! :heart: Tulee itsellekkin olo että ehkä minäkin selviän... Aina vaan eka ajattelee pahinta ku on uus asia ja kuulostaa niin hurjalta... Toivon todella et esilääkitys on niin hyvä etten pyörry sit siihen leikkaukseen jännityksen takia. Oon ihan hirvee jännittään asioita, eka kokemus jo 6:lta luokalta ku pistettiin jäykkäkouristus ja jännitin niin paljo et pyörryin... :)
Mun ukko on ihan hädissään tästä asiasta... :( Mun jopa piti eilen rauhoitella sitä et eiköhän kaikki suju hyvin... :) Sitä siis pelottaa mun puolesta ja vauvan. Ja kuulemma myös itsensä kun hänen pitää sit osata olla alkuhetket se tuki ja turva, eikä tiedä pystyykö siihen pian jos saa jonkin paniikin... siis jos nyt miestäni leikkaukseen huolitaan mukaan... Oon ainaki ymmärätäny et yleensä pääsee?? Se on niin herkkä jos näkee verta tai jotain telkasta, et pelkää et pyörtyy siellä. :) Mut toisaalta se tuntee et sen pitää pystyä oleen vahvana ku ensihetkethän vauva on isän kanssa kun äitiä kursitaan kokoon... ja sit on vielä enemmän vastuuta myös ekat viikot ku esikoisen kohdalla ku varmaan tulen tarviimaan apua kotonakin huomattavasti enemmän nyt, onneksi isyyslomat on keksitty! :) Ihana toisaalta ku panikoi meidfän takia ja hassua ku sitä pelottaa niin suuresti vaikka minuthan ne leikkaavat auki! :) Onkos teillä miten mehet olleet mukana?

Nopponen 25+6
 
Viimeksi muokattu:
Tapahtunut niin paljon taas…

Voi syvimmät osanottoni ja paljon voimia HeidiHe, jotta jaksaisitte tämän surun yli! Itsellekin tuli kyyneleet silmiin, tuntuu niin epäreilulta kun näin pitkälle jo pääsitte raskaudessa.

Juli ihana kuulla kuulumisiasi, että poikasi on päässyt teholta, kaikkea hyvää perheellesi toivottavasti vaikeudet olisivat nyt jo takanapäin!

muumis tervetuloa mukaan!

Toivottavasti Sintu74 ei mitään vakavampaa ja hyvä että otit asian puheeksi että nyt selvittävät!

Piula onneksi verenvuoto loppui mutta kyllä varmasti säikäyttää!

(.) Täällä kaikki hyvin, maha kovistelee usein, kai niitä harkkarisupistuksia, muttei onneksi mitään kipuja, ja liikkeitä saa jo nauttia joka päivä ja näkee/tuntuu ja mahan päällekin. Pari viikkoa sitten sai isäkin jo osansa potkuista ihan mahan päälle :heart: Rakenneultrassa oli kaikki kans hyvin, kaikki elimet/ruumiinosat löytyi ja mitatkin ihan kohdallaan, vaikka jouduttiin tekemään se kahdessa osassa kun vauva oli ensin selkä kameraan pain. Saatiin kasvoista 4D-kuvaa ja kylläpä hän näyttää ihan isoveljeltään samanikäisenä! Onko teilläkin vauveleissa ollut ultrakuvissa samaa näköä veljien tai sisarten kanssa?
Huomaan että maha on kasvanut hyvin, ruokahalutkin valitettavasti, ja pitäisi katsoa ehkä hiukan tarkemmin mitä suuhunsa pistää. Tekee mieli jatkuvasti herkutella. Ja liikunta on mullakin hyvin vähäistä ajanpuutteen vuoksi. SF-mittaa täällä ei mitata, vaan ultralla arvioidaan sikiön koon kehitys raskauden loppuun asti.

Pixie, täällä tuli esikoisesta (poika) selkeä linea negra kans, mutta tästä kakkosesta (poika) ei mitään, eli ei voi siitäkään kyllä sukupuolta päätella, muuten molemmat raskaudet oli pitkälti samanlaisia, mutta nyt enemmän makeanhimo ja paljon harkkarisuppareita, mitä ei ollut koskaan ekassa raskaudessa…

Nippatäti Täälläkin jopa pari kilon ero aamu- ja iltapainossa, mistä lie johtuu…

Minttu_89 en olisi yhtään huolissani jos paino on terveellisellä ruokailulla hiukan laskenut, varsinkin jos BMI oli alun alkaen hiukan yläkantissa. Kyllä vauva terveellisestä ruoasta tarpeensa verran ottaa ? voit olla varmasti hyvillä mielin kun olet noudattanut terveitä elämäntapoja. Ja mitä tulee läheisten koppavaan käytökseen, olen huomannut että ne jotka “eivät ole äitejä eivätkä haaveile äitiydestä” suhtautuvat usein kaikkein negatiivisimmin muiden raskauksiin. Kai he haluavat vain todistaa itselleen että oma valitsema reitti on oikea, eivätkä siksi osaa/halua iloita muiden raskauksista. Koita olla välittämättä, äläkä anna ystäväsi suhtautumisen pilata omaa onneasi.

Alisa84 ja Mammutti mä hankin jo jotain kirjoja tyyliin vauva tulee taloon, mutta tuleva isoveli on vielä liian pieni ymmärtämään. Valitettavasti en nyt osaa suositella kyllä kun on vielä kotona lähinnä lukematta – täytyisi vilkaista minkä nimisiä olivat. Me ollaan kuitenkin harjoteltu jo mollamaijan kanssa paijaamista ja hoitamista, mikä onnistuu jo hyvin 1,5 vuotiaalta isoveljeltä ja hän tutkii jo kiinnostuneena mun mahaa ja painaa napaa takaisin mahan sisään.

Anncarol Suomi taitaa olla ainoa maa maailmassa äitiyspakkauksien suhteen, joskus olen jostain kuullut. Ulkomailla saadaan äitiysraha tilille, mutta ei se tunnu samalta tietty.

Greentea jos ei tule arpia raskausaikana, olet sitten varmasti niiltä säästynyt :)

Nopponen toivottavasti saat vielä paljon lisäviikkoja! Itse olin suunnitellussa sektiossa kans ahtaan lantion vuoksi, jo seuraavana päivänä olin jo jalkeilla (hiukan hoperoin askelein tosin) ja vauvaakin sai myös kanniskella halutessaan. Tietty pelotti tulehtuuko arpi, niin että yritin mahdollisuuksien mukaan ottaa ilmakylpyjä ihan alkuun sairaalassa, ja ei tulehtunut, haava parantui tosi hyvin vaikken aina muistellut suihkutellakaan kotiuduttuani ja ihan nätti arpi on muistona, ei mitään tuntemuksiakaan jäänyt haavaan. Eli ihan hyvä muisto, kaikki meni tosi nopeasti ja kivuttomasti (viiden minuutin valmistelut, vatsassa muljahtaa vain kun lääkäri nostaa vauvan ulos ja saat vauvan sitten hetkeksi rinnallesi, lääkäri putsaa ja aloittaa haavan ompelun kiinni). Isä saa olla myös läsnä operaatiossa ja ottaa sitten vauvan ihoa vasten, sillä välin kun sinut viimeistellään kuntoon leikkauksesta. Jos kaikki menee hyvin kuten meillä, puoli tuntia ja pääset jo huoneeseen vauvan kanssa ja voit alkaa jo imettääkin. Minä saatoin syödä ihan normaalisti ja sain myös tikit jotka liukeni itsestään pois, eli ei tarvinnut niitäkään poistattaa. Eli siis oikeastaan elin aika tavalliseen tapaani leikkauksen jälkeisen parin päivän jälkeen ja olen onnellinen että sain suunnitellun sektion, enkä yrittänyt väkisin alateitse: vauvan hapenpuute voi olla paljon vaarallisempaa (aiheuttaa pahimmillaan aivojen elinikäisen vaurioitumisen) ja hätäsektioissa riskit aina suuremmat, mielestäni suunniteltu sektio kannattaa tehdä riskiraskauksissa, kun riski komplikaatioihin on siis olemassa. Teidän eteen tulee kuitenkin kangas joka pääsääntöisesti estää näkemästä kaikkea verta ja leikkaushaavaa, kunhan mies ei kurki… Mun mies taas toivoisi sektiota nytkin, kun ei haluaisi että kärsisin kaikkea alakauttasynnyttämisen tuskaa ja repeämisiä, mulle ihan sama oikeestaan kunhan vauvalla kaikki hyvin.

Ai niin, me ostettiin käytettynä uudenveroiset tuplarattaat ja mukana tuli lämmin kaukalopussukka, olen jo niin malttamattomana että pääsisin ajelulle, kun rattaatkin on niin ihanat!

Ja suloisia teidän miekkoset kans kun juttelevat massulle. Täällä silitellään myös, kun mies ei tahtonut vielä uskoa että vauva jo kuulisi ääniä, mutta kai vauva näihin aikoihin alkaa kuulemaan jo ääniäkin vai mitä? Oletteko te ajatelleen soittaa musiikkia, laulaa lapsoselle mahassa? Minä tein sitä esikoisen aikaan ja yhteisiä suosikkisävelmiä löydettiinkin sitä kautta ja synnytyksen jälkeen jatkettiin niiden laulamista ja kuuntelemista.

BabyBloom ja pikkumurunen 23+3
 
Jee jee, ei tarvinnu jäädä sairaalaan makaamaan :D
Kohdunkaula oli nyt 2,7, ku ma oli 2,4. Sisäsuusta ei puhuttu nyt mitään. Kotona rauhassa olo oli siis auttanut :) Kahden viikon päästä on sit kontrollikäynti. Ai niin ja se ennenaikaisuus-testi joka otetaan, oli negatiivinen...

SoonFab & sisko ja sen veli 25+3
 
Kelan tukiaista: miten mun kannattaa hakea äippärahaa, kun ei ole 6kk tuloja käytettävissä ennen helmikuuta? Aloitin syksyllä kokopäivätyön, eikä tammikuussa ole vielä palkkanauhoja 6kk ajalta. Kelan sivuilta käsitin, että palkat voi ilmoittaa myöhemminkin vaikka teen hakemuksen jo nyt. Silloin vaan äippärahan käsittely ja päätös voi vähän viivästyä? Osaako kokeneemmat sanoa meneekö näin?

Töissä ole kertonut ja vastaanotto ei ollut kovin hyvä mutta enpä onnitteluja odottanutkaan... :(

Supistukset on ilmeisesti alkaneet, öisin oon herännyt siihen että selkää ja mahaa kiristää? Ihan kuin joku vetäis nahasta taaksepäin. Yöunet on menneet entisestään huonommiksi. Lisäksi häpyliitoskivut on ilmaantuneet riesakseni. Istuminenkin on hieman kivuliasta ja hankalaa, mutta kävellessä ja seistessä tuntuu enemmänkin painetta / kipua.

Maha on pullahtanut viikon sisällä aika uhkeisiin mittoihin, vaikkei painoa ole tullut yhtään lisää. Älytön spurtti! Pari viikkoa sitten sai vielä peitettyä vaatetuksella ihan hyvin, mutta nyt ei varmaan tarvi ulkopuolisten enää arvailla olenko vai enkö ole raskaana :LOL:.

Rentouttavaa viikonloppua kaikille masukollegoille! Me mennään katsomaan kahta rivariasuntoa, toivottavasti olisi jompi kumpi meidän perheelle sopiva.

POKS tänään 25!
 
SoonFab4 hienoa, että lepo oli auttanut! Mukavaa kotioleilua sairaalan sijaan.

Niittyvilla käyhän töissä palkanlaskijan ym. juttusilla, jonka kautta työnantajan tiedot ilmoitetaan Kelaan. Hän kyllä osaa neuvoa, miten kannattaa toimia. Itselläni sama tilanne, mutta en ole minäkään vielä papereita Kelaan laittanut. Syynä omalla kohdallani on se, että odottelen mahdollista palkankorotusta, joka vaikuttaa sitten saamani tuen määrään. Mutta siis, käsitin palkanlaskijan (meillä henkilöstökoordinaattori) puheista, että jos 6 kk tuloja ei tule vielä täyteen, seuraavien kuukausien tulot arvioidaan edellisten tulojen sekä työsopimuksen perusteella. Ja tämän arvion työnantajapuoli sitten toimittaa Kelaan. Sinun ei pitäisi näitä joutua itseksesi laskeskelemaan. Toivottavasti sinulla siellä töissä edes tuo henkilöstöpuoli suhtautuisi raskausasiaan asiallisesti ja laittaisi hommat eteenpäin mukisematta ja nopeasti!

(.) Sokerirasituskoe onnellisesti ohi aamulla. Miten, kun tuntuu, että joku oli saanut niitä tuloksia jo samana päivänä? Mulla ilmoitettiin se ensimmäinen paastoarvo, joka oli 4,6, mutta loput saa sitten ensi viikolla neuvolasta. No, toivon mukaan kaikki on hyvin. Eihän se mitään herkkua ole, mutta omasta mielestäni ihan siedettävä tutkimus, eikä se litkukaan muuta ole, kuin vettä ja sokeria, ihan ok siis. Vähän tuli huippausta ja muuta, joten otin loppupäivän vapaata töistä ja tulin kotiin päikkäreille! Nyt painunkin tästä herkkupullan ja kahvin pariin, pitää sitä nyt vähän herkutella varmuudeksikin, jos sitä vaikka joutuisi ruokavalioremonttiin ensi viikolla ;)

kwaidan ja Puh 24+2
 
  • Tykkää
Reactions: HaaveissaPulla
Väliaikatietoja mun voinnista: enempiä vuotoja ei ole tullut ja suppailua on ollu nyt vähempi kun oon pari päivää vaan maannu. Pitää ottaa jatkossa kehon viestit tosissaan ja muistaa levätä tarpeeksi.

Oon myös ruvennu miettimään että pitäiskö jäädä äippälomalle jo vähän aiemmin, kun kerran sen voi valita. Kun epäilyttää että jaksaako sitä sitten kuitenkaan olla töissä keväällä, ja onhan se työnantajallekin helpompi hommata vakituinen sijainen aiemmin, kuin erikseen aina mahdollisille saikuille. Oon siis konservatorion opettaja, joten sijainen on aina löydyttävä, eikä se mun opetusaineilla ole kovin helppoa... Mutta on opetusalasta etuakin, nimittäin se että voin "palata töihin" kesän ajaksi ja tienata sillä lailla vähän enemmän. :) Kaikki on plussaa, kun ei tuo tulotaso kuitenkaan ainakaan mun tuntimäärällä kovin suuri ole. Vaikka olen kyllä ihan tyytyväinen siihenkin, että viikkotuntimäärä on pieni. Muuten työssä jaksaminen ois vielä nihkeempää!

BabyBloom: Kyllä mun käsittääkseni vauva kuulee jo ääniä näillä viikoilla. Ite ainakin juttelen ja laulan jo vauvalle ja oon huomannu että se monesti rauhottuu kovastakin potkimisesta kun alkaa kuulla musiikkia. Ja onhan ääni myös värähtelyä, eli vaikka korvat ei vielä täydellisesti toimi, niin kyllä se varmasti tuntee äänet. Kyllähän esim. kuuroillekin järjestetään musiikkiterapiaa, eli musiikki ja rytmit vaikuttaa aivoihin muutenkin kuin korvien kautta.

Tuntuu muuten että nyt kun oon pari päivää vaan makoillu niin ipanalla on varmaan tylsää tuolla kun koko ajan on kauhea riehuminen menossa... :D Oon koko ajan naureskellu että isäänsä on ainakin tuon levottomuuden suhteen tullu, ja eilen kun kysyin mieheltä että "Kuinkas vallaton vauva/lapsi sää oikeen aikoinaan olitkaan?", vastaus oli että "No äiti anto mulle lempinimen Termiitti". Että sitä sitten ootellessa... :LOL:

Piula + poikanen 22+1
 
Iltaa!

Kiitokset kaikille kun kerroitte tuosta RaDista ja Nopposelle varsinkin:flower:. Kävin tänään sitten neuvolassa ja sain sen sokerinmittausvehkeen. Ei ole arvot ylittyneet tänään kotona. Eipä tuo kovin kummosta rakettitiedettä ole välttää nopeita hiilihydraatteja:) Hirveä syyllisyys eilen valtasi miun mielen, jotenkin tuli sellanen olo että olen huono ihminen ja huono äiti, kun nuo arvot paukku.:ashamed: Neuvolatäti sitten tänään sano, että ei se miun omista tekemisistä johdu.
Tänään tein ruoaksi pizzaa ruispohjalla, tuli tosi hyvää!

Piula miulla kanssa vauva on niin kova sekoilemaan mahassa, että maha vaan pomppii aina sen tahdissa. Joskus tuntuu ihan kamalalta kun se takoo kylkiin, sattuu ihan pirusti!

Kwaidan, mie sain samana päivänä ne tulokset eli eilen ja tänään jo kävin sitten neuvolassa.

Paino oli pudonnu kilon kahdessa viikossa sitten viime neuvolan tuosta raskausdiabeteksesta huolimatta.

Onpa villi lauantai, kun täällä hiimailen.. Pelataan miehen ja kaverin kanssa monopolia ja mie yllättäen hävisin:kieh:

Nippa ja Pablo 24+6 kuittaa ja huomenna paukutaan ja poksutaan
 
Viimeksi muokattu:
tuosta äippälomasta piti kommentoida, jotta itse en viiti aloittaa aikaisemmin vaikka olisin töissä, koska se sitten lyhenee sieltä toisesta päästä ja jotenkin jos menee vielä vaikka pari viikkoa yliajalle niin tulee siitä odotusajan äippälomasta niin pitkä ja huonoimmassa tapauksessa lapsi on alle sen 9kk kun pitäis olla jo töissä. Mut nyt tilanne onkin vähän eri ittelä kun olen kotona. aloitan sen 30 arkipäivää aikaisemmin. Mulla on 3 viikkoa lomia käyttämättä ja ne säästän sinne äippäloman loppuun. mä aloitin esikoisen aikaan äippäloman varhennettuna ja periaatteessa pitkäksi vain aika tuli ja lomat pidin ennen sitä, koska ei ollut vakityö. siitäkin lomasta olin toisen viikon kauheassa flunssassa ja seuraavan viikon prenalla. Jotta meni ihan hukkaan.

Linea negra: ainoastaan esikoisesta se on tullut vahvana ja sitten toisessa näky tosi tosi haaleana (oli siinä edellisestä synnytyksestä asti, viimeksi ilmaantui vasta kun maha pieneni synnytyksen jälkeen ja nytkään ei näy. Kaikki on poikia.

Odotusten erilaisuus: Tää neljäs on ollut selvästi erilainen pahoinvoinnin ym suhteen ,mutta samaa sorttia on tulossa.

(.) maanantaina olis keskustelu äippäpolilla tulevasta synnytyksestä ylilääkärin kanssa, joka mut leikkasi viime synnytyksen jälkeen. Lähinnä nyt keskustellaan siitä onko nyt järkevää lähteä normi alatie synnytykseen vaiko tuleeko suunniteltu sektio. Ite tietenkin toivon alatie synnytystä, koska viimeksikään tuosta labarotomiasta toipuminen ei ollut järin hyvä kokemus, mutta toisaalta, mulla on niin suuri riski joutua käynnistykseen varhaisilla viikoilla (aiemmat hepatogestoosit ja vauvojen suuri koko) jotta olen alkanut kääntyä sektion puoleen. Liian aikaisilla viikoila käynnistys ei todellakaan ole helppoa ja kaksi käynnistystä kun on ollut niin voin sanoa, että olisin niin onnellinen jotta ei olis tarvinnut kokea, vaikka odotus ajan lyhentyminen onkin ollut aivan mahtavaa. no maanantaina olen vähän viisaampi, mikä tässä tilanteessa järkevää. Hyvissä ajoin kun saisi vain asennoitua siihen, että sektio tulossa niin se voisi tuntua ihan ok asialta.

Leo rv 23+1 :heart:
 
Olikohan muuten niin, että rv 24 vauva alkaa kuulemaan äidin äänen? tai jossain tässä tienoin?

muoks: tuossa vau kirjan 23+ kohdassa muuten mainitaan, että vauva kuulee nyt äidin äänen ja suoliston ym ääniä.
 
Viimeksi muokattu:
BabyBloom Minä joskus tuota selvittelinkin et miten vauva kuulee ääniä kohtuun ja aika yleinen käsitys on tuo että 24. viikolla alkais kuulla mutta jossain oli tutkittu että jotain alkais kuulla jo 16. viikolla. Itse olin huolissaan siitä miten melutyön tekeminen vaikuttaa vauvaan mutta äitiyspolilla kätilökään ei osannut vastata siihen. Asiaa ei ole kuulema sen tarkemmin tutkittu. Kätilö vain sanoi että kohtulihas ja lapsivesi kyllä vaimentavat paljon. Ja yksittäisistä kovista äänistä vauva säpsähtelee.

Nippatäti Älä turhaan tunne syyllisyyttä tuosta RaDista. Siihen vaikuttaa niin paljon geenit ja raskaushormonit et ei siinä itse voi ihan ihmeitä tehdä. Ja pääasia että nyt tuo juttu on tiedossa ja pystyt syömisiin kiinnittämään huomiota. En minäkään ihan hirveitä muutoksia ruokavalioon tehny. Ja herkuttelinkin välillä. Ja ihan normaali 3,5-kiloinen vauva syntyi. Oliko sinulla muuten mitkä arvot koholla? Sen olen kuullut että jos eka arvo koholla niin se kertois sukurasituksesta ja sit muut arvot ois koholla elämän tavoista johtuvista syistä. Minulla oli aikoinaan se keskimmäinen koholla ja ekakin ylärajan tuntumassa.

Piula Hyvä ettei vuotoja ole tullut lisää!

Niittyvilla Onpas kurjaa tuo vastaanotto töissä. Toivottavasti ei nyt sitten vaikuta sinun töiden jatkuvuuteen ja työilmapiiriin :|

Kwaidan Minä otin ihan saman asenteen et nyt minulla on viikko aikaa herkutella hyvällä omallatunnolla ennen ensi viikon neuvolaa :D Olis kai ne tulokset saanu soittamalla jo eilen mut äh, ootetaan neuvolan tuomiota...

Särö ja Jalo 26+1
 
Moi kaikille pitkästä aikaa:) olen käynyt teidän kuulumisia lukemassa useesti muttei ole itse tullut enää kirjoiteltua. Meille vaihdettiin sittenkin laskettuaika lopulta helmikuulle 21.2 pojan koon vuoksi. rv24 jälkeen alkoi supistelut ja neuvola täti laittoi kontrolliin ihan vain aiemman raskauden myötä,ns tarkistuksiin. siellä sitten selvisi että ne kivuttomatkin supistelut ja se polton tunne oli avannut paikkoja ja nyt siis sairaslomalla, liikunta ja nosto kiellossa, kotona. supistukset ja kaikki loppuneet joten elän toiveissa että tämä riittää kun työpaikan laatikot on muiden nostettavina. :) se meistä.
Onko kenelläkään ideoita talvi vauva pipo asiaan?minkälainen sen täytyy olla? esikoinen kun syntyi sillon lämpimänä vuotena syyskuussa niin olemme aivan pihalla mitä tarvii mitä ei, miten noi ns kaukalonlämpöpussit? entä mitä siihen nassun eteen kun ei taida harso ihan riittää?
t mamiko ja poju 27+2 <3
 
Huomenta!

Viime yö meni taas pyöriessä ja hyöriessä... Millaan ei meinannut uni tulla ja sitten kun olis tullu niin tottakai oli pissahätä. Hyvää asentoa on hankala löytää, vaikka sain eilen siskoltani imetystyynynkin jota ajattelin hyödyntää alkuun tässä ongelmassa. Imetystyyny löytyi aamulla jalkopäästä huoh.:headwall: Seitsemältä heräsi keskimmäinen ja sitten hoidossa oleva kolmevuotias kummipoika, joten vilskettä on siitä saakka riittänyt. Saa vähän tässä tuntumaa että mitä se sit onkaan kun on ne neljä lasta ;)
Tänään pitäisi vähän siivoilla ja vaihtaa järjestystä jotta saa tämän vauvankin kamat jonnekin mahtumaan. Mulla olis mieletön vimma laittaa jo kaikki valmiiksi, mutta koitan pidättäytyä tammikuun alkuun (lue: ei tuu onnistumaan) :saint:

Vauvan tavaroista ja talvivaatteista Ostin netistä Miinuskalle reiman toppapuvun, tumput ja tossut käytettynä todella edullisesti. Puku oli siisti ja ihana, oikea löyty! 56 cm, koska tuskin tuo käyttöaika pitkäksi tulee. Sinne sitten ajattelin villapukua laittaa alle jos tarvetta on. Kypärämyssy ja siihen päälle hieman paksumpi pipa, niin luulen että pärjää. Erikoisliikkeistä ainakin löytyy noita ihan minikokoja ja hyvän opastuksen ostoon :) En ottanut äitiyspakkausta, joska tuskin tulee niitä vaatteita käytettyä (vanhasta kokemuksesta muistelen) Olen nirso! :ashamed: Vaatteita pikkuiselle olen haalinut tässä matkanvarrella vaikka ja kuinka. Niin käytettynä kuin uusiakin. Meinaa ihan mopo karata käsistä... Brion-sing yhdistelmävaunut ostin mustana ja settiin kuului myös turvakaukalo, käytetyt siis mutta hyvässä kunnossa. Hoitopöytää en ole kokenyt tarpeelliseksi, mulla on makuuhuoneessa lipasto jonka päälle hommaan vaan hoitoalustan. Sitteri on ehdoton ja hommasin sen käytettynä netistä. Baby Björnin-balancen, mun sisko on töissä lastenosastolla ja sanoi että fyssarit siellä suosittelivat tuota ja tokihan se piti saada. Kehto ja pinnis meillä onkin tallessa.
Siinähän ne olikin tärkeimmät.
Ja niin Mamiko, mun mielestä ei tarvitse kaukalopussia siisvaunuissa jos sulla on äippäpakkauksen makuupussi. Tosiaan kannattaa tietty miettiä että liikutko enemmän vauvan kanssa vaunuillen ulkona vai auton kanssa jolloin kaukalo on tietysti enemmän käytössä. Itse en ole kyllä koskaan aiemminkaan kaivannut kaukaloon mitään pussia, mutta toki tyylejä on monia :)

Hienoa että Piulan ja vauvan tilanne on rauhoittunut :heart:

Nyt täytyy mennä katsomaan mitä tuo kummipoika tuolla touhuaa....

ai niin! Linea negraa ei ole tullut yhdessäkään neljästä raskaudesta. Vaikka siis sukupuolia on kumpaakin sorttia :)

Terkuin, muumis ja miinuska rv.23+2
 
Täällä on nyt vissiiin se energinen keskiraskaus, ihan kun olis vähän kierroksia liikaa. Tulee tehtyä töissä paljon juttuja ja illalla sit onkin vähän pölhö olo kun höyrynny koko päivän. Ei oiken osais olla paikallaan, pitäs koko ajan jotain niinkun tehdä :D

Välillä on iskenyt ahdistavia tunteita, mutta pääasiassa onnellisia. Ahdistus tulee ehkä siitä että pelottaa miten hormonit heittelee sitten synnytyksen jälkeen ja tuntuuko vauva heti omalta ja rakkaalta? Tälläisä muistelen että on ollut edellisissäkin odotuksissa.. Onkos muilla?

Huomenna rv25 :heart::heart::heart:
 
nopponen kurjaa kun istukka ei ollut siirtynyt ja todennäköisesti on sektio edessä, mutta tosiaan nyt sulla on aikaa sulatella asiaa ja hankkia tietoa operaatiosta, varmasti on suurempi shokki jos joutuu hätäsektioon johon ei ehdi valmistautuu henkisesti millään tavalla. toivottovasti kokemus tulee jättämään positiiviset muistot, etkä tarvi kärsiä kivuista kauheasti.:hug:

soonfab4 ihanaa että tilanteesi on kohontunut kotilevolla, toivottovasti sama tilanne jatkuu.:)

eroavaisuudet tyttö- poika raskauksissa eli mulla on tyttö, poika, poika ja nyt luvattu tyttö.
tyttö raskaudet; selvästi huonompi iho, lantio leveentynyt, eli vatsa kasvaa myös sivuille, huomasin juuri uusia raskausarpia kankussa:mad:, joutunut oksentelee alussa, turvotusta, nytkin katson et tuskin sormukset menee enää loppuvaihees sormiin.
poika raskaudet; iho huono, muttei yhtä kovasti, pahoinvointia alussa muuten ole joutunut oksentamaan, kaamea väsymys alussa, tumma linea negra yltänyt napaan, mieletön karvan kasvu, vatsakin on ollut täynnä tummia karvoja( onneks ovat hävinneet synnytyksen jälkeen), vatsa kavanut enemmän eteen.
siinäpä tais olla ne huomattavimmat erot.

lantion löystyminen alkaa olla riesana, ei oo mukavaa ja kivut vaan kasvaa mitä pidemmälle menee.

alavatsa on arka, varsinki iltaisin, en tiiä pitäiskö ilmoittaa neuvolaan, vai johtuuko se just tästä löystymisestä sekä kun koko päivä on semmoista ylös alas menemistä ja muksun nostelemista.

sokerirasitus en tiiä otetaanko tässä raskaudessa, unohdan aina kysyä neuvolasta, vai katotaanko kun tää on kumminki heti perään tullut raskaus ja edellisessä rakaudessa arvot ovat olleet ihan ok nii ei tarvis...

kelalaput pitäis lähettää työpaikalle ja mua ahistaa se kun viimeksikin kesti et ne sai lähetettyä ne sieltä eteenpäin, pomo joutui vähän väliä hoputtaa palkkista siinä asiassa, jos taas jää jummaamaan nii kiva soitella pomolle ja stressaa siinä asiassa. siitä lähtien kun palkkis ulkoistettiin nii hommat on niillä jumitellut.: /

toppapuku ym. talvivaatteet löytyy, sekä kevyempi vanupuku jos ilmat ovatkin jo tän syntyessä vähän lämmenneet, ei tarvitse hankkia...

ahdistuksen tunteet mitä syntymän jälkeen ehkä voi kokea... uskoisin et äidin rakkaus ottaa vallan kun pienoinen on ulkona, niin on kahen muun jälkeen ainakin käynyt... esikoisen syntymän jälkeen äidin rakkaus kesti kasvaa... mut siinä iski ehkä shokki tilanne koko kokemuksen jälkeen. ensinnäkin synnytys oli pitkä ja kipuja ehti kokea jonku verran ennen kuin epiduraalin sain auttamaan, synnytys päätyi imukuppiin jonka avulla toinen vedettiin ulos, sit toinen vietiin samantien pois huoneesta kun lääkärin piti tutkia et kaikki on ok, kun raukkaparka oli ehtinyt kakkia omaan lapsveteen, no kaikki oli hyvin, mut en ehtinyt kauan pitää tyttöä vierihoidossa kun verensokeri sillä romahti ja hän joutui lastenosastolle moneksi päiväksi... sit vihdoin ja viimein kun toisen saa kotia nii sitä oli ihan äimäkäkenä miten tollasta hoitaa kun lastenosastollahan se oli hoidossa ja siirtyi mulle vasta kotona. nii joo, koko alkuaika oli yhtä hämmstelyä, enkä edes osannut hakea apua puhumalla... no, onneks aika on kuultanut muistot tosta shokista. ja rakashan hän on ollut mulle aina, kesti vain hetken tajuta se.

jaahas kuopus on herännyt, pitää kohta suunnata kauppaan...

pepper& typy 22+4
 
pepper: Miulla on myös arka alavatsa, oikeen kiree vanne tuntuu :/ Oon kans miettinyt että onks se asiaan kuuluvaa vai pitäskö jotenkin olla varovaisempi?
Tänäänkin olin 3tuntii kaupoilla ja piti oikeesti lähtee kotiin kun mie kävelin kun ankka sittarissa, kiristi niin paljon mahaa. Ei kyllä ollut miun mielestä supistuksia kuitenkaan.
 
Paineentunnetta on mullakin välillä, varsinkin kyykyssä ollessa. En oo ollut huolissani koska mulla on sitä joskus myös menkkojen alussa. Tietty jos sitä alkaa koko ajan olemaan niin on eri asia, neuvolassa se kannattaa kyllä mainita varmuuden vuoksi näillä viikoilla.

Nopponen Kyllä suunniteltuun sektioon pääsee mies mukaan :) meilläkin mies pääsi heti vauvan kanssa, kun kätilö katsoi että kaikki on ok ja teki mittaukset, pesut sun muut. Sitten mies tuli vauva sylissä mun viereen kun mua vielä ommeltiin kasaan. Taysissa sai vauvan rinnalle heti tarkkailuhuoneessa, mein neidillä oli siinä vaiheessa ikää n. 40min :)

Mä oon niin väsynyt ja paikat on ihan jumissa, jouduin nukkumaan loppuyön lattialla esikoisen huoneessa. Meillä yritetään siis siirtää tyttöä nyt omaan huoneeseen yöksi. Yö meni aika paljon valvoessa ja lantiota särki. Tänään on myös masu ollut vähän kipeä, ei tainnut vauvakaan tykätä maata lattialla :/

Nallu ja pikkuveli 25+0
 
sone mulla tulee särkyä vaikka istun paikallani, tai en edes oo tehnyt mitään suurempaa ja supistuksia ei ainakaan ole kun painelen kohdun kohdasta nii se on ihan pehmee eikä kovana niinkuin supistusten tullessa. paras asento on maata esim. sohvalla nii et jalat ovat käsinojien päällä vähän koholla. mut sit ku taas tekee jotain nii voi alkaa särkee... ehkä pitäis ma soittaa neuvolaan ja tarkistaa ettei olis mikään tulehdukseen viittaavaa... : /
 
pepper Kannattaa kyllä soittaa ja tsekata ettei ole tulehdusta.. Miulla liittyy kyllä yleensä rasitukseen tai rasituksen jälkeiseen nuo puristukset ja aristukset. Ja sitten ihan tähän kohdun kasvuun. Välillä kyllä iskee vainoharhaisuuskohtaukset päälle ja kuvittelen kaikki kauhuskenaariot.. :xmas:
 
Marais: Veikkaan että siullakin on jotain kohdun kasvukipuja, liitoskipuja tms. Mutta niinkun pepperkin tuossa pohti että pitäiskö soittaa neuvolaan jos on jotain tulehdusta, niin sekin on mahdollista alavatsakivuissa.. (tai selkä)
 

Yhteistyössä